Отиди на
Форум "Наука"

Учителската заплата


Recommended Posts

  • Модератор Инженерни науки

И така, да обощим:

Учителската заплаха е сериозна заплаха. Заплата, заплаха, се тая, кой как иска така да си ги реди.

 

1 hour ago, vorfax said:

И да се върнем на темата:

1. След като учениците не са особено мотивирани да учат, живеят в среда, която ги възпитава, че материализма е по-важен от някакви си там духовни ценности, а народните ни будители са на път да заспят своя вечен сън, трябва ли да имат (условно) високи заплати учителите?

Само да кажа, че поне от 2/3 от възпитанието, че и повече следва да е грижа на родителите. Ако там нещата куцат, учителят и да е магьоцник, пак няма да се справи. А какви малоумници и изроди все пак стават родители...

Като навсякъде и тук монетата има две страни. Днес някогашните методи не вършат работа. Има и акива дето не стават за учиели. Съгласен съм.

 

Но не може учителската заплата да е половината от милиционерската (говорим за сержантски състав, без образование) и около или малко над половината от тази на шофьор в градския транспорт. Не подценявам труда на останалите, но учителите не им е там мястото.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 232
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Не че нещо, но заплатите на новоназначен полицай - сержант и на млад учител без стаж са с незначителни разлики, в полза на учителя.

ПП Информацията ми е за провинцията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 16.03.2017 г. at 8:57, Doncho Peev said:

Изглежда сетният час на българското образование е по-близо, отколкото си мислят някои. Да не е честито: 9 000 учители уволнени до три месеца!

http://frognews.bg/news_131009/Uvolniavat-9000-uchiteli/

Дойдохме си на думата. Обикновено, когато "някой" започне да пали фитилите на някоя гилдия да си покаже магарията, то това е сигурен признак, че народната власт и готви нещо много неприятно.

Та какво видяхме дотук: със слово и картина се обяснява, че възпитанието на децата не е дело на учителите, а на родителите, при все, че у нас платеното майчинство трае само първата година от раждането на детето. При това положение не е ясно защо са учителите. Тяхната задача всъщност е да дават общото възпитание на страната, защото иначе всяко семейство ще си възпитава по свои критерии. Когато учителите възпитаваха, тогава и ги уважаваха. Сега се счита, че не трябва да възпитават, - е и никой не ги уважава.

Имаше и едно мнение, че горките учители били дотолкова принизени, че заради малките заплати трябвало да се спуснат от висините на своята небесна слава и да пътуват в градския автобус с простосмъртните прошляци за свое безкрайно унижение и отвращение.

Няма да изреждам всички бисери. Та както казах няколко страници по-назад, проблемът на учителската гилдия е, че тя не прави нищо, за да изрази своя позиция. Така тяхното мнение се замества от това на родните журналисти и резултата разбира се е крайно лош.

Всъщност учителите нямат съмнение по въпроса, че е тяхна задача да възпитават учениците. Те не ръсят тъпизми от рода на тези за първите седем години, а поставят съвсем резонни въпроси. Например за големината на паралелките - че когато часът е 45мин., а учениците са над 30 в клас е доста трудно да се обърне персонално внимание. В САЩ и Канада примерно таксата за частни ясла и градина наистина е впечатляваща, а също и за частно училище, ама примерно става дума за 5 броя на учител. Не говоря за класове от 5 ученика, а че на учител се падат по 5. У нас като се разпределят като класни, пак един учител получава клас от 30 души.

Другото е за доходите. Учителите не говорят дивотии, че за тях било унизително като за депутат да се качат в автобуса при простосмъртните електорални единици. А въпросите отново са резонни - напр. за възможностите им да си набавят литература за новите научни постижения в тяхната област. Някои търсят решения в рамките на възможното, като напр. си правят изрезки от вестници. Но пък качеството на родните вестници определено не е качество. Хубавото е, че в последните години нета донякъде намали този проблем. Лошото обаче е, че в нета безплатното в по-голямата си част е самодейност, която не винаги е с добро качество, а това пък което е с добро качество или е високоплотанено, или е пиратско.

