Отиди на
Форум "Наука"

Опиум ли е религията?


Recommended Posts

  • Потребител

Необятното чудо на природата предлага достатъчно материал за серетонина, особено когато науката ни въоръжава с неподозирани доскоро инструменти, с които надникваме в най-причудливи и омайни кътчета на познанието. Мисля, че хората които са списвали библии, ако живееха днес, щяха да си щракат на клавиатурата научни космогонични трактати или НФ и да си свиркат (получавайки си дозата).

Прав си.

Ама ... нямам сили да прочета цялата тема и се извинявам, ако повторя някого:

Религиозността е естествена защита на целия организъм, от необяснимото, от непонятното.

Точно в такива моменти от "играта на мислене" чрез абстрактни образи, съзнанието се съотнася към получената сетивно информация и/или вътрешно инфо (позивни на организма за оцеляване), а самото съотнасяне може да се разгледа като Забраненото при дроби: Делене на нула! :biggrin: ... Принципно - резултатът е неопределен и липсват указания за поведение. Ако много, много се настоява за ясен отговор на внесеното инфо, то мозъкът може да прегрее: Веднага се включват защитните механизми, във вид на химия за успокоение и нормализиране на кръвнишкото наблягане (в този момент сме идиот).

Къде,къде е по-лесно е оцеляване с по-малко изнасилване на химията, с намирането на ... божествена причина!..

Чисто човешка оправдание, че не знае всичко... Като че ли му трябва да знае всичко?! :laugh:

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И Малоум 2 e прав. Подобно на писанато горе, си мисля, че появата на вярата/религията е отговор на екзистенциялния стрес, който е затресъл човека откакто се е осъзнал и е свършила работа. Сега, друг е въпроса, че с напредване на науката а и въобще, се открехват такива тайнствени вратички на познанието, пред което класическата мистика ще тривиалнее.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ох, имах една снимка на един графит, който гласеше: Religion is not the opium of the masses. Opium is. :biggrin:

Интересен факт е, че не малко религиозни/духовни учения (особено в Африка и Южна Америка) са основани именно на употребата на психитропни вещества.

Ако някой ден изобщо напиша темата за етноботаника можем да си спретнем интересна дискусия.

Иначе за мен религията (в организираната й съвременна форма, в която съществува днес) си е един вид бягане от отговорност - в един момент вдигаш ръце и казваш, че това е Божията воля и готово.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Лично за мен религията е и част от личната култура, и убеждение, и част от груповата принадлежност. Свикнал съм да ценя религията, която семейството и средата почти неусетно ми предадоха. Намирам нещо много уравновесяващо в нея. Разбира се, всичко с мяра.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разбира се, тя е част и от културата въобще и всяко убеждение, което не се натрапва и вреди на другите, е достойно за уважение. И аз, културно и формално погледнато съм християнин, но това го свързвам повече с някаква идентичност или племенен репер , отколкото с вътрешно убеждение. Малко като да не нося чалма например, ако съм ясен.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дали религията е опиум... ами зависи от религията. smokeing.gif Ама религии, които са чиста отрова. Има и природни религии, които изразяват единението на човека със света около него.

Иначе ентеогените са част от религиозната практика главно в Южна Америка и някои части на Азия, в Африка са слабо застъпени в много малко традиции. И тяхното използване е свързано не толкова с чисто религиозни (в западния смисъл) прояви, колкото с конкретни практики при лечение, лов и война.

Това, че разни нюейджари сега ги използват да "духовно развитие" няма почти нищо общо с традиционното им използване.

Редактирано от Black Wolf
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сега си чета разговорите на Еко с Кариер и старият професор казва:

- Религията не е опиум, а кокаин, защото опиумът приспива, а кокаинът възбужда.

