Отиди на
Форум "Наука"

Програма на НАСА Артемис за полети до Луната


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Стартовият прозорец за полета на мисията на НАСА Кепстоун до Луната се отваря на 28-ми юни

2022-wet-dress-rehearsal-completed.jpg

На снимката: ракетата "Електрон" на Рокет Лаб бива зареждана с гориво в рамките на т.нар. "мокро изпитание", за да се потвърди нейната готовност за полет до Луната. Photo credit : Rocket Lab

26 юни 2022 г. 18:20 ч.

Светослав Александров. Първата от поредицата от мисии на НАСА до Луната в рамките на програмата "Артемис", която цели установяването на постоянно роботизирано и човешко присъствие в окололунното пространство и на лунната повърхност, може да излети още във вторник, на 28-ми юни. Макар че през последните месеци фокусът ни бе насочен най-вече върху гигантската ракета на Боинг "Спейс Лонч Систъм", построения от Локхийд Мартин кораб "Орион" и бъдещия лунен модул на СпейсЕкс, базиран на "Старшип", предстоящата мисия "Кепстоун" е не по-малко важна и може да открие нови хоризонти към комерсиалното усвояване на естествения ни спътник. 

Стартовият прозорец се открива на 28-ми юни в 13:00 ч. българско време и продължава до 27-ми юли в случай че настъпят забавяния от техническо или метеорологично естество. Независимо дали мисията излети във вторник или в края на юли, това няма да се отрази на деня на пристигането, който е 13-ти ноември. 

Изстрелването ще бъде осъществено чрез ракетата "Електрон" на частната фирма Рокет Лаб, която е оборудвана на първата си степен с девет, а на втората - с един двигател "Ръдърфорд". "Ръдърфорд" представляват иновативни американски ракетни двигатели с електрически турбопомпи, а в случай, че мисията е успешна, това ще е най-малката ракета, която ще достигне Луната. 

"Кепстоун" е построен за нуждите на НАСА от компанията Адвансд спейс, като космическият апарат е съвсем скромен, създаден по стандарта CubeSat от общо 12 универсални единици и е с размера на микровълнова фурна. Той няма да каца на Луната, а ще лети до т.нар. почти-праволинейна ореолна орбита, в каквато космически апарат досега никога не е навлизал. Изследователите предполагат, че тази орбита е гравитационно стабилна и позволява в нея да се изгради постоянна база. Именно там НАСА иска да построи станцията "Гейтуей", от която астронавтите ще имат достъп до лунната повърхност. Но за да се потвърди концепцията, "Кепстоун" е първата мисия, която ще разузнае характеристиките на орбитата.

След своето изстрелване посредством ракетата "Електрон", специализиран модул "Фотон", разработен от Рокет Лаб, ще позиционира "Кепстоун" на балистична лунна преходна траектория. Това е различен начин за достигане на Луната в сравнение с този на някогашните пилотирани експедиции на НАСА "Аполо", които са били изпращани по т.нар. траектория на свободно връщане. Около десет минути след старта "Фотон" и "Кепстоун" ще се разделят от ракетата-носител и поетапно ще започнат да повдигат апогея на орбитата, докато тя стане елиптична. На шестия ден от началото на полета двигателят "ХиперКюри" на "Фотон" ще се запали за последен път и "Кепстоун" ще напусне околоземното пространство. Очаква се мисията да пътува няколко месеца, преди да бъде позиционирана в своята нова окололунна орбита на 13-ти ноември. Там тя ще работи поне половин година. 

Полетният план може да изглежда твърде тромав и продължителен, но той е изключително ефективен от гледната точка на минималния разход на гориво и в бъдеще ще позволи на малки ракети и космически апарати да летят до Луната. Методологията ще може да се използва и за икономично изгодни полети на товарни кораби и на модули на окололунни бази. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4600-2022-capstone-mission-ready-liftoff

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Мнения 55
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин се разведе с Нортроп Груман и се събра с Боинг за създаването на лунен модул

2019-blue-moon-unveiled-1024x576.jpg Спускаемият апарат на “Блу Ориджин”. Image credit : Blue Origin

8 декември 2022 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. Основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин отново избра да се опре на политическите механизми пред иновациите. Сега тя пак се надява да спечели договор от НАСА за строеж на модул, който ще извозва астронавтите от кораба “Орион” до повърхността на Луната и за тази цел фирмата се е събрала с Боинг, Локхийд Мартин и Дрейпър. По време на първия рунд през 2021 г., когато компанията загуби конкурса срещу СпейсЕкс, а фирмата на Мъск получи $2.9 милиарда за далеч по-гъвкав и иновативен спускаем апарат, тя беше в екип с Нортроп Груман.

