Отиди на
Форум "Наука"

Отново за преподаването на религии в училище


Какво да се изучава в часовте по религия?  

21 потребители са гласували

  1. 1. Предпочитани теми за изучаване в часовете по религия

    • възникването на различните религии
      16
    • историята на различни народи и техните религии
      16
    • моралните добродетели и нравствените ценности на различните религии
      11
    • по-задълбочена информация за световните религии
      11
    • християнските вярвания и обичаи
      9
    • история на религиите, разпространени по нашите земи
      13
    • прилики и разлики между религиите
      14
    • основни религиозни норми
      10
    • секти и ереси
      9
    • религиозните войни, Инквизицията
      10
    • религиозния възглед за произхода на света, за произхода на злото
      8
    • житията на светците
      5
    • история на трите християнски клона (римокатолицизъм, източно православие, протестантизъм)
      8
    • история на Българската православна църква
      10
    • църковна архителтура и изкуство (стенописи, икони, стъклописи, статуи, релефи...)
      7
  2. 2. Морални добродетели, в които следва да бъдат възпитавани учениците в часовете по религия:

    • честност
      13
    • толерантност
      12
    • състрадателност
      12
    • хуманност
      10
    • почтеност
      12
    • уважение и признателност
      10
    • обич, любов
      11
    • трудолюбие
      11
    • скромност
      11
    • основните религиозни заповеди (да не се лъже, да не се краде и т. н.)
      9


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Ето продължението на анкетката...

Надявам се дискусията по тази тема да продължи и да се задълбочи...

Линкове към други анкети от същата тема:

Изучаването на религии в училище

Нова анкетка за религиозната принадлежност на потребителите на форума

Редактирано от Bathory
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Темата за религията в училище се дискутира от известно време в медиите и доста по-слабо в обществото, между хората.

Лично аз съм решителен противник на въвеждане на такъв учебен предмет под каквато и да е форма. Даже се включих в подетата в клубовете на Дир.бг инициатива за създавене на комитет против въвеждането на религията в българското училище.

Ще спестя аргументите, че българското училище е светско, че сме в ХХІ в. и пр. :bigwink: Всичко това е ясно...

Да видим някои други съществени проблеми.

Говори се, че готвения предмет ще се изучава неконфесионално, т.е. няма да е "закон божи", а религиознание. Кой обаче ще го преподава?!? Завършилите богословие? Че те от какво друго разбират освен от православно богословие? :sneaky2: В богословските факултети всичко, което се преподава за другите християнски деноминации, да не говорим за другите религии, е в отрицателен ключ - там те се подлагат на... Абе да си го кажем направо - на оплюване! :bigwink:

Тези хора нямат нито подготовката, нито познанията, нито желанието да преподават религията неконфесионално.

Освен това дълбоко ме съмнява въвеждането на светско обучение по религия, когато начело на създадения от МОН съвет за въвеждане на предмета стои крайният православен фундаменталист проф. Бакалов (не случайно известен в СУ с прякора "пастор Бакалов").

А кой ще направи учебника? Освен християнски и мюсюлмански богослови колко специалисти имаме по будизъм примерно? :post-20645-1121105496: Да не говорим за други по-екзотични религии. Но не по-малко интересни... :smokeing:

Смятам, че историята на религиите трябва да се изучава - т.е. да се види не само какво приказват, а какво са правили столетия (и продължават да правят).

Доста интересна ще бъде съпоставката между благите приказки на християнството и моретата от кръв, които то е проляло, от унищожените от него цели народи и култури; доста интересно ще е да се види как векове наред е подтискало човешката мисъл и дух - и продължава да се опитва да го прави... :smokeing:

Най-смешното е очакването на родители, учители и пр., че изучаването на религията ще спре насилието, наркоминията и др. Че нима религията не е била най-голямата причина за насилие в човешката история?

Ако се изучава християнското учиние, само за мир, любови смирение ли ще говорят? Нима в Библията няма десетки преки призиви за изтребване на инакомислещите, друговерците, различните? Нима там няма множество указания за нетолерантност, за отхвърляне на всеки "чужд", и още куп неща, които са несъвместими с принципите на едно съвременно демократично общество?

Или тези работи ще се премълчават? :head_hurts_kr:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Задължителна религия от 1 до 7 клас, искат експерти.

Дали религията да бъде общообразователен предмет, или да е от конфесионален тип (да се изучава само една религия, бел.ред.) преподаване е основният спор според професор Георги Бакалов, председател на Съвета по въпросите на обучение на религия в училище. По темата беше организирана кръгла маса с участието на просветния министър Вълчев, Комисията по правата на човека и вероизповеданията и Комисията по образование и наука към НС във Военния клуб.

На нея професор Бакалов представи концепцията на съвета за това как да се изучава религията.

Според предложението предметът религия трябва да е задължителен от 1-ви до 7-ми и свободно избираем от 8-ми до 12 клас.

От 1-ви до 4-ти клас основното съдържание да се формира от темите за морала от гледна точка на религията чрез притчи, приказки, сказания, а от 5-ти до 7-ми основното съдържание да е насочено към усвояване на исторически и културни знаения за религиите (история на религиите, храмова култура, свещени места и свещени личности).

От 8-ми до 12 клас, когато предметът е свободно избираем вече да се изучават по-задълбочено история, антропология и свещени текстове, гласи концепцията.

Според проф. Бакалов ще минат няколко години, докато учителите се подготвят добре чрез преминаване на специално създадени магистърски програми към висшите училища.

Нямаме за цел да учим на религия, а да даваме знания за религията, поясни Бакалов.

В тази връзка беше и предложението на социолога Мира Янова от МБМД - предметът да се нарича не религия, а религиознание, за да се избегне спорът по темата.

Професор Бакалов заяви, че задължителното изучаване на религията ще създаде толерантност между децата и ще повдигне тяхното културно ниво.

Участие в кръглата маса взе и експредседателят на НС Огнян Герджиков, който коментира позицията на българската православна църква.

Според нея правно и морално недопустимо е да се наложи професионално обучение по религия в училище.

Но въвеждането на религията като задължителен общообразователен предмет е много положителна идея, заяви Герджиков, който в момента е председател на парламентарната Комисия по правата на човека и вероизповеданията.

Очаква ли се българското училище да възпитава религиозно поданство?

Не. Но има ли нужда българското училище да дава знания за религията?

Категорично да.

Това бе позицията на депутата от ДПС Лютви Местан.

Той е категоричен, че изучаването на религията трябва да е неконфесионално.

Според него досега вместо да залагаме на модела на толерантност, ние чрез конфесионален тип обучение разделяме българските деца.

Чуха се и мнения на несъгласие с концепцията на съвета, едно от които на бившият депутат от Атака - сега независим - Павел Чернев.

Той заяви, че не са взети предвид становищата на основните вероизповедания и че конфесионалното образование не е отживелица, тъй като то се прилага в европейски страни като Кипър, Гърция, Румъния.

Представител на асоциацията на родителите се обяви изобщо против изучаване на религията в училище, тъй като това няма да възпита децата, а ще е натоварване на учителите и училищния бюджет.

Дебатите по темата ще продължават, докато МОН не стигне до решение относно въпроса за изучаване на религията и под каква форма да е то.

http://news.ibox.bg/

---

post-471-1201532382_thumb.png

post-471-1201532406.jpg

post-471-1201532423_thumb.jpg

post-471-1201532485_thumb.jpg

post-471-1201532596_thumb.jpg

post-471-1201532606_thumb.jpg

post-471-1201532708_thumb.jpg

post-471-1201532796_thumb.png

post-471-1201532810_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Снощи имаше дебат по темата в "Часът на Милен Цветков" - гуспоицата, която представляваше позицията на Светия Синод ми достави огромно удоволствие - държа се доста арогантно, непрекъснато прекъсваше другите участници, отговаряйки им при това, не на това, което са казали, а непрекъснато повтаряйки едни и същи неща. Не беше ли смирението главната отличителна черта на християнина? И как се съчетава то с агресивността на това девойче?

