Отиди на
Форум "Наука"

Ретроспективно-клюкарски поглед към двора на комшиите (Румъния)


Warlord

Recommended Posts

  • Потребител

Изоставането на православните Балкани в икономическо и културно отношение от Централна и Западна Европа започва доста преди османското нашествие на Балканите. Това е дискутирано много пъти във форума. Румъния е част от православните Балкани и съдбата й няма как да е по-различна, независимо от васалното й положение.

Редактирано от Perkūnas
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Чудна тема!

Може би роля в румънското изоставане играе фанариотския удар, който се стоварва върху Влахия и Молдавия след втората половина на 19 век. От една страна това, от друга - уникалното им политическо и геополитическо положение е основано на своеобразен изолаионизъм, базиран и на дълбокия консерватизъм на населението, от една страна, от друга - на факта че по същество това, което наричаме после Румъния представлява няколко княжества начело с по един едър феодал, упражняващ най-източен тип феодализъм, взет навярно като модел, и то опростен, от Средновековна България. Там става само каквото каже князът, винаги впрочем носещ българско име без изключение.

Те са между всички, но никой не се занимава сериозно с тях.

Най-близка зависимост политическа имат с османците - следователно от най-заспалата империя взимат политическите модели и философия и светоглед. Никой не се занимава с тях, докато 18 век и Наполеон не им носят идеите на Просвещението и модерността и съответно - идеята за държавата на римските потомци. Т.е., няма дотогава от къде да получат модернизационен импулс, нямат какво да създадат.

За да се модернизира една страна й трябват капитали и малко поне капитализъм. В това земеделско и балканско общество те идват чак в средата на 19 век, макар идеите за това да идват по-рано, но тъй или инак фанариотите тогава ги душат.

Изобщо Балканите - Румъния и България главно - получават един много силен удар и натиск от напиращия чрез Патриаршията и Фенер гръцки национализъм не, ами шовинизъм чист, именно във времето, когато трябва да почва модернизацията - прървата половина на 19 век...

Или вместо преход от османското средновековие към модерността, става преход към новосъздадена и агресивна гърцка доминация. Тя е преди всичко културна, но една нация не може без самостоятелна култура, което в тия времена е значело - църква, а без нация нема модернизация.

Импулс от Запада власите не получават по-рано - техните контакти са с Унгария и Германия главно, но Влад нещо не харесва немските търговци и ги бучи на колове а това,съгласете се, силно пречи на всяка модернизация...

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Малко извън темата, но някой знае ли каква роля са играли евреите в Дунавските княжества?

Румънското влияние например в еврейската популярна музика е огромно. Няма еврейски купон без изпълнение на Klezmer. Това само мода ли е или е имало значително еврейско присъствие в румънските земи което в последствие да повлияе на културата на всички евреи в източна Европа?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Изоставането на православните Балкани в икономическо и културно отношение от Централна и Западна Европа започва доста преди османското нашествие на Балканите. Това е дискутирано много пъти във форума. Румъния е част от православните Балкани и съдбата й няма как да е по-различна, независимо от васалното й положение.

Така е, ние винаги сме били своеобразен Shield wall за Запада против нашественици, което определено дърпа назад. Единственото изключение са викингските рейдове, макар че те и дотук стигат.

Османското обаче е най-фатално защото покрива най-важните две епохи - Ренесанса и Технологическата ера, като ги държи далеч оттук. Тогава разликата става крайно драстична.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Тук няма да се съглася. Русия например през тези векове е в настъпление и побеждава своите врагове на изток и юг. Обаче също остава встрани от западните иновации, та се налага царя насила да ги въвежда. През 16 век, когато на запад цъфти ренесанса, на изток пък преуспява Османската империя, която е ужасно далеч от всякакъв хуманизъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не забравяйте - модернизирането на света тръгва еднозначно от Западна Европа и САЩ и оттам се разпространява по света, сред тия народи, които са готови да го приемат или на които им се налага. Османската империя и Русия са два фактора срещу този процес, макар, че няколко руски царе модернизират Русия, но не докрай. Румънското етническо пространство е в политически устроено свръхконсервативно, а културно е в нищото. До идването на Наполеон.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е Русия е съвсем друга бира, няма как да я слагаме в кюпа с балканските страни.

А Османската империя - при нея подема е до ХVІ в. и то само във военно-политическо отношение, иначе технологически прогрес, икономически растеж, културен разцвет - йок.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Не е баш така. Технологичен-не зная, но за културен... нима строежа на красиви джамий и дворци (прочее от български майстори) е по лош с нещо от строежа на дворци в европа? Нима османските поети са по лоши от западните? По малко познати да-но това е от съвременна гледна точка.

И отново идва проблема, че ние поставяме в центъра Запада. От технологична гледна точка съм съгласен, но и тя преминава през военната. Минават доста години, преди Европа да успее технически да изпревари Османската империя и Русия-това става едва в края на 17 век. Руския цар е първия на който му се налага да вестернизира страна, за да остане над водата. Турците не се и пробват-резултата е трагичния за тях 18 век.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Бърз тест за тебе Варлорде. Отговори ми, ама честно, колко османски и персийски поети от 15-18 век знаеш и колко от произведенията им си чел?

