Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Има такива данни, макар, че наименованието се оспорва. Към момента го няма, но пък Ататюрк прави голямо преименуване в Турция, в т.ч. на топоними и пр.

Смята се, че там е имало, във време на турската разпокъсаност, държава на българи. И тук има тема, ще я потърся.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Даже нашите хора там - българите - се намесват в междуособиците на остров Кипър в ХІV век, като участват в качеството на съюзници на една от партиите с отряд стрелци. Има го описано в аналите. Беше засягано сериозно във форума.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...%F0%E0%EC%E0%ED

В края на темата има мнения за Булгар даг.

А инак има едно издание на книга "Българите в Мала Азия" от 1940 г.

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites
Знаете ли нещо за тази област в Турция? Вярно ли е, че там е имало българска държава?

Bulgar Dagh?! Такава област, планина или местност в Турция НЯМА.

По принцип планина на турски (ако говорим за планина) се пише без това "h" отзад. Последната буква е т. нар. юмуша (меко) g. Пише се като g с едно ченгелче отгоре и обикновено не се чете - няма звукова стойност. В този форум, обаче, букви с ченгелчета не излизат.

Относно месността. Предполагам, че става дума за т. нар. Бол Кар Дааларъ - буквално "Снежните планини". Точно така е изписано на картата Bolkar daglari. (последната буквичка е "i" без точка отгоре, т. е. турското "Ъ").

Бол - изобилен, много.

Кар - сняг

дааларъ - планини.

Както добре се вижда, за "българи" и дума не може да става. Не изпадайте в глупави ситуации и не ставайте за смях! :crazy_pilot:

Спете спокойно

Share this post


Link to post
Share on other sites

Споко де, много бързаш. Ако се установи, че няма - няма. Ако е имало?

Сведенията за Булгар даг идват от публикации в БГ преди 1944 г. Към момента няма такава планина, но то в България, както вече сме споменали в оная тема, няма например връх Синаница, който стана Сини връх през 80-тте, а носи името на некъв Синан.....

Знаем ли дали не е сменено името по времето на Ататюрковите кампании?

Трябва да се види от какъв източник идва това в сведенията.

http://ziezi.tripod.com/anadol/venedikova.htm

ето тези страници говорят за Булгардаг:

http://ziezi.tripod.com/anadol/petyr/koledarov18.htm

Какво мислите за това? /Само не бързайте да казвате, че понеже е на този сайт не струва./

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://web.hit.bg/bulgarskaistoria/bulgarite_v_MalaAzia.htm

"В Караманското шахнаме (царственик) се говори за две български държави в Южен Анадол в полите на Булгар-даг (Българска планина), разклонение на веригата Торос. За държава в Мала Азия с името Булгар се споменава още в летописна бележка на Санджар, а в повествованието „Сказание за Малик Данишменд” също се говори за българската държава в Булгар-даг с център Ерменак. Едната е просъществувала до разбиването на българските войски /водени от българската кралица Катерина/ от войските на османския султан Селим I преди похода му до Египет и Арабия през 1516 г., а другата Булгар до 1518 г. , разбита пак от Селим І , след похода му.

В летописа на Абу Мансур ал Хазини се споменават "славянските страни Сувар, Булгар и Анкара...". „Историята на Караман" хвърля обилна светлина върху българите във и около Българската планина и техните военни действия в Мала Азия от началото на XIII в. до началото на XVI в. Има сведения, че периодично са идвали през вековете още българи от Кавказ, Балканите, Приазовието, Средна Волга, Долна Кама.

Когато караманците идват в Южен Анадол около 1217 г. влизат във войни с България от Тороските планини. След едногодишна война те заживяват в съюз до разбиването им от Селим І. В не малко източници се споменават средновековните държави Версак, Сувар, Булгар, Анкара, като български."

http://ziezi.tripod.com/anadol/petyr/koledarov1.htm

В момента просто взимам и слагам каквото намеря, ей така, за първоначално трупане на инфо. Може някои неща да не са състоятелни, ще се отсеят, ако трябва.

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bulgar Dagh?! Такава област, планина или местност в Турция НЯМА.