После пък по новините на държавната телевизия пак говориха за "вероучение", при положение, че всички се изпенявиха да обясняват как всъщност не ставало въпрос за вероучение. Изобщо тези дебати са поредното опровержение на тезата за високия интелект на "втората по интелигентност нация в света". С какъв акъл се поставя знак за равенство между "религия" и "морал"!? И как може вече две десетилетия да продължаваме да наричаме "секти" църкви с (вече) няколковековна история - в т.ч. и такива, които са действали на територията на днешната РБ още по турско време?!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Понеже бях чел нещо за подобни спорове в Русия - ето тук

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%81%...%83%D1%80%D1%8B

е май най-добре представена ситуацията там в това отношение - хубаво е да го знаем, най-малкото за да не повтаряме чужди грешки, пък и за да не сме по-големи католици от папата - все пак в руските църкви атмосферата е доста по-различна отколкото в нашите - нашите православни като правило отиват на църква, като на пазар.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

http://www.minedu.government.bg/opencms/ex...pt_religion.pdf

Ето концепцията за въвеждане на предмета "Прелигия" в българското училище.

---

Предметът Религия може да стане задължителен. Добре ли е това?

Ако Господ имаше възможност да актуализира заповедите си към настоящия момент и да ги направи по-светски, то първата би звучала така: "...да нямаш други богове освен Мене... и Стив Джобс*". Господ обаче не претендира за нищо, докато ангажираните с реформата в образованието се опитват да намерят адекватен начин да вкарат религията в светското училище. Засега без особен успех.

Според социолога Андрей Райчев 50% от българите не вярват в бог, 25% вярват, че има просто някаква абстрактна сила, и едва една четвърт заявяват, че следват определени религиозни канони. Атеистичното поне според социологическите проучвания общество обаче изведнъж бе провокирано от концепция за въвеждането на предмета "Религия" в училище.

Проектът е на обществения съвет, в който участие взимат главно богослови, сформиран въз основа на съвместно решение на парламентарните комисии по правата на човека и вероизповеданията и по образование и наука, като идеята му е предметът да се въведе като задължителен от 1 до 7 клас, а от 8 до 12 да е свободно избираем. Идеята не е нова. Подобна концепция е била разработена още през 1997 - 1999 г. с готови учебници и програма, без обаче да види бял свят. "Сега се започва се от начало, все едно нищо не е било", казва проф. Калин Янакиев от Философския факултет на Софийския университет, който е бил сред авторите на предишните учебници.

Програмата, представена този понеделник след 1 година работа, предизвика задоволството на председателите на двете комисии Огнян Герджиков и Лютви Местан, но аплаузите стигнаха само дотам. А министърът на образованието Даниел Вълчев изведнъж се оказа между чука и наковалнята, или иначе казано

Между църквата и хората

Представители на Светия синод и на Главното мюфтийство не присъстваха на представянето на програмата в понеделник, по думите на Вълчев за да се запази "по-стерилна обстановка", но критики не липсваха. За православната църква и Главното мюфтийство концепцията в този й вид се оказа много светска, а за родителите - прекалено църковна.

Самият синод също има свое виждане за вкарването на задължителен предмет "Религия". Свещениците смятат, че религиите трябва да се изучават разделно в зависимост от вероизповеданието на децата, а запознаването с другите религии да става едва в по-горните курсове. Депутатите обаче намират стратегията на църквата прекалено агресивна и се придържат към варианта на обществения съвет. "Свещениците като че ли искат държавата да свърши работата на Българската православна църква", заяви по този повод Огнян Герджиков. Според него проповедите не са възможни в българското светско училище.

Другите засегнати страни от потенциалния нов предмет в училище - родители, психолози и пр., не харесват идеята, защото я смятат за прекалено църковна, въпреки уверенията на председателя на обществения съвет проф. Георги Бакалов, че предметът няма за цел да учи на религия, а за религия.

Към момента "Религия" се учи в някои училища под формата на избираем предмет. Идеята да се разшири общата култура на децата звучи положително. Това обаче важи основно за по-горните класове, докато за най-малките от 1 до 4 клас формулираният като "Благонравие" предмет предвижда, освен да ги запознае с всички религии, и да ги учи на

Морал и ценности

Тезата на авторите на новия проект е, че те не проповядват вяра, а дават познание. "Всички живи същества са Божии създания" - това познание ли е или формулиране на мирогледна позиция", коментира една от предвидените за изучаване теми Цвета Брестничка от "Асоциация родители". "Това е мирогледен въпрос, който не може да бъде разглеждан без съгласието на родителите", продължава тя. Идеята предметът да е задължителен за всички, както и изучаването на молитви от Библията и Корана в първи клас са основните притеснителни моменти за родителите. Според Цвета Найденова, преподавател по религия в частното училище "Увекинд", идеята още от първи клас да се изучават няколко религии не е от най-добрите. "Това много ще обърка децата." Според преподавателката навлизането на другите вероизповедания трябва да стане в един по-горен курс. По-приемливият вариант е религията да се изучава в културен, сравнителен и философски план. Тя би могла да бъде просто по-добре застъпена в предмети като история, литература, изкуство, в които така или иначе няма начин да не бъде засегната. А за да осъзнаят първокласниците, че живеят в мултикултурно общество, не е задължително да четат "който отхвърли сатаните и повярва в Аллах, той се обвързва с най-здравата връзка".

По отношение на преподавателите, които трябва да водят този предмет, програмата залага на първо място на богословите. "Когато един богослов влезе в час, той няма да каже на децата "Бог е всемогъщ закрилник на човека", но това не е доказано и вие имате право да не вярвате в него", продължава Цвета Брестничка от сдружението на родителите. Всъщност богословите не стигат и се предвижда, след преминаване на определена квалификация и други учители, преподаващи хуманитарни предмети, да могат да преподават. Концепцията си поставя и амбициозната цел, че чрез изучаването на религията

Агресията в училище

ще намалее. "Самият факт на получаване на религиозно образование не прави човека автоматично морално по-зрял или социално по-чувствителен. Тези качества не се преподават - те се възпитават", заявява Пламен Димитров, председател на Дружеството на психолозите в България. "Все едно да кажете, че ще премахнете престъпността в обществото, ако хората учат закони 1 час седмично. В затвора хората четат законите много повече от обикновените граждани", коментира Димитров. "Има нужда цялостно да се преразгледа концепцията за възпитателната роля на училището", казва още той. Според него, ако опитът да се превърне религиозната идеология в образователна програма се разгледа като заявка да се възстановяват възпитателните функции на училището, това трябва да стане в тяхната цялост.

В днешно време някогашните основни функции на религията да задава норми на поведение отдавна са изместени от закони, наука и други не толкова духовни вярвания. В съвременния свят все още има много вярващи, които считат, че само Бог може да ги съди. Друг е въпросът доколко адекватни са амбициите да възпиташ децата да обръщат другата буза, докато ги джобят за дребни, или дали е по-добре да знаеш какво мисли църквата за аборта, вместо да си наясно какво трябва да направиш, за да не се докараш дотам. А иначе диагнози, че сме загубили духовните си ориентири, или сме атеисти и комунисти, лесно се поставят.

През 2006 г. британският биолог Ричард Доукинс издава книгата The God Delusion ("Заблудата Бог"), която към момента се е продала в над милион и половина копия и е преведена на повече от 30 езика. В нея Доукинс, освен че оборва креационизма, твърди, че атеистите могат да са щастливи, балансирани и способни да разграничават доброто от злото хора и че трябва да са горди, а не да се държат извинително, тъй като атеизмът е доказателство за наличието на здрав, независим ум.

The God Delusion е достатъчно значима книга, за да бъде изучавана - например в програмата на предмета религия, който се обсъжда да бъде въведен в българското училище като задължителен между първи и седми клас, а между осми и дванайсти - като свободно избираем (виж стр. 34). Проектът обаче има друга идея относно необходимостта от плурализъм на мнения, формиране на критично мислене и представяне на разнообразни гледни точки. А именно - че няма такава необходимост. Така например една от предложените за изучаване теми в първи клас е "Всички живи същества са божии създания". Ако чувате странен шум, това е, защото Дарвин се върти в гроба си.

