Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2019: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Делят ни по-малко от две седмици до дебюта на Старлайнър

2019-starliner-cm-docks-sm.jpg

На кадъра: техниците прикачват командния модул на "Старлайнър" към неговия сервизен модул. Изгледайте цялото видео на този линк. Photo credit : Boeing Space

23 октомври 2019 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Астронавтът на Боинг Крис Фъргюсън потвърди, че ни делят по-малко от две седмици до дебютния полет на космическия кораб за превоз на астронавти до МКС "Старлайнър". 

Полетът, който е насрочен за 4-ти ноември, ще бъде проведен от базата Уайт Сендс в Ню Мексико. В рамките на този дебют ще бъдат запалени ракетните двигатели на аварийните системи на "Старлайнър" и с това трябва да бъде демонстрирано, че корабът ще може да се отдалечава на безопасно разстояние от стартовата площадка в случай на катастрофална повреда.

След като това полетно изпитание приключи, Боинг ще се съсредоточи върху втората мисия на "Старлайнър". Пак по думите на Фъргюсън процедурите за прикачването на кораба към ракетата-носител "Атлас 5" ще започнат около 11-ти ноември. При този втори полет на "Старлайнър", който е насрочен за не по-рано от 17-ти декември, корабът ще демонстрира способността си да се скачва с Международната космическа станция и да се завръща на Земята.

Напомням на читателите, че СпейсЕкс и Боинг са двете частни компании, избрани от НАСА да превозват астронавти до МКС. Подходите на фирмите са коренно различни, като СпейсЕкс предпочита поетапната разработка. Така корабът "Крю Драгън", който летя до МКС през март на своя дебютен безпилотен полет, не бе екипиран с всичките си животоподдържащи системи и е с по-опростен дизайн от следващото поколение кораби "Крю Драгън". 

Но двата кораба "Старлайнър", които ще се използват по време на полетите през ноември и декември, са напълно идентични с тези, които ще превозват хора. Ето защо в случай, че полетите приключат успешно, Боинг може да пристъпи към изстрелване на астронавти незабавно, още в началото на 2020-та: просто компанията няма какво повече да доработва по тях. 

Това е и причината, поради която е трудно да се предскаже коя от двете фирми първа ще прати човек в космоса. Предполага се, че развръзката ще стане ясна през първата половина на 2020-та, но отново всичко зависи от успеваемостта на финалните тестове. Ключовата фраза е "ако всичко мине добре", а тъй като става въпрос за нови кораби, никой не дава гаранции за успех от раз. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3037-2019-starliner-launch-less-2-weeks

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 125
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс извърши огнево изпитание на подобрената спасителна система на Крю Драгън. Цялостен огневи тест на капсулата - на 2-ри ноември!

2019-crew-dragon-launch-abort-test.png

Кадър от статичното запалване на подобрената спасителна система на СпейсЕкс. Изгледайте цялото видео на този линк. Photo credit : SpaceX

25 октомври 2019 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс извърши огневи тест на подобрената спасителна система на "Крю Драгън" като част от подготовката за предстоящото изпитание на целия космически кораб на статичен стенд и по-късно по време на полет. Новината бе съобщена от СпейсЕкс в Туитър.

По първоначална информация огневото изпитание на космическия кораб на статичен стенд е планирано за 2-ри ноември. 

Този тест представлява повторение на изпитанието от месец април, когато настъпи катастрофална аномалия и капсулата на "Крю Драгън" експлодира. Последващото разследване показа, че е настъпил теч на горивните системи. Инженерите на СпейсЕкс са въвели нужните промени и спасителната система сега е подобрена.

Ако ноемврийското изпитание на "Крю Драгън" мине успешно, следващата стъпка пред СпейсЕкс ще е да прикачи този кораб към ракета, да го изстреля и по време на ракетния полет да активира спасителните му системи. Това може да се случи още през декември.

В случай че и този тест приключи с успех, "Крю Драгън" ще е готов за превоз на хора. Пилотираният полет може да е факт в началото на 2020-та.

Напомням на читателите, че конкурентната компания Боинг също се готви за полетни изпитания през ноември и декември. На 4-ти ноември ще бъде проведен изпитателен полетен тест на спасителните системи на кораба "Старлайнър". А в средата на декември очакваме първото му пробно роботизирано изстрелване към Международната космическа станция. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3040-2019-spacex-upcoming-capsule-test

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Американски, а не японски астронавт ще лети на следващия Союз през април 2020-та

2019-nasa-cassidy-soyuz-april.jpeg

Американският астронавт Крис Касиди ще лети в космоса през април 2020-та на борда на руски кораб "Союз". Credits : NASA/James Blair

30 октомври 2019 г. 23:40 ч.

Светослав Александров. Американският астронавт Крис Касиди ще се завърне на Международната космическа станция, съобщи днес НАСА. Касиди ще полети през април 2020-та заедно с руските космонавти Николай Тихонов и Андрей Бабкин посредством космическия кораб "Союз МС-16".

Това ще е третият космически полет за Касиди. Първата мисия на астронавта бе през 2009-та година посредством американската совалка "Индевър". В рамките на тази негова дебютна мисия Касиди излезе в открития космос, за да съдейства за инсталирането на японската лаборатория "Кибо" към МКС. Касиди пак летя до орбиталния комплекс през 2013-та година посредством руски кораб "Союз" и прекара в орбита шест месеца.

Крис Касиди ще се завърне на МКС неочаквано - първоначално се планираше на борда на "Союз МС-16" да полети японският астронавт Акихико Хошиде. Причината, поради която Хошиде е отстранен от полета и заменен с Касиди е, че комерсиалните кораби на САЩ все още не са готови за превоз на астронавти. Американският сегмент на МКС непрекъснато има нужда от постоянната поддръжка на поне един астронавт.

Два са комерсиалните кораби, които трябва да започнат да превозват хора до станцията - "Крю Драгън" на СпейсЕкс и "Старлайнър" на Боинг. Днес НАСА потвърди, че дебютният полет на "Старлайнър" е насрочен за 4-ти ноември, след броени дни - той ще включва изпитание на спасителните системи. "Крю Драгън" ще излети на следващата си тестова мисия в началото на декември, а преди това, на 6-ти ноември, трябва да бъдат запалени всичките му двигатели на стенд.

В случай че тези тестове, предвидени да са факт до края на 2019-та, приключат успешно, "Крю Драгън" и "Старлайнър" ще са готови да превозват хора. Но НАСА иска да се подсигури. Полетът на Касиди дава увереност, че американско присъствие на МКС ще има поне до есента на 2020-та. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3048-2019-chris-cassidy-to-fly-next-soyuz

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър на Боинг излетя за пръв път и доказа надеждността на спасителните си системи!

2019-4-november-boeing-pad-abort-success

Снимка от днешния полет на "Старлайнър". Photo credit : NASA

4 ноември 2019 г. 23:50 ч.

Светослав Александров. Най-сетне! След чакане, което се проточи с години, космическият кораб "Старлайнър" на Боинг излетя на своята дебютна тестова мисия. Тя включваше изпитание на аварийните системи, които успяха да докажат своята пригодност да спасяват астронавти в случай на катастрофална авария на ракетата-носител. 

Напомням на читателите, че "Старлайнър" на Боинг и "Крю Драгън" на СпейсЕкс са двете таксита, които са създадени, за да елиминират зависимостта на НАСА от Русия за транспорта на астронавти до Международната космическа станция. Сега вече и двата кораба са в етап на тестови полети, което е голямата новина за 2019-та година! 

Ето как протече днешният полет. В 16:15 ч. българско време бяха запалени четирите главни ракетни двигателя на спасителната система, както и спомагащите двигатели за орбитално маневриране и контрол на височината. Корабът бързо се отдели от стартовата площадка, с което спасителната система доказа, че може да реагира достатъчно скоростно в случай на авария. След около 20 секунди беше изхвърлен сервизният модул, а малко по-късно парашутите се разгърнаха.