По принцип планина на турски (ако говорим за планина) се пише без това "h" отзад. Последната буква е т. нар. юмуша (меко) g. Пише се като g с едно ченгелче отгоре и обикновено не се чете - няма звукова стойност. В този форум, обаче, букви с ченгелчета не излизат.

Относно месността. Предполагам, че става дума за т. нар. Бол Кар Дааларъ - буквално "Снежните планини". Точно така е изписано на картата Bolkar daglari. (последната буквичка е "i" без точка отгоре, т. е. турското "Ъ").

Бол - изобилен, много.

Кар - сняг

дааларъ - планини.

Както добре се вижда, за "българи" и дума не може да става. Не изпадайте в глупави ситуации и не ставайте за смях! :crazy_pilot:

Спете спокойно

Хърс има такава планина и там е имало българи.Прочети Катерина Венедикова.Вярно че пантюркистите го тълкуват като снежните планини но имаме извор караман наме и там изрично се говори за български народ за българско племе за владетели на народа булгар.още преди нахлуването на селджуките там има българи.по твоята логика и ние не сме българи защото булгар не означава име на народ а идва от вулгарос вулгарис и означава прост невеж нали такава е теорията на македонистите.Венедикова е писала по тази тема още през 80-те години.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Хърс има такава планина и там е имало българи.Прочети Катерина Венедикова.Вярно че пантюркистите го тълкуват като снежните планини но имаме извор караман наме и там изрично се говори за български народ за българско племе за владетели на народа булгар.още преди нахлуването на селджуките там има българи.по твоята логика и ние не сме българи защото булгар не означава име на народ а идва от вулгарос вулгарис и означава прост невеж нали такава е теорията на македонистите.Венедикова е писала по тази тема още през 80-те години.

Шопе, не твърдя, че съм 100% прав. Може и да греша. Обаче си направих труда да прочета написаното от Катерина Венедикова (http://ziezi.tripod.com/anadol/venedikova.htm) и уви, не звучи никак, ама никак убедително.

Какво имам предвид?

1. Госпожата ни занимава с някаква история, описана някъде, без грам цитат от оригинала на какъвто и да е език. В този случай читателят е принуден да вярва единствено на чуждата (нейна) интерпретация на въпросния текст, без да има възможност да разбере, аджеба, за какво наистина иде реч. И това при положение, че сведенията за местните българи заемали "150 страници машинописен текст?!"

2. Позовава се на някакви "наши хронологични уточнения", за които също не става ясно на какво се базират, как са правени и най-важното - защо е трябвало да бъдат правени.

3. Ето Ви потресаващия цитат от г-жа Венедикова:

"Съдбата и действията на българите били преплетени със съдбата и действията на караманците при управлението на всички техни владетели и наместници по наши хранологични уточнения, 1227 до 1517г. непрекъснато. Тези българи имали своя 10-хилядна войска, свои бейове и владетели-ханове, дори кралица. Имали и своя територия, държавица-Булгар."

Както виждате - войски, бейове, ханове и дори една кралица, носеща по случайност същото име като авторката на статията. Мисля, че имаме готов сценарии за компютърна игра, дами и господа!

Ако някой има интерес, можем да продължим и по-нататък с анализа на тази безсмислица, но в момента нямам много време.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз имам книгата на Катерина Венедикова и там има доста цитати и от караман намето и турски автори цитира и наши османисти .Книгата и се казва Българи арменци и караманци в средновековна мала азия.След всяка глава в книгата и тя дава и библиография с цитираните автори от коя до коя страница и от кой техен труд.Ето ти откъси от караман намето

"Тюркските и огузките и монголските бейове с 60000 бойци дойдоха в тарсус тежко разбиха варсак и направиха Айдън, бей на булгар"

забележи че за българи в тарс говорят и други автори например арабските хронисти например ибн и есир том 2 стр 12 има следния пасаж :"Една част от българите на волга се качиха на корабите на тарсуците и дойдоха в района на тарсус."

