Отиди на
Форум "Наука"

Воеводата Радич /1454 г./


Recommended Posts

  • Потребител

Безброй пъти съм го чел и чак днес "светнах".

Дю Канж указва:

"...РАДИК САНКОН, син на Сенко и внук на Младен, родом от Загора, който притежавал големи владения в графство Хелмо."

Дядото на Радик Младен е родом от Загора. А "Загора" в западноевропейската терминология е България. Това е общоизвестно, а е указано и от самия Йоан Александър. В грамотата на цар Йоан Александър (1331 -1371), която дал на Венецианската република пише: “…..Клетва и договор на господин Александър – цар на Загора или България с Веницианската сеньория от 1346 г………”. В друга грамота четем : “….господин императора на Загора Александър……”. Внукът Фружин също е "гсподар на Загора" /господар на България/.

Единият вариант под Загора е да се има предмид "Захълмие", но защо тогава да се дублира същото с добавката, "който имал големи владения в графство Хелмо"? Родом от Загора /Захълмие/, който имал големи владения в Захълмие /Хелмо/..? Да не би да е "родом от държавата България, който имал големи владения в графство Хелмо"? Западната граница на Загора /България/ там ли е към началото на ХІV век? Или дядото Младен е от род от България /Загора/, който род се е преселил в Босна и е получил големи владения в графство Хелмо? За баща на Младен се сочи Драган / http://bs.wikipedia.org/wiki/Dra%C5%BEen_Bogopenec /. Между другото в тази род се среща и името Радивой.

Радивой се среща и като ктитор на манастира около София, Кремиковския манастир. Той е ремонтиран и изографисан в 1493 г. със стенописи на ктитор Радивой и семейството му /съпругата и двете му починали деца Теодор и Драгана/. Това от своя страна съвпада с годината на екзекутиране на бан Михаил Шишманов /1493 г./. Да не би стягането на нов манастир да е първа работа на новия управител /воевода/ на София и случайно това да е Радивой??

Да е направено ново "рокадо" от османците, подобно на това от 1454 г. в обратен ред? През 1454 г. Шишмановци /Фружин княз, Стоян, Михаил Шишманов/ заменят Санкови /Радик/, а в 1493 г. се случва обратното - Санкови /Радивой?? - низходящ на Радик??/ са върнати в земите след екзекутирането на Михаил Шишманов.

Следва да отбележа, че екзекутирането показва "изключително големи" -от гледна точка на султана - стари или нови грехове, за разлика от старите грехове на Радик. Той само е пленен, а Михаил е направо екзекутиран. Случва ли се нещо около 1493 г. в региона, има ли известия за някаква буна или действия на унгарците?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Мнения 61
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Несъмнени са обаче други неща - наличието на воеводство (банство) София и рокадата от 1454 г. – използвам нахвърлената версия на “княз Стратемирович”. Новото е евентуалното влизане на Георги Бранкович в съдбата на воеводство София;

1385-86 г. София се управлява от бан Янука. Някои (напр. Й. Андреев) го идентифицират с княз Иван Асен, брат на Иван Шишман. Във фолклора се говори за 1) цар Ясен; и 2) Шишманович Яне. Бан Янука е пленен от турците, приема исляма и отново се връща в София, отмята се от исляма, убит е от турците, а след това София е овладяна от тях, но очевидно запазва някаква автономия.

1413 г. След битката при Чамурлий, Радич като съюзник на Мехмед получава за свое владение Воеводството София.

1428 г. сключено и тригодишно примирие между Османската държава и Унгария

1431 г. изтича тригодишното примирие между Османската държава и Унгария.

1431 г. Висконти – посланик на миланския дук от името на император Сигизмунд преговарял с българите, щато те да се върне цяла България до София под властта му и да убият всички турци в земите си, щото той не искал да се заеме с това лично. /Бертрандон де ла Брокиер/. Според мен ето с кого е преговарял Висконти – с воеводата, българския първенец, който е имал ресурса да се освободи от всички турци в земите си. Явно тогава е отказал предложението на Сигизмунд отправено чрез Висконти. Обаче Юсюф от Кюстендил и Георги Бранкович може да приемат предложението на Сигизмунд и заработват по тази схема.

1431 г. “деспот Георгий изгони всички турци от Сърбия и стигна до София” /Георги Бранкович/. Стигнал е “до София”, значи Радик си е още в София, но се “ослушва” и не “гони турците от София”. Юсуф потурнака “гони всички турци от Кюстендил”

1431-1432 г. Поход на Турахан паша срещу Георги Бранкович и Юсуф, като Георги Бранкович е изтласкан от земите си и държаните от него части на воеводство София и се укрива в Унгария. Потурнака Юсуф вероятно е убит и земите му се поемат от синовете му. Радич запазва статута си на български воевода в София, като даже си връща отнетите от Бранкович части на земите си.

