Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител

Възникна дискусия в тема " За казармата - без емоции" и понеже дискусията преминава в емоционален ОТ, реших да направя тема, в която да може да вървят всякакви дискусии свързани с българските въоръжени сили.

Пример не виждам тема, къде бихме могли  да обсъждаме удачни или неудачни задгранични модернизации на оръжейни системи, които има на въоръжение в нашата войска, или въпреки, че е във възможно най-ниска от създаването си насам боеспособност, българската армия в момента все още  има отбранителни способности, които имат възпираща сила, следва ли да бъдат нафтализирани на хранение и резерв или да бъдат в активна експлоатация.

Приятна дискусия и моля без лични груби нападки, и моля модераторите за снизхождение !

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 237
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Военно дело

Авиация.

Много ми допада гръцкия опит за двуместни изтребители които да се използват като ударни. За съжаление, не се сещам какви самолети може да използваме за тази цел. Може би има шанс да се разберем с шведите да ни произведат и двуместни машини. На първо време 20+20 машини би ни било достатъчно.

Сухопътни войски.

Най удачно ми се струва закупуване на Леопарди втора ръка от Германия. Задължително възраждане на МТЛБ! Естествено с нов двигател, чието производство следва да е в България. На негова база може да се произвеждат верижен БТР, БМП, САУ и специализирани машини. За съжаление не произвеждаме колесен БТР, може би на първо време ще се наложи да се купят някакви машини.

Военноморски сили

Доколкото знам, тук разпада на нашата армия е практически тотален. Ще трябва да се започва практически от нулата.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Проекти за българси кораб имаше още през 1992 г. Тогавашният командващ даже заяви във вестниците, че имаме пълна възможност да го направим. За съжаление, по-късно почина от заболяване. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, Frujin Assen said:

На негова база може да се произвеждат верижен БТР, БМП, САУ и специализирани машини. За съжаление не произвеждаме колесен БТР,

По принцип ние можем само да ремонтираме, не са ни останали промишлени мощности да произвеждаме техника.

Терем Овеч ремонтира и модернизира БМП 1 и БРДМ САУ Гвоздика и друга  колесна и бронирана техника - по сертификат.

Танкове и БТР 60 се ремонтират и модернизират във Терем Търговище.

Разбира се мощностите позволяват да се води някакво производство - но то ще е във симптоматични количества. Във тази връзка

ето интересна модификация на БТР 60 ПБ от Муром тепловоз завод

Модернизированный бронетранспортер БТР-60ПБ предназначен для ведения борьбы с живой силой и легкобронированными объектами противника, а также с низколетящими воздушными целями.

Модернизация обеспечивает:

 

  • увеличение номинальной мощности двигателя на 8,3%;
  • увеличение максимального крутящего момента двигателя на 62%;
  • снижения удельного расхода топлива на 71,5%;
  • увеличения запаса хода по топливу при движении по суше с 500 км до 800 км;
  • увеличение средней скорости на 40%;
  • повышение безопасности движения;
  • повышение живучести;
  • улучшение эргономических характеристик;
  • повышение ремонтопригодности;
  • повышение огневой мощи;

 

По същество дълбока диверсификация на БТР 60 нова и различно разположена трансмисия и двигател, ново бойно отделение , ново десантно отделение.

Всъщност такова могат да направят и в Търговище но просто военноинжинерната ни мисъл е на наше ниво добито след Луджевите рИформи в армията.

Иначе нашата модернизация е следната - определено ти я познаваш но я лепвам заради останалите потребители.

При модернизирания вариант на БТР-60 ПБ-МД е извършена подмяна на двата бензинови двигателя ГАЗ-69 с един дизелов CUMMINS, модел ISB 250.30, редови, 6-цилиндров с работен обем 5,9 литра с турбинно пълнене и междинно охлаждане на свежия въздух интеркулер. Двете синхронизирани механични скоростни кутии са заменени с петстепенна автоматична  ALLISON, нов трансмисионен блок със система за дистанционно електропневматично управление, система за ЯХБЗ с филтровентилационна обстановка, система за димни завеси "Туча"; нови мерни и наблюдателни прибори пасивен тип; радиостанция Р-173; система за противопожарна защита с автоматично включване; система за отопление и климатизация на десантното отделение; система за пускане на двигателя при ниски температури на околната среда.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Тя модернизацията добре. Но доколко е перспективно да модернизираме чужди 40-50 годишни машини? Затова и следва да купим някакъв лиценз на колесна машина. МТЛБ доколкото знам можем да произвеждаме, но нямаме двигатели за него. Хубаво ще е да произвеждаме и някакво танково шаси за монтиране на него на по тежки модули (примерно 152мм гаубица), та ако ще и старо да е. Примерно шаси на Т-55 увеличено с 1 или 2 ролки, по мощен двигател (та ако ще и да си го купуваме).