в булгар даг има и славяно езични дунавски българи заселили се в мала азия още по византийско време и тюркоезични българи мохамедани от волжка българия така наречените варсак варсаци са също българи наследници на българите барсили.цитат от Венедикова "В най стария парижки препис на разказа на Мелик Денишменд от 1577 година се говори за ПОХОД ЗА ЗАВЛАДЯВАНЕТО НА ОБЛАСТТА АРМЕНИЯ ЧАК ДО ГРАНИЦАТА НАБУЛГАР В ПОЛИТЕ НА ПЛАНИНАТА БУЛГАР (ВИЖ MELIKOFF 1960,l,379;ll,196) споменаването на българската граница показва че през 1098 година около булгар даг в тороските планини е живяло компактно българско население.за тези българи пишат дори и турски автори като например kurat.1961.782 - kurat,akdes nimet.bulgar.islam ansiklopedisi.2.cilt.istanbul.milli egitim basimevi.1961.s.781-796.s.782

Па и Петър Коледаров пише за тях още през 1940 година.Българщината в Мала Азия - книга за българите в Анадола, писана от Петър Коледаров (1940 г.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Може би Хърс е чел некоректен цитат на книгата на Катерина Венедикова. Виждаме няколко източници, които отделно един от друг говорят за Българска планина, което на турски е Булгар даг. Интепретацията за снежната планина може да е по-късна турска версия. А и най-близкото място до Кипър, където също се споменават българи, е това.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Може би Хърс е чел некоректен цитат на книгата на Катерина Венедикова. Виждаме няколко източници, които отделно един от друг говорят за Българска планина, което на турски е Булгар даг. това.

Четох това, което ти даде като линк, а именно http://ziezi.tripod.com/anadol/venedikova.htm. Оттам е и въпросният цитат за "бейове, ханове и кралици". Некоректен ли е?

в булгар даг има и славяно езични дунавски българи заселили се в мала азия още по византийско време и тюркоезични българи мохамедани от волжка българия така наречените варсак варсаци са също българи наследници на българите барсили.
Ето какво пише самата Венедикова:

"Особено ценни са бележките на Неджип Асъм във втората половина от статията за езика, религията и произхода на тези българи.

Асъм подчертава нещо много важно, което не е писано от други изследвачи, нито пък става ясно от текста на "История на Караман", като изключим името на кралицата на българите от Бейшехир до Коня, Катерина, в приложението към разширения турски вариант на летописа, което говори за християнски произход: езикът на тези българи е славянски, а тяхната религия - християнска. Това показва, че те са от балканските българи."

Значи Неджип твърди нещо, което дори и по признанието на Венедикова не се основава на никакви исторически източници. Така ли е? В най-добрия случай става дума за предположение на многоуважаемия Неджип Асъм. Това предположение, обаче, по стара традиция изведнъж се представя като неопровержим факт! Извинете, но......

Самият Неджип се позовава на някакъв си ръкопис, с който разполагал, но какъв е този ръкопис, откъде е, как е намерен, кой е неговия автор, не става ясно.

Цитат:

Проф. Асъм утвърждава, че в документите, с които разполага, е отбелязано, че тези българи (от Бейшехир до Коня, бел. К.В.), а и българите в Таш или (около Българската планина, бел. К.В.) са се намирали тук от времето на селджуците насам (следователно вероятно още от XI в. , бел. К.В.) и че в Селчукнаметата (стихотворните истории на селджуците) пише, че в селджушката войска е имало българи и левантинци - европейци, родени на изток.

Не зная защо, но вниманието ми в този текст привлече първото сказуемо в първото изречение, а именно ”утвърждава”. Значението, в което употребен глаголът: ”Проф. Асъм утвърждава, че в докумените.....” показва, че става дума за явен и много грубо звучащ русизъм в българския език.

Никой българин не би казал: ”Той утвърждава, че е видял Иван.”

Всеки би казал: ”Той твърди, че е видял Иван”.

Предполагам, че г-жа Венедикова е грабнала съответния пасаж от някакъв написан на руски текст, без дори да си направи труда да го преведе като хората.

Продължаваме с цитатите на Венедикова:

”П.Коледаров привежда и известията на Хиндалов за българите от Булгардаг след битката при Косово до 1402 г., извлечени от "История на Караман".

