Отиди на
Форум "Наука"

Държавни регулатори vs частници


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Нов сблъсък между регулатор и частник: капсулата на Варда не може да се върне на Земята

varda-space-capsule.png

Спускаемата капсула (вдясно) на Варда. Photo credit : Varda Space

26 септември 2023 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. На фона на грандиозния успех на астероидната мисия на НАСА “Озирис-Рекс”, друга възвръщаема мисия не може да се завърне на Земята – и то не по технически причини. Федералната авиационна администрация отказва да издаде лиценз за кацането на капсулата на Варда – фирмата, съоснована от българина Делян Аспарухов.

Това съвсем не е първият сблъсък между частната космическа индустрия и американските регулатори. Вторият “Старшип” на Илон Мъск е в техническа готовност за полет, преминал е през последното си (статично огнево) изпитание, но за да може да излети, наземната площадка трябва да бъде сертифицирана от агенцията за рибовъдство и дивеч. Това е процес, който може да отнеме от 30 до 135 дни. Вчера Федералната комуникационна комисия лицензира “Старшип” за полет през 2024 г., което практически елиминира вероятността за старт до Нова година.

“Неприемливо е”, коментира Мъск. “Абсурдно е, че СпейсЕкс може да построи ракета по-бързо от това те да си прехвърлят документацията”.

Що се касае до Варда, капсулата съдържа първото произведено в космоса лекарство ритонавир. Според фирмата всички системи на борда на космическия кораб са в отлично състояние и той може да престои в космоса още година. Това дава достатъчно време на компанията да се разбере с регулатора и да получи желания лиценз.

Напомням на читателите, че мисията на Варда излетя на 13 юни тази година и първоначалните планове предвиждаха тя да се завърне на Земята още в средата на юли.

https://cosmos.1.bg/space/2023/09/26/varda-space-capsule-cant-get-home/

Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

Това не е реално!

Интересно ми е как ще се развиват нещата, защото може в бъдеще да си измислят 1000 причини, за да не издават лицензи и да спъват работата на конкретни фирми и конкретни проекти.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ще изстрелват от там, от където няма регулации. Примерно тук можем да направим един космодрум и да поканим Мъск.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Малко едностранно представяте нещата. Съвсем не знаем какво точно седи зад проблемите на Варда. А светът не се върти около Мъск, за да определя той какво е приемливо. Има си процедури и това е. Той можеше да не се прави на интересен и да строи площадка без воден щит.
В Китай е без регулации и части от носителите падат върху населението.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс ще настоява пред Конгреса за обновяване и оптимизиране на работата на регулатора

2023-27-june-static-fire-starship-1024x5

СпейсЕкс е в техническа готовност да изстреля нов “Старшип”, но одобрението за полет от държавния регулатор се бави. Photo credit : SpaceX

18 октомври 2023 г. 16:45 ч.

Светослав Александров. На 20-ти април СпейсЕкс проведе първото изстрелване на ракетата от ново поколение “Старшип”. Обещанието на Илон Мъск бе най-късно до края на лятото проблемите, възникнали при дебютния полет, да бъдат разрешени и да бъде подготвена нова ракета за изстрелване. Това обещание бе спазено и през изминалите седмици вторият “Старшип” премина през всички наземни и огневи изпитания. Но изстрелването все още не е проведено – и причината се корени в липса на разрешение от Федералната авиационна администрация. Ето защо днес Бил Герстенмеър, вицепрезидентът на СпейсЕкс, ще говори пред Комисията за космос и наука към Сената с настояване регулаторните процеси да бъдат оптимизирани.

Както се съобщава на страниците на Сената, Герстенмеър ще участва на срещата заедно със Сириша Бандла, комерсиален астронавт и вицепрезидент на Върджин Галактик, както и Фил Джойс, вицепрезидент на Блу Ориджин.

Необходимостта да бъдат възобновени полетите на “Старшип” отдавна не се прави просто за приумица на Илон Мъск. СпейсЕкс изпълнява договор на НАСА, съобразно който на базата на “Старшип” трябва да бъде създаден спускаем апарат, чрез който хора отново да стъпят на Луната по време на мисията “Артемис 3” през 2025-2026 година. Съответно всяко отлагане по програмата “Старшип” води и до отлагания по програмата “Артемис”.

