Отиди на
Форум "Наука"

Интелигентност и десетопръстна система.


Recommended Posts

  • Потребител

Интелигентност и десетопръстната система.

Как лесно да бъдем по-умни?

Уважаеми читатели на БГ Наука,

Всички знаем, че отделните хора на земята се различават, и то понякога значително един от друг и по нивото им на интелигентност, и по начина на мислене, и по ерудицията им в дадена област или пък общата им култура. Известно е дори, че сам един човек в някои моменти проявява завидни умствени качества. Друг път обаче, макар и в подобни ситуации се получава така, че дори и на най-надарените личности, мозъка сякаш без причина блокира и не е способен на нищо. На всеки един нормален човек на земята, са се случвали подобни неща. Причини сме търсили всякакви. И вътрешни, дължащи се на нас самите. И разбира се - външни. Нали по-лесно е, да се обвини нещо извън нашето Аз?

Все пак като правило, когато човек изпитва силен страх, изпаднал е в стресова ситуация, или чувства някаква мъка, нервно напрежение, свръх голяма физическа умора, болест, или емоционално, алкохолно или наркотично опиянение, той много по-трудно съобразява и въобще цялостната му мисловна дейност е със значително понижени показатели. Това са неща ежедневно наблюдавани и забележими при всяка една личност.

Има обаче и други фактори, неосъзнавани директно от нас, но които по-същия начин по-слабо или по-сериозно влияят и на моментното ни мисловно, както и на по-цялостното ни дълговременно интелектуално ниво. Например в зависимост от храната която консумираме, от нивото на кислорода във въздуха, който дишаме и т.н. и т.н....

И колкото и странно ще прозвучи пред всички вас, се натъкнах на още една подобна и неосъзната на пръв поглед причина. И това е начина на печатане по компютърната клавиатура. Всъщност установих, че и моментното ни мисловно ниво, а и целия ни умствен капацитет са в пряка зависимост от начина по който набираме текстовете по компютърната клавиатура. Нали има разлика, когато при печатането на текста използваме професионалната десетопръстна или пък просто чукаме по клавишите, ползвайки единствено два от пръстите на ръцете си. Разбира се, че разлика има и колкото и невероятно да звучи, но като Цяло тези от хората, които ползват единствено двата си пръста са много по-мислещи, по успели в кариерата си, със значително по-голяма увереност за интелекта си, отколкото тези, които при набиране ползват само десетопръстната система.

Как ми хрумна? Налагаше се да препиша няколко листа ръкописен текст и да вкарам информацията в компютъра ми. И понеже нямах друга належаща работа, този път реших да се науча, и отсега нататък да печатам всичко необходимо, ползвайки единствено десетопръстната система. Преди година и нещо, пак бях правил подобни кратковременни опити да се уча, но тогава така и нищо не постигнах. Ала изглежда в мен, все пак се бяха запазили някакви остатъчни навици, защото този път значително по-бързо навлязох в правилен, макар и доста бавен ритъм. С времето и опита ще стана по-бърз, реших твърдо аз, и упорито продължавах да печатам така, спазвайки всички прочетени преди това правила. Преписах текста и преди изцяло да приключа реших да напечатам и още една малка и необходима ми справка.

Продължих да набирам по десетопръстната система и когато вече трябваше да измислям текста за справката, ей така просто блокирах. Знаех за какво ставаше въпрос, беше лесно и елементарно, но вперил поглед в монитора прекарах сумати време, без да мога да измисля и дума. На няколко пъти безполезно почвах и после пак спирах. Вече започнах да се чудя: Какво става? Няколко часа преди това, бях сътворил и пуснал в интернет два страхотни вица, а сега нещо толкова лесно така да ме затруднява. Междувременно нормални физиологични нужди, ме накараха да стана и изляза. И когато се върнах , сядайки отново пред компютъра бях забравил, че следваше да печатам само по десетопръстната система. По стар навик зачуках по клавишите бързо, само с двата ми показалеца и за около минута справката беше вече готова, идеално сформулирана. И чак когато нацяло я приключих, си спомних че трябваше да ползвам само десетопръстната система.

Но разбира се, сериозно се замислих. Защо и какво се случи? Случайно ли беше всичко това, или е просто част от някаква неизвестна ми досега закономерност, присъща на моя темперамент и характер. Хайде да направим още няколко опита. Но пак, и пак се получаваше същото. По време на набирането по десетопръстната система, а и известно време след това, направо изпадах в някакво своебразно умствено вцепенение. Можех да разговарям нормално, можех и да преписвам текст, но не можех да сътворя и нещо елементарно, да не говорим за нещо по-интересно и оригинално. Пренесох опитите на друга плоскост. На всички ви е позната играта FreeCell, включена във всяка една Windows операционна система. Обикновено успеваемостта от първи път на подреждане на картите при мен се движи в порядъка около 90-те %. За да игнорирам в максимална степен преднамереното или пък подсъзнателното допускане на грешки, през цялото време на експеримента пусках да звучи и да се повтаря и повтаря една и съща моя любима мелодична песен. И започнах. Първо препечатвам десетина реда текст ползвайки десетопръстната система. И разигравам 4 пасианса FreeCell. После пак препечатвам подобен текст, ползвайки само два пръста и отново 4 пасианса. И така преповторих всичко 10-на пъти в течение на няколко дни. И докато след набиране само с двата си показалеца, успеваемостта ми FreeCell-а се запази в рамките на 90 %, то след работа с десетопръстната система нивото падна до под 50 %. И като цяло, и то отчитайки в това число и добрите ми игри и преди експеримента, както и последната ми с 10 победи, се получи общ спад до 82%. Вижте снимката:

Напълно логично, преди да направя окончателните си изводи, следваше да установя как стоят в подобен план нещата, при колкото е възможно повече хора. Първо през свободното си време, пообиколих част от административните учреждения в Смолян, включително в Общината и Областната управа. Все пак е ясно, че основното ми внимание ми бе насочено, към журналистическата гилдия в нашия град. Нали, най-вече на работещите в медиите, ежедневно им се налага напрегнато да мислят, и как да се изразят мнението си, и как да отразят дадено събитие, и едновременно да напечатат цялата тази информация в компютрите. И много скоро предположенията ми с пълна сила взеха да се потвърждават. Не срещнах нито един ръководител на отдел в учрежденията, както и на регионална медия, който да ползва десетопръстната система на печат. Нещо повече, някои от тях, с които успях да разговарям, веднага потвърдиха и абсолютно се съгласиха с мен, че тези от техните служители, а доста и от другите им познати, които ползват двупръстния начин като Цяло са значително по-мислещи и доста по-интелигентни от тези печатащи по професионалната система. Същото, с едно единствено изключение важеше и за абсолютно всички журналисти, които успях да наблюдавам по време на работа с компютрите им.

