Отиди на
Форум "Наука"
Р. Теодосиев

Криза в руския космически отрасъл.

Recommended Posts

On 10/24/2017 at 19:46, Du6ko said:

(Второй пуск с космодрома ВОСТОЧНЫЙ запланирован на ноябрь 2017 года.

Скоро ще избият капиталовите разходи с тия темпове....

 

Поредните злоупотреби:

 

Цитирай

Из бюджета исчезла информация о 47-ми миллиардах рублей, которые должна перечислить госкорпорация Роскосмос
Как пишет РБК, это задолженность по доходам, которые были получены еще Федеральным космическим агентством, предшественником Роскосмоса, от иностранных контрагентов. Летом госкорпорация обещала отдать деньги государству, однако позже попросила исключить эту сумму из прогноза доходов, — пишет газета на данные Счетной палаты. Обоснование решения Роскосмоса палата не приводит. Официальных комментариев издание пока не получало.
Между тем, новые поправки к бюджету были приняты думой во втором чтении сегодня, — отмечает РБК.
http://www.rbc.ru/economics/25/10/2017/59ef57ea9a794709b17d712c?from=newsfeed

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Как пишет РБК - Руская Бабка Казала на пазаря. Някога гръмко име сигурно нещо ката Руска Бизнес Компания.  Няма човек в Русия който да вярва на РБК. Между другото РБК ГО ФИНАНСИРА олигарха Михаил Похоров. Сестра му го ръководеше ) Ама Миша се отказа и РБК фалира . РБК по добре да си намери някоя друга рубла , навместо да се безпокои за РОССКОСМОС и Космодрумите на Русия ) Щом го е написала РБК значи е нещо поръчково пропагандно. Те са фалирали отдавна.

Долу горе зная руски. Прочетох съобщението 4 пъти. Някаква смес от думи абсолютно непонятно. Всяка дума сама за себе си е понятна. Самото съобщение непонятно. Явно в РБК са получили някоя рубла и са се натряскали до козирката.

Редактирано от Du6ko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Специалисти подготвят ускорителен блок Фрегат за полет от новия руски космодрум Восточний

26 октомври 2017 г. 16:10 ч. На 24-ти октомври специалистите от Роскосмос на космодрума Восточний преместиха ускорителен блок "Фрегат" от монтажно-изпитателния комплекс към станцията за зареждане с гориво и сгъстени газове. Преди това ускорителят успешно бе преминал през херметическите и електрическите изпитания.

Зареждането с гориво се провежда от 25-ти октомври до 13-ти ноември.

Напомням на читателите, че до края на годината трябва да бъдат проведени две изстрелвания от Восточний.  Едното ще включва ракета "Союз-2.1б", този модул "Фрегат" и руски спътник за дистанционно сондиране на Земята "Метеор-М" №2-1. Този старт ще трябва да е факт през ноември. След това през декември трябва да лети "Союз-2.1а" със спътниците "Канопус-В" №3 и 4.

Дебютното и единствено засега изстрелване от Восточний бе осъществено през пролетта на миналата година.

Космодрумът Восточний е най-мащабният космически проект, реализиран от Русия след разпадането на СССР. Тогава, в началото на 90-те години, космодрумът Байконур остана на територията на Казахстан и днес руснаците се принуждават да се съобразяват с друга страна, за да могат да изстрелват ракетите си. Восточний се намира в Амурската област на руския Далечен изток. В областта е локализиран ведомственият град Циолковски, където живеят работещите. Космодрумът засега е екипиран с модерна стартова площадка за ракетите от семейството "Союз 2", а от 2021 година нататък трябва да заработи и площадката за ракетите от ново поколение "Ангара".

Поради финансови затруднения обаче в близко бъдеще от Восточний ще бъдат провеждани само безпилотни стартове, а преместването на инфраструктурата от Байконур на Восточний за пилотирани полети изглежда непосилно за Русия, поне на този етап. Затова и разработката на новия кораб "Федерация", който ще бъде изстрелван с ракета "Сункар", ще се концентрира върху Байконур - поне през близките няколко години.

Източник: Роскосмос

Fregat-Vostochny.jpg

На снимката: Специалисти подготвят ускорителния блок "Фрегат" за полет от Восточний (Роскосмос)

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/1947-2017-russia-preparing-fregat-vostochny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 19 часа, Du6ko said:

Как пишет РБК - Руская Бабка Казала на пазаря. Някога гръмко име сигурно нещо ката Руска Бизнес Компания.  Няма човек в Русия който да вярва на РБК. Между другото РБК ГО ФИНАНСИРА олигарха Михаил Похоров. Сестра му го ръководеше ) Ама Миша се отказа и РБК фалира . РБК по добре да си намери някоя друга рубла , навместо да се безпокои за РОССКОСМОС и Космодрумите на Русия ) Щом го е написала РБК значи е нещо поръчково пропагандно. Те са фалирали отдавна.

Долу горе зная руски. Прочетох съобщението 4 пъти. Някаква смес от думи абсолютно непонятно. Всяка дума сама за себе си е понятна. Самото съобщение непонятно. Явно в РБК са получили някоя рубла и са се натряскали до козирката.

Само минавам да ти го довтъкна:

 

Задолженность выявлена Счетной палатой, в заключении ведомства на поправки в федеральный бюджет 2017 года поясняется, что речь идет о долгах «Роскосмоса» по доходам от иностранных контрагентов. Средства были получены предшественником госкорпорации — Федеральным космическим агентством.

В июне Минфин России заложил в бюджет 46,9 миллиарда рублей в счет погашения задолженности агентства. Это было сделано на основании обещаний «Роскосмоса» вернуть средства летом, уточняют аудиторы. Однако в августе госкорпорация попросила Минфин исключить эту сумму из прогноза доходов.

В Счетной палате отмечают, что Минфин тем не менее не скорректировал оценку поступлений от «Роскосмоса» в федеральный бюджет. «Сделать вывод о сохранении в составе прочих неналоговых доходов федерального бюджета поступлений за счет погашения задолженности прошлых лет по международным договорам Федерального космического агентства в размере 46,9 миллиарда рублей не представляется возможным», — говорится в заключении.

