Отиди на
Форум "Наука"

Съществува ли прераждането? Кога определена душа достига Нирваната? По какво се определя Кармата?


Recommended Posts

  • Потребител
Моля, за източник за датиране на книгата - ама да не е кабалистки. :bigwink: т.е. теософски.

Въпросът с датировката на „Зохар” е безсмислен. Както казах тя е съставена от по-стари ръкописи, плод на устната традиция, последствие записана. При такива книги няма оригинал. Оригиналите или т.нар. автографи са изгубени: били са написани на нетраен материал (пергамент, хартия), а от времето на възникването им са изминали хилядолетия. До нас са достигнали само по-късни преписи (апографи). Все едно да питаш кога се датира еврейския мистицизъм.Тази книга е именно част от традицията на еврейския мистицизъм и коментарите на еврейската Тора. Този сборник е съставен 13-ти век, но това не означава нищо – това е един от многобройните преписи на първоначалния автограф, ако изобщо има един единствен такъв.

По подобен начин стои и въпросът с библейските книги. Ще ти дам един нагледен пример: имаме ли достигнал до нас поне един единствен оригинал (автограф) на някоя старозаветна или новозаветна библейска книга? :unsure: Не нали? :) На лице са само апографи. :vertag:

Един от най-древните старозаветни апографи като Папирус Наш е от началото на 1 век пр.н.е. и съдържа целият текст на Декалога (Десетте божи заповеди) – Изход (20:2 – 17) и Второзаконие (5:6 – 12), но това не значи, че тези книги са писани 1 век пр.н.е., нали? :bigwink:

Така че въпросът с датировката на книга „Зохар” е безсмислен. Откакто съществува еврейска традиция и еврейско предание има и учение за прераждането, защото прераждането е част от еврейската традиция. И за това не са нужни аргументи, а четене на същата тази традиция.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 1,1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
итат(Incorrectus @ Fri Mar 06, 2009 4:08 pm) post_snapback.gifБуда се произнася, че прераждане няма. Няма какво да се прероди. Темата е приключена.

Нима Буда е най-големият авторитет? Не мисля, че можем да се позоваваме само на един човек, на когото голяма част от идеите се отричат от по-късно появилите се учения и религии.

Но помислете: ако няма прераждане, защо се раждаме на този свят? Какъв е смисълът да се родим, да живеем и да умрем - и после нищо? Никакво развитие няма. Не сте ли съгласни?

На горепосочените въпроси много точно и ясно отговаря теософията (не теоЛОГИЯта).

А от скормните си познания в тази област мога да кажа, че да достигнеш Нирвана е равносилно на това да стигнеш Бог. А кармата се определя именно от нашите действия. ;)

Съгласна съм. Благодаря за инфото на всички!

ГЛАВА 7.

1. Тъй също бяха хванати седем братя с майка им и принуждавани бяха от царя да ядат непозволено свинско месо, като ги мъчеха с бичове и жили.

2. Един от тях, като взе пръв думата, каза: "за какво искаш да питаш, или какво искаш да узнаеш от нас? Ние сме готови по-скоро да умрем, нежели да пристъпим отеческите закони".

3. Тогава царят се силно разгневи и заповяда да нагорещят тави и котли.

4. Като ги нагорещиха, веднага заповяда да отрежат езика на оногова, който пръв заговори, и, като одерат кожата му, да отсекат членовете му пред очите на другите братя и майка им.

5. Лишения от всички членове, но още дишащ, заповяда да занесат на кладата и да го опекат на тава, а когато от тавата се разпростираше силна миризма, те заедно с майка си се увещаваха един други да претърпят мъжествено смъртта, думайки:

6. "Господ Бог вижда и наистина ще се умилостиви над нас, както е Моисей възвестил в песента си пред народа: ще се умилостиви и над Своите раби".

7. Като умря първият, изведоха на поругание втория и, като му одраха кожата от главата заедно с космите, питаха го, ще яде ли, преди да са мъчили по части тялото му?

8. А той, отговаряйки на бащин език, каза: "не". Затова и той претърпя същите мъки, както първият.

9. Бидейки при последен издих, каза: "ти, мъчителю, ни лишаваш от тоя живот, но Царят на света ще възкреси за живот вечен нас, умрелите за Неговите закони".

10. След това биде изложен на поругание третият и, когато му поискаха езика, той го веднага подаде, като без страх протегна и ръце,

11. и каза сърдечно: "от Небето съм ги получил и за Неговите закони ги не жаля и се надявам да ги получа пак от Него".

12. Сам царят и ония, които бяха с него, се смаяха при тая смелост на младежа, който не смяташе за нищо страданията.

13. Когато свърши и тоя, по същия начин терзаха и мъчиха и четвъртия.

14. Като наближаваше да умре, той говореше тъй: "за оногова, който умира от човеци, въжделено е да възлага надежда на Бога, че Той пак ще го оживи; но за тебе, мъчителю, няма да има възкресение за живот".

15. След това доведоха и замъчиха петия.

16. Той погледна царя и каза: "имайки власт над людете, ти, сам подложен на тление, правиш, каквото щеш, ала не мисли, че нашият род е изоставен от Бога.

17. Почакай, и ще видиш голямата Му сила, как Той ще накаже тебе и твоето семе".

18. След това доведоха шестия, който, готвейки се за смърт, каза: "не заблуждавай се напразно: ние търпим това за себе си, понеже съгрешихме пред Бога нашего; ето защо и станаха с нас достойни за учудване неща.

19. Ала не мисли, че ще останеш ненаказан ти, който си дръзнал да се бориш против Бога".

20. Но най-достойна за учудване и за славна памет беше майката, която, гледайки, как седемте й синове бяха умъртвени в един ден, благодушно търпеше това с надежда на Господа.

21. Изпълнена с доблестни чувства и подкрепяйки женското сърце с мъжки дух, тя насърчаваше всекиго от тях на бащин език и им думаше:

22. "аз не зная, как сте се намерили в утробата ми: не аз съм ви дала дух и живот; не чрез мене се е образувал съставът на всекиго.

23. Затова Творецът на света, Който е образувал човешката природа и е наредил произхода на всички, пак милостно ще ви даде дух и живот, понеже вие сега не щадите себе си за Неговите закони".

24. Антиох пък, мислейки, че го презират, и схващайки тия думи за свое поругание, убеждаваше най-младия, който още оставаше, не само с думи, но и с клетвени уверения, че ще го направи богат и честит, ако отстъпи от отеческите закони, че ще го има за приятел и ще му повери почетни длъжности.

25. Но понеже момъкът никак не чуваше, царят повика майка му и я убеждаваше да посъветва сина си да се запази.

26. След много убеждаване тя се съгласи да придума сина си.

27. Но, като се наведе към него и смеейки се на жестокия мъчител, тя говореше тъй на бащин език: "синко, смили се над мене, която съм те девет месеци в утроба носила, три години с мляко кърмила, откърмила, отгледала и възпитала.

28. Моля те, синко, погледай небето и земята и, като видиш всичко, що е по тях, познай, че всичко това е сътворил Бог от нищо, и че тъй е произлязъл и човешкият род.

29. Не бой се от тоя убиец, а бъди достоен за братята си и приеми смърт, за да те придобия пак по милост Божия с твоите братя".

30. Докле още говореше тя, момъкът каза: "какво чакате вие? Аз се не покорявам на царската заповед, а се покорявам на заповедта на закона, даден на отците ни чрез Моисея.

