Отиди на
Форум "Наука"

Защо традиционното четене и писане са отживелица


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 8 часа, Малоум 2 said:

И още - хартиеното писане дава възможност за премисляне и на прочетеното.

А мониторното - не ли?:bann:

Излезе между другото първият електронен буквар на български език. Писан е от човек, който комуникира недостатъчно с българи, честа закономерност по отношение на откривателствуването. Има правоговорни грешки, но е бяла лястовичка на задрямалата ни образователна машина, която пак ще налее луди пари за влизане в крак, но една малка част ще стигнат по предназначение.

Link to post
Share on other sites
  • Мнения 278
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Популярни мнения

Защо някой не отвори и тема - защо дишаме, като можем да ходим с кислородни апарати??

В тази връзка се питам - защо в безписмената древност, когато знанието се е предавало беззнаково и по път, аналогичен на предлагания в темата, се е наложила появата на знаци-букви, съдържащи в символи

Няма съмнение, че четенето и писането с букви е скъпо начинание. Най-вероятно наистина ще се върви към опростяване на образованието и все повече застъпване на видео, глас, картинки, схеми и т.н. За ма

Posted Images

  • Потребител

Искам да върна един пример отишъл в темата за откриването на електричеството. В Германия видеокамерите снимат на магистралите нарушителите. Те извличат от снимките регистрационните номера и направо пишат фиша. Обърнете внимание, тук човешка намеса НЯМА. Човекът нито чете нито пише. Обаче дисциплината и закона за движение по пътищата се спазва повече отколкото в България, както и санкционирането на нарушителите. Резултат значи има.

Примерът е сходен с неумението  на средностатистическия потребител на компютър/лаптоп/смартфон да чете на двуичен код, който вашия личен компютър и сървърите от световната мрежа компилират до полуразбираем.

Мнозинството не умеят да четат и програмни и маркиращи езици като CSS, PHP, HTML, java, SQL, XML ... С тази задача отново е нагърбена машината, но паниката "рисковано е, по-добре да си дялам идеите на камък" защо не е на лице?

Защо няма и паника, че машината четяща баркодове в магазина може да ни излъже, преследва и т.н.?

Защо няма паника и отричане на банкнотите с уникални кодове по тях и защитни нишки?

И откъде се пръкна страхът от това човекът да не чете и не пише и кирилица или латиница?

Всъщност аз знам отговорът, просто се чудя защо е нужно населението да е толкова необразовано и задръстено, че да приема нещо за редно с единствения критерий да е масово.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 20 часа, Black Wolf said:

... Аз лично винаги предпочитам "истинска" книга, т. е. хартиена, защото самото усещане е друго.

Ще си повторя мнението по памет:

Аз пък предпочитам да имам четка за зъби от слонова кост, да живея в дом от масивен махагон и да вечерям дробчета от птици киви.

За онези, които не са разбрали, темата създадох в продължение на идеята ми как се пести най-ценния ресурс на света - времето. Тази тема е посветена на възможността години от човешкия живот да бъдат освободени от едно излишно вече в нашата ера умение. Тук не иде реч дали някой харесва мирис на изядена от червеи хартия, дали харесва шума на прелистване, дали чувства комфорта на лавиците с книги. Темата ми е за подобряване качеството на живота, за повишаване продължителността на съзнателния му свободен живот, възможността за по-високо образование, възможността да се прибавят 5, а може би и 10 години към разцвета на човешкия живот за забавления, за учене и за творчество - кой каквото си прецени. Във всеки случай условията за това са необходимо условие тези неща да се случат.

При положение, че не можем да върнем нито 1 секунда от живота си и не можем да повторим нито 1 секунда от живота си, защо човечеството е насочено към трупането на пари, а не към трупането на време? Как щеше да изглежда света, ако Айнщайн и Тесла можеха да творят още 10 години млади и свежи? Дали щеше да е същия? Каква е цената на човешкия прогрес? Как в освобождаването на човешкото бреме от машината се вижда фантастика, след като тя е основния двигател на човешкия разцвет в новата информационна ера? Как е възможно някой да критикува информатиката, докато я ползва за да напише, че я критикува? Как в най-бързо развиващата се индустрия в света простия потребител не може да открие потенциала отвъд евтиното удоволствие? Все въпроси, върху които ми се иска да срещна някой, който да е мислил, вместо консервативно да повтаря чужди мисли, с което доказва, че всъщност не мисли. Ако питате мен, отговорът на повечето въпроси започващи с "може ли" е "да". Границата често е човешката фантазия, а не наличните знания.

