Отиди на
Форум "Наука"

Юнгианска психология


Recommended Posts

  • Потребител

Благодаря за този чудесен повод за размисъл! Така е, психологичната или душевната "истина" не се нуждае от факти, изчисления и доказателства. Затова  Фауст и Мефистофел са вечни образи.

 

 

Редактирано от caress…
Link to post
Share on other sites
  • Мнения 660
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Популярни мнения

Ще продължа за Луцифер, понеже е изключително интересен архетип, за който Юнг пише: " Луцифер най-добре от всички останали архетипи разбира волята Божия, насочена към сътворяването на света, и по

Нямам нужната подготовка, за да го оспоря, но стигайки до причините за тези психични феномени, четем: Apophenia is commonly referred to as an error in perception. Although there is no confirmed reason

Един неубедителен елемент в статията. Както е известно три думи характезират архетипа по Юнг: нуминозност, неосъзнатост и автономност. При това положение е пресилено да се прави критика на Юнг

Posted Images

  • Потребител
On 19.10.2018 г. at 18:20, Incorrectus said:

Също така друга глобална тема ...

... демографският проблем

Дали може, чрез обяснението на Юнг за структурата на личността, да се обясни предпочитанието на жените да се реализират в труд, а не в раждане? Променимо ли е това?

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 10 часа, Втори след княза said:

... демографският проблем

Дали може, чрез обяснението на Юнг за структурата на личността, да се обясни предпочитанието на жените да се реализират в труд, а не в раждане? Променимо ли е това?

Символа на рождението съдържа отговора на въпроса ви. Човек може да "роди" много неща, независимо от биологичния си пол и репродуктивния си инстинкт.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 2 часа, caress… said:

Символа на рождението съдържа отговора на въпроса ви. Човек може да "роди" много неща, независимо от биологичния си пол и репродуктивния си инстинкт.

Ще бъдете ли така добра за дадете по- подробен коментар, като визирате конкретно женския пол и възможността за повлияване? Благодаря предварително.

Редактирано от Втори след княза
Link to post
Share on other sites
  • Потребители
Преди 14 часа, Втори след княза said:

... демографският проблем

Дали може, чрез обяснението на Юнг за структурата на личността, да се обясни предпочитанието на жените да се реализират в труд, а не в раждане? Променимо ли е това?

По този въпрос най-добре е да слушаме с вас какво ще каже жената-юнгианец. Между другото "Психологически типове" е труд на Юнг, който се признава като принос и от неговите критици.

Преди 3 часа, caress… said:

Символа на рождението съдържа отговора на въпроса ви. Човек може да "роди" много неща, независимо от биологичния си пол и репродуктивния си инстинкт.

Творческата жена като историческо индивидуационно постижение на инстинктивната жена, което едва ли ще се хареса на чиновниците по демографията.:bigwink:

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 15 часа, Втори след княза said:

Дали може, чрез обяснението на Юнг за структурата на личността, да се обясни предпочитанието на жените да се реализират в труд, а не в раждане? Променимо ли е това?

Тук ми се струва, че съществува концептуална неяснота.

Дълбинната/аналитичната психология не служи за това хората да се карат да правят неща, които не желаят да правят.

Всъщност никоя психологическа школа служи  за ограничаване на правото на свободна воля.

Да не говорим, че дори при наличието на проблеми никой не може да подобри собственото си положение, ако не желае да получи психологична помощ и да промени това, което му пречи. Никой не може да бъде терапевтиран насила.

Редактирано от dora
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
1 hour ago, dora said:

Тук ми се струва, че съществува концептуална неяснота.

Дълбинната/аналитичната психология не служи за това хората да се карат да правят неща, които не желаят да правят.

Всъщност никоя психологическа школа служи  за ограничаване на правото на свободна воля.

А кое се е променило, та преди 100 г. е преобладавал тип жена, раждаща по 7 деца, а сегашният тип предпочита 0-1, хайде 2. Предполагам, че са се променили условия. Значи "демографите" могат да променят условията за да постигнат решение на демографския проблем.

Ако обаче Юнг не разглежда определяно от битието съзнание, то трябва да се търсят промени в психиката и то в актуалното й състояние, защото архетиповете, съществуващи от началото на цивилизацията, само за 100 г. не са се променили много. Е, какви промени може да се предположат, имайки предвид концепцията на Юнг?

Редактирано от Втори след княза
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
1 hour ago, Incorrectus said:

По този въпрос най-добре е да слушаме с вас какво ще каже жената-юнгианец.

