Отиди на
Форум "Наука"

Култура Градешница


tantin

Recommended Posts

  • Потребител

Култура Градешница

За мое учудване такава тема във форум Наука-България няма.

Нека се опитаме да доуточним понятията. Първо : че тази култура понякога се преплита с Варна, после с Винча и също с Триполье-Кукутень .

https://en.wikipedia.org/wiki/Cucuteni–Trypillia_culture

Отделно прилики с Караново...

Толкова ли е сложна класификацията ? Коя е първа и коя е втора? Може ли една и съща култура да я наричаме с 5 имена?

Приликата, сходството между Варна и Градешница едва ли имат нужда от пояснение.

Само че във Варна имаме владетел или жрец, много злато и други атрибути.. А по други места имаме скромни находки, глинени съдове , разни знаци.. И въпреки това знаем и сме сигурни че това е все същата култура.. 

Аз вече знам защо са едни и същи.. има си ключови знаци, символи.  Нищо че го няма златото.. Градешница е много по-удачното наименование за тази култура, понеже Градешница е бита, символиката, начина на живот на народо-населението. А Варна е символа на централизацията, властта, богатството и натрупванията.  Подобни натрупвания са рядкост и нямаме други такива подобни примери, или и да имаме те са несравними по количество на златото .

https://bg.wikipedia.org/wiki/Плочка_от_Градешница

Символиката на културата Градешница е изведена от едни много прости дървени табелки , плочици.. 

Дори е много учудващо че те са се запазили..

Още по невероятни са тълкуванията по тези таблички. Някои откриват пра-историческа писменост. Имаше едни откриватели (пророци) дето успяха да ги прочетат по системата на египетската писменост. 

"Знаците върху нея се приемат за писменост от палео-езиковеда Владимир Георгиев. "

- дори и много-уважаваният В. Герогиев вижда в тези драсканици някаква древна писменност.

А истината е много по-проста.  Същата символика е нарисувана по множество керамични съдове, плочки, камменни статуи и други места.. При това не може да бъде сбъракана..

Ако се разтърсите ще видите тези символи на поне 10- 20 други съдове, керамики, изваяния.. Странно защо само и единственно тези лошо запазени дървени плочици добиват популярност, а камменни и глиннени съдове със абсолютно същите изображения остават пренебрегнати и неразгледани.. 

В следващите няколко публикации ще ви дам примери с тази символика.  Нека за момента да я наричаме "Култура Градешница" . Възможно е да има и по-добро наименование за същата.  При това тя не се изчерпва само и единственно със символите от Градешница.. Имаме цял набор, множество други символи.. И въобще имаме много още какво да кажем за тази пра-историческа култура.  Оказва се че във всеки български музей , във почти всеки град на България се пазят подобни екземпляри от праисторията, от пред-тракийско и тракийско време.  Богинята майка, и не само тя, множество пра-исторически божества, вярвания и символи са изобразени по тези артефакти.  Това би трябвало да са неолитните фермери от Анатолия, но е възможно и да са преплетени с автохонното население от ловци-събирачи..  Ще успеем ли да ги разграничим?  Нека да видим с какво разполагаме и какво ги определя като такива.

 

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Знаменитата плочка от Градешница:

Vratsa-history-museum-Gradeshnitsa-table

 

А това е статуя със същата или подобна  символика, показана във Варна.

 

image.thumb.png.26ddac7a9507891b72c0ef2e1df8dcb5.png
Снимката успях да я взема от видеото  на Ирен Григорова за прастари времена. (1:45 мин.)

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Варненския музей по всичко личи да е най-богат на подобни каменни статуи.  Дали са тюркски, скитски, тракийски или Анатолийски не е сега времето да спорим.  Важното е че ги имаме. При това за множество от тях има и прилична датировка.. Ще разберете че това е важно.. Тези статуи са свързващ елемент. Символиката на тези статуи често се среща и по глинените съдове и статуетки.  Фактът че такива находки са намерени в голямо количество, факт е също че са намерени в множество форми.   Остава ни само и единственно да ги сравняваме с другите места, където подобни култури са разпространени и да се опитаме да разгадаем част от тази символика. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Доста трудно е да разграничим Варна - Градешница  - от културата Боян- Марица.

