Отиди на
Форум "Наука"

Гърция в Македония. Историята на една фалшификация.


Recommended Posts

  • Потребител

Гръцката пропаганда в Македония.

Много интересно е отношението на Гърция към Македония, било като царството на Филип II, било като географската област македония с трите й дяла. Отношението на античните гърците към македоните е крайно негативно - смятат ги за завоеватели, варвари и чума за гръцкия свят. Антична Македония (която е разположена в днешна Егейска Македония) е важна за Елада, тъй като я снабдява с дървен материал, с който после гърците си строят корабите, с които докарват тракийското жито. Атина и другите полиси имат интерес да се намесват в работите на Македония, което предизвиква реакцията на Филип. С военна акция той завзема Тракия и създава Филипополис, като така конфискува житото и държи гърците в мат. Синът му с един удар завзема цяла Елада, което за гърците е край на свободата им. Горе долу толкова за античния период.
За първи път в гръцки научен труд се говори за Македония през 1806, когато се потвърждава изнесеното по-горе. Македоните са взели свободата на Гърция, а най-лош е Александър. Между 1820-30 избухва гръцкото въстание, и последвалата Руско-Турска война, която завършва с независимо кралство Гърция, със столица Атина, включващо Атика, Пелопонес и Евбея. Първият държавник на Гърция, Каподистриас, формулира гръцките искания за северна граница с линията Олимп-Мецово, т.е областта Тесалия, която си е традиционно гръцка, докато Македония и Тракия още през Средните векове са били славянизирани. По-късно ще добави и тясна линия между Олимп и Солун, и Халкидически п-ов, в която също има компактни маси гърци. 
Нещата в младата гръцка държава се развиват буреносно, и към 1840 г. има голямо напрежение между властите в Атина, и външните гърци – тези от Йония, Тракия, Македония, Тесалия, Епир, които също са участвали в гръцкото въстание, но не са включени в гръцката държава. Сблъсъкът води до политическа криза, преврат в Атина и сбикване на Народно събрание, където се дискутира една нова визия за Гърция. Лагерите са ясни и са два – тези на убития Каподистриас, които настояват за национална гръцка държава, идеологически основана на античното наследство на древна Атина. Срещу тях са поддръжниците на Полинис и Адониос Кораис, които смятят, че Гърция трябва да се разшири с Тесалия, Епир, Македония – което за тях изключва Вардарската част, Тракия – днешна Европейска Турция и Гърция на изток от Кавала, България – което е областта между СТара планина и Родопите, Йония – днешния егейски бряг на Турция, и естествено столицата да е в Константинопол. Идеологическата поддръжка е, че Гърция не е само наследник на антична Атина, ами и на древна Македония, и на Византия. И едните, и другите, имат нужда от идеологическа база, защото това е епохата на Концерта на Великите сили. След 1815 г. в ЕВропа се налага идеята, че бъдещите войни трябва да се избягват, като проблемите се решават на конгреси. Всеки, който нападне съседна държава, без да го съгласува с Великите сили, моментално ще бъде наказван. Затова Гърция търси идеологическа база, която да изложи пред Европа, чрез която областтите да й бъдат присъдени, или която да аргументира бъдеща агресия. Тази иделогическа база е подплатена и със статискита. През 50те години на 19 век излизат две преброявания на населението в областта Македония – вече включващо и части от Вардарска Македония, според които в областта общо живеят към 700 000 души, от които 500 000 са гърци, 120 000 славяни, 100 000 турци, 40 000 евреи, 30 000 власи. Тук Гърция удобно не споменава за българи, а говори за славяни, което е разбираемо. Гърция в този момент не признава съществуването на българи изобщо, според нея те са гърци, понеже са част от Патриаршията, които говорят на славянски, но лесно могат да бъдат елинизирани (както са елинизирани славяните и албанците в Кралство Гърция, които доминират етнически. В средновековието гръцкото етническо население е концентрирано около Солун, Константинопол и Мала Азия, докато Атика, Епир, Тесалия и Пелопонес са крайна далечна провинция, населена с албанци и славяни, говорещи гръцки). На гърците е ясно, че в Македония, което за тях е основно Егейска Македония, гърците са много малко, основно в Солун, Халкидики и няколко други града. Затова милионите гърци, които изкарват, са чисто и просто българи, които са част от Вселенската патриаршия. Тя застава зад тази амбициозна идея, наречена МЕГАЛИ ИДЕЯ, т.е обединение на Епир, Тесалия, Македония, Тракия, Йония и Константинопол с Кралство Гърция, и провежда активна прогаганда над милионите българи, които са част от нея. Те са обявени за славянофонни гърци, а в епорийски училица и църкви активно им се набива, как са гърци, понеже са православни. 
Именно 40те и 50те години са повратна точка в гръцката политика спрямо Македония. За да превземеш Цариград, трябва първо да вземеш Тракия. А няма как да вземеш Тракия, ако прети това не вземеш Македония. Така в Атинския университет вече се говори, как Александър македонски бил символ на едниството на гърците, а омразата на древните атиняни и речите на Демостен срещу баща му били мотивирани от икономиката и високите цени на дървения материал. Гърция започва да смята държавата на Филип и Александър за част от своето наследство. 
