Отиди на
Форум "Наука"

Можем ли да наречем управлението на Борис I Златен век?


Recommended Posts

  • Потребител

Ти да си срещал в славяноезичните текстове от онзи период да се споменава за вледетелите преди Борис-Михаил?

Ами сещам се за Именника на българските князе, но все пак този текст е много мистериозен, не се знае как е попаднал в руските сборници и какъв е бил оригиналният паметник - каменен надпис, който е бил преписан от някой, знаейки, че ще бъде унищожен или пък е била някаква апокрифна книга, озовала се незнайно как в руските земи...

Иначе наистина има основания да се смята, че по времето на Борис I и най-вече след свалянето на Расате е била проведена мащабна кампания за унищожаване на всички обекти, свързани с езическото ни минало. Обаче има един доста сериозен контрааргумент - защо тогава не е унищожен и Мадарският конник?

Редактирано от Зитко
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 186
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Иначе наистина има основания да се смята, че по времето на Борис I и най-вече след свалянето на Расате е била проведена мащабна кампания за унищожаване на всички обекти, свързани с езическото ни минало. Обаче има един доста сериозен контрааргумент - защо тогава не е унищожен и Мадарският конник?

Така нареченият "мадарски конник" е "тракийският херой" и е част от тракийското светилище. Надписите около него е малко вероятно да са от 8в.

konnik_001-300x278.jpg

trakijski_konnik.jpg

Редактирано от kotev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Отговора е ясен и категоричен - страхът от дръвника.

Самият факт, че много от оцелелите предхристиянски каменни надписи са били варварски натрошени и археолозите ги откриват като подложен или трошен камък и строителен материал в основите на построени по-късно християнски храмове красноречиво говори за умишлено унищожаване и заличаване на всичко свързано със предхристиянска българска култура и държавност.

Страхът от дръвника?! За употребяване на "прабългарски"?! В такъв случай, струва ми се, че ние отново сме пионери на човечеството и изпреварваме само с 9 века Франция, където за пръв път езиците на малцинствата систематично се заличават в полза на официалния. :biggrin:

Значи, едно е заличаване на предхристиянската култура, била тя и българска - нещо напълно характерно за епохата, когато някой народ се покръсти, съвсем друго е унищожаване на един език.

Новопокръстените от Константинополски свещеннослижители поданници на архонт Борис-Михаил не е трябвало да знаят и помнят своите владетели и своята история. За това всички владетелски аули са били разрушени а колоните с надписи и плочите са били натрошени и унищожени.

Почти всички триумфални колони от предхристиянският период вторично са изчуквани релефни кръстове.

Те са били употребени, както изглежда, вторично като подпорни стълбове в голямата християнска базилика в Плиска.

- В 1230 г., когато е била градена църквата „Св. 40 мъченици” в Търново от цар Йоан Асен II, е била домъкната от Плиска колона с най-дългия изцяло запазен надпис и поставена там като подпорен стълб.

- В разкопките през 1926 г. при с. Мадара близо под релефа е открит откъслек от колона, която е служила за подложен подпрестолен камък на разрушена днес църква.

В Аврадака при Преслав в местността Бял бряг е открита гранитна колона с първия надпис на прабългарски език в олтара на една църква служила също като подложен камък.

- В развалините на църква строена през X в. до с. Чаталар (днес преименуван на Цар Крум) е бил намерен откъслек от колона с втория надпис на прабългарски език.

Правен е бил безуспешен опит да се пресече на две колоната с втория строителен надпис на Омуртаг, поради което той е отчасти повреден.

- Надписът, който списвал делата на кан Крум, от Силистра е бил начупен на малки части, удобни за строеж, от които днес са останали само три.

- Голям брой от множеството малки фрагменти са били употребени като строителен материал в по-късните християнски градежи в Плиска.

Ами какво да се прави, като в онази епоха никак не ги е еняло за опазване на културно-историческото наследство? :biggrin:

До новите времена това се е приемало за нормално и се е практикувало масово.

