Отиди на
Форум "Наука"

Програма на НАСА Артемис за полети до Луната


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Гореща новина: само СпейсЕкс спечели конкурса на НАСА за спускаем лунен апарат!

spacex-moon.jpg

На илюстрацията: космическият кораб на СпейсЕкс "Старшип" на Луната. Image credit : NASA/SpaceX

16 април 2021 г. 23:45 ч.

Светослав Александров. Огромната изненада днес е налице! Всички знаехме, че през този месец НАСА възнамерява да оповести окончателно кои са фирмите, които ще са ангажирани да построят спускаем апарат за новите пилотирани мисии до Луната. Но никой не предполагаше, че агенцията ще връчи наградата от $2.9 милиарда единствено на СпейсЕкс за проекта "Старшип", изхвърляйки Блу Ориджин и Дайнетикс от състезанието! 

Новината беше съобщена тази вечер на специална телеконференция, излъчена на сайта на НАСА

Напомням на читателите, че през пролетта на 2020 г. трите фирми бяха избрани за финалистите, които да направят предварителни проучвания. Тогава НАСА даде лъвския пай на Блу Ориджин - $579 милиона, на Дайнетикс - $253 милиона, а на СпейсЕкс - скромната сума от $135 милиона.

През следващите 12 месеца Дайнетикс и Блу Ориджин представиха своите първи макети, докато СпейсЕкс продължи с наземните и полетни изпитания на прототипите "Старшип". 

До ден днешен основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин се считаше за фаворит. Тя беше в основата на организирането на т.нар. "Национален лунен екип", в който започна да създава лунния си модул съвместно със старите аерокосмически корпорации Локхийд Мартин, Нортроп Груман и Дрейпър Лаборатори. Преди два месеца Локхийд се похвали, че възвръщаемата степен на лунния модул се строи с помощта на 2 900 поддоставчика във всичките 50 статии. Така Блу Ориджин и компания поеха по класическия аерокосмически способ за лобизъм пред политиците, хвалба с осигуряването на работни места и чакане милиардите долари да потекат. 

Ето защо политиците в Конгреса няма да са доволни, че НАСА е избрала само СпейсЕкс. Но именно в това се състои брилянтният политически ход на агенцията. Шах! 

НАСА нееднократно подчертаваше, че за да изпрати човек на Луната, са необходими $3.3 милиарда. Вместо това Конгресът даде само $850 милиона. С днешното си решение агенцията излъчва следното политическо послание, което може да се перифразира така: "Ние приемаме, че няма да получим повече пари от осигурените $850 милиона. В такъв случай нямаме друг избор, освен да наградим тази фирма, която обещава да свърши работата за 75% по-малко средства в сравнение с конкурентите си".

И ако от Конгреса отвърнат, че са недоволни от решението на НАСА, отговорът ще е следният: "Ако искате да изберете още една фирма освен СпейсЕкс, която да строи лунен модул, ще трябва да ни дадете нужните за това пари. В противен случай продължаваме напред със СпейсЕкс съобразно малкото ресурси, с които разполагаме".

Топката е подадена към политиците. През следващите дни ще следим как те ще отиграят паса. Чудесно е да видим как ръководството на американската космическа агенция се посвещава да изпълни целта си и да изпрати човек на Луната, независимо дали Конгресът желае да помогне или не.

За повече информация относно връчената награда : НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3927-2021-nasa-chooses-spacex-solely-moon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Мнения 55
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин оспорва решението на НАСА да награди СпейсЕкс за строеж на лунния модул

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

27 април 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин протестира срещу решението на НАСА да награди само една фирма, която да построи лунен модул в хода на програмата "Артемис". Изборът на агенцията се е спрял върху проекта "Старшип" на СпейсЕкс.

Компанията на Безос е подала 175-странична жалба към американската Правителствена служба за отчетност (GAO).

Основният аргумент в жалбата е следният: "Решението елиминира възможностите за съревнование, сериозно намалява производствения пул и не само забавя, но и застрашава връщането на Америка на Луната".

Разбира се, намерението на Блу Ориджин да протестира срещу избора на НАСА се посрещна с насмешка от множество космически ентусиасти. Те напомнят, че основаната през 2000 г. фирма на Джеф Безос е постигнала съвсем скромни успехи през последните две десетилетия - изстреляла е само суборбитален кораб "Ню Шепърд", а въпреки множеството обещания от Безос през изминалите години, все още не се е осмелила да изпрати човек в космоса. Нещо повече - Блу Ориджин никога не са достигали орбита, а какво остава за мисия до Луната. За сравнение СпейсЕкс създаде свръхтежка ракета и изпрати кола по посока към Марс, построи възвръщаема орбитална система и днес е единствената частна фирма, която превозва астронавти до Международната космическа станция.

Самият Илон Мъск се присмя на протеста на Блу Ориджин. "Не мога да си го вдигна (до орбита) ха!", написа предприемачът в Туитър

"Изумително е, имайки предвид, че Блу Ориджин практически се самодисквалифицира като не предостави информацията, поискана от НАСА", коментира журналистът от Тесларати Ерик Ралф. "Това включва и факта, че Блу Ориджин умишлено се опита да не предостави на НАСА детайли за ракетата "Ню Глен". Шансовете протестът да успее са 0.1%".

Напомням на читателите, че протестите на частните компании не са необичайна практика в САЩ, но рядко успяват. Когато преди няколко години НАСА избра да се довери на СпейсЕкс и Боинг за създаването на пилотирани космически кораби и елиминира от състезанието Сиера Невада, представителите на Сиера също подадоха жалба. Тя бе отхвърлена. 

Журналистът Ерик Бъргър от Арс Текника коментира, че според неговата информация "Джеф Безос е бесен и възприема отмяната на наградата за пилотирания модул като топ приоритет за Блу Ориджин".

А на фона на цялото това мрънкане, единственото, което може да си пожелаем ние, обикновените космически ентусиасти, е Безос отсега нататък да разчита повече на инженерите, отколкото на адвокатите си, и наистина да постигне нещо значимо в сферата на космонавтиката. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3948-2021-blue-origin-protests-nasa

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Гореща новина: Блу Ориджин съди НАСА!

2021-20-july-ns-launch.jpeg

Кадър от изстрелването на кораба "Ню Шепърд" на 20-ти юли - това бе първият пилотиран космически полет на Блу Ориджин. Photo credit : Blue Origin

16 август 2021 г. 20:45 ч.

Светослав Александров. Драмата с невръчването на договор на Блу Ориджин за строежа на пилотиран лунен модул от страна на НАСА вече се развихри с пълна сила. Днес компанията на Джеф Безос започна съдебен процес срещу американската космическа агенция.

Новината бе съобщена от The Verge.

Напомням на читателите, че Блу Ориджин се съревноваваше със СпейсЕкс и Дайнетикс, но през април НАСА реши да се довери единствено на проектопредложението на СпейсЕкс. Съдебният иск на Безос постулира, че компанията е ощетена заради "незаконната и неправилна оценка на проектопредложенията". 

Жалбата на Блу Ориджин вече беше отхвърлена в началото на този месец от официалния регулатор, който не установи никакви пропуски в работата на американската космическа агенция. Но Безос очевидно не иска да признае поражението и да се откаже да получи договор за $5.9 милиарда.

