Отиди на
Форум "Наука"

Св. Патриарх Евтимий Търновски


Recommended Posts

  • Потребители

Едно не може да се отрече - Евтимий сам обогатява много българската литеатура. Превежда, пише, включва исторически факти в религиозните си съчинения, има разпознаваем стил, който имитират, пишат за него...

Впрочем, освен остарелите преводи може да е унищожавал и апокрифи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За унищожените книги са посочени 2 критерия:

1. Става дума за религиозни книги;

2. Става дума за преведени от гръцки книги

Превеждаше Божествените книги от еладски език на български. И някой, като ме слуша да говоря тези неща, нека не сметне, че съм излязъл вън от истината, понеже българските книги са с много години по-стари и са от самото начало на покръстването на народа, пък и защото са именно книгите, които е изучавал и този велик между светците човек, доживял дори до наши дни.

Зная това и аз и то иначе не е.

Но било защото първите преводачи не са вникнали докрай в езика и учеността на елините, било пък защото те са си послужили с грубия свой език, издадените от тях книги са се оказали прости по реч и несвързани по смисъл с гръцките писания, грубо съчинени и нестройни в потока на речта. И само защото се наричаха книги на благочестивите, затова се смятаха за верни, ала в тях се криеше голяма вреда и противоречие с истинските догми. Затова и много ереси произлязоха от тях. Като унищожи всички стари книги, този втори законодател слезе от върха на планината на ума, носейки с ръцете си, подобно на написани от боrа скрижали, книгите, над които се труди, и предаде на църквата истински небесно съкровище: всички нови, всички честни, с Евангелието съзвучни, в силата на догмите непоколе¬бими, като жива вода за душите на благочестивите, като нож за езиците и като огън за лицата на еретиците.

Тъй че сред тях няма да намерите история на България, написана от българин на български - примерно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Едно не може да се отрече - Евтимий сам обогатява много българската литеатура. Превежда, пише, включва исторически факти в религиозните си съчинения, има разпознаваем стил, който имитират, пишат за него...

Впрочем, освен остарелите преводи може да е унищожавал и апокрифи.

Че е бил графоман, това е ясно, но чак пък "обогатява"? С какво - някакви нови жанрове извън религиозния ли е развил? Нищо повече от повтярне на клишета и напудрена помпозност напълно неадекватна на времето. Че то ако ползваме старобългарската литература от това време, два реда от историята си няма да можем да възстановим - само възхавили на светци и жития. Добре че са добавките в Бориловия синодикт, барем да разбереме, че едни са си гледали пъповете, други са се били с турците.

Иначе едва ли може да има съмнение, че първи на кладата отишли апокрифите, до които са се докопали. пък и кой знае като нищо може и на някое художествено произведение да са видели сметката.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не, все пак това е бил стилът на времето. Аз имам резерви към исихазмът и въобще цялата духовност от онзи период заради откъсването от ежедневието и прекалената затвореност вътре в религията във време, когато тя трябва да е отворена към народа и реалния живот, но това е много дълъг и вече воден заедно с Глишев разговор ... По-бих предпочел варлаамитството с неговия рационализъм да беше завладяло официалното духовно пространство на България в онзи период, но..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Качо, тролиш.

Религиозната литература не е жанр, тя самата има различни жанрове.

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За унищожените книги са посочени 2 критерия:

1. Става дума за религиозни книги;

2. Става дума за преведени от гръцки книги

Тъй че сред тях няма да намерите история на България, написана от българин на български - примерно.

