Отиди на
Форум "Наука"

Българския висoкотехнологичен дизелов локомотив МDD5


Recommended Posts

  • Потребители

https://offnews.bg/ikonomika/v-ruse-sazdadoha-izkliuchitelno-moshten-i-ekologichen-lokomotiv-749758.html

В Русе създадоха изключително мощен и екологичен локомотив

MDD5 съчетава последните достижения на механиката, електрониката, хидравликата, пневматиката и телекомуникациите

OFFNews Последна промяна на 12 април 2021 в 13:01  5738  0

 
phpdlrdhb_559x345.jpg
 

 

Русенският локомотивен завод "Експрес Сервиз" създаде изключително мощен и високотехнологичен маневрен локомотив.

MDD5 е измислен, проектиран и произведен изцяло от екипа на българския завод. 

Общите технически данни на машината са следните:

Мощност - 960kW
Колоосна формула - BB
Теглително усилие при старт - 240kN
Маса - 72t
Разход дизел празен ход - 2,6l/h
Екологична норма двигатели - Stage V
Радио дистанционно управление

Изключителен принос за създаването на новия български локомотив има инвеститора в проекта - производителят на цимент Holcim Bulgaria. От "Експрес Сервиз" от години си партнират с компанията, която системно инвестира в модернизация, енергийна ефективност и екология.

 
 

Характеристиките на новата машина превръщат MDD5 в най-екологичния локомотив в Европа, тъй като еко норма Stage V все още не е задължителна за дизеловите локомотиви. Моделът съчетава последните достижения на техниката в областите механика, електроника, хидравлика, пневматика, телекомуникации. Всички процеси на борда се следят и записват в реално време на отдалечени сървъри.

 

 
phpcgizoy_559x*.jpg

MDD5 има възможността да замести познатия в региона стар румънски локомотив серия 55 (LDH1250). При проектирането сме имали предвид необходимостта от локомотив с подобни параметри, но екологичен и енергоефективен. MDD5 ще бъде платформа и за бъдещите ни хибридни и акумулаторни локомотиви, заявяват от русенския локомотивен завод.

"Експрес Сервиз" е частен завод, който произвежда маневрени локомотиви, включително и машини на батерия, които изнася по цял свят. Въпреки че през последните години БДЖ изхарчи десетки милиони за съмнителни обществени поръчки с плачевен резултат, държавните железници досега никога не са купували български локомотив, а доскоро от превозвача дори твърдяха, че няма такъв завод.

-------------------------

 

MDD5 е двумоторен дизел-хидравличен локомотив, предназначен за маневрени дейности.

https://lz1866.com/editor/files/MDD5 Brochure.pdf

Фирмата "Експрес Сервиз" която го е проектирала и произвела, произвежда и други модели маневрени локомотиви, също произвежда части за локомотиви, и ремонтира и модернзира локомотиви (влк. EMU) за частни оператори

Държавното БДЖ доскоро отричаше   (или не знаеше(?) съществуването тази компания.

 


През тази година БДЖ даде за ремонт в компанията (практически е модернизация - вижте видеото) единия от локомотивите на родопската теснолинейка.

http://www.bta.bg/bg/video/show/id/0_x3180zko

 

Да им пожелаем успехи и късмет на русенците!

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

AAUvwnjFIO1UFrGA11DWnFXbdhAIjic4CXI-d3I_

 
72 тона, 1300 к.с. и 2 милиона евро! Локомотивът MDD5 - разработен и произведен изцяло в България
 
Представяме ви една страхотна машина произведена в Експрес Сервиз в Русе. Място без аналог, защото е единственият завод за производство на локомотиви в България. Освен, че ги произвеждат, там хората също проектират и ремонтират такива, като в портфолиото им има дори чисто електрически акумулаторни машини. Историята на завода датира от 1866-та година и е изумителна! Изказваме специални благодарности на г-н Цветелин Колев за оказаното съдействие и отношение!
 
 
 
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 16.06.2021 г. at 13:14, nik1 said:

През тази година БДЖ даде за ремонт в компанията (практически е модернизация - вижте видеото) единия от локомотивите на родопската теснолинейка.

http://www.bta.bg/bg/video/show/id/0_x3180zko

 

Да им пожелаем успехи и късмет на русенците!