31. А ти, който си измислил всякакви злини за евреите, не ще избегнеш от Божиите ръце.

32. Ние страдаме за греховете си.

33. Ако за вразумяване и наказание наше живият Господ ни се е разгневил за малко време, Той пак ще се смили над рабите Си;

34. а ти, нечестиви и най-престъпни от всички люде, не гордей се напразно, надигайки се с лъжливи надежди, че ще дигнеш ръка против рабите Му;

35. защото не си още избягнал от съда на Всемогъщия и Всевидещия Бог.

36. Нашите братя, като претърпяха сега кратки мъки, по Божия завет, получиха вечен живот, а ти по Божия съд ще претърпиш справедливо наказание за твоята гордост.

37. Аз пък, както и братята ми, предавам душа и тяло за отеческите закони, призовавайки Бога да се смили скоро над народа, а ти сред изпитания и мъки да изповядаш, че едничък Той е Бог,

38. и с мене и братята ми да се свърши гневът на Всемогъщия, справедливо паднал върху целия наш народ".

39. Тогава ядосаният цар постъпи с него още по-жестоко, отколкото с другите, негодувайки заради подигравката.

40. Тъй и тоя свърши живота си чист, осланяйки се всецяло на Господа.

41. След синовете умря и майката.

42. За идолските жертви и за необикновените мъки се каза доста.

((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

((((((((((((((((((((((((((

37. На Никанора посочиха някого си Разиса от иерусалимските старейшини като приятел на гражданите, който имаше твърде добра слава и за своето доброжелателство биде наречен баща на иудеите;

38. в предишните смутни времена той беше откъм страната на иудейството и от все сърце даваше за иудейството и тяло и душа.

39. Никанор, като желаеше да покаже, каква омраза питае против иудеите, прати повече от петстотин войници да го хванат,

40. понеже мислеше, че, като го залови, ще им причини нещастие.

41. А когато тълпата щеше да превземе кулата и насиляше дворните врата, когато вече бе заповядано да донесат огън, за да запалят вратата, той, намирайки се в неизбежна опасност да бъде хванат, се прободе с меч,

42. като предпочиташе доблестно да умре, нежели да падне в ръце на беззаконници и недостойно да обезчести благородството си.

43. Но, понеже ударът от бързина излезе несполучлив, а тълпите вече се вмъкваха във вратата, той се затече смело на стената и храбро се хвърли от нея върху тълпата народ.

44. А когато стоещите бързо се отместиха, и остана празно пространство, той падна помежду им в средата.

45. Дишайки още и пламнал от негодуване, без да гледа кръвта, която се лееше като ручей, и тежките рани, той стана и, като потърча през тълпата народ, спря се на една стръмна скала.

46. Когато вече съвсем му изтичаше кръвта, той си изтръгна вътрешностите, сграбчи ги с две ръце и ги хвърли в тълпата, молейки Господаря на живота и духа пак да му даде живот и дишане; така свърши той живота си.

От "2 книга Макавейска"

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
А нима края на преражданията не е смърт на личността? Какъв е смисъла като нищо не надграждаш от прераждане в прераждане /никакъв "опит" не трупаш - какво от останалите ти животи си носиш в новия, че даже се налага да се ходи на някакви медиуми да ти кажат какъв си бил ...бля,бля,бля...какъв е смисъла/ - нима преражданията не са една непрекъсната верига от живот-смърт, живот-смърт..... и?

Теософията се гради върху интуицията - т.е. без рационална основа интуицията си е баш фантазия :bigwink:

Не може да кажеш, че краят на преражданията е смърт за личността, тъй като човек е личност, когато има свое тяло и живот на земята(ако позволиш да се изразя така).

Освен това кой ти каза, че при преражданията не трупаш опит? Това, че не си спомняш кой си била в предишния си живот, не означава, че не си била. Не означава също, че трябва да знаеш. За всяко нещо на този свят си има причина. И откъде-накъде ще се налага да ходиш на медиум да ти каже какъв си бил в друг живот? :head_hurts_kr:

Още нещо - преражданията първо не са непрекъсната верига и второ това е верига от "живот-смърт", но физическа. А физическата смърт далеч не е смърт за душата. Физическият ни живот е само малка част от нашето развитие.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не може да кажеш, че краят на преражданията е смърт за личността, тъй като човек е личност, когато има свое тяло и живот на земята(ако позволиш да се изразя така).

Освен това кой ти каза, че при преражданията не трупаш опит? Това, че не си спомняш кой си била в предишния си живот, не означава, че не си била. Не означава също, че трябва да знаеш. За всяко нещо на този свят си има причина. И откъде-накъде ще се налага да ходиш на медиум да ти каже какъв си бил в друг живот? :head_hurts_kr:

Още нещо - преражданията първо не са непрекъсната верига и второ това е верига от "живот-смърт", но физическа. А физическата смърт далеч не е смърт за душата. Физическият ни живот е само малка част от нашето развитие.

И какво тогава представлява "края на преражданията"?

И какъв е смисъла на прераждането - говориш за "развитие" /в по-горния постинг доколкото си спомням/, а как има "развитие" без надграждане на опит?

Носител на личността е духът на човека т.е. не виталната част на душата, а същинското "АЗ", там където се обединяват тялото и душата и образуват личността, това е ядрото на душата, човека! Вярно, че за да се прояви духа, за да се осъществи личността е необходимо и тялото и душата и те заедно оформят личността! Тъй че "преселването" в друго тяло - вече не може да е същата личност - а друга личност /ако въобще допуснем преселване, прераждане и п р./, защото тялото вече е друго, а то е фактора, който "ражда" личността съвместно с душата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
И какъв е смисъла на прераждането - говориш за "развитие" /в по-горния постинг доколкото си спомням/, а как има "развитие" без надграждане на опит?

Носител на личността е духът на човека т.е. не виталната част на душата, а същинското "АЗ", там където се обединяват тялото и душата и образуват личността, това е ядрото на душата, човека! Вярно, че за да се прояви духа, за да се осъществи личността е необходимо и тялото и душата и те заедно оформят личността! Тъй че "преселването" в друго тяло - вече не може да е същата личност - а друга личност /ако въобще допуснем преселване, прераждане и п р./, защото тялото вече е друго, а то е фактора, който "ражда" личността съвместно с душата.

Явно изобщо не си спомняш добре, пък и изобщо не си ме разбрала. Идеята ми беше, че АКО НЯМА ПРЕРАЖДАНЕ, какъв е смисълът да живеем и да умрем. Мисълта ми бе, че в ТОЗИ случай няма да има никакво развитие.

А целта на прераждането е именно такава - да живееш не веднъж, а много пъти, и от всеки живот да трупаш опит и познание.

Относно личността - тъкмо това казах и аз. Че човек е личност, когато има тяло(колкото и елементарно да звучи). ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
И какво тогава представлява "края на преражданията"?

Това вече го бях казал. Краят на прережданията идва, когато достигнеш Нирвана.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нима Буда е най-големият авторитет? Не мисля, че можем да се позоваваме само на един човек, на когото голяма част от идеите се отричат от по-късно появилите се учения и религии.

Но помислете: ако няма прераждане, защо се раждаме на този свят? Какъв е смисълът да се родим, да живеем и да умрем - и после нищо? Никакво развитие няма. Не сте ли съгласни?

