Отиди на
Форум "Наука"

Дебютен пилотиран полет на Старлайнър - старт май 2024 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Започна сглобяването на ракетата за предстоящия пилотиран полет на Старлайнър

atlas-v-stacking-1024x569.jpg

На снимката: техници приготвят ракетата “Атлас 5” за пилотиран полет към МКС. Photo credit : ULA

25 февруари 2024 г. 10:50 ч.

Светослав Александров. През 2019 г. Боинг и СпейсЕкс изглеждаха да са в много тясна надпревара и никой не можеше да прогнозира коя от двете фирми ще изпрати първа човек в космоса. Никой не можеше да предвиди, че само година по-късно фирмата на Илон Мъск ще триумфира с пилотиран полет на кораба “Крю Драгън” до МКС, а “Старлайнър” ще прояви редица проблеми, отлагайки дебютния му старт с екипаж не за 2021, не за 2022, не за 2023, а чак за 2024 година.

И когато НАСА се спира през 2014 г. да се довери на Боинг и СпейсЕкс за строеж на пилотирани кораби, именно Боинг е логичният избор. Стара аерокосмическа компания притежава опит. Освен това разполага с готова ракета “Атлас 5”, която за времето си е №1 в САЩ по брой космически полети. Макар че ракетите “Фалкън 9” на СпейсЕкс вече летят, те са още стара итерация и не са сертифицирани за пилотирани мисии.

Да се залага на стари и опитни фирми е изкушение, което съпътства космонавтиката до ден днешен. Когато започнаха комерсиалните превози към Луната, веднага започна да се надига недоволство, че НАСА залага на прекалено млади фирми, които никога не са изпратили и един обикновен спътник в космоса. Но ето – непозната до този момент компания като Интуитив Машинс доказа, че може да кацне на Луната.

“Старлайнър” представлява емблематичен пример за обратното – че опитът не е задължително предимство и че утвърдена корпорация също може да се изложи. Причините, които бяха съобщени за забавянията и провалите на кораба, бяха умопомрачителни. Някой си техник забравил за завърже парашута към спускаемата капсула. Забравили да настроят бордовия часовник. Софтуерът, нужен за кацането, бил оплескан и това било установено чак когато изстреляли първия безпилотен “Старлайнър” през 2019 година. Корабът, предназначен да вози астронавти, бил с изолирбанд от горими материали.

Сега, на прага на пролетта на 2024 година, дебютният полет на “Старлайнър” с екипаж е насрочен за 22-ри април и ако всичко мине наред, астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилиамс ще се скачат с МКС, оставайки на борда на станцията две седмици.

И докато излитането на нов пилотиран космически кораб винаги би следвало да е повод за празник, не може да се отървем от усещането, че “Старлайнър” пристига прекалено късно. Защото сме вече в 2024 година. СпейсЕкс са световен лидер в космическите изстрелвания, извеждат безупречно екипажи до МКС и това лято се готвят да изпратят човек в космоса на разстояние 1 400 километра – невиждано от епохите на “Джемини” и “Аполо”. Товарните превози до Луната са започнали. “Старшип” вече лети в безпилотен режим, а това е корабът, който ще замени “Крю Драгън”. “Атлас 5” е пред пенсиониране, защото закупуването на нужните за ракетата руски двигатели “РД-180” е преустановено. Реално са останали произведени само седем ракети за полетите на “Старлайнър” – за първия пилотиран пробен и за шестте редовни мисии.

И когато тези ракети “Атлас 5” свършат и ако приемем, че “Старлайнър” поддържа стабилно темпо от един полет веднъж годишно, какво ще се случи с кораба след 2031 година? Ще приключи ли всичко? Какво възнамерява да прави Боинг? Ако фирмата желае да остане на космическия пазар, ще се опита ли да го комерсиализира – вече с друга ракета, изпълняващ мисии до частна станция?

Толкова въпроси, които стоят без отговор…

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/25/atlas-v-being-stacked-to-iss/

Редактирано от SAlexandrov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да оставим клюките настрана.. Гледам двигателния отсек как е оформен? - Готов е за многократно използване сякаш? Крепи се на някакви обтегачи, които може да се прекъснат по команда и да се осъществи парашутно спускане и ловене с хеликоптер, например. Това се е коментирало преди. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Започна пълненето с гориво на пилотирания космически кораб Старлайнър

2022-may-technicians-preparing-starliner

Снимка от подготовката на “Старлайнър” преди безпилотния полет през май 2022 година. Photo credit : Boeing

19 март 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. В началото на май двама много смели астронавти на НАСА ще се качат на борда на кораба на Боинг “Старлайнър” и ще излетят към Международната космическа станция. За да се стигне до тази стъпка обаче, корабът трябва да бъде зареден с гориво.

