Отиди на
Форум "Наука"

Какви мерки биха намалили родноезиковата неграмотност?


Мерки за намаляване на неграмотността  

16 потребители са гласували

  1. 1. Какви мерки биха намaлили лингвистичната неграмотност?

    • Спазване на Конституцията - задължително образование за децата до 16 годишна възраст
    • Привличане на по-грамотни педагози в училищата и в университетите
    • Програми за стимулиране на четенето сред децата (например "Забавното четене" и "Деца четат на деца")
    • Стимули за учителите, работещи с деца от рискови групи
    • Финансиране на училищните библиотеки, за да могат те да закупят повече книги, учебници и учебни помагала
    • Въвеждане на нови образователни стандарти
    • Превръщане на училището в територия, харесвана и желана от учениците
    • Подкрепа на ученическия интерес към ученето
    • Иницииране на срещи между писатели и ученици
    • Осигуряване на достъп до възможности за обучение и завършване на образователна степен на лица, отпаднали от образователната система
    • Създаване на възможности за обучение по програма "Учене през целия живот" (Тази програма има няколко подпрограми - Коменски, Еразъм, Леонардо да Винчи, Грундвиг и др.)
    • Опростяване на граматическите правила на българския език
    • Назначаване на по-грамотни модератори в интернет форумите и фейсбук групите
    • Друго / Други
    • Ve4e ni6to nqma da pomogne!


Recommended Posts

  • Потребители
Преди 1 час, Самодива said:

Децата придружават родителите си, за да попълват молби, заявления и други документи в различните институции. Там на какъв език общуват, ако са толкова затворена общност?

В Столининово, което е най-голямото ромско гето на Балканите, се говори на турски, и общността е напълно "затворена", (Там не живеят българи, те се изселиха)

Иначе съм съгласен с вас в едно: в по-малките селища (градове и села) където населението и училищата са смесени, има грамотни деца, Разбира се, не съм убеден, че грамотните ромчета са мнозинство (говорим за гаусово разпределние), и все пак визирам и тези ромчета с майчин език небългарски

В тази връзка:

Мой приятел, живее с турска циганка (т.н. в науката "турски цигани"), която има деца и внуци от първия си брак с циганин; Децата и, и внучетата и живеят в едно село до Пловдив, което е смесено, Въпреки, че малките циганета българският език го говорят добре или отлично, не всичките могат да четат, пишат, или смятат (говоренето на език е едно, а литерацията, четенето и писането е друго).

13-годишната Блага, с нормално говорене на български (по-добро от това на някои българи, и справяне с наличния и речников фонд ) не може да чете на български,  не знае таблицата за умножение, и не може да събира и изважда.

Причите са горе долу-ясни: Родителите и са неграмотни, (както сама отеблязахте - майките и бащите на днешните ромски ученици са неграмотни), но най-важната за мен причина е, че делегираният бюждет в този му вид, и конституционната и правна рамка са нанесли непоправимите щети - учителите в селото Крислово са я оставили да се "саморазива", като си вземат парите за "бройката" и "щатните заплати", без оглед за това на какво са я научили. (Приятелят ми беше отишъл в училището и попитал защо това дете е толкова зле, и най важното - как минава от в по-горен клас, а отговорът е бил.. "вдигане на раменете")

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 179
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Преди 15 часа, nik1 said:

Още една малко по-"висока" топка: как ще задължиш едно алитератче турско циганче хорихане (или ромче дасикане) да се образова задължително до 16 -тата си година, ако не му осигуриш образование на родния му език, (защото българския то не го говори никъде, и говорейки и учейки го само в училище то не може да го овладее в достатъчна степен)

Не те разбрах. Твърдиш, че турците и циганите имат право да не учат български език и съответно е незаконно да имат такъв предмет в българските училища?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, dora said:

... това е като от куция да се очаква да скача овчарски скок, че и да го санкционират, ако не скача. При условие, че той първо трябва бавно и с много помощ първо да се научи да ходи...

