Отиди на
Форум "Наука"

Принадлежността на Българската църква през IX век


Recommended Posts

  • Потребител

През IX век България приема християнството. Борис I взема това решение, което променя изцяло държавата. Но има един проблем - новата вяра се проповядва на гръцки език и е неразбираема за населението. Плюс това, страната няма собствена църква, а е подчинена на Константинополската.

Ето защо Борис ще концентрира голяма част от усилията си, за да извоюва църковна независимост. Този етап започва след бунта на боилите в 865/6 година и завършва окончателно през 880 година. Целта е постигната - България има вече самостоятелна архиепископия. Разбира се, има още доста премеждия, но така ги очертах накратко.

Говорили сме вече много неща за Борис, Покръстването, идването на учениците на Кирил и Методий. Ставало е също дума и за борбата между двата центъра за духовно и политическо влияние над нашата страна. Но нека да разгледаме един друг случай - защо Борис I не търси сближение с другите Източни патриаршии (Антиохия, Йерусалим и Александрия)? Имало ли е вариант християнството да се приеме от там?

Нека да изкажа моето мнение. Голямото предимство на трите църкви е, че са далече от България и няма да оказват голямо влияние върху действията на нашата църква и владетеля. От друга страна обаче, те са свързани с Константинопол, а той им е и единствен покровител. Да, на пръв поглед въпросът има ясен отговор - България така или иначе, към която и Източна патриаршия да поеме, ще има водеща роля Цариград. Но на теория, поне, има ли шанс България да се подчинява на Антиохия, Йерусалим или Александрия на духовно равнище?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма подобен вариант. Спорът за юрисдикцията върху Илирик е от началото на иконоборческия период и няма нищо общо с българите или с източните патриарси. Спорът е между Рим и Константинопол, а църквата все още е единна. В този случай единственото което могат да предприемат източните църкви е да подкрепят едната или другата страна (което и правят), но не и да се намесят директно. В крайна сметка независимостта на българската църква е предопределена и щеше да се случи независимо от стъпките на Борис. Тя е едно компромисно решение (нито мое, нито твое), нещо като буфер между Рим и Константинопол и е единственото възможно решение за времето и обстоятелствата.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

И един много интересен въпрос който зададе Петер Юхас и май никой не му отговори:на какво основание римският папа призовава Кирил и Методий в Рим?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И един много интересен въпрос който зададе Петер Юхас и май никой не му отговори:на какво основание римският папа призовава Кирил и Методий в Рим?

Със същото с което в последствие назначава Методий за архиепископ на Панония и Моравия (и целия Илирик?) с център Сирмиум(?), но така е не е допуснат до града и се налага седалището му да е другаде.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За езика - макар триезичната ерес да е съществувала по онова време на Запад, то тя не е била господстваща дори в католическата църква и както се вижда лично папа Адриан ІІ е одобрил славянските книги. За България по-скоро въпросът е бил чисто технически, защото в момента, в който приема християнството няма развита християнска книжнина, а е необходима богуслужебна литература, която е на гръцки или латински.

Другият въпрос е с архиепоскопията. Нейната относителна самостоятелност не е чак такава даденост - Русия се е покръстила след България, но има митрополити и епископи подчинени на Цариград без опосредяването от местен архихиепископ, примас или нешо подобно. В един по-късен момент се заформя "митрополит всея Руси", макар и да не е съвсем такъв и вече доста късно Русия се сдобила с патриарх. Тъй че Борис и Петър определено имат заслуга при нас нещата да се развият по-рано. В периода на тяхното управление се оформя българската нация в днешния смисъл на понятието, което позволило да се говори и за цар на българите, патриарх на българите, богуслужение на бълг. език и т.н. При доста европейски народи тези процеси се развили много по-късно и те не са имали никакъв проблем да си нямат своя национална църква, свой богуслужебен език или пък кралят им, макар и формално да е васал на западния император. Затова и в периода на развития феодализъм, на Запад има Бургундия, Саксония, Навара, Арагон, докато тука има много Българии (три в Мизия, архиепископ на България в Охрид, а също Вълкашин и Марко понякога също ги таксуват за владетел на българите).