На горепосочените въпроси много точно и ясно отговаря теософията (не теоЛОГИЯта).

А от скормните си познания в тази област мога да кажа, че да достигнеш Нирвана е равносилно на това да стигнеш Бог. А кармата се определя именно от нашите действия. ;)

Успех :)

Да, най-големият е Буда! За прераждане и християнство вече говорихме на друго място (темата за В.Толев, ако не се лъжа) и тук ще кажа само по въпроса "защо се раждаме". Ами няма смисъл да се раждаме и затова никой не ни пита желаем ли да се раждаме и още по-малко ни питат желаем ли да умираме. Това означава да познаеш суетата и да живееш спокойно. Нямаш роля в света, нямаш нищо, което можеш да задържиш, освен някакви суети и гонене на Лукавия.

Нирвана не е достигане на бог, защото будизмът не признава бог, а теософията се занимава с фантасмагории, които се базират на лични прозрения, а те от своя страна могат да имат някаква валидност само ако са подплатени с много прочетени книги и стриктно спазване на наученото от книгите. Обикновено не виждаме това, а виждаме свободни интерпретации на писанията, както в коментирания вече случай на В.Толев. Затова съвсем основателно трябва да слагаме теософите в графа празнословия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това вече го бях казал. Краят на прережданията идва, когато достигнеш Нирвана.

Това питам - какво е "Нирвана"? Нима при Нирвана личността на човека продължава да съществува?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Явно изобщо не си спомняш добре, пък и изобщо не си ме разбрала. Идеята ми беше, че АКО НЯМА ПРЕРАЖДАНЕ, какъв е смисълът да живеем и да умрем. Мисълта ми бе, че в ТОЗИ случай няма да има никакво развитие.

А целта на прераждането е именно такава - да живееш не веднъж, а много пъти, и от всеки живот да трупаш опит и познание.

Относно личността - тъкмо това казах и аз. Че човек е личност, когато има тяло(колкото и елементарно да звучи). ;)

Значи смисъла, доколкото те разбрах, на прераждането е да живеем, да се връщаме към живот. Добре, но пък после казваш, че смисъла да живеем е в прераждането - ако няма прераждане живота няма смисъл :head_hurts_kr: Последно кое на кое е смисъл, а кое е смисъла на другото?

Какво разбираш под "развитие", ако не осъществяване на потенциала заложен в нас - това означава пък, че ние при всяко ново прераждане не почваме отначало, а на база предишна степен на развитие/на база натрупан опит/. Във връзка с това да те питам - прераждането може ли да бъде в тяло на животно или нещо друго различно от човека? /те тогава става интересно това "развитие" :head_hurts_kr: /

Хм, казваш "човека е личност, когато има тяло" - ами да ти кажа, човек без тяло няма т.е. "човек" това е единството на душа и тяло! Тъй че човека ПЪК ДА СТАНЕ ЛИЧНОСТ вече е нещо ... трето явно, но не трето като част от човешката природа, а като СЪСТОЯНИЕ на човешката природа /т.е. състояние на "душа и тяло" т.е. състояние на "човека"/ :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Значи смисъла, доколкото те разбрах, на прераждането е да живеем, да се връщаме към живот. Добре, но пък после казваш, че смисъла да живеем е в прераждането - ако няма прераждане живота няма смисъл :head_hurts_kr: Последно кое на кое е смисъл, а кое е смисъла на другото?

Какво разбираш под "развитие", ако не осъществяване на потенциала заложен в нас - това означава пък, че ние при всяко ново прераждане не почваме отначало, а на база предишна степен на развитие/на база натрупан опит/. Във връзка с това да те питам - прераждането може ли да бъде в тяло на животно или нещо друго различно от човека? /те тогава става интересно това "развитие" :head_hurts_kr: /

Хм, казваш "човека е личност, когато има тяло" - ами да ти кажа, човек без тяло няма т.е. "човек" това е единството на душа и тяло! Тъй че човека ПЪК ДА СТАНЕ ЛИЧНОСТ вече е нещо ... трето явно, но не трето като част от човешката природа, а като СЪСТОЯНИЕ на човешката природа /т.е. състояние на "душа и тяло" т.е. състояние на "човека"/ :bigwink:

Прераждането е един вид наказание за всеки един човек, който не е постигнал просветление. Децата се раждат с плач, само и защото отново се виждат в тяло. Целта на живота не е в прераждането, а в откачване от колелото на САМСАРА. Откачилите се слизат понякога доброволно тук, на земята, но вече като учители на останалите техни братя. Такава е и саможертвата на Хор-Христос.

Хорос

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Децата се раждат с плач, само и защото отново се виждат в тяло.

Сега остава да дадете пример поне за едно дете, което при своето раждането е проговорило и обяснило защо плаче. Не след години и по спомени, които са несигурна форма на познание, а в момента на преживяването, наречено раждане. Ако не дадете такъв пример, значи сте манипулатор. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това питам - какво е "Нирвана"? Нима при Нирвана личността на човека продължава да съществува?

Занчи всичко идва от преражданията! Когато една душа започва своя живот, тя е неопитна и прави грехове. За да изкупи тези грехове, тя се преражда, като в следващия си живот изкупва греховете от предишния. От собствен опит ще ви кажа, че аз може би в предишния си живот съм извършила много тежки грехове, в следствие на които в тоя живот хич не ми върви! Много ме е яд, ама няма какво да правя! Родените на датите 30, 13, 8 (аз съм на 30 окт, зодия скорпион)

трябва да търпят несгодите, тъй като по този начин, душите им се пречивстват от натрупаните приживе грехове. Та когато една душа достигне Нирвана, означава че тя вече се е пречистила и влиза в рая, където продължава да живее вечно.

П.П. Кога човек умре, душата му не умаира. Умира само опаковката й. Тогава тя 40 дни броди между близките си на Земята, за да се сбогува с тях и превърта живота си като на лента, за да види какви са греховете й за изкупление.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Родените на 30 октомври скорпиони обикновено са умни, а ако са още млади трябва старателно да се учат в училище и да четат много книги. Да избягват форумите, където лесно може да паднат плячка на нечие непочтение и да питат своите учители по хуманитарни науки кои книги са препоръчителни (сериозни) за четене. За прераждане да не мислят. :book:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Занчи всичко идва от преражданията! Когато една душа започва своя живот, тя е неопитна и прави грехове. За да изкупи тези грехове, тя се преражда, като в следващия си живот изкупва греховете от предишния. От собствен опит ще ви кажа, че аз може би в предишния си живот съм извършила много тежки грехове, в следствие на които в тоя живот хич не ми върви! Много ме е яд, ама няма какво да правя! Родените на датите 30, 13, 8 (аз съм на 30 окт, зодия скорпион)

трябва да търпят несгодите, тъй като по този начин, душите им се пречивстват от натрупаните приживе грехове. Та когато една душа достигне Нирвана, означава че тя вече се е пречистила и влиза в рая, където продължава да живее вечно.

П.П. Кога човек умре, душата му не умаира. Умира само опаковката й. Тогава тя 40 дни броди между близките си на Земята, за да се сбогува с тях и превърта живота си като на лента, за да види какви са греховете й за изкупление.

Привет, Вики,

Понеже ти започна темата искам да разясня първо на теб...нещата.

