Отиди на
Форум "Наука"

Символът на вярата


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Основната същност на Православието е вярата в Троичния Бог - в Отца, Сина и Светия Дух. Църквата учи, че Бог е един по същност, но троичен по Лица: Бог-Отец, Бог-Син и Бог-Свети Дух, при което и трите Лица на Единия Бог са равни по Своята божествена природа и съществуват в неразделно единство така, че никое действие на Бога не се случва без съвместното участие на трите Лица на Божествената Троица. Бог е Творец на целия съществуващ свят - видим и невидим (т.е. на физическия и на духовния свят). Бог твори света свободно заради и чрез Своята любов, без да се нуждае от самото творение.

Според православното учение, цялото творение е било сътворено съвършено и безгрешно, а грехът и злото в света са се появили едва след като един от най-висшите ангели - Сатанаил или Луцифер ( от лат., Светлоносец) по силата на свободната си воля противопоставил себе си на Твореца и, възгордявайки се, се самопровъзгласил за равен на Бога. Поради тази причина Сатанаил отпаднал от Бога и увлякъл след себе си част от ангелите. Затова злото в православното учение се разбира не като съществуващо само по себе си, а като изкривяване на устроения от Бога свят. Злото е отсъствие на добро, изопачаване на истината. Злото не притежава изначално собствено битие, а съществува дотолкова, доколкото нечия лична воля го възприеме като модел на поведение и доколкото бива мислено, чувствано и извършвано от човеците, които стават негови съзнателни или несъзнателни носители. Т. е. злото съществува единствено по време на негативното проявление на нечия персонална воля.

1. Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и на земята, на всичко видимо и невидимо.

2. И в един Господ Иисус Христос, Сина Божи, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало;

3. Който заради нас човеците и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Дух Светий и Дева Мария, и стана човек;

4. и бе разпнат за нас при управлението на Пилат Понтийски, и страда, и бе погребан;

5. и възкръсна в третия ден, според Писанията;

6. и се възнесе на небесата, и седи отдясно на Отца;

7. и пак ще дойде със слава - да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.

8. И в Светия Дух, Господа, Животворящия, Който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и Го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.

9. В една, света, съборна и апостолска Църква.

10. Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.

11. Чакам възкресение на мъртвите

12. и живот в бъдещия век!

Амин!

Първата част от Символа на вярата (членове 1-7) е съставена на I Вселенски събор, а втората част (членове 8-12) ­ - на II Вселенски събор.

Повече можете да прочетете тук:

http://www.symvol.or...ii/pravoslavie/

http://bg-patriarshi...ymbol_faith.xml

http://bg.wikipedia....%D1%82%D0%B0%29

http://bg.wikipedia....%B0%D1%82%D0%B0

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Потребители

Има три книжки на архимандрит Серафим, които са написани много достъпно като за миряни:

Нашата вяра (съставена съвместно с еп. Николай Макариополски) - тук е разгледана накратко библейската история в І част, във ІІ част е катехизиса, т.е. това, което е предмет на темата - разяснение на текстовете на Символа на вярата и в ІІІ част има някои полезни данни за православното богуслужение - пояснение за частите на св. литургия, за облеклото на духовенството, за структурата на христ. храм, за тайнствата и др.

Другите две ще ги спомена по-накратко, тъй като те вече са извън предмета на темата - Нашата любов и Ншатата надежда - в тях са разгледани 10 божи заповеди и блаженствата текст по текст.

Струва ми се, че тези книжки са едно чудесно начало за хората, които искат да се запознаят по-добре с православието.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

трочините богове не са християнски патент. Имаме си ги и гръцката, и в келтската митология.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Христос воскресе !!!

Воистину воскресе.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Потребители

Този раздел май има нужда от тема-кошче, в която да се вкарва всичко, което не е по темите. Защото тази е за символа на вярата. А се развива така, като във всяка тема в раздела биология да се пуска също важния въпрос защо маймуните в зоопарка не са мръднали ни най малко щом има еволюция. Защото това, което е вкарано в тази тема не по нея е от същата стока.

Преди време някакво хлапе беше пуснало тук тема с един тъпизъм - на какви светлини трябвало да се кара при мъгла и силен вятър. Имам обаче усещането, че имаме хора дето пускат такива тъпизми мислейки ги за наука, макар отдавна да са излезли от неговата възраст. Или поне с оглед времето от раждането им е трябвало да се случи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Отново попадам на ню-ейдж боклук в темата и определено ще падне чистене. Просто ще се спре с това разводняване.

Едно нормално историческо изложение на развитието на текста на Символа от апостолската до католическата версия би било много полезно за ученици и студенти.
Докато псевдофилософският бъркоч е за кошчето.

---------

Глупостите на псевдофилософите и търпеливите отговори на monte christo са ей тук: http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=17284

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител

Има три книжки на архимандрит Серафим, които са написани много достъпно като за миряни:

Нашата вяра (съставена съвместно с еп. Николай Макариополски) - тук е разгледана накратко библейската история в І част, във ІІ част е катехизиса, т.е. това, което е предмет на темата - разяснение на текстовете на Символа на вярата и в ІІІ част има някои полезни данни за православното богуслужение - пояснение за частите на св. литургия, за облеклото на духовенството, за структурата на христ. храм, за тайнствата и др.

Другите две ще ги спомена по-накратко, тъй като те вече са извън предмета на темата - Нашата любов и Ншатата надежда - в тях са разгледани 10 божи заповеди и блаженствата текст по текст.

Струва ми се, че тези книжки са едно чудесно начало за хората, които искат да се запознаят по-добре с православието.

Откъде мога да намеря първата книга от поредицата?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето ви я книжката. Чудесен OCR на петото издание от 1991 г. Браво на този, който го е сделал! :) В България, след Библията, това е най-известната книжка с християнска насоченост :) Обърнете внимание на тиража - 30 000. Но това е обяснимо. Димукрациятъ течеше с пълна сила, и Църквата можеше да си позволи повечко спонсори и по-големи тиражи. Преди това четвъртото издание от 1986 г. е само в 4 000 тираж. Има пловдивско издание от 1996 г и на Синода от 2005 г.

Нашата вяра. Макариополски епископ Николай, архимандрит Серафим. София, 1991.pdf

"Нашата вяра" практически е една мъничка библийка. Уникална книжка. На мен ми е помогнала много. Там е обяснено и за Символът на вярата. И не само. Например нещицата от Литургията. Да не се чудим какво прави дяда поп в църквата :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...

Основната същност на Православието е вярата в Троичния Бог - в Отца, Сина и Светия Дух. Църквата учи, че Бог е един по същност, но троичен по Лица: Бог-Отец, Бог-Син и Бог-Свети Дух, при което и трите Лица на Единия Бог са равни по Своята божествена природа и съществуват в неразделно единство така, че никое действие на Бога не се случва без съвместното участие на трите Лица на Божествената Троица. Бог е Творец на целия съществуващ свят - видим и невидим (т.е. на физическия и на духовния свят). Бог твори света свободно заради и чрез Своята любов, без да се нуждае от самото творение.

Сравнително голямата специфика и своеобразие на Българското Християнство през ΙХ-Х в. се задава и определя още и от наличието в него на редица собствено ариански по произход съставки и елементи и даже и на определено доминираща го на моменти арианска тенденция, която се проявява особено силно в Символа на Вярата като една от трите апостолски норми, които започват да се разпространяват от Рим след 150 год.

Българското Християнство през 9-10 в. и Символът на вярата.pdf

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...