Link to post
Share on other sites
  • 3 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

Ето едно интервю, обясняващо защо четенето и въобще образованието вече не са ценост. 

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5586380

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Замислих се, всъщност и самата еволюция на нашия вид дали не чертае тенденция в намаляване способността да виждаме, чуваме и миришем. Защото е факт, че всички изброени не са фатални за нашето оцеляване, а дори и не носят особени дивиденти за стандарта на живот на отделния индивид. Но ако тенденцията се запази, което всъщност е неизбежно, това ще е и причината електрониката да върши тази дейност вместо нас все по-често и пълноценно, така, както рентгеновите лъчи ни носят информация, която нашите очи са неспособни да добият.

Накратко, ние сме (като) раци отшелници, които са заобиколени от камари с празни раковини и актинии. Козината ни почти изчезна, сетивата ни са далеч от тези на дивите хищници, децата ни са безпомощни в продължение на години. Ние вече сме направили изборът си, всъщност са безброй избори да приемем в живота си всичко, което улеснява живота ни. И никой не плаче, че не сме рошави като Чобака, нямаме голяма челюст, не можем да прегрезем сами пъпната си връв и да побегнем в гората без обувки. И всички тези избори по някакъв начин са ни направили зависими към отраслите, които развиваме. Информационните технологии са областта, която е определяща за културата, образованието и забавленията. И не, не преувеличавам за образованието, защото дори ИТ да не са навлезли достатъчно, особено в деградиращи образователни системи като българската, децата учат и то много, но извън училище. Техният прозорец към света, интереси и източник на информация са светещите екрани.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
On 26.06.2016 г. at 22:52, ISTORIK said:

Ето едно интервю, обясняващо защо четенето и въобще образованието вече не са ценост. 

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5586380

Обществена тайна е, че оценките от тези държавни зрелостни изпити и/или външни оценявания имат критерии, които се фиксират СЛЕД като изпитите завършат и се оценят. Причината е, да не се поеме рискът средния успех на новото българско поколение да е слаб 2. Ти, като учител, може да потвърдиш това. В съвременната българска образователна система оценките се натъкмяват за да не си проличи, че учениците не учат в училищата. А това, в крайна сметка, касае пряко и настоящата тема.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 13 часа, vorfax said:

Обществена тайна е, че оценките от тези държавни зрелостни изпити и/или външни оценявания имат критерии, които се фиксират СЛЕД като изпитите завършат и се оценят. Причината е, да не се поеме рискът средния успех на новото българско поколение да е слаб 2. Ти, като учител, може да потвърдиш това. В съвременната българска образователна система оценките се натъкмяват за да не си проличи, че учениците не учат в училищата. А това, в крайна сметка, касае пряко и настоящата тема.

Това е така на много места. Дори не е тайна,  а е част от регламента.

Link to post
Share on other sites
  • Модератор Военно дело

Точно пък икономическия фундаменталист Харалан Александров ли намерихте да вземате за пример?

Link to post
Share on other sites
  • Глобален Модератор

Критериите за оценяване се формират на базата на средния успех от всяко външно оценяване, от всяка матура. Общият успех няма да е съвсем слаб, все пак има и учещи ученици. Да, все още се намират и такива деца, за които ученето е ценност. 

Масово обаче не четат книги, ползват безкритично интернет, но не винаги улучват в избора си откъде и какво да препишат (ако не ги хванат). Пример - трябва да пише за руския цар Петър I, а той преписва за българския цар Петър I. Трябва да пише за цар Борис III, а пише за цар Борис II. Някои не са наясно за коя държава, за коя историческа епоха, за кой владетел трябва да пишат. Мразят да мислят, не се концентрират върху това, какво ги питаш. По цял ден носовете им са забити в някакви монитори (лаптоп, компютър, таблет, телефон). Ако можеха, биха влезли в устройствата си. Не четат, не учат, гледат да препишат, ама не са наясно какво и откъде трябва да се препише. Преписват откровено идиотски текстове, тъй като не са наясно дали първия текст, на който са се спрели, е достоверен. Ама те не преписват по едно-две изречения, които да насочат мисленето им в дадена насока, а откровено папагалстват. 