1443-44 г. Кръстоносни походи на Владислав Варненчик. В България към тях се присъединява отряд (вероятно на Радич), който дотогава воювал на турска страна.

1444 г. Княз Фружин продава имението си Файдаш за да участва в похода. Като проекто-крал на България обаче се е виждал и Янош Хунияди. Очевидно между Фружин и Хунияди се появява напрежение.

1444 г. След поражението при Варна Янош Хунияди обвинява "българските князе" (очевидно Фружин и синовете му) в предателство. Възможно е действително тогава Фружин да "стопля" с турците. В Унгария е подета кампания срещу българския престолонаследник.

1454 г. Отнети са владенията на княз Фружин в Унгария (Максонд и др.).

1454 г. Георги Бранкович също е в немилост в Унгария, като са му отнети имотите там.

1454 г. Заради стари грехове (помощта на унгарците) султанът откарва в плен воеводата Радич в София.

1454 г. Между Свърлиг и Шекиркьой се заселват българите княз Фружин, Стойко - негов син, Стоян - негов син и Станислав - негов син.

след 1454 г. Очевидно тук идва "Стоян хайдутин, комуто се родило момче със «златно перчемче», което после станало войвода «в голяма града София»". Дали това не е Стоян, синът на Фружин? Дали момчето със златно перчемче не е неговият син бан Михаил Шишманов?

След 1454 г. Георги Бранкович “стопля” с турците и са му върнати старите му земи, западно от софийско воеводство – в Косово.

1493 г. Бан Михаил Шишманов е убит от султан Баязид II в София.

1493 г. Радивой “стяга” Кремиковския манастир. Дали не е първата работа на новия управител?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При направени от мен справки, се оказа че Радик е много използвано име в пределите на Стара Волжка България. При куманите. В сегашните Татарстан, Башкирия, Астрахан и т.н., продължава използването именно на тази форма на името - РАДИК /включително и единият от синовете на президента на Татарстан носи това име. В официалната биография на Радик Шаймиев пише, че роден 1964 г., "год Дракона". В този смисъл по стар обичай би бил известен като - Радик Дракон или Радик Дракул :). Това е друга тема, разбира се./.

Друга форма на името РАДИК е и РАДИЙ /Ради-вой - определено между Радик и Радивой можем да търсим родова връзка, ако не и пряка низходаща/

Определено имаме работа със стар българо - кумански род, от Загора, преселен в Босна в първата половина на ХІV век и "получил големи имения в графство Хелмо". В резултат на династични бракове с родственици на българските царе от края на ХІV век, логично този род се връща в родните земи и получава също така "големи имения". Може би най-голямото останало българско такова в средата на ХV век - Софийско воеводство /или "България с център София"/.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
1454 г. Между Свърлиг и Шекиркьой се заселват българите княз Фружин, Стойко - негов син, Стоян - негов син и Станислав - негов син.

Нашите царе не дават такива имена на своите синове. Това не е Фружин, а някой си Фрузин.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нашите царе не дават такива имена на своите синове. Това не е Фружин, а някой си Фрузин.

Това възражение е отдавна известно. Все пак от него не може да се прави извод, че Фружин княз и синовете му, не са потомци на Фружин Цезар /респ. син и внуци/. Самото име Фружин също не е много традиционно за българските царе, обаче синът на Йоан Шишман е бил известен с него. Също и Коломан не е било традиционно, но Йоан Асен ІІ кръщава така синът си. В този ред на мисли, Стоян, Стойко и Станислав не правят някакво изключение, защото преди тях имената Коломан и Фружин са пробили традиционните имена. Всъщност! Всъщност кои са традиционните имена? Това е интересен въпрос. Според мен "традиционни" имена се получават при встъпване на престола и приемане на съответно традиционно владетелско име. Да пробваме с един наш владетел:

Всъщност кое е името на Йоан Асен ІІ?

"Йоан" - име, равностойно титла, получава се от владетели на българската държавност при въздигането им в "самодържество". "Йоан" означава "от бога".

"Асен" - името на баща му, в този смисъл е фамилно име, като само се показва че той е "Втория Асен", Асен ІІ.