Тук настъпи единственото отклонение от плана. Само два от трите парашута се отвориха. Това не е голяма беда и както ръководството на Боинг, така и това на НАСА определиха мисията за успешна. Реално погледнато за благополучно кацане на "Старлайнър" е необходим един парашут - останалите два са за резерва. Със сигурност някои бюрократи ще вдигнат аларма и ще настояват за още тестове на парашутите. Но фактите са факти - ако днес на борда на "Старлайнър" имаше астронавти, те щяха да се приземят комфортно.

Сервизният модул на кораба бе изхвърлен по план и се разби в околностите на стартовия комплекс, както се и очакваше. Малко преди приземяването на командния модул бе освободен топлинният щит и се разгърнаха въздушните възглавници, които осигуриха нужното омекотяване при съприкосновението с повърхността. Отново напомням, че "Старлайнър", за разлика от "Крю Драгън", е проектиран да каца върху суша. Корабът на Мъск в близко бъдеще ще може само да се приводнява в океана.

Следващият полет на "Старлайнър" е планиран за 17-ти декември. Тогава ракета "Атлас 5" ще го прати на път към Международната космическа станция в безпилотен режим. Мисията ще е подобна на тази на "Крю Драгън" през март и ще включва демонстрация със скачване, влизане на астронавти в кораба, разкачване и зарвъщане на Земята.

Ако и този безпилотен тест е успешен, "Старлайнър" ще е готов да превозва хора още през първата половина на 2020-та година. 

Запис от днешния полет: тук (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3052-2019-4-nov-pad-abort-success

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс отчете 13 успешни теста на новите парашути за пилотирания кораб Крю Драгън!

5 ноември 2019 г. 20:40 ч. Американската компания СпейсЕкс се похвали, че е провела общо 13 поредни успешни изпитания на последния модел парашути "Мк3" за пилотирания космически кораб "Крю Драгън". Това е огромен напредък, имайки предвид оплакванията от страна на комисията по безопасност ASAP на НАСА, която продължава да настоява, че парашутите на "Крю Драгън" и "Старлайнър" не са готови и съответно изисква още тестове.

Илон Мъск подчерта по-късно в Туитър, че от тези изпитания 12 са проведени поединично и само едно от тях включва комплексна проверка на цялата система. СпейсЕкс трябва да проведе общо 10 поредни успешни комплексни изпитания - т.е. остават девет. Очаква се всички те да приключат до края на годината. 

За читателите на КОСМОС БГ може да звучи парадоксално - но е много по-лесно да разработиш космически кораб, отколкото парашут за него. Трудно е за вярване, особено имайки предвид, че космически кораби съществуват от шест десетилетия, докато хората експериментират с парашути от столетия. Но това е самата истина! Много по-лесно се моделира и предсказва какво е поведението на металните компоненти на космическия кораб, отколкото на динамична система, каквато е парашутната. Илон Мъск напомня, че едно от най-големите предизвикателства пред лунната програма на НАСА "Аполо" през 60-те години е било създаването на парашутите и то се оказало толкова трудна задача, че се е превърнало в сериозен морален проблем.

Със сходни проблеми са се сблъскали и специалистите на СССР при разработването на космическия кораб "Союз". Отнело години, преди парашутната система да бъде стабилизирана. Напомням на читателите, че Владимир Комаров, първият космонавт, летял със "Союз", загинал поради авария на парашутната система. 

2019-nov-parachute-tests.jpg

Кадър от първото комплексно изпитание на парашутите от модела "Мк3" за "Крю Драгън". Изгледайте цялото видео на този линк. Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3053-2019-spacex-13-parachute-tests

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Боинг са доволни от полетния тест на Старлайнър на 4-ти ноември, готвят изстрелване до МКС през декември

2019-starliner-preparation.jpg

На снимката: техниците на Боинг подготвят кораба "Старлайнър" за неговия полет до Международната космическа станция през декември. Photo credit : Boeing

8 ноември 2019 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Американската авиокосмическа компания Боинг, която e създала космическия кораб "Старлайнър" за превоз на астронавти до Международната космическа станция, оповести първите резултати от полетния тест на 4-ти ноември, по време на който бяха изпитани системите за аварийно спасяване. По думите на представителите на компанията полетът е бил напълно успешен. Двигателните и навигационните системи са работили по план. Отделянето на сервизния модул, топлинния щит и базовия топлинен щит са протекли според очакванията. 

Парашутите също са проработили успешно и са довели "Старлайнър" до благополучно кацане. Вярно е, че един от трите парашута не се е разгърнал, но въпреки това Боинг потвърждава, че и два парашута са напълно достатъчни, за да поемат пълното тегло на командния и сервизния модул при прекратяване на мисията в случай на авария. 

Установена е и причината заради неразгръщане на третия главен парашут - хлабава връзка между него и пилотския парашут. Това е достатъчно дребен проблем, за да бъде отстранен веднага и без отлагания. Ръководството на Боинг и ръководителката на комерсиалната пилотирана програма към НАСА Кейти Лийдърс потвърждават, че полетът на "Старлайнър" до Международната космическа станция няма да претърпи забавяне заради неразгърнатия парашут и ще бъде проведен в срок на 17-ти декември.

Що се касае до критиките, които Боинг непрекъснато отнася, компанията заяви, че най-сериозните критици са не кои да е други, а самите астронавти, които ще рискуват живота си на "Старлайнър". Всички те са много доволни от полетния тест на 4-ти ноември и за тях той е напълно успешен. 

Сега, след като първият полет на "Старлайнър" е вече в историята, фокусът се насочва към безпилотната мисия към МКС през декември. В случай че тя е успешна, Боинг ще е в готовност да превозва астронавти до орбита през 2020-та година. 

"Ние винаги тестваме, защото по този начин винаги се учим", съобщава Лийдърс. "В хода на програмата "космическа совалка" ние се учихме до последния ден. Ние се научихме от дебюта на Старлайнър. Ще се научим от предстоящия безпилотен дебют до МКС, преди да проведем пилотиран тестов полет".

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3057-2019-boeing-starliner-prepared-launch-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Крю Драгън изпълни статичното си огнево изпитание!

2019-13-nov-spacex-test.jpg

Снимка от вчерашното успешно изпитание на двигателите на "Крю Драгън". Photo credit : SpaceX

14 ноември 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 13-ти ноември, американската космическа компания СпейсЕкс извърши статично огнево изпитание на пилотирания кораб "Крю Драгън" и с това напълно превъзмогна неудача си от април тази година, когато при аналогичен тест настъпи катастрофална аномалия и разрушаване на предишната капсула. След вчерашния успех компанията на Илон Мъск се придвижи една стъпка по-близо до мига, в който ще започне да превозва астронавти до Международната космическа станция. 

Ето как протече тестът: първо бяха проведени по две запалвания за два от 16-те двигателя "Драко", като всяко от тях продължи една секунда. След това бяха задействани осемте мощни двигателя "Супердрако" в продължение на девет секунди. Именно "Супердрако" са тези двигатели, които са в състояние да издърпат бързо космическия кораб в случай на евентуална авария на ракетата. Незабавно след като "Супердрако" приключиха работата си, бяха проведени още две запалвания на по-малките "Драко", след което капаците на "Супердрако" се затвориха. Така беше проведена имитация на поредицата от събития, които трябва да се изпълнят, за да може "Крю Драгън" да се преориентира в точната позиция за разгръщане на парашутите. Целият тест приключи за 70 секунди. 

Сега НАСА и СпейсЕкс разполагат с множество експериментални данни за поведението на космическия кораб, които тепърва ще бъдат анализирани. Ако не бъдат установени някакви сериозни отклонения от работата, които биха наложили нов редизайн на кораба, "Крю Драгън" може да излети още през декември, за да изпробва аварийната си система по време на ракетно изстрелване.