Те са семейна фирма с около 200 служители и всичко са постигнали сами стъпка по стъпка, въпреки обструкциите от страна на БДЖ:

http://old.segabg.com/article.php?id=154451

https://www.capital.bg/specialni_izdaniia/kapital_gradove/2019/04/03/3409452_ruse_razbira_ot_vlakove/#

Няма начин, според мен, да нямат успех, защото втората генерация от семейството са перфектно подготвени и много наясно с пазара и производството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Русе е домът на първата железница на територията на България, още преди тя да се върне на картата като държава. Линията е свързвала крайдунавския град с Варна. Построена е през 60-те години на ХIХ век и пусната в експлоатация през 1866 г., а целта е била да съкрати пътят на каргото между Западна Европа и Истанбул по река Дунав.

По-малко известен факт около първата жп линия е, че заедно с нея британските инженери, работили по проекта, създават и завод за ремонти на подвижния железопътен състав, който да обслужва машините. Той също отваря врати през 1866 г.

zx640_3409650.jpg
Автор : Капитал

153 години по-късно непрекият му наследник – фирмата "Експрес сервиз", продължава тази дейност в Русе. Някои неща са се променили. Фирмата вече не се занимава само с ремонт и поддръжка на локомотиви, а и с изобретяването и изработката на собствени електрически машини, адаптирани за маневрена дейност, както и с предоставянето на маневрени услуги за други компании. Променили са се отношенията и с държавната железница: компанията работи само с частни клиенти и въпреки пречките, създавани от БДЖ.

 

Трудно начало

"Всякакви локомотиви са минали оттук - първо парни, после дизелови и накрая електрически. По време на пика си през 80-те години на ХХ век е имало 3000 човека, които са работили в завода", разказа пред "Капитал" мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев.

Компанията започва дейността си през 1998 г., когато мениджмънтът на Локомотивния и вагонен завод (ЛВЗ) в Русе е уволнен след непрозрачна приватизационна процедура, която изпраща социалистическия мастодонт първо в орбитата на "Мултигруп", после и в ръцете на Васил Божков, а накрая – за скрап.

Човешкият капитал обаче остава и един от бившите мениджъри на ЛВЗ - Анастас Колев, баща на Цветелин, започва опити да спаси останките от завода и да го превърне отново в работещо предприятие.

"Те го изгониха от завода, защото вече реално нямаха нужда от професионален мениджмънт, за да правят далаверите си. Той обаче събра останалите кадърни хора и know-how-то, но пък нямахме капитал и започнахме от нивата", разказва Цветелин Колев.

От "нива" до завод

"Нивата" вече трудно може да бъде описана като такава – от 1998 г. досега тя се е превърнала в модерен комплекс, включващ административна сграда и три големи цеха, които се намират на юг от Русе, на първата жп гара извън града, Образцов чифлик. Мястото е избрано, защото е евтина земеделска земя и заради лесния достъп до жп инфраструктурата.

Русе е известен с това, че е началната спирка на първата жп линия в България, но по-малко известен факт е, че заедно с нея е създаден и завод за ремонти на подвижния железопътен състав, който да обслужва машините
Русе е известен с това, че е началната спирка на първата жп линия в България, но по-малко известен факт е, че заедно с нея е създаден и завод за ремонти на подвижния железопътен състав, който да обслужва машините
Фотограф: Цветелина Белутова
 

"Най-важното бе, че клиентите, на които най-много им трябваше такава услуга, тръгнаха след баща ми, защото никога не е имало кой друг да ремонтира локомотиви в България освен нас", разказва мениджърът на компанията. И посочва, че от 14 жп оператора в страната има 10 частни и всички те поправят машините си в "Експрес сервиз", включително дъщерна фирма на "Дойче бан карго" и "Булмаркет". Но в списъка с клиенти зее една голяма липса – държавната компания.

