Отиди на
Форум "Наука"

Изкуство и новобогаташи


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

ТАНЯ МАНГАЛАКОВА 'ОСЕРВАТОРИО СУИ БАЛКАНИ'

Изкуство и новобогаташи

Собствениците на антични предмети не могат да покажат никакъв документ, който свидетелства за произхода им

Това беше модата на прехода. Да се събират археологически находки и предмети на изкуството. Някои от най-богатите личности в държавата сега притежават ценни частни колекции, които биха искали да превърнат в музеи. Но не всички са съгласни.

Българските новобогаташи имат истинска страст към частните колекции на изкуство и антиквариат. Собственик на смятаната за най-богата частна сбирка в София е Васил Божков, дискутиран делови мъж.

През октомври в Националната галерия за чуждестранно изкуство в София беше показана част от колекцията на Божков: мраморен бюст от римския период на 2 век пр. Хр., златна корона от 4 в., керамични съдове, бронзови изделия и други 275 предмета.

Всичко това е събрано сега в един каталог, който накара българските медии да си зададат някои въпроси. Дали новобогаташите са наистина, както се определят патриоти, които се грижат за българското културно наследство? Или преди всичко тези частни колекции са само част от бизнеса им? Да не би да влагат в тях пари в очакване на печалба?

Повече от веднъж частните колекционери са настоявали да отворят частни музеи. Според специалистите тези колекции са в разрез със закона, защото собствениците на такива антични предмети в голямата част от случаите не могат да покажат никакъв документ, който свидетелства за произхода на обектите. Очевидно тези колекции са тясно свързани с незаконната дейност на иманяри и "ловци на съкровища".

Кой кой е сред колекционерите

Боян Радев повече от двадесет години изпитва страст към антиките и към произведенията на българските художници. В началото на януари 2003 г. изложи близо 300 платна от своята колекция в Градската галерия в София. Две години след откриването на експозицията е арестуван с обвинение за незаконни помагачи в придобиването на античните предмети. Според българския закон, който извади част от културното наследство трябва в рамките на две седмици да го предаде в най-близкия музей.

Емил Кюлев беше собственик на групата ДЗИ. Беше убит на 26 октомври в българската столица. Беше вторият най-богат човек в България. Има богата частна колекция от картини.

Димитър Иванов през комунистическия период беше шеф в Шесто управление на МВР (политическата полиция). Сега е успял бизнесмен и колекционер на изкуство, специализирал се в тракийския период. Колекцията му е изложена в Националния археологически музей.

Най-престижната колекция обаче остава в ръцете на Васил Божков, президент на Нове холдинг. Според вестник "Труд" той бил имал частна колекция от над 4000 картини, особено на основните български художници между края на 19-и и 20-и век, и около 2000 предмета от тракийската, елинистичната и римската епоха. Но много, включително и от българските политици, приемат Божков нееднозначно като бизнесмен.

Кампания за частните музеи

И Димитър Иванов, и Васил Божков настояха много през последните години да бъдат отворени частни музеи. Те подкрепиха искането си с интензивна медийна кампания. Според закона, който в момента е в сила, разрешение за създаване на музей се дава от Министерството на културата. Васил Божков е отправил такова искане, но той е било касирано от министъра в предното правителство Нина Чилова. Това даде повод на Божков да заяви: "Тя бе най-лошият министър на културата, който сме имали… Чилова е много тъпа.

Легализирането на колекциите

В свое интервю на 11 октомври в "Труд" Васил Божков откровено признава, че някои неща от неговата сбирка са закупени от хора, които са ги придобили, благодарение на контакти с иманяри и ловци на съкровища. "Ако не ги взема аз, ще ги изнесат в Европа", твърди той. Няма узаконена частна колекция в България, защото собствениците на предметите в по-голямата си част не са в състояние да документират произхода на работите, които притежават.

Преди години българският седмичник "Капитал" обяви, че богатите "меценати" финансират с големи капитали разкопаващите съкровища. Сега "ловът на съкровища" се е превърнал в истинска криминална индустрия пред с добри връзки в полицията и сред музейните деятели. Има мрежа, която е в състояние да организира преноса в чужбина / или към частните колекции в отечеството/ на културните ценности.