През 1870 година обаче се създава Българската Екзархия. Тя обхваща Мизия, Тракия и Македония, като във спорните зони се провеждат плебисцити. Населението от Скопска, Битолска, Охридска, Прилепска, Драмска, Воденска, Леринска оббаст масово избира Екзархията. Вече няма как да се говори за славяни, а за българи. В областите, където гласувалите за Патриаршията са над 30 процента, се установява двойна църква – в Битоля, гръцкото Монастири, в Пловдив, Варна, Анхиало, Созопол и Месемврия. 
През 1878 се създава българската държава, и вече политическата реалност е съвсем различна. В тая нова обстановка гръцкото външно министерство се съветва с консулите си в ИЗточна Румелия, Егейска и Вардарска Македония докъде могат да се простират гръцките териториални претенции. В резултат се оформя една нова карта на Македония, която е разделена на две – по линията Демирхисар – Крушево – Прилеп – Струмица: и оттук вече има дискусия, според един проект линията тръгва на север да обхване Мелник и по линията северно от Станимака, според други завива на юг до Серес. Та на юг от тая линия е гръцка Македония, а на север е българска, и гърците претенции нямат. 
От 1880 Гърция концентрира усилията си именно в областта южно от тази линия, т.е в дн. Егейска Македония, която да й осигури териториален коридор към Солун, и през Източна Тракия към Константинопол. Там се разгръща най-активната гръцка порпаганда. Оказва се, че в тази област, градовете основно са гръцки, обаче селата са български. И понеже диоцезите на Патриаршията са базирани в градовете, ако Солун е предимно гръцки град, то и солунския диоцез е част от Патриаршията почти автоматично. Обаче мнозинството хора във вилаета са българи от селата, почти насила писани в списъците на Патриаршията. Като част от пропагандата се създава организацията Етники Етерия, която използва Критското въстание и притиска гръцкото правителство да прати армия в помощ на въстаналите критяни. Това налага няколко османски дивизии да тръгнат от Солун на юг, гръцката армия нахлува в Тесалия, и след едномесечна война през 1897 Гърция е разбита. Разпуска организацията и се кротва за малко.
Този момент е използват усилено от ВМОРО, създадена именно тогава. В подготовката на Илинденското въстание само за няколко месеца през 1903 над 160 български села в Егейска и част от Вардарска Македония минават от патриаршията към Екзархията. Десетки хиляди “гърци” стават българи. Гърция не може да стои със скръстени ръце и още през 1903 решава да изпрати чети в Егейска Македония, които да тормозят българските села, и да не им позволяват да минават към Екзархията, а миналите да ги върнат обратно в Патриаршистките списъци. 
Логистически е много трудно да се изпълни тази мисия, тъй като четите трябва да изминат 400 км от Атина до Солун, през османска територия, което е нарушение на договора от 1897, и може да доведе до нова война. Затова Гърция разработва гениален план – тайна организация вербува гърци от България – от Варна, Анхиало, Созопол – въоръжава ги, тренира ги, и после през Бараково ги вкарва директно в Македония. Тези чети са известни с името андарти и са основни агенти на гръцката въоръжена пропаганда в Македония между 1903-1908, известна под името МАКЕДОНИКИ АГОНАС. След серия от кланета, едно от които е това в село Загоричани от април 1905, в България започват протести първо пред гръцките консулства. Когато обаче става ясно, че главорезите са от Анхиало и Варна, че са тренирани у нас, а после ранени са лекувани в български болници на държавни разноски, става страшно. Започват масови погроми над гръци кафенета, училища, болници, магазици и църкви. Бунтовете обхващат цяла България – Карнобат, Сливен, Тополовград. В Пловдив са превзети гръцките църкви Свети Димитър, Света Марина, Света Неделя. Особено епични са боевете по улиците на Варна. Стотици въоръжени варненци обсаждат гръцката църква Свети Никола на главната улица. Гръцките свещеници се барикадират вътре и започва стрелба. В края на деня църквата е превзета. Най-тежки са битките за Анхиало, Поморие. Гърците от града, изцяло гръцки, създават народноосвободителна армия, която се барикадира в подстъпите на града край манастира Свети Георги. Стотици въоръжени българи от околните села започват епична битка за манастира, който е превзет. На Анхиало не е простено – целият град изгаря като факла, 10 000 гърци хукват към морето с лодки, много се издавят. От България са изгонени всички гръцки епископи.
В Македония четите на ВМОРО не бездействат. Командирът на андартите, капитан Павлос Мелас, е заловен, одран жив, а главата му е набучена на кол. 
Нещата утихват с Балканската война, следва ПСВ. За да не се повтарят същите погроми, двете държави доброволно си разменят почти цялото население чрез серия от спогодби през 20те години на 20 век.

