Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2020: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Космическата 2020: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?

starliner-analysis.jpg

На снимката: космическият кораб на Боинг "Старлайнър" след успешното му завръщане на Земята на 22-ри декември. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

Това е третата статия от традиционната поредица "празнични статии", в които правя обзор на изминаващата година и очертавам събитията, предстоящи да се случат през следващата година. В първата статия разгледахме топ 10 космически мисии на десетилетието. Във втората очертахме научните и междупланетните събития, които трябва да станат факт през 2020-та. В днешната статия ще разгледаме какво ново се очертава в областта на пилотираната космонавтика през 2020-та година.

29 декември 2019 г. 18:00 ч.

Светослав Александров. През 2019-та година, цели осем години след пенсионирането на космическите совалки, нови американски космически кораби за орбитални пилотирани мисии най-сетне започнаха да летят - макар и все още само в безпилотен режим. Станахме свидетели на общо три излитания - едно на кораба "Крю Драгън" на СпейсЕкс и две на кораба "Старлайнър" на Боинг. Полетите бяха далеч от перфектни и двете компании се сблъскаха с неочаквани трудности, но това е напълно очаквано за тестови мисии. Колкото и да са ти добри компютърните модели и изчисленията, те се базират на предположения и е напълно възможно нещо да не си предвидил и корабите да имат скрити слабости. Тези слабости излизат наяве едва когато започнат реалните полети. Историята показва, че понякога се случва първите тестови полети да минат гладко и успешно, след което изненадващо изскача проблем.

Добрата новина е, че при нито едно от трите излитания на "Крю Драгън" и "Старлайнър" не бе изгубен космически кораб, нямаше катастрофа или експлозия докато самата мисия е в ход. Лошата е, че дефектите, които се проявиха, доведоха до допълнителни отлагания. 2019-та не бе годината, в която американски астронавти се върнаха на Международната космическа станция с американски кораби. Нека да направя обзор и да видим дали 2020-та ще е тази. 

Не на последно място, в тази статия ще разгледам постиженията на двете суборбитални компании Върджин Галактик и Блу Ориджин. 

СпейсЕкс 

2019-8-march-crew-dragon-splashes-down.p

Снимка от завръщането на "Крю Драгън" на Земята на 8-ми март. Photo credit : NASA TV

През 2019-та година СпейсЕкс преживя един триумфален и един кошмарен месец. Триумфалният бе март, а кошмарният - април. Така компанията наяве демонстрира това, за което писах във въведението на статията, че понякога дори и първичните тестове да минат гладко, по-късно винаги може да изскочи проблем. 

Първият космически кораб "Крю Драгън" бе изстрелян в безпилотен режим посредством ракета "Фолкън 9" на 2-ри март. Ден по-късно корабът се скачи с Международната космическа станция. Това бе първото скачване на нов кораб за пилотирани цели с МКС и първото скачване на американски космически кораб след пенсионирането на космическите совалки изобщо (товарните кораби на САЩ "Сигнус" и "Драгън", както и японският "Кунотори", нямат системи за скачване - те биват прихващани от роботизираната ръка и пасивно свързвани със станцията). След скачването шлюзовете между "Крю Драгън" и МКС бяха отворени, а канадският астронавт Давид Сен-Жак и руският му колега Олег Кононенко се прехвърлиха на борда на новия космически кораб - така той стана за пръв път пилотиран, макар и временно. Завръщането на "Крю Драгън" на 8-ми март бе проведено в безпилотен режим - четирите парашута сработиха според очакванията и капсулата се приводни меко в Атлантическия океан. 

По всичко изглеждаше, че зависимостта на НАСА от руските космически кораби е вече в историята. Тогава през април дойдоха неприятните изненади. СпейсЕкс искаше вече върналата се от МКС капсула да бъде рециклирана и използвана за следващия безпилотен тест, включващ изпробване на аварийните системи при ракетно излитане.  Но при наземната подготовка капсулата експлодира. Същият този месец бе отчетен и провал на парашутната системи при едно от атмосферните изпитания... 

Тези две аномалии закономерно доведоха до дълги месеци на разследвания и нови отлагания. СпейсЕкс не бе в състояние да изстреля човек в космоса до края на 2019-та. Но добрата новина е, че в хода на годината причините за аномалиите бяха констатирани и успешно елиминирани. Относно експлозията на капсулата, СпейсЕкс установи, че е настъпило увреждане на възвратен клапан вследствие на преминаването на азотен тетраоксид с много висока скорост. Увреждането довело до искра и възпламеняване на горивото.

След успешен редизайн, на 14 ноември бе проведено цялостно огнево изпитание на двигателните системи на "Крю Драгън" и с това бе доказано, че специалистите на СпейсЕкс са разбрали и преодолели причините за априлската експлозия. Що се касае до парашутната система, тя също бе подложена на редизайн и до края на декември СпейсЕкс успя да проведе десет поредни комплексни теста, каквото бе изискването на НАСА, за да бъде одобрена за пилотирани експедиции. 

Какво следва за компанията през 2020-та? Въпреки положителното развитие през последните няколко месеца, СпейсЕкс все още трябва да проведе успешно един безпилотен полет, преди НАСА да се довери на фирмата за превоз на хора до МКС. Това е същият полет, който компанията подготвяше през април преди експлозията и при който ще се изпитат аварийните системи. След редизайна на "Крю Драгън", първоначално компанията и НАСА предвиждаха полетът да е факт през декември, после бе констатирано отлагане за 4-ти януари, а сега изстрелването е насрочено за 11-ти януари. 

Съдейки по миналото и хода на развитие на проекта "Крю Драгън", аз бих останал истински изненадан, ако мисията бъде проведена през януари. В началото на ноември един от говорителите на СпейсЕкс се изпусна по време на интервю, че компанията работи по вътрешен график за изстрелване през февруари. По-късно от СпейсЕкс опровергаха информацията, но с оглед на натрупващите се отлагания месец февруари ми изглежда все по-реалистична цел. 

Силно се надявам този полет да бъде успешен, аварийните системи да сработят и "Крю Драгън" да се завърне безпроблемно на Земята. Провал на теста ще означава още месеци отлагания и повторно провеждане. Хич не ми се чака още цяла година, нито ми се ще в края на 2020-та да пиша, че пилотираните мисии ще са факт през 2021-ва...

Ако тестът е успешен, СпейсЕкс най-сетне ще може да пристъпи към подготовката на "Крю Драгън" за пилотирано изстрелване. Очакванията са, че мисията ще се случи през пролетта и тогава до МКС ще се отправят американските астронавти Дъг Хърли и Робърт Бенкън. Аз бих казал, че лятото е доста по-реалистична цел, но да видим - може да останем приятно изненадани от СпейсЕкс и НАСА. За всеки случай всичко зависи от предвиденото през януари тестово изпитание на спасителните системи на "Крю Драгън", тъй че нека да не се каним... 

Боинг 

starliner-analysis.jpg

На снимката: космическият кораб на Боинг "Старлайнър" след успешното му завръщане на Земята на 22-ри декември. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

2019-та беше трудна година за Боинг - мисля, че малцина биха опровергали това становище. И все пак космическото звено на фирмата се представи доста по-добре от самолетното. През първата половина на годината компанията все още ближеше рани след аварията от лятото на 2018-та, когато настъпи отказ на горивните системи на "Старлайнър" по време на комплексно статично огнево изпитание. Макар че мнозина смятат СпейсЕкс за млада и напредничава космическа компания, а Боинг за стара и бюрократична, в случая обективно би било да се каже, че комплексните горивни тестове спънаха и двете фирми по сходен начин. 

През месец май комплексното статично огнево изпитание бе повторено успешно. След цяло лято на подготовка, през ноември "Старлайнър" най-накрая полетя на изпитателна мисия с цел проверка на аварийните му системи. Те сработиха блестящо и корабът се върна на Земята - единствената констатирана аномалия бе, че един от трите парашута не се разтвори. Но това не бе определящо за успеха на мисията - "Старлайнър" може да каца само с един успешно разгърнат парашут, а в случая имаше два. 

На 20-ти декември "Старлайнър" излетя на своята втора тестова мисия, която се оказа и първата му космическа. Ракетата "Атлас" сработи успешно и изведе кораба в космоса, но поради неправилно настроен часовник "Старлайнър" не изпълни маневрата за вмъкването му в правилната траектория на път към МКС. Своевременна намеса на специалистите спаси кораба и той бе въведен в околоземна орбита, но скачването не се осъществи. За щастие на 22-ри декември "Старлайнър" бе насочен към тестовата писта в Уайт Сендс, където извърши безупречно кацане на Земята. 

Двата тестови полета през ноември и декември доказаха, че дизайнът на "Старлайнър" е добър, животоподдържащите и спасителните му системи работят и той може да превозва хора в космоса безопасно. Но те също доказаха и нещо друго - има вътрешни проблеми в компанията, касаещи качеството на труда. В хода на подготовката за космически полет могат да бъдат допуснати всякакви гафове. Но че някой техник забравил за завърже правилно парашута при подготовката на "Старлайнър" за мисията му през ноември, а друг не настроил правилно часовника за мисията му през декември? Това никак не говори добре... 