Редактирано от ISTORIK
Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Ръчното писане при мен се превръща в лукс, защото на компютъра набирам текст по-бързо. Ръчно понякога стенографирам, ползвайки сигли, които само аз си разчитам.

Четенето на хартиени издания също е лукс. На монитор може да се прочете една книга по-бързо, пък и търсачката помага, когато искам да върна вече прочетен текст. Котвичките вършат чудесна работа.

На моменти не усещам как минава времето. Обичам да наблюдавам. Днес ги щракнах и се надявам да ги видя в по-едър план.

africam.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Глобален Модератор
  • Потребител
Цитирай

С помощта на функционален магнитен резонанс тя открива, че писането на ръка силно активира областите в кората на главния мозък 

Казват, че 'потенциалните заложби са латентни в човешкия мозък'. Eкспериментално е доказано, че желе, включено към електроенцефалограф, показва подобен модел сигнали като тези на човешкия мозък. :)

Link to post
Share on other sites
  • Глобален Модератор

Ето мнението на директора на Националния център за книгата към НДК, според когото има завръщане към четенето на книги от хартия. 

http://www.lentata.com/page_8300.html

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Казват, че книгата е най-добрият лекар. Но по-добро средство от нея е водата. Прочетете защо тялото жадува за вода: http://web.uni-plovdiv.bg/victorivanov/nature/download/vodata1.pdf

А книжното издание може да закупите за 20 лв.: https://www.book.store.bg/p39775/tialoto-zhaduva-za-voda-d-r-f-batmanzhelidzh.html

Аз обаче предпочитам да платя на 'Софийска вода' и да спестя някой и друг лев...

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 6 часа, ISTORIK said:

Ето мнението на директора на Националния център за книгата към НДК, според когото има завръщане към четенето на книги от хартия. 

http://www.lentata.com/page_8300.html

 

То е малко на принципа, че е длъжен да го каже. ако беше производител на камби, щеше да каже, че се връща модата по лютениците. Далеч по-близо до реалността бяха думи от предишна цитирана от теб статия, в която се обяснява, че външния вид е бърза инвестиция и е водеща днешна ценност, за разлика от интелекта, който не се вижда.

Що се отнася до развитието, което ръчното писане дава, то е безспорно. Но и с друго да си ползваш ръцете пак развива. Аз повтарям отначалото на темата, че излизането от употреба на класическата грамотност не цели просто извади нещо от уравнението, а да се замени с нещо 100 пъти по-смислено. Т.е. алтернативата не е първите 5 години в училище да се заменят с взиране в стената. В момента понятието "грамотност" е разширена с компютърна грамотност. Но то е като електронните дневници - навсякъде се развъдиха, но единствено карат учителя да пише оценки и отсъствия два пъти. Когато книжните носители заминат в небитието, тогава човечеството няма да върши двойна работа, а ще постига същите резултати с по-малко енергия, по-бързо и т.н. да не изброявам като развалена плоча.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 9 часа, vorfax said:

Аз повтарям отначалото на темата, че излизането от употреба на класическата грамотност не цели просто извади нещо от уравнението, а да се замени с нещо 100 пъти по-смислено. Т.е. алтернативата не е първите 5 години в училище да се заменят с взиране в стената. 

Добре че LSD не влияе на хромозомите. Не виждате ли какво се случва с подрастващото поколение и къде всъщност е проблемът?

cam.png

Редактирано от insighting
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
On 8.07.2016 г. at 7:39, insighting said:

Добре че LSD не влияе на хромозомите. Не виждате ли какво се случва с подрастващото поколение и къде всъщност е проблемът?

cam.png

Всеки вижда проблемите, но не всеки решението. Аз виждам едно, но "книжното поколение" не може да го разбере.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител

1743659_767379969949683_1984392966_n.jpg

Тази година си пуснах данъчната декларация по интернет. Отне ми 5 пъти повече време от обичайното, но пък изпитах удовлетворение, че съм в крак с новите технологии :animatedwink:

 

Редактирано от Doris
Link to post
Share on other sites
  • Потребител
Преди 9 часа, Doris said:

Тази година си пуснах данъчната декларация по интернет. Отне ми 5 пъти повече време от обичайното, но пък изпитах удовлетворение, че съм в крак с новите технологии :animatedwink:

На мен ми я правят в службата. Обаче една година ме задължиха сам да си я пратя (книжно). Пътя с чакането ми отне 2 часа. Декларацията беше сгрешена. Повторих процедурата.