"Тези, които не са ни клиенти, са БДЖ. Защото те искат много пари", прям е Колев. "Мениджмънтът на БДЖ винаги е бил корумпиран, поне досега. Сегашните ни поканиха – както всички преди това – да кажат, че не са такива, и понеже са отскоро, не мога да кажа нищо за тях – засега", добавя той. Войната с държавната железница обаче се води по всички фронтове, за да се докаже, че поръчките ѝ са нагласени.

Електровлакове на бъдещето

Липсата на обвързаности с държавни поръчки всъщност може да се счита за благословия за фирмата и ѝ дава възможност да се фокусира върху нуждите на частните клиенти и да инвестира в иновации. Неин проект за разработка и производство на серия батерийни електрически маневрени локомотиви ѝ носи голямата награда "Кубратов меч" за цялостен принос в електрическата мобилност през 2016 г. на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).

"Всякакви локомотиви са минали оттук - първо парни, после дизелови и накрая електрически. По време на пика си през 80-те години на ХХ век е имало 3000 човека, които са работили в завода", разказа мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев
"Всякакви локомотиви са минали оттук - първо парни, после дизелови и накрая електрически. По време на пика си през 80-те години на ХХ век е имало 3000 човека, които са работили в завода", разказа мениджърът на "Експрес сервиз" Цветелин Колев
Фотограф: Цветелина Белутова
 

 

"Имаме собствен отдел за изследователска и развойна дейност, което не могат да си позволят дори фирми от Западна Европа заради разходите", разказва Колев. Екипът наброява между четирима и петима инженери, всички – млади кадри на Русенския университет, без минало в БДЖ, които "не са виждали неефективност и мизерия в живота си", подчертава мениджърът на "Експрес сервиз".

Подборът на кадри става по-скоро на база личностни качества, способност за комуникация на английски език и за разчитане на технически чертежи. "Темата трябва да им е интересна, а като се позадържат тук 4-5 години, те вече навлизат в работата и стават най-добрите в сферата в България. Даваме им свобода да ходят на курсове където поискат, а те и сами ги търсят", разказва Колев.

Поръчки за нови електрически влакове не липсват, а когато няма текуща работа, компанията произвежда маневрени машини за собствените си нужди. "Където и да отидем, си използваме нашата собствена икономична техника", казва Колев. Във фирмата общо работят около 150 човека, като в завода ремонтират и произвеждат нови машини 100, а други 50 извършват маневрената дейност. Приходите през последните две години са по около 7 млн. лв., а печалбата по 1 млн. лв., показват отчетите в Търговския регистър.

 

Разходка из халето

В завода край Русе ясно се вижда високото ниво на работата на фирмата. "Тук ремоторизираме старо шаси, като използваме въздушен компресор от Финландия, електромотори от Италия, двигателите са "Катерпилар" от Америка, а ние си правим охладителните тела", показва Колев частите на един бъдещ акумулаторен локомотив с теглителна сила 3000 тона. С машини, купени от ЛВЗ, изработват нови части – един пример е машина, която реже на филийки стоманени заготовки, които после се превръщат в колела. Отстрани в единия цех лежи оборотен двигател, който се поставя на машините на клиентите на фирмата, които са в ремонт. "За да не се задържат машините им в цеха", казва Колев.

С помощ от програма "Конкурентоспособност" на ЕС фирмата си купува специален струг, който репрофилира колоосите на локомотивите – дейност, която трябва да се извършва на всеки 10 месеца – без самите колела да се свалят. По този начин се спестява много време – и пари.

Специфичната ниша в производството на нови машини, която фирмата намира, е тази на малките маневрени влакове. "Тези нискоскоростни дейности се извършват от големи дизелови локомотиви, които са много неефективни, скъпи за поддръжка и харчат нафта. Едно време технологията е била такава, че никой не е обръщал внимание на енергийната ефективност. Ние започнахме да ги правим малки, а то се оказа, че се вписваме в световната тенденция", разказва Колев.

Прогресът на фирмата обаче не е светкавичен и преминава през грешки. "През 2005 г., когато изпращаме локомотив в Германия за първи път, той беше някакъв абсолютен провал. Те ни викаха там, почнаха да ни обясняват как не се прави електрическа инсталация, как не се прави това-онова, един месец стояхме там. Следващата машина, която пратихме, беше десет пъти по-добра и в момента имаме голямо самочувствие и сами обясняваме кое как трябва да се прави."