За корабите, доколкото знам проблема е в оборудването, не толкова в самото корито. Като се има предвид, че в момента ползваме два практически обезоражени кораба, по добре да сглобим нещо с цивилна електроника, но да си е наше.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Frujin Assen said:

Но доколко е перспективно да модернизираме чужди 40-50 годишни машини?

 

Преди 3 часа, Frujin Assen said:

Затова и следва да купим някакъв лиценз на колесна машина.

Ние си имаме лиценза за БТР60 ПБ и заради това правим и предлагаме за продажба БТР 60 ПБ МД 1 или 2 има хляб в това.За БА има вече 150 бройки МД с двигател Къминс. Проблема е че не бива да се спира на средата на пътя. Трябва да се краде идеята от Муромтепловоз:bg:/за което ще ни похвали тати Тръмп и може и да удари рамо за продажби в Бл.Изток/ , да се диверсифицира машината :, двигателен отсек отпред , зад него  отделение управление следвано от бойно отделение с купола изнесен модул - може да се купи лицензия на Щурм М от Украйна - а това го изпипаха хохлите/личен опит/ и отзад десантно отделение с апарел. Да се модифицира ходовата част и да се увеличи товароносимоста с около 2-3 тона , за да може да се  вгради ПЗ да го опазим от 14.5мм и да купуваме лиценз за нещо от рода на Контакт 1- 5 и да си кичим ББМ .Колкото за двигателите - няма къде - знам че разсипаха ВАМО - няма друг моторостроителен завод и да е оцелял.

Просто трябва да се финансира и да се натисне Терем.

Ами за Т 55 мислим еднакво - ще го обсъждаме:bg:Колкото за корабите - ами нали има и автономни бойни корабни модули - това е спасението, иначе не знам за електрониката, мисля обаче, че си прав .

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като стартирах тази тема ми се въртеше в главата за отправна точка на бъдещите ни дискусии да са военните сили на Турция. Разбирате защо.

И като дискутираме определена тема нека виждаме,, какви са настоящите и перспективни съседски възможности там - та нашите да са адекватно решение на проблема.

Прочие ето :

Сухопътните сили на Турция организационно са приведени до командване на СВ , 4  полеви армии и множество учебни центрове , военни училища и бази за тренировка.

 

1-ва армия Истанбул – за Европейския театър на военни действия в състава и са  3 корпуса и отделна пехотна дивизия /пехотните  части са моторизирани или механизирани/. Войската в тези корпуси без  дивизията се свежда до 7 х механизирани бригади, 4 х танкови бригади, 1 х отделен танков корпусен батальон, 3 х моторизирани пехотни бригади, 3 х корпусни артилерийски полка – САУ и РСЗО, 3 х корпусни инженерно сапьорни полка. В дивизията има 2 пехотни бригади и дивизионен полк артилерия и отделен противотанков дивизион. Пехотните бригади са моторизирани.

Останалите три армии имат в състава си 9 х механизирани пехотни бригади, 11 х моторизирани пехотни бригади, 5 х танкови бригади, 6 х корпусни артилерийски полка, 1 х планинска бригада, 3 х полк СН. Освен това в оперативно подчинение на командващите армии има отделни артилерийски полкове 6 х армейски арт полк, армейска авиация  4 х армейски полк армейска авиация, 2 х полк СН

Отделно СВ имат 2х пехотни полка, 5 х бригади командос, 1 х бригада хуманитарна помощ

В състава на сухопътни войски влизат и определено количество учебни полкове, учебни заведения тренировъчни центрове и бази със свой щат.

Личния състав на СВ е от 391 хиляди човека

Механизираната бригада и моторизираната  се състои от около 5 хиляди човека

Управление и щаб

 3 х пехотни механизирани батальона / от 2 до 4/

1 х танков батальон

1 х самоходен арт дивизион

1 х ПВО дивизион

1 х противотанков дивизион

Отделни роти  :  МТС, Медицинска, Разузнавателна, РХБЗ, Снабдяване, Инжинерно сапьорна, Ремонтна. Свързочна

Танкова бригада се състои от

Управление и щаб

1х С АУ дивизион

1 х зенитен дивизион

Отделни роти   :  МТС, Медицинска, Разузнавателна, РХБЗ, Снабдяване, Инжинерно сапьорна, Ремонтна. Свързочна

Танковия батальон е от 41 танка  - 1 командирски, 1 щабен, 3х танкови роти, 1 танк командир на рота и 4 взвода по 3 танка.

ОБТ :

250 х Алтай – до края на годината трябва да са в експлоатация.