Доста добре казано, но пак не е безусловно, де.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това, което казва syrius по въпроса за теория и практика се наблюдава в различни области на познанието. Теорията винаги е с поне една обиколка напред (може би информатиката убягва от това правило), вижте физиката например, колко ли време ще трябва за да е възможно експериментирато на някои теории (ако въобще стане)?

Това е тъй защото мисълта лети, а тялото пълзи (айде най-много да тича). „Homo Doer” има много да застига „ Homo Thinker”.

Иначе при повечето религии, обучения, вери, присъства определен въздействащ декорум, било и само огън/дим (може би това е било първия олтар?). В православната църква, тамяна, свещите, мириса на восък и църковните песни, целят именно духовно опиване и подходяща душевна настройка. А при намален достъп на кислород като много такива места за поклонение, мозъкът се омайва. Та опиум не само се пуши и шмърка.

П.С. Относно горния пост : вярно е, че дадена инициация се постига (обикновено с успех) за около няколко дни и често процесът е свързан с поемането на някаква отрова и е съпроводен с разни ритуали за изпадане в транс.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За да кажеш че е вярно, трябва да си го изпитал на собствен гръб. Така ли е?

Не знам какво имаш пред вид под инициация и транс, но определено са за друга тема.

Всъщност аз подкрепям казаното от теб и не мисля, че не е за темата. Не съм го изпитвал (на моя гръб тежи единсвено някой и друг пиянски транс), но съм гледал няколко серии на научно-поп сериал, където изследователят само това прави: ходи на различни екзотични места по света, не много засегнати от цивилизацията, живее извстно време точно като тях, което включва и тяхна инициация (за да стане техен)- нещо като тяхна религия, но която я експериментират директно, както и ти писа. Не се сещам за името му, но ако те интересува, може да се огледам. Ритуалите са шаманизмоподобни и напомнят опитите на К. Кастанеда.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Явно по въпросите на религията в главата на някои хора е пълна каша. Тук май ще дойда на едно мнение с Глишев, макар че хич не си падам по неговата религия. smokeing.gif

Самото понятие религия не предполага следване и поклонници, а свързване.

Глупостите, които е нацвъкал Карлос Араня, по-известен под псевдонима Кастанеда, мисля да ги пропуснем като обсъждане. Просто нещата са плод не неговия (болен) мозък.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Явно по въпросите на религията в главата на някои хора е пълна каша. Тук май ще дойда на едно мнение с Глишев, макар че хич не си падам по неговата религия. smokeing.gif

Самото понятие религия не предполага следване и поклонници, а свързване.

Глупостите, които е нацвъкал Карлос Араня, по-известен под псевдонима Кастанеда, мисля да ги пропуснем като обсъждане. Просто нещата са плод не неговия (болен) мозък.

Аз пък си мислех, че пиша на хора, които разбират и от половин дума и могат да хванат нюансите в някои обобщения и сравнения, без да се издребнява (оказа се не всички). И не да се приписва алибализми и невежество там, където го няма. (Човек да сподели нещо и пишман да стане, в случая).

П.С. Споменаването на К.К. бе да онагледя на сириус (който пита) за какъв тип инициация става въпрос (поне по форма) защото стана явно, че го познава, но какво съм седнал да се обяснявам.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това за какво се използват ентеогените от нюейджъри и хипита, които си мислят, че могат да си купят любов, мъдрост и състрадателност за 50$ няма нищо общо с първоначалната вметка. Този духовния туризъм в Перу и прилива на "бели шамани" си е чисто социално явление, което ще си отшуми рано или късно.

Например Bwiti духовната практика е основана именно на употребата на Tabernanthe iboga - африкански корен на храст. Има си както етномедициски употреби, така и чисто духовни. На 16 години, момиче, момче няма значение, се събират тамошните шамани и те тъпчат безмилостно с корена на растението. Чак след като даден индивид е преминал тази церемония, гледат на него като на...човек :biggrin:

И всъщност, не може да бъде причислено като религия, а по-скоро чисто духовно учение, което се провежда в сламената барака и не учи на идопоклонничество, а на чисто спрямо природните сили и начина по който човешкият живот протича.

