Отиди на
Форум "Наука"

Какво губим заедно с навика си да пишем на ръка?


Recommended Posts

  • Потребител

Може би описаното в тази статия -- https://www.sofialive.bg/day/you-still-care/zashto-pisaneto-na-ryka-e-po-vajno-ot-klaviaturata-1462479.html  -- е само върхът на айсберга? Докъде ли би ни довела загубата на това уж простичко умение? Не е напълно изключено именно тази загуба да се окаже едно от вече многото "начала на края" на толкова възхвалявания Хомо сапиенс :bv:

"Какви са последствията за учениците и всички нас от отказването от писането на ръка

1. Ще започнем да четем по-лошо. Ще пострадат моториката и координацията ни.

При писането на ръка са задействани онези участъци от мозъка, които отговарят за интерпретацията на сензорните чувства и формирането на речта. При онези, които не пишат на ръка, тези участъци се задействат по-рядко.

В мозъка се намира така нареченият център на Брока – участък, който отговаря за подредбата на буквите в думата и разпознаването им. Тоест отговаря за умението ни да четем и пишем. При ръкописа този център активизира работата си. Така учените от норвежкия университет Ставахнер правят извод, че хората, които бързо пишат – четат по-добре. И обратното: онези, които четат бавно и трудно разбират текста, пишат по-зле.

Онези, учили в традиционно училище и успели да минат през традиционното общество, където всеки човек е имал тефтер с химикал, знаят, че има хора, които пишат бързо и имат летящ лек почерк. А има и такива, които записват трудно и бавно, които изписват всяка една буква, често се спират и прочитат написаното. Това означава, че едните имат добре развит речеви център в зоната на Брока, а другите – лош.

2. Децата, които малко пишат, имат зле развит окомер.

И обратното: онези, които имат проблеми с окомера – имат затруднения с писането. В Китай и Япония, например, предпочитали стрелците с лък да ги набират сред калиграфите.

3. Хората по-зле ще разпознават писмения текст.

Онзи, който не пише на ръка, не разбира какво е написано. Разбира се, в свят, в който никой не използва химикалката, неумението да се чете ръкописен шрифт не е фатално. Страшното е това, че се отказваме от тази умствена дейност. Процесът на четене на ръкописни и печатни текстове е изучен старателно. Използвани са МРТ-апарати, УЗИ, доплерово сканиране на съдовете на мозъка, енцефалограми на хора с тефтери и книги, като изводите са, че при четенето на писмен текст в мозъка са задействани много повече зони, отколкото при възприятието на печатен.

4. По-малко ще учим правопис, пунктуация и граматика.

Във всички устройства и браузъри има функция за автокорекция. Затова, човек, който не може да пише на ръка, най-вероятно няма да може да пише грамотно. През 21 век ще се реши, че грамотността е излишна. Но споровете за необходимостта от членуване са също толкова странни, колкото и оспорването на преимуществата на разностранното образование: за какво в университетите преподават литература и астрономия? Ами заради това, че самият процес на обучение променя хората и повлиява развитието на интелекта им. Единственото, което може да направи един човек малко по-умен, е обучението.

5. Без писането ние по-зле ще формулираме мислите си.

При писмената реч, човек още преди да е докоснал листа с химикалката съставя изречения в ума си. Всъщност, писмото на ръка изисква висша форма на абстрактно мислене. Това не ни е нужно за да намерим текст на компютъра, тъй като фразата, съюза, членуването можем във всеки един момент да ги променим. Всичко е много просто: който често пише на ръка и записва лекциите си, по-често се обръща към абстрактното мислене, което има нужда да бъде в тонус.

6. Ще пострада въображението

Хората, които пишат на ръка, по-добре си представят на ум за какво иде реч. Ако студентите пишат на ръка лекциите за художниците от Ренесанса, по-подробно си представят светлосенките и персонажите на картините, отколкото онези, които печатат на клавиатура. Изследванията са направени с помощта на томограф.

7. Децaта по принцип по-лошо ще усвояват знанията и ще пострада запаметяването.

Има много изследвания, които говорят за това, че материалът, написан на ръка, а не чрез печатане на клавиатурата, се запаметява по-добре, тъй като хората формулират основните мисли още в процеса на писане.

Студентите, които записват конспектите си на компютър, го правят по-подробно, но онези, които ги пишат на ръка, по-добре запаметяват материала. При писането на ръка хората бързо перифразират на ум казаното и формират мисълта си така, че да бъде по-лесно записана.

Онези от нас, които са над 25-годишни, е нужно само са си спомнят конспектите на лекциите си: ние, без да изпускаме и една дума на преподавателя, структурирахме получената информация, чертаехме таблици, групирахме данните и просто записвахме лаконично чутото.