2021-trending-losers.png 

Експерти смятат, че и този път Блу Ориджин надали ще постигне желания успех. Но компанията вече привлече общественото внимание и съответно беше подложена на унищожителна критика в социалните мрежи. Много от космическите ентусиасти, както се вижда от този линк, са не просто разочаровани, а изпитват искрена неприязън към фирмата на Безос. Именно заради факта, че той, вместо да залегне на работата по ракетите "Ню Глен" и най-сетне да достави двигателите "BE-4" на Тори Бруно, разчита на адвокатите си. За над 20-годишното си съществуване Блу Ориджин има само едно-единствено постижение: суборбитален космически кораб "Ню Шепърд", който през юли най-после летя с хора на борда. Но нищо по-сериозно. Не е чудно, че НАСА се доверява на СпейсЕкс, тъй като Мъск осигури на САЩ пълна независимост от Русия. Днес корабите "Крю Драгън" и "Карго Драгън" на СпейсЕкс са тези, които возят астронавти и провизии до МКС. Нормално е американската космическа агенция да повери строежа на лунния модул на тази фирма, която го заслужава.

Съдебното дело на Блу Ориджин със сигурност ще постигне само едно - ще блокира работата по лунния модул за месеци напред. Заради подобни спънки НАСА не може да изпрати човек на Луната през 2024 година - и Джеф Безос има пръст в това. 

Или може би вината не в самия Джеф Безос - а в ръководството, иронично наричано от космическите ентусиасти "Блу Хъниуел", заради президента на компанията Боб Смит, произхождащ от стария космически отрасъл (Хъниуел Аероспейс). 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4120-2021-blue-origin-sues-nasa

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Уникална годишнина: преди 10 години политици представиха ракетата Спейс Лонч Систъм

14 септември 2021 г. 08:05 ч. Представете си какво би било ако политици, а не инженери конструираха ракети, пише космическият блогър и експерт Стивън Смит (линк)

На 10-ти януари 1962 г. инженери от НАСА в космическия център Маршал оповестяват, че ще разработят тяхната ракета "Сатурн" в по-голям вариант с пет двигателя и 7.5 милиона паунда тяга. Тази ракета ще може да изпрати хора към Луната. Инженерите са тези, които вземат решението, в специален център на НАСА, отделен от политическото влияние.

Първата ракета "Сатурн 5" полита след по-малко от пет години, на 9-ти ноември 1967 година.

Сега си представете, че политиците са тези, които конструират ракета - и то не за конкретна мисия или цел, а за да съхранят работни места.

Именно това се случва на днешния ден преди десет години.

На 14-ти септември тогавашният сенатор Бил Нелсън и днешнен администратор на НАСА, както и пенсионираната му колежка Кей Бейли Хътчисън, представят в Сената нова ракета, която възнамеряват да възложат на НАСА - "Спейс Лонч Систъм". Нещо повече - тези конгресмени прокарват законопроект, който обезкуражава иновациите. Законопроектът задължава американската космическа агенция да използва за строежа на ракетата само и единствено хардуер от совалките. И изисква ракетата да е готова най-късно на 31 декември 2016 година.

Според Стивън Смит и досега не е ясно кой точно е измислил конструкцията на ракетата. Знае се със сигурност, че събитието е доминирано от членове на Конгреса, като тогавашният администратор на НАСА Чарлз Болдън играе съвсем малка роля. На откриването той говори само пет минути, а през останалото време политиците се поздравяват колко работни места ще създадат.

В онзи ден сенатор Бил Нелсън казва: ракетата ще струва $10 милиарда.

През 2021 година равносметката е следната. НАСА е похарчила $17.2 милиарда, като още $2.6 милиарда ще бъдат профукани през настоящата фискална година. Което означава близо $20 милиарда ($19.8 да сме точни). Два пъти повече, отколкото Нелсън прогнозира през 2011-та. И ракетата, която трябва да е готова през 2016 година, все още не е полетяла. 

Ако добавя и аз нещо към думите на Смит, то е следното: днес Бил Нелсън, автор на тези абсурдни сметки, е администратор на НАСА.

За същия период от време, т.е. след 2011 г., Илон Мъск усъвършенства една тежкотоварна ракета "Фалкън 9". Прави така, че първата ѝ степен да може да се приземява вертикално. Екипът му от инженери конструира свръхтежка ракета "Фалкън Хеви", а от година и половина пилотираният кораб "Крю Драгън" извозва хора до орбита.

Това е разликата между частния сектор, в който инженерите имат творческата свобода, и държавния, в който политиците диктуват кое как да се прави, ограничавайки инженерите. 

2021-18-march-sls-test-success.jpg

Кадър от огнево изпитание на "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4156-2021-ten-years-sls-unveiled

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА избра пет компании за създаване на технологии за лунни спускаеми апарати

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

15 септември 2021 г. 17:45 ч.

Светослав Александров. Американската космическа агенция НАСА подбра пет частни компании, които ще спомогнат за разработката на технологии за меко кацане на Луната в рамките на програмата "Артемис".

Договорите включват осигуряването на фиксирани суми за частните компании (за разлика от класическия модел за работа в аерокосмическия отрасъл "цена плюс"), като на базата на ограниченото финансиране НАСА очаква конкретни резултати.

Ето подбраните фирми.

1. Блу Ориджин - $25.6 милиона.

2. Дайнетикс - $40.8 милиона.

3. Локхийд Мартин - $35.2 милиона

4. Нортроп Груман - $34.8 милиона.

5. СпейсЕкс - $9.4 милиона. 

Любопитното е, че три от наградените компании (Блу Ориджин, Локхийд Мартин и Нортроп Груман) са част от т.нар. Национален лунен екип, който по-рано през годината загуби основното съревнование срещу СпейсЕкс за строежа на спускаем апарат, посредством който за пръв път от 70-те години на миналия век астронавти ще се отправят на повърхността на Луната. НАСА избра да повери тази задача на Илон Мъск. 

Сега изглежда, че в рамките на този нов конкурс Националният лунен екип ще получи обща сума от $95.6 милиона. Това е десет пъти повече от средствата, които са заделени за СпейсЕкс.

Понастоящем Блу Ориджин е в съдебен спор с НАСА, като целта на компанията е да оспори единичната награда, дадена на Илон Мъск. Очакваме да разберем дали резултатите от този нов конкурс ще удовлетворят фирмата на Джеф Безос и дали нейното поведение спрямо американската космическа агенция ще омекне. 

Но докато "Старшип" е в етап на полетни изпитания, а СпейсЕкс редовно превозва полезни товари и астронавти до околоземна орбита, тепърва предстои да станем свидетели кога Блу Ориджин ще осъществи орбитален полет... и кога най-накрая ще достави прословутите двигатели "BE-4" на Тори Бруно.

За повече информация относно последния конкурс: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4158-2021-nasa-awards-5-companies

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА сключи договор с Аероджет за производството на ракетни двигатели за кораба Орион

22 септември 2021 г. 10:31 ч. Вчера НАСА съобщи, че агенцията е връчила договор на частната компания Аероджет Рокетдайн за фиксирана сума от $600 милиона. Договорът влиза в сила от 21 септември и е за период до 23 септември 2032 г., като през това време трябва да се произведат ракетни двигатели за космическите кораби "Орион" за по-късните мисии на програмата "Артемис" - от "Артемис 7" нататък. 

Това е така, тъй като за първите мисии на "Артемис" има двигатели - те са взети от американските космически совалки. Но совалките бяха възвръщаеми, докато сервизните модули на "Орион" ще се изхвърлят след всеки полет.