Следва в стил а ла Дейл Карнеги, да дам няколко примера потвърждаващи установеното правило. Само че за разлика от него и подобните книги с популярна психология, няма да опиша и най-типичните, а ще дам тъкмо най-интересните случаи на които станах свидетел.

Е. С. е управителка на една от регионалните медии. Веднага прави впечатление, като изключително приспособима, бързо и правилно реагираща на различните ситуации личност. Въпреки, че е завършила икономически техникум, където в продължение на 4 години е изучавала професионалната десетопръстната система и все още отлично я умее, понастоящем в ежедневната си работа, тя печата огромно количество журналистическа информация, ползвайки само два пръста. На въпроса ми, тя веднага отговори: ” Така, като цяло, много по-добре се справям”.

М.Ч. работи в същата медия, като рекламен агент. Изключително бърза и виртуозна специалистка по десетопръстната система, нейно задължение е и, преписвайки да вкарва в компютрите всякаква необходима информация. Тя се съгласи, да проведа с нея експеримент подобен на този, който бях правил върху себе си- двупръстника. Исках да разбера, как по същата схема стоят нещата от другата страна, т.е. от тази на десетопръстниците. Но това, на което тогава напълно случайно станах свидетел, всъщност се оказа още по-категорично доказателство. Докато я очаквах да приключи работа, наблюдавах отстрани дейността и пред компютъра. Тя почти през цялото време, ползваше и десетте си пръста. Но понякога, спираше, и напечатваше нещо само с двата си показалеца. Това се повтори на няколко пъти и сериозно възбуди любопитството ми. Приближих се и се вгледах в монитора, за да разбера какво става? При рутинната си работа, тя продължаваше да печата и с десетте си пръста, но от време на време включваше чат програма, и при това пак на български алфавит, отговаряше използвайки само двата си. ”Опитай се, и когато чатиш, да ползваш десетте си пръста”- помолих я аз. След малко, обаче чух: ”Не, не мога! Сякаш блокирам. За да мога да измисля какъвто и да е, дори кратък отговор, трябва да го напиша само с двата си пръста” Просто с нея в момента се случваше същото, което и при мен тогава, когато се опитвах да съставя тъй необходимата ми елементарна справка.

А. Ч. е талантлива журналистка в един от регионалните вестници. Както споменах по-горе, тя е и единственото изключение от правилото. Затова с голям интерес през цялото време наблюдавах тъкмо нейната работата пред компютъра и. Печаташе наистина доста бързо. Но с изключително големи времеви паузи между всяко едно набиране на текст. Десетопръстния набор явно си оказваше своето отрицателно влияние. Тя търпеливо, несъзнателно изчакваше с напрегнато лице, да попремине действието му и чак тогава започваше да формулира новата фраза в главата си. Напечатваше я. И отново дълга пауза. От предишните ми контакти с нея вече знаех, и че в подобни моменти, когато е пред монитора, е и особено раздразнителна, нервна и избухлива. И въпреки похвалите ми, тогава тя винаги имаше доста ниско мнение за себе си, като журналистически талант и интелект. Така и този път. Опитвайки се да и обясня своите изводи, тя почти без повод ми повиши тон. Ядосан, аз също вдигнах децибелите и напуснах офиса им. Но само след два дни, при случайна среща, със сигурност вече разумно осмислила краткия ни разговор, постоянно усмихната, тя вече непринудено водеше разговор с мен. Отново засегнах темата за системите при компютърен набор, и по-подробно и обясних, как е възможно да намали свръхнапрежението и неувереността, която чувства при работата си. И малко след това, за първи път откакто се познаваме чух от нея, комплимент подплатен с усмивка насочени към мен.

И така, за да потвърдя изцяло правилото, че десетопръстната система на набор, оказва определено отрицателно влияние върху мисловната дейност на човека, лично наблюдавах над 60 души в родния ми град в Смолян, ежедневно работещи с компютри. Част от тях ми споделиха откровените си мнения и за още десетки други техни колеги и познати. Пратих e-mail-и и до доста мои приятели в цяла Българи. И установената вече закономерност се потвърждаваше с всеки нов и нов случай.

Разбира се, по-традиция очаквам някои специалисти, особено от курсовете и училищата със задължително изучаване, като дисциплина на десетопръстната система, много остро да се изкажат срещу мнението ми.

Но мили български момчета и момичета, преди да повярвате независимо дали на тях, или на пък изцяло на мен, аз Ви моля, моля Ви пробвайте и тествайте се сами. Хората сме толкова различни във всяко едно отношение. И ако на повечето от нас, тъкмо двупръстния начин, може много да ни помогне за сериозно развитие на мисловната дейност и интелекта ни, то при някои от вас може да се окаже, че е точно обратното. Важното е, че вече знаете и имате в арсенала си на разнообразно въоръжение, и тази нова и неизвестна досега възможност.

Нещо повече, сега ще разкрия пред вас и още някои доста интересни техники. Например, на всеки му се случвало, седейки пред компютъра, да получи някакво озарение, и мисленето му, сякаш изведнъж става перфектно, въобржението му започва да работи на пълни обороти, и изключително трудни преди задачи, се отдават с някаква завидна лекота.

И ако искате за в бъдеще, да не разчитате само на случая, а по пожелание, когато ви е необходимо отново да получавате подобно полезно ви за вас състояние на мисълта, то още при първите признаци на споменатото по-горе последващо ваше озарение, веднага променете нещо със себе си. Например, започнете да пишете само със средните си пръсти на ръцете, или защо не и с безименните. Или пък кръстосайте краката си по особен начин, или ако щете изуйте едната си обувката, ако сте в офис, или пък чехлата ако сте в къщи и стъпете смело отгоре и. Въобще направете нещо нетипично, с продължително действие, и запомнящо се. Повтаряйки това, още при два три случая, по-нататък, ако ви се наложи и отново имате нужда от подобно полезно ви състояние, първо променете това, което вече сте решили със себе си. И така много, много по-лесно повечето от вас, отново ще получат толкоз необходимото за случая полезно ви озарение. Например аз, когато вече искам да напиша някое изречение правилно и с гладка мисъл, ползвам само показалците си. Когато обаче, искам да включа в действие и дълговременната си памет и ерудиция, пак ползвам само показалците си, но започвам да ги пускам отвисоко, като за целта вдигам ръцете си доста нагоре във въздуха. Потрябва ли да заработи и въображението ми, и сътворя нещо нестандартно и интересно продължавам да набирам текста само със средните си пръсти. А замисля ли някаква шега, или нов виц, временно включвам само безименните си пръсти.

