Отиди на
Форум "Наука"

Фини прахови частици в атмосферния въздух


Фини прахови частици  

7 потребители са гласували

  1. 1. Кое има по-голям дял в замърсяването на въздуха над големите градове с фини праховичастици?

    • Отоплението на твъро и течно гориво.
      1
    • Транспорта
      6


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

Точно така, ще става дума за замърсяване. Напоследък темата стана много актуална.

 

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Пушачите са най-големия замърсител.

 

Цитирай

Италиански учени от Националния институт за изследване на рака от Милано извършват през 2004 година сравнение на натоварването с фини прахови частици между лек автомобил с дизелов двигател с намалена емисия в режим на празен ход и пушенето на цигари.

При експеримента учените използват един гараж с обем 60 m³, в който първоначално работи в продължение на половин час при затворени врати и прозорци (с няколко малки вентилационни отвора) лек автомобил Форд Мондео турбодизел с екодвигател на празен ход. При това се измерва нивото на фини прахови частици в момента на работа и след това. След измерването гаража е вентилиран основно в продължение на четири часа и експеримента е повторен с три цигари, които са изгорени в продължение на 30 минути. Количеството измерени фини прахови частици при експериманта с лека кола са в границите на 36 (PM10), 28 (PM2.5), и 14 (PM1) µg/m³, а при експеримента с цигарите в границите на 343 (PM10), 319 (PM2.5), и 168 (PM1) µg/m³. Това изследване според заключението на учените доказва на първо място многократно по-голямото замърсяване в затворени помещения с фини прахови частици от пушенето на цигари, както и продължителното задържане на тези частици в помещението след спирането на пушенето (часове след спиране на експеримента). Авторите показват, че при друг двигател, който не е с намалена емисия, стойностите са сравними с експеримента с цигарите.[5]

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Фини прахови частици (ФПЧ) - всякакви твърди или течни вещества с малък размер, които не са химически разтворени в атмосферата. Аерозоли още, въпреки че това понятие не се употребява напоследък в този контекст, при нас се съкращава . На английски терминът е Particulate matter или PM - в случай, че някой попадне на английския термин.
 Това обаче не е всичко. Показателите коиот се измерват (разновидности на един показател по-скоро) са:

 - ФПЧ10 - Фини прахови частици с диаметър на частицата до 10 микрометра;

 - ФПЧ2,5 - По същата логика -до 2.5 миркрометра;

Или по смисъла на Наредба 11 от 14.05.2007 г, за норми на арсен, кадмий и никел и полицикличини ароматни въглеводороди в атмосферния въздух,  - ""ФПЧ10" са всички частици, преминаващи през размерно- селективен сепаратор с критичен размер 10 микрона (аеродинамичен диаметър на частиците – десет микрона), при 50 %- на ефективност на задържане;".

Обемно селективния сепаратор може да бъде филтър или циклон. Методите за измерване ще бъдат писани по-натам в темата.

На запад от нас вече е въведен показател и PM1, така че очаквайте соро.

Какво още.. Като показател си има единица (дименсия) и тя е микрограм на мубичен метър. Нормата по нашето законодателство е 50 микрограма (50 μg/m3) на кубичен метър за денонощие. Проблем е ако се превишава повече от тридесет и пет пъти в годината. Средногодишната ноема (СГН) е 40μg/m3;

За ФПЧ2.5 СГН е 25 μg/m3;

Това е написано в НАРЕДБА No 12 ОТ 15 ЮЛИ 2010 Г. ЗА НОРМИ ЗА СЕРЕН ДИОКСИД, АЗОТЕН ДИОКСИД, ФИНИ ПРАХОВИ ЧАСТИЦИ, ОЛОВО, БЕНЗЕН, ВЪГЛЕРОДЕН ОКСИД И ОЗОН В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ.