Интересно, дали не е видял сметката и на по-старите копия на Именника на българските князе. Мога си представя сцената - отива патриархът да прочиства царската библиотека, взима една стара опърпана Библия от времето на цар Симеон и си мисли "я да видя онези неграмотници как са превеждали и дали като я чете тази книга човек няма да изпадне в ерес", отваря произволна страница и оп, от там изкача Авитохол. Сигурно крясъците и благословиите са се чували чак на Трапезица. "Авитохол значи, в Стари завет - марш на кладата", "а това малко книжле тук какво е - а "Сказание за пророк Исая", я да видим какво пише - показал пътя на българите с пръст!? Марш и ти на кладата". "А какви са тези вързопи тук - о боже, кореспонденцията на Калоян с ония схизматик папата! Договорът за унията! И тебе огин да те гори!" Спира се патриархът и мисли - "тук май бая работа има, много книги има за гледане, а аз напоследък съм си занемарил духовните занимания и скоро не съм си гледал пъпа, пък и има пет-шест житиета, които много много не ми харесват, ще трябва да ги пренапиша, и не мога да отделя нужното внимание на царската библиотека.... да взема да пропусна нещо, тук е пълно с еритически книги.... що не взема всичко да изгоря, а после ще напишем нови книги...пък и племеникът ми, добър калиграф е,нека получи малко обществени поръчки, и той доволен и царя доволен..."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Опърпана Библия от времето на Симеон или на Евтимий трудно ще има, защото и в Х, и в ХІV в. цялостен библейски кодекс е по-скоро куриоз.

За апокрифите е ясно, че би ги горил.

Папата няма да е "оня схизматик", а "оня еретик". И освен това Евтимий изгражда цяла пропаганда на Асеневци в житията, които пише (и цитира хрисовули на Йоан Асен ІІ за назначаването на митрополити, съхранявани на Атон - в житието на св. Параскева). И датира живота на светците, за които пише, по царуванията на римски, византийски и български владетели, така че очевидно не е невежа по отношение на историята.

Тъй че да се обяснява как Евтимий бил графоман и талибан е, меко казано, неуместно, да не говорим, че е и обидно за вярващите, предвид че става дума за светец.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, не е нужно да се прекалява. Да не забравяме делата му, това е само един епизод, и то в духа на времето. Пък и не знаем какво точно е унищожил.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Извиявам се за вмешателството, но с това "в духа на времето" могат да се оправдаят абсолютно всички безумия, от миналото и настоящето, че и бъдещи такива ;)

Човекът е горил книги, доколкото разбирам. При това виждам, че и вие не знаете кои точно. А във времена, в които хартията е единствен носител на идеите, а направата на книга е била скъпа и изключително трудоемка работа, това си е ужасно деяние отвсякъде. Не е ли така? Историята, имайки претенции да бъде наука, трябва да бъде обективна и да не оправдава такива безумия с религиозни причини.

А и този паралел между информация и манджи.... неуместен е ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Изворът в началото на темата е доста ясен.

Знае се какви текстове са унищожавани, с каква цел и с какво са заместени. Цамблак го пише черно на бяло.

Галахад доста ясно посочи, че може да се предположи с голяма доза увереност какъв тип текстове са изгубени за нас при това действие.

Имаме прилична представа какви текстове са произвеждани по времето преди Евтимий и в периода на патриаршестването му, включително светски, включително исторически.

Унищожаването на апокрифи и на лоши преводи е част от дейността при практически всяка книжовна реформа в Средновековието. Това не е някаква нова и шокираща информация.

Апокрифи конкретно в България вероятно са унищожавани при царуванията на Петър (927-969), Борил (1207-1218), Йоан Александър (1331-1371) и, най-сетне, в последния предосмански период на Шишман и Срацимир (1371-1396).

Примерите от цяла Европа при най-различни обстоятелства могат да се умножат до цял поменик.

При това най-често нарочните унищожавания на литература са провеждани не от "нищи духом", а от интелектуални водачи, които сами създават текстове с висока стойност.