Не вдявам за какво говорите. Никой не изпитва в училищата за неща, които не са преподадени. И българчетата отиват в училищата без да знаят нито една буква, лексика и т.н. Всички си "лазят" и "прохождат", сричат и четат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, vorfax said:

Не вдявам за какво говорите. Никой не изпитва в училищата за неща, които не са преподадени. И българчетата отиват в училищата без да знаят нито една буква, лексика и т.н. Всички си "лазят" и "прохождат", сричат и четат.

Българчетата - в смисъл на децата с майчин език български - нямат нужда първо да го научат, за да бъдат обучавани на него. Те вече го знаят.

Когато едно дете не разбира изобщо какво става в класната стая, какво му се говори и какво се изисква от него, то не може да участва в учебния процес. Следователно поседява-поседява, става му скучно и се отказва. Ако поседи там принудително, просто си седи, като с всеки изминал ден разликата между неговата компетентност и тази на учениците, които разбират какво им говорят, става все по-голяма: те научават нещо, то не. Което го деморализира допълнително: всички могат, аз не мога, защо изобщо да се опитвам. С това училището става и неприятно място, защото детето се чувства зле, сравнявайки се.

Особено пък ако и няма подкрепата на семейството си, то няма да участва в такъв учебен процес изобщо.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
1 hour ago, dora said:

Българчетата - в смисъл на децата с майчин език български - нямат нужда първо да го научат, за да бъдат обучавани на него. Те вече го знаят.

Не съм съгласен с няколко неща:

1. Българчетата знаели български език. Че тогава защо има най-много часове по БЕЛ в училищата и защо изобщо ги има?

2. Учениците билингви не разбират български език (сигурно съществуват изключения, просто не съм чувал за такова нещо някой да живее в България и да не може да говори и разбира български език) или изискват специално отношение за да се справят с материала. Да, дискомфортно е, така както и за децата, които нямат музикален слух, но учат музика, които не са естети, но изучават изобразително изкуство, които нямат логическо мислене, но изучават математика, които са дебели но ги изпитват по физическо възпитание.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, vorfax said:

Не съм съгласен с няколко неща:

1. Българчетата знаели български език. Че тогава защо има най-много часове по БЕЛ в училищата и защо изобщо ги има?

2. Учениците билингви не разбират български език (сигурно съществуват изключения, просто не съм чувал за такова нещо някой да живее в България и да не може да говори и разбира български език) или изискват специално отношение за да се справят с материала. Да, дискомфортно е, така както и за децата, които нямат музикален слух, но учат музика, които не са естети, но изучават изобразително изкуство, които нямат логическо мислене, но изучават математика, които са дебели но ги изпитват по физическо възпитание.

Не говорим за билингви.

Преди няколко години министърът на образованието го каза: за 48% от първолаците българският не е майчин език: https://dariknews.bg/novini/bylgariia/za-48-ot-pyrvoklasnicite-majchiniqt-ezik-ne-e-bylgarski-661102

Част - ако не и голямата част (не мога да кажа точен процент) - от тези деца  не са билингви, а деца, за които българският е чужд език. Където има капсулирани общности, този развой е нормален. Билингви са децата, които имат еднаква възможност да ползват двата езика - напр, вкъщи говорят един, но в обществтото са напълно интегрирани, за да говорят на същото ниво друг. Интегрирани тези деца със сигурност не са.

41% - ако помня процента точно - могат да четат, но не разбират какво четат. Това също се случва, ако човек чете на чужд език. Да се научи азбуката е едно, да се разбира езика безпроблемно - друго.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Погрешно съм знаел, че билингви са тези, чиито първи език е чужд, а то било, че ползват два езика. Ами тези условия са още по-положителни за нормалното вливане в редиците на първолаците, ако не и нещо повече - носят повече дивиденти, откъм развитие на интелекта и набор от думи.