-354 х Леопард 2 А4 втора употреба закупен от Германия – модернизиран от трурската промишленост до ниво Леопард 2 А 6 с КУВ LAHAT  съгласно стандарта на Леопарда 2 А6

397 х Леопард 1 втора употреба закупен от Германия модернизирани до ниво А3 и А4  съвременни СУО, пакет ПЗ   - 

170 х М 60 Патън модернизиран до ниво Сабра Мк ІІІ от израелския ВПК  -

762 х М 60 Патън модернизиран от турския и американски ВПК –

2850 х М 48 А 5 модернизиран от  турски и американски ВПК до ниво М48 А5 Т1 и Т2  – плановете са постепенно да се снема от употреба и заменя със Алтай вече има 200 на съхранение - този остарял танк основно се използва от учебните части.Плановете са да се замени на 1100 -1700 Алтай.

БМП и БТР

563  х БМП ACV-300, аналог на американски модел YP-76 на база М113

102 х БМП FNSS Akinci. Вариант БМП AVC-300 с шестопорна ходова част и купола от БМП M2 Bradley.

1031 х БТР ACV-300APC на база М113. Снабден с купола с 12,7-мм ККП «Браунинг»,

1800 х БТР M113 A/A1/A2/T2/T3.

52 х БТР FNSS Pars 6х6. Поръчани 650 машин 6х6 и 8х8.

100 х БТР Otokar Cobra 4х4.

260 х БТР Akrep 4х4.

102 х БТР Yavuz 8х8.

Полева артилерия

108 х САУ T-155 Firtina, държавна поръчка за 350 бройки.

287 х САУ M110.

36 х САУ М107.

9 х САУ М55.

222 х САУ М44Т.

365 х САУ М52Т.

26 х САУ М108Т

170 х ACV-15 -81мм самоходна минохвъргачка

Забележка всички системи с индекс Т са съвременно модернизирани системи от 2005г насам.

около 5000 х буксируеми орудия, гаубици и миномети, в това число 1000 х орудия и гаубици калибър 105 и 155 мм, 2000 х миномета калибър 107 и 120 мм, 3000 х 81-мм миномета. В това число 400 х Panter 155мм гаубица

около  500 х самоходни и буксируеми РСЗО калибра 107—300 мм.

От тях

20 х J-600T Yıldırım – ОТ РСЗО с следните характеристики

J-600T Yıldırım I SRBM (150 km range)

J-600T Yıldırım II SRBM (300 km range)

J-600T Yıldırım III SRBM (900 km range)

J-600T Yıldırım IV MRBM (2.500 km range in development)

12 х M270 РСЗО

72 х MGM-140 ATACMS  РСЗО със 120 ракети Атак

130+ х T-122 Sakarya турски вариант на китайската модификациа на Град с обсег 40км

100+  х T-107 турско лицензионно производство на китайската буксируема 107мм РСЗО

80 х T-300 Kasırga 300 мм ОТ РСЗО 180 км радиус на действие

Противотанкови средства

самоходни противотанкови комплекси

156 х ПТРК М113 TOW

 48 х ПТРК FNSS ACV-300 TOW

Преносими и возими ПУ на ПТРК

2400 + х единиц Otokar Cobra, Eryx, TOW, Milan, Корнет, Конкурс

Турските въоръжени сили разполагат с над  5000 РПГ-7 и более 40000 M72А2

. Средствата за ПВО армейски

 2800 + х зенитни малокалибрени орудия и ЗСУ,

1900 + х ПЗРК  ( Ред-Ай, Стингер, Игла),

105 х самоходных систем (Atilgan и Zipkin) с ЗУР Стингер

 

Армейската авиация се свежда до

ударни вертолети

многоцелеви вертолети

самолети разузнаване

 

Редактирано от Capitainofmarine
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами то няма да е лошо като се говори каква техника да се купува да се каже и за какво ще служи. Иначе се получава недоразумение като във вица, дето децата щели да направят мост, по който децата да ходят в училището на другия бряг, само дето на другия бряг нямало училище, а в селото нямало деца. Та ако идеята е да се купува нещо, което да върши работа, а не да си ги редим като детски колички на рафта, няма да е лошо да се каже за какво ще се ползва. Защото за някои цели могат да вършат работа и доста по-евтини неща. Както напр. с мобилните телефони - ако ви трябват само за разговори и СМС-си може да минете с доста по-евтин апарат, а не да си купувате за 2-3000лв.

Корабът за какво ще служи - някой с големи болтове да си го ползва като яхта или с него ще потопим целия руски и турски флот?

Защо самолетите да са двуместни, а не едноместни, при положение, че имаме проблем с пилотите - бягат в чужбина да работят там за по-високи в пъти заплати. Ние не сме Белгия или Швейцария - пилотите не бягат тук, а бягат от тук! Ако се реализира идеята за въвеждане на наборна армия твърде вероятно като отидат парите за храна  и униформи и това, което имаме като пилоти ще духне.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 4 часа, Frujin Assen said:

Тя модернизацията добре. Но доколко е перспективно да модернизираме чужди 40-50 годишни машини? Затова и следва да купим някакъв лиценз на колесна машина. МТЛБ доколкото знам можем да произвеждаме, но нямаме двигатели за него. Хубаво ще е да произвеждаме и някакво танково шаси за монтиране на него на по тежки модули (примерно 152мм гаубица), та ако ще и старо да е. Примерно шаси на Т-55 увеличено с 1 или 2 ролки, по мощен двигател (та ако ще и да си го купуваме).