Да съдим за действията на средновековните хора по нашите собствени схващания означава никога да не разберем епохата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Извиявам се за вмешателството, но с това "в духа на времето" могат да се оправдаят абсолютно всички безумия, от миналото и настоящето, че и бъдещи такива ;)

Човекът е горил книги, доколкото разбирам. При това виждам, че и вие не знаете кои точно. А във времена, в които хартията е единствен носител на идеите, а направата на книга е била скъпа и изключително трудоемка работа, това си е ужасно деяние отвсякъде. Не е ли така? Историята, имайки претенции да бъде наука, трябва да бъде обективна и да не оправдава такива безумия с религиозни причини.

А и този паралел между информация и манджи.... неуместен е ;)

Много си права. Пре време Д. Джуров, запитан защо е изпратил българските танкове в Чехословакия, каза "ами такова беше времето"

Вярата е хубаво нещо. Не е хубаво обаче когато се натрапва. Още по-лошо е когато в една светска държава, каквото е България се иска да се изопъчи истината "за да не обидим вярващите". Тъй като в България все още всички сме равни, то какво ще стане ако и другите, неправославни вярващи, решат че някои неща са "обидни за вярата им"

Примерно в България има огромен брой хора, които вярват в мита за битката при Жабокрек. Да не казваме ли истината и да продължим да повтаряме тази лъжа, защото сакън да не обидим "вярващите"?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересно как от книжовна реформа някои хора го докараха до вандализъм и съзнателно унищожаване на националната памет?!

Става дума за:

-Замяна на неточни и или неправилни преводи (замяна-създаване на точни такива).

-Създаване на нови, несъществуващи дотогава текстове.

-Обогатяване на бълг. език чрез премахване на гърцизмите и въвеждане в употреба(или създаване)на съответните им бълг. варианти.

-Коригиране на смислови и граматични неразбории.

Жалко, че са горили добе, че са писали.

Извод, реформа не е = на вандализъм.

Бълг. лит. и език стават по-богати, а не обедняват-губят.

Ако езикът периодично не се "чисти" става "цигански".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това, което имаме като сведения е, че унищоженото се отнася до некачествени преводи. Или както се нарича днес - ментета. Както примерно се унищожават "маркови" дрехи и обувки произведени в Китай или Анадола дето до 5 минута от употребата им вече са цъфнали по шевовете. Просто са подменени дефектни книги с качествени. Нали не мислите, че заемането на най-престижните европейски православни катедри от българи в периода на патриаршеството на Евтимий и последвалия половин век е случайно явление - Йосиф ІІ в Цариград, Киприан в Москва, Ефрем в Сърбия, Цамблак в Киев, митрополита на Молдова (имаме си тема за това) ? А и към Евтимий са се обръщали със запитвания както Киприан, така също и угровлашкия митрополит. Качественото е по-търсенето. Едно е японска стока, друго Китайска, едно е произведено в Германия - друго в Анадола.

Това което е запазено от Евтимий като превод са литургичните текстове - Златоустовата и Василиевата служба. Вероятно са унищожени и някои книги от тези, които влизат в състава на Библията, тъй като при тях се търси прецизност. Дори Търновската конституция макар да е забранявала по принцип цензурата я е била допуснала по изключение само за книгите с догматично съдържание.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това, което имаме като сведения е, че унищоженото се отнася до некачествени преводи. Или както се нарича днес - ментета. Както примерно се унищожават "маркови" дрехи и обувки произведени в Китай или Анадола дето до 5 минута от употребата им вече са цъфнали по шевовете. Просто са подменени дефектни книги с качествени. Нали не мислите, че заемането на най-престижните европейски православни катедри от българи в периода на патриаршеството на Евтимий и последвалия половин век е случайно явление - Йосиф ІІ в Цариград, Киприан в Москва, Ефрем в Сърбия, Цамблак в Киев, митрополита на Молдова (имаме си тема за това) ? А и към Евтимий са се обръщали със запитвания както Киприан, така също и угровлашкия митрополит. Качественото е по-търсенето. Едно е японска стока, друго Китайска, едно е произведено в Германия - друго в Анадола.