Принципно се старая да не правя аналогии между проблемите на "Старлайнър" и тези на самолетите "737 Макс". Самият администратор на НАСА Джим Брайденстайн е на мнение, че подобна аналогия би била неправилна - космическото звено е отделено от самолетното, освен това при разработката на "Старлайнър" инженерите на Боинг не са били оставени да работят сами - рамо до рамо с тях са се трудили и инженери на НАСА. Затова лично аз не бих направил подобно сравнение. Но и не бих твърдял, че всичко в космическото звено е изрядно...

Затова остава да видим как през 2020-та година Боинг ще отговори на предизвикателството да направи "Старлайнър" по-добър космически кораб. Има един основен въпрос, който засега стои без отговор. Ще изиска ли НАСА нов безпилотен тестов полет на "Старлайнър", включващ скачване с МКС (едничката цел, която не бе изпълнена при декемврийската мисия)? Засега изглежда, че ръководството на НАСА и това на Боинг не възнамеряват да проведат подобен полет. Това би добавило нови месеци на отлагания, а всички вече недоволстват и искат американците да изпращат астронавти в космоса със собствени кораби. Омръзнали са на всички ни молбите на НАСА към Русия да превозва западните астронавти, а и феновете на руснаците злорадстват. На фона на факта, че бе доказано, че "Старлайнър" може да излита и каца успешно, вероятно декемврийският полет ще е последният безпилотен тест за "Старлайнър", а следващата експедиция ще е пилотирана. 

Тази пилотирана мисия, обозначавана като "Boeing-CFT", се очертава да бъде реализирана през пролетта, най-късно през лятото на 2020-та. В космоса ще се отправят трима астронавти: Кристофър Фъргюсън (бивш астронавт на НАСА, вече работещ към Боинг), Майк Финк и Никол Ман (от отряда на НАСА). Първоначално се планираше експедицията да е краткосрочна, но вече е решено, че "Старлайнър" ще престои в орбита пет месеца. Отново решението бе мотивирано поради отлаганията и желанието на НАСА да разполага с пилотирани космически кораби възможно най-скоро. 

Няма спор - 2020-та ще е много интересна година за Боинг. 

Върджин Галактик

2019-22-feb-beth-moses-looks-earth.jpg 

През месец февруари Бет Моузес се превърна в първата жена-астронавт, достигнала космоса на борда на частен космически кораб. Photo credit : Virgin Galactic

Върджин Галактик бе единствената частна компания, която проведе пилотиран космически полет през 2019-та година. Това се случи през февруари, когато в космоса по суборбитална траектория бяха изведени астронавтите Дейв Маккей, Майк Масучи и Бет Моузес. Моузес се превърна в първата жена-астронавт, достигнала космическото пространство на борда на частен космически кораб. 

Така благодарение на Върджин Галактик САЩ отново има пилотирана космонавтика и американски астронавти отново летят в космоса с американски кораби, дори и тези кораби да са само суборбитални. И те имат своето място в развитието на човечеството - суборбиталните полети са по-евтини и поради това всички се надяваме чрез тях космическият туризъм да стане реалност. 

За съжаление февруарският полет остана последен за Върджин Галактик през 2019-та година. Корабът "Юнити", извел Моузес, Маккей и Масучи в космоса, бе върнат в хангара за окончателното му оборудване с туристическа кабина. Междувременно компанията започна дългоочакваното преместване на техниката и персонала си от тестовия космодрум в Мохаве, Калифорния, към комерсиалния космодрум Спейспорт Америка в Ню Мексико. Уж процесът трябваше да приключи до есента, но ... 

И така, след февруари компанията влезе в оня период, който за мен като неин привърженик е най-омразен - периода на бомбастични медийни заглавия, обещания, презентации - абе въобще Върджин Галактик ни показва всичко друго, освен реални космически мисии. Няма какво да ви лъжа - писнало ми е... По-съществените новини в последно време включват превръщането на Върджин Галактик в публична компания, договора с италианските ВВС за реализацията на италиано-американски пилотиран космически полет, както и показването на новите космически костюми за туристически полети (не смея да кажа, че това са скафандри). 

Очакванията за 2020-та година са строго конкретни - време е корабът "Юнити" най-накрая да бъде дотътрен до космодрума Спейспорт Америка, да почне да лети отново, тестовата летателна програма да бъде завършена и най-сетне да бъде даден ход на началните туристически експедиции. Дали ще стане, не се наемам да прогнозирам - лично аз се надявам "Юнити" да направи поне един-два тестови космически полета. Не обичам, когато космическите кораби прашасват в хангарите и не се използват целево... 

 

Блу Ориджин

2019-11-dec-ns-launches.png

Снимка от изстрелването на "Ню Шепърд" на 11-ти декември. Photo credit : Blue Origin

Чудя се дали да не копи/пейстна това, което бях писал за Блу Ориджин в статията "Космическата 2019: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?". Но няма да го направя. Само едно изречение ще копирам, ако ми позволите. "Частната компания Блу Ориджин на създателя на Амазон Джеф Безос отбеляза поредната си разочароваща година". Окей, направих го. Но не мога да отрека, че има градация в положителна посока. През 2017-та година корабът "Ню Шепърд" летя веднъж, през 2018-та - два пъти, а през 2019-та година - три пъти. Дай Боже през 2020-та година да станем свидетели поне на четири космически полета! 

Но дори и в това се съмнявам - потайната космическа компания на Джеф Безос е често пъти сравнявана с костенурка, тъй като нейните стъпки са прекалено бавни. Нямам големи очаквания от Блу Ориджин през 2020-та. Принципно трябва да станем свидетели на още един-два безпилотни полета, преди компанията да качи човек в космоса, като това се очертава да се случи през новата година. Но тези обещания ги слушаме в края на всяка отминаваща година, тъй че ще повярвам, когато ги видя изпълнени. 

Трите полета на кораба "Ню Шепърд" бяха проведени на 23-ти януари, 2-ри май и 11-ти декември. И трите пъти корабът превози в космоса полезен товар и научни експерименти. И трите пъти капсулата и ракетата-носител се завърнаха успешно. Досега компанията не е отбелязвала провал, тъй че, кой знае - може би след още един-два полета, до края на 2020-та година, човек наистина току-виж полети в космоса на борда на "Ню Шепърд"? 

Едно е сигурно - единствено времето ще покаже. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3118-2020-human-spaceflight-what-to-expect

Link to post
Share on other sites
  • Мнения 107
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Популярни мнения

Пилотираният космически полет на СпейсЕкс е исторически, но малцина осъзнават защо На кадъра: астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли след успешното достигане на орбита. Photo credit : SpaceX/NA

СпейсЕкс нае на работа бившия шеф на НАСА Бил Герстенмайер! Бил Герстенмайер. Photo credits : NASA/Bill Ingalls 11 февруари 2020 г. 20:30 ч. Светослав Александров. Това е вероятно

Боинг въобще не са изпълнили интеграционен тест на Старлайнър преди полета му На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo

  • Потребител

Чакай , че ги обърках аватарите, кои бяха от боинк, локхилдмартин или там квото е, върджин, блунезнамсикво, гоогаля, хамазоня, яхуту. абе кога и от плейбой ша изстрелят........ Ракетата😃

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Старлайнър поема път обратно към Флорида за следващата му мисия

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" е в готовност да започне своето пътешествие към Флорида. Photo credit : Boeing

4 януари 2020 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. Пилотираният космически кораб на Боинг "Старлайнър", който на 22-ри декември се завърна успешно след дебютната му безпилотна мисия до околоземна орбита, се отправи на 10-дневно пътешествие към Флорида, където ще бъде подготвен за втората му експедиция. Тогава в космоса ще полетят астронавтите на НАСА Джош Касада и Съни Уилиамс заедно с двама други чуждестранни астронавти. 

Междувременно продължава работата по друг кораб "Старлайнър", който през тази година ще се отправи в орбита заедно с астронавта на Боинг Крис Фъргюсън и астронавтите на НАСА Никол Ман и Майк Финк. Това може да се окаже първият пилотиран полет на САЩ до Международната космическа станция след приключването на програмата "космическа совалка", стига, разбира се, частната компания СпейсЕкс да не изпревари Боинг и да изпрати "Крю Драгън" в пилотиран режим преди "Старлайнър".

Напомням на читателите, че през изминалата година "Старлайнър" летя два пъти - през ноември на тестов полет за изпитание на спасителните му системи и през декември на първата му космическа мисия. За съжаление по време на декемврийския полет неправилно настроен часовник провали скачването с Международната космическа станция. Но за успокоение и радост на ръководството на мисията, корабът бе спасен, проведе самостоятелна програма в околоземна орбита и се завърна на Земята успешно в района на базата Уайт Сендс, Ню Мексико. Това бе първото тестово завръщане на пилотиран орбитален кораб върху суша след приключването на програмата "космическа совалка". Другият частен космически кораб, "Крю Драгън" на СпейсЕкс, може да се завръща само в океана.