СпейсЕкс няма забележки към изискванията на Федералната авиационна администрация, които настояват всички процедури по безопасност да бъдат спазени. Има претенции единствено към скоростта, с която процедурите се движат, съобщава уебсайтът Арс Текника. ФАА отговаря не само за полетите на СпейсЕкс и “Старшип”, но и за целия САЩ. Основният проблем, който се изтъква е, че ФАА няма достатъчно персонал в лицензионния отдел и именно това искане ще бъде поставено днес пред Конгреса – да бъдат назначени още хора.

Както космическите ентусиасти сами виждат, 2023-та е изключително натоварена година, дори и да махнем от уравнението “Старшип”. СпейсЕкс е на път да изстреля около 100 ракети “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви” до края на декември. Върджин Галактик вече провежда по един пилотиран полет месечно. И ако това ви се вижда голяма натовареност, не знаете какво ви чака 2024-та. СпейсЕкс иска да увеличи полетите на “Фалкън”-ите с още 50%, тогава чакаме завръщането на кораба на Блу Ориджин “Ню Шепърд” в експлоатация, въвеждането на новата американска ракета на Юнайтед Лонч Алайънс “Вулкан” и многобройни полети във високите части на атмосферата посредством балони. Просто няма как с ограничения си персонал държавният регулатор да се справи.

“Предвиждаме, че ще се стигне до верижна катастрофа”, съобщава за Арс едно от длъжностите лица.

Ако държавната бюрокрация забави развитието на частния космически отрасъл в САЩ, то има риск страната да изостане и да стане неконкурентоспособна спрямо други държави с развит космически отрасъл като Китай, категорични са от СпейсЕкс.

Нещо повече – СпейсЕкс усещат, че текущата програма на компанията, фокусирана около “Фалкън” и “Драгън”, си съперничи със “Старшип” да им бъде обърнато достатъчно внимание от ФАА за изчистване на всички документационни спънки.

“Хората си мислят, че след като “Фалкън 9″ лети средно по веднъж на четири дни, регулаторният процес е като добре смазана машина”, съобщава длъжностно лице от СпейсЕкс. “Да, лицензионният отдел на ФАА я накара да проработи и ние също я накарахме да проработи, но мога да ви уверя, че е изключително предизвикателство. Тромаво е. Даже в много случаи сме отклонявали работа, свързана с тези програми (бел. прев. – “Фалкън” и “Драгън”), защото знаем, че ако предоставим документите на ФАА, това ще им отклони вниманието от “Старшип”, и обратното. Това е много сериозен проблем с ресурсите, където нашите програми се конкурират една с друга”.

Освен увеличаването на персонала, от СпейсЕкс ще внесат предложение ФАА да си сътрудничи с НАСА и Космическите сили на САЩ, за да не е необходимо един регулатор да носи цялата отговорност.

СпейсЕкс разказва за куриозен случай – трябвало е да премести горивната машинария от едно на друго място на космодрума във Флорида. Изобщо не става и дума за изнасянето на машини извън оградата, а просто за преместване. Фирмата на Мъск е получила разрешение от Космическите сили на САЩ и НАСА, но е трябвало да се получи разрешение и от ФАА. И като резултат вниманието било отклонено отново от “Старшип” към текущия проблем. Нужно ли е ФАА да се занимава с тази задача, при положение, че НАСА и Космическите сили на САЩ са се подписали под документите?

Счита се, че ще минат още поне две седмици, докато документацията около втория полет на “Старшип” бъде изчистена – и това е минимумът време, което ще изтече преди да станем свидетели на изстрелването. Но даже този втори “Старшип” да излети, от СпейсЕкс сериозно се опасяват, че ще трябва да се минава през тромави процедури и в бъдеще преди всеки полет, който ще демонстрира способността на космическия кораб да лети в космоса и да каца на Луната.

“През следващата година наистина трябва да придвижим програмата с по-висока честота на полетите”, категорични са длъжностните лица на СпейсЕкс. “Паузи от по шест до осем месеца, това не е никак добре.