В проекта, представен в началото на седмицата, има няколко дълбоко сгрешени неща. Първо, задължителният характер на предмета религия в светска държава като България. Откъде-накъде родител, който вярва, че "когато един човек страда от самозаблуждение, говорим за лудост, когато много хора страдат от самозаблуждение, говорим за религия", ще бъде принуждаван да приеме факта, че детето му трябва да учи наизуст "Отче наш"?

Второ, защо изобщо да се изучават молитви от Библията и Корана (че това се предвижда да става още от първи клас дори няма да коментираме)? Във времето след 11 септември 2001 г. е може би по-важно от всякога да познаваш другите и да правиш разлика между ислям и радикален ислям например. Но зазубрянето на молитви няма да ти помогне да живееш пълноценно в едно мултикултурно общество. Изучаването на религиите в исторически, културен, философски и сравнителен план може да свърши тази работа. Но за това няма нужда от предмет религия, още по-малко от задължителен такъв. Религията би могла да бъде просто по-добре застъпена в предмети като история, литература, изкуство… А и за всичко си има територия. И както за едни търговците нямат място в храма, за други богословите нямат място в училище. Точно толкова просто е.

Калина ГОРАНОВА

http://www.capital.bg/

post-471-1201996530_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

http://ivoberov.blog.bg/viewpost.php?id=157720

много интресни неща...

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Първото и най-важно нещо, което трябва да се направи в тази страна е да се въведе Християнството, като официална религия!

След това да се въведе като задължителен предмет в училище, но да не се преподава от свещеници, а от теолози..., за да могат децата да разберат и да научат като "знание" и след това като "вяра" тази религия..., а и всички останали...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според мен християнство ТРЯБВА да се изучава,защото по-голямата част от населението сме християни,има и доста мюсюлмани,но те(поне така знам аз) си имат някакви училища към джамиите.Ще бъде интересно да се учи от време на време и за другите религии,но християнството непременно трябва да е на първо място в материала.Мисля,че ако се възпитат християнски добродетели у учениците,някой ден те ще управляват държавата нормално...Пък и едва ли ще е скучно...На мен ми се иска да имам религия като задължителен предмет.Вместооо единия час биология седмично например. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами, че то християнството (православното) по принцип си е официалната религия в страната :bigwink: , а в изучаването на религиите в часовете няма нищо лошо, стига да е само изучаване, без да има никакви елементи на пропаганда, твърде характерни за налагане на различни вероизповедания.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тъй като съм включил на "даване на акъл":):):)

Според мен трябва да има два предмета: "Световни религии" и "Вероучение". В първия трябва да се изучат основните религии в света, като се даде представа за тях, във втората - традиционната в страната религия. Религиозните малцинства могат в този предмет да учат собствената си религия, а в първия - да се запознаят с православното християнство.

И двете трябва да изтъкват историческия, традиционния и най-вече дълбоко етичния характер на религиите като човешки феномен.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
Тъй като съм включил на "даване на акъл":):):)

Според мен трябва да има два предмета: "Световни религии" и "Вероучение". В първия трябва да се изучат основните религии в света, като се даде представа за тях, във втората - традиционната в страната религия. Религиозните малцинства могат в този предмет да учат собствената си религия, а в първия - да се запознаят с православното християнство.

И двете трябва да изтъкват историческия, традиционния и най-вече дълбоко етичния характер на религиите като човешки феномен.

В обществото се пропагандира заблуждението, че Българската православна църква изисква налагането на вероучение в училище. Истината е, че тя предлага изучаването на задължителен предмет религия с профили етика или история на религиите.

Това заяви на кръглата маса "За и против изучаването на религия в българското училище" богословът д-р Десислава Пулиева, която участва в изработването на концепцията на Светия Синод за въвеждане на задължително обучение по религия в училищата.

Публикувано е в "Двери БГ" :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Задачка по темата от типа "Открийте седемте разлики между двете картинки":

Истината е, че това, което беше ПОСТОРОЕНО И С КОЕТО СЕ ГОРДЕЕ КАТО ПРИДОБИВКА СОЦИАЛИЗМА беше изградено, изработено, построено, придобито ОТ ПОКОЛЕНИЯТА ВЪЗПИТАВАНИ преди 1944 г., когато Вероучението беше в бълг.училище! Те работеха с ентусиазъм, в гонитба не на личните егоистични интереси, а защото труда беше за тях ценност, доброто име и авторитет, родовата чест....и ЛЮБОВ КЪМ РОДИНАТА И НАРОДА! :bigwink: После дойдоха техните наследници... и сега пак живеем с всички последици от атеистичното възпитание - няколко поколения.

А разликите в картинката са много повече от седем - виж ги в думите и житието на един от новите свещеномъченици на Църквата - митрополит Борис Неврокопски, който имаше смелостта публично, пред Народното събрание след 1944 г., да ПОСОЧИ ПОСЛЕДИЦИТЕ ОТ ПРЕМАХВАНЕТО НА ЧАСОВЕТЕ ПО ВЕРОУЧЕНИЕ, кризата в бълг.училище, духовната криза, която ще настъпи в поколенията възпитавани без Бог, върху авторитета на... човеци. За съжаление, думите му бяха пророчески. Ето и линк с откъс от неговото изказване:

ето тук - където пише "митрополит Борис Неврокопски"

А тук ще поместя информация, на която съм била лично свидетел, за това какво се случва в бълг.у-ще днес - копирам я от друг форум, постинга беше отправен пак към Андрей, но нека и тук да дискутираме - мисля, че ще бъде полезно:

и нали се грижиш за образованието на нашите дечица - е, рекета отдавна е утвърден като практика в нашето училище и децата се възпитават в тая насока . "Училишното настоятелство предложи /след среща с директорката, която ги мотивира или може би само изслушва tongue.gif / да се съберат пари /тая година ги увеличиха от 10 на 20 лева/ за щори..." и оппп - на етажа пред учителската и директорските стаи цъфат нови, засукани перденца. "Имате право да избирате СИП", ма някак странно ни се спуска - БЛАНКА С ИМЕТО НА СИП, а трябва да има в бланката посочени всичките учебни предмети и родителя да избираааа, ама недостигат часовете на някой учителллл... и хоп децата минават в 5 клас на седми час.. вече, а до дванайсети клас... не ми се мисли при тая демографска криза ohmy.gif Свободията в училище се поддържа, установява и е изгодна на учителите и директорите! Ти виждал ли си как на учителски съвет протокола се пише на хвърчащ лист и след 15 дена разбираш, че на съвета, на който си присъствал..... са решили кои ще са сиповете. Междувременно ти явно само тялом си присъствал, но е.... приет и Правилник на училището, който нито присъстващия учител, нито родителите, най-малко децата знаят, нито можеш да го вземеш да го прочетеш ohmy.gif "да се свети волята на директора" , а учителя си трайка, щото .... може и да не му достигне норматива от часове за другата година .

А в библиотеката на училището свободно си съжителстват ВСЯКАКВИ СЕКТАНТСКИ КНИЖКИ, щото .... били дарение -"е, ама те се четат и от учители, никой не се оплакал" /то кой ли е грамотен какво хваща да чете, кой знае за сектите/ . А госпожата по английски разказва на нашите деца как тя изглеждала на 35 г., но всъщност била на 87, но извънземен кораб я взел на борда си и я ... обновил, как прабългарите имали способността да си изваждат жилите и да ги превръщат в....е, вече не си спомням всичките глупости, които чух НА ЗАПИС НА жисемче. И ТОВА ЦЯЛ МЕСЕЦ, докато разбере директорката и то щото случайно едно дете споделило, а ДИРЕКТОРКАТА ПРЕПОДАВА НА КЛАСА ПО ХИМИЯ???? "Беше ни интересно, какво да се оплакваме" - отговор на децата.

Госпожата пък по биология обяснява как под въздействие на мислите на човека ВОДАТА за заледява в съответно красиви или грозни /????/ кристали, в зависимост дали й предава човека отрицателна "???" или положителна... енергия! Тц, тц - все окултни знания в...храма на науката!

А иначе децата ни имат право на свободен избор ... САМО ЗА ХРИСТИЯНСТВОТО, ДАЛИ ДА ГО УЧАТ ИЛИ НЕ!