Сега, по време на втория рунд, Нортроп Груман също ще участва, но този път в отделен екип с Дайнетикс.

През 2021 г. се нагледахме на грозни сцени. След като НАСА връчи договора на СпейсЕкс, фирмата на Джеф Безос реши да съди агенцията. И съвсем естествено загуби делото. В крайна сметка имаше две обективни причини, поради които НАСА се спря на Илон Мъск. Първата е, че предложеният от СпейсЕкс спускаем апарат притежава повече възможности – нещо повече, това е “Старшип”, който представлява сериозен междупланетен кораб с капацитет да извозва в космоса десетки хора и тонове полезни товари. И втората е, че докато през месеците преди края на конкурса тогавашните претенденти Блу Ориджин и Дайнетикс предложиха единствено макети на спускаемите си модули, СпейсЕкс строяха двигатели “Раптор” и летящи прототипи. Не е чудно, че НАСА реши да се довери на този, който лети.

Но също така не е чудно защо Блу Ориджин предлага пак от същото. Решението на НАСА да награди СпейсЕкс през 2021 г. не се хареса на Конгреса, тъй като политиците не се интересуват от бързо решение да се достигне до Луната – те просто искат работниците в щатите, за които отговарят, да имат гарантирани работни места. Затова, когато агенцията оповести, че ще има нов рунд на конкурса, обосновката “да се осигури резерва на СпейсЕкс” бе само вторична цел. Този втори рунд представлява изцяло политическо решение – по подобие на ракетата “Спейс Лонч Систъм”. Прочие, Блу Ориджин не се и опитват да изпъкнат, че техният лунен модул представлява по-добър технологичен продукт. Посланието, което излъчват, е следното: “Вижте – ние предлагаме работни места във всичките 50 щати!”

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/08/blue-origin-teams-boeing/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

ОАЕ вместо Русия ще прави шлюзов модул за окололунната станция Гейтуей

northrop-grumman-gateway.jpg Макет на основния модул на “Гейтуей”. Image credit : Northrop Grumman

14 декември 2022 г. 12:45 ч.

Светослав Александров. Американската аерокосмическа компания Боинг преговаря с Обединените арабски емирства за строеж на шлюзов модул, който е нужен за окололунната станция “Гейтуей”. Така ОАЕ ще заеме мястото на Русия в програмата “Артемис”.

Новината бе съобщена от репортерката на ОАЕ Саруат Насир, както и от Арс Текника.

Шлюзовият модул ще е необходим, за да могат астронавтите да излизат от станцията и да провеждат “космически разходки”.

Доскоро се предвиждаше този модул да бъде построен от Русия. Но тогавашният шеф на руската космическа агенция Дмитрий Рогозин отсече, че “Гейтуей” е “прекалено американоцентричен” проект и че не желае да играе ролята на втора цигулка за НАСА.

Но претенциите на Русия са твърде големи – страната не е изстрелвала успешно мисия до Луната или друга планета от 1988 година, когато беше реализирана марсианската програма “Фобос”. За сравнение през 2021 г. мисия на ОАЕ (вярно, построена основно от САЩ) влезе в орбита около Марс, а само преди няколко дни луноходът “Рашид” излетя към Луната на борда на мисията на японския стартъп АйСпейс “Хакуто-Р”. Така че в съвременния свят даже ОАЕ е по-напред от Русия, що се касае до междупланетните полети.

Планира се първият модул от окололунната станция “Гейтуей” да бъде изстрелян в края на 2024 или 2025 година.

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/14/gateway-module/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА и Аксиом представиха скафандъра, с който астронавти отново ще ходят на Луната

axiom-spacesuit-675x1024.jpg Новият скафандър. Photo credit : Axiom Space

15 март 2023 г. 19:00 ч.

Светослав Александров. Днес, три месеца след приключването на първата мисия до Луната “Артемис 1”, НАСА и частната компания Аксиом Спейс представиха новия скафандър, с който астронавти ще ходят отново на лунната повърхност. Това ще се случи не по времето на следващата мисия “Артемис 2”, която представлява пилотирана лунна обиколка, а по времето на по-следващата мисия “Артемис 3”, която включва кацане.

Нужни са обаче три уточнения. Първото е, че скафандърът, който виждате на горната снимка, е прототип. От Аксиом Спейс все пак са уверени, че годни за тренировъчни цели скафандри ще бъдат доставени на НАСА още до края на това лято.