Тука много интересно. Към 80те години на 19 век Гърция почва да чертае разделителни линии на влияние в Македония. Областта е разделена на три части - на юг от линията Негуш - Солун - Серес - Драма е гръцка езикова зона. Между тази линия и линията Крушево - Струмица - Мелник - Неврокоп е спорна езикова зона, която ще се определи в зависимост от това кой я владее. На север от тази линия е безспорно "славянска зона". Гърците предлагат тия линии първо на Сърбия. Сърбите обаче са въоръжени с Начертанието на Гарашанин, и предявят претенции за Билотя и Серес, освен, че искат сръбски владици да се назначават от Патриаршията в части от Македония, за които претендират. Гърците се дърпат, и предлагат линиите на България.Батемберг пътува за Атина през 1883, и се връща възмутен от тия деления. В навечерието на Балканската война Венизелос предлага на Гешов подялба на Македония горе долу по спорната линия. Ние катерогично отказваме каквото и да било деление на областта, като Фердинант претендира за Солун. Тогава Гърция подписва договор със Сърбия, като областта е поделена между двете държави, а Гърция прави отстъпка и предава Битоля на Сърбия, защото е ясно, че с България ще се води война така или иначе. Пред октомври и ноември 1912 Сърбия освобождава Скопие, Тетово, Струга, Охрид, Битоля, води известната Кумановска битка. България праща в областта само една дивизия, 7ма Рилска, която стига до река Вардар, освобождава Крива Паланка, Щип, Велес, Кочани, Струмица, и по реката се спуска на юг към Солун. Гърците маниакално преследват Солун, и българи и гърци влизат в града почти едновременно. Линиите в Македония са начертани. Интересното обаче е как се държи Гърция след войните. Между 1912-19 страната е увеличила територията си два пъти, а населението три пъти. В гръцка Македония, елиники Македония, има около милион население, т.е половината от населението на цялата област, и половината от територията. Сред тях етническите гърци са едва 20 процента. 400 000 са славяномакедоните, както ги нарича Гърция, другите са турци, албанци, евреи, роми. Проблемът на Гърция след ПСВ не са 370 000 българи. Проблемът е да задържи тези територии, като ги направи етнически чисти. Със серия от спогодби, първата от които е още с Ньойския договор, около 300 000 българи от Егейска Македония са разменени за 70 000 гърци от България. И именно тук е интересното, ако тези хора не бяха българи, а македонци, защо не ги размениха със Сърбия, ами точно с България.....? На мястото на изселените Българи Гърция си прибира всички Понтийски Гърци от Черноморието и Крим, и всички гърци, които Ататюрк прогонва от Мала Азия. След ПСВ Гърция, като победител, решава да нанесе решителен удар на победената Осмаска Империя. Извършва се десант край Смирна, и контранастъпление, което стига почти до Анкара. Там обаче гърците са порязани от Ататюрк, който ги връща обратно до Смирна и подпалва града, за да не могат да се върнат. Случва се голямата гръцка катастрофа. На Лозанския мирен договор Гърция и Турция се съгласяват за размяна на население - от Мала Азия се изселват всички гърци, които са настанени в Егейска Македония, а от Егейска Македония се изселват всички 300 000 турци, които отиват в Мала Азия. Турци се стреми да създане етнически чиста държава, базирана не на религията, а на езика, поради което тези гръко-турски спогодби засягат само турскоговорящото население от Егейска Македония, но изключват българите мюсюлмани, които живеят в Западна Тракия - Комотини, Александруполис и планинските области на Южните Родопи, които си остават там. Затова днес в Егейска Македония мюсюлмани няма, докато има доста българомохамедани веднъж човек да мине в Гърция от Златоград или Маказа....Така в началото на 20те години на 20 век от Егейска Македония Гърция предава на България и Турция към 600 000 души общо, а приема от тях над 630 000 колонисти, не винаги гърци, и невинаги говорещи гръцки, от България, Крим, Грузия. Разбира се, техните деца вече са с гръцко самосъзнание. Разбира се, не всички българи се изселват. След ПСВ гърците ги наричат славянофонни гърци, т.е всички правсолавни са обявени за гърци по националност, но се смятат за езиково малцинство. Ползва се терминът славянофонни гърци, за да се идентифицират те с българите от България, които са били част от патриаршията. Освен тези 600 000 колонисти, които Гърция довлича от Турция, България, Русия, Грузия, в областта са населени и около 50 000 стари гърци от териториите, били част от Кралство Гърция преди 1912 - Атика и Пелопонес, които са назначавани за кметове и областни управители в областта. Гръцките колонисти изземват земята на местните българи, вкл. и онези, които са останали в областта, като след това им я дават под аренда. Така местните трябва да работят, и да си плащат за това. В резултат още около 40 000 българи се изселват към България, и около 5 000 към Вардарска Македония. Така към 1924 гърците стават етническо мнозинство в Егейска Македония. Гръцките колонисти, съставени не само от етнически гърци от Черноморието на България, Русия, Грузия, Мала Азия, но и от власи, грузинци, арменци, са начерени елиномакедоники, т.е гръкомакедонци, докато местното българоезично население е определено като славяноезични гърци, или ендопии, т.е местни.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 66
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор

Владиката Каравангелис, който е основния организатор и вдъхновител на българското етническо прочистване в Македония, оставя уникални мемоари! 

Без свян описва всяко сатанинско дело, което е свършил.... 

http://www.promacedonia.org/bmark/gk/index.htm

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ще отбележа само: Българските чети са клали в пъти повече от гръцките (такива са били времената); Ако се направи обстоен и независмим разбор, ще се види, че българите са в пъти по-активни от гърците, Резулатът е - успяват да обърнат (с пропаганда, и терор) в българщината традиционно гъркоманското население..Включването на Андартите/Гърция е след въстанието (първото стражение между гръзка и българска чети е в 1904 година) , и опит да се поправят нещата

Клането в Загоричане е отмъщение срещу българските действия: Запалването на манастира в Чурилово и заплаването на Сливнишкия манастир, където българит убиват и игумена му който е вътре, В тези нападения взимат участие Загоричани

 

 

Цитирай

 

33. Както казах и преди, когато гръцкото правителство реши да поеме под свое покровителство борбата, беше доста късно, защото в цяла Македония бяха убити от Българския комитет почти всичките велики гръцки патриоти, подкрепата, да речем, във всяко място на елинизма и Православието. Само в периферия бяха убити Гелев и моят Котас и Вангелис, които щяха да подпомогнат толкова много гръцките чети. Беше убит поп Костандинос от Неред, поп Димитрис от Сребрено, поп Илияс и племенника му Георгиос. Гиамос от Посдивишча, попа на Зеленичево, поп Христос от Прекопане, учителят Атанасиос от Шестеово, четири лица от Бабчар в една нощ, Демек, трима мъже и една жена, които ми бяха гостували до 1901 година, учителят на Сетова, други от Айтози, Илиас Ковачис от Смърдеш, Зисис от Апоскеп, три жени от Жупанишча, на които им разпраха коремите и ги обесиха за краката, Аргирис от Куманичево, Лазар от Смърдеш и много други, стотици, насилни подкрепители на елинизма [61], Лазарос от Смърдеш го убиха, защото един ден преди това дойде при мене и ми извести, че Чекаларов с неговата чета се намираше в планината, в дадена точка над Смърдеш. Това беше през 1902 г. преди българското въстание. Веднага осведомих турската войска и тя отиде на това място, обаче, по причина на неспособност на командващия офицер, Чекаларов им избяга съвсем от ръцете.