Боинг съобщи, че "Старлайнър" е в отлично състояние след декемврийската му космическа мисия. Животоподдържащата система е работила нормално, тестовият манекен е на мястото си, дори гравитационният индикатор Снупи се завърнал на Земята в същата позиция, в която излетял. Вътрешността на кораба изглежда по същия начин както и преди неговия полет. Това доказва, че "Старлайнър" е в готовност да превозва хора.

Техниците свалиха полезния товар със записите, за да започнат първоначалния им анализ. Те очакват да получат записи и от бордовите камери на "Старлайнър", като видеоматериалът ще бъде публикуван през идните дни. Вече във Флорида "Старлайнър" ще бъде още по-щателно анализиран и чак тогава ще бъде рециклиран и подготвен за мисията му с астронавтите Касада и Уилиамс. 

Източници: Боинг 1, 2

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3129-2020-starliner-begins-journey-back-florida

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

3...2...1... Запалване! СпейсЕкс изпробва ракетата преди предстоящия полет на Крю Драгън идната седмица!

2020-in-flight-abort-prelaunch.jpg

На снимката: техници подготвят космическия кораб "Крю Драгън" за тестовото му изстрелване на 18-ти януари. Photo credit : SpaceX

12 януари 2020 г. 09:10 ч.

Светослав Александров. Предстои решаваща демонстрационна мисия за новия пилотиран космически кораб "Крю Драгън". Вчера СпейсЕкс запали тестово неговата ракета "Фолкън 9" и ако всичко мине по план, още идната седмица, най-рано на 18-ти януари, корабът ще бъде изстрелян. 

СпейсЕкс потвърди в Туитър, че вчерашното огнево изпитание по план е завършило според очакванията. 

Това е последната планирана безпилотна мисия на "Крю Драгън" преди да започне да извозва астронавти до Международната космическа станция. Затова е много важно всичко да завърши с успех. Но дали ще завърши с успех, не се знае - това е буквално първият реален опит да се изпробват спасителните системи на космически кораб в момента на максималното динамично натоварване по време на ракетно изстрелване. Досега поведението на ракети и космически кораби са единствено симулирани, но едно са компютърните модели, друго е да има реален полет. 

В случай че мисията през този месец завърши безпроблемно, СпейсЕкс ще може да подготви кораб за пилотирано космическо изстрелване още през февруари. Илон Мъск обаче оповести, че преди първата пилотирана мисия има още някои дреболии за дооправяне, така че в зависимост от тяхното доизчистване и дооформяне на документацията, може да има отлагане на пилотирания старт за по-късно през пролетта или за лятото.

Независимо обаче дали пилотираната мисия ще е реализирана през тази зима, през пролетта или през лятото, тя може да стане факт само ако демонстрационният полет на "Крю Драгън" на 18-ти януари бъде успешен. Така че стискаме палци за сполука през идната седмица.  

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3138-2020-crew-dragon-rocket-tested

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Корабът "Крю Драгън" май не е удачно да се нарича пилотиран, тъй като дори и с хора на борда ще бъде управляван от компютри и от земята, доколкото принципно е безпилотен кораб. По-удачно ще е космонавтите да се наричат пътници на този кораб, а полетите с него да наричаме пътнически, а не пилотирани.  

Редактирано от makebulgar
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 3 часа, makebulgar said:

Корабът "Крю Драгън" май не е удачно да се нарича пилотиран, тъй като дори и с хора на борда ще бъде управляван от компютри и от земята, доколкото принципно е безпилотен кораб. По-удачно ще е космонавтите да се наричат пътници на този кораб, а полетите с него да наричаме пътнически, а не пилотирани.  

Има кораби и самолети които имат автопилот, управляват се от компютър, но имат също така капитани и пилоти.

Ако космонавтите на борда на  "Крю Драгън" могат да  го управляват когато се наложи, значи той е пилотиран кораб.

 

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Боинг публикува красив видеозапис от първия космически полет на Старлайнър

2020-15-jan-starliner-view.png

Кадър, заснет от камера на борда на "Старлайнър" по време на първия му орбитален полет през декември. Photo credit : Boeing Space

15 януари 2020 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Въпреки неправилно настроения часовник на "Старлайнър", който провали скачването с Международната космическа станция по време на дебютния космически полет на кораба през декември, от компанията-производител Боинг непрекъснато настояваха, че корабът е изпълнил най-важната си мисия: да докаже, че е безопасен за превозване на астронавти.

Трудно беше да повярваме на това, преди да видим реално видео от борда на "Старлайнър". Днес Боинг най-сетне публикува дългоочаквания видеоматериал. И от това, което виждаме - чакането си заслужаваше! 

Видеозаписът съдържа кадри, заснети от различни бордови камери по време на излитането, дейността на двигателите на "Старлайнър" след аномалията, престоя в орбита и по време на спускането и кацането. Материалът доказва, че "Старлайнър" е не просто красив кораб, но е удобен и най-важното - стабилен и безопасен. 

Междувременно Боинг съобщи, че екипите продължават да инспектират и анализират върнатия на земята космически кораб. Техниците подготвят и нов кораб "Старлайнър", който ще излети в космоса през тази година. Все още очакваме да разберем дали следващият полет на кораба ще е безпилотен или НАСА ще се осмели да изстреля хора в орбита. За тази цел е сформирана специална комисия, която ще разследва причините за неправилно настроения часовник и ще приложи мерки подобна грешка да не се повтаря в бъдеще. 

Изгледайте цялото видео на този линк (ще се отвори нов прозорец с препратка към видеоматериала в Youtube)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3143-2020-boeing-starliner-video

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

НАСА и СпейсЕкс са в готовност да изстрелят Крю Драгън на 18-ти януари

2020-nasa-spacex-ready-crew-dragon.jpg

Изпитанието на системите за аварийно спасяване е последният голям тест за "Крю Драгън" преди корабът да бъде одобрен за пилотирани космически полети. Credits : SpaceX 

17 януари 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Екипите на НАСА и СпейсЕкс са в готовност да проведат последния голям безпилотен тест на пилотирания космически кораб "Крю Драгън". Изстрелването е насрочено за утре, събота, 18-ти януари, в 15:00 ч. българско време. В случай че полетът бъде отложен поради метеорологични или технически причини, резервните дати са неделя, 19-ти януари и понеделник, 20-ти януари. 

По последна информация шансът лошо време да отложи изстрелването е едва 10%. 

Идеята на теста е да бъдат изпитани системите за аварийно спасяване. След като ракетата-носител "Фолкън 9" премине скоростта на звука и бъде достигнат етапът на максималното динамично натоварване, т.е. около 80-90 секунди след старта, двигателите ѝ ще се изключат с цел симулирането на провал. 

Тогава ще се запалят двигателите "СуперДрако" на "Крю Драгън" за по-малко от 10 секунди - достатъчно време, за да изтласкат кораба на безопасно разстояние от ракетата. Корабът ще достигне до височина 42 километра - около половината път до космоса, след което ще изхвърли ненужната си стволова секция. Накрая ще бъдат разгърнати парашути, които ще доведат до меко приводняване на около трийсетина километра от стартовата площадка.

В случай че този изпитателен полет мине успешно, САЩ вече ще има готов пилотиран кораб за превоз на астронавти до Международната космическа станция. Астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен ще могат да излетят към орбита още през февруари - такава би била техническата готовност на "Крю Драгън", макар че Илон Мъск подчертава, че поради окончателното оформяне на документацията и изчистването на оставащите дреболии стартът, може да се отложи с няколко месеца. 

Да пожелаем успех на НАСА и СпейсЕкс утре!

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3144-2020-18-jan-spacex-crew-dragon-preview

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Ако искате да наблюдавате изстрелването на Крю Драгън - въоръжете се с търпение

18 януари 2020 г. 09:40 ч. Екипите на НАСА и СпейсЕкс сега очакват да изстрелят "Крю Драгън" на демонстрационна мисия за изпитание на спасителните му системи към края на 4-часовия стартов прозорец, т.е. след 18:00 ч. българско време. Промяната на часа се налага заради очаквано вълнение в района на стартовата площадка, а от СпейсЕкс искат по-тихо море, за да могат да изрепетират спасяване на астронавти. 

Имайте предвид - ако искате да наблюдавате изстрелването на живо тази вечер по НАСА ТВ : www.nasa.gov/ntv, трябва да се въоръжите с търпение. Вчера бе излъчена специална пресконференция относно това какво да очакваме. Тъй като това не е полет до Международната космическа станция, не се цели изстрелване в точната секунда - стартовият прозорец е гъвкав и корабът може да полети във всеки момент от 4-часовия времеви интервал. Дори биха могли да удължат стартовия прозорец с малко при нужда. Както подчертах по-горе, НАСА и СпейсЕкс искат да направят пълна репетиция на спасяването на астронавти в случай на авария, затова тяхното желание е не само времето около момента на старта да е добро - но също така да няма силно вълнение.

Това позволява често спиране на обратното броене, включително ако някой по звеното не е готов. Тъй че, ако не сте почитатели на стартове, при които часовникът често спира и бива рестартиран, и така многократно, по-добре си спестете гледането на живо и изчакайте записа по-късно. 

