Отиди на
Форум "Наука"

Нова атака срещу читанката


Recommended Posts

  • Потребител

Една от най-големите правни битки на 21 век ще бъде тази за свободата на информацията!!!

Позволявам си да започна с този цитат и веднага давам линк към пупликация отпреди двадена http://forum.chitanka.info/operation-mindcrime-2-t3927.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вчера гледах едно непретенциозно филмче със заглавие Idiocracy (Власт на идиотите), където се разглежда перспективата в бъдещето вместо да се повишава интелигентността, тя да се понижава. Интересно, че всъщност никой не може да гарантира, че това няма да стане. Замислям се, но не мога да посоча причина това да не е съдбата на човечеството, просто защото нищо не се прави за да се предотврати. Само сме свидетели на понижаващите се резултати в образованието, примерно падналия бал по информатика в СУ или новината от онзи ден за прием в СУ с четворка.

Откъс от филма:



ПП: Гледам, че последното копие на читанка е от chitanka.info static archive 13 december 2010. Мислех, че редовно го архивират.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

а добро утро. Е, по-добре е късно, токолкото никога.;)

Иначе 'Идиокрацията' лансира абсолютно вярната идея, че интелектът пречи на оставянето на потомство, затова и не се закрепя от еволюцията.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Мамк* м*, с извинение. Колкото малко четат съвременните ученици, на всичкото отгоре го правят най-вече онлайн. Съвсем ще затънем така, с тоя контрол над информацията. А на Роман, ако можех, бих му натряскал 10 плюса за постинга. Това е обяснението, документирано е, изчислен е и ефектът му (2.8 точки на генрация), и няма мистерия за причините - това е логиката на еволюцията. Умните деца пак са си умни, в общи линии, но умните родители имат все по-малко и по-малко деца. Нетния резултат е -2.8 за генерация, но само в тотална цялост, (трябва да проверя цифрата, но е тоя порядъка). И разбира се, субкултурата, която изключва четенето - било дори през контрол над уеб базите с книги - също помага.

Редактирано от Южняк
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Защитата на авторските права си е способ за цензура, а ФБР му е отпуснало края, като кадрите му да са възпитавани в Симеоново.

Действително нета се оказа удар върху авторските права. Преди също се копираха видеокасети и аудиокасети (за западна музика през соца това у нас май беше основния способ). Но въпреки това традиционните способи за тиражиране на произведение носеха огромни печалби и то често не на автора. Сега нещата се промениха и обмена на цифрови копия е толкова мащабен, че векът на печеливщия тираж свърши и нещата се върнаха в положението, в което са си били хилядолетия - хората са пишели за чест и слава и им е стигала тая награда. Поне в България и поне част от авторите не печелят почти нищо от това, което са свършили. Но това не значи, че никой не печели и тези, които печелят и се борят за правата на авторите, които вече са ограбили.

Интересното е, че откакто има книги има и библиотеки, където се дава възможност книгите да се ползват без да се купуват. Сега също може да се чете в библиотеката и пак да не се купи книгата, което си е същото и ако се прочете книгата в читанка.

Втори е въпросът къде е държавата, която трябва да осигури равния достъп до книгите. Добре, нека защитава авторските права. Но нека също подобаващо попълва библиотеките в България. Там където живея библиотеката е доста бедна и ако не са електронните ресурси много книги сигурно никога нямаше да ги видя през живота си освен ако не съм богат като Бил Гейтс. Но по всички договори за правата на човека иначе имам правото на достъп до културните постижения на човечеството. Тъй че срещу злоупотребите на издателите, които ощетяват и авторите и хората трябва да се противопоставят и човешките права, даващи възможност хората да се развиват имайки равен достъп до научните и културни достижения.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Авторското право е прекомерно преекспонирано в полза на носителите си. Не на авторите, а на носителите! Малко ли са случаите, в които издателства изкупуват права и просто ги държат!

Как може една книга да се коментира, ако е само напечатана. Как да четем в интернет? Да плащаме? ОК, по колко? Като за истинска книга ли? Толкова ли струва едно набиране или сканиране и качване на книга в нета?

