Отиди на
Форум "Наука"

За произхода на гражданската архитектура в България през 15-19 в.


Recommended Posts

о музо,

надявам се да си клио. И аз това им пиша на местното турско нобилите в съседната тема за "османските" мостове и джамии из анадало, баш османскотото де, рум-а, което е на един хвърлей камък, а нищо от балканите няма в архитктурата им, ма те , не, та не, били покрити с "турски" керемиди ха ха ха турски били

като е за уйгуркста азбука монголци били турците хеле па за турските руни край юртите ( там и до днес са на юрти монголците, пратурките де

Като е за строителство турките изведнъж забраили юртите на пратурките

Всички манастири на името на Кирил и Методи Апостолите на славяните са потурчили и превърнали в джамии.

Заради това днес няма нито един манастир или църква аже и параклис не е останал на Апостолите на Славяните

Но може и се намери някой ( в тибет на монголска юрта т.е. пратурски)

Редактирано от paun
Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Мнения 191
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители

Тъй като в тази тема много често говорим за турски, то все пак трябва да уточним, че това е едно широко понятие и то не значи една и също. Много пъти също са ме питали защо пиша Османско робство. Наскоро гледах едно нещо изпратено от нашенци до Ирландия, която са я объркали със Северна Ирландия, а те си го бяха върнали, като бяха написали, че запитването било дошло от Румъния. :grin:

Тъй че сега ще представя два хана, които са си турски, но ще видите, че макар да имат някои прилики, те не си приличат съвсем.

Първият е един от най-големите ханове в Анадола, който се намира на пътя между Акхисар и някогашната столи;а на Румския султанат Коня. Ще рече, че сградата е дело на турци, ама селджуки.

Кервансараят "Султан хан".

HPIM1885.jpg

HPIM1889.jpg

По-горе пък споменах за анадолските къщи и сложих снимка на такава. Обърнете внимание на покривите на къщата и хана.

А сега вече нещо от османското робство по нашите земи

Куршум хан в Пловдив

kurshum_han_2.jpg

kurshum_han_9.jpg

Няма да навлизам в дебата, кога е бил построен - едните са на мнение, че е от ХVв. и е дело на Шехабедин паша, а други, че е от ХVІІв. и да е тъждествен на "Ени хан" (новия хан), построен през 1684г. Той бил с 38 стаи и внего имало 42 търговци, от които 15 турци и 27 българи. Управител на "Ени хан" бил хаджи Мустафа. Паметниците, които са свързани с Шехабедин паша се намират около Имарет джамия, тъй че вероятно и споменатия кервансарай ще да е бил там.

Тъй или иначе това е представител на османската монументална архитектура. Но виждате, че между двата има някои видими различия - напр. портала анадолския прилича на архитектурните паметници от изтока, напр. в Самарканд. Конусовидния купол пък напомня този на мавзолея в Коня. Докато пловдивския хан повече напомня на манастирските сгради и византийските черкви, отколкото на източната архитектура.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да не забравяме избягалите от Албания през 17 и 18 век българи - т.нар. "Арбанаси". Това е впрочем един процес, който мисля има забележителни последици за източна България и тепърва предстои да се изследва...

Те отиват в Арбанаси и в Родопите и донасят там несъмнено строителната традиция от този район, която е твърде богата и отличаваща се.

Е, сега - и тя ли да е турска?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И така още архитектура от Анадола. Този път от днешния турски град Юргюп, който византийците са наричали Свети Прокопий, селджуките Башхисар, а османците Бургут калеси. Градчето е интересно със своите къщи изсечени в скалите - архитектура характерна за Кападакоия. У нас през средновековието под влияние на Византия са доста популярни скалните манастири, а в Мелник има и скални изби. Но скални градове подобно на тези в Кападокия няма. Тъй като някои от къщите са били обитавани доскоро, а сега макар и изоставени или обитавани от клошари са запазили все още някои автентични елементи, то те са интересни, доколкото доста такива сгари скални къщи там днес с апревърнати в луксозни хотели с всякакви удобства.

Общ изглед

HPIM1700.jpg

Къщите

тези в скалите

HPIM1707.jpg

и другите

HPIM1692.jpg

и джамиите

HPIM1687.jpg

Караманоглу джамия

HPIM1689.jpg

Яхая джамия

Както се вижда анадолската турска (селджукска и османска) архитектура дори и в градче, което има и византийски традиции, т.е. налице са всички влияния, които ги е имало и на Балканите отвън, та дори и в него ясно се вижда, че сградите са доста различни от това, което се среща у нас.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребители

И още малко образци на турска архитектура от Анадола и Балканите.