Няма гаранция, че корабът ще излети и днес - нито НАСА, нито СпейсЕкс бързат. Резервен стартов прозорец има в неделя и в понеделник. Когато условията удовлетворяват всички - тогава ще има полет. 

2020-nasa-spacex-ready-crew-dragon.jpg

Изпитанието на системите за аварийно спасяване е последният голям тест за "Крю Драгън" преди корабът да бъде одобрен за пилотирани космически полети. Credits : SpaceX 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3145-2020-18-jan-commercial-crew-update

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Аномалията с Крю Драгън през април 2019-та е довела до научен и технологичен пробив

18 януари 2020 г. 18:25 ч. Аномалията, която доведе до експлозия на капсула "Крю Драгън" по време на наземен тест през април 2019-та, е довела до научен и технологичен пробив. Това стана ясно по време на пресконференция на НАСА вчера. Според изказване на Кейти Лийдърс, програмен мениджър на комерсиалната пилотирана програма към НАСА, научени са неща, които дотогава са били напълно неизвестни за космическата индустрия. Сега специалистите разбират много по-добре какво е поведението на ракетното гориво, когато се придвижват с голяма скорост в горивните системи на космически кораб. 

И наистина, когато става въпрос за нови разработки, аномалиите и провалите са част от прогреса напред. Те показват, че нещо в нашето разбиране не е наред - и съответно ни помагат да се подобрим.

Затова осмиването на една иновативна космическа компания, която се мъчи да направи нещо ново, е контрапродуктивно за човешкия прогрес и издава невежество. Не можем да не се сетим за Томас Едисън, американския изобретател, създател на фонографа (първият прибор за запис и възпроизвеждане на звук) и на модерната електрическа крушка... когато Едисън бил обвинен от негов асистент, че се е провалил 10 000 пъти, той отвърнал: "Аз не съм се провалил. Аз съм открил 10 000 начина, по които не може да се получи". 

2019-8-march-crew-dragon-splashes-down.p

Космическият кораб "Крю Драгън" броени мигове преди да достигне океанската повърхност след първия си успешен полет до МКС през март 2019-та. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3146-2020-18-jan-anomaly-update

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

ПЪЛЕН УСПЕХ: Космическият кораб Крю Драгън излетя и тества работоспособността на спасителните си системи!

2020-19-jan-falcon-9-crew-dragon.png

В рамките на днешния полет ракетата-носител "Фолкън 9" експлодира, но това бе планирано. Целта на мисията беше да се докаже, че корабът може да спасява астронавтите при проваляща се ракета. Photo credit : SpaceX

19 януари 2020 г. 18:05 ч.

Светослав Александров. Днес в 17:30 ч. българско време излетя космическата ракета "Фолкън 9" с кораба "Крю Драгън". Това бе последният безпилотен тест на частния пилотиран космически кораб - и той завърши напълно успешно. Оттук насетне следващите мисии ще са пилотирани!

Първоначално стартът бе насрочен за вчера, но поради силно морско вълнение екипите на НАСА и СпейсЕкс решиха да изчакат още един ден. Днес също нямаше гаранции, че "Крю Драгън" ще излети - метеоролозите даваха 40% шанс за отлагане, а сутринта вълните пак бяха големи. За щастие с напредването на деня метеорологичната обстановка се успокои, което позволи на ракетата да излети. 

Както беше предвидено по план, на 84-тата секунда от началото на мисията "Фолкън 9" изключи двигателите си, за да симулира провал. Всички очакваха да видят - дали "Крю Драгън" щеше да запали двигателите си и да се отдели от "Фолкън 9" максимално бързо? Напомням на читателите, че през октомври 2018-та година руският космически кораб "Союз МС-10" претърпя провал при изстрелването и само благодарение на отличното сработване на спасителните системи екипажът на кораба, състоящ се от американския астронавт Ник Хейг и руския му колега Алексей Овчинин, успя да оцелее. 

НАСА нямаше да одобри "Крю Драгън" за превоз на астронавти, ако той не бе демонстрирал, че подобно на "Союз" може да "избяга" от проваляща се ракета. И всичко мина успешно! Двигателите "Супердрако" се запалиха и бързо издърпаха кораба. А няколко секунди по-късно обречената ракета-носител "Фолкън 9" експлодира. 

Впоследствие "Крю Драгън" успя да изхвърли ненужната стволова секция, а по-късно разгърна четирите си основни парашута. Нямаше никакъв проблем с парашутната система и корабът се приводни благополучно в океана. 

Какво следва оттук насетне? Пилотирани мисии! СпейсЕкс ще достави следващия кораб "Крю Драгън" на космическия център Кейп Канаверал до края на месеца и той още през февруари ще е в полетна готовност. Може би ще има някои отлагания заради дооформяне на документите и довършителни дребни изпитания... 

Но този път вече всичко изглежда сигурно. Най-накрая през тази година хора ще полетят до МКС на нов кораб, различен от руските "Союз"! 

Запис от днешната мисия: тук (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3147-2020-falcon-ifa-full-success

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Илон Мъск: първият пилотиран кораб Крю Драгън ще е готов през февруари

19 януари 2020 г. 19:10 ч. След последния безпилотен полет на "Крю Драгън" днес, НАСА организира пресконференция, която бе излъчена по телевизията на агенцията. Един от говорителите на пресконференцията бе Илон Мъск и той представи подробности относно това, което следва за пилотираната космонавтика на САЩ.

Мъск оповести, че целият хардуер (т.е. ракетата и корабът) ще е в готовност за пилотиран космически полет още в края на февруари. Ще мине обаче още известно време, преди полетът да стане реалност. Всички системи ще бъдат проверени многократно преди мисията. Освен това стои въпросът и със самия график на Международната космическа станция и нейната готовност да посрещне нов космически кораб. Така че вероятно първата пилотирана мисия ще е факт някъде през второто тримесечие на тази година - т.е. между април и юни. 

НАСА също така трябва да вземе още едно решение - дали тази мисия ще е дългосрочна или краткосрочна. Ако е дългосрочна, астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли ще престоят няколко месеца на МКС - т.е. ще се превърнат част от постоянния екипаж на станцията. 

2019-8-march-crew-dragon-splashes-down.p

Космическият кораб "Крю Драгън" броени мигове преди да достигне океанската повърхност след първия си успешен полет до МКС през март 2019-та. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3148-2020-first-crewed-flight-april-june

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Шефът на НАСА Джим Брайденстайн призна, че спасителната система на Крю Драгън е по-добра от тази на Союз

19 януари 2020 г. 20:15 ч. По време на тазвечершната пресконференция след днешния успешен изпитателен полет на новия пилотиран кораб "Крю Драгън", администраторът на НАСА Джим Брайденстайн сравни спасителните системи между "Крю Драгън" и "Союз". 

При задействането на спасителните двигатели на руския кораб космонавтите изпитват ускорение от порядъка на 7 g, докато при "Крю Драгън" ускорението е само 3.5 g. Въпреки това американските двигатели "СуперДрако" са достатъчно мощни, за да изтласкат кораба от ракетата в случай на провал.

Разбира се, изказването вече предизвика възмутени реакции в Туитър. Но за щастие и успокоение на руснаците, Брайденстайн увери, че дори и след успехите на "Крю Драгън", НАСА не възнамерява да спре да купува места за американските астронавти и на борда на руските кораби "Союз". "Добре е да има различни възможности", смята той. 

2020-19-jan-falcon-9-crew-dragon.png

В рамките на днешния полет ракетата-носител "Фолкън 9" експлодира, но това бе предвидено. Целта на мисията беше да се докаже, че корабът може да спасява астронавтите при проваляща се ракета. Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3149-2020-spacex-escape-system-better-soyuz

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Колко да се направи ускорението е елементарна работа.  По-важно, не е ли, капсулата да се отдалечи максимално бързо?  Военните пилоти се избират да издържат 9ж и по-вече!

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Днес САЩ отново притежават способността да изстрелват астронавти в орбита. Време е да се възползват от нея.

2019-David-Oleg-inside-crew-dragon.png

На този кадър се вижда как Давид Сен-Жак и руският космонавт Олег Кононенко взимат проби от въздуха в кораба "Крю Драгън" по време на първата му космическа мисия през март 2019 г. Photo credit : NASA TV

19 януари 2020 г. 23:30 ч.

Светослав Александров. Днес, на 19-ти януари, СпейсЕкс проведе тестов полет на космическия кораб "Крю Драгън" - и с това безпилотната му изпитателна програма приключи. През 2015-та, 2019-та и сега през 2020-та година, корабът летя три пъти - и трите мисии завършиха с пълен успех. Това означава, че "Крю Драгън" е вече в готовност да лети в пилотиран режим и че американците са възстановили способността си да превозват астронавти до Международната космическа станция. 

Време е да се възползват от това.