Разбира се, запознах се, но ще оставя НЛП практиците, и останалите специалисти да разкажат в по-големи подробности, какви според тях процеси протичат в мозъка на човека и в нервната му система при всеки един от тези случаи. Но едва ли някой от тях, ще даде напълно точна и безспорна формула. Затова отново моля ви, моля ви, пробвайте, тествайте се, експериментирайте, особено в моментите, когато имате ”задръстване” пред монитора. Примерите, които ви дадох може и да ви помогнат, може и да не ви помогнат да станете някакви нови таланти и гении, но във всички случаи, няма как да ви навредят. И ако все пак занапред, съм се оказал полезен някому, то при среща разбира се може и да ме почерпи. Още повече, че вече ме попитаха имам ли някакви претенции. Разбира се, че нямам. Всеки напълно свободно може да цитира, разпространява част, или нацяло дадената статия и примерите в нея.

Сега нещо по-сериозно. Вече осем години, нашите мед. сестри и палестински лекар лежат невинни в затвора в Либия. Самия аз и сега се чувствам гузен, тъй като признавам си, в първите два три месеци след арестуването им, тогава понякога се съмнявах в тяхната пълна невиновност и несъпричастност към трагедията. И затова от цялото си сърце, сега посвещавам тази статия тъкмо на тях. И с надежда и радост ще помоля всеки един българин, който само я прочете, и особено ако знае чужд език, да препише следващото съобщение в наш или още по-желателно в някой чуждестранен, най-вече арабски форум.

” Ние българите установихме, че ползването на различни пръстови системи при компютърен набор на текст, оказват сериозно влияние върху мисловното и общото интелектуално ниво на почти всеки един човек, свързал работата си или свободното си време с компютрите и компютърните технологии. И всъщност тези, които винаги ползват единствено и само два от пръстите на своите ръце, при работа с клавиатурата, като средно статистическо правило се оказват с много по-развит интелект, въображение, интуиция и успешна кариера, всеки във своята дейност.

Ние българите, знаейки за желанието и стремежа на всеки един човек на земята, да бъде по-умен, да израсне интелектуално и професионално, от сърце и свободно споделяме тази забелязана от нас закономерност с всички хора по света.

Искаме само да припомним, на всички, че осъдени на смърт в либийски затвор, вече осем години напълно невиновни лежат пет наши сънароднички, и един палестински лекар. Молим ви, присъединете се, към нашата борба и мечти за тяхната свобода и признаване на невинността им. И ви молим от сърце, нека всеки от вас се помоли на своя Господ бог за постигане на истинска човешка справедливост по цялата земя.”

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Потребител

Уважаеми mikah, с огромен интерес прочетох вашата статия и специално се регистрирах във форумът за да ви отговоря. Преподавател съм в университет и забелязвам като че ли някакво отслабване на интелигентността последните 10-15 години в моите студенти. Особено ясно се забелязва това последните 4-5 години. Това се наблюдава дори в тези които полагат искрени усилия да овладяват учебният материал. Не е мое субективно мнение, по въпроса има изследвания от сериозни международни организации които показват, че за около 15г българските средношколци са се смъкнали от 10-12 място в света по природните и математически науки някъде към 50-55то място. Още по-интересно е, че учениците от началното образование са запазили своите предишни позиции и има съвсем слабо влошаване.

Доста се чудех на какво може да се дължи тази катастрофа с интелигентността на нашите младежи но днес благодарение на вашата статия мисля че се доближих до отговорът. На компютрите! Може да изглежда парадоксално но е доста вероятно. Просто всяка механично повтаряща се дейност която изключва мозъкът от ежесекундно вземане на решение изглежда води до катастрофално затъпяване. Това е своебразен умствен конвейер. Не съм работил на реален конвейер но изглежда ужасяващо според филмите. Че влияние би трябвало да оказват компютрите показват и наблюденията ми при обучението с тях. Защото аз освен основният предмет свързан с машини преподавам и компютърни системи за проектиране по-точно AutoCAD. Докато преди 10-15г студентите изпитваха немалки трудности да я овладеят тази програма последните 4-5 години се справят доста добре. Същите студенти които ги късам по 3-4 пъти на основният предмет за машините си изкарват спокойно 5 и 6 при мен по AutoCAD. Дължи се на това че има персонални компютри вече в почти всеки дом. Впрочем и курсовите проекти си ги предават напечатани на Word. Т.е. компютрите са навлезли дълбоко в тяхното ежедневие. Наблюдава се съвсем ясна връзка между влошаването на интелигентноста и навлизането на персоналните компютри в бита.

И последно наблюдение. Едно време всичко смятахме с логаритмична линийка. Сега като гледам какви проекти сме правили тогава ми се накъдря косата, аз и половината не мога да накарам да го направят моите студенти. Но сега естествено всичко в упражненията при мен се смята на калкулатор. Ами аз като взема калкулатора да сметна нещо и съвсем ясно усещам как затъпявам! На 4-5то въвеждане и почвам да натискам съвсем механично клавишите, цифрите някак си ги виждам но не ги възприемам и е много лесно да се направи грешка. Мозъкът някак си е изключил и не възприема реално цифрите от индикатора. С логаритмичната линийка не беше така, през цялото време внимаваш защото правилно трябва да се нагласят плъзгачите и отчете резултатът. Затова сега когато установя грешка в изчислинията ги карам да смятат бавно и подробно, с писмено записване на междинните резултати и формулите. Изкуствено забавям темпото и това помага, обикновенно грешката която се открива е много тъпа.

