Отиди на
Форум "Наука"

Търново е избрано за столица на България през 1879 година


Recommended Posts

  • Потребители

Предлагам примирие между "регионите" - с тракийски танци, с граовско хоро,  и с "Елено моме" в изпълнение на "българогласни" (наследници на егейските българи) от днешна Гърция

.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 18.01.2020 г. at 15:08, nik1 said:

София не притежава последното, носн-сенс да се мисли, че градът е можел да се развие като водещ град в България на база на развитието на регинална аграрна икономика

София няма как да се развие на основата на регионална аграрна икономика, защото освен софийското поле регионът е чукар. Няма условия за мащабно земеделие, нито откъм климатични условия (нищо не вирее - освен "компири" -  и плодовете, и зеленчуците , и лозята, и тютюнът, и като цяло всичко на България идва от съвсем други краища), нито откъм почви. Традиционният поминък на населението по него причина е пастирство и гурбетчийство, както и някои занаяти. Шоплукът не е богат край, напротив. Беден е. Този тип бит реално е изградил шопския характер - сурови хора, недоверчиви, прагматични, но и с много силно чувство за хумор. Хумористичните народни песни като цяло са от шоплука и това е естествено: няма как без чувство за хумор хората да оцеляват в тази мизерия. Ако не беше мизерия, нямаше да ходят на гурбет, щяха да си стоят при жените и децата си. Гурбетът пък обаче ги е направил по-отракани, обръгнали на всичко, свинкали еднакво да прозират лаладжийството на всички по целите земни кълбета, както пак казваше баба ми. Шопкините пък, отглеждащи сами децата си, докато мъжете им са на гурбет, са серт жени  - не мож им скръцна със зъби и сложи ги на мястото им. Това много ясно личи и в начина на пеене, и в нрава изобщо. Потърсете "Чичовите конье" и ше видите точно този нрав.

За пояснение: от едната страна на рода си съм шопкиня. От другата - от Плевен (но от четири поколение и на този род живее в София, ако бях в родината, поколенията щяха да са пет :)), така че можете да ме пишете софиянка отвсякъде :). И това за бедния, мизерен край го казвам съвсем отговорно.

Затова и шопската ми баба (макар с висше образоеание) бе не готвачка, а магьосница.  Няма човек, който като нея да може да направи от нищо - нещо, от пълния глад през лукановата зима, че и през виденовата - ястия, които да изхранват не само цялото ни семейство, ами и някои от роднините.... Такъв талант се добива само в тотална мизерия, дълбоко назад в историческата си памет.

От по-съвременна гледна точка, никоя книга не може да даде на човек от други части на България по-точна представа какво представлява софийският тип характер, манталитет, от тази книга:

http://ciela.bg/books/book/razkazi-na-edno-sofijsko-kopele/589

Макар историите в нея да са съсредоточени в 1960-те, 1970-те и донякъде 1980-те, нищо не описва светоусещането на софиянеца по-добре. трудно е да го формулирам, но някакъв сложен вид духовна нега, прикрита под обръгнал, но деликатен цинизъм. Хора хем  арогантно честни, хем непрозрачни, но никак непросто устроени.

Костенурка е софиянецът - това е най-близкото сравнение, което ми идва наум. Не откъм лежерност - шопът е свикнал животът му непрекъснато да се срива в мизерия, и да трябва да бъде построяван от нищото, да я човърка тая жестока, кална земя, и  от това да не произлиза нищо, само "компири", да се бъхте, отново и отново, и пак същото (това е и причината, за разлика от други краища, софиянецът любовна връзка със земята да няма, затова и това население толкова лесно се урбанизира). А откъм твърда външна обвивка :)

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, resavsky said:

Само по себе си обаче Софийското поле у достатъчно плодородно.

Не е. Вижте къде традиционно се отглеждат плодовете и зеленчуците.

Сливи, кайсии, ябълки, праскови - другаде. В София праскова не може да стане посмъртно. Садиш дърво, получаваш костилка с обелка...

Дини, пъпеши - никакъв шанс.

Лозя - малко, само на мускули, не в софийското поле. Чукарът обаче е глиненопесъчлив и беводен, водата не се задържа... Слънцето го пърли безмилностно...'Лозе на баир" - нали имаше такава приказка за "напразни надежди" ...