Това е поредното доказателство, че докато новите частници в САЩ предприемат сериозни стъпки напред по посока на възвръщаемостта и се стремят да си рециклират компонентите, цялата програма "Артемис" е гигантски скок назад към ранната космическа надпревара. Всичко е еднократно и се изхвърля, нищо не се рециклира. И най-умопомрачителното - частите от совалките се адаптират за първите мисии за "Артемис", след което ще бъдат изхвърлени и поради това се налага производството на нови.

Каква колосална неефективност и загуба на средства. 

2021-sls-artemis.jpg

Първата сглобена ракета "Спейс Лонч Систъм" за дебютната мисия "Артемис 1" до Луната. Photo credit : NASA 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4167-2021-nasa-contracts-aerojet

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА раздели управлението на пилотираната космическа програма на две

2021-sls-artemis.jpg

Първата сглобена ракета "Спейс Лонч Систъм" за дебютната мисия "Артемис 1" до Луната. Photo credit : NASA 

22 септември 2021 г. 10:00 ч.

Светослав Александров. Администраторът на американската космическа агенция Бил Нелсън оповести, че управлението на пилотираната космическа програма на САЩ ще бъде официално разделено на две. 

Новината бе съобщена на сайта на НАСА

Досега пилотираната космонавтика се оглавяваше изцяло от Кейти Лийдърс. След организацията Лийдърс ще се занимава с този сегмент, който управлява оперативните програми като Международната космическа станция и комерсиалните пилотирани космически мисии. Другият сегмент ще се оглави от Джим Грийн и ще включва ръководството на програмата за завръщане на Луната "Артемис", космическия кораб "Орион" и спускаемите лунни модули. 

Не е изненадващо, че промяната беше посрещната от сериозна критика. 

"Вероятно не е за добро, намерението явно е програмата "Артемис" да бъде изолирана от комерсиалната космонавтика, като по този начин пилотираните комерсиални полети до станцията "Гейтуей" се превръщат в далечна перспектива. Ракетата "Спейс Лонч Систъм" и корабът "Орион" очевидно ще получат дивидент от това", смята астрофизикът д-р Питър Хейг

Тук е удачно да напомним, че Кейти Лийдърс е изключително опитна ръководителка - тя пое управлението на пилотираната програма на НАСА в период, през който агенцията зависеше за превоза на астронавти до МКС изцяло от руските кораби "Союз". Лийдърс направи така, че НАСА и СпейсЕкс да могат да работят ефективно заедно, да довършат пилотирания космически кораб "Крю Драгън" и да го въведат в цялостна експлоатация. Днес корабът вози редовно екипажи до станцията, а през този месец посредством него беше осъществена първата туристическа мисия до орбита. 

След новите промени програмата за завръщане до Луната "Артемис" ще се ръководи от човек, който не познава тънкостите на частното космическо предприемачество. 

Какво по-добро доказателство, че в САЩ отдавна съществуват две паралелни космически програми - просто сега разделението им е официално. Първата работи, поема обещания и ги изпълнява, разчита на частния сектор и изстрелва хора в космоса. Втората, която наричам условно "американския Роскосмос", е тежко бюрократизирана, обвързана е с приумиците на Конгреса, финансово неефективна е, не си изпълнява обещанията и не изстрелва хора в космоса. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4166-2021-nasa-splits-human-space-program-two

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Компанията Блу Ориджин е загубила конкурса за лунен модул, защото се опитала да изиграе НАСА

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

30 септември 2021 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа агенция НАСА не е коментирала в подробности съдебния иск на компанията Блу Ориджин, чрез който фирмата на Джеф Безос се опитва да оспори решението договорът за строежа на пилотиран лунен модул да бъде връчен на СпейсЕкс. Въпреки това технологичният блог The Verge е успял да се домогне до документи благодарение на закона в САЩ, който задължава публичните агенции да са прозрачни. Документите ясно разкриват причината, поради която компанията е загубила конкурса - тя се е опитала да изиграе НАСА и това съответно ѝ е изиграло лоша шега. 

Техниката, използвана от Блу Ориджин, се нарича "врата в лицето", пише The Verge. Това е, когато ви трябва услуга и компанията-доставчик първоначално ви предложи оферта на абсурдно завишена цена. В този случай обикновено започват пазарлъци, докато доставчикът се навие да ви смъкне цената. Същото е направила фирмата на Безос. Тя е предложила първоначална оферта от $5.9 милиарда, близо два пъти повече от предложението на Спейсекс. Тактиката вече е сработила преди. По време на предходния рунд на същия конкурс, от Блу Ориджин отправили предложение за първоначални проучвания за цена от $879 милиона, но от НАСА започнали да преговарят и сумата паднала на $579 милиона. 

Този път обаче агенцията, притисната от финансови ограничения, решила да не се занимава с това и просто се спряла по-достъпната оферта - тази на СпейсЕкс.

"Блу Ориджин предположиха какъв ще е бюджетът на НАСА за пилотирания лунен модул и на базата на това число представиха своето предложение. Но вътрешно направиха свое собствено изчисление, че ако НАСА не може да си позволи първоначално предложената цена от Блу Ориджин, агенцията ще ги избере и впоследствие ще започне договорки след селекцията, така давайки възможност на Блу Ориджин да си смъкнат цената. Всички тези предположения са неверни", пишат четиримата адвокати на НАСА. "Осъзнавайки, че заложиха и загубиха, от Блу Ориджин се опитват да използват функцията на Правителствената служба за отчетност, за да принудят по некоректен начин НАСА да страда от последствията на лошите решения на Блу Ориджин". 

Що се касае до предходния рунд на конкурса, при който компанията Блу Ориджин смъкнала първоначалната цена след пазарлъци, юридическият екип на НАСА е категоричен: "НАСА не е задължена да прави подобна заявка". 

Наистина, какъв тъжен урок за Стария космически отрасъл (Old Space) - тук напомням, че Блу Ориджин създава лунния си модул съвместно със старите корпорации Локхийд Мартин и Нортроп Груман, а фирмата на Безос се управлява от президента Боб Смит, бивш служител на традиционната аерокосмическа фирма Хъниуел. Тези мастодонти са свикнали да изтискват на максимум бюджета на НАСА, използвайки всякакви юридически похвати, а накрая дори не е сигурно дали ще си свършат работата навреме. Но агенцията очевидно вече няма намерение да им играе по свирката и просто ще работи с тези, които си изпълняват задачите ефективно и евтино. Неслучайно СпейсЕкс превозва астронавти до МКС, че и по-далече... 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4174-2021-blue-origin-gambled-nasa

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Най-сетне! Ракетата Спейс Лонч Систъм и корабът Орион са напълно сглобени за полет до Луната!

2021-sls-orion-fully-stacked.jpg

На снимката: техниците прикачват кораба "Орион" към ракетата "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA/Frank Michaux

24 октомври 2021 г. 11:30 ч.

Светослав Александров. Най-после! За пръв път след края на програмата "Аполо", НАСА отново разполага с ракета и космически кораб за полети до Луната! Това се случи по-рано през тази седмица, когато носителят "Спейс Лонч Систъм" беше за пръв път прикачен към кораба "Орион". Според информацията, разпространена от американската космическа агенция, дебютното изстрелване е планирано за февруари 2022-ра година, когато "Орион" ще се отпрати на пробно безпилотно пътешествие към орбитата на естествения ни спътник и ако то е успешно, следващото ще е с астронавти. 

