Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано

Сигурно виждате достра странни неща в тези товарни камиони GMC модел 1912. Отсъства двигател, ауспух и радиатор. Затова пък има съндък в който се намира доволно голям акумулатор. Правилно, това е електрически товарен камион занимаващ се вътрешногратски превози. По това време в Лондон вече имало доволно много места, където можело да се зареди акумулатора на електромобила. Прочее каросерията и диференциала са взети направо от нормален камион.

post-70-0-32911400-1419199149_thumb.jpg

  • Глобален Модератор
Публикувано

Ц, ц, пък аз се мръщех наскоро на споменаването на електрически револвер модел 1928-а в една художествена книга.

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

За електрически автомобил от тогава дали не и отпреди такъв с ДВГ съм чувал. Който се интересува да напише first electric vehicle в google и да гледа що излиза.

А електрическия револвер какво е? Електрозадвижване превърта барабана и/или задвижва ударника ли? Дали са били толкова компактни такива механизми тогава?

Значи такава картечница е била възможна тогава.

  • Потребител
Публикувано

Ето аналога от по-скоро време.

Ползват се и до днес по ЖП гарите и складовете.

А сега си имаме градски и междуградски превоз на ток.

%D0%95%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%

  • Потребител
Публикувано

Днес има хора, които обясняват, колко огромен скок на технологиите били електрическите автомобили, как били екологично чисти, те били бъдещето и следвало да се развиват. Да де, само където самата технология е с вековна давност и производството и не е никакъв технологически скок, а претопляне на манджата (нова версия на отдавна съществуваща машина).

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

miroki, електрокарчетата няма как да не си ги спомняме.. навсякъде ги имаше, по гари, фабрики (говоря точно за електрокар, не за мотокар) даже в родния ми малък град където няма гара. Спомням си ги в консервен комбинат "Ягода" гр. Ямбол дето съм бил на бригада, в ОЦК Кърджали (предполагам са същите от Тошово време, само акумулаторите може да са подменени)..

Нещо повече - тези машини имаха електронно управление на мотора или задвижките вътре - гледах тиристор от електрокар на един битак, замалко да си го купя


  On 22.12.2014 г. at 8:35, Frujin Assen said:

Днес има хора, които обясняват, колко огромен скок на технологиите били електрическите автомобили, как били екологично чисти, те били бъдещето и следвало да се развиват. Да де, само където самата технология е с вековна давност и производството и не е никакъв технологически скок, а претопляне на манджата (нова версия на отдавна съществуваща машина).

Не е съвсем така. Тя идеята може да е стара. Даже има аеростати от зората им, които за ползвали за задвижване на витлото електромотор.

Технологичният скок се изразява в акумулаторите с по-голям капацитет, по-бързото зареждане, по-мощните и леки електромотори, прецизното управление скоростите и оборотите на електродвигателя, възможността да работи добре и зимата...

Всички тези неща, които сега приемаме за даденост и се чудим какво толкова се бавят с подобряването..


То у нас даже си се произведжаха електрокари, имаше и вицове по този повод - японци ги купували за да ги претопят и от материяла да направят 2-3 такива с подобрени показатели или пък - запознава се Тодор Живков с автопроизводители от САЩ и Германия, носещи иманата на марките и нашият се представил "Тошко Електрокарчето"

  • Потребител
Публикувано

Жоре, то остана и акумулаторите от 1912 до 2015 да останат същите...

  Цитирай
Технологичният скок се изразява в акумулаторите с по-голям капацитет, по-бързото зареждане, по-мощните и леки електромотори, прецизното управление скоростите и оборотите на електродвигателя, възможността да работи добре и зимата...

Същите тези думи биха били актуални и към 1922,1932,1942,1952...

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

Добре, основната концепция не е нова, ок. Аз проблем с това нямам ;)

Нека да го кажем така - технологията върви в посока електромобилите да станат по-изгодни за масова употреба. Или поне в градска среда.