За корабите, доколкото знам проблема е в оборудването, не толкова в самото корито. Като се има предвид, че в момента ползваме два практически обезоражени кораба, по добре да сглобим нещо с цивилна електроника, но да си е наше.

 

Фружине, фружине ... много си назад. Още живееш в социалистическа Б-я където в завод "Червен бряг" произвежда Карамфилчета и МТ-ЛБ-та ...

Всъщност в Чалгария,  мафията в лицето на С.Бинев отдавна е обезкостила завода и сега някакви австрийци са го поели в друга насока -  http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2015/10/13/2627996_avstriiskata_palfinger_investira_30_mln_leva_v_cherven/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Galahad said:

Ами то няма да е лошо като се говори каква техника да се купува да се каже и за какво ще служи. Иначе се получава недоразумение като във вица, дето децата щели да направят мост, по който децата да ходят в училището на другия бряг, само дето на другия бряг нямало училище, а в селото нямало деца. Та ако идеята е да се купува нещо, което да върши работа, а не да си ги редим като детски колички на рафта, няма да е лошо да се каже за какво ще се ползва. Защото за някои цели могат да вършат работа и доста по-евтини неща. Както напр. с мобилните телефони - ако ви трябват само за разговори и СМС-си може да минете с доста по-евтин апарат, а не да си купувате за 2-3000лв.

Корабът за какво ще служи - някой с големи болтове да си го ползва като яхта или с него ще потопим целия руски и турски флот?

Защо самолетите да са двуместни, а не едноместни, при положение, че имаме проблем с пилотите - бягат в чужбина да работят там за по-високи в пъти заплати. Ние не сме Белгия или Швейцария - пилотите не бягат тук, а бягат от тук! Ако се реализира идеята за въвеждане на наборна армия твърде вероятно като отидат парите за храна  и униформи и това, което имаме като пилоти ще духне.

Въобще плюс за духовитата ирония, ти днес ми напомни за "Смърфовете", имаше там едно, все сърдито-иронично - минаха много години откак съм гледал детски филмчета.

Прочее, разбира се прав си, за яхтите на болтовете и играчките. Едната от целите на дискусията е все пак да се осъществява някакъв, да го наречем обществен натиск или контрол, иначе гледай какво става с новите изтребители на БА.

Разбира се когато дискутираме някакви модернизации няма да е лошо да се ореентираме и във финансовата страна на въпроса. Въбоще даже и не си помислям, че си правиш илюзията че някой от тук пищещите ще решава на практика какво ще се купува и какво ще се модернизира.

Преди 9 минути, RIZAR said:

Фружине, фружине ... много си назад. Още живееш в социалистическа Б-я където в завод "Червен бряг" произвежда Карамфилчета и МТ-ЛБ-та

Да не отговарям вместо него , но с него още преди година или повече дискутирахме с Фружин проблема с завод мисля беше Бета в Червен бряг. Та прочее ако се вгледаш МТЛБ -то е най - общоползвателната платформа в редица армии в това число и нашата.  От този лек бронетранспортьор има толкова много производни - БМП , САУ Мх , Сау Гаубица, САУ ЗРК, санитарни машини, разузнавателни машини, противотанкови комплекси, машини за миниране , машини за разминиране, и още много за които не се сещам.

Това, което сме обсъждали с Фружин Асен, е че в днешно време, когато се говори за лека и тежка универсална платформа и бойни модули , на практика ние я имаме - подарък от социализма, само ,трябва да й отупаме прахта на тази универсална лека платформа, да й сложим малко модернизации и съвреминизации и ремонт малко нещо по ходовата част , двигатели и трансмисии и ето ти на половин цена - нова - съвременна бойна машина , способна да служи още 25-30 години.

Та прочее, Галахаде и Рицарю, и потребителю, дайте един съвет, как да я подкараме дискусията, по родове войска или да я почнем общовойсково от отделението и нагоре.

Ако някой има съвременните устави на ВС на България - няма да е лоши да ги приложи в темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами туй поколение управници може да сме го изтървали, ама някои от бъдещите може ограмотявайки се из нета, да попрочетат нещо и тука. Та не е лошо отрано да почнат да се учат, че за да постигнат това, което искат, то трябва не просто да правят нещо, а да мислят какво да направят, за да постигнат желаната цел. У нас много често се случва израза: "Аз правя" - то в това няма нищо лошо, ама също така много често се случва у нас, че е било по-добре нищо да не прави, отколкото да сътвори онова, дето е сътворил.