Е, как всъщност е рожденното име на Йоан Асен ІІ? Въщност не е ли споменат примерно той с рожденното си име /поради това, че не е бил самодържец към този момент/ в писмото на Калоян до Инокентий ІІІ. В това писмо се казва, че изпраща Василий и Витлеем да учат в Рим. В друго писмо българския примас пише до Инокентий ІІІ, че всъщност единият от двамата ученици е син на царя. Може би има предвид стария цар Асен І? Всъщност ДА НЕ БИ ВАСИЛИЙ ДА Е ЛИЧНОТО ИМЕ ПО РОЖДЕНИЕ на известния с традиционните си владетелски имена ЙОАН АСЕН ІІ?

Това е само пример. Не е подкрепен с доказателства горния пример, затова ми се иска да не го задълбаваме в тази тема. Има друга такава на форума. То е само насока за размисъл и бъдещо изследване.

Имената на Фружин, Стоян, Стойко и Станислав са си традиционни имена в българската аристокрация. При евентуално тяхно "възцаряване и самодържество", може би нямаше да познаем или узнаем имената им. Примерно би се получило нещо от рода: "Йоан Шишман ІІІ или ІV" - като първото е "от бога", второто е името на родоначалника с поредния номер на ползващия го низходящ наследник ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Невъзможно! Едното момче е наречено син на свещеника Константин, а другото на царя.

Щом знаете за възражението относно Фружин, Фрузин (регистърът на Видински санджак), нямам какво друго да кажа.

За имената, все пак, се спазва някаква приемственост и популярност (например името Петър), което не означава, че вие не сте прав.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някой има ли точния надпис в който да е указано името "РАДИВОЙ"? Ако може да го даде.

Доколкото разбирам, на самата фреска няма имена, освен тези на двете деца:

“Затова актът на дарението на Радивой, ктитора та Кремиковската църква, е всъщност продължение и преосмисляне на традицията в новите условия.... В ктиторската композиция не са посочени имената на изобразените лица, а само имената на починалите деца.”7

7 Паскалева, К. Църквата “Св.Георги” в Кремиковския манастир, С., “Български художник”, 1980, с. 44.

Да не би името му да е "Ради/Воево"? РАДИ ВОЕВОДА /Условно Ради ІІ Воевода, ако "Радик" е Ради І Воевода/!

Подобно именуване, внаждане в името на първоналачните букви от титлата, се наблюдава при българските влашки воеводи. Например "Мирче/Воево":

17ab8b514da9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Относно унгарците. Цитат по "История Венгри"

През октомври 1490 турците нахлули в Босна, но били отблъснати от бана на Яйце. През пролетта на 1491 Пал Канижа прогонил турска армия достигнала до Надварад. След това турските нападения зачестили. В 1492 Пал Канижа разгромил турците при Северин (доста близо до България). През февруари март 1493 турците нахлули в Трансилвания, а лятото обсадили Белград който бил спасен от Пал Канижа.

Kremikovski-monastery-2.jpg

image006.jpg

http://www.pravoslavieto.com/manastiri/kre...%B8%D1%81%D0%B8

http://gallery.dveri.bg/u/aleksandra/Kremi...dd8005f5628c188

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Доколкото разбирам, на самата фреска няма имена, освен тези на двете деца:

“Затова актът на дарението на Радивой, ктитора та Кремиковската църква, е всъщност продължение и преосмисляне на традицията в новите условия.... В ктиторската композиция не са посочени имената на изобразените лица, а само имената на починалите деца.”7

7 Паскалева, К. Църквата “Св.Георги” в Кремиковския манастир, С., “Български художник”, 1980, с. 44.

Ами не мога да изровя надписа, но на фреската са Радивой и митрополит Калевит. Слагам връзка към една от снимките на Торн, тъй като може да се направи по голяма при натискане върху нея, макар и не достатъчноза да се види точно. Но ми се струва, че на 6 ред в надписа в ляво и на 4 ред в надписа в дясно (и двата при децата) се среща името Рад (Д е над РА) Воев.

o633092178741073750.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Павел КАНИЧ от ХV век /Пал Канижа/ дали има нещо общо с Феликс КАНИЦ от ХІХ в.?? Или е само съвпадение?