Много дълго време отне на САЩ да създадат нови пилотирани космически кораби за орбитални мисии. Без да включваме двата суборбитални космически полета на Върджин Галактик през 2018-та и 2019-та година (при които петима души станаха астронавти, като техният престой в космоса бе само за няколко минути), последният път, когато НАСА изпрати хора в орбита, бе през юли 2011-та. Тогава совалката "Атлантис" проведе своята финална логистична мисия до станцията. След това американците бяха принудени да пращат астронавтите си до МКС посредством руските кораби "Союз". 

Повечето космически ентусиасти не вярвахме, че ще отнеме толкова дълго да се направят нови кораби. Най-оптимистичните прогнози предвиждаха първите пилотирани полети да са факт през 2012-2015-та, а по-песимистичните - през 2016-та-2017-та. Вярно е, че някои хора от академичния свят бяха скептици - например проф. Мартин Барстоу от университета Лестър твърдеше, че докато корабите станат готови, може да отнеме цяло десетилетие. Да, все още не са отминали десет години от последната мисия на космическа совалка. Ако "Крю Драгън" започне да вози астронавти в периода между март и юни 2020-та, както оповести днес Илон Мъск, ще са минали около девет години. Е, почти цяло едно десетилетие. Както и да го смятаме, реалното развитие на пилотираната космонавтика се доближава до скептичните, а не до оптимистичните прогнози. 

Безспорно специалистите на СпейсЕкс се сблъскаха със сериозни трудности. През 2015-та и 2016-та ракетата "Фолкън 9" аварира два пъти. После, при създаването на "Крю Драгън", компанията дълго време не можеше да стабилизира парашутната система. През април 2019-та, по време на наземен тест, върналият се след първия полет до МКС "Крю Драгън" експлодира. Тези аварии доведоха до отлагания, но не можем да отречем, че когато става въпрос за изпитателните полети на новия пилотиран кораб, нито един от тях не завърши с провал. Напротив - и след трите мисии "Крю Драгън" се завърна на Земята след блестящо свършена работа. 

Не е редно да хвърляме вината за забавянията единствено върху раменете на Илон Мъск, както и върху ръководството на Боинг (които разработват собствен пилотиран кораб "Старлайнър"). Вина имат най-вече политиците - може би не толкова президентите, колкото конгресмените - те така и не успяха да формулират смислена пилотирана програма. Да не говорим, че дълго време държаха космическата програма недофинансирана. Вина има и НАСА - със своята бюрократична култура, тя спъваше прогреса на частните компании. 

Но и НАСА не носи цялостната вина в случая. Основната вина е на обществото - т.е. на всички нас. В нашето общество се е възприело, че пилотираните космически полети трябва да се провеждат само когато има пълна гаранция за безопасността на астронавтите. Което е абсолютно лицемерно. Да, астронавтиката е рисково начинание. Но тя не е единствената рискована дейност на Земята. Планинарството също носи риск - например всеки ден планинари загиват в планините, но повечето хора това не ги интересува. Същото се отнася и до военната авиация - летци-изпитатели постоянно загиват, а обществото отминава тези новини с пренебрежение. Но когато загине астронавт... светът застива. Всички започват да следят какво се случва. Всички анализират. Всички коментират. Незабавно изскачат морализатори, които почват да сочат с пръст кой е виновен. И веднага започват едни дебати - кому е нужно да пращаме хора в космоса и прочие.

Това е голямата трагедия на пилотираната космонавтика. Ето защо космическите агенции отказват да поемат рискове. А понеже космическите агенции са държавни, провалите в пилотираната космонавтика се възприемат и като провал на текущата политика на съответната държава. 

Затова след приключването на програмата "космическа совалка", НАСА постави куп изисквания пред Боинг и СпейсЕкс. Особено големи бяха изискванията към СпейсЕкс - защото са млада компания, защото изстрелват ракети от има-няма десет години, защото не разполагат с нужния опит и трябва тепърва да се доказват.

След днешния полет можем да заключим: СпейсЕкс се справиха блестящо. Те изпълниха безупречно всички изискуеми от тях безпилотни полети, които да докажат, че корабът им "Крю Драгън" е безопасен и може да превозва астронавти.

НАСА имат един-единствен правилен ход: да се възползват от услугите на новия кораб. Никой не е казал, че руснаците отиват в историята и че "Союз"-ите ще бъдат пратени на боклука. Напротив, дори и днес, след успеха на "Крю Драгън", шефът на НАСА Джим Брайденстайн потвърди, че агенцията ще продължи да купува астронавтски места на борда на "Союз". Същевременно с влизането на новите американски кораби в експлоатация, постоянният екипаж на станцията може да бъде увеличен от шест на седем души. Това е много важно. Ако горе в орбита има само един човек в повече, научната дейност ще се удвои. И без друго научните статии, които излизат от МКС, са малко... 

Остава само да се надяваме, че американската космическа агенция ще се задейства максимално бързо по този въпрос и няма да натовари СпейсЕкс с допълнителни изисквания. Колкото и някои ръководители да се страхуват от провали, това не е оправдание. Риск винаги ще има. НАСА трябва да обясни на обществото, че при усвояването на космическото пространство той е неизбежен. Необходимо е да поемаме рискове, иначе ще си стоим вечно на Земята. 

Най-важното от днешния ден е следното: САЩ отново разполагат с възможността да изпращат хора в космоса и да превозват хора до МКС.

Време е да се възползват от нея. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3150-2020-usa-human-spaceflight-capabilities

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 4 часа, Exhemus said:

Колко да се направи ускорението е елементарна работа. 

Там е работата я,  явно от Крю Драган не разбират от елементарни работи колкото тебе!

Преди 4 часа, Exhemus said:

  По-важно, не е ли, капсулата да се отдалечи максимално бързо? 

По важно е капсулата да се отдалечи оптимално бързо. Не перепутай, оптимално и максимално, ето другое дело.

Преди 4 часа, Exhemus said:

  Военните пилоти се избират да издържат 9ж и по-вече!

Военните може, но тук космонавтите трябва да си падат и малко учени.

Иначе си прав.Американците не доглеждат нещата. Бяха пратили наскоро в космоса една госпожа с големи цици та не и стана скафандъра. Големият бюст е по тежък и струва повече пари да се изпрати извън орбита където всеки килограм е от голямо значение. Освен това е напълно безполезен на МКС, а на това отгоре заема и ценно място, което може да се използва за нещо друго .Същото е положението и с големите пениси.За тях също трябва да се остави повечко място в скафандъра.Че трябва да се предвиди и увеличението им при евентуална ерекция.То ако правят някакви експерименти с тях както и да е, но иначе са безполезни на борда на кораба и само пречат в открития космос.Могат да се направят доста икономии, ако се избират по плоски космонавтки и космонавти с малки пишки. :bj:

Пък ти се сети само за военните пилоти.Трябва да разшириш кръгозора си и да гледаш по далече.:bq:

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Защо НАСА няма да изиска от Боинг да тества спасителните системи на Старлайнър по време на ракетно изстрелване?

2019-4-november-boeing-pad-abort-success

Снимка от полета на "Старлайнър" през ноември, когато корабът изпробва спасителните си системи. Но двигателите бяха запалени от стартова площадка, а не по време на ракетно изстрелване, както бе при вчерашната мисия на "Крю Драгън". Photo credit : NASA

20 януари 2020 г. 17:40 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 19-ти януари, СпейсЕкс приключи с безпилотните изпитания на "Крю Драгън" и отсега нататък корабът е в готовност да лети в пилотиран режим. В рамките на този последен вчерашен полет бяха изпробвани спасителните системи на "Крю Драгън" по време на ракетно изстрелване. Мисията завърши с пълен успех - след умишлено предизвикване на провал на ракетата-носител, системите сработиха и корабът извърши спасително приводняване. 

Мнозина обаче се питат - защо НАСА не изисква от Боинг да направи сходен изпитателен полет? Напомням на читателите, че компанията изпробва спасителните системи на "Старлайнър" през ноември 2019-та и като изключим неразгръщането на един парашут, полетът също завърши успешно. Но системите бяха задействани директно от стартовата площадка - не от работеща ракета. Подобен тест СпейсЕкс проведе още през 2015-та. 

За да си отговорим на този въпрос, трябва да разгледаме какви са първоначалните изисквания на НАСА към частните превозвачи. Качествен материал на английски език можете да прочетете на страниците на Спейс.ком или на уебсайта Наса Спейсфлайт

Една от най-големите грешки на програмата "Космическа совалка" на НАСА е, че совалките не са били оборудвани със системи за аварийно спасяване. Совалките са създадени през 70-те години, във времена, когато се е вярвало, че космическият хардуер е изключително надежден и няма как да се стигне до смърт на екипажа. Спомнете си, че към това време НАСА вече е извършила 6 успешни кацания на Луната и при единствения провал по времето на мисията "Аполо 13" астронавтите са спасени благополучно. Считало се е, че совалките ще са надеждни като самолетите и няма как те да катастрофират често. 

Предположението се оказва погрешно и в крайна сметка след две аварии през 1986-та и 2003-та година общо 14 души загиват. Затова след края на програмата "Космическа совалка" през 2011-та, НАСА изисква от частните превозвачи СпейсЕкс и Боинг да оборудват космическите си кораби със спасителни системи. 