Как отмечает Счетная палата, в законопроекте о поправках в бюджет 2017 года не приводится детализация прочих неналоговых доходов, в числе которых должен находиться возврат долгов «Роскосмоса». При этом в летних поправках такая детализация была, как есть она и в законопроекте о бюджете на 2018–2020 годы.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 часа, piston79 said:

Само минавам да ти го довтъкна:

 

Задолженность выявлена Счетной палатой, в заключении ведомства на поправки в федеральный бюджет 2017 года поясняется, что речь идет о долгах «Роскосмоса» по доходам от иностранных контрагентов. Средства были получены предшественником госкорпорации — Федеральным космическим агентством.

В июне Минфин России заложил в бюджет 46,9 миллиарда рублей в счет погашения задолженности агентства. Это было сделано на основании обещаний «Роскосмоса» вернуть средства летом, уточняют аудиторы. Однако в августе госкорпорация попросила Минфин исключить эту сумму из прогноза доходов.

В Счетной палате отмечают, что Минфин тем не менее не скорректировал оценку поступлений от «Роскосмоса» в федеральный бюджет. «Сделать вывод о сохранении в составе прочих неналоговых доходов федерального бюджета поступлений за счет погашения задолженности прошлых лет по международным договорам Федерального космического агентства в размере 46,9 миллиарда рублей не представляется возможным», — говорится в заключении.

Как отмечает Счетная палата, в законопроекте о поправках в бюджет 2017 года не приводится детализация прочих неналоговых доходов, в числе которых должен находиться возврат долгов «Роскосмоса». При этом в летних поправках такая детализация была, как есть она и в законопроекте о бюджете на 2018–2020 годы.

С две думи - спукана им е работата на Роскосмос. Руснаците така и така понятие си нямат от космос и ракети. Поне да вземат пример от напредналите демократични държави - да си НАРЕЖАТ ракетите и да си КОНСЕРВИРАТ техниката. 

:ab:

Нещо  Р Б К    

Смена собственника[править | править вики-текст]
В результате мирового экономического кризиса, начавшегося в 2008 году, компания (РБК) понесла серьёзные потери от инвестиций в ценные бумаги и стала не в состоянии обслуживать свою задолженность, в результате чего часть акций из залога перешла в собственность банков. В это время руководством компании был осуществлён ряд сделок, в результате которых «РБК» потеряла контроль над телеканалом «РБК-ТВ», информационным агентством «Росбизнесконсалтинг», газетой «РБК daily».

В июле 2009 года акционеры «РБК» договорились с группой «Онэксим» Михаила Прохорова о покупке последней дополнительной эмиссии в 51 % акций компании за $80 млн, половина которых пойдёт на покрытие долгов. Вопрос о выводе активов рассматривается в суде[8]. Общий долг «РБК» на конец августа 2009 года оценивался кредиторами компании в $207 млн[9]. В июне 2010 года сделка была завершена: «ОНЭКСИМ» за $80 млн выкупил дополнительную эмиссию компании «РБК ТВ Москва», контролирующей большинство активов «РБК»[10].

К 2015 году совокупные продажи холдинга достигли чуть больше пяти миллиардов рублей, EBITDA группы компаний достигла 426 миллионов рублей. Тем не менее чистый убыток группы составил 1,58 миллиарда рублей, долгосрочный долг вырос до 17 миллиардов рублей (263 миллиона долларов[7]).

Новый владелец (2017 — н.в.)[править | править вики-текст]
В мае 2017 года в ФАС было подано ходатайство о покупке 65,43 % акций медиахолдинга структурами предпринимателя Григория Берёзкина, планировавшем объединить покупку на корпоративном уровне с контролируемыми газетами «Комсомольская правда» и «Metro»[32][33]. К концу месяца одобрение ведомства было получено[34], в июне по неназванной цене были приобретены 65 % акций и долговые обязательства РБК[31].

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 1 час, Du6ko said:

С две думи - спукана им е работата на Роскосмос.

 

С две думи - да...

И, апропо, никой не го интересува РБК чия собственост е.... Както се вижда, контатациите са на одитора...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Русия има план да конкурира СпейсЕкс, но може би вече е късно...

13 ноември 2017 г. 19:20 ч. През 2013 година Русия изглеждаше здраво стъпила на комерсиалния спътников пазар - страната обслужваше половината изстрелвания на частни фирми. Тази роля изглеждаше непоклатима. Днес, четири години по-късно, ситуацията е различна: с развитието на комерсиалните превозвачи в САЩ вече Русия не е на водещо място. Засега страната е осъществила 17 полета, но едва около една трета е за нуждите на частни фирми - всички останали са за нуждите на руското правителство или за "Международната космическа станция". От друга страна СпейсЕкс има 16 полета, от които 11 са за комерсиални купувачи. А СпейсЕкс е само една от частните компании в Америка...

Застрашена от това да загуби ролята си на пазара, руската корпорация "Енергия" има план за бързо развитие на нова ракета "Союз 5". Още до края на тази година трябва да е завършен предварителният дизайн, а ракетата трябва да стъпи на пазара до 2021 година. Освен че ще трябва да започне да извежда и новия пилотиран кораб "Федерация", "Кремъл разглежда тази ракета от ново поколение като руския отговор към американското предизвикателство на комерсиалния пазар по изстрелванията, което от своя страна прави разработката на "Союз 5" изключително спешна", пише журналистът Анатолий Зак (източник).

Но планът на Русия да конкурира СпейсЕкс има един съществен недостатък, коментира журналистът Ерик Бергер за Арс Текника (източник). Казано накратко, руснаците разчитат, че СпейсЕкс ще останат в настоящето си положение в периода между днес и 2021 година. Но е възможно това да не е така. Само преди четири години Илон Мъск изстрелваше първоначалната си невъзвращаема ракета "Фолкън 9" с капацитет на товароподемността от 10.5 тона в околоземна орбита. Днес лети четвъртата модификация на "Фолкън 9", а от догодина ще дебютира петата и окончателна с акцент върху възвращаемостта и капацитет от 23 тона в околоземна орбита. Дори и последният вариант на "Фолкън 9" да постигне само скромен успех, когато "Союз 5" извърши първия си полет през 2021 година, тази руска ракета няма да се конкурира с вариант на "Фолкън 9" на цена от $60 милиона долара и известно изоставяне от графика. По-скоро изглежда, че СпейсЕкс ще може да изстрелва ракетата си почти по поискване,  и то за фракция от настоящата цена.