Тютюн - нула.

Домати - в София не мож бодна едно коренче домат в земята и отгледа разкошни, розови домати. Може, но в парник.

Краставици - искат вода.

Жита  и житни култури - житницата е друга - Добруджа.

Компири и лук - това е :). А, и рапица, овес. Нищо от тези култури не може да се използва за някакъв икономически разцвет....

Със съвременни земеделски методи - може би. Но с традиционните - не.... Помислете какво е традиционнно "софийско"..... аз не се сещам за нищо. Освен "Софийско пиво" и "софийска баница", не ми хрумва изобщо :)

Ето, вижте какво пише за културите в публикация на министерството на земеделието (но това е сега, със съвременните земеделски методи, специално подбрани култури, които да виреят, и т.н.)

През стопанската 2011/2012 година на територията на областта са засети следните култури и получени средни добиви от тях:

 

 

 

 

 

Култури

 

Засети площи

 

дка

 

Среден добив

 

кг/дка

 

1

 Пшеница

64 538

365

2

Есенен ечемик

10 205

375

3

Пролетен ечемик

1 227

234

4

Овес

4658

202

5

Рапица

7 100

170

6

Тритикале

1 360

221

7

Маслодаен слънчоглед

37 018

137

8

Шарен слънчоглед

1249

174

9

Царевица зърно

24 945

339

10

Царевица - силаж

400

436

11

Картофи

  680

389

12

Грах

314

200

 

 

                                             Общо:

 

153 694

 

-

 

 

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Не е. Вижте къде традиционно се отглеждат плодовете и зеленчуците.

Сливи, кайсии, ябълки, праскови - другаде. В София праскова не може да стане посмъртно. Садиш дърво, получаваш костилка с обелка...

Дини, пъпеши - никакъв шанс.

Лозя - малко, само на мускули, не в софийското поле. Чукарът обаче е глиненопесъчлив и беводен, водата не се задържа... Слънцето го пърли безмилностно...'Лозе на баир" - нали имаше такава приказка за "напразни надежди" ...

Тютюн - нула.

Домати - в София не мож бодна едно коренче домат в земята и отгледа разкошни, розови домати. Може, но в парник.

Краставици - искат вода.

Жита  и житни култури - житницата е друга - Добруджа.

Компири и лук - това е :). А, и рапица, овес. Нищо от тези култури не може да се използва за някакъв икономически разцвет....

Със съвременни земеделски методи - може би. Но с традиционните - не.... Помислете какво е традиционнно "софийско"..... аз не се сещам за нищо. Освен "Софийско пиво" и "софийска баница", не ми хрумва изобщо :)

Ето, вижте какво пише за културите в публикация на министерството на земеделието (но това е сега, със съвременните земеделски методи, специално подбрани култури, които да виреят, и т.н.)

През стопанската 2011/2012 година на територията на областта са засети следните култури и получени средни добиви от тях:

 

 

 

 

 

Култури

 

Засети площи

 

дка

 

Среден добив

 

кг/дка

 

1

 Пшеница

64 538

365

2

Есенен ечемик

10 205

375

3

Пролетен ечемик

1 227

234

4

Овес

4658

202

5

Рапица

7 100

170

6

Тритикале

1 360

221

7

Маслодаен слънчоглед

37 018

137

8

Шарен слънчоглед

1249

174

9

Царевица зърно

24 945

339

10

Царевица - силаж

400

436

11

Картофи

  680

389

12

Грах

314

200

 

 

                                             Общо:

 

153 694

 

-

 

 

 И тук, ако прочетете внимателно, ше видите, че почти нищо не се отглежда в София, и до ден днешен. Въпреки близостта до такъв голям град, крайградското земеделие успява да произведе само около 3 процента от зеленчуците (и то късните), сравнете с Пловдив и Пазарджик с 25%.....  http://geografia.kabinata.com/19.htm.