 

 

34. Но и гръцките чети не пострадаха малко от безразличието и бавността на гръцкото правителство да се намеси в борбата, защото страната толкова беше побългарена, че с големи жертви, чети и главатари, сполучиха андартите да навлязат в територията на Българския комитет и да освободят гръцкото население, което полека-полека, отново се възвърнаха в ентусиазма и православието. След като Мелак падна в Статица, в Палеохор пада фуфас - с почти цялата си чета. Пада Лисас - в Осничани, Цорис - в Лехово, Гермас - близо до Костараци, Ламбринос Вранас - в Белкамен, Павлос от Желево - в Желево, Далипис от Габреш - в една планина на Корещата.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Оп оп оп - цитираш Каравангелис. Убити са гръцки "патриоти", които са тормозели българите здраво. 

 

И няма как нашите да са избивали "в пъти повече", защото просто Македония си е населена с българи. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Гъркоманите не искат да са българи -те са си патриаршисти и гъркомани, такива като теб казват, че са българи и искат да ги върнат в българщината ,и започват да ги "агитират" с терор и пропаганда...

Това в реда на нещата ли ти се струва? Нормално ли си струва; всичко е ОК според теб?. Не от тогавашна гледана точка, а от неутрална и научна..(нещата тогава са ясни, всеки коли и беси за "своето" си)

Ако утре аз искам да стана българогласен американец или финландец (имаме един такъв във форума) или унгарец (имаме и такъв), нормално ли е да дойдеш да ме агитираш с нож и пушкало, че съм българин :)?

-----------------------------------

Хайде по-сериозно и неутрално се отнасяй към дискусиите и фактите и историята, и не взимай толкова крайни и пристрастни позиции, става ли?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Добре дошъл Алва! Надяваме се този път да се задържиш по-дълго.

По темата. Гърците са много изобретателни в пропагандата. На доста места църковният въпрос се представя не като българи срещу гърци, а като "православни срещу схизматици".  В много от патриаршиските църкви по Тракия и Македония освен на гръцки се служи и на църковнославянски, а в училищата се преподава "славянско четмо и писмо". Естествено, на български (или църковнославянски) се предлага само елементарно ограмотяване, докато всички предмети се изучават на гръцки език. 

Това е доста объркващо за по-неграмотните и силно религиозни хора. Те не виждат разлика - и в едната и другата църква им "пеят на славянски" и в едната и другата децата им се учат на славянско писмо. За какво трябва да рискуват да изпадат в схизматична ерес?

Разните православни чужденци - руснаци, румънци и т.н. също наливат вода в гръцката воденица. При посещение на балканите те избягват екзархийските църкви и се черкуват само в "православните" т.е. на патриаршията. Това също се забелязва.

Т.е. не всички "гръкомани" са убедени гръкомани. Една голяма част са просто религиозни хора, неволно увлечени от гръцката "православна пропаганда"

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да добавя: Иредентизмът е в основата на всички вътрешни конфликти в Македония. От българогласните патриаршисти, могат да се получат  както елини, така и българи; от славяногласните (разбирайте българогласни) македонци могат да се получат сърби (по онова време се появяват и сърбомански села)


Там където границите са очертани, няма място за конфликти - от българи не могат да се получат албанци и обратно; от турците не могат да се получат българи (но от помаците  могат, и затова в българско и "новобългарско" помаците са "убеждавани" с нож, пушка и кръст да стават българи); от православни българи не могат да се получат турци..

/с войните 1912-1913 и след 1918 се решават и въпросите с "очертаните етнически ници", чрез преочертаване на националните - с изгонване на чуждото население, или с етоноцид,-визирам сърбо-югославската деетнизацията на българите в Македония/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 13 часа, nik1 said:

Ще отбележа само: Българските чети са клали в пъти повече от гръцките (такива са били времената); Ако се направи обстоен и независмим разбор, ще се види, че българите са в пъти по-активни от гърците, Резулатът е - успяват да обърнат (с пропаганда, и терор) в българщината традиционно гъркоманското население..Включването на Андартите/Гърция е след въстанието (първото стражение между гръзка и българска чети е в 1904 година) , и опит да се поправят нещата

Клането в Загоричане е отмъщение срещу българските действия: Запалването на манастира в Чурилово и заплаването на Сливнишкия манастир, където българит убиват и игумена му който е вътре, В тези нападения взимат участие Загоричани

 

 

 

 

Стига глупости дай факти за едно клане извършено от четите на ВМОРО подобно на това за Загоричане.Каравенгелис е такъв фанатик че не смята българите дори за православни християни.За него всеки който признава властта на патриарха е грък.Чуриолвския манастир не е изгорен изцяло а само жилищната част където са се криели гръцките андарти.Църквата остава пепокътната.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е, е...чак пък че ВМОРО са избивали повече от гръцките чети няма как да е. В Егейска Македония в периода почти няма гърци, населението е българско.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, resavsky said:

Стига глупости дай факти за едно клане извършено от четите на ВМОРО подобно на това за Загоричане.Каравенгелис е такъв фанатик че не смята българите дори за православни християни.За него всеки който признава властта на патриарха е грък.Чуриолвския манастир не е изгорен изцяло а само жилищната част където са се криели гръцките андарти.Църквата остава пепокътната.

