Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Това е малък етнос населяващ Североизточна България, на север от Варна, както и в Молдова и Украйна, където са доста повече на брой. Тяхната религия е източно православие, но произходът им е азиатски и говорят на тюркски език. По нашите земи са се заселили през Средновековието наред с узи, кумани и печенеги, като най-вероятно са потомци на част от тези племена.

За съжаление с това се изчерпва всичко, което знам за този народ населяващ и нашата страна. Ако някой има повече информация, или пък познава хора от този етнос може да даде подробности. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

В тази СТАТИЯ е обяснено подробно за гагаузите каки са всъщност, от къде произлизат и всички лъжи за тях.

http://www.chitatel.net/gagauzite/

На кратко аз ще дам по-отгоре информация за гагаузите. Това са българи, които си сменили езика и си задържали вярата, която е източно православна. Обратно на помаците, които са българи сменили вярата, но не и езика. Имат турски имена и изповядват исляма, но не говорят турски език.

Гагаузите приказват на малко по-изменен от българския турски език. Дядо ми, който е от поколения чист гагауз в с. Българево е ходил в Турция преди доста години и разправя, че макар и да знае перфектно гагаузки (турски) то е трудно да се разберат с някой. От това си правя извод, че не е чист турски език гагаузкия. В с. Българево, което в момента наброява над 5000 жители всички говорят гагаузки. И е много известна легендата за 40 - те български девойки, които си сплели косите и се хвърлили в морето, за да се спасят от потурчване. На мен баба ми ми я е разказвала с подробноси и даже съм ходил на мястото където това е станало има и паметник.

Share this post


Link to post
Share on other sites

И аз съм я чувал тази легенда .За гагаузите не знам много,освен това,което написа,но пък статията е много добра и ще ми е от полза.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Вижте какво определение намерих.

Незначителна тюркоезична група от българския народ, останки от която днес живеят в пределите на Варненския и Шуменския край. Според К. Иречек те били потомци на куманите, докато братя Шкорпил ги считат за част от Аспаруховите прабългари. За разлика от българомохамеданите Г. говорят чужд (гагаузки) език, но имат християнско вероизповедание. Основният им поминък са земеделието и риболовството.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Пускам темата при условие, че почти нищо не знам за тези хора. Прочетох една книга и оттогава са ми интересни и бих искал да знам повече за обичаите им, историята им, връзките им с българите... Изобщо - всичко, включително - дали имат сайт, форуми и т. н. в интернет, попадал съм на някакви неща, но те пишат само в турски и румънски форуми...

Администратор: Темата се дублира и я слях с тази първата от преди време...

Редактирано от Р. Теодосиев
Дублиране на теми

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ще започна с една хубава статия по въпроса: НЕ ЗАБЛУДАТА, А ЛЪЖАТА ЗА ГАГАУЗИТЕ

Гагаузите се срещат около Добрич и най-вече гр. Каварна. Едно от селата в които живеят само гагаузи е село Българево (не далеч от Калиакра).

Селата около Варна също са заселени от гагаузи.

Възрастните хора казват, че те (гагаузите) са си дали езика, но запазили вярата...за разлика от пoмаците, които си говорят само и единствено български, но са мюсюлмани.

Историята показва, че те са се заселили по тези покрайнини преди османските нашествия на балканите... дори някои казват, че това са първите и истински българи...

Те (гагаузите) са си вярващи християни като пример мога да дам факта, че в село Българево има две църкви.

За езика... това е най-интересното при тях... много казват, че говорят турски... Това въобще не е така...

Езика им произлиза от тюрския и доста прилича на турския като цяло, но думите са коренно различни... все още те си говорят на своя език...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мога да кажа, че са дълбоко истински православни християни. Още през социализма това ми направи много голямо впечатление.:)

Редактирано от КГ125

Share this post


Link to post
Share on other sites

Въпроса е - действително ли това е измислена нация в ущърб на българската (нищо ново под слънцето) или са потомци на узи, печенеги, кумани или други преселници от тюркските народи дошли от Азия преди векове.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз пуснах такава тема и в моя форум, но няма много успех.Затова пуснах и тук.Интересно ми е колко е вярно,че са потомци на самия Аспарух?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Въпроса е - действително ли това е измислена нация в ущърб на българската (нищо ново под слънцето) или са потомци на узи, печенеги, кумани или други преселници от тюркските народи дошли от Азия преди векове.