А учителя по история и директор на Техникума по електроника /окр.болница/ е..... тангрист. Ма откъде ще го знаят децата - ОСИГУРИЛ ИМ Е ПРАВОТО НА ....САМООПРЕДЕЛЕНИЕ РЕЛИГИОЗНО В... часовете по история.

Още?

Ааа, ами как учителя, които пази учениците по време на олимпиада си чете на катедрата книжка на .... ОШО /е, нищо, че в учебника по философия мисля, неговото учение е определено за секта/??? Дацата питат "Кой е този Ошу, Оши...?", прави се проверка на случая - НИКОЙ УЧЕНИК НЕ Е ПОПИТАН, НО ПРОВЕРКАТА Е НАПРАВЕНА....."няма пропуски в попълването на материалната книга /наименованията на взетия урок/, попълването на оценките в дневника, отсъствията"- изряден учител! wink.gif

Къде сте борците за свобода на избора на вероизповед? В училище тя съществува ЕДНОСТРАННО, СПОРЕД ВОЛЯТА НА УЧИТЕЛЯ ЗА СЪОТВЕТНИЯ ПРЕДМЕТ!

Е, Андрей, още искаш ли да ти разкажа - мога, за едни брошурки раздавани в Инспектората по образование под МИМИКРИЯТА на ...летни лагери, а пък то сектичка, ама "експертката прави услуга на познат" и ги раздава на директорите на у-щата за създаването на групи за летни лагери - СКАУТСКИ, дето децата според брошурата ще: 1.научат за Бог; 2. за приятелството; 3. опазване на природата...... А НА ВЪПРОСА: КАКВО ЩЕ НАУЧАТ ЗА БОГА - ОТГОВОРНОСТ В ИНСПЕКТОРАТА НИКОЙ НЯМАЛ ВМЕНЕНА, "тя екпертката прави услуга".... ОТ РАБОТНОТО СИ МЯСТО! На въпроса за контрол на това мероприятие "ОТ У-ЩЕТО И ИНСПЕКТОРАТА - НИКОЙ!"! Е, след седмица се получи в у-ще точно указание за това, какво ще научат за Бога /беше православното учение/, НО .... ВЕЧЕ НИКОЙ НЯМАШЕ ЖЕЛАНИЕ ДА СФОРМИРА тези групички за ЕКОЛОГИЯ И ПР. красиви приказчици!

Докато отстояваме правото на избор на децата си, то училището май нарушава това право. Избора на религия не е ли информирания избор? Кой ще научи, ще информира децата ни по тези въпроси - СЛЕД КАТО СЪОТВЕТНО ТОЙ ИМА СВОЙ СОБСТВЕН МИРОГЛЕД, който така или иначе преподава в часовете си??? Как ще дадем знание на децата си за религията - ПРИ ПОЛОЖЕНИЕ, ЧЕ НИЕ НЕ РАЗПОЗНАВАМЕ СЕКТИТЕ И КУЛТОВЕТЕ, които ЗАРОБВАТ човешката душа и я правят подвластна на определен човек /във всяка книжарница, книж.сергия ги има!/; или учителите, които вече имат изграден мироглед от такава секта или култ и никакво знание за СЕКТИТЕ И КУЛТОВЕТЕ? Те самите четат такава литература и не я разпознават, тя си съществува в училище- в библиотеката, сектите се опитват да се инфилтрират в у-щето и успяват /сина ми го водиха на изложба на Рьорих - виден окултист, теософ, но се представя като .... невинен художник!/; в информационното табло на входа на инспектората са закачени брошурки за "Техника са разширяване /????/ на съзнанието чрез....."; курс за "духовно усъвършенстване, медитация...." . ЗАД ТЕЗИ БЛАГОВИДНИ ДУМИЧКИ СЕ рекламират прикрити секти и култове! Там, в инспектората, не ги разпознават??? Или ги приемат рекламата им?На групи, в които се прилагат психологически методи /най-нови/ за манипулация на хора, група от хора, подчиняват се на зависимости и не просто по метода на рекламата - да ти създават чувството, че... еди-какво си ти е необходимо да си СУПЕР МАЙКА..., а те правят зависим от групата, гуруто /който естествено се представя ако не за Бог, то за негов проводник/.... това, което получаваш и ти е обещано да получиш - "здраве, дълъг живот, щастие, магическо решение на проблемите...." wink.gif Виж темата: "Факти за окултизма"!

А за това, че в бълг.училище се учи "Религия" като СИП И ЗИП - да, там където има желание за това от страна на директора,който определя какви СИП-ове ще има, нищо, че има наредба за ИЗБОР ОТ ВСИЧКИ УЧ.ПРЕДМЕТИ :head_hurts_kr: , кмета /който пък отпуска парите, за да има СИП и ако пожелае да се отделят за "Религия"... ще има..., ама ако изрично пожелае и то с допълнителни средства, а не само за СИП-овете определени за допълване на норматива на някой учител!

Когато се каже, че за 4 клас ще има два СИП-а само - то това означава: ако класната, която е по почти всички предмети, се откаже от тези допълнителни финансови средства към заплатата си; ако няма учител, който да се нуждае от тези часове за запълване на норматив; И ПОНЕЖЕ ВИНАГИ ИМА учители, който се нуждаят от такъв норматив и ПОНЕЖЕ математичката ще каже на род.среща, че се нуждае от този час..., по бълг.език..., по англ. език.... И АКО В НЯКОЛКОТО У-ЩА В СОФИЯ ИМА ТАКИВА ПАРАЛЕЛКИ СИП"РЕЛИГИЯ", ТО ТОВА СЕ дължи на изключителното настояване на директор, кмет и непременно на учителя-богослов, готов да работи за 100 лв. на месец при ангажименти нерегулирани като часове ВСЕКИ ДЕН ОТ СЕДМИЦАТА - може по 1 или 2 на обяд и следобяд - за първа и втора смяна! Защото в СИП не се е записал целия клас - значи може само нулев или последен час за класа. /колко такива часа физически може да покрие за един ден един учител: сутрешна смяна 5 и 6 час, следобедна пак 5-6 час - през това време в този интервал той дали ще си е отишъл у дома в другия край на София или... в друго училище за тези часове/. Но понеже от една паралелка може да не се събере минимума като бройка, то трябва да се съчетае с часовете от друга паралелка /която този ден трябва да има същия брой часове като първата паралелка/. НО ПО ПРЕИМУЩЕСТВО ЧАСОВЕТЕ по програма се правят така, че КЛАСНАТА ДА НЯМА "ПРОЗОРЕЦ", АКО ИМА НЯКАКЪВ АНГАЖИМЕНТ извън училище- да й е удобно, ПОСЛЕ ДРУГИТЕ ГОСПОЖИ.... и часовете по религия - да се оправя г-жата по религия как ще ги съчетава! Физически тя може да вземе в начален курс 5 час /в първи клас, ако съвпадне броя на часовете за деня при паралелките!!! /, 6 час /пак ако съъвпадне броя ...../ и понякога 7 /трудно се съчетават за този час!/. И г-жата по Религия ще има И ТЕЗИ ЧАСОВЕ, КОГАТО: няма модул по физическо, който се взема от класната, когато има възможност; когато не се появи някакво мероприятие извън у-щето; когато не се репетира за тържество; когато някоя от г-жите не подготвя извънредно класа за ....например матура след 4 клас; когато...... И понеже няма достатъчно учебници /ако се даде учебник в клас - за вкъщи няма, щото те са 10 в едно у-ще например - на чин по един, учителя вика "урааа"/ и понеже и помагала има - ТО УЧИТЕЛЯ ОТИВА И СНИМА ТАКИВА НА КСЕРОКС, за сметка на хонорара си / щото представяте ли си да събира по 7 ст. от всяко дете всеки час, кога точно ще ги събере - никога!/ и то за всеки час! Отделно за своя сметка снима декларациите, които трябва да даде на всяко дете от всеки клас и всяка паралелка /направете сметка/, за да я занесе у дома и понеже няма да са малко, които ще я изгубят и ще поискат отново.... и това за сметка на 100 лв. хонорар. Ако може да си вземе часовете - ако няма ваканция, почивни дни, мероприятия - значи 100 лв.в най-добрия вариант!