Та както казах, въпросите, които поставят самите учители са съвсем резонни. Втори е въпросът, че някои, дето уж се представят за техни защитници, понякога съвсем не са такива, даже напротив - подготвят почвата я за поредно съкращение, я за някакво орязване на някакви права и придобивки на учителите. Но като се налепят някакви уж учителски претенции, то обществото приема тази "реформа" съвсем добре.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 8 часа, Galahad said:

При това положение не е ясно защо са учителите. Тяхната задача всъщност е да дават общото възпитание на страната, защото иначе всяко семейство ще си възпитава по свои критерии. Когато учителите възпитаваха, тогава и ги уважаваха. Сега се счита, че не трябва да възпитават, - е и никой не ги уважава.

Следователно най-малката структурна единица на обществото е училището, а не семейството, така ли?

Училището обучава - дава теоретични и практични знания и умения върху науките. Включително знания върху обществените науки. Но понеже учителите не са основополагаща структурна единица на обществото, те са част от обществото, не от тях се очаква да възпитават, а от семейството, което е най-малката социална единица. Друг е въпросът какъв би бил резултатът във възпитанието ако по някаква причина семейството е гнило. Отговор тук не е нужен.

Джон Лок например смята, че училището не е подходящо място за възпитание, понеже в него си дават среща деца от различни съсловия - добре и зле възпитани - и едните, съответно, могат да се покварят от другите. А тези, които някога считаха, че училището трябва да възпитаваха, не ги хвали. Те бяха принудени да възпитават в целенасочен партиен подход.

А това, че семействата ще възпитават по собствени критерии, не ги мисли. Критериите на морала не са собствени, а са общи от хилядолетия насам и не са толкова сложни. Всеки ги знае, но въпросът не е в знаенето, а в изпълнението. В християнската европейска цивилизация това са десетте божи заповеди. Ако някое семейство не може да ги запомни, нека си ги запише на лист и да си ги залепи на стената. Но както вече казах, проблемът е в изпълнението. Ако най-малката структурна единица на обществото неизменно спазва десетте божи заповеди, чрез семейството и обществото директно ще разцъфти и ще върже. И ще заживеем в рая на земята не след поколения и хилядолетия, а след три дни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, Galahad said:

Дойдохме си на думата. Обикновено, когато "някой" започне да пали фитилите на някоя гилдия да си покаже магарията, то това е сигурен признак, че народната власт и готви нещо много неприятно.

Та какво видяхме дотук: със слово и картина се обяснява, че възпитанието на децата не е дело на учителите, а на родителите, при все, че у нас платеното майчинство трае само първата година от раждането на детето. При това положение не е ясно защо са учителите. Тяхната задача всъщност е да дават общото възпитание на страната, защото иначе всяко семейство ще си възпитава по свои критерии. Когато учителите възпитаваха, тогава и ги уважаваха. Сега се счита, че не трябва да възпитават, - е и никой не ги уважава.

 Всъщност учителите нямат съмнение по въпроса, че е тяхна задача да възпитават учениците. Те не ръсят тъпизми от рода на тези за първите седем години, а поставят съвсем резонни въпроси. Например за големината на паралелките - че когато часът е 45мин., а учениците са над 30 в клас е доста трудно да се обърне персонално внимание. В САЩ и Канада примерно таксата за частни ясла и градина наистина е впечатляваща, а също и за частно училище, ама примерно става дума за 5 броя на учител. Не говоря за класове от 5 ученика, а че на учител се падат по 5. У нас като се разпределят като класни, пак един учител получава клас от 30 души.

Малко миш-маш се е получил......