А истината е, че у нас няма някаква ясна концепция какво точно ни трябва. Нещата не опират само до пари. Армията е и хора, даже преди всичко хора. Ако тези хора духнат в чужбина каква полза от това, че на хартия имаме някаква армия? Ще замеряме врага с папки и картончета от Военните окръжия ли?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, Frujin Assen said:

Тя модернизацията добре. Но доколко е перспективно да модернизираме чужди 40-50 годишни машини? Затова и следва да купим някакъв лиценз на колесна машина. МТЛБ доколкото знам можем да произвеждаме, но нямаме двигатели за него. Хубаво ще е да произвеждаме и някакво танково шаси за монтиране на него на по тежки модули (примерно 152мм гаубица), та ако ще и старо да е. Примерно шаси на Т-55 увеличено с 1 или 2 ролки, по мощен двигател (та ако ще и да си го купуваме).

За корабите, доколкото знам проблема е в оборудването, не толкова в самото корито. Като се има предвид, че в момента ползваме два практически обезоражени кораба, по добре да сглобим нещо с цивилна електроника, но да си е наше.

 

Т-55 е идеален за тежко БМП и с нов двигател и нови защити ще стане супер. Сирия показа нуждата от тежки БМП-та, а такива няма никой, 30мм оръдие и ПТУР, и става супер.Двигатели задължително от Rheinmetall няма по-добри. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Capitainofmarine said:

 

Ние си имаме лиценза за БТР60 ПБ и заради това правим и предлагаме за продажба БТР 60 ПБ МД 1 или 2 има хляб в това.За БА има вече 150 бройки МД с двигател Къминс. Проблема е че не бива да се спира на средата на пътя. Трябва да се краде идеята от Муромтепловоз:bg:/за което ще ни похвали тати Тръмп и може и да удари рамо за продажби в Бл.Изток/ , да се диверсифицира машината :, двигателен отсек отпред , зад него  отделение управление следвано от бойно отделение с купола изнесен модул - може да се купи лицензия на Щурм М от Украйна - а това го изпипаха хохлите/личен опит/ и отзад десантно отделение с апарел. Да се модифицира ходовата част и да се увеличи товароносимоста с около 2-3 тона , за да може да се  вгради ПЗ да го опазим от 14.5мм и да купуваме лиценз за нещо от рода на Контакт 1- 5 и да си кичим ББМ .Колкото за двигателите - няма къде - знам че разсипаха ВАМО - няма друг моторостроителен завод и да е оцелял.

Просто трябва да се финансира и да се натисне Терем.

Ами за Т 55 мислим еднакво - ще го обсъждаме:bg:Колкото за корабите - ами нали има и автономни бойни корабни модули - това е спасението, иначе не знам за електрониката, мисля обаче, че си прав .

 

БТР60 ПБ си е бронетранспотрьор, има разлика знаеш. Не става за БМП, няма изход отзад, което е важно, да, плава, ама тука много плаваемост ни не трябва.

Редактирано от bulgaroid
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да се включа и аз в тази полезна дискусия. Ще направя това с последния си пост от темата за сравнителния анализ между армиите на балканските държави, тя пак бе на Капитана. Не мисля, че е тавтология, защото оттогава мина повече от година, но доколкото виждам голям напредък няма, а нещата в реалния живот за зациклили на същото ниво. Тогава надълго дискутирахме темата за бронираните машини в българската армия и последното като извод, поне лично за мен, бе това:

"Дискусията в темата се пренесе от строителството на български корвети за военния флот върху бронираните машини за сухопътните сили на българската армия. И това въобще не стана случайно. Виждам съвсем пряка и директна връзка между двата казуса.

Първо – концептуално. Да закупуваме ли отвън въоръжение за армията, или, ако имаме ноу-хауто и възможност, да го произвеждаме сами?

В случая с флота решението вече е взето от парламента, средствата са гласувани, на практика двете корвети са факт. За мен по принцип това е добро решение, вече обсъждахме защо – развитие на българската икономика, повече работни места, плащане на данъци и заплати тук, оставане на принадената стойност (печалбата) в България и реинвестирането й пак тук. От тази гледна точка решението заслужава адмирация.

Второ – като обем финансови средства, сумите са съпоставими, и дори тези за бронирани машини за пехотата надвишават сумата за флота. В случая за двете корвети тя е 800 млн. лв., а предвидените средства за нови бронирани машини са 1 млрд. лева. Какво обаче е планирано да се закупи в рамките на този милиард – не повече от 238 машини, и те дори под въпрос. Тази бройка е абсолютно недостатъчна, а цената е много висока за 1 брой, над 2 млн. евро за машина.