Благодаря ви за статията, много ми беше полезна. Тепърва ще мисля как да измъквам моите студенти от шаблона и механичните действия. Впрочем аз това и правя с курсовите проекти и затова те са страшно трудни за тях. Още веднъж благодаря.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Компютрите обаче пък от друга страна разширяват твърде много хоризонта и кръгозора! Те са си технология. Да, едно време четяхме много и сте смятали със сметачни линии, но сега пък младежта гледа в света през интернет, а това предоставя изобили от възможности.

Упадъкът се дължи на дълбоко повредената образователна и ценностна система на днешното българско общество и надали има общо с компютрите.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

Статията за мен е много интересна. Без да съм специалист бих предположил, че явлението е от областта на психологията и може да се обясни с някакъв вид фобия - която вероятно предизвиква временен спад в интелектуалния капацитет. От личен опит съм наблюдавал подобно явление при работа, която изисква продължителна концентрация. При мен различен дразнител винаги може да наруши концентрацията ми или ефективно да саботира текущия мисловен процес.

Link to comment
Share on other sites

Зравейте, макар че ЕГН-то ми не се изписва с римски цифри, аз съм от старата школа. От старата школа до 8 калс от старата школа до 12 клас, и от старата школа в университета.

До ostap3:

Проблемът с упадъка на интелекта на студентите не е само в студентите. Проблемът е взаимно поделен между професори и доценти, от една та страна и студентите от друга. Това важи особено силно в държавните ВУЗ-ове, изобщо не си поплюват. Искат си подкупи, даже преди време господари на ефира, разобличиха един позор за образованието ни, някакъв професор в софииския дето преподавал тв студио в специалност журналистика, открито си заявяваше че ако не преспи със студентката, ще я къса до последно, а ако преспи ще я пусне с отличен. Добре, когато аз си карах висшето, професорите, и доцентите, се изжевяваха като богове (talk about livin' a dream baby) и се отнасяха със студентите като с помията на обществото. Как студентите да уважават подобни персони, и как тези персони мотивират студентите си да са активни? истината е че те тъпчят и те мачкат, и те правят на пихтия, и в момента в който надигнеш глас, да се защитиш, после по още 5 специалности не чможеш да изкараш. Ако това е българският преподавател в университетите, срам и позор. Наглостта на тези персони по мое време достигна нов връх, открито заявявайки че само техните лекции и само техният учебник струва, и че всеки друг материал, извън това е най-изпадналият и най-пропадналит боклук на земята. Материалът се поднася все по завъртяно и усукано, което го прави и трудноразбираем за студентите. За мен проблемът е че от една страна, това че преподавателите са правят на великите богове, и живеят в свой измислен свят, и е признават никакъв материал освен своя, и от там ниската активност на студентите. Може би студентите, ще станат по-активни, когато почна тда се отнасят с тях като с равни, и когато започнат, да ги мотивират да вземат участие. Незнам, не могат ли преподавателите да мотивират, не искат ли, ама мотивацията е много важно нещо и то трябва да е основната част. Правилно мотивиран студента повярвайте ми има безкрайна енергия. Немотивиран или зле мотивиран, студента, винаги ще гледа там да изкара тройката за да може професора да му се разкара от главата. Другия проблем е с тия дъртофелници, дето ЕГН им се изписва с римски цифри. Разгарайте ги тия дъртите бре, сложете нещо на възраст която се описва с двуцифрено число. Те старите горките толкова изкуфели и изтрещели, че чак ги съжалявам. нека си останат в пенсия и да си цъкат табла и белот пред блока с колегите набори. Млад и мотивиран преподавател, също мотивира, студентите и то повече от колкото си мислите, докато тия старите вече не знаеш дали ще се събуди на следващата сутрин, и ще може ли, да стигне до университета, самостоятелно.

Друг проблем, същите тези живеят в миналото, с увехтелите пожълтели свитъци, които са им диктувани много отдавна. Част от проблема е че материала и методите които се праподават са много стари, не само морално но и технически и технолочически. света си се върти, техниката и технологиите и физиката и химията, си се развиват, появяват се нови възгледи все по добре обосновани възгледи, общо взето проблемът е компрексен и не се решава като плюем по студентите или като плюем по преподавателите. За мен проблемът е на ниво манталитет на обществото, като цяло не само на единия или на другия.

И аз забелязвам същия тоя упадък. Хора с които преди време можех да говоря на сложни теми, да спорим обосновано и с аргументи, днес като им кажа по-сложно изречение, в което има 3 запетайки, ме гледат тъпо, и вижда мче не ме разбират. Ще ам пример с химията, защото съм на тази вълна в момента. Много хора викаха в началото за колата си прави това и това. Викам добре защо, как ще обосновеш твърдението си?

седи и ме гледа като гърмяна пуйка, и се чуди какво да каже за да обоснове мнението си. Знае че просто си говорим, знае че като го питам за обосноваване, не го подигравам, ами просто искам да науча нещо, иска да ми каже и да ми даде обосновка, обаче не успява.

Проблемт не е в учениците, а в промиването на мозъци с простотия. За това тотално се отказах да гледам телевизия, и да слушам радио, следя 2 спотни събития, ралито "Dakar" и световния рали шампионат. аз за друго изобщо не пускам телевизора. Радио не слушам изобщо. имам една 4 гигабайтоава флашка, и радио мр3 плейър, и като я напълня с 4 гм музика, ухаааааа, докато свърши последната песен съм забравил първата.

Да се върна на въпроса с химията. От скоро поех отговорност за един автомобил, и състоянието му. Направих му хубав скъп ремонт, с хубави части при кадърен механик, и от тогава наливам скъпо и качествено гориво и скъпо и качествено масло, и сложих скъпи и качествени свещи. Колата върви много добре има мощност, имам добра икономия на гориво, колата издържа всякакви тестове, и нормативи, и въпреки че е произведена 1997 година, колата ми дава по-добри резултатти за емисии, от повечето тарялясници. Вчера си измервах емисиите. Измерващият просто откачи като видя резултатите. Пред мен имаше един опел астра, 2002 година, и му измериха 3,4% емисии при норматив 3,5%. Качих моя опел също астра но 1997 година, измериха ми 3,01% емисии при норматив 3,5%. Ония с астрата 2002 година остана потресен, човека на стенда дето измерваше също остана потресен. обикновено вика, коли между 1994 и 1999 дават около 4% емисии, и се мерят по норматив до 5% по негови думи, не знам дали е вярно но така ми казаха и не твърдя че съм прав. Като поговорихме, той вика е как така си с по-стара коля от мойта, а се оказа че колята ти работи по-добре от мойта. викам, поддържам си колата. Ако искаш да съм честен с теб, сипвам, бензина който е отбелязан като премиум в книжката на автомобила, и маслото което е отбелязано като премиум в автомобил. После същия ми вика абе ти луд ли си да му робуваш, що му робуваш като сипваш хубав бензин и хубав масло, сипвай му там разни да има да върви па пука ти. викам му нали видяхме имам повече мощност от теб, имам по-нисък разход от теб, двигателя ми едвам се чува като работи, за разлика от твоя, двигателя ми пали веднага, от първия път, докато твоя му трябваше малко време да се посъбуди преди да стартира, и на стенда имам осезаемо по-ниски емисии от теб. Викам му съжалявам но в моите очи, твоят автомобил ми доказа че грешиш и моя ми доказа че съм прав. запалих и си тръгнах.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребители

Това, че десетопръстната система е по-сложна от двупръстната е нещо напълно естествено. Просто контролирането на 10 пръста от страна на мозъка е доста по-сложен процес, отколкото контролът само на два. Това не означава, обаче, че по-умните пишат с 2 пръста, а всичко е въпрос на капацитет на мозъка и тренировки! Ето например аз - на времето писах по двупръстната система, но в един момент си казах: това е загуба на време. След не особено дълги тренировки (при това без да знам някакви правила, освен това че показалците трябва да са върху клавишите с бумбалки) започнах по десетопръстната система и то БДС подредба (а каква подредба се споменава в статията - не е казано). Резултатът беше точно обратното на това, което ти описваш: Това което мислех и описвах вече в почти нормално темпо започнах да мога да го записвам. Преди това по двупръстната система много често ми се случваше да забравя за какво пиша, просто защото всичко написано се появяваше доста бавно.

В момента продължавам да ползвам двупръстната система, но единствено за текстове на латиница (включително компютърни програми). Текстовете на кирилица ги пиша по десетопръстната система и то БДС подредба. Много често греша, т.е. допускам печатни грешки, но това изобщо не ме забавя - клавишът backspace съм му свикнал толкова добре, че почти не се осещам че го използвам.

Извод Ако ще ползвате десетопръстната система на писане, то помислете дали ви трябва, за какво ще я ползвате и дали изобщо ще можете да се справите с нея. Освен това се замислете на каква възраст я учите - както чуждите езици научаването в по-ранна възраст е значително по-лесно и с по-траен резултата, а и доста по-малко затормозява мозъка в бъдеще. Аз за щастие доста рано се ориентирах да я използвам - около 3-4 години, след като се бях научил изобщо да печатам (с двупръстната система).

Същите проблеми щяхте да имате, ако решите да опитвахте да сменяте десетопръстната система с двупръстна. Е да, само дето такава глупост никой не прави да замени по-ефективната система с по-примитивна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нека разясня най-после за какво иде реч на автора на статията, защото вече спекулациите с темата започнаха да стават драстични.

Както всяка писмена система, така и Десетопръстната система е въпрос на автоматизация. Важно е човек да я усвои първо нея - и то така наречената "сляпа система". Тогава няма да изпитва никакви проблеми с нея.

Ако не сте се научили да пишете на десетопръстната система, което повярвайте ми никак не е лесно, по-добре не пробвайте в късен етап, когато вече имате някакви навици с клавиатурата. Никой не може да преодолее първичния навик и поради това хората трудно се адаптират от един навик на друг. Същите проблеми срещат хора, които са карани да пишат печатно, наместо ръкописно. Това е и причината за проблеми при адаптацията от един начин на писане на клавиатура към десетопръстната система. Разсейването няма нищо общо с влиянието на системата върху интелекта или на компютрите върху интелекта. Нито системата на писане. Гаджето ми усвои десетопръстната система и няма проблеми с нея, но започна с нея първо а не е почнал да пише първо с две пръстчета... Т.е. това е като шофирането - ако са ви научили да си стъпвате на съединителя докато сте спрели на светофара, или да си държите лапичката на спирачката без нужда....или да карате с една ръка - еми и мозъчна промивка няма да ви отучи :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Извода не е съвсем коректен. Мито пък статията.

Първо статията е писана и потвърждавана от хора правили наблюденията си в периода на заучаване на десетопръстнаата система. При това положение е повече от нормално да се използва значително по-голяма част от мозъчния капацитет за самия процес на писанне от колкото за обмисляне на текста който трябва да се напише в сравнение с усвоената вече двупръстна система където писането е автоматизъм и мисловния процес е насочен в посока текста а не контрола на инструмента за писане.

Към Lion Queen. Не съм съгласен с това че каквото човек е заучил задължително трябва по него да работи. ЧОвешкия мозък има достатъчен капацитет за обучение за да може да промени системата за писане ако реши че има нужда.

И нещо друго. Тук се пише за двупръстната и десетопръстната система. А какво ще кажете за четирипръстната? :) Преди няклко години след като бях завършил ми се наложи повче да пиша на компютър и заучената вече от мен двупръстна система се оказа неодстатъчно бърза. Наложи ми се да се усъвършенствам. В процеса на писане се оказа че десетопръстната система не е особено подходяща за мен. ВИсок съм около 2 метра и ръцете ми са с размер два пъти че и повече над този на една жена примерно. А клавиатурите са разработени за секретарки. :) И понеже не съм октопод за да си разплитам завързаните на морски възел пръсти използвам вариация на системата ползваща между 4 и 7 пръста в зависимост от конкретната дума. :) Та много ми е интересно къде се намира тази система в разглежданата статия?