Тук, в този контекст, няма място за понятието душа и всяко споменаване на думичката душа в контекста на понятието Нирвана вече е теософия и както казва Тонката - тук тя е абсолютно права всякакви подобни мешавици между религии и езотерики от различни части на света не само, че са объркващи, но и на всичкото отгоре са абсолютно недостатъчни, за да обяснят нещата...и още по-недостатъчни, за да ситуират човека - да му зададат ценностна система и стабилна основа, върху която той да гради своята личност :)

Щом питаш за Нирвана значи говорим за будизъм от самото начало и за нищо друго. Това означава, че думичката душа трябва да се забрави, изключи и изобщо да не се споменава. В будизма дори личността е поставена на дълбока спекулативна критика и се доказва нейното обусловено и ситуативно съществуване. Т.е. в будизма дори личността не е постоянна. За душа и дума не може да става, защото душата е постоянен носител на някакви характеристики, не само постоянен но и вечен. В будизма единственото вечно нещо (т.е. непрекъснато) е промяната, но тя не е абсолют. Абсолютът е взаимната връзка между нещата.

За да ти се изясни Нирвана трябва да се изяснят първо понятията карма и представата за прераждането в контекста на будизма.

Будизма възниква в епоха, когато в Индия е имало вече десетки, да не кажа стотици философски и практически школи свързани с търсене на пътя за освобождение от страданието. Той наследява понятията карма и представата за прераждане от индуизма и останалите мистични и философски учения, но в будистките източници анализът на тези понятия е коренно различен от другите школи. Нирвана е специфично будистко понятие, което всъщност е така да се каже върха на борчето - крайната цел на ПРАКТИКАТА на будизма.

Първо да изясним понятието карма в индуистки контекст. В индуизма карма е причинната връзка между делата на АТМАН - конкретната постоянна личност в различните цикли на съществуване. Циклите на съществуване в будизма никак не са линейни. Теософската идиотщина, че е възможно преди 300 години да си бил еди кой си и сега да си се преродил е непозната в индуизма. Щом те има тук и сега значи си причинил страдание, объркал си конците все някъде и поради тази причина си предизвикал отново появата си в циклите на съществуване.По желание и със спомени за спредходните си дела в циклите на съществуване се прераждат само просветлените, учителите или боговете :) Циклите на съществуване са като пластове от събития едни върху други, в които дори едновременността е възможна. Те са недостъпни за потъналия в Майа ум на обикновения човек, но пък в индуисткия БРАХМАН се съдържат неотделно всички атмани, заедно с всичките им цикли на съществуване подобно на отделните вихри в цялостния ураган :) Карма в този контекст са всички следствия от делата ни. Никак не е ясно дали кармата на един, който е спасил живота на убиец е добра или лоша. Всъщност ако убиецът е убил много хора след това следствията от неговите дела всъщност ще са причина за страданията на АТМАН.

Сега преминаваме в будизма. В будизма карма е понятието, което е тясно фиксирано върху причинно следствената връзка. Карма е натрупаната шлака от НЕЗНАНИЕ и погрешни действия (не грехове), които предизвикват самсара или по-точно казано непрекъснатия цикъл на страданието. Самсара е светът през очите на страдащия, незнаещ човек. Самсара е светът на убиващия от ревност, на крадящия от алчност, на плачещия от яд, че не са го избрали за някаква длъжност, на онзи, който затваря любимия си, за да не го загуби. Самсара е светът, в който властва ЕГОТО или представата за постоянния Аз и неговите принадлежности - "моите" и "чуждите" неща. Самсара се поражда причинно (карма) от погрешните схващания на хората за света. Тя е нещо като булото на Майа, с тази разлика, че всъщност "булото" е в човешкия ум и познавателна способност а не в света. Първото заключение относно света, което прави Гаутама Буда след като постига нирвана (той я постига на 40 годишна възраст и всъщност от този момент започва да проповядва своето учение, като продължава да го прави още 44 години) е следното:

"Животът е страдание".

той изяснява след това в цялото разгръщане на будистката философия, че животът е страдание, защото искаме да удържим УДОВОЛСТВИЕТО и радостта ВЕЧНО...така както искаме да удържим примерно личностните си характеристики непроменливи. ЗАщото ако днес си герой, утре може да си страхливец и това ще ти причини страдание само ако си се вкопчил в героя и мразиш страхливеца сякаш не е част от едно и също същество.

Ето ти фрагментче доста унагледяващо. Става дума за онова, което надхвърля "карма" или бремето - а именно единствения абсолют в будизма "зависимия произход":

”Разказ за просветлението”

(Бодхикатха) пак там, стр.26,27

По онова време, непосредствено след като намерил просветлението, Възвишения Буда пребивавал в Урувилва, на брега на река Найранджана, в подножието на дървото на просветлението. И така, Възвишения седял в подножието на дървото на просветлението седем дни в едно и също положение с кръстосани крака, като се радвал на насладата на спасението.

В звездната нощ Възвишения разглиждал зависимия произход в права и обратна последователност: В зависимост от незнанието възникват нагласите (самскара), в зависимост от нагласите – познанието, в зависимост от познанието – името и формата(нама-рупа), в зависимост от името и формата – областта на шестте сетива – допирът, в зависимост от допира – усещането, в зависимост от усещането – жаждата, в зависимост от жаждата – привързването – възникването, в зависимост от възникването – раждането, в зависимост от раждането – старостта и смъртта, болката и воплите, страданието, тъгата и отчаянието. Такъв е процесът на възникване на цялото това множество от страданието.

Чрез премахване на незнанието вследствие пълната липса на страсти се премахват нагласите, чрез премахването на нагласите се премахва познанието, чрез премахване на познанието се премахва името и формата, чрез премахване на името и формата се премахва шесторната област, чрез премахване на шесторната област се премахва допирът, чрез премахване на допира се премахва усещането, чрез премахване на усещането се премахва жаждата, чрез премахване на жаждата се премахва привързването, чрез премахване на привързването се премахва възникването, чрез премаване на възникването се премахва раждането, чрез премахване на раждането се премахват старостта и смъртта, болката и воплите, страданието, тъгата и отчаянието. Такъв е процесът на премахването на цялото това множество от страдания.

Когато Възвишеният разбрал това, той изрекъл следните думи: ”Наистина, когато даденостите (дхарма) станат видими за борещия се, мислещ брахман, тогава от него отлита всяко съмнение, понеже той разпознава всички дхарми заедно с техните причини.”

Оказва се, че част от просветлението или постигането на Нирвана се крие в самото откритие на зависимия произход, на причинноста на нещата в света и на тяхната "липса на собствени(постоянни) характеристики).

Друго важно понятие в будизма несъмнено силно обвързано със зависимия произход е понятието шуня или празнотата - което означава, че всяко нещо е празно разглеждано само по себе си, че то е просто форма на нашата познавателна способност и че не може да има независимо съществуване. Това се отнася и за човека - той не може да съществува без връзката между родителите му, без събитията в историята преди него, без хората, които са го научили да говори, които са му дали име, които са посочили първите му личностни характеристики и са го ОПРЕДЕЛИЛИ спрямо определени събития като умен, мързелив, добър, лош, красив...и какъв ли още не. Оказва се, че без всичките тези причини не може да съществува НИКАКВА ЛИЧНОСТ. И че всъщност личността не само, че не съществува просто като постоянен носител на някаква специфична уникална природа...личността се променя не просто всеки миг...а непрекъснато с потока от взимно пораждащите се дхарми.