Трето, може би най-важно. В случая с бойните машини за пехотата във вариант закупуване на ограничено количество техника с подчертани функции да се изпълняват задгранични мисии (колесни бронирани машини с главно тяхно достойнство мобилност) не се гарантира вътрешната сигурност на страната в необходимата степен. Да, такива машини ще решат вероятно участие на България в задгранични мисии по съюзническа линия в НАТО; а проблемът с ограничената и остаряла база танкове (90 бр. Т-72 през 2020 според Плана), слабата артилерия, слабата и остаряла ПВО, хилавата изтребителна авиация (16 втора ръка Ф-16 до 2024)? Биха ли гарантирали тези няколко стотин бойни машини за пехотата вътрешната сигурност на страната? Според мен, на фона на това което притежават като потенциал съседните държави, категорично не. И остава проблемът със сервиза на тези вносни машини, подмяната им с нови, влизането в цикъл, от който няма излизане без постоянни течове от бюджета.

Какво, според мен, е по-доброто решение?

Да се върви по пътя на казуса с корветите. България през 80-те разработва своя бронирана машина БМП-23. Тя, според мненията на хора служили на нея, и такива участвали в производството й, е имала и има добри характеристики като ходова част, даже много добри – стабилна и надеждна е. Главните й недостатъци са в бронята, уязвимостта на отсека за боеприпаси и въоръжението - неща, които могат да се коригират. Машината подлежи на модернизация като ходова част и конструкция, и най-важното – проверена и доказана е като ефективна в бойни мисии на НАТО в Афганистан и Ирак. Цялата документация за нейното проектиране и производство вероятно се съхранява. Защо тогава държавата не инвестира в кредит на частни предприемачи или директно целево в производството на усъвършенстван вариант на машината, която е с български патент? Казусът е абсолютно същият като с корветите, с тази съществена разлика, че в случая с тях имаме действаща българска корабостроителница, с вече реализирани подобни поръчки. Това обаче не е непреодолим проблем. Същевременно, за разлика от корветите, патентът на машината е български. Веднъж вече е съществувало предприятие, Бета-Червен Бряг, произвело над 100 такива машини, т.е. имало е серийно производство. Всичко това може да бъде възстановено, дори на друго място, с други хора. Стига да има воля и желание, както и разбиране и отговорност пред националните интереси на България, а не решаване въпросите на парче и според конюнктурата.

Изграждането на такова българско производство, съчетано с интегриране на чужди водещи фирми в оръжейната промишленост за електрониката, въоръжението и оборудването на ходовата част(по стандартите на НАТО), ще позволи на българската пехота да има на относително ниска цена голямо разнообразие от бронирани бойни машини с различни функции, способни да изпълняват двете най-главни нейни задачи – защита на териториалната цялост и изпълнение на международните й ангажименти по линия на съюзниците. Естествено с ударение върху първата, защото това са преките ни национални интереси.

И най-важното, такова решение ще е стимул за българската икономика и промишленост, източник на приходи, а не на разходи. Образно казано, „ще обърнем мача” в наша полза в икономически аспект – нещо което са направили от варненската корабостроителница „Делфин” по отношение на корабостроенето, с реализирани поръчки в трети страни, а доколкото видях от дискусиите в НС има и заявен интерес и от наши съседи за поръчки. Това е коренно различна ситуация от досегашната – от вносители можем да се превърнем в износители (като украинците с тяхната бойна машина); има разлика в двете действия „внасяне и изнасяне” от БВП – и разликата е много съществена.

И за тези неща трябва да се мисли в перспектива още днес, защото след 5 години, когато преките европейски дотации секнат, ще бъде твърде късно.

Изразявам мнение като не претендирам за експертност, това е личното ми виждане, и то може да бъде оспорвано и атакувано, надявам се аргументирано."

Сега, като чета това, което съм написал преди година, не виждам нещо съществено, което бих променил в него.

 

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 минути, Б. Киров said:

Да се включа и аз в тази полезна дискуси

Прекрасно включване, в темата. Абсолютно точни факти изнасяш и правилно поставяш  акцентите. Национални проекти - реализират- национална сигурност и  национална икономика. Една такава инвестиция води не само до повишаване на отбранителните способности но и до качествено нов БНП - работни места , заплати - по-добър живот и повече деца - бъдеще за страната.Това е общо казано, защото един национален проект в областта на отбраната няма да задвижи само ВПК и свързаните с него обслужващи производства , но ще доведе до повишаване на потреблението на заетите във ВПК и оттам стимул и тласък за развитие на хранително вкусова промишленост, сектора на ,слугите , сектора битовата промишленост и прочие.

Не е случайно, че съседите стартираха все свои национални проекти за отбраната.

Милгем - Народна гемия - произвеждат си корвети и фрегати.

Народния танк Алтай.