Така може би руснаците вече са безвъзвратно закъснели...

federatsiya-spacecraft.jpg

Пилотираният космически кораб на Русия "Федерация" от ново поколение - макет. Той ще бъде извеждан в орбита от ракета "Союз 5". Снимка: Роскосмос

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/1965-2017-russia-spacex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Всичко това е отлично. Жалкото е само че тия така наречени комерсиални полети на частни фирми са за сметка на данъкоплатците. Реално правителството решава за полетите. Според парите. Даже ако Русия , Китай или Индия предложат полети за хиляда рубли , юани или рупии все едно САЩ или ЕС отгоре могат да решат така наречените комерчески американски или западни фирми да извършат полети. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Спътникът Метеор-М №2-1 беше прикачен към ускорителния блок Фрегат. Второто изстрелване от космодрума Восточний наближава!

20 ноември 2017 г. 17:00 ч. Роскосмос оповести (източник), че на 17-ти ноември бяха завършени процедурите по прикачването на изкуствения спътник "Метеор-М" №2-1 към ускорителния блок "Фрегат". Изстрелването на хидрометеорологическия спътник е планирано за 28-ми ноември.

Това се очертава да бъде второто изстрелване от новия руски космодрум Восточний, който през април миналата година официално започна дейност с благополучното излитане на ракета "Союз 2" и гама-лъчевия астрономически спътник "Михаило Ломоносов". Общо два полета са планирани за 2017-та година, единият през ноември с "Метеор-М" №2-1, а другият през декември със спътниците "Канопус-В" №3 и 4.

Безспорно строежът на Восточний е най-мащабният, скъпоструващ и амбициозен проект на руската космонавтика след рухването на СССР. Когато Съюзът се разпадна в началото на 90-те години, историческият космодрум Байконур, откъдето е излетял първият космонавт Юрий Гагарин и множество други важни мисии, остана на територията на новата държава Казахстан. Също както в САЩ някои хора се дразнят на това, че американските ракети "Атлас 5" работят с построени в Русия двигатели, така и в Русия се дразнят, че за да провеждат космическите си проекти, сега трябва да се съобразяват с чужда държава. Ето защо толкова много пари и усилия бяха вложени в строежа на изцяло нов космодрум в Далечния Изток, който си е част от Русия и така руснаците могат да скъсат с тази дразнеща за тях зависимост.

Тепърва предстои да видим доколко Восточний ще бъде успешен. Едно е ясно - Русия планираше постепенно да измести всички полети от Байконур към новия космодрум, както безпилотни, така и пилотирани. Сега обаче тази опция изглежда твърде скъпа и в близко бъдеще ще бъдат провеждани само безпилотни стартове, вероятно това включва полети и на роботизирани автоматични станци до Луната. Строежът на новата ракета "Союз 5" и пилотирания космически кораб "Федерация", който ще замени стария ПК "Союз", ще бъде фокусиран основно върху Байконур, тъй като там се намира цялата налична инфраструктура за подготовка на космонавти.

2017-meteor-attached-fregat-ws.jpg

Снимка от прикачването на спътника "Метеор-М" №2-1 към ускорителния блок "Фрегат". Снимка: Роскосмос

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/1973-2017-approaching-second-vostochny-launch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ракетата Союз-2.1б беше сглобена и е готова за извеждане на стартовата площадка на космодрума Восточний

3 ноември 2017 г. 17:15 ч. Роскосмос днес съобщи (източник), че космическата ракета "Союз-2.1б" е вече изцяло сглобена и е готова да бъде изведена на стартовата площадка на космодрума Восточний.

Извеждането е планирано за сутринта на 25-ти ноември, а самото изстрелване ще бъде проведено на 28-ми ноември 2017 година. Това ще е второто излитане от новия руски космодрум Восточний, който беше въведен в експлоатация през пролетта на миналата година. Ако всичко мине наред, "Союз-2.1б" ще изведе в орбита ускорителен блок "Фрегат" и руски спътник за дистанционно сондиране на Земята "Метеор-М" №2-1.

2017-second-voscochny-rocket-assembled.j

В готовност за полет! Втората ракета "Союз 2" беше сглобена за изстрелване от космодрума Восточний. Снимка: Роскосмос

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/1978-2017-rocket-assembled-vostochny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Космическата ракета Союз-2.1б беше изведена на стартовата площадка на космодрума Восточний

2017-25-november-soyuz-rolled-out.png

Снимка от днешното извеждане на ракетата "Союз-2.1б" със спътника "Метеор-М" №2-1. Photo credit : Roscosmos

25 ноември 2017 г. 14:15 ч.

Светослав Александров. Днес, на 25-ти ноември 2017 година, космическата ракета "Союз-2.1б" беше изведена на стартовата площадка на космодрума Восточний и приведена във вертикално положение.

Изстрелването е планирано за 28-ми ноември в 07:41 ч. българско време. Ако всичко мине наред, ракетата ще изведе в орбита хидрометеорологическия руски спътник "Метеор-М" №2-1. Като вторичен полезен товар ще летят и малките спътници "Бауманец-2", "LEO-Vantage", "AISSat", "IDEA", "SEAM".

Това ще е второто изстрелване от новия руски космодрум Восточний, която беше въведен официално в експлоатация през пролетта на 2016-та година. Восточний е най-мащабният космически проект, предприет от съвременна Русия и е обусловен от това, че след разпадането на СССР историческият космодрум Байконур, откъдето навремето са излитали Гагарин и първите космонавти, остана на територията на Казахстан. Така Русия остана в неприятното положение да се съобразява с чужда държава.

Руската космонавтика премина през тежки изпитания и кошмарни провали, но Восточний дава повод за оптимизъм. Един бърз поглед към новия космодрум показва, че и в Русия нещата вече са се променили и че модернизацията, макар и със закъснение, е пристигнала и там. Не говорим само за лъскави сгради и нови съоръжения. В продължение на десетилетия съветските инженери е трябвало да се борят с лошото време и да работят на открито, за да обслужват космическите ракети преди старта. На Восточний тези времена вече са в историята - построена е т.нар. Мобилна кула за обслужвания. Кулата може да обгръща цялата ракета и е съвместима с носителите "Союз-2.1а", "Союз-2.1б" и "Союз-2.1в". Екипирана с асансьори, кранове, вентилация и климатични системи, кулата дава възможност на работещите да се трудят защитени от прищевките на метеорологичните условия до последния момент, непосредствено преди старта.

