Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Алтернативна хипотеза за Именника на българските владетели.


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано

Напоследък често се дискутират нестиковките в хронологията и значенито на термините в ИБВ. Моята  идеята е в съвсем друга насока и това налага  тази нова тема. С нея искам да спестя смесването на различни мнения и разнопосочни трактовки, което силно размива  съдържанието. И така, поради липса на консенсус и задоволителни доказателства в досегашните опити за разшифроване на именника, бих си позволил и една алтернативна гледна точка. Тя се базира на убеждението ми за значимо влияние на семитски езици върху българската лексика. Отново ще подкрепя това си твърдение с ист. извори, където се споменава, че Княз Борис I  разполага с книги на семитски език, които папата съвтва да бъдат незабавно изгорени. Идеята е, че този език като минимум не е бил непознат на българите. 

И така,- как да четем годините в именника?

лѣтъ. ҃ф.҃еі  φ=500 + е=5+ i=10 ==515 год. управление на първите 5 владетеля отатък Дунава.

Годините на Курт ҃ѯ, (60), респ. на Еспор, ѯа (61). не съвпадат с гр. кси ξ=60, ξа=61.  

За сега не разполагаме с данни, че именника е преведен от гръцки. В него за разлика от непознатите  термини  в именика, като-„Шегортвиремъ", няма звук „ш“.  Следователно можем да предположим, че текстът е писан преди създаването на кирилицата на някакъв друг различен от гръцкия език. Вероятноста  думите в термините да са две означава, че те са писани в ранен период, защото подобно на омуртаговите са сляти. Явно датират поне от същия или още по-ранен период. Защо тогава списъкът прекъсва преди владетели като Крум, Муртаг, Маламир и т.н?  Отговор на тази загадка може да е опожаряването на Плиска от Никофор по времето на Крум. Този единствен отрязък, (според мен на нео арамейски език),  някак си се е запазил и е попаднал в някой  манастир където е преведен и по-късно преписван от руски монаси с грешки и неточности. Това и ще се опитам да покажа. Може би затова точно при Муртаг процъфтяват каменните надписи,- за разлика от пергамента те не горят в пожара. Ако е имало по-късни и подробни преписи, възможно да са били унищожени по времето на Борис по указание на Папата да изгори всички сарацински книги.

........................

Въз основа на следната таблица съставям следната алтернативна възтановка.

Оградените букви са ключови.

 

neo-aramaic.jpeg.9396293ba327ff78fa1d0a59694fbd81.jpeg

 

Обръщам внимание на  приликите  ѯ и ܨ (дзадхе)  

и ܣܿ   и ф във  ҃ф.҃еі. (със„Симкат“, с точката отгоре се изписва 600)

Те много си приличат с нашите букви и особенно ръкописни -лесно биха заблудили дори опитен писар.

И така заменени с тези стойности от нео-арамейската азбука се получава следния резултат.

 

 

Авитохолъ житъ лѣт. ҃т.      400  ???  

Ирникъ. житъ лѣт. ҃р.        200    ???

Гостунъ                                   2

Курт: ҃ѯ лѣт                            90   ???

Безмеръ ҃г. лѣт.                      3

                                                     ----------

                                                   695  = ܨܗ ܣ   ??? 

При преписване горната дума лесно би могла да са трансформира до  „ф.҃еі“ . С арам. шрифт двете последни букви изглеждат сякаш са се килнали на

90грд. в дясно кирилски „Е“ и „И“. , а Simkat със знак за стотици отгоре, би изглеждал точно като Ф.

Някой преписвач може да ги е „изправил“ . Така следващия е забелязал неточност в математиката и е добавил едно „и“ към годините на Ирник за да

компенсира сбора зададен отдолу. Резонно е сметнал, че предишният е пропуснал буква „и“ и е редактирал числото „р“ на „ри“, т.е.станало е от 200

арамейско на 150 кирилско. За год. на Курт  е сметнал 60 в кир. цифри.

Така е станало 515  лѣтъ. ҃ф.҃еі. остриженами главами.                               

 

 И потѡм пріиде на страну Дунаѧ. Исперих кнѧз тожде и доселѣ.

 

Есперих кнѧз. ҃ѯа       ??? 91 (71, 61)  ܐ  (Заде и Алеф) :numbering of Biblical Psalms : 91 , ninety-one ;         

 

Всички следващи години в двете азбуки съвпадат изцяло и се припокриват с номерацията на библейските псалми.

