Отиди на
Форум "Наука"

Hyperloop / Хипелууп


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Може да бъде и Хайпърлууп, все тази

Вместо въведение:

До десет години е напълно възможно да бъде реализиран революционният проект за супербърз транспорт "Хиперлууп" (Hyperloop), замислен от милиардера Елън Мъск - основател на SpaceX и директор на Tesla Motors.

Това става ясно от представен в края на миналата седмица специален доклад от 76 страници, посветен на проекта. Целта на "Хиперлууп" е времето за придвижване между Лос Анджелис и Сан Франциско, които са на 600 км разстояние, да бъде съкратено до 35 минути. Сега това разстояние се взима за повече от 6 часа с кола и за 12 ч. с влак. 

http://www.dnevnik.bg/istorii_na_denia/2014/12/22/2442918_svruhskorostnata_sistema_na_elun_musk_hiperluup_moje/

http://tukisega.bg/world/%D0%B1%D1%8A%D0%B4%D0%B5%D1%89%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%85%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BB%D1%83%D1%83%D0%BF/

http://m.profit.bg/news.php?id=111004

А сега повече на на EN:

 

Ще имам още клипове, че вкарам и нашите разсъждения от "Трупове космонавти"

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 65
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • 1 месец по късно...
  • 1 месец по късно...
  • Модератор Инженерни науки

Теста от вчера

Тества се шейната и магнитното задвижване. Засега е половин МАГЛЕВ.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Потребител

Магнитно задвижване, но на клипа в началото на темата всички моделчета, а и на анимациите също, имат нещо като турбини, въпреки че се казва, че налягането в тръбата ще е ниско. Та как ще се задвижва това нещо все пак? Или турбините са само за красота и за глупаци като мен :D

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това е бъдещето. Ще ги поставят под земята, под водата, във въздуха, както са днешните тръби за газ и нефт.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Виктор Николов said:

Магнитно задвижване, но на клипа в началото на темата всички моделчета, а и на анимациите също, имат нещо като турбини, въпреки че се казва, че налягането в тръбата ще е ниско. Та как ще се задвижва това нещо все пак? Или турбините са само за красота и за глупаци като мен :D

Тръбите, по които ще се движи влакчето: за модел - наподобяват тръба на прахосмукачка. Каквото "засмуче" (вентилатор- турбина - все въздух движи) с голяма скорост отива ... в торбичката на прахосмукачката.

При влака - за спиране ще се "духа" срещу него...:)

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разстоянието между релсите на съвременните влакове от 1,435 м било базирано на технология от античността - разстоянието между колелата на римските колесници.

 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 9 часа, Виктор Николов said:

Магнитно задвижване, но на клипа в началото на темата всички моделчета, а и на анимациите също, имат нещо като турбини, въпреки че се казва, че налягането в тръбата ще е ниско. Та как ще се задвижва това нещо все пак? Или турбините са само за красота и за глупаци като мен :D

Щом задаваш такива въпроси и имаш макар и груба самоирония, не си такъв.

Магнитно е задвижването. Концепцията може очасти  да се смени няколко пъти, виж само темата откога е (това е много време за Илън Мск :) ), но общото са тръбите с разреден въздух за да се намали съпротивлението на въздуха. Поддържа се налягане каквото е на височкината на която летят самолетите. С цел безопасност и разумна цена предполагам. Значи от тръбите се изпомпва постоянно защоро има утечки. Да вкараш вътре водород, хелий или да се поддържа кослически вакуум ще е невъобразимо скъпо. Мотрисата / капсулата ще вкава въздух с компресор (няма нужда чак от такива турбини) за да става за дшане, а при високата скорост може и без компресора.

 

 

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 6 часа, Малоум 2 said:

Тръбите, по които ще се движи влакчето: за модел - наподобяват тръба на прахосмукачка. Каквото "засмуче" (вентилатор- турбина - все въздух движи) с голяма скорост отива ... в торбичката на прахосмукачката.

При влака - за спиране ще се "духа" срещу него...:)

...

Не подвеждай човека, още в предишна тема (когато не бе ясно) "ти казах" как ще се движи. Изгледай някой клип, прочети за технологията. Това не е вакуумпоща.

Имаше една последна инфо, че на американци им се вижда скъпо, затова в Австрия и Унгария ще се строи. Не знам какво стана, но още по-последена новина е, че в Дубай или емирствата щ се строи. Тази информация ще я проверя или проверете, не я приемайте за чиста монета.