Вече имаме следната картина - човекът е причинен от множество събития - един непрекъснат причинноследствен, многопластов поток, който го обуславя. Човекът обаче същевременно пребивавайки в човешка среда попада наместо направо в РЕАЛНОСТТА (което е нирвана) в самсара - или в човешката погрешно схваната реалност, обусловена от неправилния език, твърдите понятия за постоянни същности и характеристики и желанието за ПРИТЕЖАНИЕ (постоянно) на приятните неща и пълен отказ да се преживеят неприятните. Нашите родители, хората около нас, самите ние следвайки примера им потъваме в самсара заедно и образуваме заедно "зависимия произход на страданието". Така самсара се превръща в царство на страданието, където заблудени, че може да притежават нещо завинаги и вкопчени в своето его, душа, вечна личност и нейното благоденствие, се избиват, колят, мразят, обичат до смърт и прочие. Това е карма. Всеки един човек ДАВА своя дан в царството самсара - я ще нараним някой, защото не ни харесва как се облича, я ще кажем, че МРАЗИМ някого...И тук идва моментът с прераждането. Първо прераждането се случва (в будизма) тук и сега в момента на живеене. Ние всяка секунда ПРЕ-РАЖДАМЕ личността си погрешно вярвайки, че тя е постоянна, ПРЕ-РАЖДАМЕ омразата си, предразсъдъците си, страховете си, любимите си навици (и примерно, когато не можем да ги упражняваме много СТРАДАМЕ, не само страдаме ами и караме другите да страдат щото страдаме). ПРЕРАЙЖДАЙКИ ЛИЧНОСТТА човешкото същество действа неминуемо погрешно. Така причинява условия и съответно следствия, които разпространяват СТРАДАНИЕТО измежду всички същества. Особено важен момент в будизма е, че нещата не са отделни едно от друго, те са непрекъснато свързани във своята взаимна зависимост. Така и човешките действия особено погрешните имат своите следствия в реалността. ПРЕРАЖДАМЕ страданието...правим го сами. Сърдим се, когато онзи, който ОБИЧАМЕ ни остави, сърдим се и, онзи който не харесваме се доближи до нас... Страдаме от смъртта на някой, който считаме за "свой" а се радваме на смъртта на "чуждия" или сме безразлични... Всякакви други погрешни представи и действия :) Оказва се, че Буда прави уникалната си философия именно върху този елемент - погрешното познание поражда погрешно желание, погрешното желание поражда погрешно действие, погрешното действие поражда страдание, страданието рефлектира върху нас, обърква ни още повече, причинява погрешно желание...погрешно познание...страдание и цикъла наречен самсара става затворен. Нирвана не е състояние на блаженство в нито един от свързаните с УДОВОЛСТВИЕ смисли. Нирвана е пробив в цикъла на самсара. Нирвана е досег с реалността. Нирвана е осъзнаването, че не ИСКАШ да се преродиш като по-готин и по0-щастлив човек. Нирвана е отрязване на цикъла на страданието, отрязване от корен - коренът е погрешното схващане на света като отделен. Буда пребивава в нирвана 40 години. Смъртта му не е преход. Тя не е и край. Смъртта му е точно това, което е смъртта - промяна. Както раждането, растежът, болестта, глада, радостта, битката и всичко останало Е ПРОМЯНА, така и смъртта е промяна. В будизма смъртта е коренна промяна на съществото, неговото разпадане и трансформация в нещо друго - това се отнася и за съзнанието. Прераждат се всички, които не са постигнали нирвана защото ИСКАТ да останат непроменени, защото ИСКАТ да съществуват СЪЩИТЕ още, защото примерно ИСКАТ да отмъстят, защото ИСКАТ тоя път да живеят по-гот, защото ИСКАТ да се родят отново. Фактически те не се прераждат отново така както вече казахме - хоп - скок в друго тяло догодина... Такова нещо в будизма няма. Но следствията от тяхното желание пораждат промени в реалността, затвърждават самсара. Прераждането се осъществява в циклите на самсара и в рамките на различни степени на съзнателност. Няма такова нещо ако си бил добър ще се преродиш в принц, ако си бил лош ще се преродиш в червей. Всъщност има ги в много късни, смесени с Индуизъм форми на махаянски будизъм и при това става дума за метафори. Всъщност личността не се преражда отново цялата. Следствията от делата и обаче някак си стават причина за промени, които после някой осъзнава като собствено дело и отговорност.

И така какво се оказа нирвана. Нирвана се оказа прост поглед върху реалността, правилен поглед. Поглед през СРЕДНИЯ ПЪТ на будизма. Поглед съобразен със зависимия произход на нещата и с шуня (празнотата от характеристики). Постигналият Нирвана ходи, яде, пие, попръцква, говори, усмихва се, плаче - винаги съобразно УСЛОВИЯТА обаче. Нирвана е състояние на просветление, на осъзнаване - няма нищо общо с Бог, защото в будизма Бог не съществува. Боговете и привързването към тях, дори привързването към личността на Гаутама Буда са забранени за онзи, който иска да постигне просветление - т.е. Нирвана. Нирвана е състояние, в което се променяш съобразно условията, пълна, гъвкава адаптация, липса на вяра в постоянната ти личност и поради това склонност да действаш винаги спрямо условията правилно. Поради непрекъсната взаимна връзка между хората свързана с пораждане на страдание основното морално понятие в будизма е КАМА - състраданието. Споделянето. Пътят към освобождението от страданието и нирвана минава през състраданието, но не за ИЗКУПВАНЕ на грехове (защото в будизма няма сила, нито личност пред която да изкупиш нещо) а за очистване на ума от собствените ти егоистични страдания. Страдащият, че няма черен хайвер вероятно би се променил доста положително, ако се научи да влиза в положението на онези, които се радват на коричка хляб - този пример е краен. Много по-важно е да се каже, че в будизма е важно мотото "как може да считаш за своя собственост или отбягваш нещо, което не е отделно от теб - нима можеш да мразиш краката си, които са причина за твоето преместване, или да ги обичаш? По същия начин не може да имаш такова отношение и към онзи, който е причина за други твои действия"

И така Среден път, състрадание, правилно мислене съобразно условията, правилно действие съобразно условията и отговорно спрямо условията, медитация и още няколко практически пункта са основните пътища към нирвана. Нирвана е угасване на страдащото желание...на искането на всяка цена, на искането способно да убие и нарани. Постигналият нирвана е откъснал и желанието да живее след смъртта си непроменен. За това той няма да се прероди а ще достигне състояние на всеобхватно свързване с промяната...ще стане промяната.

В будизма няма грехове. Има грешки. Точно за 20 минути например, както е в Дзен будизма може да ги премахнеш и изчистиш и да постигнеш просветление. След като го постигнеш ВЕЧЕ ще знаеш как да действаш и няма да грешиш. Няма такова нещо да страдаш, да се мъчиш, за да изкупиш грехове от минали животи. Миналите цикли на самсара се съдържат в нас като склонностти да бъркаме и като споделена отговорност. Трябва да се действа правилно съобразно условията. В будизма няма богове и безпричинното убийство е грях, но понякога убиването може да е ПРАВИЛНО действие - за това и будизма заляга в основите на кунг-фу и други бойни изкуства, в които успехът в битката е базиран върху отношението към противника не като към враг, а като неотделен от самите нас елемент, който трябва да се уважава и състрадава. Понякога дори да бъде убит. :) В будизма никой не съди съществата, няма абсолют, няма Бог, няма РАЙ, няма задгробен живот, няма прераждане в онзи така популярен смисъл, който гласи - прераждането е прескачане от тяло в тяло. Правилните действия - носят добри плодове - готини хора, любов, здраве, познание...неправилните действия носят страдание. Измежду нас може да се разхождат десетина постигнали нирвана будистки адепта и ние няма и да разберем дори че са по-различни от самите нас, докато не ни изумят с качествата си, с поведението си, със способностите си, които са почти мистични (а са резултат на дълбоко схващане на причинните и природни закони) и с чувството си за хумор :smokeing: :smokeing:

Това е най-общо.