Ако някой се е капсулирал, това си е негов проблем. Ако бойкотира четенето и мисленето - също. И в бюрата по труда е същото - предлагат ти най-доброто, но не могат да те принудят да се възползваш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 40 минути, dora said:

41% - ако помня процента точно - могат да четат, но не разбират какво четат.

Да ти кажа, като фърфалак бях абсолютно същия. Отделно, че нямаше и откъде да науча значението на непознатите ми думи. Sega nepi6a 7aka, значи радикалните изводи са излишни. Нещата засяга интелекта и времето прекарано в интелектуални занимания като четенето, а не кой как говори вкъщи. Писна ми да чета за оправдания колко трудно било това и онова. Всичко на този свят е трудно. Ако нещо не ти се отдава, полагаш повече усилия и става. Ако си дебел  - работи и ще отслабнеш, даже да плюскаш. Ако си тъп - учи и ще поумнееш.

Българската образователна система е прекрасна, стига учениците да правеха това, което се предполага, че са длъжни да правят. Законите в България също са прекрасни и живота в държавата щеше да е прекрасен, ако се спазваха. Няма нужда от реформи в образованието, това са експерименти върху живи същества, върху които се упражняват хора, които за последно са били в училище, когато са били ученици. Има много клишета, които трябва да се разбият, за да се проумее истинската причина за днешния хал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 8 часа, nik1 said:

Причите са горе долу-ясни: Родителите и са неграмотни, (както сама отеблязахте - майките и бащите на днешните ромски ученици са неграмотни), но най-важната за мен причина е, че делегираният бюждет в този му вид, и конституционната и правна рамка са нанесли непоправимите щети - учителите в селото Крислово са я оставили да се "саморазива", като си вземат парите за "бройката" и "щатните заплати", без оглед за това на какво са я научили. (Приятелят ми беше отишъл в училището и попитал защо това дете е толкова зле, и най важното - как минава от в по-горен клас, а отговорът е бил.. "вдигане на раменете")

А как точно стои в конституционната правна рамка делегирания бюджет - той се превежда централизирано от МОН на директора или?

Просто нямам информация и ми е интересно. Четох за някоя от скандинавските страни, не си спомням коя точно, там се контролира неговото разходване от училищно настоятелство, в което влизат родители и учители. По време на Възраждането и у нас също е било така, с тази разлика, че не се е превеждал бюджета за школото от държавата, а живеещите в общността, село или град, са ги събирали от собствени вноски, но е имало училищно настоятелство, контролиращо разходите.

Има ли у нас подобен контрол или директорът е нещо като шеф на ЕООД при разходването на бюджета?

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 5 часа, dora said:

Българчетата - в смисъл на децата с майчин език български - нямат нужда първо да го научат, за да бъдат обучавани на него. Те вече го знаят.

Когато едно дете не разбира изобщо какво става в класната стая, какво му се говори и какво се изисква от него, то не може да участва в учебния процес. Следователно поседява-поседява, става му скучно и се отказва. Ако поседи там принудително, просто си седи, като с всеки изминал ден разликата между неговата компетентност и тази на учениците, които разбират какво им говорят, става все по-голяма: те научават нещо, то не. Което го деморализира допълнително: всички могат, аз не мога, защо изобщо да се опитвам. С това училището става и неприятно място, защото детето се чувства зле, сравнявайки се.

Особено пък ако и няма подкрепата на семейството си, то няма да участва в такъв учебен процес изобщо.

Точно и ясно казано.

(свършиха ми плюсовете)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 минути, Б. Киров said:

Има ли у нас подобен контрол или директорът е нещо като шеф на ЕООД при разходването на бюджета?