Интерес будят извлеченията му из "Бележки по учителстването ми в Мала Азия" на Н.Орешков. Преданието за "Маненската крепост" на "Мано, български войвода на преселените много отдавна българи с хиляди във времето на българските царе" свързва крепостта Меннан с българското присъствие.

Крепост с такова име се намира в околностите на Ерменак в Южен Анадол. В нея често се подслонявали караманските владетели. От крепостните стени на Меннан се хвърлил караманският владетел Пир Ахмед, когато Гедик Ахмед паша влазъл в Ларенде, завладял Ерменак и го заловил (Бел. К.В. Срв. Tekindag, АККТ 1967, 61 и 62 и Konyali, АККТ, 1967, 724).

Но и недалеч от езерото Маняс в Северозападна Мала Азия около 1872 г. стърчели все още развалините на още една "Манянска крепост, свързана с българския войвода Мано" (вж. Доросиев, 88).”

Ако позволите да се изразя образно, тук отново имаме стрелба напосоки и при това с халостни патрони. Не става ясно къде е тази митична крепост – в Южен Анадол, където е и въпросната планина, или в Северозападна Мала Азия, където също имало крепост със същото име, също така, свързана с български войвода, при това отново със същото име - Мано?!

Искам да съм ясен – не казвам, че не е възможно през Средновековието, още преди идването на османлиите в Мала Азия да са живели българи. Възможно е. Но това, което ни представя г-жа Венедикова като източници и аргументи, поне за мен, е твърде недостатъчно, разхвърляно и неясно. Навсякъде щъкат някакви бейове, ханове и кралици, които водят сражения – надявам се не с орките и техния съюзник Мордор.

Въпросът е интересен и трябва да се изследва, но сериозно. Не по този начин.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ами аз него намерих от първия път. Некоректен, в смисъл, че в сравнение с посоченото от Шопа печатно издание, може да е спестена библиографията и т.н. Нали това беше твоята критика?

Според мен се насочваш към твърде големи подробности. Може да се постъпи така, но първо трябва да се проверят тези извори, които се сочат, преди да бързаме да заключим, че аторът си измисля. "Утвърждава" може и на български да се каже.

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites
Може би Хърс е чел некоректен цитат на книгата на Катерина Венедикова. Виждаме няколко източници, които отделно един от друг говорят за Българска планина, което на турски е Булгар даг. Интепретацията за снежната планина може да е по-късна турска версия. А и най-близкото място до Кипър, където също се споменават българи, е това.

Аз предлагам, ако това, което пишете е истина, да се учреди фонд и всяка година да се организира поход до българсия връх за прослава на българщината по тези места.

vnu8.jpg

БЪЛГАРИЯ НА ТРИ МОРЕТА

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аспарух, не може така. Смятай го за официално предупреждение.

Нарочно оставям мнението ти неизтрито.

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето тук има интересни сведения за българите в Мала Азия и Булгардаг; извадка от една публикация на д-р Лили Райчева за българските племена барсили, берзити, варсаци (има я във форума цялата публикация http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...0%F0%E4%E0%E3):

"...........Присъствието на български племена в северна Сирия, южното Причерноморие около Трабзон и централен и южен Анадол е отделна тема за проучване, която намира свои отлични познавачи в лицето на Лука Доросиев в книгата му - “Българските колони в Мала Азия” 1922 г.; проучванията на Петър Коледаров под заглавие “Българите в Мала Азия” II-ро издание 1940 г.; и великолепната книга на Екатерина Венедикова “Българите в Мала Азия от древността до наши дни” София 1998 г. в което издание тя прави задълбочено проучване на публикациите на български и турски автори от по-ново време и на сведенията на автори като Нешри Х в. Хюсеин XIV в. и основно проучва епичната поема “Историята на Караман” нещо като шахнаме за Караманската династия писана от трима автори: на арабски в двустишия през XII в. от ходжа Декхани на персийски език от великолепния поет Яриджани през XIV в. и превод и довършване на говорим турски език от Ахмед бей Шиккаяри XVI в. Огромният брой писмени източници, които намира и цитира авторката, позволява да се обгледа по-широко темата за присъствие на български племена в Мала Азия. И сред това присъствие историята на племената Варсаци, които са описани в много извори и специално в “Историята на Караман” като незименни участници в събитията, като верни съюзници на българските бейове и най-известния между тях Яхши Бей и неговите потомци Яхши Хан Огулар. Намерените източни показват два пътя за движение и заселване на българите в Мала Азия: северозападен, който датира от средата на първото хилядолетие сл. Хр. и североизточен от Прикаспието, Кавказ, Сирия и пр. проф. Зеки Веледи Тоган (турски учен) съобщава за придвижване на племена от Северен Кавказ към Анадола далеч преди новата ера. Той пише: “…Когато скитите идват от източна Европа, те подгонват Кимерийците, които живеят в Северен Кавказ към Южен Кавказ и Мала Азия”. От древни писмени източници се знае, че Кимерийците се появяват в Мала Азия в 20-те години на VIII век пр. Хр. Проф. М. И. Артамонов, “Истории Хазар”, 1974, стр. 23.

