Отиди на
Форум "Наука"

ВВС без демокрация


Recommended Posts

  • Модератор Военно дело

В светлината на закупуването на Ф-16 (парите вече са платени) изниква въпроса, а как биха изглеждали българските ВВС, ако не се бе случила сакралната дата 10 ноември 1989. Разбира се, една такава алтернативка изисква и оцеляването на СССР от когото България би закупувала своята авиационна техника. Слава Богу днес ние знаем доста за перспективното поколение съветски самолети което би заменило модерните тогава машини.

Разбира се, трябва да си държим сметка и за тогавашната идеология, която би намерила продължение и днес. Нейните най значителни постулати са;

1 Всяка задача изисква свой тип самолет (за разлика от западната, където се опитват за "всичко в едно")

2 Самолетите имат сравнително къс жизнен цикъл и не се модернизират сериозно

3 Предпочитат се сравнително евтини, но многобройни машини по опита от ВСВ

Изтребителна авиация

Към 1990 България разполага с многобройна изтребителна авиация, имаща многобройни вариации на вече остарелия МиГ-21. В началото на 80 те са купени голям брой МиГ-21 бис с идеята да запълнят дупките докато дойде новата машина. Също така сме имали и МиГ-23 мф, който обаче много бързо е приведен в графата "остаряващ самолет". За наистина модерни машини са смятани МиГ-23 мла и млд. В самия край на социализма пристига и така дългоочаквания  МиГ-29 А 9-12. Трябва да държим сметка също, че много скоро ентусиазма от МиГ-23 е изчерпан, тъй като самолета се оказва с големи вродени недостатъци- труден е за управление и има малък боен товар.

MiG-21bis_427_6_pe.jpg

български МиГ-21 бис

Pesho_04.jpg

български МиГ-23 мла

Bulgarian_mig-29_(altered).jpg

български МиГ-29 А 9-12

Няма никакво съмнение, че през 90 те и може би в началото на 21 век българската авиация би продължила насищането с МиГ-29. Предвид на остаряването на МиГ-21 и неудволетворението от МиГ-23 биха били закупени големи количества МиГ-29 от последващите варианти 9-13 и 9-14. Варианта СМТ навярно би получил друг индекс и също би постъпил на въоражение. Радикално модернизирания МиГ-29 М2 би се превърнал в последния вариант на този самолет доставян за българските ВВС. Ако имахме достатъчно пари, то няма съмнение, че вариантите СМТ и М2 биха се превърнали в гръбнака на изтребителната авиация.

adf1b62ca7313a253bfe16268fdd39ae_cropped.jpg

МиГ-29 СМТ базиран на 9-13

 

MiG29M-154-MAKS.jpg

МиГ-29 м2

Предположително към 2005-2010 би влязъл на въоражение и самолета от новото поколение. За наша радост тежката машина известна като МиГ проект 1.44 е била въплатена в метал още преди разпада на СССР. Дали България би получила от тези тежки машини е сложен въпрос. Предвид на малката територия и ограничени финанси, навярно би се повторила съдбата на Су-27 които не купуваме.

a6d458f8483faab0dc309e994df3fca7.jpg

МиГ проект 1.44

По сложен е въпросът с лекият изтребител, който така и не е произведен и съществува само на хартия. А именно това е самолета който би дошъл на смяна на МиГ-29 в българските ВВС към 2005/10. Поради тази причина сме принудени да се предоверим на фантазията на художника как би изглеждал Су ЛФИ проект 4.12

41210.jpg

41220.jpg

41221.jpg

 

4214.jpg

 

06-00.jpg

Ето тези самолети от горните картинки, биха били днес гордостта на българските ВВС и наш основен изтребител.

Ударна авиация

България разполага с мощна ударна авиация, като Су-22 м4, а не МиГ-29 е бил смятан за най модерния и най добре оборудван самолет в нашите ВВС. Освен тях сме имали също щурмовици Су-25к и вече остарелите МиГ-23бн.

1453766.jpg

Български Су-22 м4

IMG_2201MiG-23.jpg

Български МиГ-23 бн

Bulgarian_Su-25K_Frogfoot.jpg

Български Су-25 к

Извън съмнение е, че би продължило закупуването на модернизираните варианти Су-25 тм на базата на Су-25 уб и Су-22 м5. При това Су-22 м5 би бил същия на външен вид, но доста по различен вътрешно. Предвиждало се е отказ от КИГ (крило с изменяема геометрия) и полуизтребителния въздухозаборник, а по някой мнения и изобщо от форсажната камера на двигателя. Считано е било, че тази все по ударна машина няма нужда от тези изтребителни рудименти останали от изтребителя бомбардировач Су-7.