"Спейс Лонч Систъм" и "Орион" не са най-любимите проекти сред космическите ентусиасти, които през последните години се наслаждаваха на успехите на "Фалкън Хеви", "Крю Драгън", "Ню Шепърд", "Електрон", множеството стартъпи на малки ракети. За разлика от всичките постижения на новите космически фирми (описвани сборно под названието "НюСпейс", в сравнение със стария космически отрасъл, състоящ се от бюрократизирани корпорации като Боинг, Локхийд Мартин, Еърбъс -т.нар. "ОлдСпейс"), ракетата и корабът на НАСА изглеждат като реликва от миналото. Нещо повече - в определени отношения те могат да се възприемат като крачка назад дори спрямо старите космически совалки. Например, основните двигатели на совалките се рециклираха и ползваха многократно, докато при "Спейс Лонч Систъм" ще се изхвърлят след всеки старт. 

Но както коментира космическият експерт Ей Джей Маккензи в своя статия за The Space Review, основното предимство на програмата на НАСА не е технологично, нито е икономически обосновано, а е политическо. Заради факта, че "Спейс Лонч Систъм" и "Орион" осигуряват множество работни места, те са практически имунизирани от политическите сътресения и през последните години непрекъснато получаваха предвидените за тях средсва, че даже и повече. И нито един представител на американския Конгрес не се осмели да прекрати работата по тях.

През 2021-та година най-после станахме свидетели на сериозен прогрес - основната степен на "Спейс Лонч Систъм" премина на два пъти през статично огнево изпитание - първото приключи преждевременно поради технически проблем, но второто бе пълновременно и напълно успешно. Това даде зелена светлина за цялостното асемблиране на ракетата и прикачването ѝ към "Орион". Сега, след като и тази стъпка е изпълнена, предстои цяла серия от комплексни изпитания на вече сглобената ракета и кораб преди изстрелването догодина.

Дебютната мисия на "Орион", озаглавена "Артемис 1", ще продължи общо 25 дни, през шест от които корабът трябва да престои в орбита около Луната. Тази първа мисия ще е без хора на борда и ще оттренира изстрелването, отправянето към Луната, влизането и излизането от окололунна орбита, завръщането към Земята и кацането.

Ако всичко мине успешно, ще бъде даден ход на подготовката за "Артемис 2", която ще излети през септември 2023-та и ще е първата пилотирана експедиция отвъд пределите на околоземната орбита след приключването на "Аполо 17" през декември 1972-ра година. Екипаж от четирима души ще обиколи Луната и ще се върне на Земята. 

След това плановете на НАСА са неясни. Мисията "Артемис 3" формално е все още планирана за септември 2024 г., но датата зависи от още един компонент, който все още не е разработен - от спускаемия апарат, който трябва да превози астронавтите от окололунна орбита до повърхността на естествения ни спътник. По-рано през годината НАСА избра задачата да бъде поверена на СпейсЕкс, но другият претендент Блу Ориджин оспорва решението и е в съдебен спор с американската космическа агенция, което блокира разработката. Не по-малко сериозен проблем е свързан и с факта, че новото поколение космически скафандри все още не са готови. 

За повече информация относно предстоящия полет на "Артемис 1": НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4204-2021-sls-orion-fully-stacked

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин загуби съдебната битка срещу НАСА по казуса за строежа на лунен модул!

4 ноември 2021 г. 18:45 ч. Американската компания Блу Ориджин загуби съдебното дело, което водеше срещу НАСА по казуса за строеж на нов пилотиран лунен модул, съобщи CNBC.

Напомням на читателите, че през месец април американската космическа агенция реши да се довери единствено на проектопредложението на СпейсЕкс от общо три кандидатури (другите две бяха на Блу Ориджин и Дайнетикс). Така компанията на Илон Мъск ще получи цялата сума от $2.9 милиарда, за да пригоди кораба "Старшип" за превоз на астронавти до лунната повърхност. Но Джеф Безос не се примири с решението и първо подаде жалба към Правителствената служба за отчетност, а след като тя бе отхвърлена, инициира съдебно дело. Делото блокира работата по пилотирания лунен модул с осем месеца, което прави желаната от НАСА дата (2024 г.) за следващата пилотирана лунна мисия до Луната невъзможна за постигане. 

Илон Мъск не пропусна да се подиграе с Джеф Безос веднага след като стана ясен резултатът от делото, пускайки мем в социалната мрежа Туитър с надпис: "You have been judged". 

Защо Блу Ориджин загуби съдебния спор? Ето какво бях писал на 30-ти септември по темата: техниката, използвана от компанията за спечелване на конкурса на НАСА, се нарича "врата в лицето". Това е, когато ви трябва услуга и компанията-доставчик първоначално ви предложи оферта на абсурдно завишена цена. В този случай обикновено започват пазарлъци, докато доставчикът се навие да ви смъкне цената. Същото е направила фирмата на Безос. Тя е предложила първоначална оферта от $5.9 милиарда, близо два пъти повече от предложението на Спейсекс. Тактиката вече е сработила преди. По време на предходния рунд на същия конкурс, от Блу Ориджин отправили предложение за първоначални проучвания за цена от $879 милиона, но от НАСА започнали да преговарят и сумата паднала на $579 милиона.

Само че този път агенцията, притисната от финансови ограничения, решила да не се занимава с това и просто се спряла по-достъпната оферта - тази на СпейсЕкс.

Никой не е длъжен да прави пазарлъци. И днес съдът отсъди логичното по този въпрос. 

2021-20-july-ns-launch.jpeg

Кадър от изстрелването на кораба "Ню Шепърд" на 20-ти юли - това бе първият пилотиран космически полет на Блу Ориджин. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4215-2021-blue-origin-loses-lawsuit

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Обикновено не съм привърженица на конспиративните теории, но тази, че американците никога не са стъпвали на Луната има известен резон.

Затова съм много скептична, че скоро ще видим пилотирана от хора експедиция до там. Бях свидетел на първите прилунявания и чакам вече 50 години да се наоправдаят защо няма нови експедиции. Без това навремето в соц страните не се даде почtи никаwка визуаlна информация, а виж ти, и американците били изгубили оригиналните лунни филми, като се пазят само някакви откъслечни кадри.

Американците се раздвижиха едва когато китайците обявиха, че готвят експедиция до Луната, но си отдъхнаха, когато тяхната ракета гръмна и пак замразиха всичко. Сега, обаче имат нов проблем - частни и амбициозни космически проекти, които се оказаха, че не не са само рекламен балон.

Тези частници, обаче, имат едно слабо място - зависят много от комерсиалния успех на проектите си. Ето какво са измислили американците да се разправят с тях - пропагандна кампания "Don't give up on Earth". Т.е. защо да трошим пари да ходим в Космоса, когато на Земята има толкова неща за оправяне.

За пръв път ми попадна тази идея в много скучния НФ филм Ио и бях шокирана, като точно същото бе повторена от Британското кралско семейство! Някой вече работи за промиване на мозъците, че няма никакъв смисъл да ходим в Космоса, само малко пестене на ресурси и затягане на коланите и сме си добре и тук. Очаквайте още холивудски филми и сериали в този дух.
https://www.imdb.com/title/tt3256226/

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА отложи пилотираното кацане на Луната за 2025 г. и обвини затова Блу Ориджин

2021-sls-orion-fully-stacked.jpg

На снимката: техниците прикачват кораба "Орион" към ракетата "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA/Frank Michaux

10 ноември 2021 г. 17:15 ч.

