Отиди на
Форум "Наука"

Изучаването на религии в училище


Изучаването на религии в училище  

56 потребители са гласували

  1. 1. Според вас, под каква форма трябва да се изучават религиите?

    • В часовете по история, география, философия, литература и свят и личност.
      18
    • Като нов задължителен учебен предмет (религиознание/вероучение).
      16
    • Като свободно избираем предмет.
      16
    • Hе трябва да се изучава.
      6
  2. 2. Какво трябва да се изучава?

    • историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност
      36
    • вероучение и религиозните догми
      5
    • и двете
      15
  3. 3. Какви са, според вас, очакваните социални ефекти от изучаването на религиите?

    • Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности
      30
    • Формиране на обща култура
      40
    • Подобряване на възпитанието на учениците
      18
    • Изграждане на толерантност към другите религии
      27
    • Научаване “кое е правилно и кое - не”
      12
    • Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)
      13
    • Ще създаде натовареност на учебната програма
      15
    • Учителите ще налагат “свои” идеи за религията
      23
    • Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите
      10
    • Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация
      14
    • Може да възникнат случаи на религиозна пропаганда
      26
  4. 4. Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

    • Учителите по история и философия
      34
    • Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)
      16


Recommended Posts

  • Потребители

И аз имам забележки. Отговорите към втория въпрос са недостатъчни. Според мен трябва да бъдат изучавани както ползите, така и вредите от религиите, които междувпрочем са и много повече :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

В никакъв случай не бива да се допуска това безобразие, религията и спортът трябва да бъдат изхвърлени от училищата, това са вредни явления, първото води до промиване на мозъци и индиктринация в нещо, което отдавна си е изпяло песента. Абе децата имат вече иподи, религия ще учат. Моралът няма нищо общо с религията, не се учи в час, ако се учеше, всички, които учеха етика, щяха да са етични, всички, които учиха физика, щяха да станат физици. Не става така. Религията вън от училищата, както и спортът.

За да има ред, децата от най-ранна възраст трябва да станат членове на партийни комсомолски организации, ползата от такива организми е много по-голяма.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Религията - вън от училищата, както - и спортът.

Нищо не каза за началното военно обучение (НВО) в училище?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

HBO трябва да фигурира само като филмов канал. Иначе военно обучение, хаха не ме разсмивай, пенсии-милитари да обясняват как се стреля, ей студената война свърши, светът е съвършено различен, новата война ще е на ума, не на тъпите военни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз съм за вероучение задължително в училищата. Но само православано!!! Незнам дали е осъществимо аман от либерални простотии.

Християнството е добра основа за развитие на обществото и личноста. Не мисля че вероучението в училище би направило някой поп или фанатик.

Атеизма е вреден колкото и религиозния фанатизъм

Атеизмът не е вреден. Никога не е бил. Не е и задължителен, разбира се, макар да е желателен :biggrin: Изобщо, тези неща са въпрос на личен избор.

И сега... нали няма да се объркаш и да ми посочиш някой тоталитарен режим като пример, защото ще си вкараш автогол :bigwink:

А терминът "вероучение" си е сбъркан по принцип, защото вярата не се учи. Евентуално може да се проповядва, но не и на деца.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Той личния избор колко важи при децата?

Не важи. И това, за което говориш ти, се нарича индоктринация, именно поради тази причина.

Който иска, нека възпитава децата си в православието. Аз, например, не ща;) Имаше една темичка преди време за християнските "ценности"... Спорно е доколко са ценности и доколко християнски.

Но съм съгласна, че няма лошо да познават религиите - православие и прочее - като част от предмета история.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Те и си се изучават, в 9-ти клас по литература. Т.е. не като история на религиите. Дълги и скучни части от стария завет на Библията. Голяма скука според щерката.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Те и си се изучават, в 9-ти клас по литература. Т.е. не като история на религиите. Дълги и скучни части от стария завет на Библията. Голяма скука според щерката.

Явно авторите на учебника й по литература са намерили някакви художествени достойнства в стария завет?! :head_hurts_kr:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Лилавке, ако продължаваш с отклонението от правата вяра, за наказание един месец калугерка в най-близкия манастир!

Само строг пост и молитва ( по 500 пъти на ден Отче наш)! Да та видим като излезеш какви мисли ще ти се въртят из главицата.