Аз мисля, че всеки трябва да си пише както му е удобно и успява да достигне необходимата бързина. Иначе според мен автора на тази тема включва в "двупръстната" всички аматьорски системи, които хората заучават. Иначе десетопръстната система е най-бърза, но и най-сложна за учене - тя е машинописна система, която се учи без да се гледа клавиатурата... - поне за машинописките е така. И става автоматична. Исках да кажа, че ако човек не иска да се разсейва временно докато усвои новите си умения и да стига да озадачаващи ситуации да се отнесе нанякъде старайки се да пише бързо по-нов начин, то тогава по-добре да не почва да се учи на нови начини и да си кара по стария. Аз си пиша на както ми падне системата с колкото ми се иска пръстта и изобщо не обръщам внимание на клавиатурата. Не мога да пиша на червена кирилица, защото не я знам на "сляпо" и ми е ужасно трудно ако си нямам нормален флекс тайп... Това също е проблем за някои хора. Иначе латиницата също я знам горе доле на сляпо.... Не съм се замисляла колко пръста включвам - така сега в момента като се самонаблюдавам се оказва, че употребявам и десетте по различно време и както ми падне, всъщност кутретата не ги употребявам - значи и осемпръстна има и то осъмпръстна от време на време. Например в момента забелязвам, че използвам четири пръста на лявата и два - показалец и среден на дясната.... С палеца на лявата натискам паузата, с безимения шифта и запетайката, а с средния и безимения на другата ръка си пиша буквичките. Странно но не знаех че пиша така досега. Винаги съм си мислела че пиша с два пръста...

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител

Статията е много интересна. Е, не съм съвсем съгласна с нея. Аз например се научих да пиша по десетопръстната система без специални уроци или без да съм си го поставила за цел - дори не знаех, че такова нещо съществува. Просто с времето ми се разви скоростта на писане и спрях да гледам клавиатурата, докато пиша. Не съм забелязала някакъв вид затъпяване при мен и може би това се дължи на факта, че не съм влагала труд в научаването и не съм била толкова съсредоточена в самото писане, а само в това, което пиша. Не съм положила усилия и съответно не са се получавали тези "вредители" на мозъка ми, да се ядосам, защото не съм успяла, или пък да се отчая. Според мен това блокиране се е получило само в процеса на научаване, защото възприемаш нещо ново и се опитваш да учиш бързо. А и може би това вече щеше да е установено или поне разследвано от учени, защото още при машинописците си е съществувала тази десетопръстна система. Как щяха авторите на книги примерно да си създават книгите?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мили момичета и момчета,

Главната цел на статията ми е, да мога да ви накарам да разберете една много важна истина. Според мен, 19 век е бил векът на образованите. 20 на знаещите. А 21 ще бъде векът на мислещите. През 19 в. образованите са били твърде малка част от хората, и естествено са били на почит в обществото. През миналия 20 тези, които са имали в главите си голям обем информация, знаещите много факти, тънкости, чужди езици получаваха съответното уважение и респект. Но с масовото навлизане на Интернет, живота на преден план несъмнено ще изтика тъкмо умеещите да мислят. Да могат от многото варианти, опит и знания да изберат най-вярното и точно решение. Да умеят да предложат и реализират и свое нестандартно.

Без съмнение мисленето е органично свързано с психологията. И десетопръстната система на печат е само един от десетките фактори влияещи на ТВОРЧЕСКИЯ потенциал у човека. И като такъв фактор, вече съм напълно убеден, че пречи на интелектуалното развитие на човека. И тези изводи не ги правя, следейки единствено и само себе си, както правят част от пишещите във форума. А обобщавайки след наблюдения над хора, може би вече хиляди, ежедневно ползващи компютър.

Ето още няколко примера:

1. В Смолян от близо 50 години съществува професионалната гимназия по икономика „Карл Маркс”. И като част от обучението им, през тези десетилетия влиза и задължителното изучаване на десетопръстната система. До момента учебното заведение са завършили над 7500 ученици. В община Смолян живеят сравнително малко, около 38 хиляди души. Но все пак със стотици дирекции, управления, фирми, различни граждански и обществени структури. И сред тях, аз взех да търся успял, завършил гимназията по икономика. Но така или иначе сред ръководителите и основните фигури в учрежденията за които знаех, всички се бяха дипломирали все в други средни училища в Смолян или страната ни. С този въпрос и провокирах две мои познати, учили тъкмо в „Икономиката”. Намерете ми успял завършил там – казах им аз. Знаех че едната поддържа връзки с преподаватели от училището, и само след два дни ми каза 4-ри имена. И тук аз я помолих да провери, колко от тези успели са изучавали десетопръстната система на печат. Оказа се наистина, че със сигурност поне двама от тези , по време на обучението си в гимназията изобщо не са изучавали тази система, а за другите дори не бе сигурна. Просто има и профилирани паралелки, където не е задължително. Но това важи само за малка част от учениците. И все пак успелите бяха точно сред тях. Нещо повече. Любопитството ми нарасна. И понеже се зарових по-надълбоко установих, че дори тези които са завършили гимназията, и се занимават с някаква дейност с ползване на компютри, в почти всички случаи изобщо не прилагат десетопръстната система, въпреки че са я изучавали и все още я владеят. А в случаите, когато заемат някаква отговорна длъжност, даже нямаше поне една такава личност.

Със сигурност децата, които постъпват в икономическата гимназия в Смолян са с доста висок интелектуален потенциал. Там тройкажия след основното образование изобщо не го приемат. Преподавателите, като цяло също са можещи и с наистина високо реноме сред смолянската общественост. И защо тогава тъкмо от завършилите тази гимназия, процентно в последствие най-малко са постигнали наистина висока кариера, или друга успешна реализация. С поред мен, това се дължи тъкмо на десетопръстната система, която по някакъв начин, докато са я изучавали е стопирала тъкмо ТВОРЧЕСКОТО мислене сред тях. А наистина за да успееш в наше време, трябва да си различен и да избягваш доколкото е възможно стандартните заучени методи и шаблони.

Моят съвет е децата постъпващи в подобни училища е да имат право на избор. А не задължително да бъдат обучавани на десетопръстната система на печат. Пък на тези, които ще защищават задължителния и характер ще им кажа, че имат ретроградно мислене и нека погледнат в бъдещето. Компютърните технологии напредват с невероятна скорост. На почти всички езици има програми, които директно набират текст, директно от говорна реч. На човек накрая му остава задачата само да поправи няколко малки грешки или незначителни пропуски. За български език такава програма не знам да е създадена, но в най скоро време със сигурност ще се появи. И даже коментиращите в този форум, в бъдеще само ще диктуват думите си, без да губят време да ги пишат.

2. Макар че се повтарям, отново ще обърна внимание върху журналистите. Тъкмо на хората от тази професия, ежедневно им се налага да си вадят хляба, като вкарват огромна информация в компютрите. При това прилагайки творчество. За смолянската гилдия вече писах. Но преди време непреднамерено ми се случи в София да влезна в редакциите и на два национални ежедневника. Може и да има, но аз не видях поне един да прилага десетопръстната система. Всички чукаха с двата си пръста. Само единици ползваха най-много трети и четвърти.