За допълнителна информация: Роскосмос

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1980-2017-25-nov-soyuz-rolled-out

Share this post


Link to post
Share on other sites

АВАРИЯ: Руска ракета Союз-2.1б излетя от космодрума Восточний, но няма контакт със спътника Метеор-М №2-1

2017-28-november-soyuz-launches-vostochn

Днешното изстрелване бе второто, проведено от новия руски космодрум Восточний. Снимка: Роскосмос

28 ноември 2017 г. 12:40 ч.

Светослав Александров. Днес в 07:41 ч. българско време от новия руски космодрум Восточний излетя космическата ракета "Союз-2.1б" с ускорителен блок "Фрегат", основен спътник "Метеор-М" №2-1 и още 18 малки спътника.

Девет минути и двадесет и три секунди след началото на полета беше потвърдено отделянето на "Фрегат" от тристепенната ракета-носител в първична орбита. Полетът първоначално беше обявен като успешен (източник: Роскосмос). Руските медии оповестиха (източник), че вицепремиерът Дмитрий Рогозин е поздравил екипа във връзка с благополучното изстрелване.

Радостта обаче се оказа кратка, а успехът - обявен по-рано, отколкото е трябвало... Няколко часа по-късно медиите обявиха, че все още не е установен радиоконтакт с "Метеор-М". Роскосмос също потвърди, че е възникнала непредвидена аномалия - спътникът не се намира в целевата орбита.

До този момент не е ясно каква е причината за провала, а понастоящем специалистите анализират постъпилата информация. Според Интерфакс (източник), които се позовават на свой осведомител от ракетно-космическия отрасъл, има човешка грешка - по време на първото запалване на двигателите на блока "Фрегат" той не е бил в нужната ориентация за извеждане в орбита, поради което блокът заедно с прикачените към него спътници паднали в Атлантическия океан.

ТАСС от своя страна се позовават на друг източник, според който първото включване на двигателите на "Фрегат" се е случило според плана в точния момент, но не е ясно дали е завършило в точното време или е било прекратено предварително. Възможно е блокът да се е взривил.

Каквато и да е причината за аварията, тя нанася сериозен удар върху руските космически планове, още повече, че космодрумът Восточний е най-мащабният руски космически проект след разпадането на СССР. Тогава старият космодрум Байконур остана на територията на Казахстан, а за да могат да провеждат свои полети, руснаците трябва да се съобразяват с чужда държава. Строежът на Восточний започна след 2007 година в Амурската област, на мястото на изоставената ракетна площадка Свободний. Днес той е оборудван с модерна и съвременна техника, а на 28-ми април 2016 година беше проведено първото  изстрелване. Днешното бе второто, а до края на 2017-та беше предвиден още един полет. Не е ясно как ще се отрази аварията на по-нататъшния график.

Това не е първият проблем, възникнал с ускорителен блок "Фрегат" този месец. В началото на месец декември трябваше да излети ракета "Зенит" с блок "Фрегат" и анголски спътник "Ангосат-1", но по време на наземната подготовка и зареждането на "Фрегат" с гориво преди няколко дни възникнаха проблеми с клапаните. Сега стартът е насрочен за 26-ти декември, но е възможно покрай днешната авария да бъде изместен и за по-нататък през 2018 година.

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1982-2017-soyuz-21b-failure

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.roscosmos.ru/24377/

Удар след удар, изоставащи графици  и въпреки това анголските спътници и американсикте и немските космонавти фърчат с руски раекти. Направо се чудя защо не летят с американски, анголски и нески космически паратати а с руски които имаат криза и проблеми с графиците.

ЦПК. ЭКЗАМЕНАЦИОННАЯ СЕССИЯ ЭКИПАЖЕЙ МКС-54/55 ПОДХОДИТ К ЗАВЕРШЕНИЮ

27.11.2017 10:24

Участники основного и дублирующего экипажей 54/55-й длительной экспедиции на МКС – Антон ШКАПЛЕРОВ, Скотт ТИНГЛ и Сергей ПРОКОПЬЕВ, Александр ГЕРСТ соответственно – успешно сдали экзамен по ручному управляемому спуску на тренажёре ТС-7.

Экзаменационный билет состоял из двух частей по четыре режима – для командира и бортинженера.

300px-Scott_D._Tingle_official_portrait.

Скотт Дэвид Тингл

Scott David Tingle

США

:)

282-Obratnyj-otschet.jpg

Рано или късно, САЩ, Ангола и Германия ще могат да летят със собственни разработки, а не да ползват руски ракети. 

:)

300px-Alexander_Gerst_-_Neutral_Buoyancy

Александр Герст

Alexander Gerst

Германия

Двамата руски , американският и немският космонавт си взеха успешно изпитите и зачетите по всички програми и скоро ще могат да полетят. 

Стискаме палци ,  надяваме се че след като са си взели изпитите и зачьотите американският и немският космонавт да излетят :)

Редактирано от Du6ko

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.roscosmos.ru/24380/

РКС. КОСМОДРОМ ВОСТОЧНЫЙ БЕРЕТ НА УПРАВЛЕНИЕ РОССИЙСКИЕ СПУТНИКИ

27.11.2017 15:00
Строительство ВКИП велось с 2012 по 2016 год, он является одним из самых современных командно-измерительных пунктов Наземного автоматизированного комплекса управления (НАКУ) космическими аппаратами России. Он самый компактный из них, для его эксплуатации требуется меньше ресурсов, а его возможности выше, чем у других российских КИП, так как одновременно ВКИП решает задачи управления космическими аппаратами, получения информации со спутников ДЗЗ и измерительного комплекса космодрома.

Share this post


Link to post
Share on other sites

След провала: има ли бъдеще за новия руски космодрум Восточний?

