Отиди на
Форум "Наука"

Доказателства за култ към Тангра при българите ?


Recommended Posts

  • Потребители

"Конни народи" е термин:

Да. Само че това по никакъв начин не доказва наличието на тенгризъм у прабългарите. А филмът от линка е слаб.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 423
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор История

Айде стига сте се дърлели. Онези скити, дето Дарий ги гонел из Украина и нямал какво да им превземе или разори освен гробовете, какви са били? Да не би да не са били "конен народ"?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Айде стига сте се дърлели. Онези скити, дето Дарий ги гонел из Украина и нямал какво да им превземе или разори освен гробовете, какви са били? Да не би да не са били "конен народ"?

Saka Tigraxauda са най-интересните защото са живеели на Jaxartes.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да. Само че това по никакъв начин не доказва наличието на тенгризъм у прабългарите.

Интересно, кои от предците ни наричаш "прабългари" и защо?

Кубрат, неговите синове Баян, Котраг, Аспарух (преди епопеята с преселването към Онгъл) как да ги наричаме, българи или прабългари?

Редактирано от Eньо
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Това пък за българи и прабългари си е живо заяждане. Дай друг термин, от който да става ясно, че в науката се прави разлика, аналогична на тази между франки и французи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нищо не доказва твърдо наличието на някакъв тенгризъм у прабългарите, надписа е несигурен, късният османски ръкопис още по.

И все пак в пакс номадика в хунотюркският период тенгризма е основна религия под една или друга форма, скитите и сарматите са история и никой не ги помни освен византийските автори когато искат да се изкарат много начетени и да дадът поводи за безсъние на днешните ни автохтонци, модата в степите се диктува от тюркският хаганат - огромна империя повлияла до такава степен на региона че го е променила завинаги създавайки една цяла нова езикова и етническа общност.

След тюркутите и хаганата им Евразия завинаги остава тюркска езиково и етнически, тенгризъм се споменава там където изобщо се споменава религия - у хазари, дагестански хуни /каквото и да значи това според арменците/, самите тюркути, вероятно у аварите за които се знае че се молят и кълнат на небето, волжки българи.

Византийските автори изобщо не ги е еня за религията на варварите, за тях всичко е маги и бесове, данни има от араби и арменци, за това и не е чудно че за религията на българите от ПБЦ нямаме почти нищо черно на бяло.

Та ако българите в степите по времето на и преди СВБ не са познавали поне тенгризма това ще е най малкото необяснимо.

Повечето неща които знаем за религията им от ПБЦ имат пряка връзка с тенгризма и тюрките изобщо, така че логично погледнато дори и да нямаме преки доказателства то тенгризма под някаква форма и в някаква степен най малкото спада към вероятните религии или култове.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това пък за българи и прабългари си е живо заяждане. Дай друг термин, от който да става ясно, че в науката се прави разлика, аналогична на тази между франки и французи.

Не зная друг термин. Питам, защото в дебатите многократно се споменава за прабългарите, но къде е границата, все пак не може да няма формулировка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Теофилакт Симоката пише в 595г." «Тюрки превыше всего чтут огонь, почитают воздух и воду,

поют гимны земле, но поклоняются же единственному тому, кто создал небо и землю, и называют его богом».

«Тенгри, Умай, ыдук Иер-Суб басы бердi ерiни» - Тенгри, Умай, свещенна вода земя.

От които няма и помен при българите заедно там с другите Тенгрии. Тук става дума за огромен брой Тенгрии - 77,99 или 21 са да кажат специалистите. _magotin_ вероятно е най - запознат с тематиката от пишещите във форума. И как така няма и следа в народното творчество, митологията и ономастиката от тези фамозни Тенгри-та и Йер-Суб-овци ?

Редактирано от tervel
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не, никъде не се споменават титлите канас, кан или хан.

Споменава се канасюбиги.

Иначе ако приемем че е кан то това си е хан или кхан /khan/, зависи от диалекта и произношението, ако някой вярва че кан ни прави иранци а хан тюрки то е време да спре да си чака подаръка от дядо мраз под елхата.

Мисля че трудно от канасюбиги се стига до хан.

Защо тогава учим за ханове е въпроса. Не лъжем ли децата ?

Има ли тълкуване на канасюбиги според науката?

Нищо не доказва твърдо наличието на някакъв тенгризъм у прабългарите, надписа е несигурен, късният османски ръкопис още по.

Византийските автори изобщо не ги е еня за религията на варварите, за тях всичко е маги и бесове, данни има от араби и арменци, за това и не е чудно че за религията на българите от ПБЦ нямаме почти нищо черно на бяло.

За недоказването вече разбрахме.

За второто не съм съгласен - знаем за много по-стари божества. Знаем за божества на народи, които са нямали държава. Българите имат таква и след като няма следи изобщо от Тангра и подобни. значи нямало е Тангра

Не са само записите, дето липсват. Липсват артефакти - няма светилища, няма изображения, няма мит, няма песен, нищо няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Мисля че трудно от канасюбиги се стига до хан.