Банята на Дауд паша в Скопие -приликата на банята с джамиите е голяма. Постройката е от ХVв., т.е. от ранното присъствие на турците на Балканите. Сградата е правоъгълна, а двете големи куполни зали приличат много на типичните за османската архитектура квадратни джамии.

HPIM0455.jpg

Бурса, Улу джамия - това си е точно от времето на завладяването на България - издигната е в чест на победата при Никопол, т.е. непосредствено след посичането на цар Иван Шишман и пленяването на Иван Страцимир, като втория най-вероятно е видял ако не откриването й, то поне строежа й.

HPIM1961.jpg

Но това не е османска архитектура, а селджукска.

HPIM0063.jpg

А сега да проследим стиловите разлики върху "Света София" в Охрид

HPIM0336.jpg

За съжаление около разкопките там има доста голяма мъгла, но да погледнем наличното. На първо място обърнете внимание на това, което е между колите и сградата - виждат се каменни основи без тухли. Това вероятно е черквата построена от княз Борис І. Тя е била по-голяма, като изглежда само източната фасада съвпада, като от по-старата са останали някои квадри.

Обърнете внимание сега на прозорците на кулите. Те се различават обаче от горния ред прозорци на южната и северната стена, които са били променени при поправката на рухналия покрив. При тях извивката в горната част е заострена в средата - елемент, който ще видите и на много османски сгради, като показаната по-горе джамия на Орхан Гази в Бурса.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

особено интересна откъм наличие на 'псевдоминарета' е разградската - Ибрахим паша джамия /за съжаление занемарена поради факта, че се 'стопанисва' от министерството на културата/:

Maktul_ibrahim_Pasa_Camii_%28Razgrad%29.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Може би няма да е лошо да има и няколко снимки от Волжка България за да се види смесването на бълг. архитектури с тази от ислямския свят.

cherPalat.jpg

Забележете, че сградата малко напомня на зикурат, т.е. има стъпаловиден строеж. Вероятно има връзка с по-сторите езически капища, които както се вижда от Плиска са били оформени като няколко вписани четириъгълника. Тук вече имаме заострени извивки като при турската архитектура, но докато при нея заострянето е само във върха, то тук виждаме, че извивката почти преминава в линия и вместо полуелипса се получава по-скоро петоъгълник. Също се вижда едно сериозно наблягане на камъка.

Image_177602_126.jpg

Куполите на сградите обаче са по-близки до арабската и арменската архитектура. Руската църква изглежда е синхронизирана с околните сгради, като най-високата част с купола е оформена като четириъгълна сграда. Иначе казано виждаме почти квадратните основи на сгради подобно на турската архитектура на Балканите, но пък от друга страна има куполи подобни на селджукските сгради в Анадола.

Отново прави впечатление масивното каменно строителство. Показваните турски сгради от бълг. земи също са с масивен градеж. На много стари рисунки на български градове ще видите, че в тях има изобразени доста джамии и повечето ги няма. Всъщност голяма част от тях са рухнали преди Освобождението в периода на упадъка на Османската империя, тъй като не са били направени от много здрави материали.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

ти сериозно ли мислиш, че т. нар. 'волжки българи' имат нещо общо с нас?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Галахаде, по-сериозно. Какво общо имат градежите на т.нар. сакалиба от град Болгар на река Болга с тези от нашенско?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Всъщност с имаме много повече общо с Волжка България отколкото с московските монголоиди, а също и отколкото те имат с украинците.

Обърнете внимание например отново на последната снимка, която пуснах, но този път не на източната част на черквата, а на западната и още по-точно - на камбанарията

bolgar1_11.jpg

На пръв поглед той прилича на купол на камбанария на руска църква, но както вече посочих при тази ясно се вижда, че са следвани други традиции. Та този купол всъщност си прилича примерно на тези в Търново.

002680205582.jpg

При руските църкви има също островърхи куполи, но те са много по-високи. Това са т.нар. шатровидни куполи. Те се различават по строителната техника. В смисъл това не е строителна техника за високи куполи, а с тази техника се правят само високи куполи.

a_1123662823_russian.jpg

А ето и нещо от древния Киев

1024px-Kyiv_Golden_Gate_-_011.jpg

Такава архитектура няма в монголоидна Москва, но пък такива са черквите в Търново. Тази ми е в главата, защото прилича на старите рисунки на "Св. Петка" в Търново и съм си я избрал за един от моделите за реконструкцията.