Ако и този тест мине успешно, корабът ще е напълно готов да започне да превозва хора през 2020-та година.

Няма спор, че аварията през април, когато капсулата на "Крю Драгън" експлодира по време на идентично изпитание, доведе до съществени отлагания за пилотираната космонавтика на САЩ. Но СпейсЕкс доказа за пореден път, че се съвзема изключително бързо след подобни неудачи и вчерашният успех е показател, че мрачният период за компанията е вече в миналото. 

Наистина сме в разгара на един много успешен ноември, в който, както ни беше обещано, новите пилотирани космически кораби "Старлайнър" на Боинг и "Крю Драгън" на СпейсЕкс най-сетне проведоха планираните си изпитания. На 4-ти ноември "Старлайнър" излетя на демонстрационен тестов полет, целящ да провери работоспособността на спасителната система, а сега вече и статичният тест на "Крю Драгън" е в историята. Ако няма някое неочаквано отлагане, предстои още по-горещ декември, когато "Старлайнър" ще се отправи на първия си полет до МКС, а "Крю Драгън" ще изпита спасителните си системи при ракетно излитане.

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3063-2019-14-nov-spacex-successful-fire

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър на Боинг е по-скъп не само от Крю Драгън, но и от Союз

2019-starliner-expensive.png

15 ноември 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американският пилотиран космически кораб "Старлайнър" на Боинг започна своите изпитателни полети на 4-ти ноември, когато за пръв път тества спасителните си системи, а сега инженерите го подготвят за нова мисия до Международната космическа станция (МКС) през декември. На фона на това положително развитие от технологична гледна точка пристигна и една не особено добра новина. НАСА публикува доклад, който ни дава първата подробна информация какви ще са цените за изпращането на астронавти на новите американски кораби. "Старлайнър" се оказва по-скъп не само от "Крю Драгън" на СпейсЕкс, но и от руския "Союз"! 

Напомням на читателите, че американците загубиха способността си да пращат астронавти до МКС през 2011 година, когато бяха пенсионирани космическите совалки. Вместо това НАСА плаща на Русия да извозва астронавтите на борда на космическите кораби "Союз", като цената за едно астронавтско място възлиза на $84 милиона. Агенцията бе избрала Боинг и СпейсЕкс да разработят нови космически кораби, с които САЩ не само трябваха да скъсат зависимостта си от Русия, но да се осигури по-евтина алтернатива.

Засега обаче се оказва, че само СпейсЕкс дават такава бюджетна алтернатива. Едно място на борда на "Крю Драгън" възлиза на $55 милиона - много по-малко в сравнение със "Союз". Не така стоят нещата със "Старлайнър" - НАСА ще вади $90 мииона всеки път, когато иска да изпрати астронавт в космоса с кораба на Боинг.

Разбира се, винаги сме знаели, че Боинг е стара компания, бюрократизирана и поради това нейният космически кораб ще е по-скъп. Все пак Боинг получиха и повече пари за създаването на "Старлайнър" - $4.2 милиарда, докато СпейсЕкс взеха само $3.1 милиарда.

Но не само това - оказа се, че от НАСА са се съгласили да дадат допълнителни $287.2 милиона на Боинг, за да предотвратят вероятни отлагания между третата и шестата пилотирана мисия. Финансовата инжекция послужила и за допълнителна гаранция, че агенцията ще продължи да използва услугите на Боинг за превоз на астронавти. Подобна парична помощ не е била оказана на СпейсЕкс, независимо че през последните месеци и години компанията също се сблъска с трудности и претърпя отлагания.

СпейсЕкс и Боинг се готвят за поредните си изпитателни полети на "Крю Драгън" и "Старлайнър", които са предвидени за декември. В рамките на полета на "Крю Драгън" ще бъде тествана спасителната система, а "Старлайнър" ще извърши дебютно скачване с МКС в роботизиран режим.

Ако тези полети бъдат успешни, превозите на хора ще могат да започнат. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3065-2019-starliner-is-expensive

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Боинг оспори НАСА: космическият ни кораб Старлайнър не е скъп!

2019-4-november-boeing-pad-abort-success

Снимка от успешния полет на "Старлайнър" на 4-ти ноември. Photo credit : NASA

18 ноември 2019 г. 18:45 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Боинг излезе със съобщение, с което оспорва оценката на НАСА, че космическият кораб "Старлайнър" ще е твърде скъп. 

"Ние никога не сме мислили да се откажем", твърди се Джим Хилтън, ръководител на космическия отдел на Боинг. "Боинг застава изцяло зад "Старлайнър" и програмата за комерсиални пилотирани полети. Направили сме значителни инвестиции в програмата и сме посветени да изстрелваме "Старлайнър", за да поддържаме Международната космическа станция обитаема и в оперативен режим. Всякакъв намек, че сме възнамерявали да се откажем от участие в комерсиалната пилотирана програма, е категорично неверен. Ние сме били част от пилотираната космическа програма на НАСА от "Мъркюри", "Джемини", "Аполо", космическата совалка и МКС - и сме горди да продължим с непоколебимото ни партньорство на МКС, "Старлайнър" и Спейс Лонч Систъм. 

Макар че от компанията не желаят да оповестят каква е точната цена за астронавтско място на "Старлайнър" поради факта, че е в конкуренция със СпейсЕкс, представителите ѝ твърдят, че сумата е под $90 милиона долара, написани в докладите на НАСА. Освен това от Боинг изказват следните причини, поради които считат, че "Старлайнър" е по-добър кораб от "Крю Драгън": Първо, корабът е петместен, но фирмата по заявка на НАСА ще превозва повече товар вместо пети астронавт - следователно редно би било цената за астронавтско място да се смята за петима души, а не за четирима. Освен това "Старлайнър" ще притежава възможност за пълен контрол при всички фази на полета, в това число ръчно управление. Корабът ще лети с ракета "Атлас 5", която е много по-надеждна от ракетата "Фолкън 9" на СпейсЕкс и досега няма нито един провал от общо 80 полета. Освен това "Старлайнър", за разлика от "Крю Драгън", ще каца на суша, а не във вода. 

Но защо Боинг са поискали допълнителен финансов бонус, какъвто не е предложен на СпейсЕкс? От компанията обясняват, че СпейсЕкс вече имат космически кораб "Драгън", който провежда редовни товарни полети до Международната космическа станция, докато Боинг не разполага с такъв. Боинг започнали да работят по кораб за нуждите на НАСА по-късно, но са искали да свършат работата в същия срок, което оскъпява процеса.

От компанията също така оспорват оценката на НАСА, че остават множество технически пречки преди фирмата да е готова да превозва хора в космоса. Боинг напомня следните успехи, постигнати през 2019-та година: 1. Огневи тест на сервизния модул, приключил безпроблемно 2. Всички парашутни изпитания са завършени без нито един провал и 2. Първи полет на "Старлайнър", проведен на 4-ти ноември, който утвърдил работоспособността на спасителната система. Съгласно оценката на Боинг са елиминирани всички рискове преди предстоящите безпилотни и пилотирани мисии до МКС.

Боинг напомня, че изстрелването на "Старлайнър" в безпилотен режим към станцията остава насрочено за 17-ти декември и в случай на успех ще има пилотиран полет още в началото на 2020-та. Сертифицирането на кораба за редовни мисии до МКС зависи от резултата както на безпилотната, така и на пилотираната мисия.

За повече информация: Боинг

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3067-2019-boeing-rebukes-nasa

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Втори опит: Индийската мисия Чандраян 3 ще кацне на Луната най-късно до ноември 2020-та

18 ноември 2019 г. 19:30 ч. Индийската космическа агенция няма да се откаже и ще опита да осъществи повторно кацане на Луната, съобщава The Times of India. Крайният срок на изпълнението на проекта е ноември 2020-та година. Все още не са ясни подробностите за новата мисия, но е упоменато, че този път спускаемият апарат ще има много по-здрави крачета в случай че съприкосновението с повърхността е по-твърдо от очакваното.