Не допускам, че има разлика при интерпретация на една наука, прим. физика, от жена или мъж. Приемам, че художниците мъж и жена имат еднакви способности. Учуден съм, че по отношение на учението на Юнг има основание да смятаме един пол за по- компетентен по отношение на частен проблем. :(

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 3 часа, Втори след княза said:

А кое се е променило, та преди 100 г. е преобладавал тип жена, раждаща по 7 деца, а сегашният тип предпочита 0-1, хайде 2. Предполагам, че са се променили условия. Значи "демографите" могат да променят условията за да постигнат решение на демографския проблем.

Ако обаче Юнг не разглежда определяно от битието съзнание, то трябва да се търсят промени в психиката и то в актуалното й състояние, защото архетиповете, съществуващи от началото на цивилизацията, само за 100 г. не са се променили много. Е, какви промени може да се предположат, имайки предвид концепцията на Юнг?

Ролята на жената.

Link to post
Share on other sites
  • Потребители
Преди 9 часа, Втори след княза said:

Не допускам, че има разлика при интерпретация на една наука, прим. физика, от жена или мъж. Приемам, че художниците мъж и жена имат еднакви способности. Учуден съм, че по отношение на учението на Юнг има основание да смятаме един пол за по- компетентен по отношение на частен проблем. :(

В юнгианството е възможно. Особено по частни въпроси. Няма как един мъж да се постави на мястото на раждащата жена, за да усети в пълнота нейните чувства по въпроса. Той може единствено да мисли върху тях, а не да ги почувства. Психологията е преди всичко наука за душата, а не за мисленето. А душата не мисли, чрез нея се чувства, поради което в психологията огромна част от знанията са емпирични, а не изведени чрез голо мислене. Женската психика се наблюдава, а не се мисли върху нея, защото нищо няма да измислим, освен някоя наша фантазия по въпроса. Същото се отнася и за мъжката. С други думи мисленето тук е помощна функция, която трябва да обощава емпиричните данни, а не да ги създава, измисля.

В другите науки този проблем може да не съществува, защото се изследва някакъв страничен обект. В психологията психиката е обект и субект на изследването, затова разграничение трябва да се прави.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 13 часа, Втори след княза said:

Ще бъдете ли така добра за дадете по- подробен коментар, като визирате конкретно женския пол и възможността за повлияване? Благодаря предварително.

Не, предпочитам да съм недобра и лаконично неприятна днес. Така ще ви спестя усилието да ме харесвате. 😀

Потърсете в нета книжката на Дж. Ш. Болен " Богините във всяка жена.Нова женска психология. Женски архетипи." Докато я четете, имайте предвид, че четете описания само за формата на архетипа, докато съдържанията могат да се променят и се променят.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 36 минути, caress… said:

Богините във всяка жена

Ето ви нещичко от мен:

Goddesses_ancient2_4.gif

http://blog.ninapaley.com/wp-content/uploads/2017/12/Goddesses_ancient2_9.gif

 

Всъщност от блога на някаква симпатична жена :)

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Чудесно блогче, Дора, с изключително чувство за хумор!

ВСК, понеже съм наясно, че няма да се напънете да търсите книгата, която споменах, ще ви дам конкретен линк на руски към нея, и можем да я обсъдим, след като я прочетете. Ясно е, че няма да ви я преразказвам. 

Богини в каждой женщине.

И понеже не съм сексист, ето ви и за мъжете:

Боги в каждом мужчине.

Редактирано от caress…
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 15 часа, caress… said:

ВСК, понеже съм наясно, че няма да се напънете да търсите книгата, която споменах, ще ви дам конкретен линк на руски към нея, и можем да я обсъдим, след като я прочетете. Ясно е, че няма да ви я преразказвам. 

Е,  щом не можете да ми отговорите на въпроса, здраве да е. Въпросът наистина е труден, а Юнг няма средства за намиране на решение.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 9 часа, Втори след княза said:

Въпросът наистина е труден, а Юнг няма средства за намиране на решение.

Търсите отговор на грешното място :) Все пак не Юнг е измислил противозачатъчните. Като и те не са се появили току-така.

Вижте Малтус и идеята, че за поддържане на икономическия просперитет раждаемостта трябва да се ограничава чрез превантивен контрол:

http://www.esp.org/books/malthus/population/malthus.pdf

А и това с "жените", че не раждали, реално не е вярно, след като населението на света расте - от един милиард през 1800 до седем милиарда днес.