Народните средства за ПВО Атилган, Зипкин - и преминават на ново ниво сега с изграждане на национална ПВО. И прочие.

Та повтарям се , ако се тръгне към наша своя си модернизация, това означава задвижване на икономиката, ако се купува нов продукт,  това означава изтичане на пари от България и прочее продължаване на негативизмите на недотам стабилна слаба българска икономика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 минута, Capitainofmarine said:

Прекрасно включване, в темата. Абсолютно точни факти изнасяш и правилно поставяш  акцентите. Национални проекти - реализират- национална сигурност и  национална икономика. Една такава инвестиция води не само до повишаване на отбранителните способности но и до качествено нов БНП - работни места , заплати - по-добър живот и повече деца - бъдеще за страната.Това е общо казано, защото един национален проект в областта на отбраната няма да задвижи само ВПК и свързаните с него обслужващи производства , но ще доведе до повишаване на потреблението на заетите във ВПК и оттам стимул и тласък за развитие на хранително вкусова промишленост, сектора на ,слугите , сектора битовата промишленост и прочие.

Не е случайно, че съседите стартираха все свои национални проекти за отбраната.

Милгем - Народна гемия - произвеждат си корвети и фрегати.

Народния танк Алтай.

Народните средства за ПВО Атилган, Зипкин - и преминават на ново ниво сега с изграждане на национална ПВО. И прочие.

Та повтарям се , ако се тръгне към наша своя си модернизация, това означава задвижване на икономиката, ако се купува нов продукт,  това означава изтичане на пари от България и прочее продължаване на негативизмите на недотам стабилна слаба българска икономика.

Винаги съм го твърдял това, то е очевидно и ми е чудно защо не го правим. Ето, беше се включил във форума и човек от Сърбия, стана ясно и че те го правят. Да не говорим за гърците с техния бронетранспортьор Леонидас и бронираните им джипове Мерцедес по лиценз, които произвеждат и изнасят и в трети страни, писахме за украинците, кой ли не - всеки гледа да задържи капитала в собствената си държава и по възможност дори да изнася продукция зад граница, защото това е директен принос към БВП. Не и България. При една сравнително добре развита и все още съхранена военнопромишлена база, та ние бяхме едни от големите износители на оръжие през 80-те години на 20-ти век, от много сериозните такива.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Задължително следва да се произвежда у нас всичко което можем. Най малкото това са пари в своята икономика. 

БТР-60 доколкото знам е неудачна конструкция, няма задна врата и има два двигателя. Може би ще е по лесно да се конструира нова машина, вместо да се мъчим с нея. Сещам се за салвадорците. Пусках тема за тях. Та те вземат една машина която считат за удачна, "разкрояват" я и правят корпуса, а после се стараят да натикат вътре каквото могат от това което им е под ръка. Може би и ние бихме могли да направим нещо на база БТР-60, все пак по добре новопроизведени машини, а не да модернизираме машини по на 40 години.

Тежкото шаси, Т-55 добре, но не знам доколко можем да го произвеждаме. Май не можем. Може пък да помолим американците или немците да ни дадат лиценз за някое старо шаси... примерно Леопард 1 или М60.

За сухопътните войски ще трябват поне 2, ако не и 3 завода. Един за колесната техника, втори за мтлб, трети за тежкото шаси. Ясно е, че тези заводи ще е нужно да се градят почти от начало, изобщо не ми е ясно колко ще струват.

Никакви Ф-16 по на 35 години! Това все едно от Лада (МиГ-29) да отидеш на Голф 2. Трябва ни нов самолет. Грипена е добър, а ако ги накараме да ни построят двуместен ударен вариант на базата на учебно-бойния ще е супер.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Направо трябва програма за национално военно производство. 

И трябва наистина дълбоко модерно производство - целево и модерно. Защото като не можем с количество, ще трябва с качество. Трябва ни лека, средна и тежка платформа за различни модули за сухопътни машини, в т.ч. и брониран транспорт. 

Трябват ни нови танкове, които трябва да се купят обаче, защото производството им е сложна работа. 

Системи за управление и прицели - тука трябва направо революция. Българската военна и научна мисъл ще го може, при добро организиране на нещата и разбира се при финансиране. 

Трябват не 8, а 50 самолета. Какво ще правят не ги знам, но трябват!

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 4 минути, Frujin Assen said:

 Грипена е добър, а ако ги накараме да ни построят двуместен ударен вариант на базата на учебно-бойния ще е супер.

 

За ударни могат и СУ-тата, които обаче трябва да се модернизират, стига да е възможно това.. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 минута, КГ125 said:

Трябват не 8, а 50 самолета. Какво ще правят не ги знам, но трябват!

Това е задължителният минимум за България и то в съчетание със силна ПВО, за да си гарантира националната сигурност и териториалната цялост. Просто няма друг вариант, незаобиколимо е. Всичко останало е заобикаляне на реален проблем.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 42 минути, Б. Киров said:

Какво, според мен, е по-доброто решение?