 

 

Su-25TM.jpg

Радикално модернизирания Су-25 тм

MiG-27_(12142027335).jpg

Навярно бихме закупили и МиГ-27 (като на снимката по горе) втора ръка за замяна на вече остарелите МиГ-23 бн.

Новото поколение ударни самолети би влязло на въоражение в началото- първото десетилетие на 21 век и би произлизало от Су МФИ проект 4.12. Първоначално това е бил конкурент на ЛФИ, но впоследствие конструкторите решават да направят от него ударна или най малко многофункционална машина. Той също не е произведен в метал и отново сме принудени да се доверим на фантазията на художниците.

dCrrxLTyDjLijaJzxEhgaA9c_HwL8g57WgOgsdTqrfE.jpg

3716.jpg

3718.jpg

 

3714.jpg

Ето така би изглеждал МФИ който би заменил Су-22 и може би МиГ-27 в първото десетилетие на 21 век.

 

Наследник на Су-25 е трябвало да стане проекта Ш-90. За съжаление към момента на разпад на СССР той е бил още на стадий концептуална разработка, така че би постъпил на въоражение доста по късно. Навярно днес вместо Ф-16 бихме купили именно този самолет, тъй като той би бил готов доста по късно. Остава въпроса как той би изглеждал когато бъде готов и тук отново сме принудени да се предоверим на фантазията на художниците, които ни го рисуват в два варианта с една и две кабини.

5593_640.jpg

s37&s45.JPG

 

9013.jpg

Проект Ш-90 в очите на художниците.

Разузнавателна авиация.

България е разчитала за разузнаване на МиГ-21 р, МиГ-21 мф-р и Су-22 м4. Освен тях сме имали и МиГ-25 рбт.

03931_smpw_mig_25_rbt.jpg

Този самолет е върнат на СССР през 1990, а преди това е бил силно секретен и поради това няма хубави негови снимки от България.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Доколкото имам информация от обща култура както се казва,Русия не успява да създаде и до днес изтребител от пето поколение. През 80-те години СССР беше в очеваден упадък и затова през 2000г. например,България вероятно щеше да има леко модернизирани МиГ-29 и МиГ-31.

П.П.

Едно е сигурно - Стоичков нямаше да го има! В автобиографията си Ицата казва,че "10-ти" му е донесъл свободата. След онзи проклет мач между ЦСКА и "Левски" през 1985г.,когато имената на двата отбора бяха сменени съответно на Средец и Витоша,няколко генерали от МНО му казват:"...ти повече няма да си футболист"! За негово щастие идва "10-ти" и тогава Камата САМ се свързва с великият Кройф и отива в Барселона...

Това малко извън темата ако нямаш против...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 16 часа, deaf said:

Доколкото имам информация от обща култура както се казва,Русия не успява да създаде и до днес изтребител от пето поколение. През 80-те години СССР беше в очеваден упадък и затова през 2000г. например,България вероятно щеше да има леко модернизирани МиГ-29 и МиГ-31.

П.П.

Едно е сигурно - Стоичков нямаше да го има! В автобиографията си Ицата казва,че "10-ти" му е донесъл свободата. След онзи проклет мач между ЦСКА и "Левски" през 1985г.,когато имената на двата отбора бяха сменени съответно на Средец и Витоша,няколко генерали от МНО му казват:"...ти повече няма да си футболист"! За негово щастие идва "10-ти" и тогава Камата САМ се свързва с великият Кройф и отива в Барселона...

Това малко извън темата ако нямаш против...

Очевидно общата ти култура е доста слаба що се отнася до авиацията... даже жълтата преса писа по въпроса. https://blitz.bg/svyat/rusiya-zapochna-seriynoto-proizvodstvo-na-su-57-no-sashch-go-tsakat-s-legion-video_news688480.html

Този самолет обаче няма нищо общо с алтернативката, тъй като е първия руски, а не съветски самолет проектиран от нулата.

Трябва обаче, да държим сметка, че 30 години са огромно време и само едно поколение нямаше да се смени. Навярно днес вече щеше да навлиза напълно ново поколение. Самолетите за които говоря са проектирани през 80 те и е трябвало да полетят в края на 90 те. Да добавим още няколко години за отстраняване на грешки, после още малко време за насищане на съветската армия с тях... тоест първото десетилетие на 21 век щяха да дойдат и при нас.

Проектирането на самолети обаче щеше да продължи и през 90 те. Тоест самолетите проектирани през 90 те щяха да са готови за производство навярно още към сега, през това десетилетие. Например 1.44 е бил готов още през 1990. Той е щял да влезе на въоражение още през 90 те, а още към 2010 щеше да е готов неговия заместник.

