Отиди на
Форум "Наука"

Изучаването на религии в училище


Изучаването на религии в училище  

56 потребители са гласували

  1. 1. Според вас, под каква форма трябва да се изучават религиите?

    • В часовете по история, география, философия, литература и свят и личност.
      18
    • Като нов задължителен учебен предмет (религиознание/вероучение).
      16
    • Като свободно избираем предмет.
      16
    • Hе трябва да се изучава.
      6
  2. 2. Какво трябва да се изучава?

    • историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност
      36
    • вероучение и религиозните догми
      5
    • и двете
      15
  3. 3. Какви са, според вас, очакваните социални ефекти от изучаването на религиите?

    • Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности
      30
    • Формиране на обща култура
      40
    • Подобряване на възпитанието на учениците
      18
    • Изграждане на толерантност към другите религии
      27
    • Научаване “кое е правилно и кое - не”
      12
    • Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)
      13
    • Ще създаде натовареност на учебната програма
      15
    • Учителите ще налагат “свои” идеи за религията
      23
    • Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите
      10
    • Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация
      14
    • Може да възникнат случаи на религиозна пропаганда
      26
  4. 4. Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

    • Учителите по история и философия
      34
    • Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)
      16


Recommended Posts

  • Потребител

Нещата наистина станаха манджа с грозде...

За да не става манджа с грозде е по-добре да не се разглеждат историческите достойнства и недостатъци на християнството в тази тема, а съвременната евентуалната полза от това сега да бъде изучавано в училище.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Не съм съвсем съгласен - за мен това е донякъде трафарет.

Инак очевидно християнството, а не ислямът предлага корените на онези ценности, които водят до модерната епоха.

невярно твърдение. Модерната епоха има определени белези, и нито един няма общо с християнството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Хайде юруш да четем пак Тойнби :) Но това е за другата тема, а тук, както каза Дорис, по-добре да си говорим за образованието.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами понеже образованието ни е светско, следователно, ако изобщо се преподава религия, макар мнозинството да е против, то трябва да стане във светска форма - от светски преподаватели и без догматика. Което пък е напълно излишно, защото това вече го има в часовете по история, етика, философия, цивилизация и тн.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В учебниците (по история) темата за религиите не е поднесена толкова обстойно. Има много неща, които са премълчани. Или - сдъвкани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами значи или учебниците трябва да се преработят, или да се създаде нов предмет, примерно история на световните религии или нещо подобно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

По-скоро - второто, доколкото часовете по история са лимитирани с тенденция да намаляват още (май натам вървят нещата, като гледам).

И учебният материал се преподава все по-трудно, особено - с въвеждането на повече почивки, ваканции и така нататък. Учебният материал (т.е. - урочните единици) следва да се "преструктурира", разбирай - да се намали и без това оскъдната тематика, която се преподава "на магия", ако учителят се опита да преподаде целия учебен материал, изискуем за определен клас.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Изучаването на история в момента е много мътна работа. Но да, едни часове по история на религиите не са лоша идея.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Удачно е историята на религиите да се преподава като свободно избираема подготовка (СИП).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Улф, да си жив и здрав, твоите мнения по въпроса са винаги забавни и незащитими biggrin.gif

Е па много ми е интересно кое от казаното от мен не е вярно? :smokeing:

Що се отнася до ценностите на "модерна" Европа... Ами тя става модерна когато се секуларизира, когато религията (в случая християнството) минава на заден план. Т.е. Европа става модерна не поради, а ВЪПРЕКИ християнството.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ами накратко - нищо от казаното от теб не е вярно :) Освен когато говориш по американистика и антропология, разбира се. Там мога само да се ослушвам като се обадиш.

За модерността не съм изцяло съгласен, но - нека да е в отделената за това тема.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ахааа, дойдохме си на думата. Всъщност очаквах го но не толкова рано. Аз впрочем се консултирах с щерката, а и с хлапета на нейната възраст не свързани с нея (да не ме обвинят, че като баща говорят каквото смятат, че ми е приятно). Отговора бе " Уффффффффффффффффффс, добре че няма да съм в у-ще, ако все пак го приемат (в което се съмнявяше де и с право). Така и така учим големи глупости, че и това ли. Аз разбира се четох лекция за това как сме учили обшествознание, а някои и история при Каро (дорис трябва да си го спомня), но не смятахме, че са глупости (еее сега така смятаме, тогаз си бяха ;)), така, че няма празно знание, но тя ме контрира " добре как да разбера химията, като ни пълнят хорариума с откровенни глупости?", вие сте имали 16 часа, ние имаме 6. Ако с'я сложат и допълнителни дали си мислиш, че нЕкой химик, математик, физик или даже биолог ще ги приеме на сериозно? Историк, за историята ще я питам допълнитолно, ама ще полирам отговора, че малко се е метнала на мен, пряма е но се стреми да не обижда, ама не винаги го постига :(.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Религия трябва да се учи, на определен етап, да речем, в ранните класове, докато детето още се интересува от приказки. В по-горен клас вече трябва да се учат и другите религии, освен традиционната, в сравнителен и исторически аспект. Добре е да сме стъпили на миналото си и на традицията. Това никак няма да пречи на науката...