1. Съкращението на 9 000 учители няма никаква връзка с учителските заплати или с възпитанието на учениците, или с професионализма или отсъствието на такъв сред българските учители. Това уволнение е свързано с общи кризисни процеси в българската държава, подобни на тези, наблюдавани в края на Първата българска държава и в края на Втората българска държава. Очевидно е, че вървим към катастрофа във всички ключови сфери - демография, върховенство на правото, икономика, социална сигурност, здравеопазване. На този фон уволнението на 9 000 учители е нещо напълно нормално - те няма кого да учат! Утре ще си заминат и 9 000 лекари - ми те няма да има кого да лекуват! Ще се разпродават болници и училища - малкото останало за разпродаване след летище София, водата, тока и вероятно, железниците.  

2. Учителите не се уважават като цяло, като гилдия. Уважава се учителят като конкретна личност, като нормален учител с добър, нормален, подходящ подход към децата. Когато видя такъв човек, дълбоко го уважавам и днес. А днес също има такива. 

3. Класовете от по 30 човека са наистина идиотизъм и безобразие, което рядко може да се види по света. Но такива са нормативите на Министерството. Фактът, че въпреки демографската катастрофа, в продължение на десетилетия, тези нормативи не само не се подобряват, но - точно обратното, говори, че вероятно са част от общия план за разруха.

Не е нормално да има повече от 15 ученика в клас.

Не е нормално един учител да покрива измислен брой задължителни часове, най-малкото защото той работи много повече извън тези часове.

Не е нормално съществуването на 12-ти клас, въведен преди години, неизвестно защо, от един кретен с историческо образование. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки
Преди 12 часа, Самодива said:

Не че нещо, но заплатите на новоназначен полицай - сержант и на млад учител без стаж са с незначителни разлики, в полза на учителя.

ПП Информацията ми е за провинцията.

Добре де, така да е, стъпка в посока справедливост. Данните ми са за преди повече от 10 г, и двамата, които познавам имаха горе-долу стаж, за натовареността им не мога да кажа, може извадката ми да не е представителна.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
On 16.03.2017 г. at 8:57, Doncho Peev said:

Изглежда сетният час на българското образование е по-близо, отколкото си мислят някои. Да не е честито: 9 000 учители уволнени до три месеца!

http://frognews.bg/news_131009/Uvolniavat-9000-uchiteli/

Всъщност не става въпрос за съкращения и уволнения, а за обезщетения при пенсиониране. През миналата година предвидените средства не са стигнали. Няма нито драма, нито образователен геноцид в тази работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 55 минути, T.Jonchev said:

Всъщност не става въпрос за съкращения и уволнения, а за обезщетения при пенсиониране. През миналата година предвидените средства не са стигнали. 

Нормално, при пенсиониране учителят получава 10 брутни заплати, ако през последните 10 години от трудовия си стаж е заемал длъжност на педагогически специалист - чл. 219, ал. 6. От 01.01. 17 г. обезщетението мисля, че е увеличено с още половин брутна заплата.
 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Самодива said:

... пенсиониране учителят получава 10 брутни заплати, ако през последните 10 години от трудовия си стаж е заемал длъжност на педагогически специалист...
 

Мисля, че имаше условие да бъде в една и съща област. Това е част от концепцията за крепостните селяни и феодалите в лицето на училищните директори.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами тук преди години когато почна поредната "реформа" на образованието както си е редно почнаха с учителите. Например дотогава беше нормално, че учител след като отиде в пенсия официално и ако има желание, здраве и училището има нужда от неговият труд подписваха договор с който можеше да работи. 

Бурократите казаха, че или-или. Или се отказва от персията си и работи за заплата или е в пенсия и няма право да работи там където има нужда от него. Имаше някакви отсъпки за тези които не им стигаше пенсията минималната сума за преживяване, но важното беше, че там в това в което има 30-40- и повече практика стаж да не бачка. Но същото го направиха със съдиите, пожарникарите, професорите с редица професии....И нали разказах, че между китайците са най-популярните бейби систери са пенсионираните педагози, за сега се стигна до там, че пак почнаха да говорят за разни отстъпки към тях от страна на държавата пак да ги примамят на работа защото чисто и просто нема хора.....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, T.Jonchev said:

Всъщност не става въпрос за съкращения и уволнения, а за обезщетения при пенсиониране. През миналата година предвидените средства не са стигнали. Няма нито драма, нито образователен геноцид в тази работа.