2017-28-november-soyuz-launches-vostochn

Днешното изстрелване бе второто, проведено от новия руски космодрум Восточний... и то завърши с провал. Снимка: Роскосмос

28 ноември 2017 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Не ще и дума - днес е тъжен ден за руската космонавтика. След дълги години строителство и усилена реклама днес от новия  космодрум Восточний бе проведено второто изстрелване с руски хидрометеорологичен спътник и още 18 малки спътника, някои от които за нуждите на западни комерсиални фирми. Изстрелването завърши с провал и не беше установен контакт с нито един от тези спътници. Време е да си зададем въпроса: какво е бъдещето на космодрума Восточний?

За да потърсим отговор на този въпрос, ще трябва да се върнем десет години назад във времето. Нека си спомним каква беше обстановката през 2007 година. СпейсЕкс провеждаше полетите на първите си ракети "Фолкън 1" и те завършваха с провал. Илон Мъск беше осмиван в медиите. Русия все още беше лидер в световните спътникови изстрелвания. Не просто лидер - страната беше ненадмината! Статистиката за 2007 година бе следната: от общо 68 орбитални полета цели 26 бяха руски, едва 19 американски и 10 китайски, останалите - на други държави.

Сега сме в края на 2017-та година. От януари досега са проведени 79 полета. Абсолютен лидер е САЩ с 27 изстрелвания, Русия е на второ място с 18, а Китай е на трето - с 14. От американските изстрелвания цели 16 са на СпейсЕкс - т.е. една-единствена фирма догонва Русия. Какво се случи? Защо руснаците така изостанаха?

Нека пак да се върнем през 2007 година, защото тогава не само СпейсЕкс започна да набира скорост. Същата година Владимир Путин подписа директивата за строежа на новия руски космодрум Восточний.

Основната идея за строежа на Восточний беше следната: Русия трябваше да намали зависимостта си от Казахстан, тъй като след разпадането на СССР историческият руски космодрум Байконур остана на казахстанска територия. За строежа на Восточний беше избран Амурският регион в руския Далечен изток, който в началото на новото хилядолетие попадна под силното икономическо влияние на Китай и Япония и поради това Русия се надяваше да премести там индустриалните си центрове. Така можем да заключим, че решението за Восточний беше взето преди всичко от политическа гледна точка, без да е задължително съобразено с икономическите възможности на Русия.

Ето какъв беше първоначалният план за развитието на Восточний:

-до 2010 година: предварителни проучвания

-между 2010 и 2015 година: строителство: пътища, жп линии, електрическа инфраструктура и водоснабдяване, стартови площадки

-2015 г. - първо изстрелване от новия космодрум в безпилотен режим

-2018 г. - първо пилотирано изстрелване на нов руски космически кораб

-2020 г. - преместване на цялата пилотирана програма от Байконур на Восточний.

Восточний трябваше да е нещо повече от обикновен космодрум - той щеше да се превърне в центъра на бързо развиващата се космическа програма на Русия. Оттук трябваше да се изстрелват новите роботизирани и пилотирани мисии до Луната и Марс.

Годината е 2017-та. До този момент са проведени едва две изстрелвания - едното успешно, през 2016 г., с ракета "Союз" и научен спътник "Ломоносов". Другото беше днес, на 28-ми ноември и то завърши с провал. Далеч сме от първоначалните представи за Восточний. Всъщност трябва да признаем, че дори и днешният полет да беше успешен, въпросите и съмненията около космодрума щяха да останат. Какво представлява днес Восточний? Защо изглежда такъв, какъвто е?

Според предварителните проучвания Восточний трябваше да бъде екипиран със стартови площадки за новата пилотирана руска ракета "Рус-М". Тази ракета беше предложена от РКК "Енергия" през 2009 година, но си остана само на чертожната дъска и никога не бе пристъпено към разработването й. През 2011 година новоизбраният ръководител на Роскосмос Владимир Поповкин оповести, че няма нужда да се прави "Рус-М" - възможностите й биха се доближавали до тези на ракетите от семейството на "Ангара", които по това време бяха разработвани в продължение на близо 20 години и времето за първите им полети наближаваше. Така беше взето решението, че в основата на новите руски проекти ще са ракетите "Ангара", като ще бъде създаден специален вариант за пилотирани цели "Ангара-5П" (буквата "П" идва от "пилотиран"). Дотук хубаво, но към тогавашния момент имаше два съществени проблема: единият е, че единствената стартова площадка за "Ангара" се намираше на северния военен космодрум в Русия на име Плесецк, а другият е, че ракетата все още не беше летяла, включително поради отлагания на строежа на стартовата площадка на Плесецк. В крайна сметка два тестови полета бяха проведени през 2014 година. Досега са и единствените.

Към 2012-та година във Восточний вече бяха наляти милиарди рубли, а забавянията бяха налице. Някои от руските министерства описваха космодрума с думата "дългострой" - т.е. необоснован проект в състояние на безкраен строеж.

С избирането на "Ангара" за основна ракета на руската програма излезе наяве важен факт - ако тепърва щеше да се прави стартова площадка за нея на Восточний, нямаше начин да се изпълни политическата заръка за добютен полет през 2015 година. Така през 2012 година от немай къде Поповкин реши първата площадка на Восточний да е за съществуващите ракети "Союз 2" - просто за да може нещо да излети до 2015 година, каквото и да е, само и само да се изпълни заръката на Путин. Има много подробна статия на сайта на Анатолий Зак Russian Space Web относно взимането на решение за площадка за "Союз" (източник), но няма да я преразказвам в подробности. Само ще спомена, че днес, шест десетилетия след полета на първия изкуствен спътник "Спутник 1", Русия развива космонавтика в 21-ви век с 60-годишни ракети от семейството "Семьорка".

Тук трябва да отбележа, че руснаците се справиха доста добре и изпълниха плана само с три-четири месеца закъснение. Е, първият полет от Восточний беше проведен не през 2015 година, а през април 2016 година. Рядко космическите проекти се изпълняват толкова бързо и без съществени отлагания. Адмирации! Но е факт, че засега от Восточний могат да се провеждат единствено полети на руските ракети от семейството "Союз 2", при това само в безпилотен режим. Стартова площадка за "Ангара" ще има едва след няколко години.