Второто уточнение е, че черният цвят на скафандъра и логото на Аксиом на горната снимка са добавени нарочно, защото това е изложбена мостра. Скафандрите, които ще бъдат предоставени за истинските мисии до Луната, ще са бели на цвят, за да отразяват топлината и така да предпазват астронавтите от суровите условия на лунната повърхност.

Третото уточнение е, че според договорът между Аксиом и НАСА скафандърът няма да се води правителствена собственост. Частната компания има пълните права върху производството и ще може да продава продукт и на други заинтересовани организации. Целта е да се стимулира развиващия се комерсиален космически сектор.

За повече информация: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/15/nasa-axiom-spacesuit/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА избра Блу Ориджин да разработи пилотиран лунен модул като алтернатива на Старшип

blue-origin-lander-1024x576.jpg

Спускаемият модул на Блу Ориджин. Image credit : Blue Origin

19 май 2023 г. 19:00 ч.

Светослав Александров. Най-накрая – Джеф Безос може да си отдъхне, защото след продължителни мрънкания, кампании и съдебни битки успя да се сдобие с договор от НАСА на стойност $3.4 милиарда. Блу Ориджин, основаната от Безос космическа компания, ще трябва да създаде пилотиран лунен модул като алтернатива на “Старшип”. Иначе СпейсЕкс ще си остане основният превозвач за мисиите до Луната.

Името на лунния модул е “Блу Муун” и доста по-различен от “Старшип”, както като подход, така и като технологии и изпълнение. Апаратът няма да работи на течен метан и кислород, както е “Старшип”, а на течен водород и кислород. Това са горива, които са особено трудни за съхранение, но Блу Ориджин обещава, че ще създаде стабилни криоохладители и други технологии, които ще спомогнат за предотвратяването на изпаряването им в космоса.

И докато СпейсЕкс работи по итеративния подход – с разработката на несъвършени прототипи и допускайки експлозии по пътя към успеха, Блу Ориджин разчита на традиционния и бавен подход, характерен за старата аерокосмическа индустрия, при който отговорностите се преразпределят на различни фирми и се откриват работни места във всички щати. Блу Ориджин ще работи в широк екип с Локхийд Мартин, Дрейпър, Боинг, Астроботик и Хънибий. Но за щастие поне този път договорът е на фиксирана цена, което би следвало да гарантира, че няма да има държавни хранилки.

В технологично отношение предложението на Блу Ориджин е обещаващо – архитектурата ще включва, освен спускаем апарат, и буксир. Буксирът ще се презарежда с гориво в околоземна орбита и ще пътува към Луната, за да презареди спускаемия апарат. Както буксирът, така и спускаемият апарат ще са възвръщаеми.

Няма никакъв спор, че живеем в изключително вълнуващи времена. Илон Мъск и Джеф Безос, двама богати бизнесмени, ще се състезават, за да изпратят хора на Луната. Какво повече може да иска един космически ентусиаст?

За повече информация: Блу Ориджин, НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/19/nasa-selects-blue-origin/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин показа демонстратор на лунния си спускаем апарат

2023-jeff-bezos-unveils-lander-1024x576.

На снимката: Джеф Безос, основателят на Блу Ориджин, обсъжда с Бил Нелсън, администратора на НАСА, възможностите на спускаемия апарат. Photo credit : NASA

28 октомври 2023 г. 08:55 ч.

Светослав Александров. Вчера администраторът на НАСА Бил Нелсън посети производственото съоръжение на Блу Ориджин в Хънтствил, където му беше показан демонстратор на товарния лунен модул “Марк 1”. Набива се на очи, че Блу Ориджин наистина използва думата “демонстратор” вместо “макет”.

Определено от Блу Ориджин са се постарали да направят добро впечатление – например показаната структура е покрита със златно фолио. Но какъв е реалният напредък, вероятно само Безос знае. Щеше да е добре освен златното фолио да видим електронните системи и двигатели “БЕ-7”. Тогава щяхме да сме по-малко критични и наистина да приемем, че става въпрос за демонстратор, а не за макет.

Съобщава се, че “Марк 1” може да се вмъкне под 7-метровия обтекател на ракетата на Блу Ориджин “Ню Глен” и да доставя полезни товари от 3 тона до всяка точка на Луната. Тук отново трябва да се направи уточнение, че “Ню Глен” все още не е летяла, а Блу Ориджин не са достигнали до орбита нито веднъж.

“Марк 1” ще послужи за основа и на “Марк 2” – това вече е пилотираният модул, с помощта на който в края на десетилетието астронавти на НАСА ще кацат на лунната повърхност.

https://cosmos.1.bg/space/2023/10/28/blue-origin-demonstrator/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...