 

 

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Темата е интересна като идея, но смятам, че освен идеалистичния сценарий, включващ развитие на всички авангардни за времето си съветски проекти и нагласа от наша страна - "ще купим, ще имаме", трябва да се разгледа и прагматичния реалистичен сценарий - ще купим, ама с какво?

Към '89-та България вече беше в сериозна криза и дори и режимите в Източния блок да бяха оцелели, едва ли щяхме да можем да си позволим масирано превъоръжаване преди 2000-та година. В най - добрия случай ми се струва, че просто щяха да се купят още 12-20 МиГ-29 за сметка на пенсионирането на старите модификации МиГ-21 и МиГ-23.

П.С. А на кой източник се базира следната констатация:

On 18.08.2019 г. at 4:27, Frujin Assen said:

... Трябва да държим сметка също, че много скоро ентусиазма от МиГ-23 е изчерпан, тъй като самолета се оказва с големи вродени недостатъци- труден е за управление и има малък боен товар...

П.П.С. Вероятно все пак ударните МиГ-23 и Су-22 щяха да бъдат заменени след 2000 година с нов самолет. 

Редактирано от Bruchpilot
Забраванко...
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 1 час, Bruchpilot said:

Темата е интересна като идея, но смятам, че освен идеалистичния сценарий, включващ развитие на всички авангардни за времето си съветски проекти и нагласа от наша страна - "ще купим, ще имаме", трябва да се разгледа и прагматичния реалистичен сценарий - ще купим, ама с какво?

Към '89-та България вече беше в сериозна криза и дори и режимите в Източния блок да бяха оцелели, едва ли щяхме да можем да си позволим масирано превъоръжаване преди 2000-та година. В най - добрия случай ми се струва, че просто щяха да се купят още 12-20 МиГ-29 за сметка на пенсионирането на старите модификации МиГ-21 и МиГ-23.

П.С. А на кой източник се базира следната констатация:

 

Вече не помня в коя точно статия относно закупуването на МиГ-29. Там беше казано, че е имало идея да се купят два пъти повече МиГ-23 млд за същите пари. При това млд са били с малко по модерен и мощен радар от 29 ката и същото въоражение. Обаче надделяла групата която считала 23 ката за провален самолет.

Много се говори за кризата през 90 те, но е факт, че до самата 1990 България масирано купува в големи количества най модерна военна техника. Всъщност причината за края на бъдещето е именно разпада на СССР и прекратяването на надпреварата във въоражението. Ще ви прозвучи смешно, но дори САЩ които нямат никакви проблеми с парите изпадат в глупава ситуация. Ф-22 който е бил готов още към 1990 е практически стопиран. Стига се до обидни ситуации, когато се налага самолета да се препроектира, защото различни възли, агрегати и даже цели системи смятани за авангардни са остарели още преди да е готов проекта!

Искам да кажа, че ако се беше запазил източния блок щеше да продължи надпреварата във въоражението и щеше да има и нови самолети и танкове и много друго... Ако ви интересно мога да потърся и за отменените американски проекти.

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Извинявам се, че намесвам танкови оръдия в тема за авиация, но това ми беше под ръка и в съкратен вид го преведох набързо, има и за други държави, например Великобритания и Германия. След 1990 на всичко това е поставен кръст и днес 30 години по късно САЩ все още ползват танка Абрамс, които е проектиран през 70 те.  Същото важи и за самолетите Ф-15, Ф-16 които също са рожби на 70 те години. Ф-22 е рожба на 80 те и 90 те. Ф-35 е рожба на 90 те!

 

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Че към края в '80-те са смятали МиГ-23 за вече остаряващ самолет съм съгласен, но чак да е считан за провален... Съмнява ме някой да е изказвал такова мнение, ако и в последствие да се е оказало не съвсем безпочвено :animatedwink:

Според мен надпревара във въоръженията или не, издръжката на армията и особено покупката, и поддръжката на сложната техника става все по-скъпа и по-скъпа. Паркът ни неизменно щеше да се съкрати, отчасти поради пенсионирането на стари самолети, отчасти поради навлизането на съвременни управляеми оръжия. А неща като МиГ-31, МиГ-27 и други свръх модерни разработки силно ме съмнява, че щяхме да видим. Вероятно към днешна дата щяхме да сме си все така със Су-25, Ми-24 и МиГ-29 ако и последните модернизирани, и повече на брой. Можеше дори подобно на Индия и МиГ-21 да дундуркаме още. При достатъчно средства обаче БН и Су-22 сигурно щяха да са заменени със съвременен многоцелеви самолет.