Няма контрол. Ако покрива разходите никой не му държи сметка на какъв принцип избира кръг от фирми за да пазарува. Не съм сигурен дали е вярно, но има и една по-страшна далавера - общината дава бонуси на директорите, които са спестили част от бюджета и го връщат, а това стимулира директорите да не харчат даденото им за училището.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 52 минути, vorfax said:

Да ти кажа, като фърфалак бях абсолютно същия. Отделно, че нямаше и откъде да науча значението на непознатите ми думи. Sega nepi6a 7aka, значи радикалните изводи са излишни. Нещата засяга интелекта и времето прекарано в интелектуални занимания като четенето, а не кой как говори вкъщи. Писна ми да чета за оправдания колко трудно било това и онова. Всичко на този свят е трудно. Ако нещо не ти се отдава, полагаш повече усилия и става. Ако си дебел  - работи и ще отслабнеш, даже да плюскаш. Ако си тъп - учи и ще поумнееш.

Българската образователна система е прекрасна, стига учениците да правеха това, което се предполага, че са длъжни да правят. Законите в България също са прекрасни и живота в държавата щеше да е прекрасен, ако се спазваха. Няма нужда от реформи в образованието, това са експерименти върху живи същества, върху които се упражняват хора, които за последно са били в училище, когато са били ученици. Има много клишета, които трябва да се разбият, за да се проумее истинската причина за днешния хал.

Ами не съм съгласен с теб. Ти явно си някакво изключение от правилото , което се илюстрира чрез резултатите и доказва от психологията,. (Въз основа на изключения няма как да се твърди кое е правилно и добро)

-------------------------------------

Явно много хора не схващате елементарната психология: Феноменът на страха от осмиване и наказание,  и дезинтересиране при неразбиране го има при всички учещи (тук сме анонимни и не ни пука) . Аз съм го виждал лично при доценти и ръководители на катедри, и ръководители на лаборатории , когато сме били заедно на курсове,  при които лекторът е бил по-авторитарен и не е допускал въпроси (приемайки ги за вид критика).
ПС Всъщност единственият курсист, който задаваше въпроси в този курс и се опитваше да бъде говорител на другите курситсти бях аз  (изключние съм защото съм ерудиран в тази област и знаех какво и и защо да кажа и да попитам, иначе щях да се свивам, и след курса да си споделя с другите "аз нищо не разбрах", както много от тях споделиха с мен)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Директорите са второстепенни разпоредители с бюджет. 

Не всяко училище получава пълния размер на средствата, например нашето училище е от ощетените - 86%. 

Кметът на всяка община издава заповед с утвърдени формули и правила за разпределение на средства, получени по единни разходни стандарти за годината. Контрол може да се осъществява от синдикалните организации в училището.

Давам само за пример:

http://vidin.bg/wp-content/uploads/2017/03/Zapoved_formuli_pravila-2017.doc

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, vorfax said:

Няма нужда от реформи в образованието. Българската образователна система е прекрасна, стига учениците да правеха това, което се предполага, че са длъжни да правят.

Как може нещо да е добро, след като дава отчайващи резултати :)?

Учениците правят точно това, което им предлага тази система.Тяхното поведение и състояние е отговор и отражение на негативите на системата.
Ще изброя четири

- голямо културно отстояние между учители и ученици, и тук разбира се става дума за културните измерения  (има една монография и учебно пособие, която днес на студентите по педагогика я преподават, и в нея са засегнати въпросите със социлогичната и обща психология). И не, не е вярно, че нашите деца са калпави, лоши и невъзпитани. Това твърдение и виждане произтича заради разликите в културата на децата и (говорим за културни измерения) на тези които го твърдят  - децата днес имат нужда от учител - приятел, и сравнително развновластно отношение (такова е отношението в страните с най-висока функционална грамотност на децата- скандинавските!

- наливане на знания, вместо развиване на критично и самостоятелно мислене, (това е свързано с манталитета и културата на 57 -годишния преподавател, а проблемът идва заради малките заплати, които не стимулират младите хора да стават учители и не създават конкуренция) Тозиу проблем е свързан с пърия или е част от него

- разбирането при голяма част от по-възрастните учители че системата трябва да ги осигури до пенсиниране, без значение какво и как се справят.