Link to post
Share on other sites
  • 4 месеца по късно...
  • Потребител

Прехвърлям си малко размисли и страсти:

Концепцията да се популяризира повече спорта, науката, религията и т.н. е погрешна. Така сме научени - да си даваме повече зор, когато нещо не ни достига. А нещото, което не ни достига е ВРЕМЕТО. Тъй и не разбрах защо темичката ми с най-ценния, невъзнобновим и крайно ограничен ресурс на света, не беше разбрана от учените, ако приемем, че такава е компанията ми в този форум. Не трябва по билбордовете да има снимки на Айнщайн, трябва да се спре насилствената примитивна грамотност изразяваща се в ръчно писане е четене. Не трябва да се пускат реклами с падащи ябълки по главата на Нютон, трябва да се оптимизират учебните часове с технологии, които ангажират повече сетивата на учащите - слух, зрение, допир, вкус...... Харчим годините, в които проявяваме най-голямо любопитство, енергия и желание в нещо, което ни затваря в стаи, налага ни какво да учим и какво да не учим. Това е престъпно нехайство опиращо се на принципа "и ние минахме през него", сякаш е казарма, без която няма да сме мъже или хора, на фона на съвременния прогрес и технологии. Старите навици са дори във филмите. Въпреки модерните лазери, прелитането между галактики, контакта с извънземни, левитация, генетичен контрол... "добрите" продължават да бият "лошите" с юмруци, защото мозъците ни са промити, че само това е изпитания начин да биеш някой. Това е наследствена глупота, некритично мислене, консерватизъм и носене по течението.

Link to post
Share on other sites
  • 6 месеца по късно...
  • Потребител

Днес се усетих, че в еволюцията на компютрите вече имаме осъществен преход от традиционната (побуквена) грамотност към такава, която не изисква изобщо познаването на буквите. В смисъл вече не в бъдещ, а в минал план. Реализиран, наяве. И не става въпрос за това, че потребителите на компютри и интернет почти на 100% не вдяват от сорс кода на който си комуникират устройствата, бройните системи, на които се съхранява информацията или програмира, а даже нещо още по-любопитно и... о боже, логично, както всичко, което пиша тук, че е таман такова. Логично.
Поколенията компютри еволюират така, както и живота на планетата ни. Първите компютри са като динозаврите. Те са голяма работа за времето си, а днес са измрели и стоят в музеите. Помня в университета патилата на един доцент, обяснявайки ни общуването му с компютри посредством перфокарти. Това са тестета надупчени карти, които компютъра "чете". За "удоволствието" се чака на опашка, може и седмица-две. Когато сгрешиш, имаш шанс да си оправиш бакиите след 2 седмици. Това е партидния интерфейс.
От 1969 се пръква потребителския интерфейс с команден ред. Любимият ми промпт ми е познат от AutoCAD. "Казваш" му, че ще чертаеш кръг, задаваш му координати на центъра, радиус и... воала. Скоростта на пресмятане пада от седмици на секунди. Естествено владеенето на програмен език е задължително. Човекът трябва да научи езика на компютъра, с неговата семантика и познатите нему думи, иначе не може да се разберете.
1985 г. се пръква текстовия интерфейс. Вече има менюта. Все едно организмите да са формирали органи, където всеки един изпълнява конкретна задача.
1968 г. Живота започва да кипи. Появява се графичния интерфейс. Най-доброто му описание е "дружелюбен". Той е направен така, че галошите да могат да работят с компютри. Той е интуитивен и ако сгрешиш, примерно интервал в код от 100 страници, той няма да рухне, а пак ще работи. Динозаврите не могат да издържат тази конкуренция и масово измират.
Няма да изпадам в подробности, но неведнъж съм бил свидетел, че деца, които не могат да четат (едното даже беше глухо) могат да се ориентират, стартират и боравят с компютърни програми. Има една мисъл, че ако не можеш да обясниш нещо така, че и малко дете да те разбере, значи, че идеята ти не е читава. Потребителския интерфейс е разбираем, защото е гениален.
И стигаме до очевадното потвърждение, което залегна в моята тема. Побуквеното писане и четене Е излишно и Е отпаднало. Нищо, че не всеки го съзнава. Тъчскрийна, гласовите команди и графичния потребителски интерфейс до голяма степен или изцяло обезмислят употребата дори на клавиатура и мишка.