Междувременно орбиталният апарат "Чандраян 2", който пристигна около Луната през август, продължава да е в отлично състояние, а инструментите му събират научни данни. 

chandrayaan-2.jpg

Индийската автоматична лунна станция "Чандраян 3" трябва да извърши кацане на естествения ни спътник. Credit : ISRO/LPRG

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3068-2019-moon-second-landing-attempt

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Исторически момент: Космическият кораб Старлайнър бе прикачен към ракетата-носител Атлас 5!

2019-boeing-starliner-stacked-to-rocket.

На снимката: техниците прикачват космическия кораб "Старлайнър" към неговата ракета-носител "Атлас 5". Photo credit : NASA

22 ноември 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Това наистина е исторически момент за западната частна космонавтика. Вече в САЩ има не едно, а две таксита за превоз на астронавти до орбита, след като космическият кораб "Старлайнър" бе прикачен към ракетата-носител "Атлас 5" за изстрелването му до Международната космическа станция на 17-ти декември. Мисията ще бъде аналогична на тази на "Крю Драгън" през март тази година. 

Напомням на читателите, че "Старлайнър" проведе своя първи полет на 4-ти ноември. Тогава той не бе прикачен на ракета, а с помощта на собствените си ракетни двигатели излетя от стартовата площадка, за да демонстрира способностите на аварийните му системи. Те функционираха според очакванията и "Старлайнър" кацна успешно след полета си. 

Сега обаче предстои истинска космическа мисия, при която корабът в роботизиран режим ще трябва да се скачи с МКС, след което да се разкачи и да се прибере обратно на Земята. Полетът ще бъде част от сертифицирането на "Старлайнър" за превоз на астронавти. Ако всичко мине наред, втората мисия, планирана за пролетта или лятото на 2020-та година, ще бъде пилотирана.

"Погледнете към тази забележителна гледка, как изглежда вашият успех", съобщи Кейти Лийдърс, мениджър на комерсиалната пилотирана програма към НАСА. "Все още не сме приключили. Ще трябва да пристъпим към тази мисия внимателно, да изстреляме този кораб до МКС и да го приберем успешно".

Астронавтите на НАСА Майк Финк, Никол Ман и астронавтът на Боинг Крис Фъргюсън бяха на стартовата площадка, за да наблюдават изкарването на кораба преди предстоящата му безпилотна мисия към МКС.

"Това е зората на нова епоха", каза Финк. "За всичките младоци, които дойдохте рано тук и да гледате, радвам се, че бяхте част от всичко това. То е важно, защото е вашето бъдеще".

"Ние очакваме деня, в който ще изстрелваме астронавти редовно", продължи Финк. "Като завършили школи за военни пилоти, ние сме наистина развълнувани да видим какво ще е поведението на "Старлайнър", знаем, че ще бъде яко и ще получим всякакви възможни тестови данни от него".

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3073-2019-starliner-stacked-to-atlas-v

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Корабът Старлайнър бе изведен на стартовата площадка за главната репетиция преди изстрелването

2019-starliner-on-launch-pad-1.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър" на стартовата площадка. Вижда се "ръкавът" за астронавтите, откъдето те ще се качват на кораба. Photo credit : NASA/Sunita Williams

4 декември 2019 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Космическата ракета "Атлас 5" и корабът на Боинг "Старлайнър" бяха изведени на стартовата си площадка за главната репетиция преди изстрелването. Репетицията ще бъде проведена в края на тази седмица, като ракетата ще бъде заредена с гориво и ще се симулира обратно броене - точно както би било по време на реално излитане.

Изстрелването сега е насрочено за 19-ти декември - два дни по-късно от очакваното заради дребен технически проблем, който вече е коригиран. Очаква се корабът да остане скачен с Международната космическа станция за 4-5 дни, след което ще се завърне на Земята. 

Напомням на читателите, че "Старлайнър" излетя на своя дебютен полет в началото на ноември, когато беше изпитана системата за аварийно спасяване. Предстоящата мисия ще е аналогична на тази на "Крю Драгън" през месец март. В случай че и тя приключи успешно, "Старлайнър" ще е напълно готов за превоз на хора до МКС. 

2019-starliner-on-launch-pad-2.jpg

2019-starliner-on-launch-pad-3.jpg

На снимките: корабът "Старлайнър" на стартовата площадка. Photo credit : ULA/Tory Bruno

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3087-2019-starliner-rolled-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Ню Шепърд на Блу Ориджин ще лети днес

9 декември 2019 г. 08:05 ч. Днес след седеммесечно прекъсване американската компания Блу Ориджин ще изстреля суборбиталния космически кораб "Ню Шепърд". 

По информация от компанията, стартът е планиран за 16:30 ч. българско време. Метеорологичните условия се очертават да са благоприятни. Корабът ще пренася научни експерименти и хиляди пощенски картички като част от неправителствената инициатива Clubs for the Future. Изстрелването ще бъде излъчвано в реално време на сайта https://www.blueorigin.com

Това се очертава да е предпоследният безпилотен полет на "Ню Шепърд", преди Блу Ориджин да се осмели да изпрати хора в космоса. След още една безпилотна мисия ще бъде качен и човек. Първоначално компанията предвиждаше първите пилотирани полети да са факт през 2017, после през 2018, а след това през 2019 година. Изглежда, че няма да видим пилотирана мисия и тази година, но поне се доближаваме крачка по крачка към това. 

Блу Ориджин е пряк конкурент на компанията Върджин Галактик на Ричард Брансън. Върджин Галактик проведе пилотиран космически полет през февруари тази година, като в космоса летяха трима души, включително и първата комерсиална астронавтка Бет Моузес. Понастоящем корабът на Върджин "Юнити" бива оборудван с нова кабина и се очаква в края на годината да бъде изпратен на космодрума Спейспорт Америка в Ню Мексико, където ще завърши изпитателната си програма. 

2019-2-may-new-shepard-launch.png

Кадър от полета на "Ню Шепърд" през май. Photo credit : Blue Origin


https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3093-2019-new-shepard-flight-set-today

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър излетя успешно в космоса, но не изпълни маневра за сближаване с МКС!

2019-20-dec-starliner-launches.png

На кадъра: ракетата-носител "Атлас 5" извежда космическия кораб "Старлайнър" на път към МКС! Photo credit : NASA TV/Boeing

20 декември 2019 г. 14:46 ч.

Светослав Александров. Днес е много важен ден за пилотираната космонавтика на НАСА. Космическият кораб "Старлайнър" на Боинг, създаден от компанията по заявка на НАСА, излетя успешно към Международната космическа станция. Това е  вторият му полет след дебютния тест през ноември, когато бяха изпитани системите за аварийно спасяване, но първият космически. Това е и последният планиран полет на "Старлайнър" в безпилотен режим. 

Ракетата-носител "Атлас 5" запали двигателя си "РД-180", произвеждан от руското предприятие НПО "Енергомаш",  в 13:36 ч. българско време. Две секунди по-късно се запалиха и двата твърдогоривни ракетни двигателя "AJ-60", построени от американското предприятие Аероджет Рокетдайн. Заедно "РД-180" и "AJ-60" бяха отговорни за първоначалните етапи от полета. Около две минути и 40 секунди твърдогоривните ускорители с "AJ-60" бяха изхвърлени, а още две минути по-късно бе преустановена работата и на "РД-180".