Доколкото разбирам, ако на мястото на пенсионирания не назначават друг човек, става дума за класическо съкращение. На щата.

Последиците за доходите на населението, потреблението и заетостта в страната, мисля са ясни на всички. Освен ако някъде другаде не разкрият 9 000 работни места.

Между другото, ако позволите да кажа, поставих един плюс на колегата "vorfax - нека да се знае, че не съм предубеден по отношение на неговите постове.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
On 21.03.2017 г. at 7:58, Doncho Peev said:

Не е нормално съществуването на 12-ти клас, въведен преди години, неизвестно защо, от един кретен с историческо образование. 

12-тият клас и казармата имат за цел да забавят появата на младежта на "пазара на труда". 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

младежта масово влиза в университети всякакви, така че 12 клас наистина е излишен /освен по-сериозните да се подготвят за тази година за кандидатстване в престижни университети, друга полза няма/. А казармата е нелеп анахронизъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, ISTORIK said:

12-тият клас и казармата имат за цел да забавят появата на младежта на "пазара на труда". 

12-ти клас престъпно изяжда една година от живота на младите българи, които, вместо да си губят времето, могат да започнат работа, да се оженят или да отидат в университет.

Дори и 11-ти клас е излишен. А 12-ти клас е просто гавра.

Редактирано от Doncho Peev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 21.03.2017 г. at 8:57, Joro-01 said:

Добре де, така да е, стъпка в посока справедливост. Данните ми са за преди повече от 10 г, и двамата, които познавам имаха горе-долу стаж, за натовареността им не мога да кажа, може извадката ми да не е представителна.

Тя справедливостта ще дойде, когато народната любов пак се излее пред парламента, а полицаите си тръгнат преди протестиращите и депутатите. А както вървят нещата, подобно нещо може да се случи още тази година. :ag:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Инженерни науки

Просто ще стане така, че това ще е следващата ефицитна професия. След лекарите и сестрите. Въпрос на време.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 часа, ISTORIK said:

През учебната 2015/2016 г. учителите в общообразователните училища са 45 288 и от тях най-младите до 25 г. са само 358. Къде са останалите 1640, които получават диплома всяко лято? Ами, навсякъде, само не в училище. ... Всичко това означава, че МОН трябва да вземе наистина спешни мерки за реално насочване на абсолвентите по педагогика към учителската професия. Преди години в Австрия например проблемът бе решен с целево държавно осигуряване на тройни заплати в течение на три години за завършилите с отличен успех висшисти от всички специалности, ако постъпят на работа като учители.

... миналата година са се пенсионирали 9000 учители, но 6000 от тях са били върнати на работа, защото просто няма хора, които да заемат местата им... В по-малките селища липсата на учители се компенсира с наемането на преподаватели без педагогическа правоспособност и това не е повод за радост в ХХІ век. ... в цялата страна учителите по френски език са… 46. Естествено, завършилите френска филология в университета дори не помислят да преподават в училище. А иначе новият училищен закон, приет миналата година, казва, че всяко училище щяло да предлага избор на учениците за избираемите предмети. Това не е виц, ами си е направо за плач.

Далеч съм от наивната мисъл, че може да се върне възрожденският порив на богатите българи да спонсорират и издържат масовото училище. Но държавата може и в днешното “пазарно” време да потърси начини за активиране на интереса на икономическите играчи към спасяването на българското училище. Ако щете – дори чрез въвеждането на сериозни данъчни облекчения и други стимули за спонсорите на училищата – мярка, която е предлагана много пъти от левицата, но винаги е отрязвана със свиреп хъс от финансовото министерство.

Ако обаче продължим да спим и да си затваряме очите за кадровия погром, който ни чака в образованието, много скоро учителите не само по френски, но и по останалите предмети ще бъдат записани като изчезващ вид в някоя Червена книга. И тогава МОН и правителствата ще се освободят най-сетне от тегобата да пишат образователни стандарти и да правят каквото и да било. Няма да има за кого.

