Отиди на
Форум "Наука"

Произход, език и култура на прабългарите


Recommended Posts

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Вероятно великата концепция на проф.Добрев е приета със заповед на тогавашния министър на Народната отбрана арм.ген.Добри Джуров!

- :crazy_pilot: Равниис, Мирноо, за среща по франта заа пооо-чест! Оркестър "повеска"!

Господин Модератор, мога ли да ви помоля да вземете отношение по предишните от № 14 насам, включително и по този постинг?

Струва ми се, че не тук е мястото за терапия на различни психически отклонения!

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

И тук ли имаме готска съставка *-рих “княз; цар”?

Надпис от Накш-и Рустам (260-262 г. сл.Хр.) на шахиншах Шапур І:

в гръцки запис Аспорик Аспориган (Άσπωρικ Άσπωριγαν),

в средноперсийски запис Асп[урик] Асп[урик]ан (’sp[wrk] ’sp[wrk]’n),

в партски запис Аспурик Аспурикан (’spwrk ’spwrkn) с родово-фамилно окончание -ган.

Много добре щеше да бъде да можехте да забележите още, че не само по звуков строеж иранският суфикс -ик няма и не може да има нищо общо с постулираната от мене отделно-самостоятелна лексема рих!?

Това ще стане още по-ясно, ако можете да му откриете и словообразувателното значение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Много добре щеше да бъде да можехте да забележите още, че не само по звуков строеж иранският суфикс -ик няма и не може да има нищо общо с постулираната от мене отделно-самостоятелна лексема рих!?

Това ще стане още по-ясно, ако можете да му откриете и словообразувателното значение.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- :head_hurts_kr:

-Професоре не виждате ли нещо елементарно, коренът е "спар", "А-спар", а окончанието е -их, което е вариант на -ак/-аг! откъде го измислихте това -рих

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Я да попитам, аз почитателите на минтиливските ''преселения'' на българите, откъде извадиха този достопочтен обичай - от Памир и Алтай ли ????

http://bnt.bg/bg/productions/44/edition/40...4_oktomvri_2009

Да се обърне внимание на над 300-те гроба на българи, които в устата си имат византийска монета .

КАК се оказа този СТАР ТРАКИЙСКИ ОБИЧАЙ ПРИ ПРАВОСЛАВНИТЕ БЪЛГАРИ (ПРЕЗ X-XI В.) , КОИТО УЖ ДОШЛИ ОТ МАРС И ВЕНЕРА (ПАМИР И АЛТАЙ ) ?????????????

ДОКОГА ЩЕ ПУСКАТЕ ЛЪЖЛИВИ ТЕЗИ !????

БЪЛГАРИТЕ СА СТАР ТРАКОИЛИРИЙСКИ БАЛКАНСКИ НАРОД!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

този обичай на поставяне на монета, наричана още Харонов обол, е срещан в елинистичния свят, в римската империя, а още и в партия и впоследствие в сасанидска персия.

в средновековието, а дори и много по-късно, се среща в голяма част от християнска европа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
този обичай на поставяне на монета, наричана още Харонов обол, е срещан в елинистичния свят, в римската империя, а още и в партия и впоследствие в сасанидска персия.

в средновековието, а дори и много по-късно, се среща в голяма част от християнска европа.

Съмнявам се ...за Сасанидите. Дай данни !!!!

Не само голи папагалщини.

Сега ше изкараш, че и персите ,че са правели чаши от римските кратуни .... :crazy_pilot:

Ами, това ,че т.нар. ''сасанидски'' храмове са съществуавали и много преди мнимите почитатели на Сасанидите да довтасали откъм Памир и Алтай насам >????

Келтските храмове, които се обявяват за "Сасанидски" са същестували много отдавна, пък и има дори и църкви от този тип, за който се обявява, че са езически капища ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Съмнявам се ...за Сасанидите. Дай данни !!!!

Не само голи папагалщини.

Сега ше изкараш, че и персите ,че са правели чаши от римските кратуни .... :crazy_pilot:

Рицар, успокой се. Казах ти че нито траките, нито илирите, нито дори древните гърци, нито келтите, нито славяните и германците са автохтонни в Европа. Всички тези народи идват в почти празна откъм население Европа през периода 6- 3 хилядолетие преди Христа от североизток. Това е.

Потокът от преселение на тези индоевропейски народи от Изток на Запад продължава практически без прекъсване до началото на Ранното Средновековие.

Малко по-късно (с няколко хиляди години) от същото място (някъде на изток) идват и прабългарите.

Не знам защо се дивиш, че всички тези народи, говорещи на езици от едно езиково семейство (индоевропейско) и имащи вероятно обща прародина, имат сходни обичай и традиции.

Просто не мога да те разбера?! :post-20645-1121105496:

Относно чашите от римски кратуни - обичаят е много добре описан и при древните германци. Само не започвай пак да се чудиш.............

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Много добре щеше да бъде да можехте да забележите още, че не само по звуков строеж иранският суфикс -ик няма и не може да има нищо общо с постулираната от мене отделно-самостоятелна лексема рих!?

Това ще стане още по-ясно, ако можете да му откриете и словообразувателното значение.

Професоре, от ваши постове (уви, не мога сега конкретни да посоча) съм останал с впечатлението, че вие сте против етимологии, основани на повече от 1 език или езикова група. Тоест, ако ще е тюркска, ще е изцяло тюркска, ако ще е иранска, ще е изцяло иранска и след това вече модижикация в тюркска среда. И изведнъж вие ме изненадвате с този финт: тюркска основа + готски суфикс!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Рицар, успокой се. Казах ти че нито траките, нито илирите, нито дори древните гърци, нито келтите, нито славяните и германците са автохтонни в Европа. Всички тези народи идват в почти празна откъм население Европа през периода 6- 3 хилядолетие преди Христа от североизток. Това е.