Много е интересно, че наистина в 1492/ 1493 г. има действие на унгарците и то точно на границата с "България до София" - Северин. Съответно и действия на турците против унгарците в 1493 достигайки до Белград. А за стигнат до Белград, пътя минава през София. И ако, бан Михаил Шишман е съдействал на Пал Канижа и унгарците, то от само себе си ще е ясно, защо през 1493 г. Баязид ІІ /пътьом към Белград/ "оставял турска войска в София" и "екзекутира бан Михаил Шишманов". Ако Михаил Шишман е екзекутиран за съДЕЙСТВИЕ на противника /1493г./, то отвеждането на Радич в плен /1454г./ бих квалифицирал като за безДЕЙСТВИЕ срещу противника. За съдействие - екзекузия /Михаил Шишман към унгарците/, а за непротиводействие /Радич срещу Георги Бранкович, Юсуф или неучастие в обсадата на Константинопол/ - плен и почетно изселване от земите.

Много съм близо до извода, че всъщност имаме не управител с лично име "Радивой", а управител РАДИ с титла ВОЕвода. Както преди да станат лични имена, всъщност имаме налице "лично име+титла" в едно - БОРИВОЙ, ЛИТОВОЙ, РАДИВОЙ, ВЕРИВОЙ, а МИРЧОВОЙ - не знам да е ставало с времето лично име, но е в тази редица някъде.

Има и друго нещо. Ако Шишмановци са в борба с Хуниади в Унгария в периода след 1444-1454 г., то в 1490 г. Хуниади вече не са управляващ род в Унгария. От 1490 г. крал на Унгария става чешкия крал Владислав ІІ. Значи е логично, ако потомците на Шишман в периода до 1490 г. са в "студена война" с унгарските крале хуниади, то след 1490 г. да стоплят отношенията си с новата унгарска кралска династия. Освен това, както съм посочвал вдругата тема за "Царство България 1422-1700", същия този Владислав ІІ сключва договор през 1508 г. с османския султан, с който договор признава властта на султана над "Силистра, Тулча и другите градове на Шишмановото царство". Да не се има предвид управляваното от "бан" Михаил Шишманов царство и столица да е била София? И тук народния епос посочва, че "златното перчемче" /Михаил Шишман!?/ "воеводствало" дорде "турците взели България"!?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Така, Галахад пише че имаме РАД и чак посли ВОЙ. Което е слято в името РАДИВОЙ. Но може ли да става въпрос за РАД ВОЕвода? Нещо ми се мъти в главата едно дълбоко проникване на унгарците до Крушевац, но трябва да видя първо дали се отнасяше към този период или бе по рано. Намерих го, нападението е през 154, тоет по рано.

Най близкото по време е превземането на Видин през 1479.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Намерих го, нападението е през 154, тоет по рано.

Най близкото по време е превземането на Видин през 1479.

В 1454 г. ли унгарците стигат до Крушевац? Това е гдината на пленяване на Радич! /Забележете, че и в този и в другия случай от 1493 г. османския султан ЛИЧНО предвожда войската, която идва в София за да смени управителя. Едва ли същото се прави, ако се касае за отстраняване на управители в земи ПРЯКО подчинени на султана и нямащи съответния военен, административен и демографски ресурс за противопоставяне.../

Парчевич в 1669 г. пише, че са изминали 180 г. от падане на България под властта на султана и ако ползвам терминологията на Бакшев, от тогава страната България се управлява от един владетел "нечестен и нехристиянин" - сиреч султана. Значи от споменаването на Парчевич вадим 180 г. и става периода около 1489-1493 г., плюс-минус. Горе-долу съвпада с "поставянето на войска в София от Баязид ІІ" и "екзекутирането на бан Михаил Шишманов", който /ако е същия указан в народния епос/ " "воеводствал дорде турците взели България" и оттогава започват пряко да я управляват чрез свои управители. Прехода от християнски към мюсюлмански воеводи смятам, че е бил плавен и наложен в периода от края до първите десетилетия на ХVІ в.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Така, Галахад пише че имаме РАД и чак посли ВОЙ. Което е слято в името РАДИВОЙ. Но може ли да става въпрос за РАД ВОЕвода?

Може и така да е, но този Радивой или Рад войвода е от времето на бана Михаил Шишман, тъй че няма как да е бил екзекутиран в средата на века.

османския султан ЛИЧНО предвожда войската, която идва в София за да смени управителя.

Султана преминава през София отивайки на поход срещу Албания. По време на престоя си там (1-2 седмици) екзекутира бан Махаил. Не е ходил там специално заради него.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Уточнение през 1454 унгарците стигат до Крушеваш където разбиват турците, след това превземат Ниш и стигат до Пирот. Наистина това е кажи речи в София, как не сме видели досега връзката...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може и така да е, но този Радивой или Рад войвода е от времето на бана Михаил Шишман, тъй че няма как да е бил екзекутиран в средата на века.

