Отиди на
Форум "Наука"

Шахматът трябва да стане част от училищното образование. Ето - защо...


ISTORIK

Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Нека видим какви са ползите от шахмата...

Шахматната игра формира ценни качества и умения, който допринасят за цялостното изграждане и развитие на личността:

- Концентрация – Децата се научават да наблюдават внимателно и да се концентрират и обръщат внимание на отделни детайли. Ако не гледат какво се случва, те няма да могат да отговорят адекватно в конкретна ситуация, независимо колко са умни. Невъзможно е обаче човек да се наслади и да изпита удовлетворение от някаква игра, от шахматна партия, от книга или от разговор, освен ако вниманието му не е изцяло концентрирано в тази дейност. Комплексното развитие изисква инвестиране на психична енергия в цели, които са нови и относително трудни. Всяка ситуация, в която детето учи с удовлетворение и с радост, развива неговата личност и разширява нейните граници.

- Визуализация – Децата придобиват възможност да си представят поредица от действия преди те да се случат. Чрез тренировки се засилва способността им да си представят отделни ситуации и картини наум, първо в един, а след това в няколко хода напред.

- Мислене в перспектива – Децата се учат първо да мислят и после да действат. Добрият шахматен инструктор ги учи да си задават въпроса: “Ако направя това, какво може да се случи след това и как мога да реагирам?” С течение на времето шахът им помага да развиват търпение и да бъдат внимателни. Мисълта ражда действието.

- Правилна преценка и вземане на оптимални решения – Децата се научават, че не е нужно да правят първото нещо, което изниква в ума им. Те се научават да идентифицират алтернативи и вземат предвид плюсовете и минусите на различните действия.

- Конкретен анализ на ситуацията – Децата се научават да оценяват резултатите от конкретни ходове и поредици от действия. “Дали тази последователност ще ми помогне или ще ми навреди?” Решенията са по-добри, когато се водят от логика, а не - от импулс. Децата се научават да разграничават ситуациите, които могат да променят, от онези, които не могат, както - и да прилагат подходящи стратегии за справяне и в двата типа ситуации. Това подобрява тяхната емоционална устойчивост и те по-рядко имат нужда от външна помощ и по-рядко прибягват до деструктивни реакции, нараняващи тях самите или другите около тях.

- Абстрактно мислене, памет, въображение, интуиция, воля, целеустременост – Децата се научават да се връщат периодично назад и от подробностите да виждат цялостната картина. Те също така се научават да взимат модели, използвани в определен контекст, и да ги прилагат в различни, но свързани ситуации. Човекът проявява най-доброто от себе си, когато е изправен пред някакви предизвикателства, на които трябва да реагира. Това, което го отличава от останалите видове, представители на земната фауна, са именно тези качества, които той противопоставя на проблемите, пред които бива изправен. Това е истинската тайна на еволюцията. Четенето и шахматът - поотделно и заедно - развиват въображението.Въображението, съчетано с логика и с постоянство, ражда успехи и може да промени света към по-добро по един прекрасен начин.

- Стратегическо и тактическо планиране – Чрез играта на шах децата се научават да си поставят по-дълги цели и да предприемат стъпки за тяхното постигане и конкретен план за привеждане в действие. Научават се също на бърза реакция и преоценка на своите планове, в случай на промяна на ситуацията.

- Многопластовост и широк обхват на действия – Децата се научават да боравят с множество и различни обекти наведнъж. Чрез шахматната игра те придобиват способност да оценяват различни фактори едновременно, а не - да са погълнати и обсебени от един отделен елемент.

- Подобряване на социалните умения - За децата с по-слаби социални умения може да се окаже по-лесно да се запознаят с хора и да се сприятелят с тях, когато са затворени в една стая заедно със свои връстници, с които споделят общи интереси. Децата на игралната площадка може не винаги да намерят общ език, но посветените в тайните на шахмата са способни да се опознаят чрез споделяне на общи занимания.

- Повишено самочувствие - Сигурността идва с постиженията, така че нивото на самочувствието на Вашето дете ще получава тласък с всяко ново усвоено постижение, което то успее да завоюва. Децата, които страдат от ниско самочувствие, обикновено стават по-самоуверени с времето, докато тренират шахмат.