Разбира се след отчитане на икономическата и екологичната ситуация в света, ако мога така да се изразя.

Тролейното задвижване примерно и сега е много ефективно. Като енергия, цена и емисии ако щеш. Но има едно сериозно неудобство - зависим си от контактната мрежа. Затова става само за обществен транспорт с определено направление.


Това е електромотор на Приус. На снимката явно са дадени два с различни моменти / мощности. Аз съм държал в ръцете си по-малкия /тесния/. Държи се в едната ръка, поне аз мога, а две - всеки. 25 или 40 kW забравих. Синхронен, променливотоков, управлява се електронно. Навивките на този дето разглеждах бяха в смола, не като тези.

2010-prius-1-0309.jpg

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

Същият този електромотор работи и в генераторен режим при убиване на скоростта и връща ток в тяговия акумулатор. Т.нар. регенеративни спирачки.

  • Потребител
Публикувано
  On 22.12.2014 г. at 10:04, Joro-01 said:

Тролейното задвижване примерно и сега е много ефективно. Като енергия, цена и емисии ако щеш. Но има едно сериозно неудобство - зависим си от контактната мрежа. Затова става само за обществен транспорт с определено направление.

Е те са основните направления все пак.

По-рано ни втълпяваха, че е скъп превоз и само за центровете на градовете били добре, че да не замърсявали. Сега се разбра истината.

А за дългите междуградски дестинации са налице влаковете. Безспорно най-евтиният електрически превоз само, че няма кой да инвестира в него и го попиляват постоянно.

А потърпевшите сме всички.

...

Иначе тези електрокари по гари и складове са с батерия зареждаща се за 2 часа, но със специали трифазни зарядни. И работят 2-3 дена в рамките на този скад или гара. И издържат около 7-10 години, при цена около 5000 лв. за батерия.

...

А в Япония продаваха повдигачи, ако не се лъжа и понеже за противотежест се ползваше олово, та ги кууваха заради него. И като спряха оловото, спраха да ги купуват.

Също като износа на зайци в чамови палети-клетки. Като почнаха от пастмаса и спряха купуването.

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

Интересна информация даваш, 10х за което.

Втълпяването в случая може да не беше от най-големите лъжи, доколкото горивата бяха по-евтини (за причините и защо не може да продължи може да се напише тема). И доколкото все още нямаше (поне масово) качествена умна и силова електроника (процесори и яки полупроводници).

В един друг сайт, а може и тук бях казал е ако искаме бързо зареждане, трябва да имаме трифазен ток, иначе се прави голям компромис с показателите на колата. Чувал съм, че е така за електрокарите, но тази батерия с огромния капацитет и невисоката цена тежи доста. Най-вероятно е била оловно кисела, и почти съм сигурен, че е обслужваема или на блокове и 100% е била тежка. Всички тези неудобства ще струват скъпо по междуградския маршрут.

Във фабрика въпреки че има чести спирания и тръгвания няма големи ускорения. Предполагам, че Vmax<= 25 км/ч. Тежестта може да не е проблем ако караме с постоянна скорост и без изкачване спускане, но това и за влака няма как да се гарантира. С толкова приказки исках само да кажа, че засега поне електрокарът не е пълноценен заместител на автомобила.

А нововъведенията които подобряват показателите държат цена. За такива като нас - българи или дори европейци.

Онези които са броили пари за Тесла (ударението е на "е"), в USA могат да се радват на развита инфраструктура с евтино и/или безплатно зареждане.

За Япония - вярно, че почти всички истории тръгват от някаква истина, но това направо ме уби

Влаковете несъмнено са най-евтиния превоз, но

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

Упс, колко съм отнесен... На работа.