За плодовете да не говорим, нищо не е от София....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 3 часа, dora said:

София няма как да се развие на основата на регионална аграрна икономика, защото освен софийското поле регионът е чукар. Няма условия за мащабно земеделие, нито откъм климатични условия (нищо не вирее - освен "компири" -  и плодовете, и зеленчуците , и лозята, и тютюнът, и като цяло всичко на България идва от съвсем други краища), нито откъм почви. Традиционният поминък на населението по него причина е пастирство и гурбетчийство, както и някои занаяти. Шоплукът не е богат край, напротив. Беден е. Този тип бит реално е изградил шопския характер - сурови хора, недоверчиви, прагматични, но и с много силно чувство за хумор. Хумористичните народни песни като цяло са от шоплука и това е естествено: няма как без чувство за хумор хората да оцеляват в тази мизерия. Ако не беше мизерия, нямаше да ходят на гурбет, щяха да си стоят при жените и децата си. Гурбетът пък обаче ги е направил по-отракани, обръгнали на всичко, свинкали еднакво да прозират лаладжийството на всички по целите земни кълбета, както пак казваше баба ми. Шопкините пък, отглеждащи сами децата си, докато мъжете им са на гурбет, са серт жени  - не мож им скръцна със зъби и сложи ги на мястото им. Това много ясно личи и в начина на пеене, и в нрава изобщо. Потърсете "Чичовите конье" и ше видите точно този нрав.

За пояснение: от едната страна на рода си съм шопкиня. От другата - от Плевен (но от четири поколение и на този род живее в София, ако бях в родината, поколенията щяха да са пет :)), така че можете да ме пишете софиянка отвсякъде :). И това за бедния, мизерен край го казвам съвсем отговорно.

Затова и шопската ми баба (макар с висше образоеание) бе не готвачка, а магьосница.  Няма човек, който като нея да може да направи от нищо - нещо, от пълния глад през лукановата зима, че и през виденовата - ястия, които да изхранват не само цялото ни семейство, ами и някои от роднините.... Такъв талант се добива само в тотална мизерия, дълбоко назад в историческата си памет.

От по-съвременна гледна точка, никоя книга не може да даде на човек от други части на България по-точна представа какво представлява софийският тип характер, манталитет, от тази книга:

http://ciela.bg/books/book/razkazi-na-edno-sofijsko-kopele/589

Макар историите в нея да са съсредоточени в 1960-те, 1970-те и донякъде 1980-те, нищо не описва светоусещането на софиянеца по-добре. трудно е да го формулирам, но някакъв сложен вид духовна нега, прикрита под обръгнал, но деликатен цинизъм. Хора хем  арогантно честни, хем непрозрачни, но никак непросто устроени.

Костенурка е софиянецът - това е най-близкото сравнение, което ми идва наум. Не откъм лежерност - шопът е свикнал животът му непрекъснато да се срива в мизерия, и да трябва да бъде построяван от нищото, да я човърка тая жестока, кална земя, и  от това да не произлиза нищо, само "компири", да се бъхте, отново и отново, и пак същото (това е и причината, за разлика от други краища, софиянецът любовна връзка със земята да няма, затова и това население толкова лесно се урбанизира). А откъм твърда външна обвивка :)

Благодаря за включването , Дора!

Написаното и подчертаното  се вижда в танците на шопите (отделяне нагоре от земята), така както се вижда връзката на тракиеца със земята.

Друга разлика е тракиецът/тракийската вплитат празникът с  работата ("месенето"' и "точенето" например е много характерно за жените за много тракийскиче  танци)  и на танците са радостни  и усмихнати (пак  за разлика от шопите) . 
Оттук прозлиза и "айляка" на Пловдив

 

Най-кратко за манталитета и светогледа на тракийците/за тракийките - вижте във втората връзка/ е написано тук:

http://www.vitohoro.ansambalsofia6.com/Тракийска_фолклорна_област-2-4.html

https://www.aktsent.com/trakia

Аз самият съм тракиец от 5+  поколения , по всички  "дядови" и "бабини" линии.

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Айляк: "Това е състояние на духа, характерно за Пловдив" отговаря Ася. "Достигаш го, когато правиш нещата, на които си се посветил, със спокойствие": отпускаш се в това, което вършиш и се оставяш да те залее като поток. 
Отпуснете се, вие сте в Пловдив. Твърди се, че хората тук имат свой собствен вътрешен мир. Перфектното състояние на спокойствие,мир и радост от живота е айляк."

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...