Светослав Александров. Космическата агенция на САЩ оповести официално, че експедицията "Артемис 3", която трябва да кулминира с първото стъпване на астронавти на Луната след последната мисия от програма "Аполо" в началото на 70-те, се отлага за 2025 година. Причината според агенцията е седеммесечното блокиране на прогреса по програмата "Артемис", причинено от протестите и съдебните дела на основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин, която е пряк конкурент на СпейсЕкс. 

"Изгубихме близо седем месеца поради съдебните спорове и това вероятно отложи първото ни лунно кацане за не по-рано от 2025 г.", съобщи администраторът на НАСА Бил Нелсън на вчерашната пресконференция и конкретизира, че на НАСА е било забранено да преговаря със СпейсЕкс по каквито и да е теми, касаещи създаването на пилотиран лунен модул. "Аз разговарях миналия петък с Гуин Шотуел (бел. прев. - президентката на СпейсЕкс). Това беше първото свързване, което имахме относно програмата за пилотиран лунен модул, като двамата подчертахме, че е важно да се завърнем на Луната колкото се може по-бързо и по-безопасно".

Преди хора отново да се отпратят към лунната повърхност, трябва да бъдат проведени три демонстрационни мисии - две безпилотни и една пилотирана. Първо през пролетта на 2022 г. към окололунна орбита ще излети безпилотната мисия "Артемис 1", която ще тества готовността на ракетата "Спейс Лонч Систъм" и на космическия кораб "Орион". След това предстои пилотиран полет до орбитата на Луната по подобие на мисията "Аполо 8". Тази експедиция "Артемис 2" сега се очертава да е факт през 2024 г. (а не през 2023 г., както се предвиждаше доскоро) и ще представлява първото пътешествие на човек отвъд околоземна орбита след 1972-ра година. 

Следва безпилотно лунно кацане, което ще изпробва готовността на кораба "Старшип" на СпейсЕкс. Само ако и то мине наред ще бъде даден ход на пилотирана експедиция до лунната повърхност.

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4221-2021-artemis-delayed-2025

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА отложи извеждането на ракетата Спейс Лонч Систъм на стартовата площадка за март

3 февруари 2022 г. 08:05 ч. Първото извеждане на ракетата "Спейс Лонч Систъм" със сглобения кораб "Орион" на стартовата площадка, което първоначално бе планирано за декември 2021, после бе изместено за февруари т.г., сега ще се случи най-рано през март, оповести НАСА.

Според агенцията няма технически проблеми - просто инженерите имат нужда от допълнително време за довършителни работи. Това е очакван консерватизъм - на фона успехите на СпейсЕкс, много очи са насочени към "Спейс Лонч Систъм" и всеки проблем ще се гледа под лупа. Все пак програмата "Артемис" за завръщане на Луната има голям политически заряд и нищо по-малко от пълен успех не е достатъчно.

НАСА не се наема да каже кога първата мисия "Артемис 1" ще излети. Предстои цялостно пълнене на ракетата с гориво и обратно броене до Т-10 секунди. Това е финалният тест преди полета и могат да изникнат проблеми. В случай че такива няма, стартът може да се очаква през април или май. 

2021-sls-orion-fully-stacked.jpg

На снимката: техниците прикачват кораба "Орион" към ракетата "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA/Frank Michaux

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4348-2022-3-feb-artemis-rollout-delayed

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Вече знаем колко ще струват пилотираните мисии до Луната: $4.1 милиарда на изстрелване!

2021-sls-orion-fully-stacked.jpg

На снимката: техниците прикачват кораба "Орион" към ракетата "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA/Frank Michaux

2 март 2022 г. 18:20 ч.

Светослав Александров. След дълъг период на спекулации сред космическата общност, ние най-сетне научихме колко ще струва един полет на НАСА до Луната в рамките на програмата "Артемис", използвайки ракетата "Спейс Лонч Систъм" и кораба "Орион". Числото е $4.1 милиарда и е абсурдно на фона на услугите, които предоставя американската космическа компания СпейсЕкс посредством съвременната ракета "Фалкън Хеви". 

Сумата стана ясна по време на вчерашно изслушване за научната комисия към долната камара на Конгреса на САЩ (Камарата на представителите). Докладът бе представен от инспектора на НАСА Пол Мартин, който съблюдава работата на агенцията и представя пред политиците критики и препоръки. 

Eто каква е разбивката на тези $4.1 милиарда по пера - $2.2 милиарда са нужни за строежа на една ракета "Спейс Лонч Систъм", $568 милиона се заделят за осигуряването на поддръжката на наземните системи, трябват $1 милиард за създаването на един кораб "Орион" и още $300 милиона се предоставят на Европейската космическа агенция, която строи сервизния модул на кораба "Орион".

Така разходите по програмата "Артемис" са далеч по-големи, отколкото НАСА се надяваше да са. Преди няколко години длъжностно лице на НАСА информира уебсайта Арс Текника, че една мисия се очаква да струва под $2 милиарда.

Инспекторът Мартин безцеремонно заяви, че причината за високите разходи е моделът, по който програмата се финансира. За разлика от модела "фиксирана сума", използван от НАСА за финансирането на ракетите на СпейсЕкс "Фалкън 9" и пилотираните кораби "Крю Драгън", "Артемис" се финансира чрез договор тип "разходи плюс" - т.е. посредством средствата на данъкоплатците се покриват всички преразходи, които възникват по време на разработката. Така компанията-разработчик не търси начин да иновира и да се впише в ограничен бюджет, а просто стои на държавна хранилка. В случая компанията-разработчик на "Спейс Лонч Систъм" е Боинг и Мартин категорично заявява, че тя "се справя зле, зле планира и зле изпълнява".

Източник: Камарата на представителите на САЩ

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4402-2022-sls-cost-now-known

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

За пръв път от епохата Аполо: на 17-ти март НАСА извежда на космодрума ракета и кораб за полет до Луната!

2022-nasa-to-rollout-sls-orion.jpg

На снимката: ракетата "Спейс Лонч Систъм" с космическия кораб "Орион". Photo credit : NASA

14 март 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. НАСА се готви за историческо събитие! За пръв път след приключването на лунната програма "Аполо" през декември 1972 г., американската космическа агенция ще изведе на стартовата площадка №39Б на космодрума Кенеди ракета и кораб, които са способни да изпратят човек до Луната! 

Извеждането е планирано за четвъртък, на 17-ти март. 

Целта на тази процедура е да бъде проведено финалното изпитание преди дебютния полет. Ракетата "Спейс Лонч Систъм" ще бъде напълнена с гориво, след което ще се симулира обратно броене. Както "Спейс Лонч Систъм", така и корабът "Орион" ще изпратят множество данни към наземните техници, които ще проверят дали всичко е в готовност за предстоящата мисия.

Тази мисия, озаглавена "Артемис 1", ще бъде изстреляна не по-рано от месец май тази година. Тъй като е първа от новата програма, тя ще се осъществи в безпилотен режим. Корабът "Орион" трябва да направи обиколка на Луната и да се завърне на Земята. 

Стига всичко да мине наред, следващият полет "Артемис 2" ще е факт през 2024 година, като този път на борда на кораба ще има астронавти. Това ще е първото отправяне на хора отвъд пределите на ниската околоземна орбита след 1972 година. Астронавтите ще обиколят Луната, но все още няма да кацат на нея. 

Първото стъпване на човешки крак на лунната повърхност през 21-ви век е планирано за 2025-та или 2026-та година в хода на мисията "Артемис 3". 