Това което е запазено от Евтимий като превод са литургичните текстове - Златоустовата и Василиевата служба. Вероятно са унищожени и някои книги от тези, които влизат в състава на Библията, тъй като при тях се търси прецизност. Дори Търновската конституция макар да е забранявала по принцип цензурата я е била допуснала по изключение само за книгите с догматично съдържание.

И отново това сравнение :(

Идеите не са стока. В конкретния случай не става въпрос за качествен контрол, по-скоро звучи като своеобразно идеологическо прочистване?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Интересно как от книжовна реформа някои хора го докараха до вандализъм и съзнателно унищожаване на националната памет?!

Става дума за:

-Замяна на неточни и или неправилни преводи (замяна-създаване на точни такива).

-Създаване на нови, несъществуващи дотогава текстове.

-Обогатяване на бълг. език чрез премахване на гърцизмите и въвеждане в употреба(или създаване)на съответните им бълг. варианти.

-Коригиране на смислови и граматични неразбории.

Жалко, че са горили добе, че са писали.

Извод, реформа не е = на вандализъм.

Бълг. лит. и език стават по-богати, а не обедняват-губят.

Ако езикът периодично не се "чисти" става "цигански".

Това никой не го отрича.

Просто е добре книгите, каквито и да са те, да се прибират, но да не се унищожават. Но - така са разбирали нещата тогава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преди време сравнявах текстове от бълг. стенописи и икони до 16 век след което се замислих, що ли има несъответствия? Посе пък го свързах с някои обърнати надписи и букви по колони и пръстени и що да видя, имаме си теория.То не било неграмотност, те били чужденци майсторите византийчета момчета. Инак наште хора си пишат огма ние строим, рисуваме, скулптираме, а после идват византийците и пишат на бълг. е с грешки ама като за ромеи става.

Само в Св. 40 Мач. има една камара такива и то от малкото, нищото коието се е запазило.

[Св. 40 Мач. XIII-XIV век (1230)] [Св. Евтимий роден около 1320–1330 г.]

Писнало му е на човека.

Тоест мисля, че е била не само книжовна-лит. но и езикова реформа.

С две думи- отесега нататък ще пишем вярно, правилно на бълг. пък ако ще и да сме ромейски майстори! То си има граматика. Няма значение кои пише, а как.

М/у кои го измисли, че калояновият пръстен е изработен във Виз.? А за колоните да не говорим.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Лилавке, не става дума за идеологическо прочистване, когато дадена институция изтегля от обращение негодни екземпляри на собствените си текстове и ги замества с официално редактирани. Чия работа е това? На ръководството на институцията, разбира се. Все едно Министерството на образованието да изтегли от обращение остарели учебници и да ги замени с нови, в които информацията е осъвременена. Би било смешно да обвиним екипа на министъра в идеологическо прочистване (особено ако се предполага, че и старите учебници са имали същата идеологическа функция, но просто не са я изпълнявали добре - какъвто е случаят с унищожаваните литургични текстове).

В случая имаме православен патриарх, който изтегля от обращение православна литература, която води до недоразумения в схващането на православните догми между самите православни енориаши. Все едно софтуерна фирма изтегля стара версия на продукта си, която с времето е дала сериозни бъгове и вече не върши работа на клиентите.

Същият патриарх после не оставя енориите и епархиите без книги, нито пък ги подменя с други. Доставя същите настолни Евангелия, същите Псалтири, същите литургии, същите требници, месецослови, часослови и молитвеници, само че в нов, актуализиран превод. Все едно софтуерната фирма от примера ми доставя нова, актуализирана версия на продукта си.

Несъмнено за историците и филолозите днес е сериозна загуба, че няма повече оцелели кодекси от ІХ-ХІV в., но за институцията, за която Евтимий е отговарял тогава, не е имало нищо по-благотворно от замяната на старите текстове, изпълнени с правописни грешки и отявлени недоразумения с нови, редактирани версии на същите. Патриархът не отговаря за историците и филолозите, а за единното учение в подопечните му епархии. Мисля, че това е самоочевидно.