Липсата на правила и санкции за поведението на децата и учениците, отсъствието на изисквания към семейството като основен център за възпитание и отговорност към бъдещето на страната, има разлагаща и демотивираща роля за българското образование. Дадената и законово възможност родителите да упражняват натиск, даже рекет върху училищните власти, върху педагогическите специалисти, превръщат образователните институции в бойни полета, вместо в духовни средища на спокойствие, толерантност, сътрудничество и съпричастност, за да бъдат отгледани и възпитани едни достойни бъдещи граждани и строители на държавата.

Българският учител е наложително да бъде освободен от неимоверната административна тежест, огромната планина от бумащина, което е чиста загуба на време, енергия и творчески подем.

Извадки от статиите, които споделям.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 часа, Joro-01 said:

Просто ще стане така, че това ще е следващата дефицитна професия. След лекарите и сестрите. Въпрос на време.

Ама то вече е така. Не може училищата да са пълни с педагози, които са по-стари от бабите и дядовците на учениците. Поколенческа пропаст се нарича. Липса на допирни точки между поколения, които взаимно не са виждали своите различни светове. Едните не са влизали във Фейсбук, другите не знаят какво е да доиш овце.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 22.03.2017 г. at 15:41, ISTORIK said:

12-тият клас и казармата имат за цел да забавят появата на младежта на "пазара на труда". 

Чия цел и с какви очаквани резултати?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, vorfax said:

Ама то вече е така. Не може училищата да са пълни с педагози, които са по-стари от бабите и дядовците на учениците. Поколенческа пропаст се нарича. Липса на допирни точки между поколения, които взаимно не са виждали своите различни светове. Едните не са влизали във Фейсбук, другите не знаят какво е да доиш овце.

Днешният виц е хубав:

Българското образование: Хора на валидол се опитват да обучават хора на екстази.:)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 6 часа, vorfax said:

Ама то вече е така. Не може училищата да са пълни с педагози, които са по-стари от бабите и дядовците на учениците. Поколенческа пропаст се нарича. Липса на допирни точки между поколения, които взаимно не са виждали своите различни светове. Едните не са влизали във Фейсбук, другите не знаят какво е да доиш овце.

Най-старата педагожка у нас е на 80 години и, казват, не отстъпвала по нищо на по-младите си колеги.

 

Преди 6 часа, vorfax said:

Чия цел и с какви очаквани резултати?

Да не изместват пенсионерите, предполагам. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, ISTORIK said:

Най-старата педагожка у нас е на 80 години и, казват, не отстъпвала по нищо на по-младите си колеги.

Не с колегите ами със сивата маса от ученици трябва да е в синхрон. Ако това го няма, може и с въоръжени бодегарди и шокери да държи час, пак ще има безпорядък.....Да е в синхрон с иновациите... Да е отворен интелектуално и на 80 години. 

Например жена ми сега на близо 60 трябваше да направи портфолиото си иначе.....От години работи с "интелигентна дъска". И в резултат на това Тя която по-рано не знаеше къде се включва компютерът сега работи.....

Например, вчера беше поканена на презентацията на едно младо банкерче/познаваме го от пеленаче/ и накраят и иска мнението. "Мммм да, добро беше ами затова загуби много време със слайдовете защото не ги сложи в един общ пдф файл". Питах я после от къде знае това. "Ами когато подготвям материалите за часовете си и правя слайдовете и аз съм попадала на същото и ми разваля ритъмът на часа...."Беше отговорът.interactivewhiteboards2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, ISTORIK said:

Най-старата педагожка у нас е на 80 години и, казват, не отстъпвала по нищо на по-младите си колеги.

Просто не знам как да го коментирам това. Но ще го кажа другояче, за да си проличи, че има нещо ненормално в това - 25-годишни педагози могат и правят колкото 80-годишните.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...