Процедурата вече е започнала и се очаква да отнеме малко повече две от седмици.

Командирът на мисията е опитният астронавт Бари (Бъч) Уилмор. Той ще бъде придружен от Сънита Уилямс, която ще изпълнява ролята на пилот. И за двамата полетът ще е трети в тяхната кариера. Очаква се “Старлайнър” да се скачи с МКС и да изпълни едноседмична програма, след което Уилмор и Уилямс ще се завърнат на Земята.

За повече информация: Боинг

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/19/starliner-fueling/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Старлайнър бе прикачен към неговата ракета Атлас 5

2024-starliner-stacked-683x1024.jpg

На снимката: “Старлайнър” е прикачен към “Атлас 5”. Photo credit : ULA

17 април 2024 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Вчера пилотираният космически кораб на Боинг “Старлайнър” беше изведен от сградата на компанията за предстартова подготовка към космическия център Кенеди и бе прехвърлен към центъра Кейп Канаверал. Там “Старлайнър” бе прикачен към неговата ракета “Атлас 5” в сградата за вертикално интегриране.

Дебютното пилотирано изстрелване на космическия кораб засега е насрочено за 7-ми май в 05:34 ч. българско време. Това е няколкодневно отлагане (целевата дата бе 1-ви май), породено от факта, че на Международната космическа станция има голям трафик от космически кораби. Трафикът е обусловен най-вече от изстрелванията на СпейсЕкс и пилотираните кораби “Крю Драгън” и товарните “Карго Драгън”. “Крю Драгън” вози астронавти до МКС от 2020 година и корабът отдавна се е доказал като надежден, провеждащ редовни мисии. Що се касае до “Старлайнър”, предстоящата мисия се вози тестова. Съответно като тестова трябва да се съобрази с останалия полетен график, за да не наруши работния ритъм на станцията. Дотам се стигна, след като Боинг много изостанаха зад Илон Мъск и макар че усвоиха $4.2 милиарда, два пъти повече от СпейсЕкс (които получиха $2.6 милиарда и се справиха в приличен срок), “Старлайнър” досега не е летял в пилотиран вариант. Първият му дебютен безпилотен полет бе през декември 2019 г. и той не доведе до успешно скачване с МКС, а вторият му безпилотен полет бе през май 2022 г. и тогава имахме успешно скачване с МКС. Минаха две години оттогава и вече на никого не му пука дали “Старлайнър” ще се забави още или не. Ако сте се возили с влак, който закъснява, знаете, че закъсняващият влак е този, който се съобразява и изчаква другите, а не обратното – въпреки дискомфорта за вас като пътник.

В случай че “Старлайнър” излети този път, както се предвижда, на 7-ми май, двама астронавти на НАСА Бъч Уилмор и Съни Уилиамс ще управляват кораба в продължение на седмица, за да изпробват всичките му системи и да оттренират скачване с МКС. След това трябва да се завърнат на Земята, като това ще се случи посредством кацане на суша, със система от парашути и амортизиращи възглавници.

В случай че дебютната пилотирана мисия на “Старлайнър” е успешна, това ще отвори пътя към осъществяването и на редовните мисии. Договорът между Боинг и НАСА предвижда осъществяването на шест такива и вероятно, когато “Старлайнър” бъде одобрен за експлоатация (след успешен пилотиран тест), корабът ще се ротира с “Крю Драгън”. Една стандартна експедиция на МКС продължава около шест месеца, така че веднъж годишно ще лети “Крю Драгън”, веднъж годишно – “Старлайнър”.

И тъй като след майския полет на склад ще са останали само шест ракети “Атлас 5” за изстрелванията на “Старлайнър” (спрени са от производство след като Щатите прекратиха закупуването за тях на руски двигатели “РД-180”), те ще стигнат чак до пенсионирането на МКС, насрочено за 2030-та година. Засега не е ясно дали Боинг планира бъдеще за “Старлайнър” след МКС и след “Атлас 5”, но с развитието на космонавтиката, новите технологии и наближаването нови кораби да влезат в експлоатация като “Дрийм Чейсър”, “Старшип” и бъдещата капсула на Блу Ориджин, това с всеки ден изглежда все по-невероятно.

За повече информация: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2024/04/17/starliner-attached-atlas-v/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА одобри пилотирания кораб Старлайнър за дебютно изстрелване с астронавти на борда!

2024-starliner-stacked-1-683x1024.jpg

На снимката: пилотираният космически кораб “Старлайнър” е готов за полет. Photo credit : ULA

26 април 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Новият космически кораб на Боинг най-сетне бе одобрен да излети с хора на борда! Вчера НАСА и компанията обявиха, че “Старлайнър” е преминал успешно през критично важния технически преглед, който потвърждава готовността му за полет.