Кирил и Методий отиват при папата не заради България, а заради подчинените му германски епископи, които вилнеят из Великоморавия и Панония. Не че и папата не срещнал трудности с озаптяването им, макар и не за дълго, но на останалите патриарси е щяло да е още по-трудно да го направят.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Кирил и Методий отиват при папата като негови подчинени.Доста странно е да работят три години в Моравия и да не знаят на кого са подченени тамошните епархии.И то във времена на най остра борба между Рим и Константинопол.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Въобще теорията че тази Моравия е била подчинена в политическо отношение на България на Борис има някаква логика.Това дава единственото логично обяснение защо след преминаването на Борис към Римската църква те след три години работа разбират че са подчинени на папата.И отиват на крака при него което е доста странно за константинополски духовници в този период.Между Рим и Константинопол в този период се разменят основно анатеми.Това обяснява и благоразположението на папата към тях /което иначе е необяснимо ако са хора на Фотий/- той ги приема като служители на Борис с когото са в най - добри отношения.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Въобще теорията че тази Моравия е била подчинена в политическо отношение на България на Борис има някаква логика.Това дава единственото логично обяснение защо след преминаването на Борис към Римската църква те след три години работа разбират че са подчинени на папата.И отиват на крака при него което е доста странно за константинополски духовници в този период.Между Рим и Константинопол в този период се разменят основно анатеми.Това обяснява и благоразположението на папата към тях /което иначе е необяснимо ако са хора на Фотий/- той ги приема като служители на Борис с когото са в най - добри отношения.

Според мен в Рим те отиват не в лично качество, нито като служители на Борис (това по моему е крайно странно допускане), а като емисари на Константинопол.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Възможно ли е донасянето на част от мощите на св.Климент да е използвано като дипломатичен ход за да бъдат приети ?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Според мен в Рим те отиват не в лично качество, нито като служители на Борис (това по моему е крайно странно допускане), а като емисари на Константинопол.

В Пространното житие на Методий няма и намек за подобно нещо.А и ако Фотий искаше да праща емисари защо точно тях в разгара на важна мисия?Още повече те не ходят до Константинопол за инструкции а след срещата с папата не се връщат да докладват.Може да се зададе и въпроса защо папата търпи духовници от Константинопол 3 години да служат в негови епархии и не прави нищо?И изведнъж като разбира за тях има праща най ласкаво писмо и ги кани на среща в Рим.Странна работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Адриан, епископ и раб божий, до Ростислава, Светополка и Коцеля. Слава на Бога във висините и на земята мир, между човеците благоволение. Чухме за вашите духовни дела и сега жадуваме с желание и с молитва за вашето спасение. [Виждаме], че Господ е въздигнал вашите сърца да го търсите и ви е показал, че на Бога трябва да се служи не само с вяра, но и с добри дела; защото вярата без дела е мъртва и загиват ония, които мислят, че познават Бога, а пък с делата си се отмятат от него. Затова вие поискахте учител не само от този светителски престол, но и от благоверния цар Михаил. И той ви изпрати блажения философ Константин заедно с брата му, докато ние не успяхме. А те, като узнаха, че вашите страни принадлежат към апостолския престол, не извършиха нищо противно на каноните, а дойдоха при нас, като донесоха и мощите на свети Климента. Ние добихме [от това] двойна радост и решихме, след като изпитаме, да изпратим във вашите страни Методия, нашия [духовен] син, мъж съвършен по разум и правоверен, като го ръкоположим заедно с учениците му, да ви поучава, както вие поискахте, и да ви обяснява на ваш език книгите на целия църковен ред в пълнота, заедно със светата меса, сиреч литургия, и с кръщението – както беше започнал философът Константин с божията благодат и с молитвите на свети Климента. Също тъй ако и някой друг би могъл достойно и правоверно да ви поучава, нека това да бъде благословено от Бога, от нас и от цялата вселенска и апостолска църква, та да свикнете добре с божиите заповеди. Спазвайте само това единствено правило: на литургията апостолът и евангелието да се четат първом на латински, а след това на славянски, та така да се изпълнят думите на Писанието: "Да възхвалят Господа всички народи", и на друго място: "Всички ще възвестят на различни езици божието величие, според както духът им даде да говорят." Ако ли пък някой от събраните при вас учители, които ви гъделичкат слуха и ви отклоняват от истината към заблуждения, дръзне, та започне да ви развращава другояче и да хули книгите на вашия език – такъв да бъде отлъчен не само от причастие, но и от църквата, докато се поправи. Защото те са вълци, а не овци; тях трябва да ги познаваме по плода им и да се пазим от тях. А вие, възлюблени чеда, слушайте божието учение и не отхвърляйте наставленията на църквата, за да станете истински божии поклонници на нашия небесен отец с всички светии. Амин!