- Умения за ненасилствено разрешаване на възникнали конфликти.

- Подобряване и на други аспекти от живота – Заниманията с шахмат са и начин на живот и ползите от тях не приключват с тренировката. Тласъкът в самочувствието, по-високото ниво на себепознание и новите умения ще помогнат на детето да се справя по-добре с учебния процес и социалните аспекти на живота в училище, ще повлияят върху поведението му вкъщи и ще имат цялостно положително влияние върху него, докато израства. Увереността и придобитите нови умения ще помогнат на детето ви да се справя по-добре в училище, а това ще повлияе и на поведението му у дома. Може да се окаже, че тренировките по шахмат са идеално занимание за цялото Ви семейство!

Нито едно от тези умения не е специфично единствено за шахмата, но всички те са част от играта. Шахматът въздейства силно на човека - възпитава характер, доставя огромно естетическо преживяване, позволява творение по законите на красотата. В резултат на шахматните занимания децата стават по-критични мислители, по-добре решават проблеми и са по-независими участници в процеса на вземане на решения.

post-471-0-59444700-1432277028_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Това - добре! :grin:

Има и още - с напредване - играта с "гръб" към дъската, подобрява пространственото мислене в нетрадиционни символи, много полезно за развитие на математически умения.Турнирите по "блиц" - бързина в преценката на ситуацията и осъзнаване Зависимостта от времето, за постигане на евентуален положителен резултат.

Но, най-важното - според мен- което обхваща почти всички изредени точки по-горе, е, че приучава към Продължително Задържане на Вниманието към целта :excl: ... А, тази цел, поне в началото, е постигане на абстрактна победа?!

...

пп Не е за пренебрегване, че се губи време! Затова, не трябва да става идея фикс! Ползите - трябва да са умерени, както при всички видове игри.

...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Шахматът като част от училищното образование

Инициаторите на кампанията в Европейския парламент, чието лице е световният шампион Гари Каспаров, смятат, че шахматът е удачен избор за училищен спорт, тъй като е достъпен за децата от всяка социална група, подпомага социалното сближаване и може да допринесе за постигането на цели на политиката, като например - социалната интеграция, борбата с дискриминацията, намаляването на престъпността и борбата срещу различни зависимости.

Според тях шахматът може да започне да се играе на всяка възраст, включително - в детска. Проучванията показват, че играта подобрява интуицията, въображението, паметта и уменията за анализиране и за вземане на решения.

Гари Каспаров, най-легендарния шахматист в света и председател на фондацията Kasparov Chess Foundation Europe (http://www.kcfe.eu/) и Силвио Данаилов, президент на Европейския шахматен съюз, през септември 2011 г. са представили по време на публично изслушване в ЕП програма за въвеждането на шахмата в училищата в държавите-членки на Европейския съюз. Презентацията е била с времетраене ок. 45 минути, а част от нея била представена чрез презентация на 12 страници на Powerpoint, в която които са изброени предимствата на шахмата за децата в училищна възраст.

Програмата е предназначена за насърчаване на шах в училищата в цяла Европа, като училищата ще бъдат снабдени с учебни програми, шахматни комплекти, шахматна литература, шахматен софтуер, преподаватели… - всичко, което е необходимо за насърчаването и мотивирането на децата да открият и да научат играта. Разработването на програмата ще се извършва от Фондацията като съвместен проект с Европейския съюз по шахмат (ECU) (http://www.europechess.net/) и фондацията на Г. Каспаров. Проектът "Шахмат в европейските училища" е основен приоритет в управленската програма на председателя на Европейския съюз по шахмат Силвио Данаилов и неговия екип.

Силвио Данаилов споделя: "Аз имам една мечта - децата на Европа да се научат да играят шахмат и да им дам възможността да изпитат хилядолетна мъдрост на шахматната игра. Освен, че е популярен спорт, шахматът е също и сериозна наука, част от образованието и културното наследство на европейските народи. Шахматът е уникална игра, мощен инструмент за развитието на интелектуалния потенциал на децата, техните аналитични умения и тяхната концентрация. ".