В интерес на истината трябва да кажа, че подкрепа от др.учители има, и от директори, но... в общи линии, който успее да води СИП /като възрожденец на 100лв.хонорар/, то той е способен значи да ръководи някоя фирма, защото да съчетаеш всички тези "ако" и толкова хора да "работят" за теб..... :bigwink:

Така, че часове по религия като СИП и ЗИП е мираж, макар и на документ да се дава такава възможност! Това обаче е достатъчно за учителите по Ислям /там не е Религия, учи се само ислям!/ - ИМА СИ АРАБСКИ ФОНДАЦИИ, ИМАТ ЗАПЛАТИ, ИМАТ УЧЕБНИЦИ /преподавателите по Религия могат само да мечтаят за учебник, пък какво да кажем за помагала????/. Защо ли го правят тези хора избор децата им учат ислям и не се препират за някакъв мираж наречен "свободен избор"??? Докато децата са "освободени от религия" - бълг.у-ще ще си е такова, каквото е днес или по-лошо; обществото ще си ни е такова, каквото и днес, щото духовни ценности от европейския съюз няма да внесем, а и материалните няма как да ги почувстваме, щото... пак през някой от нас трябва да минат, та да стигнат до адресанта, но не стигат... :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
В обществото се пропагандира заблуждението, че Българската православна църква изисква налагането на вероучение в училище. Истината е, че тя предлага изучаването на задължителен предмет религия с профили етика или история на религиите.Публикувано е в "Двери БГ" :)

Абсолютна лъжа - християнството е родено в лъжа, живее в лъжа и ще умре в лъжа.

Ето някои цитати от окончателния вариант на Концепцията на Св. Синод относно статута на учебния предмет „Религия” в българското общообразователно училище, приета на 21 декември 2007 г.:

Учебният предмет „Религия-Православие” може условно да се изрази с четири примерни обобщаващи теми за детската градина и трите степени на образование:

- За предучилищната – Желая да бъда добро дете! (въвеждане в християнското нравствено възпитание);

- За началната (І – ІV клас) – Православие, роден край, празници и обичаи (запознаване с българската православна култура);

- За прогимназиалната (V – VІІІ клас) – Православието в неговата културно-историческа и нравствена перспектива (формиране на християнска нравственост и добродетели);

- За гимназиалната (ІХ – ХІІ клас) – Историко-философски основи на Православието, на другите християнски изповедания и на основните световни религии;

~ 9 клас – Културна и църковна история на християнството (Християнска културология);

~ 10 клас – Християнско нравоучение (Християнска етика);

~ 11 клас – Християнско учение за човека (Християнска антропология);

~ 12 клас – История на религиите (Световните религии) и религията в съвременния свят;

Вземайки предвид гореспоменатия характер на учебния предмет „Религия-Православие” естествено е съдържанието да бъде:

- за началната училищна степен (І – ІV клас) да е изцяло религиозно-културологично, като то продължава православната традиция на българското семейство;

- за средната образователна степен класове (от V до VІІІ клас) съдържанието да отразява историческите, културните и нравствените факти от живота на българите, предадени през погледа на религиозния мироглед, в пряка интердисциплинарна връзка с останалите общообразователни предмети.

- за горната образователна степен учебното съдържание на предмета ще включва нравствените принципи и норми на християнското учение („Религия-Православие”), християнските разбирания за човека и за неговото личностно и обществено предназначение, светоотеческото книжовно наследство, културно-историческите достижения на християнската цивилизация и историческия път на християнската Църква от нейното създаване до днес, както и историята на световните религии.

Независимо от постоянно променящите се условия в съвременното мултикултурно общество, главната цел на обучението по „Религия” в българското общообразователно училище е да обогатява и развива познанията на учениците за тяхната собствена вяра и култура и да спомага за формирането на техния светоглед и личностно развитие.

Предназначението на обучението по „Религия-Православие” е да затвърждава и поддържа в учениците тяхната православна идентичност.

Това ли не е вероучение???

Това ли не е вероучение!!!

Ако на клетката на слона сложите табелка "Носорог", той ще стане ли носорог, или ще си остане слон?

Но дайте да видим как ще се назначават учителите според концепцията на шкембестите пуяци:

ПРОФЕСИОНАЛНО-КАДРОВО ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО „РЕЛИГИЯ”

Учителите в основната и в горната образователна степен са с образователна степен бакалавър и/или магистър по богословие.

Назначаването на учители по „Религия-Православие” в училището да се съгласува със Светия Синод на БПЦ, представляван от Българския патриарх, по предложение на епархийския архиерей.

Виждате ли - богослови ще преподават не само в православния профил според концепцията! А назначаванията пък в православния профил в българското държавно училище трябва да се съгласуват със Светия Синод!

А накрая е най-смешното:

СЪДЪРЖАТЕЛНО ОСИГУРЯВАНЕ НА УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „РЕЛИГИЯ”

Учебното съдържание на предмета „Религия” да се изготви според изискванията на МОН за тематични ядра на КОО, стандартите на Държавните образователни изисквания (ДОИ) и учебните програми от комисия, съставена от специалисти и с благословението на Светия Синод на БПЦ.

Светият Синод на БПЦ е единствената компетентна институция, която предлага учебното съдържание да се изгражда на базата на църковно-педагогическите принципи на обучението по „Религия”, както и тематичните ядра от КОО и целите на обучение за съответната образователна степен. ДОИ за предмета „Религия” се изготвят съвместно от комисия с благословението на Светия Синод.

Цялата учебна документация – учебниците, учебните помагала за учениците, методическите ръководства за учителите могат да се пишат от лица с висше богословско или педагогическо образование, които са получили благословение за това от Светия Синод на БПЦ.

Отговорност и контрол на обучението по „Религия”

Св. Синод на БПЦ е единственият компетентен орган по въпросите на православната религия и той трябва да бъде равноправна страна в процеса на утвърждаване на учебната документация (на учебното съдържание, учебните програми, учебниците, учебните помагала и др.).

МОН и регионалните инспекторати осъществяват организирането на работата на експертно равнище и текущия контрол в координация със Св. Синод на БПЦ и митрополиите.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Светият Синод на Българската православна църква смята за полезно и необходимо въвеждането на задължително обучение по „Религия- Православие” във всички нива на образователната система, а така също и във висшите учебни заведения в страната.

От православна гледна точка е желателно цялата система на образованието да почива върху основите на християнските ценности и култура. Въпреки това Църквата, като следва многовековната си традиция, се отнася с уважение към светското училище и е готова да изгражда взаимоотношенията си с него, като се ръководи от признаването свободата на всеки човек. При това Църквата смята за недопустимо умишленото налагане на учащите се на антирелигиозни и антихристиянски идеи, които водят към увеличаване на враждата, омразата и насилието помежду им. Не бива да се повтаря характерното за много страни през ХХ век положение, според което държавните училища се бяха превърнали в инструменти на войнствено-атеистично възпитание. Църквата призовава да се ликвидират последиците от атеистичния контрол над системата на държавното образование. Църквата напомня на хората, работещи в сферата на образованието и културата, че тяхното призвание е да усъвършенстват душите на хората, в това число и своите собствени, да бъдат в тяхна полза и помощ, като възстановяват у себе си помрачения от греха образ Божий.

Краят на концепцията е толкова показателен, че не съм съкратил нито една буквичка - да видите за какво става въпрос - именно за вероучение - първо, за простотия - второ, и за невероятно нахалство - трето. Алчните православни скотове, както виждате, стигат дотам да искат задължително въвеждане на „Религия- Православие” в университетите!

Мамма миа!

(Настоятелно моля, тези които ще ми опонират наистина първо да прочетат цитатите от концепцията на Светия Синод, които съм дал - защото наистина не мога да си обясня как може иначе образовани и интелигентни хора да я защитават; със съжаление трябва да кажа, че, според мен, нивото на коментарите в този подраздел на форума категорично отстъпват на нивото на останалата му част.)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

К О Н Ц Е П Ц И Я

на

Светия Синод на Българската Православна Църква

Относно статута на учебния предмет „Религия”

в българското общообразователно училище

Настоящата концепция изразява официалната позиция на Светия Синод на Българската Православна Църква по въпроса на църковно-държавните отношения за религиозното образование в детските градини и българското училище.