-несанкциониране и непресичане на вредните привички и лошото поведение при някои от учениците (това го нищихме в темата, в която дискутирахме делегирания бюждет, намеците за загуба бройки са непримливи за директорите, и както беше изнесено от Самодива те са склонни упражяват неформален натиск за да не се губят бройки )

 

-

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 46 минути, Самодива said:

Директорите са второстепенни разпоредители с бюджет. 

Не всяко училище получава пълния размер на средствата, например нашето училище е от ощетените - 86%. 

Кметът на всяка община издава заповед с утвърдени формули и правила за разпределение на средства, получени по единни разходни стандарти за годината. Контрол може да се осъществява от синдикалните организации в училището.

Давам само за пример:

http://vidin.bg/wp-content/uploads/2017/03/Zapoved_formuli_pravila-2017.doc

Благодаря за отговора и документа. Доколкото разбирам от него, кметът е първостепенен разпоредител със средствата и той възлага на зам. кметовете по съответните ресори да контролират това разходване по пера и нормативи. Системата е централизирана и йерархизирана като в казарма. Вие пишете "контрол може да се осъществява от синдикалните организации в училището", това обаче не е отразено в този документ. Но синдикалистите от тези организации не са ли зависими служебно от директора при атестиране и определяне на тяхното кариерно израстване и възнаграждение. Как контролираните биха могли да контролират контролиращия. За мен това на практика означава безконтролност на директора. Ако не съм прав, поправете ме.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И аз не вярвах, но съвсем наскоро, когато директорът отказа да повиши заплатите с обещаните 8%, се убедих, че това е възможно.

Активна подкрепа имаше от областния координатор на СБУ и от председателя на регионалния синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". 

Предприетите действия: преговори, общо събрание, подписка.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 14 минути, Самодива said:

И аз не вярвах, но съвсем наскоро, когато директорът отказа да повиши заплатите с обещаните 8%, се убедих, че това е възможно.

Активна подкрепа имаше от областния координатор на СБУ и от председателя на регионалния синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". 

Предприетите действия: преговори, общо събрание, подписка.

 

Спомням си, че системата на делегираните бюджети беше приета след една голяма учителска стачка с митинг пред Народното събрание, на който с гордост заявявам, че и аз присъствах в тяхна подкрепа. Тогава беше изречена и онази прословута фраза "да разтуряме седянката". Това като отклонение, няма повече да разводнявам темата.:)

Редактирано от Б. Киров
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, nik1 said:

Точно и ясно казано.

(свършиха ми плюсовете)

... и това без да включваме всички останали фактори, като социалноикономическото стравнение (те имат хубави дрехи, аз нямам, те имат пари за това или онова, аз нямам. те носят мобилни телефони, аз нямам, тях ги взимат от училище родителите им, мен никой не ме взима, и така нататък), насложените междугрупови негативи (ние, циганите, пък те, българите), дискриминацията, наивната детска жестокост към отличаващите се с нещо деца. И най-важното, усещането за липса на шанс така или иначе: Сега ме карат тук да полагам едни усилия, с идеята, че хипотетично след двадесет години може и да живея по-добре, обаче сигурно ли е, че това ще стане? Не.  А и какво ме интересува как ще живея след двадесет години, като аз всички тези неща, които те имат, ги нямам сега? И няма да ги проимам?

Но тези фактори сякаш никой не желае да ти отчита, затова и в голяма степен ми се вижда ненужно да ги излагам изобщо. А това е омагьосаният кръг на бедността и социалната изолация. И това не е някакъв изолиран случай, така работи той навсякъде.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 13 минути, dora said:

... и това без да включваме всички останали фактори, като социалноикономическото стравнение (те имат хубави дрехи, аз нямам, те имат пари за това или онова, аз нямам. те носят мобилни телефони, аз нямам, тях ги взимат от училище родителите им, мен никой не ме взима, и така нататък), насложените междугрупови негативи (ние, циганите, пък те, българите), дискриминацията, наивната детска жестокост към отличаващите се с нещо деца. И най-важното, усещането за липса на шанс така или иначе: Сега ме карат тук да полагам едни усилия, с идеята, че хипотетично след двадесет години може и да живея по-добре, обаче сигурно ли е, че това ще стане? Не.  А и какво ме интересува как ще живея след двадесет години, като аз всички тези неща, които те имат, ги нямам сега? И няма да ги проимам?