 

http://www5.moew.government.bg/wp-content/uploads/filebase/KVESMS/NAREDBA_11_ot_14052007_g_za_normi_za_arsen_kadmij_nikel_i_policiklicni_aromatni_vyglevodorodi_v_atmo.pdf

http://www.riosvbs.eu/images/files/NAREDBA_12_OCHAV.pdf

Редактирано от Joro-01
грешка
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 9 минути, makebulgar said:

Пушачите са най-големия замърсител.

 

 

Хехе

Не го вярвам

Редактирано от Joro-01
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Ти си прав, трябваше да добавя още отговори като: "Равен дял", "Дрги" или дори твоя отговор.

В БГ не се чистят улиците, приемам го, но има и нещо друго характерно пак само за нас. Отоплението на твърдо гтиво и по-специано - у нас се горят боклуци. Автомобилни гуми, талашит, пластмаси.. и да, това става и в центъра на София.

Най-вече.

Не подценявам ролята на транспорта. виждал съм при кацане как самолетът се гмурка в някаква жълтокафява среда (слой от въздуха), ще кача снимки.

Не натрапвам мнение, затова е анкетата.

Дърва се горят в Швейцария и Австрия в алпите (лятото съм го виждал, студено е там дето съм бил), но не мирише така.

Бивша колежка от Финландия ми каза, че къщата на родителите им се отоплява на мазут, там не знам как мирише.

И въпреки това, БГ води класациите. А сега де...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 15.02.2017 г. at 9:09, Skubi said:

.......

Тук в миналите седмици има/ше голям смог. Даже се стигна до там, че забраниха карането на тези автомобили които са стари. Даже безплатно можеше да ползваш градският транспорт само да покажеш рег карта на старият си автомобил. И? Смогът не намаля....Значи пропагандата внушавана от години, подкрепяна с данни от измерващити –постоянни и мобилни–станции изчислявания по-научному за смогът и за неговата огромна вреда. Внушавайки първо да си сменяш колата на катализаторна, после на хибридна и тнт. е било научна лъжа. Смогът намаля с няколко нищожни десетинки проценти. Сега почнаха нова пропаганда затова, че народът топли със смесено гориво въглища и дърва и заради това има смог.  

В нито един от медиите не се каза, цитира това което още при избухването на демокрацията/ за много кратко време имаше свобода на мненията, един метеорог каза, че естественното проветряване на градът винаги е бил по течението на река Дунав от север, северо-изток където в соца го затвориха с комплекси от по 10 етажа, а сега го разширяват с вилни зони което води до сечене на гори. А филтерът на градът са били парковете и горите на хълмовете в Буда където са сега вилите на свърх богатите.....Затова никой не говори.....

Виновни бедните пак, защото не топлят с гас или електричество , не си изолирват къщите, не си сменят прозорците....Макар че поредилите се правителства уж с огромни супсидии са помагали това... И цената на гаста и електричеството в миналите години е намаляла с 25%.....Къде са тези пари?

Сега казват по телевизията, че на ново сме в червена зона. Ако не се смени от утре пак забрана на коли.......

И в София нещата са горе-долу същите. Смогът се натрупва и натрупва дкато не духне силен вятър или докато не падне проливен дъжд, за да го отнесе. Преди години имаше проекти за зелен коридор от центъра към Витоша през Южния парк, от където да влиза свеж планински въздух, но сега всичките тези площи са застроени.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А как седят нещата извън големите градове? Защото и там живеят хора. Имам предвид че голяма част от къщите в някой села са подредени непосредствено до първокласен път. Път където трафика е сериозен и въпреки ограниченията на скоростта в населено място, колите си хвърчат с 90 км/ч. В тези къщи хората не се ли тровят от въглеродният оксид и серните съединения изхвърляни от колите?