Ето го писмото на папата.Кой се има предвид под "благоверния цар Михаил"?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Освен това обърнете внимание че папата поставя едно единствено условия:първо да се чете литургията на латински.Очевидно преди това Кирил и Методий не са имали такова разрешение.Добре може ли преди това Кирил и Методий да проповядват без да имат разрешение от него и могъщия папа да не направи нищо?Че и той да приеме всичко това като постави едно сравнително приемливо условие.Очевидно е от текста на писмото че той е добре разположен към Кирил и Методий.Между другото няма никакви данни чешка Моравия/условно я наричам така/ да е признавала върховенството на Константинопол.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

може ли преди това Кирил и Методий да проповядват без да имат разрешение от него и могъщия папа да не направи нищо?

Защо не? Папското могъщество в този период е доста относително понятие. В Моравия Николай I не разполага с никаква реална власт, с която да принуди Ростислав да му се подчинява. А в същото време папата подкрепя Людовик Немски, който пък воюва с моравците.

В 870г. Борис отпраща римското духовенство от България и папата не само не е в състояние да попречи, но и в продължение на 9 години напусто апелира към българския владетел да преразгледа политиката по църковния въпрос. Така че "папското могъщество" не е било пречка за Моравската мисия.

"Благоверният цар Михаил" е император Михаил III, разбира се. Надявам се, не допускаш, че е Борис.

В Рим братята са изпратени, но не от Фотий, а от Игнатий и Василий Ι. Според мен чрез тяхната мисия в Рим са положени основите на придобряването на църквите и е започната подготовката за Осмия вселенски събор. Пространните жития не споменават това, защото просто акцентуват на съвсем други неща. Също като описанието на т.нар. сарацинска мисия, която е всъщност дипломатическа и която се оглавява от Фотий, но Кириловото житие я предава по такъв начин, че човек остава с впечатлението, че начело е стоял Кирил и че за нищо друго, освен за религия, не са си говорили.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Няма как Кирил и Методий да имат друга цел в Рим освен налагането на славянския език.Всякакви по широки техни правомощия просто не са отразени в изворите.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Няма как Кирил и Методий да имат друга цел в Рим освен налагането на славянския език.Всякакви по широки техни правомощия просто не са отразени в изворите.

Не са отразени, вярно. Но не липсват косвени указания.

Ако се анализират прецизно хронологическите данни около моравската мисия и някои обикновено подминавани без особено внимание факти, ще се получи доста ясна картинка. Е, поне аз смятам така, де.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Виж Йончев като минимум Кирил и Методий определено са хора на Фотий и едва ли неговия архивраг Игнатий би им доверил толкова важна мисия.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Въобще 867 г. е доста загадъчна година.Стават четири изключително важни събития в църовния живот.

1.Константинополския патриарх Фотий е заменен с Игнатий.

2.Българите внезапно започват преговорис Рим за признаване върховенството на папата.

