Отиди на
Форум "Наука"

Тъмните векове - в Гърция и във Византия


Recommended Posts

  • Потребител

Чета една книга за Византия и там срещам твърдението, че VIII-IX век (по-скоро иконоборството) не са тъмните векове на Византийската империя, защото тогава има редица бележити дейци на културата във Византия - патриарх Никифор, Йоан Дамаскин, Тарасий и други. Но от друга страна знаем какво се случва в самия живот на империята - разпри относно иконите. Ала не натам ми е въпроса. Според вас може ли да направим паралел с Древна Гърция и нейните тъмни векове. Има ли някакви основания за това?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Чета една книга за Византия и там срещам твърдението, че VIII-IX век (по-скоро иконоборството) не са тъмните векове на Византийската империя, защото тогава има редица бележити дейци на културата във Византия - патриарх Никифор, Йоан Дамаскин, Тарасий и други. Но от друга страна знаем какво се случва в самия живот на империята - разпри относно иконите. Ала не натам ми е въпроса. Според вас може ли да направим паралел с Древна Гърция и нейните тъмни векове. Има ли някакви основания за това?

"Тъмните векове" в античната гръцка епоха е този период от историята им, който непосредствено следва или е произхожда от Дорийската инвазия в Ахейска (или Микенска) Гърция; демек времето след "еб... :046: ...ото на мамата" на културата и цивилизацията на Ахейска Гърция от Дорийците /около XII век преди новата ера/, до към началото на създаването и проявите на новата Култура.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%...%86%D0%B8%D1%8F

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%85%...%B9%D1%86%D1%8B

Всъщност, това е общоприето мнение- иначе ние не знаем какво точно се е случило в тази част на Евразия в култовите XII-XI век преди новата ера: Имаме Троянска война, нашествия в Египет на т.н. Морски народи, войни на Кимери с Траки, на Траки с Ахейци, нашествия на на Арийски (ИндоИрански или Ирански полемена) в региона на Месопотамия и Мала Азия;.. всичко случващо се на Балканите вероятно е предизвикано от първопричината - инвазията на Средноазитски индоирански, или протоирански народи /саките, или по точно прото-саките, т.е на иранските арийски народи/ на запад, на югозапад , и на юг ,.. и предствлява нещо като "Ефект на Доминото" - познат от/при късно-античното т.н "Велико Преселение на Народите" и свързаното с него загиване на цивилизации и култури, и създаването на нови такива .. Но като цяло се счита, че тъмните векове в антична Гърция са период определен от/чрез загубата на култура, и унищожаване на Ахейската цивилизация в познатият и "класически вид" - от новите нашественици, завоеватели и мигранти..

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тук се имат впредвид тъмните векове в Европа, след падането на Западната Римска империя /5-8 век/. Това е период на появяване на първите варварски държави, от които само Франкското кралство оцелява.

Само че в Източната Римска империя /наричана "Византия"/ такива векове не е имало.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Тук се имат впредвид тъмните векове в Европа, след падането на Западната Римска империя /5-8 век/. Това е период на появяване на първите варварски държави, от които само Франкското кралство оцелява.

Само че в Източната Римска империя /наричана "Византия"/ такива векове не е имало.

Това трябва да го адресираш до автора на темата../Аз му отговарям единствено за тъмните векове в древна Гърция../

Във медиавистиката и византологията , доколкото имам някакви общи познания, знам че не е дефинирана и детерминирана "Византийска епоха на тъмни векове"..Предполагам, и предположих че авторът използва значението "Тъмни векове" символично и преносно, т.е внася свой смисъл и разбиране на понятието "Тъмни векове" в средновековна Византия...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Благодаря за отговорите! Точното наименование на книгата е "Тъмните векове на Византия". Може би авторът е искал с този термин да отбележи и да нарече така иконоборството. Оставам с впечатлението, че Византия по-скоро може да бъде наречена така от днешните гърци, отколкото от историците.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

'Тъмни векове' би могло да се говори в религиозен аспект, но не и в културен. Ако бяха победили иконоборците, 'тъмни векове' нямаше да има. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
U vreme kralja Milutina, Sredec (srednji grad, središte) je bio srpski grad i verovatno prestoni njegov grad,tražio je da bude sahranjen u svojoj zadužbini i tako se i desilo, u Sredecu. Taj se grad zove danas Sofija, pripada Bugarskoj i glavni je, kao i Sredec nekada.

Това доколко е вярно.Не се сещам някога Средец да е бил сръбски град.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това доколко е вярно.Не се сещам някога Средец да е бил сръбски град.

Колкото Солун е бил наш :biggrin: Що им се връзваш на сръбските фантазии? Те и Търнов могат да си го пишт техен, щото е починал там най- големия им светец, а дори е пребивавал и сръбски крал в Царевец за ден-два :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Това доколко е вярно.Не се сещам някога Средец да е бил сръбски град.

Мощите на Милутин са пренесини в София през ХV век. В този сръбски цитат излиза, че думата "средец" е чисто сръбска, така ли? Сръбска /Servia-Sclavonia - лат.терм. на област/, но това е социален термин, а не етнически термин. С етнически термин езика се нарича "български" или "балхико". Така, че всеки да си прави сметка в областта именувана с римски социален термин, какво етническо население е живяло и живее и към момента. Кръвта вода не става...

В ХІІ-ХІV в. сръбското кралство е буфер между католическия свят - Унгария, Венеция, Рим и православния - България и донякъде ИРИ. Тези български етнически територии са били усвоени от западния свят - чрез Унгария, в доказателство на което е името на областта и на сегашната нация. След век ХІV-ХV в. по същата рецепта са усвоени Влахия и Молдова. Така етническото население придобива име по името на областите според католическата папска терминология. Принципно папството винаги нарича населението по името на областите - Сервия - серви, Валахия - валахи, Молдова - молдовей, Тоскана - тосканци, Савоя - савойци ... Етническата принадлежност няма значение. Такива ми ти работи. Принципно обаче за София не е за тази тема. Направи специална, ще се обсъди.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
С етнически термин езика се нарича "български" или "балхико".

Иванко, ще те помоля занапред, когато говориш за българския, да употребяваш тези две думи заедно само в специални теми за това българи ли са власите или не. Голяма молба имам, наистина.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...