През декември в "Отечествен фронт" имаше интервю с 1 човек , който смята , че е ариец - Мико Вълчев . Викаше, че е езичник и обвиняваше мръсника Борис, че е изтребил не само болярите, а и много колобри, които са били духовно извисени хора . :book:

Е, щом до Мико Вълчев-Кавхана стигнахме, работата става страшна! :tooth: :tooth: :tooth:

Демек обвинява Борис, че няма расова култура ли? :tooth:

Редактирано от Михов
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Значи, едно е заличаване на предхристиянска българска култура, нещо напълно характерно за епохата, когато някой народ се покръсти, съвсем друго е унищожаване на един език.

Ето, най-после и до езика стигнахме. Обясни ми, защо вместо езика на Аспарух, основателя на България, езика на Омортаг и Крум Страшни ние с теб днес си седим кротко, и ломотим на славянски, езикът на нашите едновременшни слуги, които заселвахме и размествахме по кръстопътищата като пушечно месо?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Много е странно да се съди дадена политика от дистанцията не просто на времето, а на хиляда години разстояние.

Колкото до Мадарския конник като Тракийски херой и до - о, ужас - факта, че говорим език от славянската група, чудете се на тези неща в раздела за паранауки. Аман от глупости.

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сега като се замисля, (трябва да го проверя) по времето на кой наш владетел излиза писаното от Теофан за произхода на България описанието на Аспарух и т.н. И защо го няма от по-рано.

Хм..

Писано е още по времето на Крум, около 810 до към 818г. по времето на Омуртаг. т.е около 40 години преди управлението на Борис.

Теофан заточен на Остров Самотраки, предполагам, че там ги е писал. И по някое време са видели бял свят. Мисля, че нямат връзка със събитията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много е странно да се съди дадена политика от дистанцията не просто на времето, а на хиляда години разстояние.

Така е. Но има и непреходни неща, като предателства, масови избивания на хора, преврати, родоотстъпничество, които носят в себе си първичността в неподправен вид, и които дистацията на времето е неспособно да заличи.

05.02_sv_Boris_Pokrustitel_sv_Naum_Ohrid_9v.jpg

Редактирано от kotev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, ако четем историята не като история, а като роман.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето, най-после и до езика стигнахме. Обясни ми, защо вместо езика на Аспарух, основателя на България, езика на Омортаг и Крум Страшни ние с теб днес си седим кротко, и ломотим на славянски...

Не мога да ти го обясня. Май никой не може.

- изчезването на прабългарския език е една истинска загадка

Как така изчезва един език? Езикът е изключително устойчиво нещо. До появата на модерния национализъм, модерните образователни системи и модерните масмедии езиците изчезват изключително трудно. Това, че славянският е обявен за държавен нищо не означава. Куцовлашкият например никога не е бил официален, но до XIX век си съществува без всякакви проблеми. Езици като уелския, баския или фризийския в Холандия са живото доказателство, че и без държава векове наред езикът не умира. Очевидно има нещо, което не знаем. Дали прабългарите са били малобройни (археолозите казват друго), дали са били вече славянизирани посредством смесени бракове (и пак опираме до численото превъзходство на славяните), дали езикът им е бил много близък до славянския, догадки можем да правим много.

...езикът на нашите едновременшни слуги, които заселвахме и размествахме по кръстопътищата като пушечно месо?

Котев, ама ти наистина гледаш на историята като на филм или роман. Толкова емоционално се изразяваш.

Историята е процес. В един момент един народ е по-жизнен от друг. И заема мястото му - дали чрез асимилация, дали чрез изтласкване. Славяните очевидно са били по-жизнения народ. Няма нищо вечно.

А и подобни примери много, не сме уникални - достатъчно е да видим как романския елемент надделява над овластения германски в страни като Франция или Испания.