По думите на Кейти Лийдърс, ръководител на пилотираната космическа програма към НАСА, агенцията поставя най-общо изискване такива системи да бъдат внедрени и фирмите да предоставят доказателства, че системите са надеждни. Но НАСА никога не конкретизира какви точно да са тези доказателства - решението е оставено на компаниите. Компаниите дори не са принуждавани да изпробват спасителните си системи по време на реален полет - вероятно статични запалвания и компютърно моделиране биха били достатъчни. Всеки тестов полет би бил пожелателен и напълно доброволен от страна на компанията-разработчик.

В рамките на договора CCiCAP СпейсЕкс предлагат да проведат два тестови полета, свързани с проверката на спасителните системи. Единият - със задействането на спасителните двигатели от стартовата площадка, а вторият - по време на ракетно изстрелване. НАСА се съгласява с предложението на компанията и го одобрява. В крайна сметка първият от тези два полета е изпълнен през 2015-та година (успешно), а вторият - през настоящата 2020-та година (отново успешно). 

В рамките на договора CCtCAP Боинг предлагат да проведат само един пожелателен тестов полет - изпитание на спасителните системи от стартовата площадка. Предложението на Боинг е прието от НАСА. Компанията изпълнява полета през ноември 2019-та, като той завършва с успех. 

Но има една уловка, пише потребителят woods170 за Наса Спейсфлайт. В момента, в който НАСА се съгласява с предложенията на компаниите за тестовите мисии, те от пожелателни се превръщат в задължителни. И фактът, че СпейсЕкс още от самото начало са пожелали да направят тестов полет с изпитание на спасителните системи от борда на ракета, не им е дал възможност да се откажат на по-късен етап. 

С други думи - СпейсЕкс, които получават около два пъти по-малко пари от Боинг, доброволно се съгласяват и се принуждават да проведат един допълнителен безпилотен тестов полет. Да - това се оказа истинска набутвация за Илон Мъск и след експлозията през април 2019-та се налага СпейсЕкс да вкара собствени пари, за да реализира мисията. Хубавото е, че вследствие на подготовката за този тестов полет, е установен потенциално опасен проблем, който е премахнат преди хората да се качат на борда. Така "Крю Драгън" е вече много по-надежден кораб. 

Щеше да е хубаво, ако Боинг са били накарани да извършат подобен тестов полет, за да се види дали "Старлайнър" няма някакъв подобен скрит дефект. Но това няма да се случи - НАСА не го е изискала в началото на програмата и няма да го изиска и сега. Друга е дилемата пред агенцията - Боинг проведе два тестови полета през ноември и декември, но при декемврийския не бе постигнато скачване с МКС. Като сравнение и трите полета на "Крю Драгън" завършиха напълно успешно и сега корабът е готов да превозва хора. Ще изиска ли НАСА още един безпилотен полет от "Старлайнър" за всеки случай? Това би било мъдро решение, но шансът е малък. Вероятно Боинг ще започва да превозва хора още по време на следващата мисия. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3151-2020-why-boeing-isnt-required-to-flight-abort

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Българският космически турист Шефкет Чападжиев: писна ми от отлаганията на Върджин!

27 януари 2020 г. 08:05 ч. Българският емигрант Шефкет Чападжиев е платил още през 2007-ма година над $175 000, за да бъде един от първите космически туристи на Върджин Галактик. Но напоследък започва да се съмнява, че ще успее да полети в космоса преди да умре.

"Здравето ми е горе-долу", коментира 80-годишният Чападжиев. "На тази възраст се чувствам все още сравнително добре. Имам високо кръвно налягане и диабет".

Според Чападжиев договорът му с Върджин Галактик е здрав "като Библията". Но на бъдещия турист му е писнало от безкрайните имейли на компанията, обещаващи, че ще лети "скоро", "скоро", "скоро" - без да му бъде осигурена дата за изстрелване. Преди няколко месеца той се обадил на Върджин и поискал парите си обратно. Обаче говорителката го убедила да почака още мъничко.

"Тя ми каза: просто искам да ти съобщя, ако нямаш нужда от тези пари, бих ги задържала още няколко месеца, защото си мисля, че ракетата е готова, а ти си един от първите", казва Чападжиев.

И наистина - напомням на читателите, че в края на 2018-та година корабът "Юнити" летя за пръв път до космоса в пилотиран режим. През февруари 2019-та бе проведен втори пилотиран полет. Но скоро след това космическият кораб бе върнат обратно в хангара, за да бъде оборудван с туристическа кабина, а Върджин Галактик започна дългото си преместване към частния космодрум Спейспорт Америка. Там се очаква "Юнити" да завърши тестовите си космически полети. Компанията обещаваше, че до края на 2019-та корабът ще бъде преместен и ще продължи да лети, но това не се случи. Официално все още ни се обещава, че това ще стане "скоро", но колко е това "скоро" по стандарта на Върджин? Вече наближаваме цяла една година без пилотиран космически полет. А на хората взе да им писва.

Не можем да им се сърдим. 

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе на 22-ри февруари 2019-та година пилотирания кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Впоследствие "Юнити" с тримата души на борда (Дейв Маккей, Майкъл Масучи и Бет Моузес) успешно достигна до космоса. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3162-2020-shefket-tired-waiting

Link to post
Share on other sites
  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс ще завърши първия кораб Крю Драгън за редовна мисия до МКС три месеца по-рано от очакваното

2020-nasa-spacex-ready-crew-dragon.jpg

Пилотираният космически кораб "Крю Драгън". Credit : SpaceX 

4 февруари 2020 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Добрите новини за пилотирания космически кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" не спират! По принцип, когато пиша за промени в графика на космическите проекти, обикновено става въпрос за отлагания. Но сега СпейсЕкс ще подранят - оказва се, че корабът за първия редовен полет до Международната космическа станция ще бъде завършен три месеца по-рано от очакваното! 

Новината бе съобщена в Туитър от журналиста Майкъл Шийтз, който се позовава на доклад от Правителствения контролен офис на САЩ (GAO). Тук е важно да се спомене, че това ще е корабът, който ще лети не на следващата мисия на "Крю Драгън", а на по-следващата. 

Напомням на читателите, че на 19-ти януари СпейсЕкс изпълни полетен тест на системите за аварийно спасяване (линк към статията на КОСМОС БГ - тук), като мисията приключи с пълен успех. С това компанията завърши всички изискуеми безпилотни тестови полети на "Крю Драгън" и отсега нататък СпейсЕкс е в готовност да извозва хора до орбита. Очакванията са до края на този месец напълно построен космически кораб и неговата ракета да пристигнат на космодрума, за да започне подготовката за първата пилотирана орбитална мисия на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка" през 2011-та. Отчитайки забавянията поради окончателните довършителни работи по "Крю Драгън", корабът може да е в техническа готовност за полет още през април, но е по-вероятно стартът да се осъществи през лятото - вероятно през юни. 

Тази първа мисия, макар и да е пилотирана, все още ще е демонстрационна - астронавтите на НАСА Боб Бенкен и Дъг Хърли ще престоят около две седмици на борда на МКС. Агенцията обмисля дали този двуседмичен период може да бъде удължен за сметка на известно отлагане на изстрелването поради необходимост от допълнителна подготовка, но пък така ще има американски астронавти на станцията за по-дълго време. 

След като мисията приключи, СпейсЕкс ще пристъпи към организацията на първата дългосрочна мисия. Именно корабът на тази мисия ще бъде построен три месеца по-рано от очакваното. В космоса ще полетят американските астронавти Виктор Гловър и Майкъл Хопкинс, а те ще бъдат придружени от японския си колега Соичи Ногучи. 

Анализатори смятат, че донякъде причината за подраняването е оптимизация на работния процес след аномалията на кораб "Крю Драгън" през април 2019-та, когато той експлодира по време на стендово изпитание. Тогава СпейсЕкс остана без капсула за провеждането на тестовия полет на системите за аварийно спасяване и вероятно се е наложило да се регулира продукцията, за да може да има достатъчно кораби и компанията да изпълни ангажимента си към НАСА.

Едно обаче е ясно - обикновено правителствените доклади на GAO са мрачни, акцентират върху отлаганията и рядко похвалват компаниите-изпълнители. Това е първата новина за избързване от графика, която GAO ни съобщава. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3173-2020-three-months-earlier-planned

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Комисията по безопасност на НАСА призна: Крю Драгън e почти готов да вози хора, Старлайнър - не!

6 февруари 2020 г. 21:30 ч. Днес комисията по безопасност на НАСА ASAP за пръв път изостави риториката, че и двата разработчика на космически кораби Боинг и СпейсЕкс се сблъскват с проблеми. Комисията най-сетне призна, че корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" е почти готов да лети в пилотиран режим, докато боинговият "Старлайнър" - още не. Край на двойните стандарти! 

Нещо повече - положението за Боинг се оказва дори по-сериозно. Според представителя на комисията Пол Хил е открит втори проблем със софтуера на кораба "Старлайнър", който е вече коригиран. Но този проблем е можело да доведе до "катастрофална авария". Комисията все още изяснява причините и вече препоръчва да бъде извършен детайлен обзор на верификационния процес на Боинг. 