Галахад, писах друго, но явно не си видял. Радивой е може би низходящ /син, внук/ на Радич /Радик Сенкон или Сенков/ - отведения в плен /не екзекутиран/ в 1454 г. Всъщност този "РАДИ ВОЕВ." /Радивой/ "стяга" Кремиковския манастир точно в 1493 г., когато е убит Михаил Шишманов. Дали той не е заместникът му, поставен от Баязид ІІ? Сенкови са заместени от Шишмани през 1454 г., а обратно в 1493 г. Сенкови заместват Шишмани. Двойно рокадо на османския султан! А стягането на манастира да е първата му работа на новия управител Радивой? /традиция, пи ар, освен за упокой на децата му!/

Уточнение през 1454 унгарците стигат до Крушеваш където разбиват турците, след това превземат Ниш и стигат до Пирот. Наистина това е кажи речи в София, как не сме видели досега връзката...

Да, точно това! И в същата 1454 г. година Хуниади изземва земите на Фружин Цезар в Унгария /Максонд и др./, както и тези на Георги Бранкович. Сега ще обновя новите факти.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Ама и аз съм идиот, все не довършвам. Значи въпросния поход е на същия тоя Хунияди. Дали след като се е разправил с Фружин не е искал да си вземе законно полагащата му се (според него) България и затова прави този поход дълбока в турска територия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Наличен материал за размисъл. Хронология:

1385-86 г. София се управлява от бан Янука. Някои (напр. Й. Андреев) го идентифицират с княз Иван Асен, брат на Иван Шишман. Във фолклора се говори за 1) цар Ясен; и 2) Шишманович Яне. Бан Янука е пленен от турците, приема исляма и отново се връща в София, отмята се от исляма, убит е от турците, а след това София е овладяна от тях, но очевидно запазва някаква автономия.

1413 г. След битката при Чамурлий, Радич като съюзник на Мехмед получава за свое владение Воеводството София.

1428 г. сключено и тригодишно примирие между Османската държава и Унгария

1431 г. изтича тригодишното примирие между Османската държава и Унгария.

1431 г. Висконти – посланик на миланския дук от името на император Сигизмунд преговарял с българите, щато те да се върне цяла България до София под властта му и да убият всички турци в земите си, щото той не искал да се заеме с това лично. /Бертрандон де ла Брокиер/. Според мен ето с кого е преговарял Висконти – с воеводата, българския първенец, който е имал ресурса да се освободи от всички турци в земите си. Явно тогава е отказал предложението на Сигизмунд отправено чрез Висконти. Обаче Юсюф от Кюстендил и Георги Бранкович може да приемат предложението на Сигизмунд и заработват по тази схема.

1431 г. “деспот Георгий изгони всички турци от Сърбия и стигна до София” /Георги Бранкович/. Стигнал е “до София”, значи Радик си е още в София, но се “ослушва” и не “гони турците от София”. Юсуф потурнака “гони всички турци от Кюстендил”

1431-1432 г. Поход на Турахан паша срещу Георги Бранкович и Юсуф, като Георги Бранкович е изтласкан от земите си и държаните от него части на воеводство София и се укрива в Унгария. Потурнака Юсуф вероятно е убит и земите му се поемат от синовете му. Радич запазва статута си на български воевода в София, като даже си връща отнетите от Бранкович части на земите си.

1443-44 г. Кръстоносни походи на Владислав Варненчик. В България към тях се присъединява отряд (вероятно на Радич), който дотогава воювал на турска страна.

1444 г. Княз Фружин продава имението си Файдаш за да участва в похода. Като проекто-крал на България обаче се е виждал и Янош Хунияди. Очевидно между Фружин и Хунияди се появява напрежение.

1444 г. След поражението при Варна Янош Хунияди обвинява "българските князе" (очевидно Фружин и синовете му) в предателство. Възможно е действително тогава Фружин да "стопля" с турците. В Унгария е подета кампания срещу българския престолонаследник.

1454 г. Отнети са владенията на княз Фружин в Унгария (Максонд и др.).

1454 г. Георги Бранкович също е в немилост в Унгария, като са му отнети имотите там.

след 1444-1454 г. до 1490 г. "студена война" между рода Хуниад и Шишман за управление над балкански земи и специално на кралство/ царство България.

1454 г. унгарски поход, разбиват турците при Крушевац, превземат Ниш и стигат до Пирот.

1454 г. Заради стари грехове султанът откарва в плен воеводата Радич в София.

1454 г. Между Свърлиг и Шекиркьой се заселват българите княз Фружин, Стойко - негов син, Стоян - негов син и Станислав - негов син.