Eто и статистика от Световната банка относно броя на децата на жена:

https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN

След като е по-висок от 0, значи жените все пак раждат. Само че там, където могат, сами преценяват колко деца, като това няма общо с Юнг, а с правoто на избор.

Исторически погледнато, индустриалните общества нямат нужда от голям брой деца, защото за оцеляването на рода не е необходима изобилна работна ръка. Колкото по-ефективно е производството, толкова по-малка нужда от човешки труд, ерго от брой хора, които да го извършват. Така от икономически актив (работна ръка, която да увеличава семейното имане) децата се оказват икономически пасив (нещо, в чието развитие трябва дълготрайно да се инвестира, вкл. защото вече децата не се изпращат неуки да извършват селскостопански труд, а преди да излязат на пазара на труда, трябва да изминат дълъг път на образование, за което родителят плаща). Намаляването на броя им при това положение е абсолютно закононмерно, дори да оставим промяната в положението на жените. Макар двете неща да са свързани.

Редактирано от dora
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 52 минути, dora said:

Търсите отговор на грешното място :) Все пак не Юнг е измислил противозачатъчните. Като и те не са се появили току-така.

На какви въпроси и кои проблеми може да реши Аналитичната психология на Юнг? Вече на два практически въпроса не търся на правилното място. Като прибавя и това, че подлежащите на тази дейност не били болни, стават три. С какво е полезна, освен, че дава една структура на личностни типове, която е по аналогия и не е в час с постиженията на физиологията на ВНД.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Много точна забележка, Дора. Обаче интересното е, че и при жени с еднакво висока социална и професионална реализация, желанието или нежеланието да имат деца, продължава да се обуславя от водещия архетип. И както можем да имаме многодетни майки сред жени на ръководни и отговорни постове, така и жени, решили да нямат деца или само едно.

Има и друг фактор - все пак решението една двойка да има или да няма деца днес не се взема само от жената. Мъжът също участва със съответния архетип. Решението се взима съвместно.

Има и трети фактор - в развитите държави една жена с успешна кариера може да роди и след 40, ако се случи промяна във водещия архетип, без непременно да има постоянен партньор, защото е ресурсно подсигурена, докато жена, която не разполага с достатъчно ресурси, трудно сама би се решила на ролята на самотна майка. Но ако идентификацията с водещия архетип е силна, независимо от ресурсите, жената ще вземе решение да износи и роди детето.

Често се случва млади жени, забременяли случайно и непланирано, да родят и да оставят детето за осиновяване, когато осъзнават, че не са в състояние да дарят грижата, която детето заслужава. И не защото не разполагат с ресурси, а защото едно дете би ги спряло в презследването на житейските им, архетипни цели. Минава време, жената постига целите си, случва се промяна в архетипа, омъжва се, ражда 2 деца и цял живот се кори, че е изоставила първото си дете. 

При мъжете могат да бъдат проследени аналогични процеси.От тотална незаинтересованост и нежелание да бъдат бащи, до откровено, дълбоко желание за създаване на поколение и всеотдайна грижа към собствените малчугани. Тези промени в архетипите създават и цялата драма на човечеството, когато хора, които психически не са дозряли да бъдат родители и са "лоши" родители на младини, се превръщат в "образцови" родители значително по-късно към децата си от друг брак или връзка, или изпитват безусловна обич към собствените внуци, ако бракът им не се е разпаднал.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 23 минути, Втори след княза said:

На какви въпроси и кои проблеми може да реши Аналитичната психология на Юнг? Вече на два практически въпроса не търся на правилното място. Като прибавя и това, че подлежащите на тази дейност не били болни, стават три. С какво е полезна, освен, че дава една структура на личностни типове, която е по аналогия и не е в час с постиженията на физиологията на ВНД.

Полезна е с това, че юнгианската психотерапия дава положителни резултати.

Как? Ами постига следните подобрения в областите,  изброени в графиката по-долу.

Взето от ето тук:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4217606/

2.1.4. Results

(The term effect size describes the impact the therapy method has in moving the patient sample from an area of disorder to an area of normal health.)

Researchers:

  • Positive restructuring of patient’s personality, effect size: 0,94.
  • Positive changes in everyday life, very high effect size: 1,48.