Изстрелването на кораба с астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс е насрочено предварително за 7-ми май в 05:34 ч. българско време. Точната дата обаче зависи от готовността на Международната космическа станция. Понастоящем към нея има скачени два кораба на СпейсЕкс – пилотиран “Крю Драгън” и товарен “Карго Драгън”. За да може МКС да е готова да приеме “Старлайнър”, “Карго Драгън” трябва да се разкачи и да се върне на Земята, а “Крю Драгън” да бъде преместен към страничния адаптер. Към настоящия момент обаче връщането на “Карго Драгън” все още се бави заради лоши метеорологични условия на Земята.

Когато “Старлайнър” най-сетне излети, това ще е важен момент за американската космонавтика. Това ще е първото пилотирано изстрелване на ракета “Атлас 5” и първото пилотирано изстрелване на ракета от семейството на “Атлас” след 15 май 1963 година, когато бе изстрелян космическият кораб “Мъркюри-Атлас 9” с американския астронавт Гордън Купър. Тогава Купър прекара в космоса повече от един ден, преди да се завърне на Земята. Към това време СССР вече бяха изстреляли мисиите “Восток 2” с космонавта Герман Титов, както и “Восток 3” и “Восток 4” съответно с Андриян Николаев и Павел Попович. Всички тези мисии продължиха повече от ден. Така мисията на НАСА “Мъркюри-Атлас 9” бе символична и ценна, защото чрез нея американската космонавтика придоби същия опит, който притежаваше съветската.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк


Предстоящото изстрелване на “Старлайнър” със застаряващата “Атлас 5” безспорно ще донесе известни ретро нотки за нас, зрителите – не само защото в бъдеще “Атлас 5” ще бъде пенсионирана в полза на новата ракета “Вулкан”, която излетя за пъв път през януари, заради липса на построени в Русия двигатели “РД-180”. Реално има достатъчно произведени “Атлас”-и, общо седем на брой, за да може Боинг да изпълни първата си демонстрационна пилотирана мисия до МКС тази година и шестте редовни, започвайки от догодина. Но ракетата донася само част от ретро усещанията. Ето как изглежда “Старлайнър” в сравнение с “Крю Драгън” (изт. Futurism😞

EaP8fO6WAAAIYbb.jpg

Или нека да погледнем към скафандрите:

spacex-vs-boeing-1024x640.jpg

Скафандърът на Боинг (вляво) и на СпейсЕкс (вдясно)

Това, което Боинг ни представя като нов космически кораб, реално силно наподобява на програмата на НАСА от 60-те и 70-те. И наистина, много е вероятно “Старлайнър” да се окаже едно от последните издихания на епохата “Аполо”. Дори и сега корабът трудно може да се сравнява с ракетите на СпейсЕкс “Фалкън 9” и корабите “Крю Драгън”, които возят астронавти от 2020 г. насам – не само за нуждите на НАСА, но и по поръчка от частни лица и фирми. Макар че теоретично е заложено “Старлайнър” да обслужва новата частна орбитална станция “Орбитал Рийф”, това изисква Боинг да поеме сериозна инициатива за по-нататъшното развитие на кораба. Това включва строеж на още капсули (засега са построени само две) и адаптация на “Старлайнър” за изстрелване посредством друга ракета като “Вулкан” или “Ню Глен”.

Изглежда невероятно Боинг да се ангажира с тази задача – компанията работи по “Старлайнър” на загуба. Тъй като финансирането на кораба от страна на НАСА е на принципа “фиксирана сума”, а не договор тип “разходи плюс”, Боинг сами трябваше да покриват разходите по провеждането на допълнителна безпилотна мисия през 2022 г., след като тази от 2019 г. не постигна успешно скачване с МКС. За да може “Старлайнър” да бъде прехвърлен на друга ракета, трябва богат частник или по-скоро НАСА да поеме финансов ангажимент.

Но дотогава остава още много време. Наличните ракети “Атлас 5” за редовните мисии на “Старлайнър” ще свършат чак през 2030 година (ако направим сметката, че редовните изстрелвания започнат през 2025 г., ще има по един полет годишно и са налице шест “Атлас 5”). Космонавтиката през 30-те години обаче се очаква да има съвсем различен облик. “Старшип” ще лети, при това в пилотиран вариант, ще е готов новият пилотиран кораб на Китай и също така е възможно в САЩ да има още някой пилотиран орбитален кораб, напр. този, който се проектира от Блу Ориджин за изстрелване с ракета “Ню Глен”. На фона на тези разработки изглежда абсурдно, че изглеждащият ретро “Старлайнър” ще има каквото и да е бъдеще след края на МКС.

https://cosmos.1.bg/space/2024/04/26/starliner-approved-to-flight/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...