Някои специалисти са много критични по отношение на основаването на частни музеи. "Да се поддържа частен музей е голям лукс", казва Маргарита Ваклинова, заместник-директор на Института по археология на БАН. Тя е откривател с безупречна репутация сред колегите си.

"Прелистих с внимание каталога на колекцията Божков и ми се струва, че е събрана като тези отпреди два века, които излагаха обекти, без да атестират произхода. Който от нашите колекционери желае да открие собствен музей, трябва да декларира, че иконата "х" е от манастира "у", освен ако естествено не са я получили от баба си. Кой е този частен колекционер, който може да каже истината? А каква информация имаме например за прекрасната статуя от корицата на каталога?".Въпрос, който засега остава без отговор.

Допълнение към темата

МАЙОР ПЛАМЕН ВАСИЛЕВ, ДНСП: Да се легализират частните колекции

Милена Орозова

Как гледате на идеята да има частни музеи?

Трябва да се легализира всичко и макар и в частни колекции да стане ясно точно какви богатства притежава България.

Какви са вредите за страната ни от иманярството?

Тези посегателства причиняват щети, които трудно могат да бъдат изчислени или да бъдат възстановени.

Колко са регистрираните в полицията иманяри?

Иманярите са хора, които са наети срещу 10-20 лв. дневно да търсят на конкретно място. Когато открият нещо го предават на посредник, който пък го дава на човека, който е поръчал да се копае на това място. През тази година са извършени 192 такива престъпления, срещу 249 за 2004 г. Разкритите са 63. Регистрираният контингент от иманяри е около 200.

Как да се борим с това престъпление?

Крайно необходимо е приемането на съвременен закон за културното наследство. Сега действащият закон е от 1969 година. Освен това няма единен регистър на паметниците на културата в България. Наказанието за иманярството е до 5 години затвор, което не ни позволява да използваме специални разузнавателни средства. Търсенето на културно исторически ценности и търговията с тях също трябва да се наказва. Много пъти сме настоявали с предложения и до ръководството на МВР, до МС и до президента да има единен регистър на културно историческите ценности, но досега няма резултат.

Легенди за тарторите

България се слави като най-големия износител на старогръцки и римски антики.

Митична фигура в това отношение бе вече покойния Желязко Демирев Императора. През 1986 г. милицията и структурите на ДС засичат канал за трафик на културно-исторически паметници и антики. Трасето е България (София) Югославия Германия (Мюнхен). Организатори са трима души освен Императора там са и Николай Станишев Рижия и Митко Станков Бузата.

Смята се, че Императора и Бузата дълго време си поделят България относно антики. После Бузата се установява във Виена. Престава и да се крие и се води консултант на няколко известни антикварни къщи.

Рижия остава в България. Спрягат името му дори като бос на иманярската мафия в момента.

Императора също остава тук. До 8 март 2000 г., когато е открит застрелян в тила във вилата си в село Мрамор. Тогава той е на 77 години, притежава огромна колекция с изключително ценни антики.

След убийството на Императора тогавашния шеф на звеното за издирване и опазване на паметниците на културно-историческото наследство към НСБОП Кирил Христосков отсича: "Ако говорим за неговата колекция от златни императорски монети, част от която съм имал възможност да видя, става въпрос за огромна сума. Голяма част от монетите на императора са придобити по незаконен начин. "

И до днес не се знае каква е съдбата на златото на Императора.

Директорът на НИМ Божидар Димитров: Каква полза от сбирки по килерите?

КАТЯ МИХАЙЛОВА

Г-н Димитров, как ще коментирате анализа на неправителствения център Осерваторио де Суи?