Друг правдоподобен вариант според мен е и нещо подобно на сегашните ВВС на Виетнам и Казахстан.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Само да попитам,ако може, с какви по-точно пари щяхме да ги купим тия самолети? Та България 1990г. е тотално фалирала,а пък руснаците с какви пари щяха да ги произведат, та те са по-зле от нас тогава,както и сега де!!:ag:

Като си се размечтал,поне измисли  как да стане!! 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 3 минути, bulgaroid said:

Само да попитам,ако може, с какви по-точно пари щяхме да ги купим тия самолети? Та България 1990г. е тотално фалирала,а пък руснаците с какви пари щяха да ги произведат, та те са по-зле от нас тогава,както и сега де!!:ag:

Като си се размечтал,поне измисли  как да стане!! 

С преводни рубли щяхме да ги купим! Със съветски рубли щяха да ги произведат. Никой не е фалирвал по никакъв начин. Просто съветските и нашите другари решиха да си поделят парите...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 2 часа, Bruchpilot said:

Че към края в '80-те са смятали МиГ-23 за вече остаряващ самолет съм съгласен, но чак да е считан за провален... Съмнява ме някой да е изказвал такова мнение, ако и в последствие да се е оказало не съвсем безпочвено :animatedwink:

Според мен надпревара във въоръженията или не, издръжката на армията и особено покупката, и поддръжката на сложната техника става все по-скъпа и по-скъпа. Паркът ни неизменно щеше да се съкрати, отчасти поради пенсионирането на стари самолети, отчасти поради навлизането на съвременни управляеми оръжия. А неща като МиГ-31, МиГ-27 и други свръх модерни разработки силно ме съмнява, че щяхме да видим. Вероятно към днешна дата щяхме да сме си все така със Су-25, Ми-24 и МиГ-29 ако и последните модернизирани, и повече на брой. Можеше дори подобно на Индия и МиГ-21 да дундуркаме още. При достатъчно средства обаче БН и Су-22 сигурно щяха да са заменени със съвременен многоцелеви самолет.

Друг правдоподобен вариант според мен е и нещо подобно на сегашните ВВС на Виетнам и Казахстан.

 

Сигурно ще си изненадан, но и Су-25 и Су-22 имат управляемо оръжие... МиГ-29 няма, защото такава е идеологията- вече писах за това.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 минути, Frujin Assen said:

Сигурно ще си изненадан, но и Су-25 и Су-22 имат управляемо оръжие... МиГ-29 няма, защото такава е идеологията- вече писах за това.

Не само съм изненадан, а направо удивен :ai:  Като си помисля, че и МиГ-23БН са имали,  чак сам себе си шокирам :ag: За съжаление всичките са малко далчеко от понятието "съвременни управляеми оръжия"...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Frujin Assen said:

С преводни рубли щяхме да ги купим! Със съветски рубли щяха да ги произведат. Никой не е фалирвал по никакъв начин. Просто съветските и нашите другари решиха да си поделят парите...

Какви преводни рубли какви пет лева, ти ако не помниш аз помня, накрая нищо не се произвеждаше, всичко произведено беше боклук и никои не искаше да го купува,толкова бяхме затънали,че хората се чудеха защо изобщо да ходят на работа,кражбите и безхаберноста бяха всеобщо явление и на никои не му пукаше за нищо. 'Комунистите съсипаха всичко,нямаше нищо,влизаш в огромен супермаркет и в целия магазин само една единствена бутилка  вино"Меча кръв" и никои не я искаше защото беше боклук,така и си остана самотна. И всичко просто се разпадна от само себе си, толкова беше прогнило, и ти сега ни убеждаваш,че такова нещо е нямало? Колко хубаво е било, абре аланкоолу ако беше много хубаво нямаше да се разпадне само!! 

Редактирано от bulgaroid
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Frujin Assen said:

Сигурно ще си изненадан, но и Су-25 и Су-22 имат управляемо оръжие...

Имат да - ако пилота е леко суициден, ако времето е хубаво, противникът разсеян и го има на склад. Обикновено дори при руснаците, тия всичките фактори не са налице. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 4 минути, bulgaroid said:

Какви преводни рубли какви пет лева, ти ако не помниш аз помня, накрая нищо не се произвеждаше, всичко произведено беше боклук и никои не искаше да го купува,толкова бяхме затънали,че хората се чудеха защо изобщо да ходят на работа,кражбите и безхаберноста бяха всеобщо явление и на никои не му пукаше за нищо. 'Комунистите съсипаха всичко,нямаше нищо,влизаш в огромен супермаркет и в целия магазин само една единствена бутилка  вино"Меча кръв" и никои не я искаше защото беше боклук,така и си остана самотна. И всичко просто се разпадна от само себе си, толкова беше прогнило, и ти сега ни убеждаваш,че такова нещо е нямало? Колко хубаво е било, абре аланкоолу ако беше много хубаво нямаше да се разпадне само!! 