Народност, абсолютна част от българската такава и от българската нация. Кой каквотго и да измисля, точно там нищо няма да измисли, защото сънанието им е 300% българско!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Съзнанието - да, говорим за произхода и етническата принадлежност. Също така впечатление прави и факта, че всичките българи в Молдова също живеят в автономната Гагаузка област, едва ли е случайно, просто едните са си запазили езика, а другите са приели тюркския, но всички са си останали православни християни с българско самосъзнание :bigwink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

А какво прави България за тях?Нищо! Някои статистики:

- Румъния отпусна 2 000 000 паспорта за всеки, който иска да вземе румънски паспорт.

- Румъния осигурява годишно по 2000 стипендии.

- България бави паспортите с по 4 години.

- България дава 50 стипендии.

- На границата с Румъния те са посрещани като сънародници.

- Нашите граничари ги обиждат.

Ясно е...

- Гагаузките деца изучават няколко езика - гагaузки, български, молдовски, руски и английски.

Редактирано от ISTORIK

Share this post


Link to post
Share on other sites
А какво прави България за тях?Нищо!

Че то правителството за нас не прави нищо, та за тях ли?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Съзнанието - да, говорим за произхода и етническата принадлежност. Също така впечатление прави и факта, че всичките българи в Молдова също живеят в автономната Гагаузка област, едва ли е случайно, просто едните са си запазили езика, а другите са приели тюркския, но всички са си останали православни християни с българско самосъзнание :bigwink:

А защо мислиш, че тези гагаузи в Молдова не говорят този тюрски език? Говорят го, но и говорят български точно както гагаузите тук в българия...чувал съм истории как някой от тях (тези тук в България, които са) са дошли от Гърция...

Има много лъжи и заблуди около произхода...долу горе като на българите... :bigwink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не, имах предвид че си го говорят, но българите в Молдова не го говорят този тюркски език. Т.е. от бесарабските българи са се обособили гагаузите в отделна група заради различния си език.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Чл.25 т.2 от Конституцията на РБългария - Лицата от български произход придобиват българско гражданство по облекчен ред.

Мисля,че е ясно този цитат какво означава.

Share this post


Link to post
Share on other sites
По този въпрос не може да има никакъв спор - българският произход на гагаузите е 100%.