Това са пълни глупости. Иманярството в България датира от много по-отдавна. Още от началото на 90-те години иманярите работеха с пълна сила и всичко се изнасяше в чужбина. Митко Бузата и прочее юнаци бяха организирали канали, по които антиките отиваха на Запад. Наистина някои богати хора в България направиха колекции. И вероятно могат да представят бележка за закупеното за голяма част от тях. Но защо всички гледат колекциите им от антики, а никой не гледа колекциите им от картини? Боян Радев има над 3000 картини на български художници, около 5000 има Божков. По тоя начин те дадоха хляб на българските художници в едно трудно време, когато никой вече не се интересуваше от тях, а картините им не вървяха на Запад.

В публикацията се твърди, че тези колекции са незаконни…

Сбирките от антики бяха разрешени още от комунистическия закон от 1969 г. Навсякъде по света всеки може свободно да инвестира парите си. Тези хора, за които говорите, от много време търсят сгради, където да изложат колекциите си. Боян Радев е подарил почти половината си сбирка на НИМ. Част от колекцията на Божков също е изложена при нас, а други неща е подарил. Голяма част от нещата му са купени от аукциони или антикварни къщи в чужбина, и той има фактури.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

То какво и да коментира човек - всичко е ясно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако дефинираме "незаконно придобито" изкуство, това означава да го: изкопаем / откраднем и всичките им вариации. Друго за това определение няма! Нито Боян Радев, Нито Васил Божков отговарят на това определение за придобиване. Схемата "плащам да копаеш и да ми дадеш каквото намериш" е присъща точно на хората, които организират или сами извършват тази дейност - Императора, Бузата, Рижия и целия контингент, който им размахва мотики за 20 лева. Не е правилно да се поставят в един кюп със същинските колекционери.

Последните не очакват печалби от това си имане, те са просто колекционери с присъщата за колекционерите пристрастеност. Хора с възможности и най-вече - патриоти. Боян Радев нееднократно е казвал как се разделя с последните си пари за някаква ценна дреболийка, само и само да не я докопат хората от "канала" за износ. Защо го прави? И разбира се, кой ще му даде тапия за тази му дейност? Напротив, по-удобно е за властимащите да го обявят за черна овца и да му вземат колекцията под предлог, че е "незаконно" придобита. А кажете ми сега колко незаконно придобита от него е една графика на Златю Бояджиев, "подготвена" за износ, но впоследствие каналът е разбит, веригата се разнищва а графиката губи стойност пропорционално на времето до унищожението и като улика?

Истина е, че Радев, Божков и хората от тяхната черга имат връзки с подземния свят, но не са ги ползвали за собствени облаги. Трябва да сме им поне малко благодарни, че част от националното ни богатство не е купено от турски или американски трафиканти на антики и безвъзвратно загубено в бункера на някой английски лорд или петролен шейх.

Помня този спор за частните музеи - още тогава бях съгласен с това да ги разрешат. Ако го бяха направили, още по-голяма част от антиките щяха да останат у нас. Какво значение има , че няма кой да докаже произхода на тази мраморна глава или онази картина и че няма хартийка - сертификат. Да не би Фидий да е издавал навремето? За тия неща си има специалисти - те да се изкажат. И биха го направили, ако артефактите бяха в техния музей. Защо пък не и в частен?

.:.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За Радев както и да е съгласих се, ама Божков който си изнася откопаните неща и си ги връща след това в България законно да казваш че е светец , ще ме извиниш ама не мога да се съглася.

Точно неговите хора разораваха с багерите, а такива като Бузата и до днес си остават просто прекупвачи, но в един по виш клас от обикновенните (демек стоката е по-специална)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За Радев както и да е съгласих се, ама Божков който си изнася откопаните неща и си ги връща след това в България законно да казваш че е светец , ще ме извиниш ама не мога да се съглася.

Точно неговите хора разораваха с багерите, а такива като Бузата и до днес си остават просто прекупвачи, но в един по виш клас от обикновенните (демек стоката е по-специална)

Изнасял и после ги връщал? И така да е, каква е далаверата, след като са си негови, а държавата не ще и да ги признае?

Не ги защитавам и двамата, те си имат и тъмни страни, единствено отбелязвам, че благодарение на тях България не се е лишила от всичко това в пълна степен. Но да ги отрича държавата по всяко направление е престъпление, по-голямо от иманярството! Те не искат пари от нея, а само да покажат на хората това, което са съхранили. Защото държавата не е била в състояние да го направи.