Therapists:

  • Global rating of results positive or very positive for 75% of therapies
  • Cost-effectiveness good, very good or maximum for 55% of therapies

Patients:

  • Global Severity Index (the global measure of the SCL-90-R) reduced highly significant, very high effect size: 1,31, normal level at end of therapy
  • Significant reduction of interpersonal problems (IIP), medium effect size
  • Rating of results over 90% positive, very positive or maximum
  • Cost-effectiveness 80% good, very good or maximum, 20% satisfying

 

All these reported results were significant (5%-level) or highly significant (1%-level).

behavsci-03-00562-g001.jpg

Редактирано от dora
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 24 минути, Втори след княза said:

На какви въпроси и кои проблеми може да реши Аналитичната психология на Юнг? Вече на два практически въпроса не търся на правилното място. Като прибавя и това, че подлежащите на тази дейност не били болни, стават три. С какво е полезна, освен, че дава една структура на личностни типове, която е по аналогия и не е в час с постиженията на физиологията на ВНД.

Аналитичната психология не дава решения. Може само да доведе до осъзнаване, да помогне на човек да разбере себе си, сам да си отговори на въпросите, които го терзаят. Психологът не е лечител, по смисъла, по който един лекар лекува тялото. Затова хапчетата, които се изписват, нямат ефект без терапия. Няма хапче, което да ви излекува от чувството за вина, например. Или чувството за непълноценност. Защото то не е физически феномен, а психически.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 2 часа, dora said:

Взето от ето тук:

това не е никакво 'доказателство' че някаква от всички форми на психотерапия, породила резултати.

Едва ли има статистика, изследваща "резултатността" на "причастията, прошката и изповедта", които са служили дълги години за ролята да са 'психотерапия'... какви ли биха били "графиките" при това положение?

Освен това - налице са 4 основни направления от психотерапевтични теории и концепции, различаващи се в някои случаи значително. Всяко от направленията претендира че 'поражда резултати", но никое не претендира да е нито "основно", нито "единствено" с такива. Обаче - излиза че в общ смисъл ако се съберат 'положителните резултати' от всички разновидности, ще излезе че процентно няма по-здрав психичен вид от ХОМО. Обаче наблюденията показват че това е точно обратното.

Преди 1 час, caress… said:

Може само да доведе до осъзнаване, да помогне на човек да разбере себе си, сам да си отговори на въпросите, които го терзаят.

Е - в това е цялата работа. И една от основните слабости.

ДА доведе до "осъзнаване човек да разберял себе си" - е чист теоретичен идеал и социално клише. И в пътя към него е налична силна доза стъкмистика и манипулация, вкл и с поведението и изборът на платформа на терапевта. Няма как човек да разбере постъпките и мотивите си, ако не е подходяща система от обяснения, сред която пациента да придобие идея въобще какво "му се случва" и после " да си намери отговорите си". Но дори и като принцип - това е твърде повърхностно и нетрайно и би имало значение само при дълбоки изменения в опорните елементи и системите от тях. А това никой терапевт не е възможно да повлияе, защото самият терапевт няма нито такава посока, нито има ясна визия за тях. И оттам - не би посмял, нито е възможно - да се реализира насока, която нито терапевта, нито пациента имат.

При обмена между терапевта и клиента се разчита че подадените платформи за обяснения и описания биха свършили работа. Обаче практиката показва че вече един терапевт - за да повиши резултатността на практиката си спрямо различните типологии свои клиенти - усвояват различни такива системи и съответно - и подходите им. И се разчита че с опита, терапевта би определил кой клиент към коя точно система да "го приложи" ...

Колкото до това - сам да си отговори на въпроси, които го терзаят - именно тук е разковничето на цялата работа, защото в общ смисъл намирането на "какъвто и да е смислен отговор на въпроси, които терзаят субекта" не означава нищо смислено, а има чисто чувствен резултат и оттам - твърде повърхностен и нетраен. 

В чисто чувствен аспект се търси бързият резултат. А и - обикновено, в чисто чувственият аспект - се намират и самите конфликти и терзанието породено от тях. Въпреки това - чисто чувственият аспект е територия само на симптоматиката, а не на причините. Разчита се на резултат - главно на отпадане на симптоми и по това - се отчита "фиктивен резултат" спрямо клиента.

Въобще да не споменавам каква е платформата на ЮНГИАНСКАТА психотерапия и че в нея високата абстрактност на нейното основно светило и списвани материали, подават възможност до голяма степен на "лично творчество" сред терапевтите. Това дори не е само отношение на Юнгианството - по принцип ролята на терапевта до голяма степен е неопределена и вече възникват казусите с нивото на осъзнатост, на самопознание и саморазвитие - на самият терапевт. За каква "наука" тогава да говорим и какви "научни методи" се ползват, като примерно горната "статистика", с която всеки може всичко да си нагласи, съобразно нуждата и целта си.