Дотогава обаче има още време. Сега цялото ни внимание е насочено към дебютната мисия "Артемис 1". Едва след като тя приключи, НАСА ще има увереност, че разполага с наличните технологии за полети в далечния космос. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4423-2022-nasa-roll-out-rocket-moon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Най-сетне: Първата ракета Спейс Лонч Систъм с кораба Орион бе изведена на стартовата площадка!

2022-sls-rolls-to-launch-pad.jpg

На снимката: придвижването на първата ракета "Спейс Лонч Систъм" към стартовата площадка. Photo credit : NASA

18 март 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Исторически момент! След дълго чакане програмата на НАСА за завръщане на Луната "Артемис" достигна до етап, в който може да кажем, че вече не е на ниво PowerPoint презентация. Това се случи късно снощи в 23:47 ч. българско време, когато първата ракета "Спейс Лонч Систъм" с кораба "Орион" бе изведена на стартовата площадка за изпитания, а по-нататък - за нейния дебютен полет към Луната! 

Изминали са 3 942 дни, откакто гигантската Сграда за сглобяване на ракети на НАСА се отвори за последен път, за да бъде изведен кораб към стартовата площадка. Това се случи през 2011 година, когато совалката "Атлантис" се отправи на финалното си пътешествие в космоса. Тогава бъдещето към звездите изглеждаше неясно и песимистично. Програмата "Космическа совалка" на НАСА приключваше. Космодрумът Кенеди запустя. Хората си тръгваха.

Но днес, 11 години по-късно, в района отново кипи живот - до голяма степен благодарение на частни компании като Астра и СпейсЕкс. Когато Кенеди повторно живна, мнозина смятаха, че това е нова епоха и че старата ера на държавно-контролирани програми е приключила. Все пак снощи при извеждането на "Спейс Лонч Систъм" мнозина получиха дежавю. 

Ракетата бе изкарана със същия гъсеничен транспортьор, който бе използван за совалките. Самата "Спейс Лонч Систъм" наподобява совалка - виждате същия оранжев горивен резервоар. Същите странични твърдогоривни ускорители. Даже основните двигатели са същите. Единствената видима разлика е, че космическият кораб "Орион" вече не е монтиран странично, както бе случаят със совалката - а е отгоре на ракетата. 

И дори и фактът, че новият кораб служи за полети до Луната, а не за безкрайни кръгове около Земята, не променя истината - че програмата "Артемис" представлява истинският наследник на совалките. Реално поръчението за създаването на ракетите "Спейс Лонч Систъм" е политическо и основната му задача е далеч по-прозаична - не усвояване на междупланетното пространство, а поддържане на работните места за старите специалисти от космическия сектор на САЩ. 

Оттук идва огромната критика към програмата - защото в сравнение със СпейсЕкс тя не е ефективна и в никакъв случай не е евтина. Наскоро цялостен анализ на проекта от главния инспектор на НАСА установи, че един полет до Луната ще струва $4.1 милиарда. Това надхвърля в пъти сумите, необходими за изстрелванията на ракетите на СпейсЕкс "Фалкън 9" и "Фалкън Хеви". Даже една цяла ракета "Фалкън Хеви" (с двигателите и всичко останало) струва по-малко от единичен двигател на "Спейс Лонч Систъм". Как може да говорим за колонизация на космоса? Бъдещето, което се очертава, наподобява това на краткосрочните екскурзии на "Аполо"! 

Освен използването на стари совалкови технологии, както и изкуственото и оскъпяващо процеса поддържане на работни места, има още една причина, поради която програмата "Артемис" търпи критика. Ракетата "Спейс Лонч Систъм" се строи от Боинг - компания, която през последните години стана известна с неизпълнението на проектите си в срок и качествено. Всички станахме свидетели на фиаското на "Старлайнър" (следващият полет на този кораб към МКС е насрочен за май и дано сега нещата са наред). Разработката на "Спейс Лонч Систъм" също се проточи - дебютната мисия бе насрочена за 2016-та година, а ако излети тази година, това ще е с шестгодишно закъснение. 

Малцина са истинските фенове на програмата в нейния настоящ вид, особено на фона на успехите на СпейсЕкс. Но харесва ли ни или не, "Спейс Лонч Систъм" и "Орион" представляват първата транспортна система след шестдесетилетно прекъсване, която ще започне курсове към Луната. Както сами виждате, това е реална ракета с реален кораб. Преди 15-20 години бяхме свидетели само на чертежи и презентации. Нищо повече. И на мнозина ни беше омръзнало. Стига вече чертежи и презентации! Слава Богу, този етап приключи. 

Какво следва оттук насетне? Ракетата "Спейс Лонч Систъм" ще бъде напълнена с гориво за финалното изпитание и ако то премине по план (което в тоя проект никога не е гарантирано) и не се наложи поредният ремонт, дебютният полет може да е факт още през май. 

Стискаме палци! 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4436-2022-sls-rolls-to-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА се ангажира да връчи договор на частна компания за втори пилотиран лунен модул

25 март 2022 г. 19:45 ч. През април 2021 г. американската космическа агенция НАСА оповести, че се спира само и единствено на СпейсЕкс за създаването на модул за пилотирани кацания на Луната. Решението на агенцията не бе посрещнато добре от загубилите конкурса компании Дайнетикс и Блу Ориджин, като Блу Ориджин даже започна съдебна битка срещу НАСА. Битка, която в крайна сметка изгуби. Но сега кой знае - може би Джеф Безос ще получи своя шанс за реванш?

Тук обаче е важно да се подчертае нещо съществено - НАСА няма да даде парите направо на Блу Ориджин. Напротив - според прес-съобщението на агенцията, ще бъде открит нов конкурс. В този конкурс всички американски компании могат да се съревновават, като този път няма гаранция, че Дайнетикс и Блу Ориджин ще са единствените. Могат да се явят и други фирми. Но поне Безос ще получи шанс да се състезава с тях на равни начала.

Освен това НАСА има нови изисквания - спускаемите апарати за по-нататъшните мисии (след 2025 г.) трябва да притежават способността да се скачват с новата станция "Гейтуей", която ще бъде построена в окололунна орбита.

Чакаме с интерес да научим развитието и дали конкурсът ще се размине без драми. 

2019-blue-moon-unveiled.jpg

Спускаемият апарат на Блу Ориджин "Блу Муун". Image credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4457-2022-nasa-second-hls

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Метеоролози предвиждат благоприятно време за изпитанието на лунната ракета на НАСА

2 април 2022 г. 19:05 ч. Днес НАСА съобщи, че времето се очертава да е благоприятно за предстоящото изпитание на лунната ракета "Спейс Лонч Систъм" с кораба "Орион" - последната голяма проверка на системите им преди дебютния полет на кораба до Луната по-късно през годината. 

Това е т.нар. "мокра тренировка" - ракетата ще бъде напълнена с гориво, след което ще бъде осъществена симулация на обратно броене до последната секунда преди изстрелването - т.е. непосредствено преди запалването на ракетните двигатели. 

Тестът е насрочен за утре, 3-ти април. 

Напомням на читателите, че статично огнево изпитание бе проведено на стенд през 2021-ва година и то бе успешно. 

2022-sls-rolls-to-launch-pad.jpg

На снимката: придвижването на първата ракета "Спейс Лонч Систъм" към стартовата площадка. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4472-2022-weather-favorable-wet-dress-hehearsal

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пореден срам за СЛС: техническа повреда отложи изпитанието на лунната ракета на НАСА!