Link to post
Share on other sites
  • Потребител
1 hour ago, Gravity said:

Аз да попитам пак. Как ще става занимаването с математика без побуквено четене и писане?

Математиката вече е дръпнала в това отношение. Тя използва математически символи за да замести цели думи - интеграл, лице, сума. Бройните системи са всъщност вече нова система за изписване. 100 не го изписваме със 100 на брой подредени една до друга единици. Но! Това рационализиране изобщо не е ново поколение писане или четене.

Хората ще трябва да могат да броят. Предполагам това ме питаш. Те ще се научат и на прости сметки, така както още в 5-ти клас се учи двоичната бройна система и извършването на аритметични операции над нея, а след това - нищо, забравя се и най-вероятно не се ползва през остатъка на живота. А не, че бялата и черната техника, телекомуникациите, колите и т.н. не я ползват. Не, не че не се ползва, просто е ненужно да се знае. Така безполезна е и 10-ичната бройна система в епохата, в която на всеки човек се падат по няколко устройства с процесор.

Така, както в болниците един доктор не стои до болния с часовник в ръка и да цъка за да следи пулса му денонощно.

Така, както на магистралите не е нужен полицейски патрул за да заснеме превишаващите скоростта МПС-та.

Така, както пилотът не показва глава през прозореца за да следи на колко метра височина е над пистата за да кацне.

Така, както заплатите ви не се смятат с лист хартия и молив, а с готови формули в специални програми, за които споменах, че дори са задължителни със закон да се ползват.

Така, както инженерите вече забравиха как се смятат интеграли, защото компютърните програми го правят вместо тях, а това е критично за производството - оптимизация на ресурсите, разходите, аеродинамиката, здравината, безброй неща...

Голямата разлика е, че хората няма да могат да пишат числата, нито да ги четат, освен от обща култура. Ще има техника, която да го прави. Тя ще ви каже на глас колко дървета има в гората до вас и ще ви каже на глас каква сума ви е останала от заплатата след данъците. Обърнете внимание, тази информация вече Е записана. Тя е записана, тя може да бъде гласово възпроизведена, тя може да бъде изпратена, получена, копирана и много повече операции, отколкото записаната с мастило върху хартия. Такъв четец много наподобява да имате приятел, който е до вас и записва и чете вместо вас, когато пожелаете. Айфоните са такива устройства - казват ни какво е времето, къде има чешмички в радиус от 100 м., колко е часа, какво сме запланували след 50 дена, кога е рождения ден на съпругата, предава мигновено гласът ни на произволно отдалечени хора, дава ни рецепта за суфле. Този верен приятел вече е с нас, не е нужно да си фантазираме как би се променил живота с него. Той е толкова готин, че дори е за сметка на реалната комуникация с живи хора. Какво по-голямо доказателство за това колко е удобен и полезен?

-------

И сега нещо за размисъл: Какво ще стане, ако утре се пръкне буболечка-мутант, която унищожи всички дървета на света? И в наши дни цели гори биват унищожавани от гъсеници и бръмбари. А белите дробове на Земята са изсечени в по-голямата си част. Никой не говори за екологичната катастрофа, до която води печата.

-------

Една последна вметка по въпросът ти: Побуквеното писане и четене няма да изчезне. Просто ще има тесен кръг от хора, специалисти, които ще го ползват. Така както мъртвия латински език в медицината, 16-ичната бройна система за програмистите или морзът в телеграфа.

Редактирано от vorfax
Link to post
Share on other sites
  • Потребител

Всичко това е много забавно, но как щеше да протича дискусията тук без да се използва побуквено писане и четене?

Или, като човек, който постоянно работи с документи, да попитам как ще се подават молби, жалби или сигнали до съответните институции, без да се използват традиционните букви, или как ще се оформят нотариални актове и други договори?

Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...