:) тези съмнения на смях ме избиват...накрая и тях [гагаузите] ще ги изкарат малцинство... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Произходът на гагузите е твърде интересен. Понастоящем съществуват много теории, но много от тях са вече отхвърлени от науката. В началото на 20 в. българският историк Г.Димитров, обобщава литературнитее сведения и дискусии за гагаузите, и посочва 19 различни мнения за произхода им. Гагузкият етнограф М.Губогло наброява 21 версии за произхода на гагаузите. Смяташе се че гагаузите са „стари българи”, респ.прабългари, че са българи приели турския език, но съхранили християнската си вяра, че са гърци или албанци приели турския език, че са огузи-селджуки, преселени в Добруджа от селджукския султан Кей-Кавус и вуйчото му Саръ-Сълтък, теория която е особено популярна в Турция и се натрапва от пантюркистките кръгове, тъй като поставя връзка между съществуването на това население и османската агресия на Балканите, в частност легитимира завладяването на България. Съгласно турските виждания, Добруджанското деспотство е „гагаузка държава” а Балик, Добротица и Иванко за гагаузки владетели. Ката трябва да посочим че турските историци поставят съвсем неприемливото уравнение узи=огузи=гагаузи. Професорът от Педагогическия Институт „И.Крянгэ” - г.Кишинев, Д.Тодорогло смята че гагаузите произлизат от огузите, от племето хагогузи. По пътя на фонетическите трансформации: хагогуз-гагагуз-гагоуз се стига до съвр. гагауз. Хагогуз означава „истински огузы”. Хагогузите се предвижват от Централна Азия към северното крайбрежие на Черно и Каспийско море, между Волга и Дунав, а впоследствие (11в.) се заселват в района на Каварна (http://www.comrat.iatp.md/gagauzia/history_gagauz.htm ). Днес повечето изследователи смятат предците на гагаузите за родствени на половците (куманите), като обясняват етнонима от gag-oγuz «хората със стрелите», самото тюркско o‘uz, оγuz произлиза от ok-uz "хората със стрелите", от от съюза на „десетте стрели” десетте тюркски рода, като всеки род се е олицитворявал със стрела. Етнонимът gag Радлов объяснява като племенно название на гузите. Ст.Младенов исхоожда от формата gök-uz «сини, п.т. «небесни» узи», аналогично на göktürk. С.Курогло в 1986 г., предлага етимологията то хакк-огуз «чисти огузи». Л.А.Покровская предлага «ханга-гуз», т.е. «гузи от Ханг». Хангагишими са се наричали огузските племена по поречието на. р.Или, от Ханг, Канг (древноиранският Кангха, кит.Кангюй»), т.е. пасиани, кангари, кенгереси, печенези.( http://turkmenslov.blogspot.com/2007/05/blog-post_1926.html ). Съществува и мнение че гагауз отразява румънското gaga – крясък на патица, респ.gaўgaўi – говорещи неразбрано. Аналогично в български гакам, руски гагать, гагакать, сърбохърватски гагати, словенски gagati, чешки gagati, gaґgati, полски gagac` - говоря неразбрано. Звукоподражателна етимология, както и литовското gagêti, латвийското gãgãt, албанското gogeësinj, средновисоконемското gagen, gagern, староисландското gaga – грача. В литовски gãga – гларус. (Фасмер) От всичко казано може да кажем че: 1. Със сигурност гагаузите нямат нищо общо с прабългарите, едните са тюркоезични, другите вероятно ираноезични. 2. Гагаузите не са и селджуки, няма никакви изворови и археологически данни за селджукско заселване в Добруджа, която във своята вътрешност е почти необитаема от 11 до 17 в. (Г.Атанасов). 3. Най-вероятно предците на гагаузите са кипчако-узки племена заселили се в областта Карвуна. Самите узи, ги откриваме в китайските хроники като ази/аси, (Тан-шу или История на Династията Тан) по-късно (Юан-шу или История на Династията Юан) във формата уси – племена взели участие във формирането на средновековния киргизки етнос. Те са потомци на тюркизираните последни остатъци от ираноезични (алански) племена, материалните носители на таштъкската археологическа култура (Малолетко). Тюркизираните аси/ази/уси/узи се придвижват с куманите (половци) и в 11 в. стават известни като „черные колубки” в руските летописи. По данни на Константин Багранородни, узите влезли в съюз с хазарите и разгромили печенегите, които се предвижили на запад и станали съседи на маджарите в Ателкуз. Сред узките племена са известни торките, берендеите, ковуите, боутите, турпеите, каспичите (от посл.е и топонима Каспичан). Формирането на узите е свързано повече със северните кипчакски и протокиргизки племена, а не с южната огузо-селджукска общонст, въпреки тесните контакти между тях. Затова и узите се предвижват и обитават съвместно с кипчаките и печенегите, а не със селджуките!)