Тия с авторските права водят загубена битка - само ще създават проблеми на този и онзи, но докато не се преформулират правилата, дотогава освен разправии, други ефекти няма да има. Това е все едно да се бориш срещу теченията на реките. Можеш да ги обърнеш, ако имаш огромен ресурс, но ще създадеш пустиня.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Всъщност важно е да подчертаем, че става въпрос за икономически интереси на посредници. Авторите получават под 10% от печалбата (не знам навсякъде ли е така). Така че тази "война с пиратството" е войната на търгашите, а не на авторите на изкуство.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Именно !!!! Някакви късогледи алчни структури се опитват да пъхат прът в колелата на информационното общество!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Въпросът е, че този подход е като навремето, когато работниците са чупели машините, защото са считали, че те са виновни за закриването на работните места. Иначе казано опитването да се задържи нещо, на което времето е отминало безвъзвратно, а не да се намери ново адекватно решение е обречено на провал.

Доста неща си се правят и пускат направо в нета, като изобщо се пропускат издателите. Но пък ако се ореже достъпа до елитните издателски продукти, то публиката може да се насочи към безплатните, макар и не толкова качествени творби, които са пуснати направо в нета. С киното е по-проблемно, защото изисква повече ресурси. Но примерно с песните - хита е това, което се слуша от всички, пък кое е най-доброто е относително. А една песен за нета вече не е толкова трудно да се направи.

Битката на издателите единствено пречи на прогреса - и на техния, и на обществото като цяло. Защото прогреса се състои в надграждане на вече постигнатото. Сега ситуацията е все едно кандидат-рекордьора по овчарски скок да трябва да иска разрешение от предишния рекордьор за да може да скочи по-високо и да подобри постижението.

А от усърдната защита на авторските права се вижда, че се стигна до зацикляне - забелязвате ли, че примерно новите певци, хитове и групи са някак кът. Сега по телевизии и радиа като хитове се въртят вече доста поостарели песни, а новите - ами като не толкова харесвани са по-скоро масовка.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Галахад, прав си, според мен. Има един дял от развлекателната индустрия, който също е краден редовно - видеоигрите; но, вместо да стават все - по лоши, те стават все по - добри и все по печеливши. Защо? Защото проблемът изобщо не е в интелектуалната собственост, според мене.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В интерес на истината Читанка също се пооляха. Почнали са да качват книги, издадени преди 2-3 години, чийто хартиен тираж не е изчерпан.



Галахад, прав си, според мен. Има един дял от развлекателната индустрия, който също е краден редовно - видеоигрите; но, вместо да стават все - по лоши, те стават все по - добри и все по печеливши. Защо? Защото проблемът изобщо не е в интелектуалната собственост, според мене.

Те стават все по-добри, защото искат все по-мощен ресурс като компютър. С това вече са навързани серия от съпътващи производства - хардуер, (особено видеокарти и процесар), софтуер. Ако си маниак, или ще си купиш нова машина и ще налееш кинти в компютърната индустрия, или ще си играеш стари игри, които в момента в България са паднали на цена 10-20 лв легален диск.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В интерес на истината Читанка също се пооляха. Почнали са да качват книги, издадени преди 2-3 години, чийто хартиен тираж не е изчерпан.

Те стават все по-добри, защото искат все по-мощен ресурс като компютър. С това вече са навързани серия от съпътващи производства - хардуер, (особено видеокарти и процесар), софтуер. Ако си маниак, или ще си купиш нова машина и ще налееш кинти в компютърната индустрия, или ще си играеш стари игри, които в момента в България са паднали на цена 10-20 лв легален диск.

И? Читалищната библиотека да не би да чака да се изчерпи хартиения тираж, за да си попълва фондовете? Доколкото ги попълват все още де... За да се качи една книга в читанката, нали все някой я е купил. Някога си разменяхме книги, сега ги четем онлайн. Нито тогава, нито сега нарушаваме авторското право на някой. Авторът си е получил хонорара (друг е въпросът, че нашите автори обикновено си плащат, за да ги издават, а българските издателства по отношение на български автори най-често работят като печатница за некролози. Плащаш си - издават ти n бройки, после се оправяй сам), издателите са ти получили процента от тази закупена книга.

Някой по-горе писа, че това реване за уж авторски права, няма нищо общо с автора, а защитава интересите на издателите.

Да предположим, че затворят читанката. Нима това ще промени нещо? Едва ли. Дори и да искам няма как да закупя всяка книга, която искам да прочета. Първо нямам тази финансова възможност, второ нямам и достъп до всички. Отделно там има книги издавани преди повече от 25-30 години, които вече и по антикварни книжарници не могат да се намерят.