Никой не ни пречи да направим това на компютъра или таблета, но естествено тази необходимост отпада, защото във всеки един можем да допишем или коригираме нещо. Хубавите записки бяха напълно достатъчни за запаметяването им, дори преглеждането им отпадаше. Днес студентите и учениците при подготовката за изпити препрочитат записките си много пъти.

Прието е да смятаме, че в процеса на прогреса човечеството неизменно върви към подобряване. И че всеки нов навик или загубата на стар такъв в края на краищата води до нещо добро. Но с отказването от писането на ръка това правило може да не сработи. Затова икономисаните в първи клас уроци по краснопис надали ще стигнат, за да придобием сериозни умения или да решаваме по-важни задачи. Докато за загубата на общополезна за развитието ни практика, като писане на ръка, ще се окажат достатъчни.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това, че се запаметява по-бързо когато пишеш на ръка е безспорен факт. Особено полезно е един-два пъти да си препишеш лекциите пред изпит. Понякога дори не е нужно да си използваш пищовите, ако си си ги написал на ръка. Това с писането на ръка обаче е хубаво единствено когато учиш нещо чуждо, тоест ако си дете, ученик, студент.

Ако обаче си писател, творец или нещо друго което изисква писане, е много вероятно да се спряваш много по-добре пишейки на машина или компютър. Много по-бързо човек може да пишие на клавиатура. И затова и всички писатели пишат така. Хем писането е по-бързо, хем редактирането след това става бързо. И със сигрност днешните писатели не пишат по-неразбираемо или по-глупаво от онези преди години, които са пишели само на ръка. Много често днес на хората почерка им е лош единствено и само заради това, че просто мисълта им тече много по-бързо от способността на ръката да пише. Днешното писане на компютър е много по-бързо и ясно, от който и да е бързопис от старите времена.

А калиграфията е нещо хубаво, но си е чиста загуба на време. Докато пишеш хубаво, за да ти изглежда добре почерка, някой айнщайн с грозния си почерк вече ще е преоткрил света и ще те е изпреварил с години.

Link to comment
Share on other sites

Преди 8 минути, makebulgar said:

Това, че се запаметява по-бързо когато пишеш на ръка е безспорен факт. Особено полезно е един-два пъти да си препишеш лекциите пред изпит. Понякога дори не е нужно да си използваш пищовите, ако си си ги написал на ръка. Това с писането на ръка обаче е хубаво единствено когато учиш нещо чуждо, тоест ако си дете, ученик, студент.

Ако обаче си писател, творец или нещо друго което изисква писане, е много вероятно да се спряваш много по-добре пишейки на машина или компютър. Много по-бързо човек може да пишие на клавиатура. И затова и всички писатели пишат така. Хем писането е по-бързо, хем редактирането след това става бързо. И със сигрност днешните писатели не пишат по-неразбираемо или по-глупаво от онези преди години, които са пишели само на ръка. Много често днес на хората почерка им е лош единствено и само заради това, че просто мисълта им тече много по-бързо от способността на ръката да пише. Днешното писане на компютър е много по-бързо и ясно, от който и да е бързопис от старите времена.

А калиграфията е нещо хубаво, но си е чиста загуба на време. Докато пишеш хубаво, за да ти изглежда добре почерка, някой айнщайн с грозния си почерк вече ще е преоткрил света и ще те е изпреварил с години.

Съгласен за влиянието към развиващия се мозък. Тази тенденция е напълно нарочна.

Ами аз си мисля , че съм по бърз на ръка от днешните младежи на комп./клавиатура. Едно време писах със скорост на говорене като разбира се съкращавах дългите думи. Така водя записки и до днес. Почерка ми е доста грозен , но е уникален , за съжаление и лесно ме разпознават😷

Като дете до гимназия писах добре и с двете ръце, сетне изцяло спрях с лявата и сега ми е по трудно, но мога да работя , да оперирам и с двете ръце !

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, laplandetza said:

Съгласен за влиянието към развиващия се мозък. Тази тенденция е напълно нарочна.

Ами аз си мисля , че съм по бърз на ръка от днешните младежи на комп./клавиатура. Едно време писах със скорост на говорене като разбира се съкращавах дългите думи. Така водя записки и до днес. Почерка ми е доста грозен , но е уникален , за съжаление и лесно ме разпознават😷

Като дете до гимназия писах добре и с двете ръце, сетне изцяло спрях с лявата и сега ми е по трудно, но мога да работя , да оперирам и с двете ръце !

Използваш шортханд техниката...Навярно и да четеш можеш с speed reading да четеш....Gyorsírás Stock vektorok, Gyorsírás Jogdíjmentes illusztrációk |  Depositphotos®

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител

Сега да ме види Шоулс как чаткам с едно пръстче по клавиатурата на телефона...

Иначе почеркът ми е ужасен. А и съвсем ще забравя да пиша.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Само драскането на предимно трибуквени думи и графити по стените все още спасяват положението. 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...