Ще отговоря за себе си-нито един. Без да погледна в интернет не се сещам за нищо. Хайде аз съм невеж селяндур. Но се пробвай да питаш същото и други по интелигентни хора.

1 Колко европейски поети от периода знаят?

2 Колко османски поети знаят?

3 Колко персийски поети знаят?

Не може да не си евроцентрист. Всички сме такива. Дори само заради това, че сме европейци, и чуждите цивилизации по трудно ги разбираме и са ни по малко интересни. Прегледай международните новини в някой новинарски сайт. Огромната част са свързани с наболели теми (войната в Сирия и прочее), но останалите са предимно свързани с Европа и САЩ, а останалата част на света тъне в мрак. Никой не го интересува какви са обществените проблеми в Перу, как се развива съдебната реформа в Ботсвана и корупционния скандал във Виетнам.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Фружине, не можеш да сравняваш османската литература с персийската. Най-малкото първите вземат от вторите едно кило заемки в езика си. Относно втората част от поста ти, не виждам какво те възмущава. Сигурен съм, че в Перу и Виетнам новинарските им емисии не започват с България или със Словакия например, та да се чудим , защо тук вместо поредния бай брадър, не излъчват на живо парламента в Лима.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Искам да кажа, че персите примерно, може да си нямат Моцарт, Байрон, Волтер, Люли и прочее, но си имат свои поети, писатели, музиканти, чиито произведения ние не познаваме, и не се интересуваме от тях, това не значи, те персийската, китайската, индийската и т.н. култури са по примитивни от европейската.

Евристей, исках да покажа, че дори днес, когато информацията е на 1 клик разстояние, никой не го интересува случващото се в Шри Ланка и Боливия. И това е нормално. Но това, че не познаваме Боливия, не значи, че те имат по примитивно общество и култура от нас.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Зависи какво имаш предвид под примитивна култура. Мислите и чувствата, които са изразявали персийските поети не са по-примитивни от европейските. Нови течения в литературата и изкуството обаче там няма, във философията и светогледа - също. Оттам и стагнацията възпираща прогреса.

Първоначално, в епохата на географските открития, преди европейците да започнат да плават и откриват другите цивилизации, всички са общо взето на едно ниво. Когато европейците обаче установяват контакт с всички останали (поотделно) и взимат постиженията на всички + собствените, натрупват солиден аванс пред останалите и съответно се изстрелват напред. Това важи обаче само за свободните европейски страни, сред които балканските тогава не са.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Когато говорите за Влахия и Молдова, не забравяйте за Трансилвания.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Transylvania

Има периоди в унгарската история, когато войводите на трансилвания са единственните сравнително независими легитимни представители на унгария и унгарската култура, наука....През тези времена израстват големи културне религиозни центрове /Дебрецен го казват калвинисткият Рим/, Големият им цар Матяш е роден в Коложвар, математиците баща и синът Бояи/1 година пред Ломоносов пише за нееуклидова геометрия но не бпубликува/....

Значи с тази сравнителна независимост и религиозна толерантност в годините на най-тъмният турски феудализам в централна унгария и балканите, в региона има просперитет включително и Влахия, Молдова....СМСМ :book: :book: :book:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изоставането във всички показатели на Влахия и Молдова е факт. Но да разгледаме и причините за това. Разбира се веднага се набива зависимостта на княжествата от Портата, но като намалим зума на картата, виждаме, че май целия европейски изток изостава спрямо запада. Разликите започват да се забелязват някъде откъм 16 век. За Русия - до болка позната причина - Ордата, добре ама за Полша ? Държавата на двата народа бие спирачките и изостава видимо от запада. Един пример : Анри III с мръсна газ напуска огромната Жеч Посполита на която е крал между другото, за да стане такъв на раздираната от религиозни войни Франция, с ясното съзнание, че ще бъде под чехъла на майка си и под ботуша на дуковете Гиз. Така, че княжествата няма как да правят изключение на фона на общото изоставане на европейския изток

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Действително, първите прогресивни влияния върху румънците са от (Австро) Унгария и Германия... Навярно и поради това държавността им някак си не е така разбита от изпитанията на втората половина на 20 век.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Те и на нас правят мизерии, главно около църквата и парите, които тя събира. Но е несравнимо. През този период отвъд Дунав живота на селяните е доста по-зле отколкото тук и не е било далавера да се имигрира натам. Хъшовете и БРЦК са по-късно, но дотогава там настъпват някои промени, които предстои да разгледаме.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Интересното е, че фанариотите от там черпят сили и ресурси за гръцкото въстание. Маврокардатос и прочее...