Някога през социализма баща ми тайно ми разказа това, което е учил по вероучение в училище преди 1944 г. Впечатляваща история за малките деца, която така или инак е в основата на културната им традиция. Не мисля, че някой е пострадал от това, напротив...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Религия трябва да се учи, на определен етап, да речем, в ранните класове, докато детето още се интересува от приказки. В по-горен клас вече трябва да се учат и другите религии, освен традиционната, в сравнителен и исторически аспект. Добре е да сме стъпили на миналото си и на традицията. Това никак няма да пречи на науката...

Някога през социализма баща ми тайно ми разказа това, което е учил по вероучение в училище преди 1944 г. Впечатляваща история за малките деца, която така или инак е в основата на културната им традиция. Не мисля, че някой е пострадал от това, напротив...

И коя точно "приказка" да им разкажем на децата? Че Бог е създал света за 6 дни? Или че е сътворил човека от кал? А може би "приказката" за това как баща е готов приказно да жертва сина си? Или приказното изтребление на египтяните... И смяташ, че това няма да навреди на деца, че няма да попречи на науката??? :Oo:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Или за това как божественото и земното се свързват, например... ;)

Не само, че не е навредило, но е създало и 2000 г. цивилизация от най-добрите в историята. Много хора, кой знае защо, искат Европа без християнство. Няма да я имат - в смисъл, няма да има Европа.

Утре ще поискат Израел без юдаизъм - няма да го имат. Япония без шинтоизъм - няма да я имат. Е такива едни работи...

Тази история е във фундамента на цивилизацията, това е то. Не друга.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Или за това как божественото и земното се свързват, например... ;)

Тоест да ги излъжем? :post-20645-1121105496:

Много хора, кой знае защо, искат Европа без християнство

Тук не става въпрос за Европа без християнство, нито за България без християнство, а за училище без вероучение:)

Има си храмове за християнството, никой не е рипнал против тях.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Има си храмове за проповядване на християнството. И никой не е рипнал против тях.

Е, да, де, ама в колко от православните храмове се събират хората - масово - както през Средновековието? Или - през Новото време - при протестантите?

(Преди създаването на книгопечатането и превода на Библията на роден език; визирам Западна Европа; знам, че тук Библията е била преведена още в IX век.)

Между другото, в протестантските храмове, принадлежащи на различни Църкви (всъщност - секти спрямо Лутеранската!) редовно се събират по повече богомолци на проповед, отколкото в православните и в католическите църкви.

Православните се събират масово в цъкрвите и манастирите само на църковни празници, на сватби, на кръщенета и на погребения.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Е, да, де, ама в колко от православните храмове се събират хората - масово - както през Средновековието? Или - през Новото време - при протестантите?

Ще се събират, ако искат :post-20645-1121105496:

Всеки е свободен да посещава (или не) когато и какъвто храм си избере. Нали не говориш за насилствено налагане на православното християнство? :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А, не, не... Просто казва, че нещата не са такива, каквито бяха преди... През Средновековието.

И, да, Църквата трябва да проповядва в храмовете си - църкви, манастири, параклиси, също - в църковни училища (семинарии), в богословски факултети в университетите.

Но са много малко хората, които се събират всеки weekend в църквата. Кръчмите и кафенетата са отдръпнали част от посетителите на храмовете, вероятно.

Но днес посредник между хората е Интернет - онлайн социалните мрежи, чат-програмите, игрите, и-мейлите...

Тоест, вече не е необходимо да се отиде непременно в храма, за да се срещнем с някого (или - с цялата общност на вярващите).

Отиваме в интернет-кафето и заварваме нашия човек, от чиято компания се нуждаем, да пие чай, кафе или бира пред съседния компютър.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз пък мисля, че досега успешно избягвахме поне грубости в темата. Лилава, ти казваш, че да говорим за божественост на децата, означава да ги излъжем. За мен обаче това наистина е груба обида, която откъзвам да търпя. Всъщност намирам атеизма сам по себе си за груба лъжа. И намирам определянето на всяко религиозно убеждение като примитивно, антинаучно и лъжливо за непростимо самодоволство.

Намирам и непознаването (или полупознаването) на библейските текстове за осакатяващ пропуск в личната култура на всекиго.