 

https://ru.wikipedia.org/wiki/Боян-Марица

Въпреки че тези култури се формират на наша територия - дори ги нямаме описани в Уикипедията.  Предполага се че културата Боян на наа територия се нарича култура Марица и че е близка до Караново V

Все пак тези от Боян ще да са от първите ямненци - индо-европейци.  Постепенно тези завоеватели от север изместват и завладяват анатолийските фермери и заемат тяхното място. По-късно се превръщат в същитнските траки.  Характерно за тези северни завоеватели е че при тях каменните статуи започват да приличат на тези на скитите: появяват се оръжия - саби на колана на изобразеното божество или войн. Появяват се множвство битови подробности по тези статуй. По-ранните статуи имат божественна насоченост, а по-късните такива се превръщат постепенно в най-обикновенни надгробни паметници..

Да не забравяме че първите удостоени с подобни паметници са царе и жреци - хора свързани с божественото начало.  В тоя смисъл статуите на ранните владетели са донякъде идентични с божеството, понеже владетеля е предствител на божеството. Донякъде синоним, пратеник отгоре.  В последствие такива статуи (стеле) се прявят и за герои, проявени войни - багатури, боляри или заслужили герой.   Виждаме един постепеннен преход.  Броя на подобни статуи на Бг-територия не е огромен... Което показва че такива са правени само за владетелската или жреческата каста.  Иначе щеше да е подобно на Монголия , където такива каменни изваяния са правени в продължение на много векове. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не знам дали е известно, но румънците претендират, че те първи са изобретили писмеността с плочката от Тартариа, Трансилвания. Това е даже културата Винча от класически неолит, а не ранен халколит, както са нашите претенции. 

Разбира се, и при тях има дискусии, че това е съвременен фалшификат, напомнящ Шумерско писмо.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tărtăria_tablets

Tartaria_amulet_retouched.PNG

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ще се възползвам от представените тук  материали за да споделя снимки на статуетки със символика, подобна или идентична на Градешница.

boginia_maika.png

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Препоръчвам ви следната публикация:

 

https://www.academia.edu/5322863/History_of_Dobrogea_Volume_1_Second_revised_edition_ISBN_978_619_00_0089_1_Complete_book

 

Това е най-пълната и задълбочена работа, представяща праисторическото развитие на Балканите с по-специално внимание на Добруджа, културата Варна, Езерово и други.  Много снимков материал, много цитати. Въобще професионална работа на професионалисти.  Интересно и приятно за четене.  Вижте сами и се убедете.  Ако трябва да цитирам пасажи от тази работа, бих цитирал всичко, страница по страница.  Невероятно добра колекция и обобщения. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Забележете каква е украсата на тоя бик:

image.thumb.png.579e1972bb5e64eb2de0fd5fc89ff5e0.png

Статуетката е намерена до ГКПП Капитан Андреево.

Ако желаете да видите и други интересни форми на праисторически божества и по специално на богинята майка, вижте това видео от Ирен Григорова:

Видео

А защо окрасата на този бик е толкова важна и интересна? 

Защото същата украса я имаме по множество други глинени съдове, статуетки и прочие...  Питаме се - бика ли е първообраз на тази окраска или пък те са нарисували бика и са му придали разцветки и форми наподобяващи на божествените ?

 

 

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За сравнение, вижте шарките от украсата на бика и сравнете със следните:

0019.jpg

 

0015.jpg

Отделно че същите извивки се ползват много и при келтите.  Затова този бик ни е много важен, понеже дава идея за първоначален източник, вероятен първообраз за тази форма.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Можем да говорим за 3 вида окраса:

1.  Гърдите:  две успоредни линии с подобие на стрелки в края.

image.png.1d1b5ca740187847f3c9e668f832c569.png

 

Тази украса я има на много места, особено при статуетките от Варна.

2.  Правоъгълни, преплетени форми, най-типични за Градешница.  

image.png.a6e80ee1783db86341a0f450fb2912d3.png

 

 

При мъжката статуетка липсва формата за гърдите, но правоъгълните форми включват целия гръден кош, липсват типичните извивки за жените.  И въпреки че се спазват мъжките пропорции, забележете че линиите са представени в диагонал с подобие на 

 

 

0014.jpg

3. И третото, в ниската част, около краката са извитите форми, тези подобни на окрасата на бика.

Тази схема не се спазва на всякъде, но за момента можем да го предложим като типична схема.   За сравнение вижте Микена:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cycladic_art

В Микена богинята майка е със скръстени ръце.

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...