Такава е алтернативката, че не се разпада и си продължава още 30 години по старому! Ако не си чувал, алтернативната история е художествено-белетристичен жанр, а не политическо надприказване. Същото биене на чело в стената го имаше и в алтернативката ми "Оцелялата Византия", където веднага се почваха разсъждения "Защо турците щяха въпреки всичко да завладеят балканите". Тоест, още от първата буква на алтернативката се предпоставя, че тогавашния строй оцелява.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 1 час, Bruchpilot said:

Не само съм изненадан, а направо удивен :ai:  Като си помисля, че и МиГ-23БН са имали,  чак сам себе си шокирам :ag: За съжаление всичките са малко далчеко от понятието "съвременни управляеми оръжия"...

"Съвременни" за кога? За 1919, 1989, 2019?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 6 минути, Amazonski said:

Имат да - ако пилота е леко суициден, ако времето е хубаво, противникът разсеян и го има на склад. Обикновено дори при руснаците, тия всичките фактори не са налице. 

Ко, не! Какво общо има това с алтернативката?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, Frujin Assen said:

"Съвременни" за кога? За 1919, 1989, 2019?

Ами незнам, бях останал с впечатлението, че си говорим за настоящият век.

Редактирано от Bruchpilot
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 минути, Frujin Assen said:

Такава е алтернативката, че не се разпада и си продължава още 30 години по старому! Ако не си чувал, алтернативната история е художествено-белетристичен жанр, а не политическо надприказване. Същото биене на чело в стената го имаше и в алтернативката ми "Оцелялата Византия", където веднага се почваха разсъждения "Защо турците щяха въпреки всичко да завладеят балканите". Тоест, още от първата буква на алтернативката се предпоставя, че тогавашния строй оцелява.

Ааа просто си мечтаеш, и полекичка ни рекламираш руската техника и Русия покрай това, " е гледайте какви са велики" :ag: Хитро, още един прост начин за пропаганда на Русия, после и Путин ще споменеш,така,мимоходом,да не забравим колко е велик. А ? :ag:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 23 минути, Frujin Assen said:

Ко, не! Какво общо има това с алтернативката?

Има даже много. Съветските управляеми оръжия са неадекватни. Дори самите те рядко ги използват и то в големи патаклами, като Чечня и Афганистан. Практически са неизползваеми при ниска облачност. И най-лошото е, че и вариантите за Су-25 и за Ми-28 изискват пилота да държи в предвидим курс машината до попадението. "Стреляй и забрави" едва-едва се появяват днес с прекалено скъпите КАБ-500С и новите варианти на главният калибър на Ка-52.

Редактирано от Amazonski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 часа, Frujin Assen said:

Този самолет обаче няма нищо общо с алтернативката, тъй като е първия руски, а не съветски самолет проектиран от нулата.

Хич не е от нулата проектиран Т-50. Основата му е съветски разработки включая от МиГ-1.44.  От РФ се изсискваше да доизчисти стелт концепцията, да създаде композити за фюзелажа, съвремнни сензори и управляеми оръжия. Общо взето са до никъде с всичко изброено.

Редактирано от Amazonski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Към Фружин...

Доставя ми удоволствие алтернативната история. Но тя трябва да бъде история, все пак, а не - фантазии.

СССР и НР България можеха да удължат агонията си най-много още десет години. До към 2000 г. Като и това е съмнително. Но не - и още 30 години, както ти казваш!!! Пучът срещу Горбачов през 1991 г. не успя!

Реалистично е да предполагаме и да разсъждаваме каква би била военната авиация (защо не - и цивилната?) на комунистическа България само до към 2000 г., тоест - до края на XX век.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 50 минути, deaf said:

Към Фружин,

доставя ми удоволствие алтернативната история. Но тя трябва да бъде история все пак,а не фантазии. СССР и НРБългария можеха да удължат агонията си най-много още десет години. До към 2000г. Като и това е съмнително. Но не и 30 години както ти казваш!!! Пучът срещу Горбачов през 1991г. не успя! Така че реалистично е да предполагаме и разсъждаваме каква би била военната авиация (защо не и цивилната?) на комунистическа България само до към 2000г.

Алтернативната история позволява всякакви сценарии! Включително, и че СССР оцелява и цъфти и до ден днешен!

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...