Междувременно времената се промениха - настъпи кризата в Украйна, САЩ наложиха санкции на Русия, бюджетът на Роскосмос беше драстично съкратен... и се стигна до поредните промени на плановете. За тях писах на страниците на КОСМОС БГ по-рано през годината - Русия ще се откаже от използването на ракети "Ангара" за пилотирани цели, а новите кораби "Федерация" ще използват ракета "Сункар" (известна още като "Союз 5"). Тази ракета е производна на "Зенит". Стартова площадка за "Ангара" на Восточний ще има, но ще е само за безпилотни мисии. Що се касае до пилотираните полети... ами засега ще се провеждат от Байконур, защото само там има необходимата инфраструктура. Пилотирани полети от Восточний? Ще се мисли за тях едва през втората половина на следващото десетилетие след пристъпването към строежа на свръхтежка ракета - т.е. бихме могли да ги видим чак след 2030 година.

Така Русия дава заден ход за Восточний, който днес си остава космодрум с единствена стартова площадка за ракети "Союз 2".

Струва си да зададем въпроса: какъв е икономическият смисъл от Восточний в настоящия му вид? Говорим за икономическия смисъл, не за политическия. Политическите цели са ясни и бяха упоменати в началото на статията - независимост от Казахстан и развитието на местната индустрия. Какъв е икономическият смисъл, сиреч - каква ще е пазарната полза на Русия от съществуването на Восточний?

Ето каква е обстановката към днешно време: освен на Восточний, стартови площадки за "Союз" има на следните космодруми: на Плесецк (за военни стартове на Русия), на Байконур (за пилотирани стартове), на Куру във Френска Гвиана (които се използват за нуждите на европейската космонавтика). Тук трябва да подчертаем следното: колкото и да говорят руските политици за зависимост от Казахстан и затова, че Байконур е в чужда държава, бъдещето на стария космодрум е оптимистично: той е под аренда чак до 2050 година, тъй че ще сме свидетели на полети от него още дълго време. Байконур няма да си отиде скоро, там се намират стартовите площадки и на други важни за Русия ракети като "Протон", докато всякакви кроежи за нови площадки и нови ракети не напускат чертожните дъски или се осъществяват с десетилетни забавяния.

Не става ясно как Русия ще рекламира Восточний пред западните фирми и защо те биха предпочели да изстрелват от това място - освен ако няма отстъпки в сравнение с полетите от други космодруми. Но това изглежда безсмислено - нещо повече, в случая географското местоположение има значение - товароподемността на ракетите "Союз" от Восточний е много по-малка от тази на същите ракети, но изстрелвани от Куру във Френска Гвиана.

Това не означава, че комерсиални полети няма да има изобщо - през 2018, 2019 и 2020 година ще бъдат проведени изстрелвания за британската компания OneWeb, която ще предоставя интернет услуги. Ще го има и традиционният превоз на малки спътници от типа CubeSat, каквото имаше и при днешния полет.

Междувременно пазарът на изстрелвания се променя - частните компании в САЩ и Западна Европа тепърва ще се развиват. СпейсЕкс вече влезе в разгара си - компанята има зад гърба си десетки успешни изстрелвания и съвсем малко провали. От друга страна ракетите на Русия летят все по-рядко, а провалите зачестяват.

Има ли бъдеще Восточний? Вероятно да - особено ако руското правителство продължи да подкрепя космодрума и има поне скромен комерсиален интерес. Но по всичко изглежда, че това ще е рядко използван космодрум, а Русия ще продължи да изостава от съвременните тенденции. Засега страната върви по пътя на Португалия от времето на Великите географски открития - португалските мореплавания от 15-ти и 16-ти век са били едни от най-престижните в световен мащаб. Въпреки това след столетия Португалия започнала да изостава в тази област. Русия няма да изчезне от космическата сфера и все още би могла да бъде полезна - но ще заема все по-второстепенно място.

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/1983-2017-future-of-vostochny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 5 часа, Du6ko said:

Удар след удар, изоставащи графици  и въпреки това анголските спътници и американсикте и немските космонавти фърчат с руски раекти. Направо се чудя защо не летят с американски, анголски и нески космически паратати а с руски които имаат криза и проблеми с графиците.

 

В първата част от изречението си си казал очевидна неистина. Анголският спътник ще лети през декември със Зенит, която е украинска ракета. 

Поне се старай да си точен. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Практически всички големи проекти са дългострои. Даже в немските страни където ужким всичко е точно и тип топ. Например често по немски телевизии се обсъждаше Берлинското летище, гарата в Щутгарт, Виенското летище. Срока няколко пъти бе удължаван, разходите в пъти нарастнаха, голяма част от строителството зачеркната. Например навместо 2 нови писти Виенското летище придоби една нова писта и сега са 3 а не 4. Проекта за общо мега летище - Виена - Братислава бе зачеркнат. Но трагично ли е това ? Мисля не. Вярно е ние данъкоплатците платихме, но хората от Берлин, Щутгарт и Виена си летят и пътуват. Обяснението за тия мега проекти бе че летищатата за самолети и огромни гари - автогара не са масов продукт а се единични проекти и е сложно да се каже предварително какви са цените и сроковете. Така , че да не се притесняваме. Ако искаме да пътуваме със самлети, влакове, автобуси или ракети и ако си платим ще пътуваме и летим без проблеми. Нужно е само БЕЦАЛЕН и всичко е ОК. 

Космодрума Восточный е доста на север и разбира се икономически не много изгоден. Много по- изгодно е да се лети от Френска Гвинея, Флорида или Казахстан. Да ама не е лошо да си имаш свой космодрум и да не зависиш тотално от Франция, Гвинея, САЩ или Казахстан, колкото и приятелски, братски и страни с пазарна икономика да са. На прримера с И Маск знаем колко пари струват сказките за невидимата ръка на пазара.  

Спомням си едно време когато бях дете какъв шум се вдигна , когато ГФР ( така нарчиахме ФРГ) и Конго Киншаса ( така наричахме Заир) щяха да правят космодруми и друга инфраструктура на Екватора в Конго. Голям шум, взеха се едни пари пропаднаха за едно пфшик.... въздух под налягане

Някога космическите изследвания бяха супер топ технологии. Беше време когато за пари не можеха да се купят космически технологии. Те и сега са си такива, ама постепееннно тези технологии стават все по разпространени.  Напълно възможно е, след време страни като Турция, Пакистан, Австралия, Бразилия да стигнат днешшното ниво на Китай и дори САЩ и РФ. Доколкото ми е известно Индия, ЕС, КНДР и Япония вече изстрелват свои космически ракети и апарати , макар без хора и с взаимствания от Русия и другите страни от голямата тройка - САЩ и КНР. 