Документът отразява общоцърковното гледище в сферата на взаимоотношенията на Църквата с държавата относно статута на учебния предмет „Религия”. Той установява конкретни аспекти – педагогически цели, насоченост, характер, подходи и организационна обезпеченост на учебния предмет "Религия" и прилагането му.

Мотивираността на този документ се основава на богословски, педагогически, православно-педагогически, организационно-технологични източници, Конституцията на Република България, законите на страната и международноправните актове, по които Република България е страна.

ЦЪРКВА И ОБЩЕСТВО

Църквата е богочовешки организъм. Тя съединява в себе си две естества – божествено и човешко. Църквата е свързана със света чрез своята човешка природа и го одухотворява чрез своята божествена същност. Именно чрез своята божествена природа тя влияе благоприятно на обществения живот. Църквата призовава своите верни чеда и към участие в обществения живот, което трябва да се основава върху принципите на християнската нравственост. Неразделният църковен организъм участва в живота на обкръжаващия го свят в цялата си пълнота, като при това духовенството и миряните могат да осъществяват своето участие и служение по много начини и в различна степен. Нима затова можем да лишаваме децата и подрастващите от тази благодат?

Изпълнявайки мисията за спасение на човешкия род, Църквата върши това пряко чрез проповед, но и чрез добри дела и християнска просвета, за подобряване на духовно-нравственото и материалното състояние на съвременното общество. За да осъществи това, тя встъпва във взаимодействие с държавата и нейните институции, без да си поставя като пряка задача да обърне всички в Православието като условие за сътрудничество. Църквата се уповава на това, че съвместното добротворство ще доведе и ще подпомогне да се възстанови верността към богоустановените нравствени норми, така необходими за съвременния обществен живот.

Православната църква осъществява днес своето служение на Бога и хората в различни държави. Затова тя изповядва Христовата Истина и преподава на хората нравствените заповеди, изхождащи от Самия Бог и поради това няма властта да променя каквото и да било в своето учение. Тя също така няма властта и да замлъкне, да прекрати проповядването на Истината, каквито и други учения да се препоръчват или разпространяват в обществото. Църквата разполага с религиозно-нравствени средства за духовното ръководство и обгрижване на гражданите - миряни. Ето затова е необходимо да се осъществи и добро църковно-държавно съработничество в просветно-образователната сфера, като се постигне едно добро взаимодействие.

ЦЪРКВА И ОБРАЗОВАНИЕ

Като майка-хранителка на православниje българи, Българската православна църква, в своята просветна и образователна мисия, винаги е била в помощ и подкрепа на българското общество, особено във време на крайни противоречия и духовни кризи.

Корените на православното образование се развиват от църковния опит и имат сотирологичен (спасителен) характер. При утвърждаването на образователно-просветната мисия в обществото ни, Българската православна църква има своето пряко отношение като създател, обединител и съхранител. Още преди Възраждането Църквата изгражда първите училища в страната, за да се просвещава народът в истинското богопознание и да се насажда у него любов към християнските добродетели и богоугодния живот. Тази идея ни кара да се върнем отново към дълбоките корени и възрожденските образци, които носят със себе си утвърждаване на любов, благост и сътрудничество, а не отрицание на българската вековна просвета и култура. След Освобождението тази образователно-просветна мисия е продължена и доразвита от новосъздаденото българско правителство и държавните образователни институции.

За съществуването на добра съвременна образователно-възпитателна система в българското училище е важно да се запази тази традиция на взаимодействие и взаимно зачитане. За да бъде образователната ни система адекватна на съвременните европейски изисквания, е задължително православното религиозно обучение и възпитание да получи своя адекватен статут в българското училище.

ЦЪРКВА И УЧИЛИЩЕ

Училището е посредникът, който предава на новите поколения натрупаните през предходните векове нравствени ценности. В това отношение Църквата и Училището са призвани да си сътрудничат. Образованието на децата и подрастващите не трябва само да дава информация, а и да разпалва в сърцата им стремеж към истинското нравствено чувство на любов към Бога и ближния, към Родината и към нейната история и култура.

Църквата е призвана да съдейства на училището в неговата образователно-възпитателна мисия, защото от духовния и нравствен облик на човека зависи вечното му спасение, бъдещето на нацията ни и на целия човешки род.

В своята цялост православното религиозно образование има своето място в образователната система на страната ни от Освобождението до сега, с изключение на тоталитарния период, когато беше забранена всякаква форма на православно образование. През 1991 година в новото демократично общество започна възстановяването и се постави началото на религиозното образование в българското училище с прякото участие на Просветната комисия при Светия Синод. През 1997 година започна процес на възстановяване статута на религиозното образование в българското училище чрез въвеждането на новия учебен предмет "Религия".

Светият Синод на Българската православна църква настоява този процес да бъде доведен докрай чрез въвеждане на задължително религиозно образование.

Образователната реформа, която стартира през учебната 2002/2003 година, и променените социално-икономически характеристики на съвременното общество налагат училището да отговори адекватно на новите предизвикателства. Основната цел на образованието е „изграждането на свободна, морална и инициативна личност” (ЗНП чл.15, т. 1). Тази цел е невъзможно да бъде постигната без учениците да бъдат възпитавани в православната християнска вяра, традиционните нравствени добродетели и култура на нашите предци. В държавите-членки на ЕС със сходно културно-историческо развитие (Гърция, Кипър, Румъния), както и в страните от бившата социалистическа общност, предметът „Религия“ отдавна намери своето законоустановено място в училището.

Анализът на статута на религиозното образование в Европа показва, че:

- В 20 от държавите, членки на ЕС, има конфесионално обучение по религия (в 16 само конфесионално, в 2 едновременно конфесионално и неконфесионално и в 2 неконфесионално);

- В държавите членки, на ЕС, в които има религиозно образование, религия се преподава в различните образователни степени под различни форми – в 5 страни е със статут в учебния план на задължителната подготовка (ЗП), в 8 държави – алтернативно задължително избираема подготовка (АЗИП), в 4 страни – задължително избираема подготовка (ЗИП) и в 6 страни – свободно избираема подготовка (СИП); в някои страни религия се преподава под различна форма в различните образователни степени.

Тези факти показват, че изучаването на предмета „Религия” във всичките му форми и разнообразие в Европа никъде не противоречи на светския характер на образованието и на правата на човека. Затова тази концепция не се основава на произволно избрани възгледи и мнения, които се стреми да обобщи в едно цяло, а е изградена на базата на съществуващата педагогическа практика в страната и в чужбина, а също и на натрупания методически опит през последното десетилетие в религиозното обучение у нас.

Религиозното образование не противоречи на Европейското законодателство, на Европейската харта за правата на човека, на Конвенцията за правата на детето, нито Конституция на Република България.

Едно от основните човешки права в Декларацията за правата на човека на ООН е правото на информация, включително и по религиозните въпроси.

Всяко българско дете има право да познава и Православната вяра.

ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ

Св. Синод на БПЦ,

Воден от непоколебима вяра в непреходността на Православното учение и в необходимостта от неговото усвояване от всяка човешка душа;

Като е убеден в неотложната нужда от духовно-нравствено възпитание на младото поколение на България;

Като отчита всички законови и нормативни актове на нашата страна и международните хуманитарни изисквания в областта на правата на човека;

Като отчита опита от преподаването на учебния предмет „Религия“ в редица европейски страни, където неговият характер се определя от основната културна идентичност, съставляваща даденото общество – неговата традиционна религия;

Като отчита, че светско образование не означава атеистично и вземайки предвид, че богословските факултети към Софийския университет и Великотърновския университет, както и катедрите към Шуменския университет и филиалът на Пловдивския университет в Кърджали всяка година подготвят правоспособни преподаватели по „Религия“ по държавна поръчка;

А също така и като се позовава на факта, че в доклади на ЕС България се посочва като пример за религиозна и етническа толерантност;

Като отчита, че и в момента успешно се осъществява обучение по „Религия“ в конфесионална форма и досега не са възникнали никакви сериозни недоволства сред населението,

НАСТОЯВА:

Крайно необходимо е в българското общообразователно училище да се въведе като задължителна подготовка учебен предмет „Религия:excl: („Религия-Православие“, „Религия-Ислям“, „Религиознание“). Още от новата учебна година 2008/2009 да стартира в І клас и по възможност в предучилищната възраст.