За моите не знам..., но подозирам, че поне ще облагородя мислите в главиците на обитателките :unsure: Та най-много да разтурим манастира :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За 1-та - въвежда се единствена опора, единобожие.

за 2-та - която всъщност е нещо като застраховка към първата, да не залитнем на някъде. Тук църквата ...

за 3-та и като обобщение, тук става дума за нещо изключително лично, бога който е в ума и сърцето. Ума е за представата, но е забранено изображението!, сърцето ... да кажем за личната, сакрална връзка (още повече, че няма изображения и пр, остава само в нас).

Какво единобожие, какви пет лева? Въвежда се най-вече ксенофобия. Но както и да е. Тези неща са въпрос на вяра, а не знание. Следователно мястото им не е в училище, където се учи, не се вярва.

Иначе, да, може би ще е интересно за децата, ако им се представи по подобен начин материята: "Вижте деца, някога мнооого отдавна, когато хората не са имали достатъчно познания за света около тях, са измислили боговете... и всъщност смисълът на този и този пасаж от тези и тези писания може да се тълкува по този и онзи начин..." Дам, вече виждам как зарязват компютърните игри и дискотеките :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Религията трябва да бъде изкоренена, няма място в училище, след като така безмилостно е преследвала науката.

И нека припомня, високата религиозност води до всякакъв вид патологии. Децата патологични ли ще ги правим?

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

За единобожието - използвах църковен термин, мен също не ми харесва.

Остави нехаресването. Невярно е. Както казах, това по-скоро насажда ксенофобия, което не бива да се подминава.

Пък за произхода на религиите, твоя вариант... под всякаква критика. Ти не знаеш, че е било така, но предполагаш и вярваш че е така, връзва ти се на мирогледа, както и на вярващия бог му се връзва на мирогледа. Това е вяра, Лила. По-скоро парадигма (съвременното схващане), но не и знание.

Не знам, но и не вярвам. Правя обосновано предположение :biggrin: Но не е толкова важен възгледът ми за произхода на религиите. По-скоро се опитах да покажа, че такъв подход само ще доприспи интереса на децата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

ПРоизхозът на религиите е ясен, известен и достатъчно добре описан от големи учени. Не е ясен само за поповете, които, вместо да почетат малко научна литература, ни занимават с врели-некипели.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма да сме същите патолози, защото атеистичните нации и общества са с най-ниски нива на патологии, за разлика от релиогиозните. По-добре гонителят да е науката, защото така се отваря пътя към прогрес, а не религията, която води до изоставане и упадък.

Редактирано от alvassareiro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Алва, дали ще се кланяме на религия или на наука; дали ще кореним религия или наука - все същите патолози ще сме.

Е, хубава работа, все тая било?! Нека уточним. Науката не изисква кланяне, даже напротив, тя съществува и се развива само в негово отсъствие. С религията е обратното.

Иначе, да, изкореняването, в смисъл на налагане, отнемане на свободния избор, си е пагубно за всяка една цивилизация.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Те и си се изучават, в 9-ти клас по литература. Т.е. не като история на религиите. Дълги и скучни части от стария завет на Библията. Голяма скука според щерката.

Религии се изучават и в 12 клас:

u1221.jpg

Учебникът е доста интересен, от 2002 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И вероучението щеше да е отдавна предмет задължителен в нашите училища, но трябва да се изучава и ислям, щото у нас няма само православни. И повярвайте ми това е единствената причина да не се въвежда. А не атеизма и незнам си каква "война с науката".

Е, анджък, де! Избягването на конфликтни ситуации, породени от религиозни причини, е разумната позиция в случая. Хората рядко са толкова зли, както когато са заслепени от идеологии.

Това "Световни религии" ми изглежда съвсем достатъчно и полезно:)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Според мен не трябва да се изучава вероучение в училище.Може да има някакъв заместващ предмет,много по хубаво би било.

Редактирано от loop
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ама ето за това става въпрос, не съм го чел тоя учебник. Ама сигурно пише и за хиндуизми и будизми и незнам какво. Това да се изучават религите е съвсем друго нещо, и не трябва да има специален предмет и учебник за това. Те може да се изучават от историческа или културна гледна точка. Ама това не е вероучение, и не затова иде реч в темата.

Вероучение у нас означава обучение на децата в православието. И тук не е въпроса да се вадят призръци от преди 500 години как католическата църква преследвала науката. Смешки. И как религията и науката били в конфликт. Двете неща имат съвсем различни цели, и когато се мешат едно в друго става боза.