Трябва ли това да ни плаши или радва няма значение. Космическите изследвания ще са нещо като атомното оръжие. Реално материално или  потенциално теоретически все повече страни могат да го имат но на различно ниво. Да се говори за свободен пазар там е смешно. Ако една страна налива средства в набедена за частна фирма фирма, друга си строи космодрум едва ли не на полярния кръг ясно е че не става въпрос за пазарни решения. Макар че и пазара играе някаква роля. 

Можем да спорим до утре какъв е делът на Пазара и какъв на Политическата целесъобразност. Дали е 50 - 50 % или 70 - 30 % и в чия полза са 70 % ? Спора ще е доста сложен и безсмислен. 

Големия проблем на руската космическа програма беше че подизпълнителите рязко и безконтролно минаха в така наречени частни ръце от 90 години. Кражби на бюджетни средства в строителството и замяна на висококачественни детайли от евтини в електрониката и механиката се оказаха фатално тежки. Сега Роскосмос се опитва да компенсира и оправя калчищата . Ще отнеме време. Да се развали една работа е доста по лесно отколкото да се оправи. 

Редактирано от Du6ko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Запущенная сегодня утром с космодрома "Восточный" ракета "Союз-2.1б" упала в Атлантику вместе с 19 спутниками на борту. 

sputnik-5-620x330.png

Редактирано от vvarbanov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Отново съобщения от Ю Корея че днеска С Корея е изстреляла балистическа ракета. Северна и Южна  Корея са известни с разни бомбастични съобщения и слухове в разни области, ще се чуе дали е истина.

За това съобщи днеска агентството Yonhap според съобщение от Комитета на начальник щабовете на  Република Корея.

Редактирано от Du6ko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 часа, SAlexandrov said:

 

В първата част от изречението си си казал очевидна неистина. Анголският спътник ще лети през декември със Зенит, която е украинска ракета. 

Поне се старай да си точен. 

 

Основателя на  американската  компания SpaceX Илон Мъск нарече украинската ракета-носител  "Зенит" най - добрата след неговата ! Това заявление той направи по време на интервю с водещия на телеканала CNN Рейчъл Крейн на 22 юни 2017 година !

Редактирано от Du6ko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 часа, vvarbanov said:

Запущенная сегодня утром с космодрома "Восточный" ракета "Союз-2.1б" упала в Атлантику вместе с 19 спутниками на борту. 

sputnik-5-620x330.png

...това не пречи на неадекватът Рогозин да...

 

https://news.rambler.ru/tech/38525044-rogozin-pozdravil-raschet-vostochnogo-s-puskom-soyuza/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Виновникът на неуспешното изстрелване на ракетата "Союз-2.1б" с 19 спътника в космическия център "Восточник" е благовещенският епископ Лукиян.. Именно той беше този, който освети ракетата преди нейното изстрелване, но Союз-2.1б, заедно с всички сателити, падна в Атлантическия океан.

"Виновником неудачного запуска ракеты «Союз-2.1б» с 19 спутниками на космодроме «Восточный» назначили благовещенского епископа Лукиана. Именно он освящал ракету перед ее стартом.

"«Если человек нечто делает, а выходит плохо, то для него это вопрос задуматься, правильно ли он делает. Очень странно, что церковь вроде предоставляет услуги, но никогда не отвечает за качество этих услуг. В этом есть некоторая проблема», - заявил в эфире радиостанции «Говорит Москва» протодиакон Андрей Кураев." https://og.ru/techno/2017/11/28/93052

Православния храм св. Георги Победоносец е построен специално на Байконур и процедурата по освещаването е щатна.

Освещаването на ракети е професионална работа на църквата.За нея са заплатени 170 000 рубли ,тя е в гаранционен срок, има небесна защита и рекламацията към свещенника  за неправилно осветената ракета е валидна.Църквата носи отговорност за некачествено извършените услуги.

Православния храм св. Георги Победоносец е построен специално на Байконур и процедурата по освещаването е щатна. 

Ама не се научиха да осветяват ракети както трябва тия храма.Правилно казва Рогозин, че старта е успешен.Но по нататък всичко е в божиите ръце и зависи от проесионализма на свещенника.

 

 

main_900.jpg

97f7c3bfdd6c7dfa9cda805755fb122a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

А едно време се майтапихме с американските космически совалки...

29 ноември 2017 г. 08:00 ч. През последните няколко години всички се майтапят с непрекъснато отлаганите руски проекти и постоянно провалящите се руски ракети, докато същевременно напомнят колко бурно се разви американската космонавтика в лицето на частните фирми. Като че ли сме забравили, че не винаги беше така. Само преди около 10-15 години руските ракети бяха стабилни (поне що се касае до тези от семейството "Союз", ракетите "Протон" винаги са имали проблематични горни степени). Руските ракети летяха редовно и се знаеше, че ако американците се забавят в плановете си или претърпят някой провал, винаги може да се разчита на тях.

А пък космическите совалки бяха обект на всеобщо присмиване заедно с безкрайните им отлагания и проблеми. През 90-те години совалките летяха сравнително редовно - например в периода между 1997 и 1998 г. НАСА проведе общо 13 полета, от които само три претърпяха отлагания. Над 80% от космическите полети бяха реализирани навреме.

Но след катастрофата на "Колумбия" през 2003 г. и след последващото завръщане на совалките в експлоатация през 2005 г. подготовката им за полети беше жива мъка... Ръководството на НАСА непрекъснато се страхуваше да не стане още някоя катастрофална авария покрай постоянно падащите отломки от горивния резервоар върху орбиталния отсек. Бяха въведени строги мерки - преди всяко излитане имаше подробни инспекции дали не се е образувало някое ледено парче, което да не падне и да не счупи нещо. Метеорологичните условия трябваше да се перфекти. И птици не трябваше да летят наоколо, че да не ударят совалката. Преди всеки полет непрекъснато се скапваше някой компонент на совалката, което водеше до отлагане на старта и последващи ремонтни дейности. Понякога повредата беше толкова сериозна, че нямаше как да се извърши ремонт на стартовата площадка - а совалката трябваше да бъде изведена от нея и върната обратно в хангара ... което забавяше мисията с месеци.