Европейският шахматен съюз е основан по време на конгрес на световната шахматна федерация (FIDE) (http://www.fide.com/) през 1985 г. Европейският шахматен съюз е независимо сдружение, което има изключителното право да организира различни европейски първенства по шахмат. Днес в ECU членуват 54 шахматни федерации.

Шахматната фондация на Гари Каспаров е създадена през 2011 г. Нейната мисия е да се въведе шахматът във всички училища в Европа – държавни, общински и частни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Защо не табла, гюлбара и тапа?

Защото не е здравословно - вдига се повече прах като се хвърлят зарчетата :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Таблата може да се тренира като упражнение по математика в началния курс на обучение. Да се научат да смятат.

Шахматът е значително по-сложен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Таблата може да се тренира като упражнение по математика в началния курс на обучение.

Даже и във ВУЗ, при изучаване Теория на вероятностите.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, дебютите трябва да се познават. Слабостите в дебюта трудно се компенсират в мителшпила и в ендшпила (средната и крайната фази) на шахматната партия. Да не забравяме, че дебютите се развиват с времето, не са някакви константни, бетонирани ходове. Всеки дебют има множество варианти. Появяват се разни нови ходове, които не са били изпробвани до момента на изиграването им от някой шахматист. Съществуват и някои уловки, които водят до отслабване на противниковата позиция, до пленяване на фигура или до нейното премахване от "бойното поле". Уловките също трябва да се познават, за да не се попадне в тях. Има и някои "данайски дарове" (казано по нашенски - "да размениш кон за... кокошка"). Шахматният термин е "отровна фигура". Например - "отровна пешка". Взимането й разстройва играта на този, който я е "убил".

Някои шахматисти имат уникална памет, помнят цели партии - свои и чужди - чак до последния им ход.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Шахматът е значително по-сложен.

Значи никакъв шахмат.

Поне докато програмата не се разтовари до една пета от това, което е задължително /изпитват на него/ в момента.

А дори и тогава - максимум СИП със зачет за явяване.

Гледах едно предаване на Дискавъри - но преди няколко години - за начина на работа на мозъка на шахматиста. Участваше София Полгар, която разказа как са измервали мозъчната й активност при игра на шах и установили, че голяма роля в анализа на дъската играе зоната за разпознаване на лица. Е, знаеш, че доста хора не са физиономисти, дай да не отваряме на децата още един повод за комплексиране!

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Хм! Много интересно!

Не знаех, че помненето и разпознаването на лица (това да си физиономист) помага в научаването на шахмата и в анализа на позицията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има стар виц.

Едно време в казармата:

"-Другарю старшина, може ли да играем шах?

-Може, ама - да не се вдига прах!" :grin:

Наистина, известно е - играта шах малко е "дала" за науката. Индивидуален интелект - да, важно е, но почти субективно развитие - собствен престиж.

Докато (писал съм го вече) - хазартът, (за съжаление - поради гадните си приложни последствия, също свързани със загуба на време, но и на много пари!) - развива основите на математиката на вероятностите...

Пък се оказва, че животът е вероятностен, подчинен на квантови процеси и съответно - знанията за вероятности са нужни. Поне на средно интелектуално ниво :grin: - колкото да не ни лъжат с "бързо" тото-забогатяване. (и все пак - огромен брой хора ... чакат шестица от тотото?! :harhar: )

Но и шахът има принос към математиката, знаете приказката, дето царят казал, че ще награди тоя, който го бие на шах, с каквото поиска. Явил се шахматист и спечелил играта. Тогава - Шахматистът казал, че иска жито - на първото квадратче - едно зрънце, на второто - две зрънца, на третото - четири зрънца, на четвъртото - осем зрънца и т.н. - всяко следващо количеството на предното, умножено по две. (геометрична прогресия)... Царят казал, че няма проблем :haha: и ... наредил на математиците си да пресметнат и да се изпълни искането...

Оказало се - че няма толкова зърно, че да изпълни квадратчетата по "правилата" до 64 броя... :grin:

...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...