Редактирано от AciDBurn
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това за какво се използват ентеогените от нюейджъри и хипита, които си мислят, че могат да си купят любов, мъдрост и състрадателност за 50$ няма нищо общо с първоначалната вметка. Този духовния туризъм в Перу и прилива на "бели шамани" си е чисто социално явление, което ще си отшуми рано или късно.

Например Bwiti духовната практика е основана именно на употребата на Tabernanthe iboga - африкански корен на храст. Има си както етномедициски употреби, така и чисто духовни. На 16 години, момиче, момче няма значение, се събират тамошните шамани и те тъпчат безмилостно с корена на растението. Чак след като даден индивид е преминал тази церемония, гледат на него като на...човек :biggrin:

И всъщност, не може да бъде причислено като религия, а по-скоро чисто духовно учение, което се провежда в сламената барака и не учи на идопоклонничество, а на чисто спрямо природните сили и начина по който човешкият живот протича.

Добре казано и информативно. В един от сериалите (забравих къде беше), няколко дни изледователя (англичанин) пие отровни извари под ритми и танци, повръща, та аха, да гушне чемшира. Но минал успешно ритуала, през който той е изпитал безкрайна емпатия и се е поставил на мястото на хората, на които причинил болка. Имало и много други интересни неща, но той дал предварителна дума да не ги разпространява. Личеше си, че е минал през нещо "специално". Та това трудно изпитание обединява членовете на общността (самия англичанин тогава го приемат като свой и плачат като си тръгва), та ако се оповаваме на етимолгията на религаре, можем да ги етикетираме от воле. Въпроса е, че този тип явление е прекалено локално, ограничено, нееднородно и не се вписва в познатиоте ни канони. Иначе, в рамките на респективната общност, това ги релегира, та стой та гледай.

Разбира се покрай това, продавачи на кеф и мъдрост, както казва AciDBurn, бол.

То и в християнството има дервиши, в исляма суфи, при будизма медитация и пр. Тоест да, религия и всякакъв вид духовност е опиум, а ние хората сме склонни да употребяваме.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Рик Пери се казва пича и той обикаля всякакви такива изолирани племена.

Специално серията за Габон беше интересна - като цяло не гледат с много добро око на белите хора там и избягват подобни церемонии, тъй като не знаят къде им е прага на поносимост.

Преживяването е изключително интензивно и е както интровертно (задълбаваш в самият себе си и твоя житейски път), така и в един момент става непоносимо комплексно - осъзнаваш как всичко, което правиш има отражение на всичко и общо взето как всичко е свързано с всичко. Мислиш/виждаш/усещаш, но лишен от собственото си его.

Разбира се, разликата е, че за тях това е начин на живот. Те живеят по тези принципи. За нас това си остава едно, предимно и само преживяване.

Интересно е да се отбележи, че тази практика е популярна предимно и само за Габон. Още по-интересно е, че повечето държави граничещи и/или в непосредствена близост до тази държава са разпокъсани от войни и конфликти. Общо взето много спокойно гледат на нещата габонците.

Иначе из арийския запад можете да намерите мнооооого бели "шамани", дето разбираш ли, толкова са си повярвали, че чак са смешни и са готови срещу няколко хилядарки да ви помогнат да видите "истината" :biggrin:

Е това е човека - в кенеф да го затвориш, пак ще намери начин да го превърне в бизнес.

П.П.: Разбира се, има и такива, които не се вземат толкова на сериозно. Мои много близък (равин в Израел) е живял 21 години сред индианците. Първите 10 изобщо никой не е искал да комуникира с него. И въпреки, че е човек, който има толкова много житейски опит е безкрайно скромен и смирен в приказките си.