ХАРАКТЕР НА УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „РЕЛИГИЯ”

Според Закона за народната просвета, учебният предмет „Религия” в общообразователната подготовка е групиран в културно-образователната област „Обществени науки, гражданско образование и религия”.

1. Характерът на предмета „Религия” в почти всички европейски страни, където религиозното образование се осъществява под формата на задължителен предмет или задължителна форма на обучение с алтернативен избор между два предмета, се определя в съответствие с народностните исторически, културни и религиозни традиции, основавайки се на конкретната култура, съставляваща идентичността на народа и на неговата традиционна религия. В Гърция, Кипър и Румъния предметът „Религия” се основава на православното изповедание. В Австрия, Белгия, Германия, Малта, Испания, Италия и Португалия преобладава римокатолическото учение, а във Финландия той се формира на базата на лютеранското християнско учение. Характерът на този предмет в споменатите европейски страни отразява и други аспекти на културата им и в него се разглеждат културните артефакти и на други религии и култури. Това отговаря на изискванията на демократичното общество за религиозна толерантност, уважение към убежденията на другите, веротърпимост и съжителство в разбирателство и мир.

Характерът на учебния предмет „Религия” се определя от културно-историческите традиции и вероизповеданието за съответните профили.

2. България е образец на толерантно общество от много столетия насам, както и понастоящем. Ето защо Св. Синод на БПЦ предлага характерът на учебния предмет „Религия” да бъде религиозно-културологичен, т. е. културологичен, историко-културологичен, нравствено-етичен, традиционно-обрядов. В този предмет ще бъде отразена основната етноспецифична творческа и градивна доминанта на българската култура от времето на създаването на славянските букви и превеждането на Библията и литургичните книги от светите братя Кирил и Методий и техните ученици; от времето на покръстването на България при св. равноапостолен княз Борис – Михаил; от периода на Търновската редакция на Библията и на богослужебните книги при св. Патриарх Евтимий Търновски; от времето на св. Паисий Хилендарски и св. Софроний Врачански; през времето на спасяването на българските арменци през Първата световна война и на евреите по времето на Втората световна война и до ден-днешен.

Светото Православие в своите специфично български културни особености и характерни черти е културоизграждащият дискурс и народотворната доминанта, която има първостепенна роля в историческия път на българския народ и го е съхранила през всички исторически епохи.

3. Същевременно в учебниците ще бъдат засегнати и въпроси от традицията и културата на другите религии в България, което ще включва и запознаване с обичаите и традициите на другите вероизповедания в културно-исторически аспект.

Учебният предмет :excl:Религия-Православие” /ЕДИН ОТ ПРОФИЛИТЕ!!!!/може условно да се изрази с четири примерни обобщаващи теми за детската градина и трите степени на образование:

- За предучилищната – Желая да бъда добро дете! (въвеждане в християнското нравствено възпитание);

- За началната (І – ІV клас) – Православие, роден край, празници и обичаи (запознаване с българската православна култура);

- За прогимназиалната (V – VІІІ клас) – Православието в неговата културно-историческа и нравствена перспектива (формиране на християнска нравственост и добродетели);

- За гимназиалната (ІХ – ХІІ клас) – Историко-философски основи на Православието, на другите християнски изповедания и на основните световни религии;

~ 9 клас – Културна и църковна история на християнството (Християнска културология);

~ 10 клас – Християнско нравоучение (Християнска етика);

~ 11 клас – Християнско учение за човека (Християнска антропология);

~ 12 клас – История на религиите (Световните религии) и религията в съвременния свят;

Вземайки предвид гореспоменатия характер на учебния предмет „Религия-Православие” естествено е съдържанието да бъде:

- за началната училищна степен (І – ІV клас) да е изцяло религиозно-културологично, като то продължава православната традиция на българското семейство;

- за средната образователна степен класове (от V до VІІІ клас) съдържанието да отразява историческите, културните и нравствените факти от живота на българите, предадени през погледа на религиозния мироглед, в пряка интердисциплинарна връзка с останалите общообразователни предмети.

- за горната образователна степен учебното съдържание на предмета ще включва нравствените принципи и норми на християнското учение („Религия-Православие“), християнските разбирания за човека и за неговото личностно и обществено предназначение, светоотеческото книжовно наследство, културно-историческите достижения на християнската цивилизация и историческия път на християнската Църква от нейното създаване до днес, както и историята на световните религии.

ОБХВАТ НА УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „РЕЛИГИЯ”

Според чл. 15, ал. 1, от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план, структурата на Учебния план обхваща три вида подготовка: задължителна, задължителноизбираема (ЗИП) и свободноизбираема (СИП).

От 1997/1998 учебна година учебният предмет „Религия” е въведен като свободноизбираема подготовка (СИП).

От 2002/2003 учебна година предметът „Религия” е въведен като задължително избираема подготовка (ЗИП).

Светият Синод настоява:

1. От учебната година 2008/2009 учебният предмет „Религия” да се въведе като задължителна подготовка (ЗП) като поетапно се реализира учебната документация от І до ХІІ клас и предучилищната подготовка по правилата и нормите, определени от МОН за въвеждането на нова учебна документация.

2. Като се има предвид традиционната културно-религиозна идентичност на българския народ съществуването на учебния предмет „Религия” се залага в следните варианти: :excl: „Религия-Православие“, „Религия-Ислям“ и „Религиознание“.

3. В така заложените профили се обединяват принципите на конфесионалност (първи и втори профил) и неконфесионалност (трети профил).

Така предложената система е отворена за разширяване на конфесионалните профили, при условие че се изпълнят критериите, разработени от МОН и просветната комисия към Светия Синод.

4. През периода на въвеждане на задължителната подготовка по този учебен предмет да продължи изучаването му като СИП и ЗИП по досегашния образователен модел.

5. Учебният предмет „Религия” да се включи в учебния план за съответната възраст със седмичен хорариум 2 часа и оценяване, съобразно нормативите на МОН.

ОБЩИ ЦЕЛИ

Религиозните и нравствените измерения на живота се разглеждат от гледна точка, както на развитието на детето и ученика, така и на религията като широкообхватен обществен феномен. Религията се разглежда като един от основните фактори, формиращи и влияещи на човешката култура и цивилизация. В този смисъл главната цел на обучението по „Религия“ е духовно-социално детерминирана и личностно-образователно мотивирана. Независимо от постоянно променящите се условия в съвременното мултикултурно общество, главната цел на обучението по „Религия“ в българското общообразователно училище е:

Формирането на духовна култура, културно-нравствена идентичност на учениците, личностното им изграждане и подпомагане на тяхната ориентация, адаптация и реализация в съвременното общество.

Обучението по „Религия“ обогатява и развива познанията на учениците за тяхната собствена вяра и култура и спомага за формирането на техния светоглед и личностно развитие.

Целите на образователния процес са заложени според възрастовите особености на учениците и съобразно перспективата на тяхното развитие и усъвършенстване. Обучението чрез учебния предмет „Религия” подпомага ценностното укрепване и разгръщането на духовно-познавателните сили на ученика чрез облагородяване на неговата душа и сърце. По този начин той придобива възможност за непрекъснато личностно самоусъвършенстване.

Основното предназначение на обучението по „Религия“ е да предложи на учениците знания, умения, отношения и опит, върху основата на които те да могат да изградят своята личност и да развият своя светоглед. Това обучение по „Религия“ подготвя учениците да се докоснат и да опознаят религиозните и нравствените аспекти на своя собствен живот и на живота на обществото като цяло, чрез решаването на следните задачи:

1. Въвеждане на учениците в характерните аспекти на религията;

2. Приобщаване на учениците към духовните и културните традиции на България;

3. Запознаване на учениците с другите религии, които съществуват в България и възпитаването им в религиозна толерантност;

4. Подпомагане на учениците в разбирането на историческото, културното, нравственото и житейското значение на религията;

5. Възпитаване на учениците в нравствено отношение и благочестиво поведение.