Стига глупости, Ресавски..Човек по човек ли да ги броим?

Три години е така:

Цитирай

През този период българите убиваха попа и слагаха български поп. Убиваха учители и слагаха български учител. Кой да им попречи?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 26 минути, alvassareiro said:

Е, е...чак пък че ВМОРО са избивали повече от гръцките чети няма как да е. В Егейска Македония в периода почти няма гърци, населението е българско.

Четите избиват наред всички видни гъркомани; ясно е че не се занимават много-много с с обикновените хора, макар че има и немалко убийства на селяни патриаршисти, за сплашване.

/Като убиеш попа, учителя и най-изявените гъркомани в едно село - селото става екзархистко и българско/

Смятам че са повече, защото терорът на ВМОРО започва още през 1901 година ; 2-3 години гръцкото правителство не прави нищо

/ВМОРО е държава в държавата, естествено е да се бори с гъркоманията и да иска да я изкорени/

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, resavsky said:

Булшит до 1904 година ВМОРО не воюва с никакви гъркомани.

Глупости, не знаеш какво пишеш..

http://www.promacedonia.org/bmark/gk/gk_3b.htm

Цитирай

 

Българският комитет имаше в Костур шпиони, които наблюдаваха кой влиза и кой излиза от Митрополията. Един ден към края на 1901 г. мисля, през месец ноември, дойде в Митрополията

 

334

 line_up.gif

 

един старец над 70 години, свещеник, поп Димитрис от село Сребрено. Въпреки че беше толкова стар, беше голям юнак. И покрай това, че българите му бяха заповядали да не идва в Митрополията, той дойде и така научих много за комитета и намеренията на българите. „И мен - ми каза накрая - ме гонят страшно, защото не се разцепих”.

 

Отиде си от Митрополията и в разстояние от един-два часа, го убиха. Представете си колко лошо ми стана с това.

 

 

 

Цитирай

Същевременно се убиха първите войводи на Българския комитет, Петров в Шестово и Марков - в Патели и положението започна да вдъхва някаква определена надежда, но нашите все още не възнамеряваха да се събудят. И след малко комитетът отново се връща, засилвайки дейността си. Изпраща Делчев да огледа бандите, изпрати още Геранов, Давидов и други с програма да изтреби всеки гъркоман, който щеше да се противопостави на плановете му. Убийствата започнаха по-страшни в цяла Македония. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Тома Давидов е изпратен да вдига въстание срещу турците в Македония а не да трепе гъркомани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Борбата с гъркоманията и заклеването в българищата (в екзархията) е част от революционна борба ; за да сполучи българското въстание, трябват лоялни хора, трябват повече хора, трябва да има сигурна комитетска мрежа..

Вижте и дейността на Чекаларов..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

ВМОРО са си главорези отсекъде, сега като споря с макета, те май мразят тия от своите, дето изменят на македонизма. Нищо чудно да са драли живи българите-гъркомани с повече мъст....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз в статията съм писал как за няколко месеца през 1903 ВМОРО обръщат в екзархийски 161 села!!! в Егейска Македония. Не е ясно как е станало това, невинаги е било со кротце со благо май......

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Отказването/"отказването" (в кавички- кадрите на ВМРО са амнистирани, а организацията се възстановява и е активна)  от патриаршията в Костурско (Костурско в началото на 20 век е гъркоманско) и Леринско продължава и след постепенното изтегляне на четите на  гръцката пропаганда (1907-1908 ); 

В интерес на истината - отказването става и доброволно, има доста свидетелства за това; От бивши гъркомански села се изпращат доброволци в балканските война, Селата стават опора на българщината през 30-те години на 20 век

https://bg.wikipedia.org/wiki/Сребрено

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Михаил Думбалаков пише следното:

Цитирай

Говорещи на чист български език, без да знаят нито дума гръцки, тези погърчени българи, каквито бяха всъщност героичните андарти, бяха по-опасни от чистите гърци. Жертва на ловката и хитростна пропаганда на лукавите елини, тия родоотстъпници премного бяха проляли света българска кръв..

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...