Остарялата космическа совалка се беше превърнала в такава тежест и малцина си даваха сметка колко е наложително нейното пенсиониране, за да се развие космическата индустрия на САЩ. Дори и днес, когато американците търпят някои неудобства, като например че се налагат да пращат астронавти с руски кораби, се вижда, че пенсионирането на остарелите орбитъри е било правилното решение и добре че се е случило, за да може да изгреят на сцената играчи като СпейсЕкс, Блу Ориджин и други фирми.

Защото космическите совалки бяха живо олицетворение на всичките възможни недостатъци на централното планиране.

Първите планове за совалки били начертани още през 60-те години на миналия век. Основната им задача била ясна: те било да могат да излитат редовно от Земята до орбита и обратно, за да превозват хора и товар. Те трябвало да са евтини. Те трябвало да са възвращаеми и да заменят изцяло останалите невъзвращаеми ракети.

В края на 60-те и началото на 70-те години бюджетът на НАСА обаче бил съкратен драстично и за разработката на совалките агенцията се обърнала към военновъздушните сили на САЩ. Те се съгласили да помагат, но на цената на следните изисквания: совалката трябвало да има голям горивен резервоар и да може бързо да връща товар от орбита. Все пак военновъздушните сили имали нужда основно да пращат шпионски сателити и евентуално да могат да свалят такива на вражески държави като СССР.

От това решение се появила машина, която не удовлетворявала нуждите на НАСА. Тя била голяма, скъпа, крехка, чуплива. Действително имала голям резервоар и могла да извежда полезни товари и хора, но всички лоши решения на дизайна - странична монтировка, падащи отломки и прочие, били плод на този компромис. Космическите совалки не изпълнили нито една от оригиналните си задачи: полетите им били скъпи, летяли рядко и аварирали често - като две от авариите довели до загубата на 14 астронавти на НАСА.

Но какво се случило, когато се видяло, че совалките няма да изпълнят първоначалния си замисъл? Типично за централизираното управление, каквото е характерно за НАСА, започнало оправдаването за по-нататъшното тяхно съществуване. Все пак совалките били ужасно големи машини и вече са били въведени в експлоатация, което било аргумент срещу разработката на друг космически кораб. Фокусът се изместил върху самата им експлоатация и поддръжка, пък да летят докато могат. Впоследствие се намерила и задача за тях - да построят "Международната космическа станция". Но последствията във всяко друго отношение били катастрофални - НАСА загубила кадровия потенциал да разработва нови космически кораби и се превърнала от разработчик в потребител. Като резултат така и не бил създаден заместител навреме, а след катастрофата на Колумбия разработката на "Орион" се проточила до безкрай - което е една от причините днес американски астронавти да летят на руски ракети.

Но не било само това - когато има една основна и доминираща машина на пазара, всички се съобразяват с нея. Така е било и със совалката. Разработчиците на ракети изобщо не са се замисляли да продължат работата по възвращаемостта - единственият пример за опит за възвращаемост е бил космическата совалка - и се виждало, че не е много сполучлив, както и че машината е скъпа. И така ракетите си останали в продължение на десетилетия невъзвращаеми и скъпи ... и никой не се е борил да промени това.

Действително е трябвало совалката да си замине, за да освободи нишата за по-нататъшното развитие на частните компании. Днес това, което го виждаме в лицето на Илон Мъск или Джеф Безос е плод на новата космическа политика, при която държавните агенции само подпомагат частниците, но на проектен принцип - организира се конкурс и който спечели, той ще е подпомогнат. Дизайнът на ракетите и корабите е изцяло отговорност на частниците, а не е диктуван от НАСА.

Което ни връща на въпроса: защо навремето Русия доминираше ракетния пазар, докато САЩ изоставаше, а днес е обратното? Ами защото след разпадането на СССР руските ракетни предприятия имаха само един-единствен ход, за да се спасят - да се ориентират към пазара. Това се оказа правилното решение и скоро руснаците бързо завзеха тази ниша. Космическата политика на САЩ, обратно, беше силно централизирана докъм 2005 година. Едва с идването на Буш младши на власт се заговори за стимулиране на частниците, а политиката беше подкрепяна впоследствие и от администрациите на Обама, а сега и на Тръмп. Докато след 2005 година в Русия, напротив, започна отново епохата на силно централизираните проекти като например космодрума Восточний. Днес в САЩ съществува бизнес климат на нови космически компании. В Русия, обратното, бизнес климатът не е оптимален, а местните предприемачи са още в самото начало на своя път. И вместо да се върви към децентрализиране, се случва точно противното - старата агенция Роскосмос беше разформирована, а на нейно бясно бе създадена коскорпорация, която се мъчи да обедини под крилото си всички останали части на космическата индустрия.

Space Shuttle Ever Launches

Последният старт на космическа совалка, осъществен на 8-ми юли 2011 година. Photo credit : NASA TV

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/1984-2017-remembering-the-space-shuttle

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ракетата Союз се е провалила, защото софтуерът й не знаел, че лети от Восточний...

29 ноември 2017 г. 23:01 ч. Днес, ден след злополучния полет на ракета "Союз-2.1б" от космодрума Восточний, вече има яснота каква е причината, довела до провала. Журналистът Анатолий Зак от уебсайта RussianSpaceWeb.com се позовава на вътрешни източници, според които не е имало дефект на хардуера, а става въпрос за софтуерен гаф. Изненадващото и невероятното е, че софтуерът на блока "Фрегат" не е имал правилните настройки за новия космодрум Восточний, а са били ползвани старите настройки, типични за традиционните руски космодруми Байконур и Плесецк.

Като резултат от гафа след като "Фрегат" се е отделил от третата степен на ракетата-носител, блокът е променил ориентацията, понеже изчислил, че има голямо отклонение от планираната траектория. "Фрегат" запалил двигателя си, което се оказало самоубийствена маневра - вместо да достигне до правилната орбита, блокът заедно със спътниците влезли обратно в земната атмосфера.

2017-28-november-soyuz-launches-vostochn

Вчерашното изстрелване бе второто, проведено от новия руски космодрум Восточний... и то завърши с провал. Снимка: Роскосмос

 

http://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/1985-2017-vostochny-failure-causes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...