Редактирано от Amazonski
неграмотност
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 34 минути, Doris said:

И в София нещата са горе-долу същите. Смогът се натрупва и натрупва дкато не духне силен вятър или докато не падне проливен дъжд, за да го отнесе. Преди години имаше проекти за зелен коридор от центъра към Витоша през Южния парк, от където да влиза свеж планински въздух, но сега всичките тези площи са застроени.

 

 

On 2/12/2017 at 20:39, Joro-01 said:

Точно така, ще става дума за замърсяване. Напоследък темата стана много актуална.

 

 

София, според някои изследвания била европейската столица с най-замърсен въздух.

http://kanal3.bg/news/22093-Sofiya-s-nay-mrasen-vazduh-v-Evropa

Нормално е според мен при толкова много нискоекологични/стари автомобили, и при липса на някакви по-специални  и крути регулациив тази връзка, София да се намира ниско в класациите по качеството на въздуха в европейските столици.

/В Атина, която все пак е и морски град, например е забранено движението на всякакви дизелови автомобили. Забраната същестуваше в някакъв непълен вариант от 1991 година, сега пак се разшумя по този въпрос и забраната е тотална, Има същата забрана в Париж и Мадрид/

Ако говорим за Пловдив - "Каменицата" (заводът) го затвориха (не значи че марката е затрита и бирата не се призвежда, произвежда се разбира се, но не в Пловдив) главно поради екологични съобрзжеия - големите камиони тровеха малко или много въздуха..

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Това за дизеловите автомобили (за забраната) не го знаех. Има смисъл.

Преди 47 минути, nik1 said:

Ако говорим за Пловдив - "Каменицата" (заводът) го затвориха (не значи че марката е затрита и бирата не се призвежда, произвежда се разбира се, но не в Пловдив) главно поради екологични съобрзжеия - големите камиони тровеха малко или много въздуха..

 

А това може да значи само, че в Пловдив сте напред :)

 

1 hour ago, Amazonski said:

А как седят нещата извън големите градове? Защото и там живеят хора. Имам предвид че голяма част от къщите в някой села са подредени непосредствено до първокласен път. Път където трафика е сериозен и въпреки ограниченията на скоростта в населено място, колите си хвърчат с 90 км/ч. В тези къщи хората не се ли тровят от въглеродният оксид и серните съединения изхвърляни от колите?

Зависи за къде питаш. Навсякъде има потенциален проблем когато се отопляваме с твърдо гориво или мазут, но в селата и малките градове разликата е драстинча. Там няма такава плътност на живущите и може и да няма 35 превгодина Но за едно село дето имам наблюдения, знам, че проблемът се дължи на отопленнието в близо 70%от случаите. Проблеммът става още по-голям, ако се горят въглища и още по-фолям ако се горят боклуци като пластмаси, стари гуми и талашит.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Joro-01 said:

Това за дизеловите автомобили (за забраната) не го знаех. Има смисъл.

А това може да значи само, че в Пловдив сте напред :)

 

Зависи за къде питаш. Навсякъде има потенциален проблем когато се отопляваме с твърдо гориво или мазут, но в селата и малките градове разликата е драстинча. Там няма такава плътност на живущите и може и да няма 35 превгодина Но за едно село дето имам наблюдения, знам, че проблемът се дължи на отопленнието в близо 70%от случаите. Проблеммът става още по-голям, ако се горят въглища и още по-фолям ако се горят боклуци като пластмаси, стари гуми и талашит.

Те менаджерите ще съчетаят "полезното с приятното" (както се вика де) :) - имотът е в центъра на града (най-"тесния" център!) и е 34 декара, Ще го осребрят като го продадат изгодно (ще има бирен център на площ от 3 декара)

Иначе, когато фабриката е строена , мястото и е било в края на града, Аз самият съм израстнал на 100 метра от Каменица, в края на католишкия квартал. Дядо ми и сестра му са преселници от Панагюрище, и когато са се установили в Пловдив, той е спретнал една къща в покрайнините в близост до Каменица (всъщност направил е две къщи в един двор, по добрите патриархални традиции - една за него и семейството му, и една  за сестра му, неженена "мома")

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Въпросът за твърдото гориво в анкетата ти, малко ме изненада :) За кюмбетата ли става дума?