след 1454 г. Очевидно тук идва "Стоян хайдутин, комуто се родило момче със «златно перчемче», което после станало войвода «в голяма града София»". Дали това не е Стоян, синът на Фружин? Дали момчето със златно перчемче не е неговият син бан Михаил Шишманов?

След 1454 г. Георги Бранкович “стопля” с турците и са му върнати старите му земи, западно от софийско воеводство – в Косово.

1479 г. унгарците превземат Видин.

1489-1493г. падане на България под властта на султана, според Петър Парчевич.

1490г. - край на управление на династията Хуниад в Унгария.

1490г. крал на Унгария става чешкия крал Владислав ІІ.

октомври 1490г. турците нахлули в Босна, но били отблъснати от бана на Яйце.

пролетта на 1491г. Пал Канижа прогонил турска армия достигнала до Надварад. След това турските нападения зачестили.

1492г. Пал Канижа разгромил турците при Северин (доста близо до България).

февруари-март 1493г. турците нахлули в Трансилвания, а лятото обсадили Белград който бил спасен от Пал Канижа.

1493 г. Бан Михаил Шишманов е убит от султан Баязид II в София.

1493 г Радивой “стяга” Кремиковския манастир. Дали не е първата работа на новия управител?

1508г. договор между унгарския и чешки крал Владислав ІІ и османците, с който договор той признава властта на султана над "Силистра, Тулча и другите градове на Шишмановото царство".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ама и аз съм идиот, все не довършвам. Значи въпросния поход е на същия тоя Хунияди. Дали след като се е разправил с Фружин не е искал да си вземе законно полагащата му се (според него) България и затова прави този поход дълбока в турска територия.

Така. Но, пък Фружин е "стоплил" тогава с турците и успява да върне за рода си "България до София", васална на султана?

Ще се наместят нещата, сложих обновената хронология, може да я обмислим и попълваме с нови факти! Ще стане работата. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изключително важно уточнение:

Титлата "Бан" - "Ban" (viceroy) - в Свещената римска империя е равнозначна на "ВИЦЕКРАЛ" /Вайс-рой, Вице-рекс/ или в случая с българската титулатура "ВИЦЕЦАР". Съответно упоменатите с тази титла лица са в такова подчинение от Свещената римска империя, респ. на частта й - Кралство Унгария.

Докато Радич е споменат в сръбската хроника с титла "воевода" /съхранена от османците, като институт на българското царство/, то при Михаил Шишманов отново в сръбска хроника е поставена друга титла - "бан" /вицекрал/. Естествено, че щом унгарските крале през целия ХІV век и след това, се смятат и за владетели на България /тяхна претенция/, то за следващия в йерархията по отношение на България ще е налице само титлата "вицекрал" /бан/.

Това уточнение на термина може би указва, че Михаил Шишманов наистина е много вероятно да е бил в контакт с новия унгарски крал Владислав ІІ /от 1490г./ и да е преминал на негова страна. Тук се вързва хронологията с военните действия на унгарците с османците и нахлуването на султана в София, екзекутирането на "бана" /вицекраля/ Михаил, "поставянето на турска войска в София" и оттук Петър Парчевич брои, че България е паднала под османска власт /онези "преди 180 г.", за които той пише в ХVІІв./. В смисъл "пада" по виждането на католическия свят, тъй като е отстранен последния български владетел, с титла "вицекрал" /бан/ на унгарския и "български" /според унгарците/ крал Владислав ІІ.

Най-сетне, може би именно своя вицекрал /бан/ Михаил Шишман има предвид Владислав ІІ, споменавайки "шишмановото царство" в 1508 г. Може би именно този договор е един вид капитулацията на Владислав ІІ, който по силата на договора от 1508 г. със султана се отказва за в бъдеще от претенциите си върху: "Силистра, Тулча и другите градове на Шишмановото царство", като ги признава за султана и назначавани от него управители!?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Потребител

Това известие на Меховски трябва да се свържи със сръбската хроника указваща за пленяването на "блъгарския воевода у Софию Радича"... Касаят едно и също събития от 1454 г.

"Умирая, он оставил сына Махомета восьмым королем. Этот в 1453 году в последний день мая взял Константинополь после 54-дневной осады, напрягши все силы в последнем приступе. Тут же ему сдался богатейший город Пера, а стены его были разрушены.

Овладев Булгарией и Расцией, он захватил Смидеров, великолепный замок Расции над Дунаем. Нападая оттуда, он обратил в пустыню Далмацию и Кроацию, проник в Штирию и в Австрию.