П.П. Сега си мисля, че както върви демографски страната, е много възможно след известно време тук да продължи до има хора с българско национално самосъзнание, но говорещи на индоарийски език. И тогава, някой Котев ще вика на някой Михов: Как така сега говорим на езика на нашите едновремешни слуги, дето работеха само в "Чистота"-та и крадяха жица?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами сещам се за Именника на българските князе, но все пак този текст е много мистериозен, не се знае как е попаднал в руските сборници и какъв е бил оригиналният паметник - каменен надпис, който е бил преписан от някой, знаейки, че ще бъде унищожен или пък е била някаква апокрифна книга, озовала се незнайно как в руските земи...

Би трябвало да е попаднал там така, както е попаднал и например Симеоновия сборник - след разграбването на Преслав от войските на Светослав и взимането на ценностите му. При този случай в нещастието има щастие - ако това не се беше случило, очевидно съдбата им щеше да бъде като на другите книги от преславските библиотеки, от които няма ни кост, ни вест.

Що се отнася до това как и от какъв оригинал бил преписан именника, тъй като не съм запознат с характеристиките на - доколкото зная - няколкото преписа, (демек основавам се на незнанието си :tooth: ) смятам да се усъмня дали са само преписи :whistling:

Иначе наистина има основания да се смята, че по времето на Борис I и най-вече след свалянето на Расате е била проведена мащабна кампания за унищожаване на всички обекти, свързани с езическото ни минало. Обаче има един доста сериозен контрааргумент - защо тогава не е унищожен и Мадарският конник?

Унищожавани са само езическите - по-правилно е да се каже нехристияkските - български религиозни обекти, върху храмовете са строени църкви.

За строителен материал разбираемо са използвани и непотребни неща като инвентарни надписи.

Очевидно няма унищожаване на всички предхристиянски обекти като поменателни надписи и хроники - това е много странна мисъл, според която означава, че са затривали държавническата традиция, която обосновава собствените им владетелски права.

Би било суперстранно, да не кажа налудничаво. На този принцип би трябвало нацяло да разрушат Плиска.

Редактирано от каскадьора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Така нареченият "мадарски конник" е "тракийският херой" и е част от тракийското светилище. Надписите около него е малко вероятно да са от 8в.

В подножието на скалния масив под мадарският конник има пещери, съхраняващи тракийски култови фигури, оброчни плочки със конници.

Като тракийски го описват и Константин Иречек в своите "Пътувания по България", както и братя Шкорпил и Г. Баласчев.

Г. Баласчев - “Старотракийски светилища и божества в Мезек, Глава Панега, Мадара, Царичина и другаде и тяхното значение”

Според Г. Баласчев голямата пещера при Мадара е тракийско светилище, и е било важно място за траките.

Там има:

1. светилище на нимфите

2. светилище на Тракийският конник херос

3. светилище на Бендида ( Вендис)

4. светилище на Дионис

За да се срещат толкова много тракийски божества на едно място в Мадара, то наистина трябва да е било считано за свещено място от траките.

Редактирано от budget
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Българският език е славянски език , но с неславянска граматика . В него няма падежи .Има остатъци . Освен това има определителен член . :hmmm:

Е, и?

Твърде много езици търпят развой към аналитизъм. Е, и?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е, и?

Твърде много езици търпят развой към аналитизъм. Е, и?

Ми напълно прав е. Освен това в ново време говоримият български език е доста славянизиран като речников запас.

За да се състави истинската картина на говоримия език в различните периоди, според мен трябват сериозни изследвания, каквито досега не са правени. :post-20645-1121105496:

Редактирано от каскадьора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ми напълно прав е. Освен това в ново време говоримият български език е доста славянизиран като речников запас.

За да се състави истинската картина на говоримия език в различните периоди, според мен трябват сериозни изследвания, каквито досега не са правени.

За кое е прав?

Да, няма падежи, е и?

Липсата на падежи не означава, че езикът става неславянски. Апропо, в някои области, езикът ни е запазил много повече "славянско" от останалите - при времената например.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Унищожавани са само езическите - по-правилно е да се каже нехристияkските - български религиозни обекти, върху храмовете са строени църкви.