Трудно се управлява такава голяма и държавна структура. През последните години и не само се вижда, че държавата е лош стопанин. Не е само заради регионални особености. В Нова зеландия железниците бяха фалирали, сега не знам как е. За САЩ някакви подобни разказваше Скуби.. Защо самолетите взели надмощие.. Някаква афера

  • Потребител
Публикувано

Със самолети едва ли ще караш товари на 300, 400 км разстояние, не че не може, ама е скъпо. С влак е немного по бавно, но много по евтино. Какво искаш да кажеш с това "да караш с постоянна скорост"-нима като ходиш от София до Пловдив (примерно) постоянно сменяш скоростта? В един момент караш с 60, после дигаш 100, после караш с 50... В населени места, по хълмове и прочее скоростта е различна, но всички нормални хора гледат да карат с постоянна скорост-да пестят бензин че да им е по евтино. Тия дето карат на принципа газ-спирачка, газ-спирачка са някакви келеши които се правят на интересни. Не схващам какъв е проблема с зареждането, било бавно. Ми като толкова бързаш, правят бързо снимаеми батерии, на станцията свалят твоята батерия, качват ти друга и бегай.

Електрическите автомобили с нищо не са по лоши от тия с ДВГ, просто са по различни.

  • Потребител
Публикувано
  On 22.12.2014 г. at 9:22, Joro-01 said:

То у нас даже си се произведжаха електрокари, имаше и вицове по този повод - японци ги купували за да ги претопят и от материяла да направят 2-3 такива с подобрени показатели или пък - запознава се Тодор Живков с автопроизводители от САЩ и Германия, носещи иманата на марките и нашият се представил "Тошко Електрокарчето"

Няма по-добро от електрокар за вътрешно-заводски транспорт и повдигане на тежки елементи и съоръжения, палети и др.

Не замърсява цеховете с отровни газове. Не вдига голям шум.

Тежестта на акумулатора се ползва точно по предназначение - като противотежест на полезния товар.

Изключително просто управление и манипулации при работа. Когато не се ползва (на смени - прекъснат производствен процес) - се зарежда.

Лесно поддържане .

...

Японците купуваха МОТОкари и заради противотежестта от чугун!, а не олово. (заменихме ги с бетонни противотежести). От него чугун, правеха "японските балканчета" наречени мотори. :grin: А, иначе си ги ползваха като мотокари до развалянето им - тогава отиваха за производство на високояк чугун.

...

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 22.12.2014 г. at 13:58, Joro-01 said:

Упс, колко съм отнесен... На работа.

Трудно се управлява такава голяма и държавна структура. През последните години и не само се вижда, че държавата е лош стопанин. Не е само заради регионални особености. В Нова зеландия железниците бяха фалирали, сега не знам как е. За САЩ някакви подобни разказваше Скуби.. Защо самолетите взели надмощие.. Някаква афера

Но в Чехия, Германия и Япония, Франция и Англия, па и Италия си се развиват железниците и още как.

Ето ви най-новият чешки локомотив Шкода109Е - най-мощния в едносекционните, към 8600 к.с., профански казано. 200 километра в час държи на завоите и не му мига фара...

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано
  On 22.12.2014 г. at 14:14, Frujin Assen said:

Какво искаш да кажеш с това "да караш с постоянна скорост"-нима като ходиш от София до Пловдив (примерно) постоянно сменяш скоростта? В един момент караш с 60, после дигаш 100, после караш с 50... В населени места, по хълмове и прочее скоростта е различна, но всички нормални хора гледат да карат с постоянна скорост-да пестят бензин че да им е по евтино. ***

Тъй де, но точно тези разлики в скоростта, ядат гориво и налагат колата да е максимално (по-скоро оптимално) лека. Ако колата можеше да се движи равномерно и праволинейно, енергията само щеше да преодолява триене. Виж првия закон на Нютон.

Регенеративните спирачки са хубаво нещо, но заради загуби връщат под половината от "запасената" кинетична енергия.

.

Малоум 2, да, така е, минусите там са плюсове;

Отнсно противотежестите - ти си машинж, но miroki със сигурност е изучавал електротранспорт, електрозадвижване и др. подобни дисциплини в неговото образование - машинист е бил. До момента казвам онова, което сте споделили, колеги, така че не би трябвало да ми се сърдите. Малоум (без 2 тогава) си призна в "Електричество в атмосферата", а miroki в "Шкода клас 44 - работният кон на БДЖ"

КГ125, да, така е, но явно у нас с управлението на големи държавни структури не се справят нещо.