------------------

Има някои иновативни и и радикални решения за автомобилите

http://www.webcafe.bg/autocafe/novini/id_1190577632_Oslo_kazva_sbogom_na_benzinoviya_dvigatel

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Кюмбета, да. :) Но и камини да са, все тая.

Даже пелетните камини и котли са източник на ФПЧ, макар и вероятно в по-малка степен. Не знам, там гадая (разсъждавам), аз дори не съм виждал пред мене горящо такова нещо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Пак ще повторя. Животът както винаги показва истината. Градският смог основно се благодари на това, че хората горят всякъкви всевъзможни боклуци по къщите за да топлят.....Трафикът на колите дава само нищожни % от общото замърсяване.....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А има ли данни какво е било нивото на ФПЧ преди няколко десетилетия, когато и за индустриални, и за битови нужди се е използвало основно твърдо гориво?

Ако това е основния замърсител, би следвало тогава нивата на замърсяване да са много по-високи

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Когато хората са се отоплявали само на твърдо гориво, гъстотата на населението в градовете е била много по-ниска отколкото сега. С изключение центъра, ама той колко е? Даже няма нужда да се връщаме толкова назад. Като бях дете, Захарна Фабрика беше цялата от еднофамилни къщички с дворове. Имаше само три панелени блока. Дори всички да са били на кюмбета, няма как да се изтровят един друг.

Проблема е когато кюмбетата са едно над друго (образно казано). За това в Париж забраниха използването на камините - целогодишно.

На другият край на спектъра е Ню Йорк. Всичко е на ток и газ и дори в Манхатън въздуха си е кристален, а не е като да няма движение. Явно автомобилите (стига да са нови и да не са дизелови) не замърсяват до степен да предизвикат смог.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
On 12.02.2017 г. at 21:31, Joro-01 said:

Фини прахови частици (ФПЧ) - всякакви твърди или течни вещества с малък размер, които не са химически разтворени в атмосферата. Аерозоли още, въпреки че това понятие не се употребява напоследък в този контекст, при нас се съкращава . На английски терминът е Particulate matter или PM - в случай, че някой попадне на английския термин.
 Това обаче не е всичко. Показателите коиот се измерват (разновидности на един показател по-скоро) са:

 - ФПЧ10 - Фини прахови частици с диаметър на частицата до 10 микрометра;

 - ФПЧ2,5 - По същата логика -до 2.5 миркрометра;

В цитирания пост допуснах техническа грешка (поправена към момента), за която поднасям извиненията си.

Баша написано така:

- ФПЧ10 - Фини прахови частици с диаметър на частицата до 50 микрометра;

Вярно е както е написано вече - "10 микрометра".

Извинения още веднъж

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много от хорато от 10, 10 човеци сигурно палят така, че слагат намачкан весник или купен стартер, върху него тънки трески от дърва и върху тяй вече по големи дърва или въглища......НЕПРАВИЛНО

Защото почващият огън няма въздух, трябва да премине чрез влажни студени материали и да се изкачи в студеният комин...Но дотогава ДИМИ, дими, ДИМИ!

Ето как се пали правилно.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А да. Дървата трябва поне две години да стоят на сухо и да са сечени през зимата, защото тогава е минимална влагата в тях.....

Но това е невъзможно....при нас.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Amazonski said:

Когато хората са се отоплявали само на твърдо гориво, гъстотата на населението в градовете е била много по-ниска отколкото сега. С изключение центъра, ама той колко е? Даже няма нужда да се връщаме толкова назад. Като бях дете, Захарна Фабрика беше цялата от еднофамилни къщички с дворове. Имаше само три панелени блока. Дори всички да са били на кюмбета, няма как да се изтровят един друг.