Но тези фактори сякаш никой не желае да ти отчита, затова и в голяма степен ми се вижда ненужно да ги излагам изобщо.

Учениците правят точно това, което им предлага тази система.Тяхното поведение и състояние е отговор и отражение на негативите на системата.
Ще изброя четири

- голямо културно отстояние между учители и ученици, и тук разбира се става дума за културните измерения  (има една монография и учебно пособие, която днес на студентите по педагогика я преподават, и в нея са засегнати въпросите със социлогичната и обща психология). раязбира се не е вярно, че нашите деца са калпави, лоши и невъзпитани. Това твърдение и виждане произтича заради разликите в културата на децата и (говорим за културни измерения) на тези които го твърдят  - децата днес имат нужда от учител - приятел, и сравнително равновластно отношение (такова е отношението в страните с най-висока функционална грамотност на децата- скандинавските!

- наливане на знания, вместо развиване на критично и самостоятелно мислене, (това е свързано с манталитета и културата на 57 -годишния преподавател, а проблемът идва заради малките заплати, които не стимулират младите хора да стават учители и не създават конкуренция) Този проблем е свързан с пърия или е част от него

- разбирането при голяма част от по-възрастните учители че системата трябва да ги осигури до пенсиниране, без значение какво и как се справят.

-несанкциониране и непресичане на вредните привички и лошото поведение при някои от учениците (това го нищихме в темата, в която дискутирахме делегирания бюждет, намеците за загуба бройки са непримливи за директорите, и както беше изнесено от Самодива те са склонни упражяват неформален натиск за да не се губят бройки )

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 2 часа, Самодива said:

Директорите са второстепенни разпоредители с бюджет. 

Не всяко училище получава пълния размер на средствата, например нашето училище е от ощетените - 86%. 

Ако действително определеният ви бюджет е 86% спрямо произведението "Единен разходен стандарт х брой ученици", значи сте доста голямо училище. Може би "Симеон Велики"? 

Формулите са предназначени за балансиране на финансирането и представляват косвено признание за катастрофалните резултати, произтичащи от принципа "парите следват ученика". Този принцип, въведен без да се извърши структурна реформа, носи поне 30% от вината за неграмотността и бавно тика образователната система към съдържателен и материален банкрут.

Споменавате прословутите 8% увеличение - как директорът ви не искал да увеличи заплатите поради недостиг на средства, а синдикатите доказали, че могат да се увеличат с 8%. В случая всъщност директорът ви е бил прав, а синдикатите са изиграли негативна роля, макар че изглежда обратното. Обяснявам защо:

Идеята за изменение на основните заплати е 10% за базовите и минимум 8% за останалите, нали така? Това увеличение се отразява втори път в нарастване на т.нар. клас (допълнителното възнаграждение за прослужено време). Освен това имаме отделно увеличаване на размера на осигуровката сумарно с ок. 1%, нарастване на ставката на лекторския час, на т.нар. допълнителен час на класа и пр. по-дребни плащания. Като се вземат предвид всичките тези изменения, размерът на годишния фонд работна заплата и осигуровките към него нараства минимум с 10%. А в същото време нормативното нарастване на стандарта, което би трябвало да покрие тези увеличения, е 7,8%. Ако наистина вашето училище е получило само 86%, както казвате, във вашия случай нарастването се оказва едва 6,71%. Принуждавайки се да направи увеличението под синдикален натиск (и не само - РУО-тата също упражняват натиск в тази посока), директорът ви е покрил недостига (тая разлика от около 3,29% или малко повече) за сметка на издръжката - понеже сте голямо училище и имате по-прилични средства за издръжка. Обаче по този начин вие един вид сте се самоограбили, защото с увеличението на заплатите и прилежащите им плащания сте нанесли удар върху условията на труд в училището си, което е във вреда и на учителите, и на учениците. Този способ за увеличаване на заплати, който бърка все по-дълбоко в издръжката, министерството прилага вече за трети път в образованието и практически това води постепенно училищата към фалит. Разбира се, първи ще гръмнат малките училища, а не вашето. Обаче общините масово водят политика на крепене на всички училища на територията си, така че ще се постараят да спасят непосредствено застрашените. А как? Чрез формулите, естествено. Точно затова тази година бюджетът ви е 86%, макар че през миналата процентът е бил по-висок, а преди 3 години - още по-висок. Ще се изненадате колко ще спадне този процент след следващото увеличение. Така става, защото държавата прави увеличения на заплати, вадейки част от парите за това от собствения ви джоб. Синдикатите очевидно или не разбират какво се случва, или не им пука.