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Инженерни науки

Позволявам си да цитирам нещо българтско. Що го има...

http://nauka.offnews.bg/image/Първи-снимки-на-тестовата-писта-на-футуристичния-транспорт-Hyperloop_1589.html#ad-image-0

Футуристичният транспорт Hyperloop е с една крачка по-близо до реалността - публикувани са първите снимки на строящата се в пустинята Невада пълномащабна тестова писта.
Снимка : Hyperloop One

20170308_da4fb5c6e93e74d3df8527599fa6264

20170308_da4fb5c6e93e74d3df8527599fa6264

20170308_da4fb5c6e93e74d3df8527599fa6264

20170308_da4fb5c6e93e74d3df8527599fa6264

 

Я, много са. На линка си ги разгледайте. :animatedwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 11.12.2016 г. at 21:01, Joro-01 said:

Щом задаваш такива въпроси и имаш макар и груба самоирония, не си такъв.

Магнитно е задвижването. Концепцията може очасти  да се смени няколко пъти, виж само темата откога е (това е много време за Илън Мск :) ), но общото са тръбите с разреден въздух за да се намали съпротивлението на въздуха. Поддържа се налягане каквото е на височкината на която летят самолетите. С цел безопасност и разумна цена предполагам. Значи от тръбите се изпомпва постоянно защоро има утечки. Да вкараш вътре водород, хелий или да се поддържа кослически вакуум ще е невъобразимо скъпо. Мотрисата / капсулата ще вкава въздух с компресор (няма нужда чак от такива турбини) за да става за дшане, а при високата скорост може и без компресора.

 

 

Да вметна само, колегата питаше за турбините, които са отпред на всяко вагонче (всяко вагонче е влакче)

Цитирай

"Магнитно задвижване, но на клипа в началото на темата всички моделчета, а и на анимациите също, имат нещо като турбини, въпреки че се казва, че налягането в тръбата ще е ниско. Та как ще се задвижва това нещо все пак? Или турбините са само за красота и за глупаци като мен :D "

Тези турбини са за именно за това  - да създават вакуум пред вагончето, в иначе условно "ниското" налягане което се поддържа в тръбите.. Това ниско налягане обаче създава високо съпротивление при висока скорост, и чрез турбините се елиминира/минимизира "високоскоростното" съпротивление.

(това го пише в описанието)

Защо не се поддържа вакуум в тръбите, по целото трасе? Който се е занимавал с вакуум може да се досети за една от основните причини  - утечките са по трасето са неизбежни (те са "мисия невъзможна" откъм избягване), а пък тяхното локализиране и отстраняване са мисия невъзможна от гледна точка на ресурси и време; Втората причина е свързана с усложняването /"утежняването"на самите средства и превоза на хората (сравнение между самолет и пътници в самолета, и летищен терминал VS совалка и космически пътници)

ПС

Аз разбирам много добре какво е направил Мъск и защо, но никога нямаше да се сетя да го направя , та не ме приемайте наравно с Мъск :)

Той е иноватор, аз съм прост инженер (било то и много ерудиран :animatedwink:

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Благодаря за уточнението и допълнението..

Допуснал съм грешка.

Аз мислех, че първо не беше ясна концепцията (пак може да не съм дочел) за задвижването (като една от причините за турбините), та говорихме в друга по-стара тема (още преди самото начало) и за пневматична поща.

Другото за което предполагах - да се осигури въздух за дишане - по начина по който се прави в самолетите. Големите турбини малко не ми се връзваха, но го отдавах на дизайнерска измислица.

Не мислех обаче, че може да помагат на задвижването по този начин (за мен това си е задвижване, пък било то и "хибридно"), защото бях убеден,че ще се използва MAGLEV. Веднъж "окачено" на магнитно поле, за влакчето е най-рентабилно и така да се задвижва - с "бягащо поле", като електромотор. Да кажем като линеен електродвигател. Един от трите възможни начина за постигане на MAGLEV (електродимнамичното ако не греша) дори изисква окачената мотриса да се движи, за да левитира. Под някакви скорости си ляга на ролките / колелцата.

Ако правилно съм запомнил.

Аз бих решил въпроса чрез обтекаема форма (има вече и за свръхзвукови скорости, каквито няма да са там), а ако смятам да вкарам енергия, бих използвал и "плазмени обтекатели", отскоро се говори за тях. Има по-добри условия отколкото при самолетите за тях, според мене.

Имам си трески за дялане - не чета и често говоря неясно.

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Joro-01 said:

Благодаря за уточнението и допълнението..

Допуснал съм грешка.