Топонимът Карвуна - старото име на Каварна, Карвунската земя, така се е наричала Добруджа във ІІ-то Бълг.ц-во, преди времето на Добротица. Думата има интересен тюркски произход, а появата и е свързана със заселването на кумански (вероятно и узки) групи в района, т.е. не е от прабълг.произход. Това население не е успяло да се българизира напълно, затова е дало началото на тюркоезичната етническа група гагаузи. В народните представи този район на Добруджа се нарича още „Стохълмие”. Наистина „кар” може да се свърже с протоалтайското *k`ori, древнотюркското qorum, уйгурското qoram, чувашкото kurk (угрофинска заемка), хакаското xorīm, тувинското xorum, в монголски *küri, kuri, халха-монголски xür, прототунгусоманчжурски *xurē, евенкски ure, корейски *kòráŋ, японски *kùrùa, kúro – хълм, насип, планина. В угрофинските езици *kurV(-ka), естонски kuruk, саамски (лапландски) kårrå, марийски kэrэk, kurэk, kurэk, kuruk, коми ki`r, kør – хълм, планина, в протодравидски *kùr, протоескимоски *qarə-qa- (-qi-) – планина, в протоинодевропейски *g(w)ar(w)-/-e-, авестийски gairi-, санскрит girí, славянски *gora, балтийски *gura – планина. В тох./б/ kwar, kurm, gurm, в хотаносакски gulma – изпъкналост, хълм, тох./б/ kw.r, kur - масивен, голям, старши, почитан. /DA-DT-b/ В осетински kæri – купчина. /ИРС/ В тракийски kara – планина, Belakra – Беласица (бяла планина). Понатието е ностратическо. За втората част на думата „вуна” откриваме точен аналог в чувашки vuna, vona, vunnă, vonnă, vun, von – десет, аналог на общотюркското *оn – 10. Интересен ааналог е корейското оn – 100, което Рясянен сварзва със старокорейското pon, аналог на тунгусоманчжурското fon – 100. /МФ-ЭСЧЯ-1,стр.130,131/ В прототунгусоманчжурски *poba – десятък, *dzuba-n - 10, в древнояпонски *-pə˜, *-pua, p(w)o – 100, *təwə, towo – 10. В прототюркски *jom, jüz – 100. (Старостин) За обяснението на Карвуна – „Стохълмие” може да мислим че в тази група тюркски племена се е употребявала и по-древната алтайска форма pon- fon-von – много, респ.100, в противен случай, трябваше да имаме „Десетохълмие”?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Протобългарин една малка поправка - Карвуна не е Каварна а Балчик.

Грешиш. Карвуна е крепостта при нос Калиакра и тя се води по-скоро към днешна Каварна. Балчик е със старо име Дионисопол. Всъщност няма голямо значение, защото Карвуна си е била индивидуална в средновековието и не е коректно да се локализира със съвременен съседен град. Ако се прави то е наистина Каварна, то и името показва - Карву-на - Кавар-на - името на съвременния град е производно.

Само да добавя за гагаузите:

Балчо Нейков - живял сред гагаузите в Сев. Добруджа в средата на ХІХ в. и сам от такъв род пише в книгата за рода на Стефан Караджа, че те самите давали произхода на името си по следния начин: Българи сме. Турците на някои вземали вярата, но оставали езика. На нашите деди векове назад дали ултиматум - или приемате мюсюлманство и оставате с езика си или оставате християни, ама "ГАГА СУЗ" /превод от турски - "устата да мълчи"/, т.е. вземате турския език и стария да не говорите. Вярата решили да запазят дедите ни, та затова сега сме ГАГА СУЗ - мълчат ни устите на родния език, нямаме го вече, само родов спомен е... И тези "гагаузи", които са в Сев. Добруджа и са описани от Балчо Нейков са бежанци идвали на вълни след всяка една от руско-турските войни от родните си места в източния предбалкан, Сливенско, Ямболско, Факия, Одринско.

Ей това го казват самите българи, наречени по-късно гагаузи, в средата на ХІХ в. Те самите са прадеди на настоящите на които вече 100-150 г. се опитват да им пишат собствена някаква народностна "история" руски политико-доктринални учени /въвели за първи път в съчинненията си името на гагауз, като народ, а не като група от народ /българския/ - по късно продължено с "шопи", "добруджанци", "македонци", "тракийци" и т.п. "нации и народи" - и в по-ново време пантюркистки политико-доктринални учени.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Любопитен съм какъв е механизма на смяна на езика? За смяна на имена и религия съм наясно, но как се заменя майчиния език в епоха на преднационални държави не знам. Я ме светнете бързичко :lightbulb:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Любопитен съм какъв е механизма на смяна на езика? За смяна на имена и религия съм наясно, но как се заменя майчиния език в епоха на преднационални държави не знам. Я ме светнете бързичко :lightbulb:

Към Балчо Нейков ли е въпроса? Ако не беше починал преди 100 години сигурно щеше да отговори. Аз само ще опитам да напипам в тъмното : Петко войвода е знаел перфектно български и турски. Ако трябваше да става "гага сус" /да не говори родния си/, значи остава да ползва само единия от двата езика и той е турския? Или нещо греша?

Не смятам да задълбавам темата с допълнителни дреболии. Цитирал съм източник, претенциите към него.