Предназначението на обучението по „Религия-Православие“ е да затвърждава и поддържа в учениците тяхната православна идентичност.

Предназначението на обучението по „Религия-Ислям“ е да затвърждава и поддържа в учениците тяхната ислямска идентичност.

Обучението им помага да разберат важността на религията за тях самите като личности и да осъзнаят значението и влиянието на религията върху формирането на обществото и културата.

Предназначението на обучението по „Религиознание“ е учениците да получат общо културно-историческо и религиозно-нравствено образование и възпитание в духовните ценности, за да могат да се изградят като достойни граждани на съвременното общество.

/ТЦ,ТЦ, ТЦ - не е хубаво това, Андрейчо - да пропуснеш и другите профили в цитатчетата си - комунистическа школовка и то на човек, който образова децата ни????/

ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ

В резултат на обучението по предмета ще се постигне:

а) Утвърждаване на националната и културната идентичност на учениците;

б) Развиване на чувство за отговорност както за себе си, така и за другите, ближните, обществото, природата и околната среда;

в) Израстване на учениците като самостоятелни личности, които могат да мислят, да имат своя собствена позиция, да разрешават собствените си проблеми, да развиват способността да избират добри цели и средства за тяхното постигане.

г) Самодисциплиниране – възможност за контролиране на негативните емоции;

д) Изграждане на честността като личностно качество;

е) Развиване чувството на уважение към другите, независимо от възрастовата, социалната, половата, расовата, етническата, културната и религиозната принадлежност;

ж) Постигане на високо общо интелектуално и културно ниво, посредством запознаването с богатството и дълбочината на религиозната култура;

з) Развиване на умения за разискване и привеждане на аргументи, умение за обобщаване – чрез организиране на обсъждания, дискусии и диспути;

и) Усвояване на умения за общуване в група и включване в групова съвместна работа. Ученикът се възпитава като член на конкретната общност и на обществото като цяло;

й) Възпитаване в уважение на законността и законите – посредством разискването на необходимостта, значението и смисъла на законите.

ПРОФЕСИОНАЛНО-КАДРОВО ОСИГУРЯВАНЕ

НА ОБУЧЕНИЕТО ПО „РЕЛИГИЯ“

Професионалната подготовка на учителите по „Религия“ се осъществява в университетите (факултетите по: богословие, педагогика, начална и предучилищна педагогика, философия, история, филологии и др.) и специализираните висши духовни училища, които са получили акредитация от НАОА.

Учителите по предучилищна и начална училищна възраст е необходимо да притежават специализирана образователно-квалификационна степен (ОКС) – „бакалавър” по богословие и „магистър” по предучилищна и начална училищна педагогика. Този специфичен възрастов период на децата и малките ученици от детските градини и училищата изисква и съответната подготовка на учителите по „Религия“.

Те могат да са детски и начални учители и да имат завършена образователно-квалификационна степен „магистър” по богословие. По изключение този предмет може да се преподава от детските и началните учители с преквалификационна степен по богословие, придобита в богословските факултети и катедри.

/ТЦ, ТЦ, ТЦ - И ТОВА СИГУРНО СЛУЧАЙНО ТИ Е УБЯГНАЛО В ЦИТАТИТЕ ???/

Учителите в основната и в горната образователна степен са с образователна степен бакалавър и/или магистър по богословие.

Назначаването на учители по „Религия-Православие“ в училището да се съгласува със Светия Синод на БПЦ, представляван от българския патриарх, по предложение на епархийския архиерей.

СЪДЪРЖАТЕЛНО ОСИГУРЯВАНЕ

НА УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „РЕЛИГИЯ“

Учебното съдържание на предмета „Религия” да се изготви според изискванията на МОН за тематични ядра на КОО, стандартите на Държавните образователни изисквания (ДОИ) и учебните програми от комисия, съставена от специалисти и с благословението на Светия Синод на БПЦ.

Светият Синод на БПЦ е единствената компетентна институция, която предлага учебното съдържание да се изгражда на базата на църковно-педагогическите принципи на обучението по „Религия“, както и тематичните ядра от КОО и целите на обучение за съответната образователна степен. ДОИ за предмета „Религия“ се изготвят съвместно от комисия с благословението на Светия Синод.

Цялата учебна документация – учебниците, учебните помагала за учениците, методическите ръководства за учителите могат да се пишат от лица с висше богословско или педагогическо образование, които са получили благословение за това от Светия Синод на БПЦ.

Отговорност и контрол на обучението по „Религия“

Св. Синод на БПЦ е единственият компетентен орган по въпросите на православната религия и той трябва да бъде равноправна страна в процеса на утвърждаване на учебната документация (на учебното съдържание, учебните програми, учебниците, учебните помагала и др.).

МОН и регионалните инспекторати осъществяват организирането на работата на експертно равнище и текущия контрол в координация със Св. Синод на БПЦ и митрополиите.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Светият Синод на Българската православна църква смята за полезно и необходимо въвеждането на задължително обучение по „Религия- Православие“ във всички нива на образователната система, а така също и във висшите учебни заведения в страната.

От православна гледна точка е желателно цялата система на образованието да почива върху основите на християнските ценности и култура. Въпреки това Църквата, като следва многовековната си традиция, се отнася с уважение към светското училище и е готова да изгражда взаимоотношенията си с него, като се ръководи от признаването свободата на всеки човек. При това Църквата смята за недопустимо умишленото налагане на учащите се на антирелигиозни и антихристиянски идеи, които водят към увеличаване на враждата, омразата и насилието помежду им. Не бива да се повтаря характерното за много страни през ХХ век положение, според което държавните училища се бяха превърнали в инструменти на войнствено-атеистично възпитание. Църквата призовава да се ликвидират последиците от атеистичния контрол над системата на държавното образование. Църквата напомня на хората, работещи в сферата на образованието и културата, че тяхното призвание е да усъвършенстват душите на хората, в това число и своите собствени, да бъдат в тяхна полза и помощ, като възстановяват у себе си помрачения от греха образ Божий.

Та, който ще дискутира, не е лошо да се запознае В ЦЯЛОСТ С КОНЦЕПЦИЯТА, щото "редакцията" с няколко цитата си е по-скоро манипулативна основа за "дискусия" :whistling:

Ето и линк към цялата статия:

ето тук

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • 3 years later...
  • Глобален Модератор

А ти защо мислиш, че не е така?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Защото цялата история на християнството показва, че в него няма такива неща. И защото то не е донесло на света нещо освен беди и страдания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Защото цялата история на християнството показва, че в него няма такива неща. И защото то не е донесло на света нещо освен беди и страдания.

Улф, след още една такава забележка просто ще ти наложа постоянен преглед на мненията. Писнало ми е да ти казвам едно и също за крайно нетърпимите ти и най-вече неверни писаници. Предразсъдъците са си твое право, но грубостите - не. Още по-неприятно ми е да пиша такова съобщение на инак свестен човек.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ученето на новия и стари завет не хубаво нещо!

Само гдето трябва да се решат няколко въпроса-Защо христианската ни религия, ни въспитава в несемейни отношения(Ишуа не е бил женен според догматиката)-ние нали сме длъжни да му подражаваме!?!

И защо Йосив Ариматейски погребва тялото на Бога(а то е не тленно)!?!

И как Ишуа който е Равин не се е оженил до 33те си година(според каноните в Идуизма това е не допусимо),това е задължително условие за да си рави(освен обраованието и стауса)!?!

А на всички нас ни е известно,че Иисус е евреин(така че каноните на юдаизма са в пълна сила-даже обрязването)!

Мисля си,че когато светата инквизиция отговори на тези моменти правилно-то и децата могат да опитата аромата на христианската религия!Нали!?!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Алабагатур, да не ти казвам точно какво мисля за нещата, които си написал, че после сам ще трябва да си наложа бан...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...