Аз мислех, че първо не беше ясна концепцията (пак може да не съм дочел) за задвижването (като една от причините за турбините), та говорихме в друга по-стара тема (още преди самото начало) и за пневматична поща.

Другото за което предполагах - да се осигури въздух за дишане - по начина по който се прави в самолетите. Големите турбини малко не ми се връзваха, но го отдавах на дизайнерска измислица.

Не мислех обаче, че може да помагат на задвижването по този начин (за мен това си е задвижване, пък било то и "хибридно"), защото бях убеден,че ще се използва MAGLEV. Веднъж "окачено" на магнитно поле, за влакчето е най-рентабилно и така да се задвижва - с "бягащо поле", като електромотор. Да кажем като линеен електродвигател. Един от трите възможни начина за постигане на MAGLEV (електродимнамичното ако не греша) дори изисква окачената мотриса да се движи, за да левитира. Под някакви скорости си ляга на ролките / колелцата.

Ако правилно съм запомнил.

Аз бих решил въпроса чрез обтекаема форма (има вече и за свръхзвукови скорости, каквито няма да са там), а ако смятам да вкарам енергия, бих използвал и "плазмени обтекатели", отскоро се говори за тях. Има по-добри условия отколкото при самолетите за тях, според мене.

Имам си трески за дялане - не чета и често говоря неясно.

MAGLEV + вакуум (локален) за достигане и поддържане на високата скорост

Обтекаемата форма също не елиминира съпротивлението, а го намалява (съпротивлението зависи от квадрата на скоростта при неизменни други условия http://w3.bg.volkswagen.at/vw_world/innovation/technik_lexikon/luftwiderstand.html) ,

От практиката знам, че един самолет преминал звуковата бариера , изразходва три повече гориво отколкото е изразходвал преди да я премине

При създаването на вакуум (и при неизменни други условия) се увеличава локалната скорост на звука , т.е. един вид звуковата бариера се повишава

(При налягане на въздуха 0,1 кPa, и температура 20 градуса Целзии,  скорооста на звука във въздуха е около 600 метра в секунда)


Та ако дискутираме в тази връзка Трябва да се направи калкулацията кой от вариантите и решенията е по-работещ и/или ефективен- "обтекаема форма" или "вакум", при който влакчето не достига локалната скорост на звука, т.е движи се с подзвукова скорост ; Предположих, без да съм сигурен разбира се, че инженерите на Мъск са помислили по този въпрос.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_speed

(Проблeмите при СЗ скорост са нагряването на корпуса и shock wave)

---------

Поздрави, радвам се че дискутираме

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, nik1 said:

Защо не се поддържа вакуум в тръбите, по целото трасе? Който се е занимавал с вакуум може да се досети за една от основните причини  - утечките са по трасето са неизбежни (те са "мисия невъзможна" откъм избягване), а пък тяхното локализиране и отстраняване са мисия невъзможна от гледна точка на ресурси и време; Втората причина е свързана с усложняването /"утежняването"на самите средства и превоза на хората (сравнение между самолет и пътници в самолета, и летищен терминал VS совалка и космически пътници)

Всъщност вакумът и налягането се осигуряват лесно, а не трудно, и в тръбите ще има създаден вакум. В днешно време има хиляди километри тръби по земята за пренос на вода, нефт и газ, тъй че хората са наясно с утечките и контролирането им. Ако не беше така навсякъде щяха да хвърчат нефтени и газови гейзери покрай тръбите. Не е никакъв проблем това с утечките и много лесно в тръбата ще се пуска диагностициращ вагон който да изследва кислородното съдържание в различните сектори за да локализира утечката. Дигностиката може да се извършва и от всеки редовен вагон постоянно при експлоатацията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 17 минути, makebulgar said:

Всъщност вакумът и налягането се осигуряват лесно, а не трудно, и в тръбите ще има създаден вакум. В днешно време има хиляди километри тръби по земята за пренос на вода, нефт и газ, тъй че хората са наясно с утечките и контролирането им. Ако не беше така навсякъде щяха да хвърчат нефтени и газови гейзери покрай тръбите. Не е никакъв проблем това с утечките и много лесно в тръбата ще се пуска диагностициращ вагон който да изследва кислородното съдържание в различните сектори за да локализира утечката. Дигностиката може да се извършва и от всеки редовен вагон постоянно при експлоатацията.