Не си ли любопитен да видиш колекцията на Божков? Аз искам, но държавата не е съгласна.

.:.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като цяло него държавата не му пречи. Ти виждаш в НИМ това което той е пожелал да видиш от колекцията му. Досега никой не му е пречил и няма да му попречи спокойно. Той и моментният закон на Чилова е направен точно с цел квото трябва да остане в хора като Божков (демек не съвсем колекционери), а квото не да се пласира без проблемно навън. То и затова няма да има български частни колекции, на колекционери, не на далавераджии :whistling:

Защо ги изнася и после си ги внася? Защото така се легализират. Иначе няма как да има документи че са закупени от Западен аукцион което и документ за собственост, а така става и "меценат" на държавата, баси вица хахха

По този начин се изнасят годишно няколко хиляди монети и няколко хиляди не лоши ментета за да могат да се върнат легално с докумети у нас ( че и ментета с тях :head_hurts_kr: )

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Възможно е да е такава схемата, пък и щом е единствен начин...:) А това в НИМ е върхът на айсберга. Най-практично е да им се разрешат частни музеи.

То с иманярството не може да се справи татковината, защо си създава допълнителен проблем?

Аз имам няколко картини на колеги - съвременници. И за нито една не съм искал тапия за произход, достатъчен ми е само подписа. Дали след време моите правнуци няма да се окажат с незаконно притежавани произведения? И да търсят внуците на Радев, за да се отърват от тях по втория начин. А те ония генетично си знаят как после става врътката...

.:.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

то може да е и преди внуците ти....на база на акцията на МВР от преди година на аукциона на Виктория...

Естествено базикам се, засега надявам се няма да погват и картините щото това ще поредната глупост ама знае ли човек

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

Римски колони 9 години красят двора на вила

Археологически ценности от римската епоха със световно значение са украсявали в продължение на 9 години вилата на видински колекционер. До февруари 2011 г., когато са иззети при акция на ГДБОП.

Собственикът на колекцията Боян Минков бе обвинен по Наказателния кодекс за притежание на археологически обекти, които представляват национално богатство и не са регистрирани по съответния ред.

Прокурор Пролетка Велкова поиска 3 години затвор, глоба от 9000 лв. и конфискация на вилата на Минков. В края на януари обаче Видинският окръжен съд реши, че притежаването на необявени артефакти не е престъпление, оправда колекционера и постанови иззетите ценности да му бъдат върнати.

Председателят на съдебния състав Илия Илиев отказа да коментира пред "24 часа" решението. В мотивите обаче е записано, че Минков можел и да не регистрира антиките, защото нямал намерение да ги продава.

По юридическия казус тепърва ще се произнася Софийският апелативен съд, защото прокуратурата е протестирала оправдателната присъда.

Собственикът на скъпата колекция, 43-годишният Боян Минков е с чисто досие, не е криминално проявен и не е осъждан. Има бизнес със селски къщи за гости, притежава и малка частна галерия във Видин, както и колекция от съвременни произведения на изкуството, старинни часовници, радиоапарати и други предмети.

При акцията на ГДБОП в негови имоти бяха открити 156 мраморни паметници и антични керамични съдове. Във вилата му в с.Рупци антимафиотите се натъкнаха на двор, аранжиран с римски саркофаг, 4 надгробни стели, 5 римски колони с коринтски и йонийски капители и 7 части от колони.

Имало още амфора, два мраморни съда за вода, база за олтар, питос, две егзагии (каменни тежести за кантари), каменен постамент за статуя - лъвски крака и орле, и др. Всичко това е било пред погледа на местните жители през всичките девет години и Минков не го е и криел.

В апартамента на колекционера бяха открити керамични и стъклени съдове - амфори, кани, керамични лампи, балсамарии, фиали, включително и два съда с червена декорация, известни като "тера сигилата".

Антиките отидоха в Националния исторически музей за съхранение и експертиза. Тя е направена от трима специалисти по антична археология, които оценяват колекцията на 1 583 140 лв. Стойността на предметите е определена въз основа на началните цени на 26 аукциона в чужбина.