3.В хода на преговорите умира папа Николай заменен с папа Адриан.През ноември декември 867 г. преговорите на папа Адриан с българите са на път да приключат успешно.

4.Някъде ноември-декеври 867 г.в Рим пристигат Кирил и Методий посрещнати най тържествено.

Това са фактите.Правете тълкуване.

Редактирано от resavsky
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

И още един въпрос:случайно ли е че след като в 870 г. българите се измятат от Рим и се връщат към Константинополската патриаршия същия Методий е арестуван и вкаран в затвора?В същата 870 г.Две съвпадения:

- когато в 867 г. българската делегация води успешни преговори в Рим Кирил и Методий са посрещнати с изключителни почести в Рим

- когато в 870 г.българите по един неособено почтен начин са отказват от върховенството на папата Методий е арестуван и хвърлен в затвора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре бе, Ресавски, много интересни и логични неща! :good:

Може ли малко повече за писмото на Адриан: обстоятелства, адресат (пише, но все пак), какво е последвало.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Виж Йончев като минимум Кирил и Методий определено са хора на Фотий и едва ли неговия архивраг Игнатий би им доверил толкова важна мисия.

Въобще 867 г. е доста загадъчна година.Стават четири изключително важни събития в църовния живот.

1.Константинополския патриарх Фотий е заменен с Игнатий.

2.Българите внезапно започват преговорис Рим за признаване върховенството на папата.

3.В хода на преговорите умира папа Николай заменен с папа Адриан.През ноември декември 867 г. преговорите на папа Адриан с българите са на път да приключат успешно.

4.Някъде ноември-декеври 867 г.в Рим пристигат Кирил и Методий посрещнати най тържествено.

Това са фактите.Правете тълкуване.

Хора на Фотий, но и на Игнатий. Забравяш, че след като отказва светските длъжности, които му предлагат, Кирил е направен патриаршески библиотекар и заема тази длъжност до към средата на 50-те години. А патриарх тогава е именно Игнатий.

Българите не започват преговорите с Рим през 867, а през 866г.

Не знам откъде съдиш, че "през ноември-декември 867г. преговорите на папа Адриан с българите са на път да приключат успешно", при положение, че Адриан II е избран на 14.12.867г. и едва ли първата му работа като папа са били точно българите. Нямаме и сведение в тези два месеца в Рим да е имало българско пратеничество.

В Рим Кирил и Методий са пристигнали, когато Адриан вече е папа - т.е. не по-рано от средата на декември 867, а може да е било и в началото на 868г.

Съдбата на Методий се явява функция от други събития - съгласен съм. Не съм съгласен обаче, че е функция на българо-папските отношения. В 870 той е хиротонисан за панонски архиепископ и много скоро е хвърлен в манастирски затвор. Но това може да се обяснява както с българо-папските, така и с византийско-папските отношения. Освобождаването му през 873 и възхода му ок.880г. не може да е функция на българо-папските отношения, защото България остава напълно индиферентна към призивите на Йоан VIII за възстановяване на положението отпреди 870г. Тези два обрата могат да бъдат обяснени единствено с отношенията между папството и патриаршията.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Значи Петър е в Рим когато умира папа Николай /14 ноември 867г./А Константин - Кирил умира февруари 869 г - 14 есеца след като пристига Рим.Тоест идва някъде ноември декеври 867 г.Определено се засичат с Петър там.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

"14 месеца, след като пристига в Рим"? Убеден ли си, че в изворите има такова споменаване? Аз май не съм срещал.

Това, което е известно, е, че когато братята се появяват в Рим, папа вече е Адриан II, а Формоза и Гаудерих са се намирали във Вечния град.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Май да.Срещал съм ги тези 14 месеца но трябва да си преровя изворите.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Май да.Срещал съм ги тези 14 месеца но трябва да си преровя изворите.

Ако има подобно посочване, това би било много съществено за уточняването на времето на престоя, както и на някои от събитията през този престой. Дано само не си се повлиял от това, че Кирил е умрял на 14-тия ден.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...