Прокопий (византийски автор) описва кимерийците като прадеди на българите. Ирано-хазарско предание говори за кимерийците, като прадеди на българите също но доказателства за това не се представят. Проф. Тоган, 1970 г., стр. 34.

Ибн ал Калби пише, че хазари и барсулци (берсилите) които са едно българско племе (семе) са се намирали заедно с хорезмийците някога. Тоган, 1970 I 404 67.

Огузкият Дастан “Огузнане” също съобщава за племето Улу-булугур, което в началото е живяло около Волга.

Мовсес Хоренатци съобщава за български племена, които слизат на юг до езерото Ван. Те извършват набези върху арменската държава при двама арменски царе. Към XI в. все още се откриват следи от тези преселени българи в района на Карс в областите Васпуракан и Сиседжан. Късните български масови поселения в Мала Азия са отбелязани към 539-540 г. сл. Хр.

От следващите столетия има исторически отбелязани преселвания на българи в района на Трабзон около р. Чорох и около горен Ефрат. Трабзон е един от двата района с най-крупно заселване на българи през различни столетия и по двата пътя северозападен и североизточен. Тук се намира планината Patyadres, която по-късно е наречена Пулхер, а успоредно на р. Чорох е друг планински клон описван като Булгардаг. В “Историята на Карман” Трабзон се споменава като зает от неверници около 1214 г. сл. Хр. от селджукския султан Иззедин Кейкавус I и от български племена, населени по-късно.

Според Скилица Кедрин “Кратка История” (стр. 651) през 30-те години от царуването на Юстиниян I (527-565 г.) Мундо владетел на Сирмиум разбива българите и изпраща победените в Константинопол. Те са заселени около Трабзон.

Теофан също описва това преселение след победата на гепида Мундо. През следващи военни сражения са описани не едно преселения тук.

Известни са не едно насилствени преселения на българи в този район при войните, които води българската държава с ромейската империя. Известни са по-късни по време на робството масови доброволни преселения по икономически и от съображения за сигурност причини......."

Фани Попова Мутафова има една публикация "Булгардаг" (мисля, че я имаше и тук във форума, но не мога да я открия), където описва съдбата на последната българска царица в Мала Азия - Катерина през 15 век (българското царство до Булгардаг просъществува близо до началото на 16 век!). Авторката е ползвала някои хроники, включително и "Хрониката на Караман", която изследва и преведе Катерина Венедикова (какво интересно съвпадение на имена)! :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Аспарух, не може така.

В Караманското шахнаме (царственик) се говори за две български държави в Южен Анадол в полите на Булгар-даг (Българска планина), разклонение на веригата Торос.

И след като твърдите, че разклоненията на веригата Торс са две български държави в Южен Анадол в полите на Булгар-даг, защо заплашваш със бан човек, имащ намерение да ги посети с родолюбива цел?

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites
:116: Е аз да не съм заплашил с отнемане на паспорта? Айде стига шеги.

Не го мисли, кагейка. Аспарухчо с оня знак отзад си има паспорт на Ана Ватан (майката родина). Ако няма, ще му дадат.