Подобен процес вече бе проведен спрямо СпейсЕкс след аномалията през април миналата година, когато капсула на "Крю Драгън" експлодира.

За пръв път също така комисията изразява позитивизъм, че американски кораби ще превозват хора съвсем скоро, максимум до 12 месеца. Според Патриша Сандърс "вече не става въпрос дали СпейсЕкс ще е в готовност да извозва екипажи в близко бъдеще, а кога".

Изглежда напълно очевидно, че първата компания, която ще изстреля човек в космоса, няма да е Боинг, а СпейсЕкс. Все по-вероятно е, че НАСА ще изиска втори безпилотен полет на "Старлайнър" преди изобщо да се заговори за пилотирани мисии на борда на този кораб. Ако това се случи, Боинг ще се озове в задна позиция. Най-общо казано, СпейсЕкс ще е в напреднал етап на превоз на астронавти до МКС, докато Боинг тепърва ще завършва безпилотната си полетна програма. 

2019-22-december-starliner-landing.png

На тази снимка, заснета от инфрачервена камера, се вижда космическият кораб "Старлайнър", който се спуска към Земята посредством три парашута. Снимката е заснета по време на декемврийския полет на кораба. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3177-2020-crew-dragon-nearly-ready

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

След страховит гаф на НАСА, днес агенцията ще организира спешна телеконференция

7 февруари 2020 г. 08:05 ч. Днес американската космическа агенция НАСА ще свикне спешно телеконференция приблизително в около 22:30 ч. българско време, за да дискутира състоянието на частния космически кораб на Боинг "Старлайнър". Очевидно конференцията се провежда след обществената реакция спрямо чутовен пиар гаф на НАСА, при който се оказва, че агенцията е прикрила сериозен и потенциално опасен проблем с кораба. Нещата добиват много неприятен обрат не само за Боинг, но и за ръководството на НАСА, което е допуснало замазването.

Както вече писах вчера, по време на заседание на комисията за безопасност на американската космическа агенция, бе оповестено, че освен неправилната настройка на часовника, която е попречила на скачването на "Старлайнър" с Международната космическа станция, е бил открит втори софтуерен бъг, който, ако не е бил коригиран навреме, е щял да се изяви при кацането и тогава "Старлайнър" е щял да се разбие. 

Но това е само част от историята. Вчера уебсайтът Арс Текника ни съобщи, че проблемът е бил установен съвсем в последните етапи на мисията, а кръпките са били изпратени само два часа преди кацането! Реално погледнато журналистът Ерик Бъргър е знаел още в средата на февруари, че кръпки са били изпращани до последния момент, но когато се е обърнал към официалния говорител на Боинг за коментар, той омаловажил ситуацията и отвърнал: "основният ъплоуд преди кацането е имал за главна цел да осигури правилно отделяне на сервизния модул и няма нищо общо с навлизането и кацането на обитаемия модул". Поради това медията не е съобщила на обществото своевременно. Журналистът призна в Туитър, че е бил подведен и сподели: "Да, ще се поуча от това".

Съвсем естествено читателите заляха форумите, както и публичния профил на администратора на НАСА Джим Брайденстайн с един-единствен въпрос: какво стана с прозрачността? Какво стана с обещанието, че всички проблеми ще се оповестяват публично? Значи вие сте знаели още през декември, че е имало сериозен софтуерен проблем със "Старлайнър", но не сте ни казали?

Тази нощ Брайденстайн най-накрая публикува съобщение, че днес телеконференция ще има. Каквото и да се каже на нея, прикриването на втори сериозен проблем със "Старлайнър", който е можело да доведе до катастрофа на кораба, е гигантски имиджов гаф за агенцията и ще има последици. През декември НАСА и Боинг твърдяха, че бъгът с часовника няма да доведе до отлагания на пилотирания полет на "Старлайнър", защото скачването с МКС не е задължително. Но този втори софтуерен проблем касае не нещо друго, а самото кацане. А кацането е критичен етап. Сега ще е много трудно за ръководствата на агенцията и компанията да се измъкнат и да не проведат ново, безпилотно повторение на мисията. И космическите ентусиасти искат такова повторение, преди да бъдат качени астронавти и животът им да бъде застрашен.

2020-15-jan-starliner-view.png

Кадър, заснет от камера на борда на "Старлайнър" по време на първия му орбитален полет през декември. Photo credit : Boeing Space

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3179-2020-7-feb-status-starliner

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Моментът настъпи: НАСА трябва да спре да мери с различен аршин СпейсЕкс и Боинг

2018-commercial-crew.png

Вчера комисията по безопасност на НАСА отсече - единствено корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" е в готовност да превозва хора, а корабът на Боинг "Старлайнър" - не. Image credit : NASA

7 февруари 2020 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. Една цигара марихуана. Това бе достатъчно основание за НАСА да назначи проверка на фирмената култура на СпейсЕкс, независимо че през онзи злополучен ден на 2018-та година Илон Мъск изпуши въпросната цигара на територията на щата Калифорния, където употребяването на трева е легално. Въпреки че американската космическа агенция обеща проверката да се разпростре както до СпейсЕкс, така и до Боинг, впоследствие НАСА реши да инспектира само фирмата на Мъск. Дори през цялата 2019-та година, когато скандалите със самолетите 737 МАХ не стихваха, стана ясно, че НАСА не желае да се занимава с Боинг. Ако дотогава космическите ентусиасти се съмняваха, че американската агенция мери фирмите-изпълнители на проекти с различен аршин, то след този случай се убедиха напълно в това. 

Но колкото и дълго НАСА да си затваряше очите пред прегрешенията на Боинг, идва един момент, в който равносметката пристига и резултатите излизат наяве. И тогава нито едно лоби не може да помогне. 

А някога идеята на НАСА за разработка на изцяло нови частни пилотирани кораби, които да превозват астронавти до Международната космическа станция, бе разумна. Въпреки че традиционно наричаме последните години с израза "времето на частната космонавтика", американската космическа политика винаги е разчитала на частния сектор. Първите космически кораби на САЩ, лунната ракета "Сатурн 5" и "Аполо", совалките и компонентите на МКС, всички те са били изготвени от частни фирми по заявка на НАСА. Разликата този път бе, че частните фирми щяха да получат повече права и възможности да се разпореждат с корабите си както намерят за добре, а НАСА щеше да е просто един от множеството клиенти. И още нещо - ако до този момент всички космически проекти са се изпълнявали според договори, сключени на базата "разходи плюс" (което ще рече, че в случай на отлагания и проблеми се наливат още средства до изпълнението на проекта, независимо колко години ще отнеме), този път договорите бяха сключени на база "фиксирана цена". Целта беше да се държи отговорност от фирмите за отлаганията и да бъдат принудени да се справят с ограничени ресурси - без да просят още и още. 

Задачата пред Боинг и СпейсЕкс беше една и съща - да създадат пилотирани космически кораби, които да извозват американските астронавти до орбиталната станция, така че НАСА да не зависи от Русия. СпейсЕкс поиска $2.6 милиарда, а Боинг - $4.2 милиарда. Мнозина се намръщиха - защо едните получават близо двойно повече от другите? Отговориха им - ами толкова пари са пожелали компаниите, НАСА не оспорила исканията им и се съгласила. Добре, халал да им е на Боинг.

Но през изминалата година излезе интересен правителствен доклад (линк към сайта на НАСА - PDF Файл), в който изненадващо беше оповестено, че освен фиксираната сума за Боинг от $4.2 милиарда, на компанията са били налети допълнителни $187 милиона. Докладът намеква, че от Боинг дори са заплашили, че ако не получат още средства, ще прекратят договора едностранно и ще напуснат програмата за създаването на нови пилотирани кораби! Явно е имало сериозни дискусии, но в крайна сметка от НАСА клекнали на искането на Боинг и осигурили парите. Само че ако обосновката на НАСА е била да даде тези средства, за да предотврати възникването на допълнителни отлагания (това го пише черно на бяло), защо агенцията не е отправила същата оферта и към СпейсЕкс - още повече, че компанията на Мъск доказано изпълнява проектите си по-бързо от всички останали конкуренти?

Е в този момент Илон Мъск не издържа. Шефът на СпейсЕкс винаги се е стараел да бъде дипломатичен (имайки предвид какъв е избухлив понякога, не знам какво му е коствало дълги години да работи тихомълком и да изпълнява инструкциите на НАСА, дори и някои от тях да са били несправедливи). Но накрая очевидно и на него му писна, защото през ноември написа в Туитър: "Това не ми изглежда да е наред. Имам предвид, че не е честно Боинг да получава толкова много повече за едно и също нещо". 

Боинг усвоиха парите (заедно с допълнителния бонус), СпейсЕкс също (фиксираната сума без нищо отгоре) и накрая дойде времето за равносметка. В периода между март 2019-та и януари 2020-та бяха отчетени следните резултати: 

Космически кораб "Крю Драгън" (СпейсЕкс) - една наземна аномалия през април 2019-та плюс проблеми с парашутите. И двата проблема бяха решени до приключването на календарната година. Бяха изпълнени два тестови полета - демонстрационна мисия до Международната космическа станция и изпитание на системите за аварийно спасяване. Полетите завършиха с пълен успех, което означава, че "Крю Драгън" е в готовност да лети с хора на борда. 