Идеологическо прочистване бихме имали, ако става дума за апокрифи. А изворът не говори за такива.

При Евтимий наистина се увеличава авторитетът на патриаршията, негови по-млади последователи се издигат успешно извън България, осъществена е правописна реформа и са преведени доста авторитетни съчинения.

Тук нещата са ясни. Как се вика, няма правен интерес.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Поправи ми израза, имах предвид, че няма основание за обвинение :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Лилавке, не става дума за идеологическо прочистване, когато дадена институция изтегля от обращение негодни екземпляри на собствените си текстове и ги замества с официално редактирани. Чия работа е това? На ръководството на институцията, разбира се. Все едно Министерството на образованието да изтегли от обращение остарели учебници и да ги замени с нови, в които информацията е осъвременена. Би било смешно да обвиним екипа на министъра в идеологическо прочистване (особено ако се предполага, че и старите учебници са имали същата идеологическа функция, но просто не са я изпълнявали добре - какъвто е случаят с унищожаваните литургични текстове).

В случая имаме православен патриарх, който изтегля от обращение православна литература, която води до недоразумения в схващането на православните догми между самите православни енориаши. Все едно софтуерна фирма изтегля стара версия на продукта си, която с времето е дала сериозни бъгове и вече не върши работа на клиентите.

Същият патриарх после не оставя енориите и епархиите без книги, нито пък ги подменя с други. Доставя същите настолни Евангелия, същите Псалтири, същите литургии, същите требници, месецослови, часослови и молитвеници, само че в нов, актуализиран превод. Все едно софтуерната фирма от примера ми доставя нова, актуализирана версия на продукта си.

Несъмнено за историците и филолозите днес е сериозна загуба, че няма повече оцелели кодекси от ІХ-ХІV в., но за институцията, за която Евтимий е отговарял тогава, не е имало нищо по-благотворно от замяната на старите текстове, изпълнени с правописни грешки и отявлени недоразумения с нови, редактирани версии на същите. Патриархът не отговаря за историците и филолозите, а за единното учение в подопечните му епархии. Мисля, че това е самоочевидно.

Идеологическо прочистване бихме имали, ако става дума за апокрифи. А изворът не говори за такива.

При Евтимий наистина се увеличава авторитетът на патриаршията, негови по-млади последователи се издигат успешно извън България, осъществена е правописна реформа и са преведени доста авторитетни съчинения.

Тук нещата са ясни. Как се вика, няма правен интерес.

Няколко поста по-горе обясняваш, че вероятно и апокрифи са горили. А като чета цитата и от Галахад:

И само защото се наричаха книги на благочестивите, затова се смятаха за верни, ала в тях се криеше голяма вреда и противоречие с истинските догми. Затова и много ереси произлязоха от тях.

Изглежда повече от вероятно ;) Та затова го нарекох идеологическо прочистване.

Но съм съгласна, че от позицията на времето, обвиненията са неуместни. Спирам да му ровя кокалите на човека.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Вероятно е, да. Просто не е сигурно.

За мен е доста вероятно и че в приписките по обикновените Евангелия е имало ценни данни, които са изгорели.

Но трябва да се постави на кантара цялото дело на въпросната личност с мотивите и условията. Прочистването, било то и идеологическо, надали ще натежи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В случая имаме православен патриарх, който изтегля от обращение православна литература, която води до недоразумения в схващането на православните догми между самите православни енориаши. Все едно софтуерна фирма изтегля стара версия на продукта си, която с времето е дала сериозни бъгове и вече не върши работа на клиентите.

Значи, казано накратко, напълно оправдаваш изгарянето на старобългарски книги и това е една много правилна постъпка? :post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Значи, казано накратко, съм много далеч от подобно опростенческо мислене.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...