Така че няма как да му го вземеш.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ето тук има интересни сведения за българите в Мала Азия и Булгардаг; извадка от една публикация на д-р Лили Райчева за българските племена барсили, берзити, варсаци (има я във форума цялата публикация http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=...0%F0%E4%E0%E3):

"...........Присъствието на български племена в северна Сирия, южното Причерноморие около Трабзон и централен и южен Анадол е отделна тема за проучване, която намира свои отлични познавачи в лицето на Лука Доросиев в книгата му - ”Българските колони в Мала Азия” 1922 г.; проучванията на Петър Коледаров под заглавие ”Българите в Мала Азия” II-ро издание 1940 г.; и великолепната книга на Екатерина Венедикова ”Българите в Мала Азия от древността до наши дни” София 1998 г. в което издание тя прави задълбочено проучване на публикациите на български и турски автори от по-ново време и на сведенията на автори като Нешри Х в. Хюсеин XIV в. и основно проучва епичната поема ”Историята на Караман” нещо като шахнаме за Караманската династия писана от трима автори: на арабски в двустишия през XII в. от ходжа Декхани на персийски език от великолепния поет Яриджани през XIV в. и превод и довършване на говорим турски език от Ахмед бей Шиккаяри XVI в. Огромният брой писмени източници, които намира и цитира авторката, позволява да се обгледа по-широко темата за присъствие на български племена в Мала Азия. И сред това присъствие историята на племената Варсаци, които са описани в много извори и специално в ”Историята на Караман” като незименни участници в събитията, като верни съюзници на българските бейове и най-известния между тях Яхши Бей и неговите потомци Яхши Хан Огулар. Намерените източни показват два пътя за движение и заселване на българите в Мала Азия: северозападен, който датира от средата на първото хилядолетие сл. Хр. и североизточен от Прикаспието, Кавказ, Сирия и пр. проф. Зеки Веледи Тоган (турски учен) съобщава за придвижване на племена от Северен Кавказ към Анадола далеч преди новата ера. Той пише: ”…Когато скитите идват от източна Европа, те подгонват Кимерийците, които живеят в Северен Кавказ към Южен Кавказ и Мала Азия”. От древни писмени източници се знае, че Кимерийците се появяват в Мала Азия в 20-те години на VIII век пр. Хр. Проф. М. И. Артамонов, ”Истории Хазар”, 1974, стр. 23.

Прокопий (византийски автор) описва кимерийците като прадеди на българите. Ирано-хазарско предание говори за кимерийците, като прадеди на българите също но доказателства за това не се представят. Проф. Тоган, 1970 г., стр. 34.

Ибн ал Калби пише, че хазари и барсулци (берсилите) които са едно българско племе (семе) са се намирали заедно с хорезмийците някога. Тоган, 1970 I 404 67.

Огузкият Дастан ”Огузнане” също съобщава за племето Улу-булугур, което в началото е живяло около Волга.

Мовсес Хоренатци съобщава за български племена, които слизат на юг до езерото Ван. Те извършват набези върху арменската държава при двама арменски царе. Към XI в. все още се откриват следи от тези преселени българи в района на Карс в областите Васпуракан и Сиседжан. Късните български масови поселения в Мала Азия са отбелязани към 539-540 г. сл. Хр.

От следващите столетия има исторически отбелязани преселвания на българи в района на Трабзон около р. Чорох и около горен Ефрат. Трабзон е един от двата района с най-крупно заселване на българи през различни столетия и по двата пътя северозападен и североизточен. Тук се намира планината Patyadres, която по-късно е наречена Пулхер, а успоредно на р. Чорох е друг планински клон описван като Булгардаг. В ”Историята на Карман” Трабзон се споменава като зает от неверници около 1214 г. сл. Хр. от селджукския султан Иззедин Кейкавус I и от български племена, населени по-късно.

Според Скилица Кедрин ”Кратка История” (стр. 651) през 30-те години от царуването на Юстиниян I (527-565 г.) Мундо владетел на Сирмиум разбива българите и изпраща победените в Константинопол. Те са заселени около Трабзон.

Теофан също описва това преселение след победата на гепида Мундо. През следващи военни сражения са описани не едно преселения тук.