Нека оттук нататък си спестяваме подобни неща в темата. Човек има право да вярва или да не вярва, независимо дали е прав или крив; а преподаването на религиознание и/или вероучение в училищата е отделна тема, която наистина засяга единствения ни обективен критерий - обществения дебат, общественото мнение и обществената полза. Поне засега смятам, че при една добра кампания БПЦ, Мюфтийството и още няколкото религиозни институции на традиционните етнокултурни малцинства в България имат добри шансове да наклонят общественото мнение в полза на религиозни часове. Което нито пречи на научността в образованието, нито на неговата светскост. Бездруго по-назад говорих за това, че държавата ни всъщност е полусветска, но не и напълно секуларизирана.

Отделно от грубиянски поставения въпрос за "лъжата" ("лъжа", чието свободно изповядване и проповядване са гарантирани от Конституцията, защото тук все още не е уж либерална Швеция, където религиозните свободи вече са реално ограничени в ущърб на демокрацията изобщо), стои и личното ми убеждение като историк, а не като вярващ, че обществено заявеният атеизъм е вреден за обществото. Независимо дали има или няма Бог, тоест независимо от това дали религиите са в основата си "лъжа", религията има морално въздействие, което никоя нерелигиозна и исторически засвидетелствана в публичното си въздействие доктрина няма.

А всички евтини примерчета за джихади, кръстоносни походи, инквизиции, конкистадорски жестокости и лов на вещици просто не струват и хартията, на която са ги отпечатали волтерианско-социалистическите им полуграмотни автори. Тези примерчета са зле схванати полуистини, съставяни с креслива пропагандна цел. Да не говорим какви точно смразяващи примери могат да се дадат за заместителите на религията и тяхното обществено въздействие в атеистичните режими. Това пак е мнението ми на историк.

Истината е, че религията е обществено полезна преди всичко с моралното си въздействие. А религиозните институции обикновено са и доста щедри в поддържането на училища, университети, библиотеки и изследователски центрове. И то далеч не само специализирани в теологията. Колкото до изучаването на библейските текстове, не виждам защо това трябва непременно да е повод за страх. Часовете по литература, философия и история би трябвало да могат да опазят крехките български дечица от въображаемите опасности на православния фанатизъм. Напротив, аз виждам опасности за обществото в прекаления скептицизъм на едно напълно либерализирано образование. Нелепо е да се очаква от децата в училище да са завършени личности. Крайният секуларизъм е вреден за тях.

Българското светско училище е имало вероучение до 1946. Резултатите от образованието до 1946 са достатъчно добре известни - някакъв кой знае какъв фанатизъм в поколенията, изучавали вероучение не се наблюдава. Един атеистичен режим обаче не само премахва вероучението, но и индоктринира учениците с напълно негодни схващания по история и философия. Мисля, че е време да преодолеем последиците от този режим във всяка сфера, включително и в образователната. Защото онези, учили докъм 1946 просто са получавали по-добро гимназиално образование от училите след тази година, та и до днес. Вероучението е част от един цялостен хуманитарен курикулум на обучение, който просто създава личности с по-висока лична култура и това е доказано в националната ни история.

В останалите теми, възникнали от тази, неслучайно се разглежда и историческата заслуга на християнската Църква за западната цивилизация.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Библията е пълна с откровени и нагли лъжи, с които изказва големи истини. Само че малките дечица, понеже са малки, не могат да стигнат логически до истините, и възприемат само лъжите, които са много по-ясно смилаеми.

това е вредно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Библията е пълна с откровени и нагли лъжи, с които изказва големи истини. Само че малките дечица, понеже са малки, не могат да стигнат логически до истините, и възприемат само лъжите, които са много по-ясно смилаеми.

това е вредно.

Подчертаването на "и нагли" е от мен. Това е груба обида към всеки вярващ във форума и при още една такава ще ти наложа десетдневка. Избягвай епитетите.

Иначе нека допуснем, че си прав и в Библията действително има "лъжи". Щом те изказват "големи истини", значи работа на учителя е да разясни текста пред децата. Проблемът не е на текста или на учениците, а на преподавателя. Спомням си как Библията беше разяснявана от кадърни историци и философи в моя VIII и XI клас. Благодаря и на тях, и на Бога за достатъчно професионалните им коментари, които не ограничиха нито светския ми интерес, нито религиозното ми убеждение, а само ми позволиха да гледам на Писанието и като на исторически извор. Един час с такива преподаватели не е вреден, даже напротив. За съжаление, малко наши ученици имат късмета да попаднат на училище с добра програма и свестни кадри. Това трябва да се промени и промяната няма да е вредна.

А в темата ставаше дума не за Библията, ами за това дали религиозният възглед изобщо не е лъжа. Което разглеждане може евентуално да стане в раздела за теология, но не и тук.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нещата, които трябва да се разяснят, може да се разясняват спокойно и в други часове, като етика, логика, история, без дечицата да се подвеждат.

Но на едно малко дете, колкото и да му разясняваш, то се впечатлява от непосредствения материал, не от тълкуванията му.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ти преподавал ли си някога? Защото аз съм и имам доста по-други спомени от практическата си дейност.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...