2022-sls-rolls-to-launch-pad.jpg

На снимката: придвижването на първата ракета "Спейс Лонч Систъм" към стартовата площадка. Photo credit : NASA

3 април 2022 г. 19:15 ч.

Светослав Александров. Днес НАСА беше планирала т.нар. "мокро изпитание" на новата си и построена от Боинг лунна ракета "Спейс Лонч Систъм", при което тя трябваше да бъде напълнена с гориво и да премине през симулация на обратно броене.

За съжаление изпитанието няма да бъде осъществено в срок, тъй като броени минути преди началото на пълненето на резервоарите с течен кислород и водород беше установен технически проблем. Очертава се минимум 24-часово отлагане.

Проблемът не касае самата ракета, а наземната инфраструктура. НАСА съобщава, че не работят както основните, така и резервните турбини, които подават горивото под високо налягане. Турбините са част от системите на Мобилната кула за изстрелване, за построяването на която НАСА похарчи $1 милиард в рамките на договор от типа "разходи плюс".

Това е поредното доказателство какъв чутовен провал е правителствената програма на НАСА за връщане на човек на Луната. Сравнете предстартовата активност на "Спейс Лонч Систъм" с тази на изстреляните през последните три седмици общо 3 американски частни ракети "Фалкън 9" на СпейсЕкс, "Електрон" на Рокет Лаб и даже все още новата и периодично проявяваща проблеми "Ракета 3" на Астра. Всички те летят и всички т.нар. "нюспейс" фирми работят за НАСА, но съобразно т.нар. договори за фиксирана сума. И представете си, всички те се справят! 

Обратно, хардуерът за лунната програма на НАСА се финансира съобразно договори "разходи плюс". В конкретния случай Венкор, фирмата-подизпълнител на въпросната мобилна кула за "Спейс Лонч Систъм", е усвоила $1 милиард държавни пари с разходите и преразходите. Последният договор бе връчен през март 2011, а през 2017 г. НАСА отказа да го поднови заради лошо изпълнение и протакане на работата. И какво се случва днес? Системите на кулата не работят! 

Кога най-накрая политиците на САЩ ще осъзнаят, че държавата трябва да излезе от ракетостроителния бизнес и да повери изцяло ракетните разработки на частните компании, защото е видно, че те се справят десетократно по-добре? 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4473-2022-sls-rocket-wdr-delayed

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

И на 4-ти април лунната ракета на НАСА не успя да премине през изпитанието

2022-wdr-update.jpg

Космическата ракета "Спейс Лонч Систъм" по време на изпитанието вчера. Photo credit : NASA / Joel Kowsky

5 април 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Космическата ракета на НАСА "Спейс Лонч Систъм" отново не успя да премине през т.нар. "мокро изпитание" - след като пълненето с гориво вече беше започнало. Познайте от един път какво се повреди. Клапаните. Винаги са клапаните. 

Напомням на читателите, че миналата година през месец август друг космически апарат не успя да излети заради дефектни клапани - кораба "Старлайнър" на Боинг. Това е системен и все още нерешен проблем в американската космонавтика.

Както съобщава журналистът Стивън Кларк от СпейсФлайтНау, Бил Герстенмайер, някогашен ръководител на пилотираната космонавтика към НАСА, днес вицепрезидент на СпейсЕкс, още преди години изрази опасение, че американският космически отрасъл не разполага с висококачествени клапани. 

От тогава до сега дефектните клапани влияят на прогреса на всяка пилотирана космическа програма на САЩ. 

Разбира се, тук има голямо изключение от правилото: СпейсЕкс и ракетите "Фалкън 9" с корабите "Драгън", превозващи хора и товари към Международната космическа станция. Те винаги летят.

Слава Богу, повреденият клапан отново не е част от ракетата, а от мобилната стартова кула - същата, за която НАСА прахоса $1 милиард долара в полза на фирмата Венкор. Същата фирма, на която НАСА се наложи да прекрати договора през 2017-та година заради протакане и лошо изпълнение на работата. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4474-2022-sls-canceled-again

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА няма да тества горната степен на ракетата Спейс Лонч Систъм по време на т.нар. мокро изпитание

9 април 2022 г. 17:45 ч. Американската космическа агенция НАСА оповести, че заради повреден хелиев клапан на горната степен на ракетата "Спейс Лонч Систъм", условията на предстоящото т.нар. "мокро изпитание" ще бъдат модифицирани и то няма да включва зареждане на степента с гориво. 

Вместо това единствено първата степен ще премине през изпитанието. 

Напомням на читателите, че първата степен, както и двата странични твърдогоривни ускорителя, са производни на хардуера на космическите совалки на НАСА, докато горната степен е идентична с тази на ракетата "Делта 4" на Юнайтед Лонч Алайънс и е първоначално проектирана от Боинг. 

Би било хубаво някой да има смелостта да напомни на господата от Боинг, че "мокро изпитание", при което ракетата не се зарежда цялостно с гориво, не е никакво "мокро изпитание". Заради безкрайните проблеми със "Спейс Лонч Систъм" изпитателната програма се очертава да е провал и няма никакво значение защо и как условията ще бъдат променени, за да се изкара успешна - заблудата няма да проработи пред обществото. 

2022-wdr-update.jpg

Космическата ракета "Спейс Лонч Систъм" на стартовата площадка. Photo credit : NASA / Joel Kowsky

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4481-2022-sls-test-modified

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Администраторът на НАСА Бил Нелсън: Договорите тип разходи плюс са чума!

3 май 2022 г. 18:05 ч. Изключително сериозно изказване направи настоящият администратор на НАСА Бил Нелсън. Той заяви, че договорите тип "разходи плюс" са били като чума за агенцията в миналото и отсега нататък всички космически проекти ще се финансират според договори за фиксирана сума. 

Защо това е важно? Самият администратор Бил Нелсън, още докато беше сенатор, бе един от най-яростните привърженици на финансирането тип "разходи плюс" в миналото и един от "бащите" на ракетата "Спейс Лонч Систъм" - ракета, която след 12-годишна разработка все още не е полетяла и не може дори да премине успешно през наземните тестове. 

Действително договорите "разходи плюс" бяха основният начин, по които НАСА някога работеше. Но докато държавата плаща всички разноски, които възникват в хода на разработката, частните подизпълнители не се стараят да си изпълняват задълженията си икономично и ефективно. Нещо повече - това е основната причина, поради която вече няколко десетилетия поред агенцията не може да изпрати астронавти обратно към Луната или към Марс. Всяка една програма, инициирана по времето на различни президентски администрации, не е стигала до съществен етап в нейната реализация и просто се е превръщала в хранилка за работни места.

Трябваше да се появи СпейсЕкс - фирмата на Илон Мъск, която създаде икономичните ракети "Фалкън 9" и пилотираните космически кораби "Крю Драгън" - за жълти стотинки в сравнение с инициативите на Боинг и Локхийд Мартин. Днес "Крю Драгън" са единственият начин, по който НАСА може да изпраща самостоятелно астронавти до орбита. 

Добре е, че Нелсън осъзнава всичко това, макар и след толкова години. Като човек с връзки в Конгреса, ако има някой, който може да наложи политиката всички договори на НАСА да са според фиксирани суми, това е той. 