 

Тервен. ҃ка.                           21         ܐ  (Кап и Алеф): numbering of Biblical Psalms : 21 , twenty-one 

ки.  лѣт.                                 25        ܟܗ  (Кап и хЕ): numbering of Biblical Psalms : 25 , twenty-five

Севаръ. ҃еі.                           15         ܝܗ  (Йотх и хЕ) : numbering of Biblical Psalms : 15 , fifteen  

Кормисошь. ҃зі.                    17         ܝܙ  (Йотх и Заин) : numbering of Biblical Psalms : seventeen , 17 

Винех. ҃з.                                7          ܙ :(Заин) seventh letter of the alphabet , number seven , 7 ܕܙ : the seventh

Телець. ҃г.                              3        ܓ (Гама): third letter of the Sureth alphabet , written number : number 3 , number three 

Ѹморъ. ҃м. днïи.               40          ܡ  (Мем)    numbering of Biblical Psalms : 40

 

От горните примери се вижда, че при години белязани с „҃ѯ“ са възможни корекции в общоприетото мнение. Годините на Курт и Аспарух е възможно да са 60, 70 или 90. Всичките следват логиката на останалите примери от номерацията на библеиските псалми. При Z=90 интересното e, че летоброенето  списъка на владетелите започва около нулевата година на Христос, ако вземем за база 681 при Аспарух. Нео-арамейската и кирилската азбуки откъм номерацията на буквите изглежда са пряко свързани и с библейските сюжети. Затова смятам, че текстът не е „пришит“, а е умишлено вписан в библейската хроника и е имал някакво отношение към нея. 

(2).jpeg.20731a4b0b207b50576291a8fce56f9b.jpeg

В текста са видни множество поправки и редакции в подкрепа на горното твърдение. Нпр. думата „Твирем“ е написана веднъж като „Втирем“ сякаш писаря е чел от семитски текст писан отзад напред и е разместил позициите на буквите неволно при преписване отляво надясно. Следващия неразбирайки смисъла на думата не му е направило никакво впечатление.

1976969998_.jpeg.404c9550cdb4d2d02dae48db1a6ef1bb.jpeg

Още няколко примера повече в подкрепа на лаксиката в текста, отколкото на аритметиката на числата.

"При този цар Константин дойдоха българите през река Дунав. Многочислени, даже безбройни, те (българите) изпълниха цялата земя дори до Драч .... тъй като българите и персите и влъхвите са едно и също и всички те са на тази земя преселници" - откъс от: "Национална библиотека Кирил и Методий".

Ави тохолъ житъ лѣт. ҃т. рѡд ему Дуло. а лѣт ему дилѡмъ твирем.      Владетел

                                                  East: ܕܵܘܠܲܬ(' do: lat) Definition: the Government , the ruling power 

                                                                                                       the State ,    the Administration

                                                         

  Кормисошь. ҃зі. лѣт. рѡд ему Вокиль. а лѣт ему шегоръ твиремь. Сïи же княз измѣни рѡд Дулов.          Заместник        

                                                           East: ܘܲܟܝܼܠ(' wa ki:lDefinition: 1) a deputy , an agent , a proctor , a trustee ,

                                               one employed to manage the affairs of another    

 

И накрая  дали четем непознатите думи в имменика правилно?  Възможно ли е още да стоят преписани в оригиналният си вид? 

Category:Right-to-left writing systems - Wikipedia   

 етхъ <-б*p-> ехти  858/59??

' ia: ti:h

 

 

:

1) masculine ; see also ܗܝܼܟܲܕܗܝܼܵܝܵܐ / ܥܲܝܢܹܗ / ܢܲܦ̮ܫܹܗ / ܝܵܬܹܗ : very same , identical / not different , selfsame / in person , aforesaid / aforementioned ; ܦܲܪܨܘܿܦܵܐ ܝܵܬܹܗ : the very same person , the said person ; 2) masculine and feminine ; see also ܢܲܦ̮ܫܝܼ / ܢܲܦܫܹܗ / ܢܲܦ̮ܫܵܗ / ܢܲܦ̮ܫܘܼܗܝ / ܢܲܦ̮ܫܘܿܗ : oneself / self ; ܦܵܬܹܠ ܥܲܠ ܝܵܬܹ: to turn round self / to swirl / to whirl ;

 

                                                                                        

  • Потребител
Публикувано

Интересно е как така текста е бил преписан от семитски, на гръцки, и после на български със запазване на целия смисъл и логика. И как така някакви семити използват китайския животински календар, или пък няма такъв календар в Именника, защото е семитски. И ако има някаква семитска връзка по какъв начин са превеждани семитските писания, доколкото семитските азбуки са абджад, тоест записват се само съгласните звукове. Волжко-българските надгробни надписи с арабица са от рода на ткрх, вгтб, дргзбмнг, нтфзб и други подобни. Как от такива сългасни съчетания си измисляме при превод гласните, които виждаме в Именника навсякъде?   