Проблема е когато кюмбетата са едно над друго (образно казано). За това в Париж забраниха използването на камините - целогодишно.

На другият край на спектъра е Ню Йорк. Всичко е на ток и газ и дори в Манхатън въздуха си е кристален, а не е като да няма движение. Явно автомобилите (стига да са нови и да не са дизелови) не замърсяват до степен да предизвикат смог.

А сега колко от панелените блокове се отопляват на твърдо гориво и колко на централно парно? Повечето от блоковете дори нямат изградени комини. Вяно е, че гъстотата на населението е повишена главоломно, но и използването на твърдо гориво е спаднала със същите темпове.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 21 часа, самотния вълк said:

А сега колко от панелените блокове се отопляват на твърдо гориво и колко на централно парно? Повечето от блоковете дори нямат изградени комини. Вяно е, че гъстотата на населението е повишена главоломно, но и използването на твърдо гориво е спаднала със същите темпове.

Броят на панелните блокове изобщо не съответства на броя на топлофикациите. В Къджали има голям комплекс- над половината жители мисля, няма парно. В родния ми град (градче) също, В Сливен съм ходил (зимата) в такъв квартал - и там същата работа. Дървата са наредени в междублоковите пространства. За централно топлоподаване се сещам в под от 10 града, без Козлудуй са всикчки големи, но да кажем, че нямам достаъчно наблюдения.

В София - най-вероятно този грд визираш - доста хора знам на дърва и в блокове. Вероятно са в тухлени, ако е вярно това, което казваш. Сега в новите строителства дето имам (не)щастието да обитавам няма комини. Има одушници. Я си свърал печка там, я си запалил кооперацията. Вътре са с ПВЦ тръби. Те са и две де, едната е за кухнята, а другата за банята.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 22 часа, Skubi said:

Много от хорато от 10, 10 човеци сигурно палят така, че слагат намачкан весник или купен стартер, върху него тънки трески от дърва и върху тяй вече по големи дърва или въглища......НЕПРАВИЛНО

Защото почващият огън няма въздух, трябва да премине чрез влажни студени материали и да се изкачи в студеният комин...Но дотогава ДИМИ, дими, ДИМИ!

Ето как се пали правилно.

 

Skubi, ти направо ISO стандаарт можеш да въведеш. Лошото е, че едни облскан домакин от работа изобщо няма и да си пмисли да се занимава толко само з паленето. и ако можеш да накараш хората в малките парокотелни инсталации (дето греят вода на мазут само за отопление) да спазват някакви такива и да управляват процеса, ще промениш драстично нещата към по-добро.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 22 часа, самотния вълк said:

А сега колко от панелените блокове се отопляват на твърдо гориво и колко на централно парно? Повечето от блоковете дори нямат изградени комини. Вяно е, че гъстотата на населението е повишена главоломно, но и използването на твърдо гориво е спаднала със същите темпове.

Да продължа - а тухлени блокове колко има? В тях е предвиден комин. Особено там, където няма парно. Миграцията е от селата (малките градове) към по-големите и в крайна сметтка София. Едно е да имаш 15 домакинства на площ 10 000 m^2, живеещи в къщи (на село или в малък град) с колкото и малки да са им дворовете, а съвсем друго - в блок на 400 m^2, като са отишли в по-големия град. Имаш голямо разреждане на замърсяването.

Amazonski го е написал по-горе.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Знаете ли каква е прогнозата ми? След изборите тази тема ще замре. Според мен я повдигат в контекста на предстоящите избори, заради управлението на София. 

Иначе темата е актуална само където има голямо струпване на хора - за села и малки градове не е. Пък и даже за София е актуална само за дните, в които няма вятър. 

И огромния проблем е, че не се мие и не се поддържат площите в градовете както трябва, а само по центъра!!!! и че няма достатъчно зеленина, а не толкова, че баба Иванка си запалила печката. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...