"Да ги докараш до Русе е трудно"

Да си от България и да имаш по-малки оперативни разходи идва и със своите недостатъци. За световните стандарти компанията е малка и се развива бавно и за да бъде изобщо допусната на конкурс, трябва да предлага много по-ниски цени (до 30% според Колев), за да се съревновава с конкурентите. "Това е за да не ни отхвърлят още на първо четене. И след това вече идват, виждат качеството, нещата са окей. Но да ги докараш до Русе е трудно", споделя Колев.

Специфичната ниша в производството на нови машини, която фирмата намира, е тази на малките маневрени влакове
Специфичната ниша в производството на нови машини, която фирмата намира, е тази на малките маневрени влакове
Фотограф: Цветелина Белутова

Техни машини са стигали най-далеч до Тасмания и Китай, но като най-важни мениджърът на "Експрес сервиз" определя референциите, които фирмата получава от Европа. "Англия, Франция, Швейцария, Германия не са много чести дестинации за български фирми, а пък още по-малко за сложни машини като локомотивите. Фактът, че наш локомотив е сертифициран от швейцарските железници означава, че отговаряме на изисквания за качество там, а те са огромни", казва Колев. Последното място, на което пробиват, е Франция, където намират добро търговско представителство. "Там има и стандарти за екология за разлика от България и хората обръщат все повече внимание за такива безшумни, чисти техники с нулеви емисии, докато тук стандартът е локомотивът да пуши, да тече масло навсякъде и това да не е проблем." Което, както и да го погледнеш, е факт.

Войната с БДЖ

Фирмата неведнъж е влизала в открита конфронтация с държавната железопътна компания и дори нейни жалби са ставали повод за спиране на спорни обществени поръчки. След неин сигнал през 2018 г. беше прекратена поръчка на "БДЖ – Пътнически превози" за ремонт на 9 електрически локомотива за 4 млн. лв. без ДДС. "Експрес сервиз" обвини държавната компания, че търгът е нагласен в полза на новата компания в жп ремонтите "Жп тракция" (в която има бивши кадри на Васил Божков), която бързо се превърна в любимец на БДЖ. Обвиненията бяха, че БДЖ сама ще извърши 80% от работата, за която ще плати 4 млн. лв. А изискванията са написани така, че ограничават останалите кандидати.

Тогава Министерството на транспорта направи одит на процедурата и в крайна сметка установи, че консултациите за определяне на пазарната стойност на поръчката са извършени в нарушение на закона, като не са спазени принципите за недискриминация и прозрачност. Процедурата бе прекратена. След това русенската компания подложи на още по-унищожителна критика по-голяма поръчка за ремонт на 30 локомотива за 58 млн. лв. Според "Експрес сервиз" необосновано високи икономически и финансови изисквания към кандидатите означават, че процедурата е предназначена за предварително избран чуждестранен изпълнител.

"На нас ни е много лесно да правим това (критикуването - б.р.), защото сме чисти и не участваме в обществени поръчки", отбелязва Цветелин Колев. Но играта на БДЖ и "Жп тракция" им създава проблеми, свързвани с подбиването на цени. "Те нямат капитал, нямат инструменти, нямат хора, но пък имат сертификати и достъп до базата на БДЖ. БДЖ им дава част от своите активи, сгради и хора, и те започнаха да получават обществени поръчки, което е доста абсурдна и долна работа", описва ситуацията Колев, според когото това е нелоялна конкуренция. Но в крайна сметка той казва, че компанията далеч не разчита на администрацията, за да потръгне бизнесът. "Ако БДЖ имат поръчка и тя не е дискриминационна, са добре дошли да се поправят тук", заключва той, докато развежда екипа на "Капитал" из най-новия цех на компанията.
Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Б. Киров said:

Няма начин, според мен, да нямат успех, защото втората генерация от семейството са перфектно подготвени и много наясно с пазара и производството.