Редактирано от kramer
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И до Гърция и Маврокордатос ще стигнем ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Глобален Модератор
Към края на 1810-те години положението с фанариотския произвол в княжествата вече става крайно нетърпимо. Боерството се вижда принудено да прибегне към спешни мерки, включително и сигнализиране за проблема пред руския император. В меморандума си до Александър І те изказват възмущението си от фанариотския гнет, огромните материални поражения и спъването на икономическото развитие, до които той води. Съответно боерството иска увеличаване на своята власт, за да придобие силата да се справи с всички тези проблеми и в замяна да съдейства всячески на антиосманската политика на Русия.
 
Междувременно в поробените сръбски земи протичат две въстания против османската власт. Боерите ги следят от близо, симпатизират им, вдъхновяват се от тях, а понякога дори и ги спонсорират. Пак по това време и гръцката Етерия успява да вкара свои клетки в княжествата, както и да привлече местни боери за каузата си. Знаейки оттам за подготвяния скорошен бунт на Етерията боерите се престрашават да използват момента на предстоящата бъркотия за да се вдигнат и те, разчитайки и на това че ако положението им се спече Русия няма да ги изостави.
 
Големия проблем на боерите е да намерят диалог с бедната селска маса, която ще трябва да поведат на въоръжена борба и която никак не ги обича. От решителна важност е и привличането на пандурите – наследствени воини, калени в доста битки с разбойническите шайки и османските отряди по време на войните. Но в последвалия дългогодишен мир и техният корпус е постепенно разпуснат и съдбата им отива все повече към руслото, в което е и тази на обикновените селяни – към закрепостяване. Поради което и пандурите не по-малко от селяните мразят боерите. Поради това последните се съсредоточават в изнамирането на достатъчно дейна и харизматична личност, която да осъществи спойката между двете така отдалечени прослойки и да поведе бунта.
 
Тудор Владимиреску (~1780-1821)
tudor_vladimirescu.jpg
 
Изборът пада върху Тудор Владимиреску. Човек със селски произход, антифанариот, минал и през пандурските отряди, участвал в руско-турската война, присъствал дори и на Виенския конгрес и осъществил връзки с руски и етеристки кръгове. А също така и като собственик на неголяма област в Южните Карпати успява да забогатее отдавайки земя под аренди.
 
За негов пълномощник и заместник боерството назначава българина Димитър Македонски. Само ден след като двамата поемат от Букурещ за Олтения с мисия да разбунтуват пандурите там, князът на Влахия А.Суцу умира, най-вероятно отровен от боерите или етеристите. Набързо събраното боерско наместничество е признато от руския консул в страната.
 
Освен всичко друго Владимиреску се оказва и доста добър оратор. С пламенни речи той успява за кратко време и масово да вдигне на бунт и селяните и пандурите във Влахия, обещавайки им общо взето всичко, което искат. На пандурите – възвръщането на стария им отнет статус, а на селяните – премахването на десятъка и ангариите. Отделно и отхвърлянето на османската зависимост и тази от местната фанариотска църква. Въобще предложените от него програми за бъдещото управление на страната изобилстват от идеи за модерна реорганизация на обществото, търговията и въоръжените сили. Поради което и широките маси от преобладаващите ниски прослойки предимно твърдо застават зад него. Властта в княжествата е бързо и решително овладяна – Тудор победоносно влиза в Букурещ, а лидерът на също така разбунтувалата се етерия – Ипсилантис се настанява в Яш и установява контрол над Молдова.
 
Случва се обаче така, че руския цар не подкрепя в крайна сметка извършените без негово знание и позволение дръзки промени в княжествата. И че вместо очакваната на помощ руска армия, при тях ще пристигне единствено наказателната османска. Осъзнавайки това боерите замесени в заговора мигом духват за Трансилвания и тъй бързо надигналата се селска революция увисва във въздуха в този момент. За беда именно тогава настъпва разкол и между водачите й, най-вече заради фанариотската власт. Ипсилантис я подкрепя и разчита на нея, докато Владимиреску е неин твърд противник и желае да я унищожи. Макар и далеч по-прогресивен и превърнал се в народен месия Владимиреску изпада в по-неизгодна позиция. Османските войски влизат първо във Влахия. Тогава той мигом сменя плочата и отново вкарва ораторската си демагогия в действие изтъквайки, че бунтът не бил срещу османския васалитет, а изцяло срещу произвола на фанариотите и боерите. Като дори моли Портата да изпрати своя инспекция, която на място да провери престъпленията им спрямо недоволното население и сама да реши как ще бъде най-добре да се разреши проблема.
 
Започват преговори и дори изглежда, че е на път всичко да му се размине, но докато те протичат, арнаутите на крайно недоволния от тези машинации Ипсилантис, успяват да се доберат до Тудор и да го убият.
 
С това първата румънска революция приключва, година и три месеца след като е започнала – без никакви битки, без никакви постигнати успехи и реформи и с османска окупация. Тя е почти съвсем безкръвна, пострадват единствено имуществата на някои боери и едри търговци, разграбени от селската тълпа.
 
Но въпреки това и въпреки смъртта на народния вожд, по благоприятно стечение на събитията, в следващите години наближават тежки времена и за фанариотите и за Портата, което предстои отново да даде мегдан за нови пориви на свободата.
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!