Следващата стъпка бе изхвърлянето на първата степен. Четири минути и 45 секунди се запалиха двата двигателя "RL-10-А" на степента "Центавър". И тези двигатели се произвеждат от американската компания Аероджет Рокетдайн. Моментът за мисията бе много важен - до този момент "Атлас 5" бе летяла винаги само с един двигател "RL-10", но сега за пръв път беше използвана степен с два двигателя. Работата на "Центавър" бе продължителна - двигателите се изключиха 11 минути и 54 секунди след началото на полета. 

Разделянето на космическия кораб "Старлайнър" от "Центавър" бе проведено близо 15 минути от излитането. Но към този момент той бе все още на суборбитална траектория. За да може да достигне до орбита, самият той трябваше да си запали двигателите.

Това щеше да се случи 31 минути след началото на полета - но поради някаква неизвестна причина не е станало. По-късно НАСА обаче потвърди, че изстрелването е успешно, "Старлайнър" е в стабилна орбита, комуникира със Земята, а слънчевите батерии генерират електроенергия. 

Очакваме с нетърпение да видим дали екипите ще успеят да приведат "Старлайнър" в правилна орбита за скачване с МКС, или дали ще изведат кораба от космоса без това да се случи. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3104-2019-20-dec-starliner-lifts-off-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Експертна намеса спаси Старлайнър: корабът е в безопасна и стабилна орбита. Завръщане на Земята - след 48 часа!

2019-20-dec-starliner-launches.png

На кадъра: ракетата-носител "Атлас 5" извежда космическия кораб "Старлайнър" в космоса. Photo credit : NASA TV/Boeing

20 декември 2019 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Днес в 16:30 ч. НАСА излъчи специална пресконференция, на която представи последните новини относно проблематичното, но все пак успешно изстрелване на "Старлайнър" в космоса. 

Напомням на читателите, че космическият кораб, който в бъдеще ще се използва за превоз на астронавти в орбита, бе изстрелян благополучно в 13:36 ч. българско време. Скоро след изстрелването обаче възникна проблем - двигателите за вмъкване в орбита на път към Международната космическа станция не се запалиха по план и така скачването няма да може да се случи. 

Макар че това е нежелан развой на мисията, ръководителят на НАСА Джим Брайденстайн подчерта, че днешният полет е тестов, а не редовен. При тестовете винаги има шанс нещо да се обърка. В рамките на днешното изстрелване бяха валидирани доста системи, което показва, че ако днес на борда на "Старлайнър" имаше хора, те щяха да са в орбита живи и здрави. 

На първо място бе валидирана ракетата "Атлас 5" и бе потвърдено, че тя може да се използва за изстрелване на хора. Тази ракета притежава на първата степен основен двигател "РД-180", създаден от руското предприятие НПО "Енергомаш", плюс още два допълнителни американски твърдогоривни двигателя "AJ-60". На горната степен "Центавър" ракетата притежава два американски двигателя "RL-10-A". Това бе първото изстрелване на "Атлас 5" с "Центавър" и два двигателя "RL-10-А" и те работиха така, че ускорението да е максимално щадящо за астронавтите. Утвърждаването на ракетата "Атлас 5" за пилотирани цели бе много важна задача! 

Така че какво не е сработило? Колкото и тривиално да звучи - часовникът! Той не е бил програмиран правилно. Иронията на съдбата е, че ако днес "Старлайнър" бе излетял в пилотиран режим, астронавтите щяха да забележат грешката и да насочат кораба на правилен курс към МКС. 

Но за съжаление наземните екипи не разполагали с пълните данни относно това, което се е случило. Въпреки това те реагирали професионално и, както подчертаха на пресконференцията, спокойно и без емоции. Те успели да стабилизират орбитата и да я променят така, че да позволи кацане в района на Уайт Сендс след 48 часа. 

Един от големите въпроси на конференцията бе: ще бъде ли проведен втори безпилотен полет на "Старлайнър" с автоматично скачване до МКС, тъй като очевидно това не може да се случи сега? Отговорът на Джим Брайденстайн бе: твърде е рано да се каже. Но стана ясно, че скачването с МКС не се явява като задължителна цел, която трябва да бъде изпълнена преди полетите с хора. Администраторът оповести, че космическите совалки никога не са имали автоматична система за скачване и винаги са летели с хора на борда. Това е намек, че очевидно следващият полет на "Старлайнър" ще е пилотиран, дори ако скачването сега не може да стане. 

Относно космическия кораб "Старлайнър": той е в отлично състояние, намира се в космоса, в стабилна орбита, с работещи слънчеви батерии и генерира електроенергия. Компютрите му, по данни от специалистите на Боинг, работят чудесно. 

И така, мисията на "Старлайнър" ще продължи, макар и без скачване с МКС. През следващите два дни ще бъдат събрани още тестови данни, вероятно ще бъдат изпитани някои от системите между астронавтите на МКС и кораба. Но идеята е след 48 часа, т.е. в неделя, "Старлайнър" да се завърне на Земята в базата Уайт сендс. 

Това не е фиксиран срок - ако НАСА и Боинг решат, че могат да удължат тестовата програма, "Старлайнър" може да престои още в орбита. 

Истинското изпитание пред космическия кораб тепърва предстои: навлизането в атмосферата и кацането на Земята. През последните няколко месеца СпейсЕкс и Боинг се сблъскаха с множество проблеми с парашутните системи. Силно се надяваме, че тези проблеми са били разрешени. 

Ако това е така и "Старлайнър" кацне на Земята успешно, ще бъде потвърдено, че корабът може да излита до орбита и обратно - т.е. ще е годен за превоз на хора. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3105-2019-starliner-is-safely-in-orbit

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър успешно коригира орбитата си за предстоящото кацане в неделя

21 декември 2019 г. 08:00 ч. Макар и мисията да не продължава по първоначално планирания профил, чудесно е, че тя все пак продължава - и че "Старлайнър" се намира в добра орбита! 

Боинг оповести, че днес екипите на компанията и на НАСА са извършили успешно две корекции на орбиталните параметри. Решението е взето - "Старлайнър" ще се завърне на Земята в неделя за по-нататъшен анализ, събиране на данни и подготовка на кораба за следващи мисии. Важно напомняне - "Старлайнър", за разлика от "Крю Драгън", още от самото си начало ще се използва за многократна употреба!

И ето няколко добри новини, които бяха публикувани от Боинг. Оказва се, че слънчевите батерии работят много по-добре от очакваното, командният модул е в добра форма, животоподдържащите системи също работят добре. Потвърдено е, че "Старлайнър" се е отделил нормално от горната степен. Навигацията, насочването и контролът на кораба също вървят според очакванията. 

starliner-in-orbit.jpg

На илюстрацията: космическият кораб "Старлайнър" в орбита. Image credit : Boeing

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3106-2019-starliner-adjusts-orbit

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Ръководството на мисията на Старлайнър се готви за най-важното изпитание: кацането

2019-starliner-landing-graphics.jpg

На илюстрацията: космическият кораб за превоз на астронавти "Старлайнър" се завръща от космоса посредством парашути и амортизиращи възглавници. Image credit : Boeing

21 декември 2019 г. 23:15 ч.

Светослав Александров. Космическият кораб на Боинг "Старлайнър", който бе изстрелян успешно вчера, сполучи да изпълни много от предвидените си задачи днес - дори и да не можа да се скачи с Международната космическа станция (МКС). Сега екипът на мисията е фокусиран върху най-важния тест от всички: кацането. От успеваемостта на предстоящото завръщане на Земята зависи дали Боинг ще започне своевременно да извежда астронавти в космоса. 

Днес астронавтът Крис Фъргюсън, който е част от екипа на Боинг и който ще лети по време на следващата мисия на "Старлайнър", потвърди в Туитър, че към настоящия момент корабът е в много добро състояние. Той е коригирал орбитата си благополучно по начин, който позволява завръщане в района на базата Уайт сендс.