Да се върви по пътя на казуса с корветите. България през 80-те разработва своя бронирана машина БМП-23. Тя, според мненията на хора служили на нея, и такива участвали в производството й, е имала и има добри характеристики като ходова част, даже много добри – стабилна и надеждна е. Главните й недостатъци са в бронята, уязвимостта на отсека за боеприпаси и въоръжението - неща, които могат да се коригират. Машината подлежи на модернизация като ходова част и конструкция, и най-важното – проверена и доказана е като ефективна в бойни мисии на НАТО в Афганистан и Ирак. Цялата документация за нейното проектиране и производство вероятно се съхранява. Защо тогава държавата не инвестира в кредит на частни предприемачи или директно целево в производството на усъвършенстван вариант на машината, която е с български патент? Казусът е абсолютно същият като с корветите, с тази съществена разлика, че в случая с тях имаме действаща българска корабостроителница, с вече реализирани подобни поръчки. Това обаче не е непреодолим проблем. Същевременно, за разлика от корветите, патентът на машината е български. Веднъж вече е съществувало предприятие, Бета-Червен Бряг, произвело над 100 такива машини, т.е. имало е серийно производство. Всичко това може да бъде възстановено, дори на друго място, с други хора. Стига да има воля и желание, както и разбиране и отговорност пред националните интереси на България, а не решаване въпросите на парче и според конюнктурата.

Говорите непроверени факти. За БМП-23 дори в нета има едно квалитетно изследване в което е дадено интервю със съветски специалист дошъл в Б-я специално да укаже помощ на другарите.

БМП-23 както казваше , другаря Т. Живков е едно НЕДОНОСЧЕ ! Главните недостатъци са невъзможността на 23 мм ЗУ да постигне точна стрелба. Оразмеряването  и мястото на поставяне на ЗУ-23 е грешна компановка, която дава голяма нестабилност, откат и неточност при стрелба.  Съчетано със слабата броня , разбирате, че тази машина е едно не недоносче , а съвършено недоносче!

Такива недоносчета са и модернизациите на БТР-60 пБ и т.н.

Такива недоносчета щяха да бъдат и българските корвети.

Положението е трагично. Мафията с нейната държава Чалгаристан ще бъдат закрити.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Абсолютно си прав! Мафията и държавата Чалгаристан ще бъдат закрити, за да си върнем нашата, истинската държава БЪЛГАРИЯ!

ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ! :bg:

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 4 минути, RIZAR said:

Говорите непроверени факти. За БМП-23 дори в нета има едно квалитетно изследване в което е дадено интервю със съветски специалист дошъл в Б-я специално да укаже помощ на другарите.

Знам го това квалитетно интервю на съветския другар, то е гротеска. А не ти ли идва на ум, че съветския другар тогава е изразявал съветските интереси България да не произвежда свой по-качествен аналог на съветските бронирани машини. Не си ли се замислял критично над такава възможност, защо поглъщаш с апломб изречени анекдотични разкази за чиста монета. А какво друго да каже другаря Живков по онова време, смее ли?

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 9 минути, Б. Киров said:

Знам го това квалитетно интервю на съветския другар, то е гротеска. А не ти ли идва на ум, че съветския другар тогава е изразявал съветските интереси България да не произвежда свой по-качествен аналог на съветските бронирани машини. Не си ли се замислял критично над такава възможност, защо поглъщаш с апломб изречени анекдотични разкази за чиста монета. А какво друго да каже другаря Живков по онова време, смее ли?

В случая за съжаление другаря на другарите е бил прав. Погледни в темата за войната в Сирия - тези накачулени "текникъли" с зенитни картечници над 12,7 мм не дават никаква точна стрелба и предназначението им , както и на БМП-23 е да плашат гаргите.  Неслучайно от БТР-60 е смъкната 14,5 мм картечница КПВТ и въобще колесните руски бронетранспортьори не можаха да се включат във войната. При стрелба с тази крупнокалибрена картечница бронетранспортьора се изправя на задни гуми.

И още нещо, др. Живков не са го занимавали точно по този случай, по принцип говорим какъв е неговия изказен репертоар :ag:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не дават точна стрелба, заради ъгъла под който е поставено да стреля оръдието им, това може да се коригира. Иначе в друга тема цитирах поне 20 отзива на хора, които са воювали в Афганистан и Ирак с такива машини, нямаше един от тях да каже тежка осъдителна и лоша дума за нея. Вярвам на войниците, не на политиците и генералите, те не воюват с техниката. БМП-23 не е направено да плаши гаргите, разрови в нета, прочети отзиви на хора, които са служили на него, виж мненията на хора, които са го изпитвали в завода Бета, ела после да дискутираме, мисля, че ще си промениш мнението.:)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...