2022-wdr-update.jpg

Космическата ракета "Спейс Лонч Систъм" на стартовата площадка. Photo credit : NASA / Joel Kowsky

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4516-2022-bill-nelson-cost-plus-contracts

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Гигантската лунна ракета на НАСА се завърна на стартовата площадка за последното си изпитание

2022-antares-rocket-returns-launch-pad.j

На снимката: лунната ракета на НАСА "Спейс Лонч Систъм" се отправя обратно към стартовата площадка за последното си изпитание. Photo credit : NASA/Ben Smegelsky

8 юни 2022 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. На 6-ти юни лунната ракета на НАСА "Спейс Лонч Систъм" бе изведена от хангара си и посредством гъсеничния транспортьор бе превозена отново на стартовата площадка №39Б към космическия център Кенеди за повторното провеждане на окончателното изпитание, което трябва да докаже нейната готовност за дебютния ѝ полет. Стига тестът да бъде осъществен успешно, изстрелването на "Спейс Лонч Систъм" с кораба "Орион" към Луната в рамките на първата мисия от програмата "Артемис" може да бъде реализирано през юли или август. 

Комплексното изпитание цели цялостна проверка на наземните системи и на напълно сглобената ракета с космическия кораб. За тази цел "Спейс Лонч Систъм" трябва да бъде напълнена с гориво, след което ще се проведе симулация на обратното броене без запалването на двигателите. 

Първоначално тестът трябваше да бъде изпълнен през април, но веднага щом зареждането с гориво започна, бяха установени проблеми с клапаните на наземните системи, както и с втората степен на ракетата-носител. Също така бяха констатирани нежелани течове. Това наложи "Спейс Лонч Систъм" да бъде върната в хангара и през месец май ракетата бе подложена на ремонтни дейности. 

Сега НАСА се надява, че този път всичко ще е наред. Единствено само след като изпитанието приключи успешно ще може да се мисли за конкретна дата за полета на "Орион", който ще включва обиколка на Луната в безпилотен режим. И само след като този полет е успешен ще бъде дадена зелена светлина за подготовката на втората мисия от програмата "Артемис". Тя ще бъде проведена не по-рано от 2024 г. и ще включва пилотирана обиколка на Луната (без кацане). Това ще е първото посещение на естествения ни спътник от астронавти след приключването на програмата "Аполо" в началото на 70-те години на миналия век. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4570-2022-nasa-lunar-rocket-returns-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА е профукала $435.6 милиона за нова стартова кула за СЛС, а строежът още не е почнал!

9 юни 2022 г. 20:20 ч. Брутална новина бе оповестена днес относно лунната програма на НАСА "Артемис" и тя отново е свързана с раковото заболяване, засегнало стария космически отрасъл на САЩ - финансирането съобразно договори тип "Разходи Плюс". Преди три години агенцията връчи такъв договор на фирмата Бехтел за строежа на втора кула за изстрелване на ракетата "Спейс Лонч Систъм". Резултатът след 36 месеца е следният: НАСА е профукала $435.6 милиона, строежът дори още не е започнал, а разходите се очаква да надхвърлят близо $1 милиард. Всичко това за една стартова кула!!! 

Новината бе съобщена от главния инспектор на агенцията Пол Мартин, чиято работа е точно такава - да отстранява неразбориите в нея.

Защо е важно да се направи нова стартова кула? Сегашната версия на "Спейс Лонч Систъм", която ще дебютира тази година (ако няма други проблеми) е от типа "Блок 1". Тя ще позволи краткосрочни пилотирани мисии до Луната. В бъдеще обаче НАСА има нужда от по-амбициозна ракета тип "Блок 1Б", която ще е оборудвана с мощна горна степен и тя ще позволи по-дългосрочни експедиции, включително до окололунната станция "Гейтуей". Новата версия на "Спейс Лонч Систъм" няма как да бъде изстрелвана с настоящата наземна архитектура - ето защо бяха дадени тези пари на Бехтел. 

Първоначално разходите се изчисляваха на $383 милиона и работата да завърши по живо, по здраво. Вместо това НАСА е дала $435.6 милиона, а строеж няма. Инспектор Мартин открива грешки в работата както на Бехтел, така и на НАСА - от Бехтел са подценили сложността на задачата, а към момента на сключването на договора от НАСА още не са били финализирали характеристиките на горната степен на "Блок 1Б" и не са информирали какво точно искат от фирмата.

Но истинският виновник си остава моделът на финансиране "Разходи Плюс", при който всяка трудност по пътя на разработката се отстранява за сметка на данъкоплатците - уж за да се предпазят фирмите от фалит, но реално единственото, което се постига, е създаването на държавни хранилки. Сега НАСА се опитва да реагира адекватно - агенцията е решила да остави на Бехтел единствено основната задача, докато сложностите по създаването на горивопроводите и електрическите вериги ще бъдат поверени на други фирми. И този път договорите ще се сключат за фиксирана сума.

Иначе графикът сериозно изостава. Дебютът на първата ракета "Спейс Лонч Систъм" от типа "Блок 1Б" не се очертава да е факт преди 2028-ма година... 

2022-antares-rocket-returns-launch-pad.j

На снимката: лунната ракета на НАСА "Спейс Лонч Систъм" се отправя обратно към стартовата площадка за последното си изпитание. Това е първата версия на ракетата "Спейс Лонч Систъм" - следващата версия, наречена "Блок 1Б", ще изисква мощна стартова площадка. Photo credit : NASA/Ben Smegelsky

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4575-2022-nasa-ml-2-insanity

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Лунната ракета на НАСА СЛС премина през т.нар. мокро изпитание, макар и с някои проблеми

2022-sls-passes-critical-test.webp

На снимката: лунната ракета на НАСА "Спейс Лонч Систъм" по време на вчерашното изпитание. Photo credit : NASA 

21 юни 2022 г. 12:20 ч.

Светослав Александров. Най-сетне! През последните няколко дни лунната ракета на НАСА "Спейс Лонч Систъм" благополучно премина през т.нар. "мокро изпитание", при което тя бе заредена с гориво и изпълни симулация на обратно броене. Тестът бе белязан от някои технически проблеми, но важното е, че "Спейс Лонч Систъм" преодоля най-сериозното си препятствие преди изстрелването и за пръв път изглежда, че полетът наистина може да стане факт след няколко седмици. 

Ако ракетата благополучно полети в края на август или през септември, тя ще изпрати на път към Луната космическия кораб "Орион" на пробна роботизирана мисия в рамките на програмата на НАСА "Артемис" за усвояването на естествения ни спътник. 

"Мокрото изпитание" започна в събота и трая до тази нощ в 02:37 ч., когато обратното броене бе прекратено преди запалването на двигателите. Не всичко премина съвсем гладко - техниците за пореден път се сблъскаха с нежелан теч на водород. Въпреки всичко наземното ръководство даде зелена светлина изпитанието да продължи. Ракетата бе програмирана да изпълни цялостната си симулация, като часовникът тиктакаше до 27-мата секунда преди "старта" (малко по-рано от първоначалните планове, които предвиждаха обратното броене да трае до 9-тата секунда). 

Но макар и тези проблеми да възникнаха, настроението в НАСА е бодро. За пръв път "Спейс Лонч Систъм" бе напълнена изцяло с криогенно гориво - нещо, което не бе постигано досега! 

Понастоящем агенцията анализира резултатите от теста. След като анализът приключи, ще бъде взето решение дали изпитанието да бъде повторено, за да може НАСА да е сигурна в способността на ракетата си, или ще се пристъпи направо към подготовката за полет. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4591-2022-sls-completes-wet-dress-rehearsal

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...