Ако всичко мине по план и метеорологичните условия са благоприятни, "Старлайнър" ще запали двигателите си в 14:32 ч. българско време утре, на 22-ри декември. Това ще кулминира с кацане в 14:57 ч. българско време. В случай че се наложи отлагане, втора възможност ще има по-късно през деня. Телевизионният канал НАСА ТВ (линк тук) ще излъчва процедурите по спускане и приземяване в реално време. 

По време на днешната пресконференция отново бе потвърдено, че скачването с МКС е било вторична, а не основна цел. Добре щеше да е, ако се бе случило. Но основната задача на настоящия космически полет на "Старлайнър" е да се валидира, че е безопасен и че може да превозва астронавти в космоса безпроблемно. Макар и без посещение на МКС, беше доказана работоспособността на повечето от системите - ракетата-носител "Атлас 5" сработи нормално, отделянето на кораба от степента "Центавър" протече нормално и бе потвърдена годността на животоподдържащите системи. Днес, на 21-ви декември, екипът успя да изпробва скачващия механизъм на "Старлайнър" в космически условия, макар и без МКС да бе наблизо. 

Така че ако кацането е благополучно, НАСА вероятно няма да изиска нов безпилотен полет на "Старлайнър", само за да се тества автоматичната система за скачване. Бъдещето на комерсиалната пилотирана програма на НАСА и на "Старлайнър" зависи доколко системата за кацане, която се състои от парашути и амортизиращи възглавници, ще сработи. 

Ако изобщо сработи ... 

Една от най-големите трудности по време на разработката на пилотирания кораб "Старлайнър", а и на "Крю Драгън" на СпейсЕкс, бе свързана със създаването на надеждна парашутна система. Парадоксално, човешката цивилизация е създала първите парашути преди столетия, а космическата епоха е започнала преди около шест десетилетия. И въпреки това се оказва много по-лесно да създадеш космически кораб, отколкото парашутите за него. Илон Мъск напомня, че по време на лунната програма "Аполо", изработката на парашутите се оказала толкова сложна задача, че се е превърнала в сериозно морално предизвикателство пред успешната ѝ реализация. 

Специалистите на Боинг, подобно на тези на СпейсЕкс, са провели множество компютърни симулации и височинни изпитания на парашутите. Те са завършили успешно. Но това е първият космически полет за "Старлайнър". Никога преди този кораб не е бил в космоса, никога не е влизал от орбита обратно в атмосферата. И както се оказва често пъти в космонавтиката - решаващо е не това което си моделирал и предвидил да се случи. Решаващо е това, за което не си се замислил и не си го предвидил...

Стискаме палци утре за благополучен завършек на тестовата мисия! Един успех ще е страхотна новина - практически ще гарантира, че през 2020-та година астронавти ще полетят на борда на "Старлайнър". 

Но един провал на системата за кацане ще нанесе сериозен удар върху програмата и ще доведе до месеци отлагания. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3108-2019-boeing-landing-preview

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър се завърна на Земята след безупречно кацане!

2019-22-december-starliner-landing.png

На тази снимка, заснета от инфрачервена камера, се вижда космическият кораб "Старлайнър", който се спуска към Земята посредством три парашута. Photo credit : NASA TV

22 декември 2019 г. 15:10 ч.

Светослав Александров. Днес в 14:58 ч. българско време космическият кораб на Боинг "Старлайнър" се завърна успешно на Земята, след като всичките му системи за навлизане в атмосферата, спускане и кацане сработиха без никакви проблеми. Така корабът приключи своята двудневна космическа мисия, в рамките на която проведе демонстрационен безпилотен полет като подготовка преди планираното догодина пилотирано изстрелване. 

Напомням на читателите, че "Старлайнър" бе изстрелян в космоса на 20-ти декември в 13:36 ч. българско време посредством ракета-носител "Атлас 5". Това бе първият полет на "Атлас 5" със степен "Центавър", притежаваща два ракетни двигателя "RL-10" на американската компания Аероджет Рокетдайн. Ракетата свърши своята работа блестящо и изведе "Старлайнър" на неговата планова суборбитална траектория. 

Скоро след разделянето обаче, поради неправилна настройка на бордовия часовник, корабът не запали двигателите своевременно за вмъкването му в правилната орбита за сближение с Международната космическа станция (МКС). Екипът хладнокръвно и професионално пое контрол над кораба и запали ръчно двигателите му, за да може да бъде постигната безопасна орбита. За съжаление тази нова орбита означаваше, че корабът няма да може да достигне МКС - неприятен развой и отклонение от планираната мисия. Но "Старлайнър" бе спасен - и това е най-важното. Получените данни на Земята показаха, че разделянето му от ракетата-носител е било нормално, животоподдържащите му системи функционират според очакванията и най-важното: ако на борда на кораба имаше астронавти, те щяха да пристигнат в космоса невредими. 

С оглед на пропуснатото скачване на МКС, екипът на мисията мина към двудневна фаза, кулминираща с кацане днес. Вчера, на 21-ви декември, в орбита бяха тествани всички системи на "Старлайнър". Дори пръстенът за скачване бе разгърнат и бе потвърдено, че работи нормално.

Истинското изпитание за мисията обаче бе днес - спускането и приземяването. Едно от основните препятствия пред Боинг и СпейсЕкс, докато двете компании разработваха корабите "Старлайнър" и "Крю Драгън", бе създаването на надеждни парашутни системи. Щеше ли "Старлайнър" при неговото първо завръщане от космоса да разгърне трите си основни парашута? Притеснение витаеше във въздуха, още повече, че по време на неговия първи полет в началото на ноември, когато бяха изпитани спасителните му системи, един от парашутите не се разтвори. И тогава "Старлайнър" кацна безпроблемно, но мнозина се притесниха дали няма някакъв сериозен дефект. 

Проблемът обаче се оказа съвсем дребен - хлабава връзка. Парашутите на "Старлайнър"-а, който излетя на 20-ти декември в космоса, бяха щателно инспектирани предполетно и не бяха констатирани никакви дефекти. Както се вижда от днешния развой на събитията - те действително сработиха!

Успешното завръщане на "Старлайнър" означава, че всички експерименти на борда му ще бъдат свалени, а данните - анализирани. Очакванията са следващото изстрелване да е пилотирано и да бъде проведено през пролетта или лятото на 2020-та. Междувременно тази капсула на "Старлайнър", който кацна днес, ще бъде подготвена за нова мисия, тъй като корабът е преизползваем. 

И така, приключваме една чудесна 2019-та година, в рамките на която корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" летя веднъж на мисия до МКС, а  корабът на Боинг "Старлайнър" - два пъти, първо на изпитание на спасителните му системи и след това на космически орбитален тест. Очакваме с нетърпение 2020-та, когато двата кораба най-сетне трябва да започнат да извеждат хора до орбита! 

За допълнителна информация: Боинг

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3110-2019-starliner-returns-home

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Първите космически полети на новосъздадените пилотирани кораби са тестови - и следва да се тълкуват като такива

starliner-analysis.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър" след успешното си завръщане на Земята вчера. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

23 декември 2019 г. 10:22 ч.

Светослав Александров. Българинът разбира от всичко - най-вече от футбол, жени и политика. И от космически кораби разбира! Затова не е чудно, че мнозина се вживяха в ролята на анализатори и се изказаха от позицията си на висши разбирачи относно новите пилотирани кораби на САЩ. Разбира се, голяма част от тези разбирачи са западнофоби и са политически мотивирани да очернят всичко що иде от западния свят. 