 

Като цяло доста нелепости си изписал, които би трябвало да са в раздела Историческо моделиране. 

 

  • Потребител
Публикувано
Преди 1 час, makebulgar said:

Интересно е как така текста е бил преписан от семитски, на гръцки

Маке, не си ме разбрал. Писах, че носителят може да не е бил на гръцки. Духовниците масово са знаели арамейски заради светото писание.

 

Преди 2 часа, makebulgar said:

български със запазване на целия смисъл и логика

Първите християнски духовници са били семити. В крайна сметка арамейски е ползван официално в Персия та чак до Индия. Как са предали звуците и логиката на библията на гърците? Явно е станало чрез двуезични свещенници и преводачи.

 

 

Преди 2 часа, makebulgar said:

доколкото семитските азбуки са абджад, тоест записват се само съгласните звукове.

За този, който владее езика озвучаването на текста не е проблем. Има си правила как се озвучават съгласните. После го преписва фонетично на съответния преводен език. Това е рутина за преводачите. П.р.  h има звук „ей“,-Ih, анг. Ейч.  За „Х“ се ползва  Kh, кеит, и т.н. Това че ние не виждаме гласните, не значи, че такива няма. Чак при прочитане на думата те се изговарят.

 

Преди 2 часа, makebulgar said:

И как така някакви семити използват китайския животински календар

За китайски животински календар говориш само ти. Аз не съм споменал такова нещо. Ако това в надписите изобщо са календарни термини, то вероятно са основно само имена месеци или някаква астрология. Годините са ги превели вече в самото начало започвайки, както се съмнявам от нулевата год по Христос.  Напр. комб. вавилоно-зороастриски (слънчево-лунен) календар е напълно възможно да е свършил тази работа. Знаем от изворите, че българите са вярвали в слънцето, луната извездите, и астрологията като цяло. Ето ти един възможен реален кандидат.

Zoroastrian calendar - Wikipedia

The month-names (with Avestan language names in parentheses), in the ordinal sequence used today, are:

1. Farvardin (Frauuašinąm)
2. Ardibehesht (Ašahe Vahištahe)
3. Khordad (Haurvatātō)
4. Tir (Tištryehe)
5. Amardad (Amərətātō)
6. Shehrevar (Xšaθrahe Vairyehe)
 7. Mehr (Miθrahe)
 8. Aban (Apąm)
 9. Azar (Āθrō)
10. Dae (Daθušō [Ahurahe Mazdå])
11. Bahman (Vaŋhə̄uš Manaŋhō)
12. Asfand or Asfandiar (̊Ārmatōiš)

 

Тъй че, термините може да са български аналози на някакъв подобен халдейски календар.

Спекулативно една далеч по-реална според мен възможна връзка на именника с някакъв календар, е този пример отдолу, като вземем предвид зороастриското светилище в Плиска.

6. Shehrevar (Xšaθrahe Vairyehe) Шехт, Шегхор, Вере и суфикси ем, ни и т.н.

...............

Аз обаче говоря за езика в именника, а не чий може да е календарът. Ами ако се окаже, че изобщо не е календар? Кво правим тогава?

  • Потребител
Публикувано (edited)

Отиде коня у ряката, както е поговорката! :) 

Няма календар, няма хронология, на балканите поповете четат арамейски през 8 век... 

 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикувано (edited)
Преди 1 час, makebulgar said:

на балканите поповете четат арамейски през 8 век

Даже и по-рано...

Вулфила [ˈvʊlfila] (латинизиран Улфилас, старогръцки: Οὐλφίλας Oulphílas, също Οὐρφίλας Ourphilas; * ок. 311; † 383)
 е готски теолог и един от първите, ако не и първият, епископ на Тервингите.

Името Вулфила е документирано на латински като ulfila и uufila, на гръцки като οὐλφιλας oulphilas и, вероятно с вторична дисимилация, като οὐρφιλας ourphilas и на сирийски като ʾurufilʾ. Готската оригинална форма обикновено се приема за *Wulfila (*𐍅𐌿𐌻𐍆𐌹𐌻𐌰), умалително от „вълк“ на Вулф.

Най-подробният източник за живота на Вулфила се счита за произведение, написано от неговия ученик Авксентий от Доросторум (дн. Силистра ). 

Да, сега ще кажеш, че е грък, но името му е сирийско и е родом от Кападокия, което си е почти в днешна Сирия. 

Преди 1 час, makebulgar said:

Няма календар, няма хронология,

Календар има и хората даже са ти го превели и написали годините с кирилски/арам. цифри. Защо трябва да ги повтарят два пъти? Ти накрая тоя именник на българо-китайски речник го обърна:)

Редактирано от Tomata

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.