Защо тогава учим за ханове е въпроса. Не лъжем ли децата ?

Има ли тълкуване на канасюбиги според науката?

Много мислиш ;) От канасюбиги до хан сюбашия разстоянието е ок. 600-700 години (по-груби сметки), което не е никаква пречка за академичната ни наука.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Повечето неща които знаем за религията им от ПБЦ имат пряка връзка с тенгризма и тюрките изобщо, така че логично погледнато дори и да нямаме преки доказателства то тенгризма под някаква форма и в някаква степен най малкото спада към вероятните религии или култове.

Съвременните български огнени обичаи - оратниците, прескачането на огъня, нестинарството, съвпадат много точно със зороастрийски огнени обичаи в Иран, които се практикуват до ден днешен. Как се обясняват тия български обичаи чрез тенгризма, и дали съществуват при някой днешни тюрки или алтайци?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А, нищо, нищо общо нямат. С прабългарите общо могат да имат само тюрки и алтайци, и съответно тенгризма, въпреки че няма никакви следи при нас от него. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля че трудно от канасюбиги се стига до хан.

Никак не е трудно, въпрос е на транскрибиране.

Надписите са на гръцки език и думата khan се транскрибира в гръцкия като KANA -

KANA CYBIГI OMOYРTAГ

kanacybigia2ox2.jpg

Примери надписа от колона намерена в турските гробища при с. Насърлие (дн. Радко Димитриево)

Кана сюбиги Маламир: Чепа багатур боила беше колобър и на архонта сътрапезник...

Търновският Омортагов надпис, надписа от с. Чаталар, надписа намерен пред Чобан джамия в Провадия, надписа от Суютли (дн. Върбяне, Новопазарско, надписа за мраморната колона намерена в голямата базилика до Плиска

Кана сюбиги Омуртаг: Колобърът ... ичиргу колобърът беше мой сътрапезник

и т. н.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нямаше ли нещо в Ашхарацуйц за почитания в царството на хуните в Кавказ Тенгри-хан, който персите наричали Аспандиат? ;)

Редактирано от Рисъ
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Защото според немалко учени савирите - основната част от населението на въпросното царство на хуните са българско племе. Други въпроси?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Канасубиги трудно се разделя поради скрипта континиума.

Но има форма ΑΡΧΟΗΥΒΗΓΗ от което може да следва евентуално че делението е канас убиги.

Все тая, хан, кан, едно и също е, просто кан звучи тъпо.

Редактирано от Raven
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като изключим, че "българско племе" е доста разтегливо понятие, въпроси имам бол. Към кой период се отнася въпросното сведение? По какво съдим, че под анахронизма "хуни" стоят именно савири? Къде и от кого е отразена миграция на савири към Долното подунавие? Ако савирите са българско племе и почитат Тенгри-хан към - да речем - VII в., означава ли това, че котрагите и онугундури водени от Аспарух почитат същия Тенгри-хан? Означава ли това, че същия почитат и българите обитаващи в Панония, Мизия, Скития от предходните столетия или пък Омуртаговите българи от първата половина на IX в.?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако савирите са българско племе и почитат Тенгри-хан към - да речем - VII в., означава ли това, че котрагите и онугундури водени от Аспарух почитат същия Тенгри-хан?

Не е изключено..сведението подкрепя хипотезата за почитане на Тангра сред част от българите през 7 век. Не може да се прехвърля върху цялото население дошло с Аспарух на Дунав тъй като то ще да е било доста разнородно. Но не може и да се отхвърли като сведение просто така щото не ни кефи..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

О кефи ни, защо да не ни кефи. Кефи ме защото става ясно, че персите - очевадно съседи на въпросните хуни, познават и почитат Тенгри-хан. Още повече щеше да ни кефи ако пишеше савири, онугундури или котраги, но не би - писал попа - хуни. Който иска да си ги дири сред кавказките племена тия хуни, но на юнашко доверие да се приравняват със савирите, които пък да се пишат българи само защото ни кефи, е несериозно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Разликата между българи и прабългари е формална от гледна точка на концепцията за единство на народ и територия - българи са след 681, а преди това са прабългари. Както началото на Средновековието е детронирането на Ромул Августил, а краят е превземането на Цариград. Не че не биха били по-удачни граници примерно въвеждането реформите на Иконоборческата династия и при франките, които на практика пораждат рицарството и ВФР, която срива феодалните порядки.

Тъй че не виждам какъв е проблемът с българи и прабългари. Има ред причини това деление да е удачно. Примерно периода, в който говорим за българи ни дава базови данни, по които може да правим изводи в кои случаи става дума за прабългари и в кои не. Това се вижда и в темата - много от сведенията именно за българите се използват за да се търсят и обсъждат вярванията на прабългарите.

За хан или кан - предполагам че и у нас по-скоро варианта е бил компромисен и е звучало като кхан. Затова имаме Аспарух, Исперих, но също и арменска опция завършваща на к. В нашия език си е останала думата хан за страноприемница, която се свързва с турците, но те всъщност използват за целта думата керван-сарай (а май и някои други техни братски народи).

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...