Само допълвам себе си по повод предния пост:

По-интересно ми е защо турците не са искали да наложат вярата сред тези българи, както са правили към други? Известно е, че султаните са добивали личните си доходи в свои султански земи. Те са имали изгода да вземат колкото се може повече доходи от данъци. Обаче голям данък от мюсюлманин не може да вземе. Обратно, християните са били облагани с пъти по-големи данъци. Ето защо е била практиката султаните в земите си да запазват християнското население, което с пъти повече им запълва личната каса с данъци. В някои предбалкански, приближени до столицата земи, е логично обаче да изисква някаква форма на асимилиране на тези българи и това като начало е забрана на ползване на родния език за сметка на ползване на официалния език - турския.

От Стара планина на север ситуацията е била по-различна, там демографски турците така и не успяват да усвоят територията включително до Освобождението 1878 г.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Въпроса ми е към всеки способен да даде смислен и аргументиран отговор. Да се твърди, че със заповед може да се накарат десетки хиляди българи да си сменят езика на битово равнище( в домовете си!) през периода 15- 18 век е най- малко спорно. Като махнем пропагандните писания остават ли безспорни доказателства за подобно нещо? Има османски документи за кръвния данък, има за насилствено помохамеданчване, има за бастисване на цели села по време на въстанията, но има ли за смяна на езика, питам? Какъв е механизма да принудиш някой да говори на турски в къщата си. Говорим за време без тв, интернет, вестници, задължително образование, телефони и подслушвателни устройства( бръмбарчета). Ако гагаузите са българи, сменили езика си, то това е доброволен процес свързан с икономическа изгода, а не принудително. Мое мнение неангажиращо никого. По- вероятно е да са тюркски народ приел християнството преди османското нашествие. Меджу другото османската империя е мюсюлманска държава, а не турска и ето защо в пограничните райони има ислямизиране на цели области и колонизиране с черкези, татари и юруци. И какъв ви е проблема с малцинствата? Ако България е стабилна икономически и политически никой( гагаузи, цигани, помаци, турци или македонстващите) няма да бяга от хубавото и да иска отделяне и автономия.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Стоедин" постави много точно въпроса! Как ще си сменят езика, при това без да имат икономическа, изобщо житейска изгода от това. В Турската империя е важна религията, а не езика. Щом си мюсюлманин, ти си "висша раса" независимо от произхода и езика ти. Защо албанците, босанците и нашите помаци не научиха турски, просто не им е трябвал в такава степен че на битово ниво да сменят езика си.

Това че гагаузите са говорили тюркски език, вероятно понятен за обикновенния османски турчин, (Евлия Челеби го нарича "нетурски читашки език") изобщо не им е помогнало. Те са третирани като рая, клани и избивани наравно с българоезичните християни, затова и голяма част от тях се преселва в Бесарабия, където уви, вече по други пътища и причини, вкл. и нашата незаинтересованост на държавно ниво, изграждат собствено небългарско съзнаие в наши дни. Съществува и мнение че т.нар. алиани, казълбаши в Делиормана, са също местно доосманско тюркско население (кумани, узи) приело исляма, но в най-толерантната му форма.

Че се смятат за българи е ясно, няколкостотин години живеят в българска среда и са станали българи.

Въпроса за гагаузите ме кара да се замисля за нашата етногенеза. Ние спорим, колко са славяните, колко са прабългарите и какви са били, имало ли е траки, нямало ли е, колко са били. Но не отчитаме че по време на Византийското владичество и във ІІ-то Бълг.царство настъпват крупни етногенетични промени. Процентът на куманското население вляло се в средновековният български етнос е доста голям, предвид че управляващите династии и сигурно значителна част от аристократите, са били от кумански произход! Имена като Куман, македонското Коте (Котян), Къньо и др. (В.Стоянов ги е събрал и описал) са разпространени при българите. Сигурно генетично трудно ще се хванат, тъй като куманите произлизат от същата индоевропейска европеидна популация в Централна Азия (най-грубо казано, тюркизирани тохари и иранци) от които и прабългарите.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Всяка помощ за нас е ценна и се надяваме с общи усилия да успеем да поддържаме това място на научни дискусии живо. Форум "Наука" е сред малкото активни форуми в България, изключително полезно и нужно място за свободна обмяна на мисли и знания.

baner_event_marco

За контакти:

×
×
  • Create New...