Космически кораб "Старлайнър" (Боинг) - eдна наземна аномалия през лятото на 2018-та плюс проблеми с парашутите. Пълно медийно затишие относно аномалията от 2018-та, не знаем какви мерки са били взети и как тя е била разрешена. Бяха изпълнени два тестови полета - демонстрационно изпитание на системите за аварийно спасяване (от площадка, а не както е при СпейсЕкс по време на ракетно изстрелване) и космическа мисия до Международната космическа станция. Демонстрационното изпитание на аварийните системи завърши с успех, но един от парашутите не се отвори. А при космическата мисия до МКС скачването пропадна заради неправилно настроен часовник. Впоследствие бяха установени някои откази на двигателните системи, както и нов софтуерен бъг, който е застрашил кацането на "Старлайнър". Проблемите били преодолени успешно и "Старлайнър" се завърна според очакванията. 

Далеч съм от мисълта, че двата демонстрационни полета на "Старлайнър" бяха провал. Стандартът е много висок - никой досега не е изисквал изцяло нов кораб, без предходни полетни тестове, да се скачва с космическа станция. Самият факт, че корабът може да излита и да се завръща, без да се разбива, е положителен! 

Само че за два пъти по-малко финансиране СпейсЕкс показа стопроцентова успеваемост по време на всички безпилотни полети, докато при "Старлайнър" има успеваемост, но тя не е стопроцентова (декемврийската мисия се изчислява на 60-80% успех). 

И равносметката е следната - заради стопроцентовите си успехи "Крю Драгън" е в готовност да превозва хора, докато "Старлайнър" - все още не. Нищо че Боинг получи много повече пари, качеството на работа не е същото като това на Илон Мъск.

Но това, което е най-смущаващото - изстрелването на един астронавт на борда на "Старлайнър" струва $90 милиона, което е с $10 милиона по-скъпо от изстрелването с руски "Союз", докато цената на едно астронавтско място на кораба "Крю Драгън" възлиза на $55 милиона. "Крю Драгън" е не просто по-качествена, но и по-евтина алтернатива на руските превози. 

Пред НАСА има много въпроси, на които агенцията трябва да отговаря по време на пресконференцията тази вечер - и честно казано не знам какво да очаквам. Недоволството срещу Боинг е осезаемо, а напрежението се реже с нож. Но е ясно, че общественото доверие към Боинг е много ниско и каквото и оправдание да се измисли, то надали ще се приеме. Това, което хората желаят, е Боинг да престане да бъде разлигавеното галениче на НАСА. И ако трябва, компанията да изстрелва "Старлайнър" в безпилотен режим отново и отново и отново, докато най-накрая отчете стопроцентов успех и корабът стане годен за безопасен превоз на астронавти. Пък ако ще в близките няколко години "Крю Драгън" да е единственият пилотиран кораб на САЩ. 

В крайна сметка всички космически ентусиасти искаме не само корабът на СпейсЕкс, но и този на Боинг да успее. Разполагането само с един тип пилотирани космически кораби е риск - и очевидно НАСА няма да допусне нова ситуация като тази след пенсионирането на совалките, когато остана без възможност да изпраща хора в космоса. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3180-2020-nasa-dvoen-standart

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

НАСА: Експертна намеса е спасила кораба Старлайнър от провал, но Боинг не е трябвало да допуска тези софтуерни гафове

7 февруари 2020 г. 18:35 ч. НАСА публикува първите резултати от работата на комисията, която разследва причините за аномалиите, възникнали по време на дебютния космически полет на кораба "Старлайнър" през декември. И докато НАСА отчита отличната намеса на екипите на американската космическа агенция и на Боинг, благодарение на която мисията бе спасена от провал, становището е категорично: Боинг изобщо не е трябвало да допуска констатираните софтуерни гафове.

Накратко казано, по време на декемврийския полет са се проявили три големи проблема:

1. Проблем с часовника, който доведе до това "Старлайнър" да не се скачи с Международната космическа станция

2. Проблем със софтуера, контролиращ отделянето на сервизния модул преди кацането, който не е бил установен независимо от множеството защитни механизми

3. Проблем с радиовръзката между "Старлайнър" и Земята, която пречеше на екипите да установят контрол над кораба.

НАСА признава, че първите две аномалии са могли да доведат до загуба на мисията, но благодарение на отличната работа на експертите "Старлайнър" е прибран успешно от космоса на Земята. Софтуерните проблеми са възникнали поради разбивки във фазите на дизайна и написването на софтуера. Такива софтуерни дефекти неизбежно възникват при такъв комплексен код. Но въпреки това НАСА преценява, че грешките са били откриваеми и че по време на квалифицирането на софтуера на "Старлайнър" те е трябвало да бъдат отстранени. Разбивки в тестовата и верификационната фаза са довели до това грешките да не се открият. Следователно, вече са необходими системни корективни действия. Екипът вече се е спрял на 11 корективни действия, които ще са с висок приоритет.

Цялостният набор от корективни действия, както и планът за бъдещата работа по "Старлайнър", ще бъдат публикувани до края на февруари. 

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

https://www.space-bg.org/portal/2014-10-24-21-14-43/3181-2020-nasa-publishes-preliminary-analysis

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Космически науки

Боинг и НАСА ще проверят ред по ред програмния код на Старлайнър

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

8 февруари 2020 г. 00:10 ч.

Светослав Александров. Американската космическа агенция НАСА най-накрая свика пресконференция, на която бяха обсъдени всичките проблеми с новия пилотиран космически кораб на Боинг "Старлайнър". Чудесно е, че агенцията този път не замаза положението, не омаловажи възникналите гафове по време на полета през декември и бяха дадени отговори на най-важните въпроси. Засега обаче е все още рано да се каже дали ще има повторение на безпилотната мисия на "Старлайнър" - решението зависи от резултатите на цялостното разследване. Но това, което се знае със сигурност е, че програмният код на софтуера на космическия кораб ще бъде проверен ред по ред. 

Относно неправилно настроения часовник, най-сетне беше дадено обяснение как се е стигнало до тази абсурдна ситуация. Ако софтуерът на "Старлайнър" функционираше според очакванията, той щеше да извлече информация за бордовото време през последните 4 минути преди старта. Но поради грешка в програмния код това се е случило цели 11 часа по-рано!

Вече знаете, че грешката e провалила скачването на "Старлайнър" с Международната космическа станция. Но както споделиха на днешната пресконференция - било е за добро! НАСА призна, че ако не е възникнал този проблем, нямало е да бъде направена детайлна проверка през следващите часове, която е установила втория проблем със софтуера. А този втори проблем е можел да доведе до катастрофален завършек на цялата мисия.

Изводите са ужасяващи: представете си, че по време на декемврийския полет на "Старлайнър" е имало астронавти на борда. В такъв случай, представете си, че след изстрелването астронавтите установяват, че часовникът им не е настроен правилно. Те действат абсолютно професионално и хладнокръвно, коригирайки часовника, след което наземните ръководители приемат, че всичко на борда на кораба е наред. При такъв развой на мисията вероятно не би се стигнало до щателна проверка на бордовия софтуер. Скачването с Международната космическа станция би било успешно. И буквално по време на завръщането този втори неустановен софтуерен бъг би се проявил ... и астронавтите биха загинали!

В интерес на истината НАСА и Боинг не смятат, че фаталният изход би бил категоричен. Но от компанията и агенцията са убедени, че проблемът е криел сериозна опасност за сблъскване на сервизния с командния модул скоро след тяхното разделяне. Това е щяло да доведе до увреждане на топлинния щит и... въобще до много сериозни последствия (без обаче говорителите на НАСА и Боинг да конкретизират какви биха били те)

Изводите са ясни - сега софтуерните специалисти на НАСА и Боинг ще трябва да прегледат много сериозно целия програмен код на "Старлайнър". А това е комплексен софтуер - говорим за 1 милион реда код! Според Боинг по време на декемврийската мисия са били тествани успешно около 66% от всички скриптове, но при този развой на събитията, вече всичко трябва да се провери отначало.

Едно е видно - ще отнеме доста дълго време, преди пак да видим "Старлайнър" в полет - било то в безпилотен или в пилотиран режим. Но можем само да се радваме, че истината най-после изскочи наяве. Чест прави на НАСА, че призна за всички проблеми. Изказването на администратора на агенцията Джим Брайденстайн е показателно: "Никога, никога, никога не се страхувай от истината". 

Уви, в последните минути на пресконференцията Боинг пак се опитаха да замажат положението. Когато представителят на компанията бе попитан защо медиите и данъкоплатците не са били информирани за втория софтуерен бъг, той отговори: "Ние го поправихме. Не бихте искали да говорим за нещо, което не се е случило"...

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3182-2020-starliner-preliminary-analysis

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...