Ако обаче синдикатите ви не бяха толкова активни или пък виждаха по-далеч от носа си, а директорът ви беше по-устойчив на натиск, нещата биха могли да се развият другояче: след дълго натискане, проверяване, сметки и заплахи, най-сетне РУО-Видин щеше да се принуди да признае факта, че действително има недостиг (нормативното изискване е за увеличението да се използват именно средствата от нарастването на стандарта, т.е. тези 6,71% във вашия случай). Тогава министерството, което много добре знае, че парите няма да стигнат, но разчита именно на безропотно изпълнение за сметка на издръжките, щеше да финансира този недостиг от 3,29% от собствения си резерв (има такъв специален буфер в бюджета му, но той не е много видим, разбира се). Така училището ви щеше да получи допълнително финансиране, вие пак щяхте да имате увеличение (получено с известно закъснение, но изплатено със задна дата), а издръжката би била опазена. Да се мине през такава процедура е доста тежко за един директор, но не е невъзможно, особено ако е подкрепен от учителите. Във вашия случай (както и в над две хиляди други) явно вместо единство, се е получил разнобой - точно според очакванията на министерството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хе-хе....Вие имате още директори?

Тук като концентрираха всичко няма вече директори. Водач на училището има /като в кръчмите шеф на заведението/, без никакви финансови права, само административна еб*ница на н-та степен.....Еееей за да има малко демократичен филинг оставиха правата на учителите те да си избират водач чрез тайно гласуване, но административният център над тях има право на вето и ако не им харесва или изборът не е успешен да делегират чрез назначаване/ако ще външно лице/ водач на училището....

Така сме ние тук в бивщата най-весела барака на соцлагера....21.век.:046:

ПС. Почти забравих. Сега върви гаврата за затваряне на Централно Европейският Университет, че бил подпомаган от чужбина предимно от фондациите на Сорос и също води Орбан отечесвеноосвободителната война срещо брукселският либералимпериализам. 

https://www.google.hu/search?q=állítsuk+meg+brüsszelt&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjxluyo-pHUAhVB1SwKHQRiArsQsAQISg&biw=1366&bih=638

 

Редактирано от Skubi
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, nik1 said:

децата днес имат нужда от учител - приятел, и сравнително равновластно отношение

Може би не подозирате колко сте прав. Един от сривовете в нашата образователна система е преходът между четвърти и пети клас. Децата са обгрижвани в начален курс: колегите са почти непрекъснато в класните стаи и на разположение, виждам колко по-чести са срещите и разговорите им с родителите, виждам и как донасят в панери и кутии отказаните първоначално закуски и плодове, за да им ги раздадат по-късно. В пети клас всеки ученик да се справя както може. Дори и класният ръководител да е отговорен, той идва само за определени часове, а проблемите не са по график. Голяма част от децата изживяват емоционален срив - понякога те няма към кого да се обърнат за съдействие. Поне това споделят насаме и те, и родителите им. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, Самодива said:

Дори и класният ръководител да е отговорен, той идва само за определени часове, а проблемите не са по график

Защо е така?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...