През 2019-та година станахме свидетели на три изстрелвания на новосъздадените пилотирани кораби в тестов (безпилотен) режим. Едно беше на СпейсЕкс и две бяха на Боинг. И докато мнозина се изказват категорично за способността на САЩ да създава космически кораби, те забравят, че тези първи три полета бяха тестови. С акцент върху думичката тестови. Да постигнеш 100%-ов успех на първото или второто изстрелване на нов космически кораб е истинско чудо - защото до този момент той никога не е бил в космоса и колкото и добри да са компютърните модели, все още не разполагаш с реални данни. В този ред на мисли - единият полет на "Крю Драгън" и двата на "Старлайнър" завършиха доста прилично и бяха отчетени много постижения. В тази статия ще сравним тестовите полети на "Крю Драгън" и "Старлайнър" с предишните тестови полети на новосъздадени космически кораби. 

Да вземем например проекта "Мъркюри", в рамките на който НАСА създава първите си пилотирани космически кораби. Първият тестов полет на 21-ви август 1959-та година завършва с пълен провал, а при следващите три - на 9-ти септември, 4-ти октомври и 4-ти ноември е отчетен само частичен успех. Пълен успех е постигнат чак на петия полет, на 4-ти декември - това е мисията "Литъл Джоу 2", когато до ръба на космоса е изпратена маймуната Сам. 

Аналогична е историята на пилотираната програма на СССР "Восток". Изстрелването на "Корабл-Спутник 1" на 15-ти май 1960 е частичен успех, на 28-ми юли имаме пълен провал на мисия, която не получава официално име - тогава загиват кучетата Барс и Лисичка. И накрая на 19-ти август имаме успешна мисия, която е кръстена "Корабл-Спутник 2" с Белка и Стрелка - този път кучетата се завръщат на Земята. Четвъртият полет е отново частичен провал - "Корабл-Спутник 3", на 1-ви декември 1960-та, тогава умират кучетата Пчолка и Мушка. На 22-ри декември имаме пълен провал и чак през 1961-ва година, съответно на 9-ти и 25-ти март, са отбелязани два поредни успеха. Те проправят път към полета на Гагарин. 

Ранната разработка на корабите "Аполо" и "Союз" е трагична, защото тя е свързана с първите смъртни случаи на екипаж. На 26-ти февруари 1966-та година е изстреляна мисията "AS-201" с първия функционален кораб "Аполо" с команден и сервизен модул. Мисията е частичен успех - двигателят на сервизния модул работи само за 80 секунди поради замърсяване на горивната камера с хелий. Настъпва авария и на електрическата система, която води до загуба на контрол при навлизане в атмосферата. Следват два безпилотни успеха по-късно през 66-та, но накрая знаем какво се случва на 21-ви февруари 67-ма, по време на подготовката на мисията "AS-204" (прекръстена официално на "Аполо 1" след трагедията). Върджил "Гъс" Грисъм, Ед Уайт и Роджър Чафи загиват мъчително след пожар в капсулата. 

Всички знаем и за трагичната история на кораба "Союз 1" със смъртта на космонавта Владимир Комаров поради отказ на парашутната система на 24-ти април 1967-ма. Комаров е изстрелян с космически кораб, който не е завършил успешно безпилотната си тестова програма. Към момента на подготовката на неговия кораб инженерите се борят с над 200 проблема, но те са игнорирани от политическия елит - СССР не са изстрелвали космонавт в орбита от 65-та година, когато е полетът на "Восход 2" с Беляев и Леонов. Говори се, че Комаров е бил наясно с проблемите на неговия кораб, но не е желаел да откаже назначението на мисията, дори и с риск да не се върне на Земята - тъй като неговият дубльор е бил Гагарин. Но фактите са факти - "Союз 1" излита без предходните тестови полети да са завършили с успех - при "Космос 133" през ноември 66-та отказва системата за контрол на височината, при "Космос 140" през февруари 67-ма корабът навлиза в атмосферата под толкова стръмен ъгъл, че горещата плазма прогаря дупка в топлинния щит. 

Фактически космическият кораб "Союз" е стабилизиран чак след дългогодишна експлоатация и още една трагедия ("Союз 11", 1971-ва година). Но и при предишни полети на кораба "Союз", дори и с успешни завръщания, са били отчитани множество аномалии - например при мисията "Союз 5", когато се завръща на Земята, имаме неразделяне на сервизния модул, оплитане на парашутните върви и провал на ретроракетите. Космонавтът Волинов оцелява на косъм с няколко счупени зъба. И по-нататък има проблеми, да не забравяме, че и българският космонавт Георги Иванов се спасява по чудо след провал на бордовия двигател. Днес, когато се смеем на космическите кораби "Союз" заради неочакваните пробойни в корпуса, или когато се смущаваме поради проваленото изстрелване през октомври 2018-та, то не е защото "Союз"-ите са лоши кораби. Напротив - това са добри кораби! И след дългогодишна експлоатация от тях се ОЧАКВА да работят нормално и без засечки! И когато това не се случва, говорим за криза в космонавтиката и за спад в качеството на работа. 

Изстрелването на совалката "Колумбия" на 12-ти април 1981-ва година е паметен момент за космонавтиката - за пръв път космически кораб излита с хора на борда (астронавтите Джон Йънг и Робърт Крипън) без изобщо да е имало тестов безпилотен полет преди това. Мисията завършва успешно и астронавтите се завръщат на Земята, но са отчетени над 70 аномалии - включващи и увреждането на топлинния щит на совалката. Истинско чудо е, че Йънг и Крипън се завръщат живи - но игнорирането на проблемите със совалката не може да продължи дълго и всички знаем какво се случва в дългосрочен план... 

Как се вписват полетите на "Крю Драгън" и "Старлайнър" през 2019-та година? Както казах, това са тестови полети. За пръв път в историята на космонавтиката е предвидено изцяло нов космически кораб за пилотирани нужди да се скачва с Международната космическа станция още от първия си космически полет. Отново повтарям: за пръв път! Обикновено дебютните космически полети представляват просто изпращане на кораба в космоса, за да се провери какво е неговото поведение, за да се съберат данни и да се отчете каква е неговата работоспособност.

И фактите са следните: да, "Крю Драгън" е единственият, който лети перфектно и се скачва с МКС безпроблемно. При него е отчетена авария на капсулата едва след кацането, след допълнителни тестове (т.е. не по време на космическа мисия). Но фактите са си факти - при нито един от трите полета, проведени през 2019-та година, няма загуба на космически кораб. "Крю Драгън" каца успешно след единствената си мисия тази година. И "Старлайнър" каца успешно след двете си мисии - през ноември, когато са тествани аварийните системи, и сега през декември. Нямаме загуба на космически кораб. Утвърдено е, че и при "Крю Драгън" и при "Старлайнър", ако имаше астронавти на борда, те щяха да излетят и да се завърнат успешно. 

На фона на това дребните заяждания, че през ноември един от парашутите на "Старлайнър" не се е разтворил, или че през декември не се е скачил с МКС, издава дълбоко невежество. Да, ние може да критикуваме Боинг, че компанията има лошо лидерство и систематични проблеми в ръководните органи (които се отразяват на качеството на работата). Можем да отчетем, че недобре вързания парашут през ноември или неправилно настроения часовник през декември са елементарни грешки, които е трябвало да бъдат отчетени навреме. Но е факт - дребни грешки се допускат в космонавтиката постоянно, и те провалят цели мисии. Виждали сме го и при една аномалия на "Ариана 5" наскоро, а за руските полети - да не говорим. А когато говорим за първите полети на нови пилотирани космически кораби - ами, когато говорим за толкова много нови неща, да недогледаш нещо преди тест ... е нормално. В бъдеще, когато "Крю Драгън" и "Старлайнър" отчетат множество мисии, СпейсЕкс и Боинг ще стават все по-добри - с натрупването на опит. 