Редактирано от AciDBurn
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Благодарско за инфото. Това, което имах предвид е свързано с Bruce Parry: http://www.bbc.co.uk/tribe/bruce/

Попаднах случайно преди малко по ТВ, за съжаление към края на предаването. Сега беше при едни добри хора от Зап. Гвинеа, известни с човекоядски наклонности и носещи "сабите" си в ножници вързани с въженце за кръста.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Използването на упойващи вещества за култови практики се е срещало само сред относително малък дял в сравнение с останалите общности и при това въпросните съставки са били употребявани обикнове не от цялата група вярващи, а само от някаква част от техните духовни водачи. Тъй че физическата дрога употребявана в религиите по света е по-скоро едно огромно изключение. А какви наслади предлагат разни "шамани" на туристи дето хал-хабер си нямат от тяхната вяра, това вече е съвсем отделен въпрос. Много ме съмнява закупуването на манастирско винце или ракийка от чуждестранни туристи католици или протестанти, дето са на обиколка из България да ги приобщава и към догматите на православната вяра. Не искам даже да си помисля колко от тукашните атеисти могат да бъдат уловени в такова ракиено-винено приобщаване към вярата. :head_hurts_kr:

Отъждествяването на преборването със страховете и хубавите преживявания с вярата означава ли, че живота на атеистите е гаден? Ако не е гаден, значи не са никакви атеисти, а вярващи. Ако е гаден, то атеистите са си направо мазохисти. Иначе казано развитието на темата отива малко към спам.

Същественият въпрос е защо изолирани едни от други общности от хора винаги стигат до идеята за бог, а не примерно за изработка на джанта - т.е. откриване на колелото и обработката на желязото? Защо непременно този, дето трябва да им помага е Бог, а не е примерно марсианец или учен-атеист?

Но хората винаги откриват Бог, а също и онова, което е свързано с тяхното и на гените им оцеляване. За останалото изолираните групи се развиват различно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

След като съвременни психолози признават, че религиозните хора не са психично болни , което се твърдеше от спекулативната философия на марксизма , смятам , че поне от психологическа гледна точка , религията не е никакъв опиум.

Частен случай на вярата се явява, дефинирания днес "фанатизъм" , на част от вярващите, като цяло или като определелни секти и учения в отделните вероизповедания.

Така, че диалектично погледнато , някои секти и религии са опуим за обществото.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Използването на упойващи вещества за култови практики се е срещало само сред относително малък дял в сравнение с останалите общности и при това въпросните съставки са били употребявани обикнове не от цялата група вярващи, а само от някаква част от техните духовни водачи. Тъй че физическата дрога употребявана в религиите по света е по-скоро едно огромно изключение. А какви наслади предлагат разни "шамани" на туристи дето хал-хабер си нямат от тяхната вяра, това вече е съвсем отделен въпрос. Много ме съмнява закупуването на манастирско винце или ракийка от чуждестранни туристи католици или протестанти, дето са на обиколка из България да ги приобщава и към догматите на православната вяра. Не искам даже да си помисля колко от тукашните атеисти могат да бъдат уловени в такова ракиено-винено приобщаване към вярата. :head_hurts_kr:

Отъждествяването на преборването със страховете и хубавите преживявания с вярата означава ли, че живота на атеистите е гаден? Ако не е гаден, значи не са никакви атеисти, а вярващи. Ако е гаден, то атеистите са си направо мазохисти. Иначе казано развитието на темата отива малко към спам.

Същественият въпрос е защо изолирани едни от други общности от хора винаги стигат до идеята за бог, а не примерно за изработка на джанта - т.е. откриване на колелото и обработката на желязото? Защо непременно този, дето трябва да им помага е Бог, а не е примерно марсианец или учен-атеист?

Но хората винаги откриват Бог, а също и онова, което е свързано с тяхното и на гените им оцеляване. За останалото изолираните групи се развиват различно.