Точно това е и най-слабото място на всичко, наречено социална психотерапия - състоянието и нивото на терапевта го поставя да е с водещо и определящо значение за евентуалните "ползи", а това е голям проблем имайки се предвид че основата маса от "терапевти" всъщност са с личностни, характерови и дори психични проблеми и именно това ги мотивира самите те да станат терапевти. Опитите за взаимен контрол наречен супервайзъринг, са само компромиси и не решават този проблем по същество.

Единственото което идва - са наличните социални ползи. От друга страна - никога не се знае по време на обмена - кой кой е в играта на "клиент-терапевт". А отгоре на това - наличният лесен достъп до информация и многобройните популярни народни заглавия, подкопават значително възможността на психотерапевтирането, защото в основата на принципа е клиента да не е наясно и да открива психичните си процеси, чрез "знаещия и информирания терапевт". А това няма как да стане в чист вид и твърде много от клиентите специално се запознават, четат и събират обща информация, на която после правят погрешни изводи и така още повече компрометират резултатите от терапията.

Същото се отнася и до 'терапевта' - избрал това направление за негова социална роля и полза, той научава изключително много от нужната за него 'литература' с която се научава и как да я използва за защитата и маскировката си на личностите си и характерови дефицити. Не само за пред "преподавателите си", а и пред себе си. вдъхновителното усещане, което играе основна роля за мотивация през годините учене и специализации, се явява основната награда, а с нея се изгубва трезвостта и честността...

Или - синтезно - най-слабото звено в психотерапията не е концептуалната или теоретични системи от описания, взаимодействия - които да послужат за обяснения, а самият терапевт. каквото и да учи, колкото и да е компетентен - нивото на терапевта няма как да се научи. Разчита се с практиката - то да се повиши, да е налице развитие... Обаче - точните ползи за терапевта винаги следват негова основна и силна нишка - да помогнеш на всяка цена и по "резултата" и позитивното изживяване, терапевта да 'получи своята награда' че е бил полезен, така усещания за значимост, за полза, за смисленост, се повишават и служат за компенсация на личните дефицити от същото...

Редактирано от ramus
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 4 часа, caress… said:

Тези промени в архетипите създават и цялата драма на човечеството...

След като архетипите се променят, то те от какво се променят?

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 2 часа, ramus said:

ДА доведе до "осъзнаване човек да разберял себе си" - е чист теоретичен идеал и социално клише.

Има сметка в това да си медиатор на някой да опознава себе си. За всяко питане на Аз-ът относно Его-то или обратно- зън-н. 

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 4 часа, caress… said:

При мъжете могат да бъдат проследени аналогични процеси.От тотална незаинтересованост и нежелание да бъдат бащи, до откровено, дълбоко желание за създаване на поколение и всеотдайна грижа към собствените малчугани. Тези промени в архетипите създават и цялата драма на човечеството, когато хора, които психически не са дозряли да бъдат родители и са "лоши" родители на младини, се превръщат в "образцови" родители значително по-късно към децата си от друг брак или връзка, или изпитват безусловна обич към собствените внуци, ако бракът им не се е разпаднал.

 

 

При мъжете тези да ги наречем "психически процеси" имаи своето физиологично и биологично обяснение:

нивата на тестострон с възрастта намаляват, а тези на окситоцина се увеличават - мъжете могат да бъдат не само добри родители "по-късно" но и добри партньори за по-младите си приятелки..

двете полукълба на мозъка заработват (научават се да работят) в посока "логичност" (това важи  и двата пола ) , В по-ранната вазраст, до към 40 -те години само едното е натоварено да извършва логическата дейност

Link to post
Share on other sites
  • Потребители
Преди 5 часа, caress… said:

Аналитичната психология не дава решения. 

На духовния пазар се търсят готови решения, лесно смилаема храна, конкретика. Предпочитат се магически средства, а не собствено усилие за осъзнаване, което неминуемо е болезнено.

 

Преди 15 часа, Втори след княза said:

Юнг няма средства за намиране на решение.

Ще кажа същото, което каза Дора, но с юнгиански похват. И без конкретика, без лесно смилаема храна.