Създаването на херметичност е различно от създаването и подържането на вакуум.
Каква е разликата: Утечките при вакуума са микроскопични, и за да се подържа вакуум в даден обем е необходимо да има постоянно работеща вакумна помпа (това всеки физик го знае, защото физиците в БГ работят с вакумни инсталации, но въпросът е  инженерен)

https://ru.wikipedia.org/wiki/Вакуумный_насос

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не е никакъв проблем използването на стотици вакумни помпи по трасето за осигуряването на вакум. В случая ще се използват вентилатори, а не вакумни помпи.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Повече системи - повече проблеми, по малко системи, по-малко проблеми - основно правило в техниката

Бая проблем си е подържането на стационарни помпи, Отделно от това трябва да има система (и решения) които да осигуряват вакума, когато хората влизат/излизат от системата

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Еми няма как да искаш да се движиш със 4 000 км в час и да очакваш че това ще става евтино и без да се справиш с големи проблеми. 

Целта оправдава средствата както се казва в римската поговорка. По тази причина примерно ядрените централи са с много системи, които подсигуряват всички технологични нужди, въпреки, че изискват и много поддръжка. Същото е и с ускорителя на ЦЕРН - много сложно и скъпо нещо за постигане на определени цели. 

Тоест със сигурност хиперлупа няма да е просто тръба в която два магнита бутат един вагон.
Ще има и вакумни вентилатори, ще има много мощни магнити, много ток за тях, и много компютри, много сензори, ще има аварийни системи, аварийна поддръжка, ще се реши това как най-бързо да се евакуират хората от тръбата и т.н.

Turbomolecular pump

 

 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Целта е постигната с по-малко средства, по малко системи и по-малко рискове за хората ..Намерено е най-простото решение, което според Айнщайн е гениалност.

Рисковете за хората:

Пътниците не са космонавти/аеронавти или стахановци , които са готови да си жертват живота за Родината, Сталин и Победата при проблеми със системите, а обикновени граждани тръгналили по работа и търсещи сигурно и спокойно пътуване ..Ако в системата има вакуум, всяко разхеметизиране на влачето, би ги изпратило при Създаделя. Мислиш ли че това хората няма да го разбират?

ПС

Аз не ползвам тенждери под налягане, други хора не изполват газови уредби за колите си и изобщо, трети ги е страх от тока, и .т.н. Ква е позлвата и тръпката да правим сложни и потенциолно (хипотетично) опасни гражддански системи, ако можем да ги направим напълно безопасни. Ми никаква..

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Страхливи хора винаги е имало, но технологиите си се ползват въпреки тези които ги е страх от самолетите, от тенджерите под налягане или от газовите уредби за колите. Самолетите напрактика представляват алуминиев балон пълен с въздух под налягане работещ във вакуума на високата атмосфера. При това летят в много хаотичната и неконтролирана среда на атмосферата, но си остават най-безопасният транспорт, който се използва от милиони. Тъй че аргументите в тая насока са слаби. 

Хиперлупа е нещо като самолет - с херметическа капсула с атмосферно налягане в нея, която ще се движи във вакуум, но в строго контролираната среда на тръбата и задвижвана от магнити, а не от реактивни двигатели. При това капсулата на хиперлупа няма да има нужда да е толкова лека като самолетите, и няма да е от лесно разпадащ се тънък алуминий, а конструкцията й ще е много по-здрава и устойчива на разхерметизиране, на катастрофи и други подобни.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И със сигурност капсулата няма да има нужда да смуче въздух от тръбата, че да осигурява вътрешното налягане и кислорода за пътниците. Всичко това много лесно може да се подсигурява чрез резервоари за сгъсстен или втечнен въздух или кислород.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 7 часа, nik1 said:

---------

Поздрави, радвам се че дискутираме

 

Мерси, поздрави и на тебе.

И аз обичам тези дискусии.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Така... Макебулгар, Ник е прав. Инженерите търсят в общия случай стандартни, разпространени, надеждни и не на последно място нескъпи решения.  Вакуумпомпи  най-вероятно пак ще има за поддържане на ниското налягане. Използването на вакуумни помпи навсякаъде по трасето, така че да поддържат вакуум като в адронния колайдер (както ти искаш) е технически възможно, но скъпо. Много по-скъпо отколкото би било в ускорителя. По-голяма мрежа, по-често ще влиза въздух.. Утечкида нямаше, ще има сваляне и качане на пътници.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

https://www.drive.ru/world/56697ced95a65665d500008f.html

Пише, че  е достатъчен форвакуум - до 10-3   атм., което е много по-лесно достижимо от вакуума на адронния колайдер и на детектора на гравитационни вълни, за които сме обсъждали. Постига се с механични помпи.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!