Тази оценка е поставена под съмнение в мотивите за оправдателната присъда на видинския съд. Там е записано, че "определената стойност е нереална за пределите на България и в никакъв случай не може да послужи дори и за база за стойност на вещите".

Експертите обаче са категорични, че в колекцията има предмети с национално и дори със световно значение.

Един от тях е каменна плоча с изображение на митологичната сцена със свещената вълчица, кърмеща Ромул и Рем, основателите на Рим. Друг е мраморният саркофаг на Севера Ингенуа Филаделфина, който е с украса от гирлянди, растителни орнаменти, бюстове, маски и фигури на гениите на смъртта.

Надписите върху варовиковите и мраморни стели са изключително ценни за римската епиграфика - в два от тях е споменато името на колония Рациария, което е доказателство, че археологическите ценности произхождат от некропола и градската територия на Рациария, столицата на римската провинция Крайбрежна Дакия.

Йонийските и дорийските бази, капители и колони, както и олтарът с релефни сцени и надпис са свидетелство за разрушени големи архитектурни комплекси на територията на селището или некропола, твърдят още експертите.

Боян Минков обяснява, че е получил културно-историческите ценности по наследство и те нямат нищо общо с иманярските набези в Рациария през последните 20 г. През 2002 г. колекционерът с камион и кран (само саркофагът тежи три тона) ги преместил от дядовата си къща във вилата.

По делото действително не са представени доказателства притежателят им да е правил незаконни иманярски разкопки и съдебният състав приема версията, че предметите са наследени и придобити по давност и са притежавани напълно законно.

Другият въпрос - защо те не са били идентифицирани и регистрирани, се оказва въпрос на тълкуване на правните норми.

В преходните и заключителни разпоредби на приетия през 2009 г. Закон за културното наследство е записано императивно, че година след влизането му в сила притежателите "са длъжни да поискат тяхната идентификация и регистрация като движими културни ценности".

Този срок е изтекъл за видинския колекционер. Окръжната прокуратура е категорична, че с това Минков е извършил престъпление - обвинението е за притежание на нерегистрирани културно-исторически ценности.

Видинският съд все пак намери основания за оневиняването на Боян Минков - в чл.97, ал.3 от закона е записано, че физически и юридически лица МОГАТ да поискат тяхната идентификация. Магистратите го тълкуват в мотивите си, че колекционерът не е непременно задължен да регистрира антиките. За оправдателната присъда допринесло и "обстоятелството, че той няма намерение да се разпорежда с тях", разбирай продава.

Дори и да се приемело, че престъпление е извършено, липсвал пряк умисъл - 9 г. артефактите са били на видно място в двора и трайно хванати с бетон, а не са укривани.

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1251466

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Какво да кажа... Не мисля че е престъпление притежанието по наследство. В дядовата ми къща в с. Никюп има част от основа на колона от Никополис ад Иструм, която е там откак се помни всеки в рода ми. Използвана е като масичка в лятната "кухня" и последно преди години беше почти потънала в градината. Подобни артефакти са нормално присъствие в почти всяка стара къща в селото, дори кметът е наясно, но никой никога не е търсил сметка от собствениците. А ако бяха ги поискали, сега щяха да ги съберат всички без драми. Сега обаче с този "закон" едва ли някой ще потвърди, че в двора му се търкаля колона, делва или ръката на Венера Милоска.

.:.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Това че останките от Никополис ад Иструм /а и не само/ след Освобождението бяха унищожени /пардон преизползвани/ за настилка за железници, масички, камъни за градеж и пр. показва единствено характерния рушащ манталитет на народа ни. После се чудиме що аджеба нямаме крепости като на запад.

Тук обаче става дума не за случайно попаднал в двора артефакт, а за съвсем целенасочено събиране на паметници на културата, които трябва да бъдат експонирани в музей, а не да глезят егото на някакъв селски бек, докато си точи ракийка под тях.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Което е по-лошото, не е селски.

тук под 'селски' визирам манталитета на 'колекционера', не произхода му.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...