Разбира се московските монголоиди са пипнали тук-там, та примерно укранците да минат за братски народ.

Така напр. е изглеждала "Св. София" в Киев

1024px-Maket_Sofii.JPG

А е заприличал на това, след като е бил "пипнат" от московските монголоиди (за по-сигурно СССР първо е бутл старите и после е възстановено в московски стил, тъй че да няма опция да се правят изследвания по оцелелите стари зидове).

Православен храм в Монголия

1024px-Russian_Orthodox_Church_in_UB.JPG

И разбира се Каракорум - мястото откъдето тръгва Чингиз хан

3_karakorum_8-mystical-places.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

пак се почна 'кръстоносен поход' от трън та на глог. Очаквам някакви сериозни писания, а не глупави подмятания и микс от безпочвено сервирани дивотии. Това разбира се ако искаш някой да те взема насериозно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

не аз избивам болнави комплекси във всяка тема, така че е добре да помислиш за поведението си във форума занапред. Все пак си модератор.

И за да не разводняваме темата - чакаме някакви адекватни доказателства за по-горните ти писания:)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Купола дето прилича на нашата патриаршия изглежда да е някъде в Кавказ, а не във Волжска България.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

т. нар. търновска патриаршия нали се сещаш какъв комунистически кич е и честно казано не виждам как може да служи за някакво архитектурно доказателство.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Далеч съм от архитектура и т.н., но доколкото знам тоя руски стил църкви всъщност в началото е строен да покаже превъзходството на християнството над исляма. Затова са заоблените куполи символ на исляма и в центъра е високата кула символ на християнството и демек символизира превъзходството на християнството над исляма. Мисля при победата над татарите. После си става просто стил и заоблените куполи са доста популярни сред руските църкви. Също мисля че и на същият принцип е строена катедралата Св. Стефан във Виена.

Колкото до българските куполи на църкви все си мисля, че образец са охридските църкви, също и румънските от това време само че там куполите са по издължени.

Коклкото до българските градове по османско време те се турцизират и ислямизират почти тотално. Не само в отношение на архитектура, но и буквално и на хората, на облеклото и т.н. Изобщо не са редки случаите на носене на чалми дори от християни в градовете по време на осм. период, с изключение на последните му деситилетия по нашите земи.

Редактирано от stinka (Rom)
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не само архитектурата ни е османска. Османски са килимите, багрите, интериора, дрехите, кухнята и фолклора. Това е истината, колкото и да не им се иска на някои комплексари.

Ами то самите камбанарии са взети от арабите или турците. А османската култура въздейства пряко и върху църковната архитектура и дори живопис.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

заоблените куполи са римска/ромейска архитектура, възприета впоследствие от мюсюлманите. При нас влиянието е гръцко /демек същото средиземноморско такова и това не е заради османското владичество, а е от край време/. На север нещата са по-островърхи /и по-скоро този стил е наложен заради баналните климатични условия/, ето ти за пример в 'монголска' Норвегия как стоят нещата:

10603590_10152348223359952_3308603225360

Сравни я с типично руските църкви:

russia-i-8.jpg

Между другото - ето ти кубета и при братушките:

Kishi_church_0.jpg

И възстановения храм на Христос Спасител /Москва/:

Russia-Moscow-Cathedral_of_Christ_the_Sa

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не само архитектурата ни е османска. Османски са килимите, багрите, интериора, дрехите, кухнята и фолклора. Това е истината, колкото и да не им се иска на някои комплексари.

Ами то самите камбанарии са взети от арабите или турците. А османската култура въздейства пряко и върху църковната архитектура и дори живопис.

Ихииииииии, и кирилицата, нали? И тя е от Алп Аслан. :))))

Как ще докажем горните твъредния?

.

Коклкото до българските градове по османско време те се турцизират и ислямизират почти тотално. Не само в отношение на архитектура, но и буквално и на хората, на облеклото и т.н. Изобщо не са редки случаите на носене на чалми дори от християни в градовете по време на осм. период, с изключение на последните му деситилетия по нашите земи.

Точно това се опитваме да видим тука - дали и какво конкретно е османското (в частност в архитектурата, но явно не само). Нито се ислямизират тотално, нито се турцизират тотално...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Кирилицата не, но пък са можели да пишат 20 човека във всяко поколение.

Как ще докажем горните твъредния?

Ами като отидеш в Турция и видиш, че там нещата са същите. Остава или те от нас, или ние от тях.....

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...