Известни са не едно насилствени преселения на българи в този район при войните, които води българската държава с ромейската империя. Известни са по-късни по време на робството масови доброволни преселения по икономически и от съображения за сигурност причини......."

Фани Попова Мутафова има една публикация "Булгардаг" (мисля, че я имаше и тук във форума, но не мога да я открия), където описва съдбата на последната българска царица в Мала Азия - Катерина през 15 век (българското царство до Булгардаг просъществува близо до началото на 16 век!). Авторката е ползвала някои хроники, включително и "Хрониката на Караман", която изследва и преведе Катерина Венедикова (какво интересно съвпадение на имена)! :book:

Г-жата Венедикова ползваше за преводач един от днешните лидери на ДПС и заедно с него участва на един симпозиум, на който след кратък спор всички се убедиха, че въпросните булгари са ясно проследими във времето и пространстранството, поради което е абсурд да се свързват с българите. Тя обаче не прояви добросъвестност и не оттегли предишните си твърдения! Останалото са спекулации с които никой свестен историк няма да се съгласи. Познавам една българка, която е от 20-25 г. в Армения - това е сигурен белег, че прабългарите, споменати от Мовсес Хоренаци са имали държава в Ереван ;) !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Момент, момент. Преди да ходиш в Ереван - от какво точно стана ясно на този симпозиум, че "въпросните булгари са ясно проследими във времето и пространстранството, поради което е абсурд да се свързват с българите".

Та съответно г-жа Венедикова да оттегли тезита си добросъвестно?

Защо се наричат бУлгари с У, например, ми е безкрайно интересно? Може би ще ни кажеш?

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites
Момент, момент. Преди да ходиш в Ереван - от какво точно стана ясно на този симпозиум, че "въпросните булгари са ясно проследими във времето и пространстранството, поради което е абсурд да се свързват с българите".

Та съответно г-жа Венедикова да оттегли тезита си добросъвестно?

Защо се наричат бУлгари с У, например, ми е безкрайно интересно? Може би ще ни кажеш?

Става дума за Волжска България, която във византологията и западната историография е прието да се изписва Булгария, а нейните поданици и наследници булгари. Не е прието въпросните да се объркват и смесват с българите и България. Селджуки и османски турци, а може би още преди тях монголите са увлекли волжски булгари, който са се настанили н областта Караман. Такава е картинката!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Г-жата Венедикова ползваше за преводач един от днешните лидери на ДПС и заедно с него участва на един симпозиум, на който след кратък спор всички се убедиха, че въпросните булгари са ясно проследими във времето и пространстранството, поради което е абсурд да се свързват с българите. Тя обаче не прояви добросъвестност и не оттегли предишните си твърдения! Останалото са спекулации с които никой свестен историк няма да се съгласи. Познавам една българка, която е от 20-25 г. в Армения - това е сигурен белег, че прабългарите, споменати от Мовсес Хоренаци са имали държава в Ереван ;) !!!

От ДПС ли ти платиха, за да пишеш подобни глупости по форумите?!? :crazy_pilot: Катерина Венедикова е много сериозен и добросъвестне изследоветел; да не забравяме, че тя е дъщеря на известния българист и специалист проф. Иван Венедиков, който е еди от корифеите на българската историография! :vertag:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Става дума за Волжска България, която във византологията и западната историография е прието да се изписва Булгария, а нейните поданици и наследници булгари. Не е прието въпросните да се объркват и смесват с българите и България. Селджуки и османски турци, а може би още преди тях монголите са увлекли волжски булгари, който са се настанили н областта Караман. Такава е картинката!

... И към тях в Мала Азия са заселвани няколко вълни дунавски българи в периодите на византийска власт над балканските български земи /други вълни има към Сицилия и Неапол в този период ХІ-ХІІв./. А и след това - Мицо, Александър-Искендер, Българи се събират с българи. Какво значение имат клоновете, като са българи? Каква разлика може да има между банатски и бесарабски българи? Разликата е, че са отдалечени времево едни от други - от ХVІІ век насам. За тези четири века да не са си изгубили българското, което ги свързва помежду им? Същото е и между волжките и дунавски българи - времевата дистанция на разделение не заличава общият им корен и битност, вв разглеждания период.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...