Галахад, ако беше чел по-внимателно постовете тук, както и тези в някои актуални подобни теми, щеше да получиш отговор на повечето от въпросите си. Никой не е казвал, че всички вземат психотропни съставки, но казах, че в повечето ритуали (вкл. и християанстворто) има елемент на дрогиране, което може да е изразено по най-различен начин. Дори това този наркотичен човешки нагон далеч не се ограничава от религиите или др. духовни явления. Виждал съм на филм как животни се напиват от ферментирали плодове и как лъва се търкаля пиян залян до някоя газела, така че този порив, който е един вид бягство от жестоката действителност (или обратното ако щеш), дори не е ноу хау на човека.

Колкото за „гадния” атеист, пак вече стана дума, че има други канали за отток на стреса: философия, медитация, наука, изкуство, спорт, йога, ако щеш скачай и с бънджи.

За последния ти параграф, мисля, че си поставяш отговори. Какво да откриват няколко стотин хиляди години, квантовата механика ли? А когато населението се укрупнява заедно и благодарение на земеделието, то и същото става с божеството, което е еманация на времето и необходимостта спрямо условията (в същмостта си е породено от един общ порив), за мен поне.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

След като съвременни психолози признават, че религиозните хора не са психично болни , което се твърдеше от спекулативната философия на марксизма , смятам , че поне от психологическа гледна точка , религията не е никакъв опиум.

Частен случай на вярата се явява, дефинирания днес "фанатизъм" , на част от вярващите, като цяло или като определелни секти и учения в отделните вероизповедания.

Така, че диалектично погледнато , някои секти и религии са опуим за обществото.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

След като съвременни психолози признават, че религиозните хора не са психично болни , което се твърдеше от спекулативната философия на марксизма , смятам , че поне от психологическа гледна точка , религията не е никакъв опиум.

Частен случай на вярата се явява, дефинирания днес "фанатизъм" , на част от вярващите, като цяло или като определелни секти и учения в отделните вероизповедания.

Така, че диалектично погледнато , някои секти и религии са опуим за обществото.

Разбира се, иначе всички да сме психо по някакъв начин (което пък не е съвсем неверно). А сред хората се срещат психопати безбожни, както и набожни - нормално, и т.н. Това е.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Няма да взимам мнение по въпроса засега, защото иначе половината ще ни изпонагонят, а темата ще се заключи. хаха :tooth:

Давай смело с културното дело !

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Упойващи вещества" е доста неточно, тъй като голяма част от тях не упояват... smokeing.gif

Дали е било нещо широко разпространено... Поне в Европа е било познато преди навлизането на християнството. Очевидно индоевропейските народи са познавали подобни практики, макар че по-ясни следи има при ираноезичните народи (арийците демек).

Иначе в останалите части на света положението е най-различно. Примерно М. Добкин де Риос прави един добър преглед на използването на халюциногени при различните култури на всички континенти. Сборникът "Халюциногени и шаманизъм" също е доста информативен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не споря за спецификация на различните опиуми, просто използвам едно удобно обобщение за да кажа, че е напълно човешки стремежа за упойване (или просто постигане на по-особено състояние на духа) и , че той намира благоприятна среда при различни ритуали и обреди, които пък по различен начин са включени и в религиите. И че, упойване не е равносилно на поемане на опитиат, а може да се постигне по различни начини (споменах някои), като медитация или джoгинг например. Скачането с бънджи, смъркане на емфие или кръчмарски триатлон също отиват към тази категория преживиявания, теост, религиозния контекст не е задължителен (но е подходящ и по-универсален). Нежели rave партитата, при които трансовият танц се комбинира често с опиати.

Естестевно е, че на различни места степента им на разпространение и техния вид не са еднакви. И да не забравяме, че не една известна напитка e измисленa в манистирите през средновековието (които са били и винарни), така, че и европейските монаси не са я карали на сух режим. Нашите попове също не се славят с крайно въздържателсво.

Редактирано от bravo
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...