В този ред на мисли, ако бях на мястото на пишман анализаторите, щях да се срамувам, че очерням западната космонавтика заради това, че не всичко при един пръв тестов (ТЕСТОВ!) полет не всичко минава нормално. Нямам търпение да видя как същите тези пишман анализатори ще реагират, когато "Орел" ("Федерация") полети. Съдейки по постоянните отлагания на този проект обаче, май доста ще си почакаме... 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3111-2019-test-projects

Link to comment
Share on other sites

Факт е , че американската космическа политика се провежда некадърно и е провал , неоспорим факт за който имат вина фактори в правителствата и дълбоката държава. Уронват престижа на САЩ като водеща сила, те са все още такава, което също е неоспоримо.Според мен им е нужна реорганизация за да изчистят името си.Преди Големите дела далеч от Земята , те са длъжни първи да построят бази на Луната, не виждам да има друго решение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, laplandetza said:

Факт е , че американската космическа политика се провежда некадърно и е провал , неоспорим факт за който имат вина фактори в правителствата и дълбоката държава. Уронват престижа на САЩ като водеща сила, те са все още такава, което също е неоспоримо.Според мен им е нужна реорганизация за да изчистят името си.Преди Големите дела далеч от Земята , те са длъжни първи да построят бази на Луната, не виждам да има друго решение.

Каква американска "космическа политика" те е подгонила? Ти в началото на 50-те години ли живееш? Днес всичко се движи от частни компании, визионери, инвеститори, случайни фактори и технологичния и икономически прогрес на САЩ и ЕС, които са скачени съдове. Да не говорм за многото подизпълнители, малки компании с малки ракети, университетски и независими лаборатории. Плюс разбира се НАСА, но тя все повече се превръща в регулационен орган подобен на FAA и донякъде инвеститор и иноватор.

Кой според теб трябва да е огромния мозък дето трябва да произведе тая "американска космическа политика"? Ти лично? Някоя лисица с мозъчна смърт и без образование, като Рогозин? Въобще как си ги представяте тия работи, дето компактно, безскруполно, гладкомозъчно диктаторче се напъва, докато стиска бузките на малкото си дупенце, че да не излезе нещо кафяво и ей-така определя бъдещето на цяла индустрия, съпътстващите я науки и човечеството?

Link to comment
Share on other sites

Преди 1 час, Amazonski said:

Каква американска "космическа политика" те е подгонила? Ти в началото на 50-те години ли живееш? Днес всичко се движи от частни компании, визионери, инвеститори, случайни фактори и технологичния и икономически прогрес на САЩ и ЕС, които са скачени съдове. Да не говорм за многото подизпълнители, малки компании с малки ракети, университетски и независими лаборатории. Плюс разбира се НАСА, но тя все повече се превръща в регулационен орган подобен на FAA и донякъде инвеститор и иноватор.

Кой според теб трябва да е огромния мозък дето трябва да произведе тая "американска космическа политика"? Ти лично? Някоя лисица с мозъчна смърт и без образование, като Рогозин? Въобще как си ги представяте тия работи, дето компактно, безскруполно, гладкомозъчно диктаторче се напъва, докато стиска бузките на малкото си дупенце, че да не излезе нещо кафяво и ей-така определя бъдещето на цяла индустрия, съпътстващите я науки и човечеството?

Кои работи да си представяме.Не те разбирам.

В последните десетилетия е модерен моделът с <фирмите> на Чичо Сам , освен големите , потната ръчичка на диктатурната демокрация гали по главичката когото трябва, а много и <лично> сътвори. Няма единен център ,тази паразитура е хидра , октопод , глобална пагубна властова мрежа с много лица, но дялани с брадвата на збравата, незапомнящи се имена , бройни фигури с номерата на късмета.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: СпейсЕкс изпълни 10 поредни безпроблемни полетни теста на парашутите на Крю Драгън!

2019-23-dec-musk-completes-parachutes.jp

Снимка от комплексно парашутно изпитание на "Крю Драгън". Photo credit : SpaceX

23 декември 2019 г. 22:20 ч.

Светослав Александров. Частната компания СпейсЕкс оповести, че вчера бе проведен успешно 10-тият пореден комплексен полетен тест на парашутната система на "Крю Драгън"! 

С това компанията изпълни заръката на НАСА за десет поредни благополучни летателни теста на версията "Mark 3" на парашутите - изискуемият минимум, за да могат те да бъдат одобрени за пилотирани космически мисии.

Една от най-големите спънки при разработката на новите пилотирани космически кораби на СпейсЕкс и на Боинг беше създаването на надеждни парашутни системи за тях. Парадоксално, но факт - дори и в човешката цивилизация парашутите да съществуват от столетия, а космическите кораби - едва от десетилетия, много по-лесно е да направиш нов кораб, отколкото парашути за него. Самият Илон Мъск, основателят на компанията СпейсЕкс, споменава, че в рамките на лунната програма "Аполо" през 60-те години разработката на парашутите на корабите се оказала толкова трудна задача, че се е превърнала в сериозен морален проблем за работниците.

Наистина, само месец след първия успешен полет на "Крю Драгън" до МКС през тази пролет, парашутната система се провали при едно от атмосферните им изпитания. Но Мъск не се предаде и всички усилия бяха впрегнати за преодоляването на проблема. Както напомня журналистът Ерик Бъргър от Арс Текника, Мъск бе обещал, че до края на 2019-та година ще има десет поредни успешни комплексни полетни теста на парашутната система. 

Обещанието е изпълнено! Парашутите са готови за превоз на хора! Все по-вероятно изглежда, че първата пилотирана мисия на борда на "Крю Драгън" ще е факт през пролетта на 2020-та - стига, разбира се, и изпитанието на аварийната система да мине успешно през януари. 

Източник: СпейсЕкс

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3114-2019-23-dec-parachute-testing

Link to comment
Share on other sites

Според мен единственното неюо , което може да докара времето на Промяната е Космос.От Космос очаквам знак за Апокалипсиса и разбиването на световния ред, дали чрез физическа катастрофа, космически сблъсък, дали чрез технологичноеволюционен скок, дали чрез директен радикален цивилизационен обмен. В космическа среда, обстоятелствата извън нашия Свят , земните правила не само губят смисъл, те са пречка, те са вредни . Хидрата се страхува за власта си , организира този обръч от фирми за да размие отговорност и да има контрол върху технологията и политиката за космическа експанзия. 

Кой е Рогозин , Путин къде е , не го виждам нещо.........., забравих да погледна на долу, хахах 😀

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Лакеите не са ми симпатични, а всяка проява на фобия тук е лакейничене. Самият лакей не усеща, че се унижава като се вре в краката на силния на деня и джафка по по-слабия.

   Дългата пледоария на Александров не ме убеди, че видите ли, всяко начало е такова. Но в другата тема руското начало не е такова, а е за смях.

  Факт е, че новият набор инженери е от отличници-зубрачи, които не могат да осмислят задачите си в цялост, нямат здрав практически нюх като едновремешните, които реализираха Аполо. Почти всеки възел от Аполо беше възложен на частна фирмичка, която е известна, че от години прави същото нещо или подобно и го прави най-добре. Това е защото тези едновремешни специалисти от 15 годишни не са успявали да си измият ръцете и когато са отишли в института много лесно са схващали какво стои зад абстрактните математически формули, за разлика от днешните.

    Сегашните разчитат, че компютрите ще им оправят грешките, че като направят нещо от новите суперматериали, то автоматически става здраво и т.н.

   Принципът на пасивната устойчивост вече е изоставен.  Той гласи че: примерно ако един самолет нарочно е обърнат по гръб, пилота като пусне всички ръчки, самолета сам се изправя в нормално полетно положение и то без никакви компютри.

  Моите опасения са именно, че на аварийно-спасителните двигатели липсва тая пасивна устойчивост. Едно време тези двигатели се монтираха на стойка над носа на капсулата, така че тя със своето тегло се стреми да  ги изправи нагоре и те да я издърпат колкото се може по-високо над земята. Виждам, че това не е спазено и на Боинг и на СпейсХ. 

    За това се опасявам за живота на космонавтите, а май и "бюрократите "  от НАСА са на моето мнение.

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...