Може да не успеят, ако станат обект на криминално отнемане на бизнеса.

За което, вероятността принципно същестува - отвоюването на завладяната държава ще отнеме години, и няма гаранция ще успее

Може да се предположи, че компанията вече се е появилa на "радара"  на заинтересуваните от придобиването (свързани с прокуратурата и зависимите магистрати от съда) бизнес кръгове и бизнес интереси.

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, nik1 said:

Може да се предположи, че компанията вече се е появилa на "радара"  на заинтересуваните от придобиването (свързани с прокуратурата и зависимите магистрати от съда) бизнес кръгове и бизнес интереси.

Има два "криптирани ключа", които са ги съхранили за тези 22 години вече:

Преди 3 часа, nik1 said:

защото сме чисти и не участваме в обществени поръчки

и за евентуалните заинтересовани да ги придобият:

Преди 3 часа, nik1 said:

Те нямат капитал, нямат инструменти, нямат хора,

Жалко че е така, но това, според мен, им е помогнало да оцеляват и да се развиват, накратко, базата им от клиенти е извън България. Същата история като фармацията на Домусчиев, с тази разлика, че не са изнесли производството си зад граница.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, nik1 said:

Може да не успеят, ако станат обект на криминално отнемане на бизнеса.

Или  https://lupa.bg/news/sinat-na-otvlecheniya-kiro-kirov-unishtozhiha-zhivotite-ni_51401news.html

   За отнемането, надявам се,  престъпниците с бели якички да имат малко мозък - този бизнес е сложен и единственото, което могат е да го продадат за скрап. Не си струва усилията. За техните акъли е да сложат някъде бариера и да късат билетчета.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Exhemus said:

Или  https://lupa.bg/news/sinat-na-otvlecheniya-kiro-kirov-unishtozhiha-zhivotite-ni_51401news.html

   За отнемането, надявам се,  престъпниците с бели якички да имат малко мозък - този бизнес е сложен и единственото, което могат е да го продадат за скрап. Не си струва усилията. За техните акъли е да сложат някъде бариера и да късат билетчета.

 

 

Не говоря за "бели якички", а за политико-магистрато - икономическата мафия

Възможностите са няколко

- възможно е заявката и последващите действията по продобиване да бъдат достатъчни бизнесът да се съсипе.

- възможно е бизнесът да остане "печеливш" за придобилия го, ако се гарантират държавни поръчки и и/или се наливат европейски пари в него.

В случаят с опита за превземане на асансьорното преприятие Изамет от "седемте Джуджета", лайктмотивът е бил, че в този бизнес ще влезнат предвидени европейски фондове  за подмяна на старите асансьори, и затова Пеевски е искал да го придобие

https://www.mediapool.bg/brutalno-biznesmen-razkazva-za-petyo-evroto-peevski-prokuraturata-i-opita-za-krazhba-na-firmata-mu-news308996.html

 

- възможно е печелившият (добрия) бизнес да се предпродаде и/или да служи като обезпечение

 

Един пример : Булгартабак,  макар и да няма няма ниаква дейност в момента, донесе много на собствениците си:

https://www.mediapool.bg/hristo-ivanov-tragna-da-tarsi-bulgartabak-nameri-lafka-news311441.html

- от продажбата на брендовете (купен за 100 милиона евро , то само продажбата на марката Виктори му осигури 50 милиона)

- като актив за получаване на изгодни кредити (от ББР или друга банка, обслужваща елитните "бизнесмени")

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 час, Б. Киров said:

Има два "криптирани ключа", които са ги съхранили за тези 22 години вече:

и за евентуалните заинтересовани да ги придобият:

Жалко че е така, но това, според мен, им е помогнало да оцеляват и да се развиват, накратко, базата им от клиенти е извън България. Същата история като фармацията на Домусчиев, с тази разлика, че не са изнесли производството си зад граница.