Нирвана е правилното схващане на реалността.

Карма е причинно-следствения закон - квото повикало, такова се обадило - никой не записва каква ти е кармата. Просто ако преди 3 години си набил без причина шамар на някое детенце, то се стреснало и станало ъъъ злобарче, утре то може да срещне твоето детенце и да го ошамари ...и твоето да стане злобарче и да ошамари следващо и - ето ти карма. Толкова много злобарчета заради теб! Ти дори няма да разбереш, кога следствията ще те треснат като ефекта на пеперудата...примерно на стари години банда злобарчета ще те нападнат...ей такива неща за карма. Важно е да се МИСЛИ карма тук и сега - да се действа отговорно и да се внимава какво причиняват действията, защото не само, че няма кой да те съди за някои от тях...хехе няма и сила, която да те спаси от последствията...нито да спаси останалите хора.

Мисля, че това е. Надявам се да ти се е изяснило.

Повтарям, потретвам, почетвъртвам - в будизма място за БОГОВЕ няма, няма единение с БОГОВЕТЕ, Боговете не съществуват освен като реалности на САМСАРА - т.е. част от заблудите на хората са. За това нирвана няма НИЩО общо с единението с Бог, каквото имаме в християнството и паралел между двете състояние НЕ МОЖЕ да се направи.

Не може да кажеш, че краят на преражданията е смърт за личността, тъй като човек е личност, когато има свое тяло и живот на земята(ако позволиш да се изразя така).

Освен това кой ти каза, че при преражданията не трупаш опит? Това, че не си спомняш кой си била в предишния си живот, не означава, че не си била. Не означава също, че трябва да знаеш. За всяко нещо на този свят си има причина. И откъде-накъде ще се налага да ходиш на медиум да ти каже какъв си бил в друг живот? :head_hurts_kr:

Още нещо - преражданията първо не са непрекъсната верига и второ това е верига от "живот-смърт", но физическа. А физическата смърт далеч не е смърт за душата. Физическият ни живот е само малка част от нашето развитие.

Алогоботур, тук не мога да се съглася с теб и не мога да не се съглася с Тонката. Краят на преражданията, всъщност постигането на нирвана е унищожение на личността - на постоянната личност, осъзнаване на нейната обусловеност от почти неизброимо количество причини. В този смисъл "смъртта" на личността в нирвана се случва много преди смъртта на физическото тяло. В будизма материя и съзнание са едно и също нещо. Те са взаимно-породени, не могат да се разглеждат отделно. Съществото се променя кардинално - това е физическата смърт. Прераждането е непозволяване и при това погрешно на тази промяна да се случи. Именно за това неговите причини (на прераждането) се премахват, постига се нирвана (приживе) и се умира така както умират тигрите, цветята и дори бактериите. Умирането е промяна. Съществото тук и сега трябва да е осъзнало безсмислието на удържането на постоянната си личност, за да я преживее. Всичко от личността умира ако умиращия е просветлен и умре физически, защото дори няма нужда да поддържа ИМЕТО и ФОРМАТА - а те именно са онова, което ни държи вързани към личността ни, защото чрез тях се разпознаваме в света. Тях са на ги дали родителите, хората, съществата около нас. Дори те не са постоянни.

Тонка преражданията в будизма не са верига - живот-смърт, а са верига от желания., които предизвикват форми на страдание склонни с предишните. Преражда се само името и формата. Прераждат се думите и последстваята от делата. Личността по принцип не съществува. Тя за това и си умира, когато му дойде времето. Но всяко нейно действие се отразява на реалността. Това е прераждането. То най-често се случва приживе. Прераждането е потока от страдание. Всички искат да живеят вечно и ако може тоя живот да е голям фън. Да е блаженство, кеф, мед и мляко и светлинка. Да няма болка, смърт, грозни гледки, глад. Ама ако може това да стане бързо и лесно - ако не сега, айде ин дъ некст лайф. Объркването, че като направиш 1-2 добри дела ще постигнеш подобно нещо е масово както в източните религии, така и в Западните. Разликата, е че в източните имаме много повече пластове на съществуване и светове. Нямаме просто една линейна история. Имаме дело и неговото отражение в много светове..както и бремето от това дело в тези светове стоварено върху крехките плещи на някакъв си АЗ който се тупа в гърдите, че е единствен, неповторим и светът, Бога и всичкото знание са НЕГОВИ :)

И последно към Хорос

Това със спомените от минали животи е пълна ГЛУПОСТ. Самата будистка медитация върху прераждането не достига до минали животи, та разни екстрасенси ще достигнат..ама че щуротия?! В будизма тази медитация се нарича медитация върху причините за страданието. Обикновено те се крият в детството и в твърдо вкоренени, сякаш генетично, сякаш като родова памет предразсъдъци или дори схеми на възприятие. ПРЕРАЖДА се човешката склонност да поражда страдание - като имена (думи) и форми (действия, склонности)- не се преражда Пенчо в Ганка... Прераждат се и плодовете на "добрите дела" - даденото знание, склонността за взаимопомощ, обичта, миротворството - и пак като имена (думи) и форми (действия). Бебетата плачат защото ги боли когато използват дробовете си за първи път. Това е едно упражнение по дишане. Тук в бебето нямаме никаква личност. Едно бебе ако бъде изолирано от човешка среда от него никога няма да стане човек, нито личност, нито душа. То ще остане един вегетиращ организъм, безсловесен и неадекватен, по-малко одухотворен дори от ъъ да речем насекомо, защото няма да му е показано НИЩО, няма да е научен на НИЩО. Съзнанието се поражда в комуникацията на човека с ХОРАТА. Дори и да има някакви физически, генетични предразположености като способности човекът придобива личност в ОБЩУВАНЕТО с хората. Дават му име, форма, научават го да се саморазпознава и после разни пророци го лъжат, че душата или личността му е вечна...и че видиш ли такава каквато е, такава и ще бъде (само дето волята му е променлива хихихи) примерно. Всъщност кой ТВОРЕЦА на човешката душа - отговорът е очевиден - хората, културата, наследството и опита на предишните поколения, ОБЩУВАНЕТО. Те се прераждат. И когато са погрешни оставят света да тъне в самсара.

Естествено има и мистични моменти в будизма. Те са свързани с пластовете на световете и разни митологии, които според мен не са особено интересни... Мистицизма и легендите не са основни и самите адепти на будизма се отказват от тях, когато тръгнат по пътя на просветлението. Т.е. в нирвана тези неща нямат никакво значение. :) Гаутама Буда има амбицията, чрез разпространението на будисткия морал и онтологията на своето учение да ИЗКОРЕНИ страданието по целия свят. Да научи хората да действат осъзнавайки кофти последствията от погрешните действия за другите и да осъзнават, че тези кофти последствия за другите, са кофти и за тях самите. Мисля, че и до ден днешен, независимо усилията на християнството по други пътища да научи хората да състрадават още никой не е разбрал по света ЧЕ ВСЪЩНОСТ сами си правим всички кофти неща.