Потом он с бою взял Нигропонт, бывший под властью венецианцев, взял Феодосию, ныне называемую Каффой, генуэзскую колонию на Таврическом острове, вместе с этим островом; зарубил мечом двоих князей из замка Манкуп (как говорят, последних представителей готтов) и подчинил себе Мендлигера, татарского императора, в названном Херсонесе Таврическом".

Матвей Меховский Трактат о двух Сарматиях. – М.-Лг. : 1936 г., с. 85-94.

Трактат Меховского появился в печати в 1517 г. - т.е. няколко десетилетия след описваните събития!!!

http://www.myslenedrevo.com.ua/studies/t2s/index.html

А оттам касаят и горепосочената хронология!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Наличен материал за размисъл. Хронология:

[1454 г. Между Свърлиг и Шекиркьой се заселват българите княз Фружин, Стойко - негов син, Стоян - негов син и Станислав - негов син.

Тук проблемът е, че един цар (след смъртта на Иван Шишман) е кръстил синовете си, особено първите двама, със съвсем простонародни имена.

след 1454 г. Очевидно тук идва "Стоян хайдутин, комуто се родило момче със «златно перчемче», което после станало войвода «в голяма града София»". Дали това не е Стоян, синът на Фружин? Дали момчето със златно перчемче не е неговият син бан Михаил Шишманов?

Интересно, повече сведения за това имаш ли?

1489-1493г. падане на България под властта на султана, според Петър Парчевич.

"Изминаха 180 и повече години, откак османската мощ завзе царство България", или нещо от този род беше.

1493 г. Бан Михаил Шишманов е убит от султан Баязид II в София.

Откъде черпиш това сведение?

1508г. договор между унгарския и чешки крал Владислав ІІ и османците, с който договор той признава властта на султана над "Силистра, Тулча и другите градове на Шишмановото царство".

Интересно е (ти как мислиш Иванко?) защо толкова дълго време Унгария упорства да признае турското завоюване на България. Дали защото след унгарската окупация на Видин от 1364 г., когато унгарския крал си прикачва и титлата "Император на България", маджарите не са гледали на България като на своя сфера на влияние и протекторат и не са искали да я отстъпят на турците?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На 1 и 2 стр. съм упоменал източниците за "Стоян хайдутин, комуто се родило момче със «златно перчемче» -

Според Ив. Пастухов (Българска история, т. II, стр. 462) най-

старо известие за български войвода, «безспорен хайдутин», е една

приписка от 1454: «В тожде лето Мехмед цар плени Радича, блъгар-

скаго войводу у Софии. »

Песните не казват нищо определено за това далечно време

освен някои загатвания. В една песен (СбНУ, XIII, стр 81) се спо-

менава «таржик със стрели»:

Лало си таржик разпаса,

закачи стрели да фърга,

та си турците изтрепа,

та си седенка отемна.

В друга песен (Безсонов, № 17) се говори за Стоян хайдутин, комуто

се родило момче със «златно перчемче», което после станало вой-

вода «в голяма града София» и войводствувало, додето турците взели

България. Ако се съди по това място, едва ли и споменатият по-

горе Радич ще е бил хайдушки войвода, по-скоро е бил местен упра-

вител.

- връзката я има на първа стр., но виждам че е изчезнала...

Епоса посочва, че воеводствало до падане под турско. Кой ще е тоя хайдутин, който ще хайдутува до падане под турско, а не след падането под турско?

- 1493 г. Бан Михаил Шишманов е убит от султан Баязид II в София /Българска анонимна летопис - ХV в., http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...rt=#entry13715/,

- за имената на Стоян, Станислав и др., също съм обсъдил на 2 стр. Традиционни аристократични български са. Има запазени надгробни плочи във Видинско от кр. на ХІV с име Станислава и още едно мъжко подобно. Ще потърся, ако трябва точно откъде го знам. Със снимков материал естествено. Но те са всеизвестни. /Има го и в "Кой кой е в бълг. средновековие" - Пл. Павлов, Тютюнджиев/

- Смятам, че претенциите на европейския католически свят за България идват поне от Калояново време, ако не и от Симеон, Петър и Самуила - съгласно кореспонденцията му с Инокентий ІІІ. При православни царе /след 1235г./ вече се насочва пряко Унгария да "покатоличва" и налага влияние - Трансилвания /най-рано, ХІ-ХІІІв./, Видин /1365-1369 г./, Влахия и Молдова /кр. ХІV-ХV в./ и да печели територии за папството. Затова Унгария /Свещената римска империя/ смята България /поне до Стара планина - юг, Карпатите на север, изт. от р. Искър - т.е. Влахия /лат./ е = на Горна и Долна Мизия /виз./ в папска терминология/ за своя европейска зона на влияние и общност.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
На 1 и 2 стр. съм упоменал източниците за "Стоян хайдутин, комуто се родило момче със «златно перчемче» -