Според мен - "първия ключ" и малките печалби и оборот са ги съхранили

Заинтересуваните в хиптетзата ми биха получили щедри държавни помощи, което е "ключ номер" за отнемане на бизнеса

Бележка: случаят  "Изамет" (и донякъде "Булгартабак")

https://www.mediapool.bg/brutalno-biznesmen-razkazva-za-petyo-evroto-peevski-prokuraturata-i-opita-za-krazhba-na-firmata-mu-news308996.html

"Но (Петров) каза Пеевски мислеше да развива бизнеса две години и половина, и след това ако ти струва казва два и половина милиона оценката, той ще ти даде два милиона и осемстотин хиляди"

Пеевски искал да участва в подмяната на старите асансьори в страната, защото се очаквало от ЕС около 4 милиарда евро.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тези въобще как са тръгнали? Освен дъртия бизнесмен да си пада лисица и да е издействал кикстарт срещу нещо?

Дано и младия да е малко лисица, че без това със софийските лъвове нама оправяне.

....

То и в Америка корпорациите гледат да лапнат готови, стабилни бизнеси, отколкото да се занимават с развой.

Ама когато предложат 10торна цена на собственика, който е перпелял 20 годони като зъбно колелце, човекът с кеф кандисва... При нас нещата са по азиатски...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Потребители

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/gradove/2021/09/28/4255690_lokomotivite_na_budeshteto_trugvat_ot_ruse/#

Локомотивите на бъдещето тръгват от Русе

Наследникът на най-стария жп завод в страната "Експрес Сервиз" прави все по-големи, мощни, но и зелени машини

Най-новия локомотив на "Експрес Сервиз" - MDD5
 Най-новия локомотив на "Експрес Сервиз" - MDD5    ©  Експре Сервиз
 
28 септември 2021 17:53
 

През 2019 г., в предишното специално издание, посветено на Русе, ви представихме "Експрес Сервиз" - наследникът на Локомотивния вагонен завод (ЛВЗ) в града и единственото предприятие за производство, поддръжка и разработка на чисто нови модели дизелови и акумулаторни локомотиви в България. Фирмата, която е индиректен наследник на една от най-старите български частни компании - заводът за поддръжка на влаковете по първата жп линия в страната, Русе - Варна, тази година отбелязва 155 години от създаването й през 1866 г.

Новото начало на компанията започва през 1998, когато бившият мениджър в ЛВЗ Анастас Колев събира част от освободения си екип в нова фирма след злощастната приватизация на огромния завод от времето на социализма. Днес тя продължава да се утвърждава в България и чужбина - една от маневрените им машини скоро ще поеме към депото на скоростните влакове TGV в Лион, Франция, а най-новият им, мощен и екосъобразен прототип от няколко месеца успешно работи в циментовия завод на "Холсим (България)" АД в Бели извор.

Отскоро компанията дори успява да се договори с БДЖ. Години наред услугите на "Експрес Сервиз" бяха игнорирани от държавната железница в полза на сенчести бизнес интереси, но фирмата, която зависеше напълно от бизнеса си в частния сектор, не се страхуваше да критикува БДЖ. Какво се промени в този период?

Сдобряване с БДЖ

Ремонт и модернизация на теснолинеен локомотив
Ремонт и модернизация на теснолинеен локомотив
Фотограф: Експре Сервиз
 
 
 

"В момента работим по множество проекти с БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози", като ремонтираме локомотиви и на двете компании. Модернизираме локомотиви за теснолинейката, ремонтираме стари машини за товарните влакове", разказва зам.-управителят на "Експрес Сервиз" Цветелин Колев. Според него държавната компания е осъзнала, макар и със закъснение, техническата компетентност на русенския завод след повече от десетилетие на съзнателно неглижиране.

"В последните над 10 години се правеха, че не знаят за нашето съществуване. За да прикрият съмнителните схеми за източване на БДЖ чрез ремонти (тема, която е отразявана и от "Капитал"), ръководството твърдеше в серия от интервюта, че в България няма завод за локомотиви и поради тази причина те са били принудени да правят фиктивни ремонти с избрани от тях фирми", казва Колев. Добавя, че през годините "Експрес Сервиз" бива систематично отстранявана от участие в обществени поръчки, а Министерството на транспорта, в унисон с БДЖ, отнема лицензите за ремонт на локомотиви на завода. Това всъщност тласка компанията да се ориентира изцяло към частни клиенти, повечето от които от Западна Европа.