Очевидно няма унищожаване на всички предхристиянски обекти като поменателни надписи и хроники - това е много странна мисъл, според която означава, че са затривали държавническата традиция, която обосновава собствените им владетелски права.

Би било суперстранно, да не кажа налудничаво. На този принцип би трябвало нацяло да разрушат Плиска.

Да, правилна е забележката ти, изразил съм се твърде общо, унищожавано е било всичко, свързано с езическата религия - храмове, надписи, символи, амулети и прочее.

Въпреки тези крути мерки, явно духът на езичеството не е могъл да бъде заличен и затова било решено да се построи нова столица, символизираща новата културно-религиозна епоха. Интересно е, обаче, кой и защо е останал да живее в Плиска и какви функции е изпълнявал градът.Бих помолил Ка40 и Маготин да кажат кога Плиска окончателно е обезлюдена?

Редактирано от Зитко
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Излизаме извън темата, но според мен езика е бил вече масово славянски още преди идването насам. Вероятно е станало чрез увличане на славяни в българската общност. Така, че някой да е пославянчил насила държавата...

Но в тезата, че промените при Борис нанасят известен удар върху българските устои и традиция има нещо вярно. Макар и художествена, фразата на Емилиян Станев за "българският воин, сразен от византийския Исус" има смисъл. Това обаче е ефект от промяната, а не планирана от някого цел. И разбира се, от друга страна, без тази промяна бъдещето на държавата е висяло на косъм, така, както това става с аварите. Та то преди да дойде Крум и да стабилизира държавата и тук уверено е поет аварския път на разпад на държавността...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Излизаме извън темата, но според мен езика е бил вече масово славянски още преди идването насам.

Има ли някакви извори с податки, че аспаруховите българи са говорели славянски език?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Наместникът на Кубрат е със славянско име - Гостун в ,, Именника " . Също и другото име на Баян - Безмер .

В изворите много точно е казано кой е бил наместник на Кубрат - Органа.

Също така многократно е описано в изворите, че най-големият син на Кубрат е Баян (Бат Баян).

Безмер е преведено на руски име в документ писан през 16 в. В старите извори навсякъде е със истинското име - Bayan.

Впечатлява ме твърдението, че Гостун е славянско име. Накакви примери би ли дал на славяни с това име?

Колкото и ясно да звучат тия две имена по славянски, лицата които са ги носили, по никой начин не могат да се считат за славяни, защото е доказано, че техните родове Дуло и Ерми не са били и не могат да бъдат славянски.

post-7510-083312900 1310827094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Така твърди Стефан Цанев в ,, Български хроники " . Но аз мисля , че българите на Аспарух не са говорели славянски . А Безмер и Драгамер може и да са прабългарски имена .

Редактирано от Петър Петров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А Безмер и Драгамер може и да са прабългарски имена .

Теофан Изповедник който е живял през 8в. споменава за Бат Баян. Също така и Никифор.

За Безмер говори само рускоезичният така наречен "Именник болгарских ханов" , писан през 16 в.

Редактирано от budget
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Наместникът на Кубрат е със славянско име - Гостун в ,, Именника " . Също и другото име на Баян - Безмер . :hmmm:

Твърде вероятно е имената Гостун и Безмер да са от готски произход, в което не би имало нищо сензационно, защото остготите дълго време са живели в причерноморските степи и със сигурност са имали контакти с българите.

Ето тук една интересна табличка с исторически готски имена:

http://www.gaminggeeks.org/Resources/KateMonk/Europe-Medieval/Goths.htm

Имаме името Visimar -> Безмер

Имаме Gesimund -> Гостун

И още:

Имаме Aspar -> Аспарух

Имаме Vidimir -> Владимир

Имаме Valamer, Valamir -> Маламир

Имаме Retemer -> Радомир

Разбира се, това може да са случайни фонетични сходства, но са твърде много, за да ги пренебрегнем с лека ръка, вероятно това са готски реминесценции в българската именна система.

Редактирано от XOBPATOC
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Възможно е българите да са ползвали и готски имена, да.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...