Безумието по тези авторски права стига до там, че в НК плагиатството се преследва по частен път, докато само държането на материални носители, съдържащи чужд обект на авторско право е престъпление от общ характер.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абсолютно съм съгласен. Друг проблем е, че читалищата отдавна са оставени на самотек и от две десетилетия никой не се интересува как и откъде си попълват фондовете, защото само с единия членски внос и дарения не става. И това важи най-вече за малките населени места, а и ако не са университетски центрове е още по-трагично.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Аспандиат, културата на свободното време се променя. Четящите хора намаляват, четенето на книги вече не е любимо развлечение. Авторите и издателствата ще имат по-голям успех, ако вместо на "читанка" скочат на видеоигрите. Затварянето на читанка ни най-малко няма да им помогне.Вместо това, тези, които досега са чели малко, ще спрат да четат съвсем. Книгите са все повече развлечение от миналото. Знам, че си специалист по иранците и арменците, един виц по затварянето на читанка: Събрали се арменските търговци -имигранти в Ню Йорк, обсъждали причините за бизнеструдностите си на новото място и стигнали до следния извод: "ех, само да можехме да ги отучим да пият кока кола, щяхме да продадем толкова боза!" :) Поздрави. Който иска да печели от литература, да пише и да издава учебници. Тях 1) никой не обича да ги чете дори в "читанка", :happy: 2) без тях не може.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ха, Южняк, за бога, аз съм последният, който ще иска затварянето на Читанката. Що книжки съм дръпнал оттам в epub формат. В това число и такива, които имам на хартия, но ми е по-удобно да ги чета в електронен вариант.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абсолютно съм съгласен. Друг проблем е, че читалищата отдавна са оставени на самотек и от две десетилетия никой не се интересува как и откъде си попълват фондовете, защото само с единия членски внос и дарения не става. И това важи най-вече за малките населени места, а и ако не са университетски центрове е още по-трагично.

Читалищата не са оставени на самотек. Има централизирана отчетност за всичко. Някои, като моето развиват много сериозна дейност и имат хубави и актуални библиотеки с много читатели.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Читалищата не са оставени на самотек. Има централизирана отчетност за всичко ...

Ние обрахме от библиотеките по списък, ударно, сортирахме в кашони и изпратихме за претопяване първите траншове с неудобни заглавия още в периода 1993-1997г.

Вие, уважаема Doris в течение ли сте какво количество инвентарни единици от вашата читалищна библиотека са изпратени за претопяване и загубени безвъзвратно през въпросният период?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не съм. Предполагам, че са неща от сорта на томовете на Живков и Брежнев.

Авторското право, впрочем не е свързано само със заплащането на резултатите от труда на автора, а и с коректното му цитиране. Без авторско право нещата стават непрофесионални и се връщаме в епохата на фолклора и манифактурата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Авторското право, впрочем не е свързано само със заплащането на резултатите от труда на автора, а и с коректното му цитиране. Без авторско право нещата стават непрофесионални и се връщаме в епохата на фолклора и манифактурата.

Уважаема Doris, да разбирам ли, че тоновете изнесени за претопяване инвентарни единици от библиотеките печатани до 1989-та по спуснати отгоре списъци в периода 1993-1996 са претопени със презумцията "нарушение на авторското право"?

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Коментарът ми за авторското право не е свързан с прочистването, за което говориш. Преди него написах, че не съм в течение за такова прочистване.

Авторското право е необходимо за качеството на това, което четем. Лесно е да пуснеш безплатно или да изкопираш , но добрата литература по принцип се прави от професионални писатели и издатели, а за да има професионализъм, те трябва да печелят от това, което са създали.

Редактирано от Doris
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

добрата литература по принцип се прави от професионални писатели и издатели, а за да има професионализъм, те трябва да печелят от това, което са създали ...

Пишещи печалбари са в правото си днес казваш ...

Със абсолюто „законни’ търговско-спекулативни претенции към четящите...

Христо Ботев пишейки стихове имал ли е дребнави печелбарски помисли? А Паисий Хилендарски? А Петко Славейков, Асен Разцветников, Атанас Далчев, Васил Друмев, Райко Жинзифов, Григор Пърличев, Георги Раковски, Добри Чинтулов, Гео Милев те как са могли да пишат като безсребърници, безвъзмездно?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...