Хорос, айде да успокоиш топката! Значи отгоре викаш гледаш? Като гледам не само отгоре, ами отгоре, отгоре си запознат с будизма и източните учения.:)

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сега остава да дадете пример поне за едно дете, което при своето раждането е проговорило и обяснило защо плаче. Не след години и по спомени, които са несигурна форма на познание, а в момента на преживяването, наречено раждане. Ако не дадете такъв пример, значи сте манипулатор. :whistling:

Аз и да дам доказателства, винаги тук във форума ще се намерят личности, които ще влязат в контра. Ще ми повярваш ли, че използвам знанието и опита си натрупан в доста отминали животи. Мога да си правя авторегресия и така пътувам във времето и черпя информация. Вие все още си доказвате дали има, или не прераждане, а аз нямам нужда от това.

Ще ти дам един пример за разликата между мен и такива като теб:

Представи си един небостъргач от 50 етажа в центъра на София. Ако си на улицата пред него, какво ще виждаш? Една висока сграда, частичка от небето, коли, хора, някое дърво (ако има) и още подобни неща. Ако си на 25 етаж ще видиш част от София, планина, повече небе... На покрива на небостъргача ще можеш да видиш цялата София и съседните селища, Стара Планина, Витоша, Люлин и много, много небе. А ако си на същата линия, но в един самолет, който е над небостъргача, но на 10 000 метра, гледката ще е още по-внушителна. В същото време ако космическата станция се намира на същата линия, какво ще виждат космонавтите от люковете и? А представи си, че си извън Слънчевата сестема - какво ще се вижда оттам?

Та така и ние с тебе. Ти си долу още на входа, а аз например съм в космически кораб доста далеч от Земята. Ще ти разказвам какво виждам отгоре, но ти няма да ми вярваш, защото никога не си летял. Аз преди да се кача на кораба, първо съм бил пешеходец като теб, после съм се качвал на високо и т. н.

Разбирам ви всички, но вие не ме разбирате. Вместо да се научите как да стигнете до мен, вие предпочитате да ме обиждате, подигравате, а модераторите дори ме банват.

Опитвам се да дам малко знание, но виждаш от себе си и твоите писания какъв е резултата.

Но учителят (сеяча от притчата на Иисус) е длъжен да споделя знанието си. Във форума може да има много участници, които не са готови и приличат на "скали", "необработена земя", или "трънливо поле", но има и доста готови. Точно за тях пиша. Ако не си готов за моите писания, то не спамирай темата и остави другите поне да четат.

С Уважение Хорос!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз и да дам доказателства, винаги тук във форума ще се намерят личности, които ще влязат в контра. Ще ми повярваш ли, че използвам знанието и опита си натрупан в доста отминали животи. Мога да си правя авторегресия и така пътувам във времето и черпя информация. Вие все още си доказвате дали има, или не прераждане, а аз нямам нужда от това.

Ще ти дам един пример за разликата между мен и такива като теб:

Представи си един небостъргач от 50 етажа в центъра на София. Ако си на улицата пред него, какво ще виждаш? Една висока сграда, частичка от небето, коли, хора, някое дърво (ако има) и още подобни неща. Ако си на 25 етаж ще видиш част от София, планина, повече небе... На покрива на небостъргача ще можеш да видиш цялата София и съседните селища, Стара Планина, Витоша, Люлин и много, много небе. А ако си на същата линия, но в един самолет, който е над небостъргача, но на 10 000 метра, гледката ще е още по-внушителна. В същото време ако космическата станция се намира на същата линия, какво ще виждат космонавтите от люковете и? А представи си, че си извън Слънчевата сестема - какво ще се вижда оттам?

Та така и ние с тебе. Ти си долу още на входа, а аз например съм в космически кораб доста далеч от Земята. Ще ти разказвам какво виждам отгоре, но ти няма да ми вярваш, защото никога не си летял. Аз преди да се кача на кораба, първо съм бил пешеходец като теб, после съм се качвал на високо и т. н.

Разбирам ви всички, но вие не ме разбирате. Вместо да се научите как да стигнете до мен, вие предпочитате да ме обиждате, подигравате, а модераторите дори ме банват.

Опитвам се да дам малко знание, но виждаш от себе си и твоите писания какъв е резултата.

Но учителят (сеяча от притчата на Иисус) е длъжен да споделя знанието си. Във форума може да има много участници, които не са готови и приличат на "скали", "необработена земя", или "трънливо поле", но има и доста готови. Точно за тях пиша. Ако не си готов за моите писания, то не спамирай темата и остави другите поне да четат.

С Уважение Хорос!

А? Ти досега едно вярно твърдение относно прераждане, нирвана и карма в будизма (щото щом има нирвана както казах говорим за будизъм) не изказа! Не бъди високомерен. Тук никого нямаш ПРАВО да обработваш, защото това не е място за пророци. Ако искаш лапнишарани, които да залъгваш - ей ти на площад, там може да се изявяваш. Това е форум, в който единственото, което се приема са аргументите и тяхното подкрепяне с факти.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Няма какво да си предстявям небостъргачи, защото аналогията е неистинна форма на знание. Няма какво да коментирам твоите изказвания и не го правя. Правя някои забележки и подканям да говориш с достъпни за нормалния разум понятия. Не се и опитвай да се аргументираш с това, че само ти разбираш, пък ние невежите не. Като си толкова знаещ трябва да можеш да изразиш своето знание, защото и кравите са така - знаят, вероятно, но не могат да кажат.

Хора ти правят критика, но ти не отговаряш?! Какво е това?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
А? Ти досега едно вярно твърдение относно прераждане, нирвана и карма в будизма (щото щом има нирвана както казах говорим за будизъм) не изказа! Не бъди високомерен. Тук никого нямаш ПРАВО да обработваш, защото това не е място за пророци. Ако искаш лапнишарани, които да залъгваш - ей ти на площад, там може да се изявяваш. Това е форум, в който единственото, което се приема са аргументите и тяхното подкрепяне с факти.

Това е, което ми се иска да повторя и потретя. Никой не може да говори от себе си. Всеки просветлен или пророк трябва да е продължител на някоя традиция - християнство, будизъм, философска школа, няма значение. Но тук виждаме именно говорене от себе си. Голи твърдения или изопачаване на традицията, езици, които един човек в света само разбира, твърдения за някакво прераждане, които не се аргументират и са в противоречие с традицията. До сериозен разговор още не сме стигнали, защото не можем да стигнем. Пробутват ни се фантазии за пространство и време, но не се знае елементарна феноменология и елементарна психология и не се допуска, че ние също може да сме имали подобни изживявания, но правилно да сме ги разпознали като феномени и именно поради това не сме си въобразили, че сме нови пророци.Форумът е наистина чудесно място за обмяна на идеи, но не е трибуна на самопровъзгласили се и неразбрани спасители и учители, защото такива веднага ги слагат на мястото им и horos няма какво да се сърди. Нека си преразгледа светогледа и да проговори наистина за хората, а не само за себе си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това е, което ми се иска да повторя и потретя. Никой не може да говори от себе си. Всеки просветлен или пророк трябва да е продължител на някоя традиция - християнство, будизъм, философска школа, няма значение. Но тук виждаме именно говорене от себе си. Голи твърдения или изопачаване на традицията, езици, които един човек в света само разбира, твърдения за някакво прераждане, които не се аргументират и са в противоречие с традицията. До сериозен разговор още не сме стигнали, защото не можем да стигнем. Пробутват ни се фантазии за пространство и време, но не се знае елементарна феноменология и елементарна психология и не се допуска, че ние също може да сме имали подобни изживявания, но правилно да сме ги разпознали като феномени и именно поради това не сме си въобразили, че сме нови пророци.Форумът е наистина чудесно място за обмяна на идеи, но не е трибуна на самопровъзгласили се и неразбрани спасители и учители, защото такива веднага ги слагат на мястото им и horos няма какво да се сърди. Нека си преразгледа светогледа и да проговори наистина за хората, а не само за себе си.