Междувременно А. Ч. -талантливата смолянска журналистка единствена ползваща десетопръстната система на печат за която писах в статията напусна вестника, където работеше. Ала само преди месец я срещнах в офиса в една от партиите по време на предизборната надпревара. Като талант временно беше ангажирана да пише публикации за тази партия. Тя изобщо вече не прилагаше десетопръстната система, която над десет години преди бе ползвала ежедневно в редакцията на вестника. Нямаше го и онова емоционално напрежение, което преди бях забелязал в нея.

Скъпи момичета и момчета, старайте се по-всички начини да развиете мисленето си, творческото начало, въображението което е заложено във всеки един от нас. Самонаблюдавайте се, какво ви пречи или помага и се съобразявайте с него. Човешкият мозък е най-сложната структура позната досега на хората, и тъкмо затова е най-слабо изучена. Но това никак не пречи да се опитвате постоянно да се усъвършенствате. Приспособявайте се доколкото можете предварително към бъдещето, което е пред вас.

С уважение към всички читатели:

Минчо Красимиров Хаджиев

Накрая още няколко интересни и заинтригуващи идеи: Натиснете последователно линковете:

http://bgnauka.com/forum/index.php?showtopic=2088

http://bg-science.info/forum/index.php?showtopic=603

http://bg-science.info/forum/index.php?showtopic=1253

P. S. И тъй като в темата се включи и проблемът свързан с интелектуалните качества на студентите, както и моралът и способностите на преподавателите им, в следващия си пост ще пиша и по този въпрос. Следете форума.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители

mikah един от най-успелите в момента е Бойко Борисов, може да се заинтересуваш, дали ползва десетопръстната система - но това дали има нещо общо с интелигентност??? Други успели са т.н. строителни предприемачи, повечето са си мутри - но това дали има нещо общо с интелигентност??? Едни от неудачниците са лекарите и учените - въпреки, че напоследък малко им вдигнаха заплатите, то те си остават мнооого ниски. Т.е. казано по друг начин старанието ти в проучването е наистина нещо уникално, но ще ти трябва и допълнителна теоритична подготовка, за извършване на правилния статистически резултат.

Я отиди в съюза на писателите и провери колко от тях са по десетопръстната система? Десетопръстната система се учи от хора, които трябва да пишат огромни текстове. Иначе няма смисъл да я учиш. В 90% от случаите това е просто секретарска работа и е нормално тези, които я владеят да не претендират за особен интелект. Случаят, който даде по-горе е нещо уникално. Ти не усещаш ли вида на извода ти - защото са били по-интелигентни, то са пропуснали часовете по десетопръсната система. Да ама не са - те просто са отишли в паралелка, където не е задължително - вероятно защото са запълвали часовете с някои по-смилени такива (а за десетопръсната система не ти трябват и часове - аз така си я научих). Това ми напомня на един виц: Шопски учин прави експеримент. Взима бръмбър и го поставя на масата и казва "бръмбаро оди" и бръмбъра ходи. След това му откъсва два от краката и пак казва "бръмбаро оди" и бръмбъра ходи. И т.н. докато накрая му откъсва всички крака и пак казва "бръмбаро оди", но бръмарът си стои и не ходи. Извод (на учения) "Кога му откинеш всички крата, бръмбаро не чуе".

Мога и да ти прераскажа за едно уникално статистическо проучване, което дава грешен резултат. Преразказвам по спомен, от учебника ми по вероятност и статистика. Значи на времето в САЩ, преди да изберат Кенеди за президент, то списанието взело телефонния указател и избрало около много адреси и изпратило писмо, в което питало за кого ще гласуват. Резултатите били точно наобратно на показаното на изборите, т.е. Кенеди губел. Накратко обяснението е такова: по-богатите имат телефони (все пак за кои години говорим), а тези които отговарят са хора - да го кажем по-аристократични. Това е точно прослойката, която подкрепяла опонента на Кенеди. Т.е. избрали са грешен метод за проучване.

При проучването освен резултатите, то трябва да си отговори човек и върху какво са направени тези резултати, а и защо така се получава. Няма никаква логика 10-те пръста да ти закърняват мозъка - нали.

Аз, обаче, ще ти дам жокер, за да си обясниш феноменът при изследването. Вероятно имаш наблюдение и на хора над 35г. възраст. Е да, ама известно ли ти е, че при компютрите от 80-те години - т.е. тези които ги имаше по училищата и в заводите - такова нещо като десетопръстна система нямаше. Българските букви бяха разположени с фонетичното си съответствие на латинските. Смисъл от заучаване на десетопръстната система с тези букви е нулев, защото те не отговарят на ефективността на писане на български текстове (т.е. дали ще пишеш с 2 или 10 пръста, то скоростта ти е почти еднаква, защото буквите са разположени неефективно). На английски тогава малко хора пишеха, че да освояват десетопръстната система. Десетопръстната система съществуваше в печатарските машини - те бяха изцяло механични, пишеше се трудно на тях (изискваше се голяма сила) и се използваха 99% от секретарки.

Много фактори трябва да анализираш, когато правиш анализ. И много факти трябва да научиш преди да започнеш. Например, в споменатия по-горе истински случай за списанието - ами трябвало и малко да поанализират ситуацията, преди да хвърлят огромни средства за грешно проучване. Много интервюта трябва да направиш (поне над 20) с хората, които не ползват 10-пръсната система, като директно ги попиташ защо. От поста ти разбирам, че до момента си питал 1 човек и то такъв, който ползва и десетопръстната система...