"Надяваме се, че всичко това е минало и че БДЖ вече не се източва от групировки без никакъв капитал и опит в ремонта на локомотиви. Това, че БДЖ си спомниха за завода в Русе, който в миналото е бил и тяхна собственост, е добро начало за прекратяване на доскорошните им съмнителни обвързаности", заключава той.

Прототип на бъдещето

Отвъд ремонта на частни и държавни локомотиви, от "Експрес Сервиз" далече не са оставили на заден план развойната дейност, с която екипът на фирмата се гордее. Последният реализиран проект на компанията е машината MDD5 (абревиатура от английски, означаваща "Мобилно дизелово устройство - модел 5"). Това е 72-тонен радиоуправляем маневрен локомотив с два дизелови двигателя CAT, отговарящи на екологичния стандарт Stage V, който дори още не е задължителен за европейските машини.

"MDD5 е най-големият ни и мощен локомотив досега. Това е една стара наша идея, която развивахме постепенно във времето, изчаквайки инвеститор в прототипния модел", разказва Колев. Локомотивът има за цел директно да замени най-масовия дизелов маневрен локомотив на Балканския полуостров - румънският LDH1250 (познат у нас като "серия 55"). "Нашият локомотив превъзхожда морално остарелия румънски локомотив по множество параметри, но най-важните моменти за нас са несравнимата енергийна ефективност и чистотата на дизеловия двигател", добавя той.

zx860y484_4255667.jpg
Фотограф: Експре Сервиз

Машината, проектирана от инженерния екип на фирмата, е създадена в партньорство с един от най-дългогодишните клиенти на "Експрес Сервиз" - "Холсим (България)" АД, част от групата LafargeHolcim. От края на април т.г. MDD5 вече работи на терен в циментовия завод на швейцарския конгломерат в Бели извор, а отзивите за него са изключително позитивни. Впрочем това е шестата машина на фирмата, която заводът поръчва. "Самият факт, че имаме толкова дългогодишно партньорство с една водеща индустрия в България, говори добре и за двете компании", казва зам.-управителят на "Експрес Сервиз".

"Разработката на локомотива и производството на прототипа ни отнеха над 10 години, но не бяхме фокусирани единствено върху този проект. Изчаквайки добър и сериозен инвеститор, междувременно разработихме и наложихме на европейския пазар цяла гама акумулаторни локомотиви. Всичко това нямаше да бъде възможно без високата квалификация и опит на екипа ни", казва Цветелин Колев.

От есента една от машините на "Експрес Сервиз" - маневреният локомотив ES1000 - ще маневрира влаковете стрела на френските държавни железници
 

На маневри с влак стрела

zx860y484_4255678.jpg
Фотограф: Експре Сервиз

И докато най-новият им локомотив маневрира в циментовия завод, един от по-старите модели на "Експрес Сервиз" скоро ще се отправи към още по-престижна дестинация - депото на френските влакове стрела TGV в Лион.

"В края на годината ще доставим на SNCF (френските държавни железници) акумулаторен локомотив от типа ES1000, който ще маневрира модерните влакове TGV в депото им в Лион. Това ще бъде може би най-добрата ни референция досега предвид клиента, който е известен със своя консерватизъм. Почти е невероятно, че жп продукт от България е избран от една от най-старите и уважавани жп компании в света", казва Колев, според когото оценката на френските железници ще е атестат за ефективността, иновативността и качеството на работата на "Експрес Сервиз" пред колегите им от цяла Европа.

zx860y484_4255672.jpg
Фотограф: Експре Сервиз

Според него интересът към решенията на фирмата за жп маневра постоянно расте по много причини, но основните са две: "Желанието на все повече европейци да живеят и работят чисто, да намалят въглеродния отпечатък от дейността си - в това число и от жп маневрите. В същото време енергийната ефективност е друга водеща тема от европейския дневен ред." Поръчките от традиционно важните за компанията пазари - Германия, Великобритания, Франция и Швейцария, растат, като най-търсен се оказва по-големият акумулаторен локомотив ES3000.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...