В последна сметка спекулацията с понятията на будизма води до непознаване на будизма, считането му за религия, привнасянето на божествени качества на Гаутама Буда. Освен това Тонката вече отбеляза колко са бозави съвременните езотерики тип Ню Ейдж за това няма нужда да ги повтаряме - в тях всичко е така омешано, че не знам дали техните последователи изобщо са наясно в кой свят се намират...

Напоследък в нета бъка от пророци. Бъка и от тенденциозно и невярно знание. За това сме длъжни да внасяме корекции, особено пред лицата на проповедници от типа на Хорос.

Аз например, в другата тема на Енарей, ти обясних, че относно познавателната способност и съзнанието е добре да се приложи един анализ на метафорите...но не мислех, че ще попаднем отново в пророчески кръг. По-скоро наистина вярвах, че темата е шеговита и засяга обуславянето на културни феномени, които формират частично нашето съзнание... Ето как човек може да се заблуди при употреба на дадено понятие.

За това в тази тема, където е споменато понятието нирвана мисля, че трябва да говорим за будизъм и смесването му с други учения е просто некоректно.

И да единствените авторитети по постигане на нирвана са будистите (това във връзка с изказването на Алогоботур "дали Буда бил единствения авторитет по въпроса" - ми да той е..досега той е единственото същество, което е постигнало нирвана и е разказало за нея на хората все пак - естествено може някой да я е постигнал без да знае, че това е нирвана....т.е. не е задължително да си будист, за да си просветлен - будистките адепти, обикновено не избират нирвана, а остават в самсара поради етични съображения...а и поради недостатъчната си воля да угасят егото си...:) )

За това нека си поговорим за будизъм :) Може и за съвременна психология, защото всъщност образуването на личностните характеристики в будистките текстове особено много напомня на съвременните анализи на когнитивната психология :) Имаме дори дебат между Судзуки и Юнг :) Анализът на съзнанието през будизма е предизвикателство :)

П.П. Питам се защо имам странното чувство, че Хорос и Енарей по някакъв начин са свързани - или се познават, или са последователи на сходни идеи...или просто си имат приказка...или пък, о БУДА, са една и съща личност???!?! Не...не Енарей е доста по-земен :)

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, така е! Нека всеки участва във форума със своята особеност, но нека спазва някаква елементарна научна грамотност, ако има такава. Моята позиция е не да обяснявам, защото би трябвало да цитирам автори, които са общодостъпни и просто трябва да се прочетат, а да изразявам несъгласие, когато се появят научни и религиозни шарлатани. Това мое поведение на форума никак не ми пречи да изчитам с интерес темите, които ме интересуват и да се уча.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Да, така е! Нека всеки участва във форума със своята особеност, но нека спазва някаква елементарна научна грамотност, ако има такава. Моята позиция е не да обяснявам, защото би трябвало да цитирам автори, които са общодостъпни и просто трябва да се прочетат, а да изразявам несъгласие, когато се появят научни и религиозни шарлатани. Това мое поведение на форума никак не ми пречи да изчитам с интерес темите, които ме интересуват и да се уча.

Въпросът е, че сред някои хора цари един такъв читателски мързел....не обичат да си разгледат ИЗВОРА - да речем будистките книги, които са особено забавни и интересни и на всичкото отгоре по отношение на аргументативния апарат са може би една от най-съвършената философия. Не те искат някой да им го смели в 1-2 странички цялото и да го изгълтат...заедно с няколко интересни мистични историйки естествено. За това и разни пророци и ню ейдж мистици...и какво ли още не имат такъв успех...Просто хората не четат оригиналите...

Т.е. ти като знаеш че книгата ти е достъпна ще считаш, че всички като теб ще си я отворят от чист интерес...Ама уви...Не, те ще отворят някой Кастанеда...или някой Мулдашев и ще се натръшкат с излишно инфо, на вс отгоре невярно и после ще дойдат да спорят с тебе надъхани, че ВСИЧКО знаят :post-20645-1121105496::lightbulb::head_hurts_kr:

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
П.П. Питам се защо имам странното чувство, че Хорос и Енарей по някакъв начин са свързани - или се познават, или са последователи на сходни идеи...или просто си имат приказка...или пък, о БУДА, са една и съща личност???!?! Не...не Енарей е доста по-земен :)

Познават се естествено, даже и с бай ви Хор+Бат се знаят.

Имаше еди лаф за магаретата откъде се надушват. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Познават се естествено, даже и с бай ви Хор+Бат се знаят.

Имаше еди лаф за магаретата откъде се надушват. :bigwink:

:bigwink: Кой е Бат???

Романе, кажи сега как човек да не почне да вярва в реинкарнацията...като толкова много различни онлайн личности, показват едни и същи характеристики :)

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Хор+Бат е един веселяк и култов дирски образ, дето пише на 'старобългарски' всичките му думи завършват на '-ъ', а и незнайно защо вместо 'ч' изписва 'тш' /напр. 'питш'/. :bigwink: Мярка се и тук, макар и рядко.

Колкото за сходните модели на поведение на разните онлайн величия - това не е реинкарнация, а мултипликация направо. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

айде едно лирично отклонение по темата:

"Аз тъна в хлипкав звезден полумрак,

днес беше тъжна нощ и утре ще е пак.

Пред моя умствен кръгозор, невчесани и боси,

безволно криволичат върволици мисли, наречени въпроси:

Какво е дух? Дали си имаме хабер?

А разумът? Дали е той фенер,

чрез който бъдещето ще прозрем във мрака,

например с помощта на зодияка?

Дали наистина е вечна вечността,

и има ли наистина файда от честността?

По принцип има ли поезия и проза?

Или какво е туй метапсихоза?

Какъв е механизмът на нирваната

и как най-пълно да поемем праната?

Какво си ти? Какво съм аз? Какво сме ние?

Абстракция, конкретизация, шизофрения

на Висшия вселенски дух?

Аз не изключвам, че светът е кух,

прогнил от времето милиардолетен пън,

а битието - рефлексивен сън,

непознаваем и имагинерен...

И подозирам, отговорът верен

гласи: "Не съществува битие навън от мене,

или пък аз не съществувам в битието,

а медитирам като облак по небето..."

Но свърши се нощта тъдява.

На хоризонта светилото изгрява

разпръсквайки мистичен антимрак.

Светът покриващ със сияен похлупак."

Алексей Чернов, сп.„Тера фантастика“, бр. 2/2001, с. 48.

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...