Според Ив. Пастухов (Българска история, т. II, стр. 462) най-

старо известие за български войвода, «безспорен хайдутин», е една

приписка от 1454: «В тожде лето Мехмед цар плени Радича, блъгар-

скаго войводу у Софии. »

Песните не казват нищо определено за това далечно време

освен някои загатвания. В една песен (СбНУ, XIII, стр 81) се спо-

менава «таржик със стрели»:

Лало си таржик разпаса,

закачи стрели да фърга,

та си турците изтрепа,

та си седенка отемна.

В друга песен (Безсонов, № 17) се говори за Стоян хайдутин, комуто

се родило момче със «златно перчемче», което после станало вой-

вода «в голяма града София» и войводствувало, додето турците взели

България. Ако се съди по това място, едва ли и споменатият по-

горе Радич ще е бил хайдушки войвода, по-скоро е бил местен упра-

вител.

- връзката я има на първа стр., но виждам че е изчезнала...

Епоса посочва, че воеводствало до падане под турско. Кой ще е тоя хайдутин, който ще хайдутува до падане под турско, а не след падането под турско?

- 1493 г. Бан Михаил Шишманов е убит от султан Баязид II в София /Българска анонимна летопис - ХV в., http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...rt=#entry13715/,

- за имената на Стоян, Станислав и др., също съм обсъдил на 2 стр. Традиционни аристократични български са. Има запазени надгробни плочи във Видинско от кр. на ХІV с име Станислава и още едно мъжко подобно. Ще потърся, ако трябва точно откъде го знам. Със снимков материал естествено. Но те са всеизвестни. /Има го и в "Кой кой е в бълг. средновековие" - Пл. Павлов, Тютюнджиев/

- Смятам, че претенциите на европейския католически свят за България идват поне от Калояново време, ако не и от Симеон, Петър и Самуила - съгласно кореспонденцията му с Инокентий ІІІ. При православни царе /след 1235г./ вече се насочва пряко Унгария да "покатоличва" и налага влияние - Трансилвания /най-рано, ХІ-ХІІІв./, Видин /1365-1369 г./, Влахия и Молдова /кр. ХІV-ХV в./ и да печели територии за папството. Затова Унгария /Свещената римска империя/ смята България /поне до Стара планина - т.е. Влахия /лат./ е на = Горна и Долна Мизия /виз./ в папска терминология/ за своя европейска зона на влияние и общност.

Благодаря за поясненията :good:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Матвей Меховский Трактат о двух Сарматиях. – М.-Лг. : 1936 г

Чудесно, че са я качили в нета, а и ти, че я откри. Иначе почитателите на кан-кана никак няма да се зарадват на това:

Называется он и Улухан (Vlucham), то есть великий господин или великий император, при чем улу значит великий, а хан (cham) господин или император. Кое-кто, неправильно толкуя, называли его большой собакой (magnum canem), тогда, как улухан вовсе не значит большая собака : хан с придыханием по татарски означает господин или император, а кан (cam) без придыхания — кровь, но ни в каком случае не собака
:tooth:

Но да се върнем на Радич. В Летописа на ср. царе от Беч е казано, че през 1379г. княз Лазар разсипал Радич Бранчевич в Бранчево. Тъй че има доста Радичи, но са живили в различно време - единият през 14в. , другият в ср. на 15в., а третият в края на 15в.

Титлата бан губи значение след тур. завоевание. Но "воевода" може да означава доста високо положение, вкл. да е оня "господин Търновски". Напр. турчинът-управител на Търново след превземането му е наричан воевода.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Въпрос. Чували сме за бан Янука оставен от турците да управлява София. Нещо това име не съм го чувал. Но ми звучи близо до цар Ясен в софийско. А цар Ясен си е братът на Шишман. Не се ли казваше че след като турците пленили управителя тя капитулирала. Дали не е възможно изхождайки от сходството на имената да приемем че за управител на София е оставен брата на цар Шишман. От друга страна кога в България се налага титлата "бан", нещо нямам спомен да е употребявана във ВБЦ. Дали пък не става въпрос за "бег" Ясен, който е еднотипен с "бег" Шишман. Това са все въпроси, все още нищо не твърдя, само търся и в главата ми нахлуват мисли.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...