Между другото възхищавам се на желанието ти да пишеш толкова дълги отговори и мнение с 2 пръста. Доста време си губиш за това - аз наприме сигурно 5 пъти по-бързо си написвам мненията (защото използвам 5 пъти повече пръсти и всеки от тях го движа доста по-малко)...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител

xyz, трябва да благодариш на съдбата си досега, след като считаш, че лекарите са сред най-големите неудачници на прехода в България. Значи, не ти се е налагало сериозно до този момент да търсиш помощта на лекари специалисти. Както при мен се случи миналата година, заради болест на майка ми, когато се наложи да се свържа с доц. Божидар Хаджиев от болницата „Свети Георги” в Пловдив. Между другото разбрах, че от скоро той вече е назначен и за неин директор. Но дори по-рано, преди и особено след перфектната операция над майка ми, за мен той беше най-успешния човек в професията си. Всичко в този живот е относително. И все пак най-голямото богатство е здравето. За теб xyz, най-успели в България са богаташите. Но всеки 20 дни водя майка ми на химиотерапия в Пловдив, и там ежедневно виждам стотици хора болни от рак. Над 90 процента от тях, ако ги попитам какво биха предпочели: богатството на Бил Гейтс или лекар, който да напълно да ги излекува, със сигурност те ще предпочетат второто. Имам доста приятели и познати, но сред тези, които ценя най-много са и д-р Стефан Райков, д-р Кирил Хаджихристев, д-р Пламен Стоянов, д-р Николай Стаевски, д-р Даниела Дариткова, която работейки като личен лекар, беше избрана за със смазващо мнозинство, като мажоритарен депутат в парламента ни, като със сигурност знам, че голяма част от нейните пациенти гласуваха против нея, тъкмо защото я харесват и ценят. Само и само да си остане на работа в Смолян. Парите безспорно имат своето сериозно значение в живота на всеки, но нека не се заблуждаваме само от външния им блясък.

Колкото от това да отида в съюза на писателите!!! Ами най-най-напред след като ми хрумна идеята, си припомних за това, как пише Светозар Казанджиев- председателя на дружеството на писателите в Смолян. Даже той беше човека на когото първи споделих, какво интересно проучване започвам. От навик останал му от механичната печатна машина, той продължава да пише с два пръста, като ги пуска отвисоко и със сила натиска по компютърната клавиатура. Помня и как ми каза: Всички колеги пишат така. Със сигурност и на секретарките в миналото, когато е нямало copy и paste, и папка My Documents им се налагало на много повече да пишат. Та дори да променят само датата на дадена заповед, те е трябвало да отново да набират целия останал текст.

Даваш пример за уникално статистическо проучване в САЩ. Ами на този свят няма безгрешни хора. Това че преди близо 50 години, е направено такова проучване със неточен извод, не значи че всички останали проучвания до наши дни са грешни. Ами те социолозите сбъркаха и с прогнозите и на последните парламентарни избори в България. Но все пак като цяло през последните години доста успешно се справят.

През миналата седмица и колегите метеоролози на два пъти не успяха точно да познаят, какво ще е времето. Но въпреки това, всяка вечер над 4 милиона българи се интересуват и с интерес следят прогнозите им. Така че напълно погрешно е от един индивидуален случай или отделен прецедент, да се търсят закономерности и правят обобщения.

Колкото до наличие на логика, в това десетопръстната система да влияе отрицателно на творческия потенциал на човека, разбира се на пръв поглед няма.

Но като пример често давам и проучване направено в няколко страни, от което се доказва, че хората от различните зодии имат различна продължителност на живота. Като най-дълго живеят жените близнаци и мъжете телци, а най-малко скорпионите. Логика и разбираемо обяснение и тук няма. http://www.zdrave.bg/index.php?c=n&id=1256 , ето и линк със графика: http://psabev.blogspot.com/2006/07/blog-post_26.html

Но закономерността е факт.

Накрая се намесват и вечните спорове между формата и съдържанието, между количеството и качеството, между скоростта и сигурността, между бързината и прецизността. Ясно е, че за всеки индивидуален човек, и даже отделен случай отговорите винаги ще се различават.

Минчо Красимиров Хаджиев

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Потребител

Здравейте г-н Хаджиев,

С удоволствие прочетох всичко написано по темата.

Ако ми позволите бих добавил малко информация, която е по-скоро любопитна.

Подредбата на симвилите върху клавишите не е случайна. Причината символите да са разположени точно по този начин се крие в механизма на пишештата машина. Ако си спомняте те имаха "рамена" с буква на края. При много бързо писане, механизма блокираше, тъй като две съседни звена се притискаха плътно едно в друго. Това пораждаше големи проблеми и отстраняването си беше доста мръсна операция (лентите бяха текстилни и по пръстите оставаха доста неприятни петна).

Подребата цели да забави и усложни процеса на въвеждане на информацията, а не да го ускори и облекчи.

Друг момент е, че от гледна точка на фирмената сигурност е по-добре секретарките да не са запознати с това, което реално се случва (за справка трудовете на Терещенко).

Подребата е върхово постижение на науката наричана ергономия. Въвеждането се забавя, а въвеждащият текста не е в състояние да осмисли съдържанието.

Нещо подобно е и цифровата част на клавиатурата, намираща се в дясно. Тя е типична проява на "атавизъм". Съхранението и е наложено от IBM. Те са правели калкулатори и счетоводителите са свикнали да въвеждат бързо, използвайки само дясната си ръка. Запазването на тази част от клавиатурата е било с цел да не се загуби пазарен дял.

Интересна е и клавиатурата "Стеноки", която е български патент и служи за стенографиране. Тя съще е върхово ергономично постижение в световен мащаб.

Що се отнася до латинските букви и писането на "маймуница", то за всеки запознат с военните станции със средна и голяма мощност не е тайна, че този начин на писане е доста разпространен. Радиотелеграфистите държат изпит при който се изисква много висока скорост на въвеждане при използване на клавиатура, която е само с латински символи.

Що се отнася до логаритмичната линийка ... :bigwink:

Знам, че за някой би прозвучало необичайно, но освен цифрови методи има и графично интегриране и диференциране. Използва се в "Теория на механизмите и машините" и други области на науката. В момента тези методи се радват на нов живот. Това е просто един различен подход, който има свои предимства и недостатъци.

Компютрите са помощно средство. :bigwink:

С уважение

Георги Тодоров Герасимов

P.S. За мен "успял човек" е българският преводач и поет Валери Петров, композитора, музикант и художник Николай Иванов - ОМ, художникът и писател Венелин Вълканов, г-жа Биляна Хинова, д-р инж.Светла Матова и много други.

Да си лекар е призвание, така както е призвание да си учител, строител или инженер.

Съвременните политици са пример за това какви не би трябвало да бъдем.

И няколко полезни адреса, свързани с ергономията и клавиатурите:

http://osha.europa.eu/en

Ергономия на работното място

Уреди за ергономични изследвания

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...