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/18/spacex-to-testify-congress/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Заради главоболията с регулатора: Варда очаква да приземява корабите си в Австралия

varda-space-capsule.png

Спускаемата капсула (вдясно) на Варда. Photo credit : Varda Space

24 октомври 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. На фона на проблемите на частната космическа индустрия в САЩ с Федералната авиационна администрация (основният регулатор, отговарящ за всички полети), фирмата Варда обяви споразумение с австралийския оператор Саутърн Лонч. Споразуменето ще позволи космическите кораби на фирмата да кацат на площадката Кунибба в Австралия.

Напомням на читателите, че първият кораб на Варда, която бе изстрелян през юни, все още не може да се завърне на Земята, тъй като ФАА не е издала разрешително.

Делян Аспарухов, българинът-съосновател на компанията и неин президент, потвърждава, че Варда винаги е планувала да има множество възможности за кацания, но главоболията покрай ФАА са ускорили процеса (изт. Ars Technica).

На борда на спускаемата капсула от първата мисия, която е останала заклещена в космоса не по технически, а по бюрократични причини, се намира първото произведено в орбита лекарство ритонавир.

Според Аспарухов не е имало някакъв конкретен проблем, който да е довел до забавянията. “Имахме координационен проблем между три различни групи, които не са работили преди по такъв тип дейност”.

Напомням също така, че миналата седмица представители на космически компании, включително СпейсЕкс, говориха пред Конгреса за проблемите с регулатора и настояваха персоналът, който отговаря за издаването на разрешителните, да бъде увеличен, тъй като не е в състояние да поеме огромния наплив от заявки за излитания и кацания покрай развитието на частния космически сектор в САЩ.

Аспарухов е напълно съгласен с това. “Няма начин да бъдат свършени нещата с текущия брой персонал на ФАА. Цялата индустрия усеща това болно място”.

Кацанията в района на Австралия ще са възможни за Варда от втората мисия нататък. Важно е обаче да се подчертае, че независимо от факта, че става за дейност в района на друга държава, ФАА пак трябва да издава разрешителни. Варда е американска компания, а регулаторът има правомощията да съблюдава дейностите на всички американски фирми независимо от това къде провеждат дейностите си. По същия начин Рокет Лаб получава разрешителните си от ФАА дори и основният космодрум да се намира в Нова Зеландия. Но очакванията на Варда са, че получаването на разрешително за кацане в Австралия ще е много по-лесно от гледна точка на това, че въздушният трафик там е по-малък от този над САЩ.

Що се касае до завръщането на първата мисия … чакаме. По принцип корабът е проектиран да издържа до една година в космоса и досега всичко на борда му е в отлично състояние. “Но всеки допълнителен ден в космоса повишава риска. Очевидно нашето предпочитание е да го върнем обратно колкото се може по-скоро”, казва Аспарухов.

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/24/varda-looks-forward-to-australian-landings/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

ОФИЦИАЛНО: Агенцията по рибовъдство и дивеч обяви Старшип за безопасен!

fully-integrated-starship-767x1024.jpg

“Старшип” е технически годен за полет. Photo credit : SpaceX

15 ноември 2023 г. 20:20 ч.

Светослав Александров. Екозащитници, спете спокойно! Американската агенция по рибовъдство и дивеч връчи лиценз на “Старшип” за предстоящия полет, обявявайки системата за изстрелване на СпейсЕкс за безопасна за околната среда.

Според дългоочакваното становище на агенцията, водни системи за омекотяване на звука и вибрациите при изстрелване се използват на космодрумите в цял свят и са доказано ефективни. Регулаторът оценява положително новите стоманени плочи, монтирани от СпейсЕкс, и преценява, че те са достатъчни за намаляване на отломките. Що се касае до количеството вода, която се излива, то не е по-сериозно от това вследствие на умерен дъжд и не се очаква да промени солеността на екосистемите.

Така че, въпреки множеството изписани неща през последната година, “Старшип” не е екологична катастрофа за Тексас.

Сега единствено остава лицензът от Федералната авиационна администрация. Той се очаква да бъде връчен до часове… и вече няма да има никакви държавни пречки пред СпейсЕкс.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/15/fishery-service-starship-safe/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...