По Юнг човекът не е завършена даденост, а динамика от противоречия. Едновременно и успоредно преминават етапи на регрес и прогрес, на успоредно съществуващи противоположни доминанти в психиката, които непрекъснато се компенсират една с друга. Една от тайните на психическия индивидуален мир е да съумяваш да примиряваш противоположностите в психиката: чувства-мислене, добро-зло, обичам-мразя, оптимизъм за живот-импулс към смърт, мрачна депресия, самоубийство, забелязан още от Фройд и т.н.: да интегрираш в съзнанието свои осъзнати като непълноценни функции, за да постигнеш разширяване възможностите на съзнанието.

В този смисъл нищо в психиката не е еднозначно. Един архетип не се проявява само като добро или само като зло. Едното винаги е контрапункт на другото. Така например архетипът на женствеността може да се прояви като Ева - раждаща, инстинктивна, природна жена, семейна жена, такава, каквато Господ я е създал. Но може да се прояви като Лилит - контрапункт на Ева - властова жена, спореща за власт с Адам, затова възприемана в традиционната култура като демон, описван по безброй начини - безразборно раждаща деца, неспособна да ражда деца или изяждаща деца... Може да се прояви като части от едната или другата, събрани в парадоксално единство.

Очевидно в нач. на XX век, когато започва явлението еманципация на жената, традиционната патриархална нагласа за жената като само раждаща е трябвало да бъде компенсирана. Това обаче в никакъв случай не означава, че еманципацията на жената е форма на демоничност, а означава, че патриархалната жена е крайност, която трябва да бъде компенсирана с една противоположност. Архетипът е чиста природа, която не търпи крайности. На архетипа изобщо не му пука какво иска човекът. Той "внимава" какъв трябва да бъде човекът и съответно поправя всяко залитане с допълване или силово компенсиране. Интелигентният човек усеща импулсите на допълването отдалеч и се вслушва в тях, другият бива шамаросван силово - това е разликата. Това се отнася както за индивида, така и за обществата.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Рамусе, има доза истина в думите ти, но има толкова много тънкости в анализата на Юнг, която доказано дава резултати, за които аз не мога да говоря, тъй като не съм терапевт. Мога единствено да споделям собствения си опит. 

Но за да има резултат терапията, и терапевтът, и човекът, подложил се на анализа, трябва да са в "алхимична" взаимовръзка. И двамата! Терапевтът проследява и вижда определени митологични или архетипни патерни, може дори да ги посочи на клиента си, но не може да му каже решението или отговора, защото човекът трябва абсолютно сам да го реализира, да му просветне в неговото собствено съзнание. За тази цел е нужно невероятно високо ниво на доверие между двамата, за да остане пространство за момента, в който егото или архетипа ще се "предаде" или ще бъде "убит", което ще позволи осъзнаването на несъзнаваните съдържания и пъзелът ще кликне от самосебе си в психиката. Това са винаги много тежки, много дълбоко емоционални моменти, съпроводени с адска болка, сълзи, недостиг на въздух, а хората бягат от такива състояния като дявол от тамян. Но това е и моментът, в който човек прави пробив, в който старото съдържание буквално умира и се изчиства място в психиката за нов строеж. Терапевтът е нещо като водач, но нищо повече от това. И ако самият терапевт не е преживявал осъзнато кризи, депресии, психози, паранои, ако самият терапевт е твърде млад и неопитен със собствения си психичен материал поради липса на емпиричен опит, пак няма да има ефект.

Въобще, добрата терапия зависи от твърде много обстоятелства, свързани както с клиента, така и със самия терапевт, както и със създаването на техния общ мит.

Ако има съпротива от страна на клиента, ако егото не е готово да умре, колкото и сесии да имат, напредъкът ще е съмнителен, защото напредъкът е скрит в инволюцията, в смъртта на старите патерни. Човек трябва да е буквално готов да умре психически. Да зареже всякакви идеи за това колко е способен, знаещ, силен, талантлив, компетентен, велик, осъществен, успешен и т.н. Такива катарзиси не се случват лесно и ако даден терапевт не успее да стигне с клиента си до точно този преломен момент, това не може да бъде доказателство за неговата неспособност, тъй като нищо не зависи единствено от него! Нито е професионално да се опитва със сила или манипулация да предизвиква подобни състояния, защото всеки човек следва да стигне до този момент със собствени стъпки! Или да не стигне, ако не му позволят силите. Това пък не означава, че клиентът е тъпак, щом не е успял!

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...