Вероучението, т.е. възпитанието на децата в православие има за цел, както да се възпитат християнски цености, така и да се въведат децата в религията на дедите си. На нашата религия. Както се учи нашия език и нашата история в училищата. Щото е наше.

И вероучението щеше да е отдавна предмет задължителен в нашите училища, но трябва да се изучава и ислям, щото у нас няма само православни. И повярвайте ми това е единствената причина да не се въвежда. А не атеизма и незнам си каква "война с науката".

Ако погледнеш заглавието, ще видиш, че точно за това иде реч в темата.

Според мен е много нужно да се изучават религии, не само защото са част от историята и културата на човечеството, а и за да се разберат другите религии, защото основна причина за ксенофобията е неразбирането на другите.

В един клас може да има деца от православни, от атеистични, от католически, от мюсулмански и други семейства. Да се разделят учениците по вероизповедание за да им се преподава такова би било голяма грешка и повод за бъдещи конфликти. Кое е наше вероизповедание? Правилният отговор е - всички, в смисъл че всички тези деца са наши, от нашето училище, в нашия град, в нашата държава. За това - да се изучават всички вероизповедания, включително и атеизма :happy: , за да има уважение и разбирателство.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Stinka(Rom) защо според теб трябва да се изучава вероучение в училище,след като това ще вдигне религиозноста на хората,което не води на добре.Казах в най лошия случай да се изучава някакъв друг предмет където да се възпитават ценностите и християнските такива.Те си ги има навсякъде и извън религията положителните такива.Казах в най лошия случай ,защото даже цялото образование трябва да се промени и учлището във възпитанитето на децата.

Редактирано от loop
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това значи да се учат всички религии - това е истинско равенство!!!

И точно тези, които отхвърлят вероучението са фанатици. Да няма вероучение в училище означава да се възпитава атеизъм. Къде е тука баланса?

С един час седмично вероучение в училище няма да се постигне "вредно идеологизиране" на децата.

Колко пъти да обясня, че вярата не се учи и не се възпитава? Индоктринира се. Промиват се мозъчета - уязвими, доверчиви детски мозъчета. Ще приема, че се шегуваш, защото ми е трудно да повярвам, че разумен, морален, съвременен човек би пледирал за това :unsure:

В училищата се преподават знания, не вярвания. Елементарно е, не ще кой знае какво обсъждане. Просто се пробвай да се абстрахираш от пристрастията и емоциите си.... макар да не вярвам да успееш :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не че съм привърженик на идеята да се въведе вероучение в училище , но ще ударя едно рамо на Стинка , че както сте го заръфали здрав няма да остане :tooth:

В училище се преподават малко и недостатъчни знания , наличието на частните уроци обяснява защо.От тази гледна точка то не изпълнява своята основна функция , а се е превърнало в своеобразно търговско предприятие.

В училище обаче винаги се извършва процес на индоктринизация :!!!:

По мое време се опитваха да ни индоктринират в идеите на комунизма , днес индоктринират моето дете в идеите на политкоректността и толерастията :tooth:

А между другото войнственият атеизъм , също е форма на религия... което е най-смешното в случая :tooth::tooth::tooth:

Редактирано от ДеДо Либен
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не че съм привърженик на идеята да се въведе вероучение в училище , но ще ударя едно рамо на Стинка , че както сте го заръфали здрав няма да остане :tooth:

В училище се преподават малко и недостатъчни знания , наличието на частните уроци обяснява защо.От тази гледна точка то не изпълнява своята основна функция , а се е превърнало в своеобразно търговско предприятие.

В училище обаче винаги се извършва процес на индоктринизация :!!!:

По мое време се опитваха да ни индоктринират в идеите на комунизма , днес индоктринират моето дете в идеите на политкоректността и толерастията :tooth:

А между другото войнственият атеизъм , също е форма на религия... което е най-смешното в случая :tooth::tooth::tooth:

Ами ето, ти също защитаваш моята теза. Очевидно си против индоктринирането в училищата. Не знам това как "удря едно рамо" на Стинката... :laugh:

И за да изчистим всякакви съмнения за политкоректност ще заявя, че преобладаващият брой участници, гласували ЗА вероучение в училищата, не прави чест на форум, именуващ се БГ Наука. Срамно, тъжно и обезсърчаващо е :(

Войнстващият атеизъм е също много отблъскващ, тук две мнения няма.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...