Имам чувството, че Шкода ти е слабост ;), сигурно има защо. Те реактори правят (тип ВВЕР), та локомоти ли.. Някои от новите тролеи из София, май са Шкода, ама айде ще го потвърдя ако е така, да не пиша глупости

Ако знаеш и емблемата на Шкода какво символизира, направо ще ме разбиеш. Не го пише в Уикипедия, ама и това е от несигурен източник

  • Глобален Модератор
Публикувано (edited)

Ми слабост са ми - добра структура, генерираща технологии в една относително близка до БГ страна... Ето и БДЖ лежи на забележителния им локомотив 68Е, който и днес не е изчерпал потенциала си за модернизиране след 60 г. ....

А за емблемата се носят легенди, най-вероятната от която е че е стилизран образ на стрела с индиански пера - явно авторът й е бил доста запален по индианската романтика. Знакът е от 20-тте години, преди това има няколко други.


  On 22.12.2014 г. at 17:42, Joro-01 said:

КГ125, да, така е, но явно у нас с управлението на големи държавни структури не се справят нещо.

Значи, възраждането и прогресът на железниците ще бъдат знак за оправяне на държавата ;)

И обратното.


Впрочем, това спиране с връщане на ток не изхабява ли електромотора?

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикувано

Ха, не, имам на работа такива електрокари за това казвам това, което знам. Но, не съм бил машинист. Работил съм преди около 20 г. като началник влак и съм пътувал в кабината много пъти. Не съм електротехник, е имам един завършн курс за електротехник. От военнто съм инж. а от цивилното икономист :)

Иначе, като взема гражданска отговорност за електрокара и може да се кара градско, при изправни светлини и мигачи и стопове. Няма никакъв проблем да се отиде на 2 км до някъде и да се върне човек. Ускорява доста прилично. За да не остане някой не сме правили експерименти до къде ще стигне.

В не голям град мисля може дори да се ползва да се ходи на работа, както и товаро разтоварни дейности. А цената е приемлива.

http://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=1&act=4&adv=81256830589123108

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано
  On 22.12.2014 г. at 22:22, КГ125 said:

Значи, възраждането и прогресът на железниците ще бъдат знак за оправяне на държавата ;)

И обратното.

Впрочем, това спиране с връщане на ток не изхабява ли електромотора?

Ако искаш така го формулирай :)

Не, не изхабява. Не повече от нормалната експлоатация. Електрическите машини винаги са обратими (на теория), а на практика ефективността е различна в различните посоки и естествено го правят да е по-ефективен в двигателен режим. Има и т. нареченото спиране с противовключване, което направо си консумира енергия - нещо като обратна тяга, при кранове май се използва.

Относно емблемата - извън индианските истории, чух от човек бил в заводите, че е свързана със злополука и изобразява (в някоя от версиите) ръка и отрязани пръсти на инженер, а превода на името е жалко или увреждане или нещо подобно, намира се в нета. Гугъл транслейтър ми е недостъпен, Митака ако иска да каже каквото знае

http://www.ancestry.com/name-origin?surname=skoda

  • Глобален Модератор
Публикувано

А, едва ли фирма би направила емблема от трудова злоплука. Официално фирмата го тълкува като кръга - знак за прецизно произвдоство, перата - знак за полет по света и стрелата - знак за прогрес и т.н. Но силно прилича на индиански пера и стрела :)))


Все още е ниска автономността и затова могат да се ползват само локално - заводи, складове.

  • Модератор Инженерни науки
Публикувано

Знам ли... Нелогично е, но може да не са разсъждавали както ние сега. И превода... както и да е, нека се знае, че има и някаква такава история.

То по-автономното си върви с цената и особеностите, затова е тоя дебат сега тука :)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.