Потокът от преселение на тези индоевропейски народи от Изток на Запад продължава практически без прекъсване до началото на Ранното Средновековие.

Малко по-късно (с няколко хиляди години) от същото място (някъде на изток) идват и прабългарите.

Не знам защо се дивиш, че всички тези народи, говорещи на езици от едно езиково семейство (индоевропейско) и имащи вероятно обща прародина, имат сходни обичай и традиции.

Просто не мога да те разбера?! :post-20645-1121105496:

Относно чашите от римски кратуни - обичаят е много добре описан и при древните германци. Само не започвай пак да се чудиш.............

Спокоен съм!

Всички тези народи идват в почти празна откъм население Европа през периода 6- 3 хилядолетие преди Христа от североизток

В Библейския контекст, на всички народи им е дадено място след Вавилонското стълпотворение.

Останалите простотии за преселения и прочие дивотии са измислици на схоластиката от XVII-XIX в.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Да се обърне внимание на над 300-те гроба на българи, които в устата си имат византийска монета .

КАК се оказа този СТАР ТРАКИЙСКИ ОБИЧАЙ ПРИ ПРАВОСЛАВНИТЕ БЪЛГАРИ (ПРЕЗ X-XI В.) , КОИТО УЖ ДОШЛИ ОТ МАРС И ВЕНЕРА (ПАМИР И АЛТАЙ ) ?????????????

ДОКОГА ЩЕ ПУСКАТЕ ЛЪЖЛИВИ ТЕЗИ !????

БЪЛГАРИТЕ СА СТАР ТРАКОИЛИРИЙСКИ БАЛКАНСКИ НАРОД!!!!!!!!!!!!

До началото на ХІв. този обичай е регистриран само в два гроба от около 4-5 000 гроба в Дунавска България. И в двата случая монетите не са в устата - в единия е забравена кесия(една злата и една сребърна монета) в безспорно езическият прабългарски некропол при с. Кюлевча, а в другия случай е монета на Лъв VІ от Варна, като монета е била пробита и носена като накит. Навлизането на обичая става през ХІ-ХІІв., като до ХІІІ-ХІVв. не е прилаган масово. Самият обичай не е тракийски, а гръцки, възприет частично от траките. При средновековните българи той е приет под влияние на византийците.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Я да попитам, аз почитателите на минтиливските ''преселения'' на българите, откъде извадиха този достопочтен обичай - от Памир и Алтай ли ????

http://bnt.bg/bg/productions/44/edition/40...4_oktomvri_2009

Да се обърне внимание на над 300-те гроба на българи, които в устата си имат византийска монета .

КАК се оказа този СТАР ТРАКИЙСКИ ОБИЧАЙ ПРИ ПРАВОСЛАВНИТЕ БЪЛГАРИ (ПРЕЗ X-XI В.) , КОИТО УЖ ДОШЛИ ОТ МАРС И ВЕНЕРА (ПАМИР И АЛТАЙ ) ?????????????

ДОКОГА ЩЕ ПУСКАТЕ ЛЪЖЛИВИ ТЕЗИ !????

БЪЛГАРИТЕ СА СТАР ТРАКОИЛИРИЙСКИ БАЛКАНСКИ НАРОД!!!!!!!!!!!!

Рицарю, моля те, наистина се кротни малко. Ето ти един анализ на Ганчо Ценовото творчество. Не е мой, може и от този форум да съм го свалял преди време, вече не помня.

Почвам да си мисля, че е време думата "автохтон" да се въведе като единица за неграмотност!

cenov.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

До началото на ХІв. този обичай е регистриран само в два гроба от около 4-5 000 гроба в Дунавска България. И в двата случая монетите не са в устата - в единия е забравена кесия(една злата и една сребърна монета) в безспорно езическият прабългарски некропол при с. Кюлевча, а в другия случай е монета на Лъв VІ от Варна, като монета е била пробита и носена като накит. Навлизането на обичая става през ХІ-ХІІв., като до ХІІІ-ХІVв. не е прилаган масово. Самият обичай не е тракийски, а гръцки, възприет частично от траките. При средновековните българи той е приет под влияние на византийците.

Ха ,само на островчето св. Ахил има 300 такива гроба- на българи или македонци, ако щеш . Ако вие с покойния Рашев си ги криете по джобовете си е за ваша сметка. :bigwink:

Относно обичаите.

Има си обичаи и обичаи ,затова и желанията ви теглят към Памир и Алтай ...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Не се бъзикайте с професора! Нямате нито нужната научнообразователна степен, нито нужните публикации - статитии, студии и монографии в научни области тясно-неизменно свързани с Прабългаристиката или ако трябва да употребим по-научното название Болгаристика - Добревистика! : :)

Аз не бих посмял да отправям каквито и да било критики към компетентно-ерудираната Българска професура и фундаменталните и трудове. :biggrin:

Респект :good:

Link to comment
Share on other sites

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Аз се позовавам на В.Абаев дал най-изчерпателното тълкуване на Аспараг/Аспарух, тези коне и духовете им ги оставете!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
До началото на ХІв. този обичай е регистриран само в два гроба от около 4-5 000 гроба в Дунавска България. И в двата случая монетите не са в устата - в единия е забравена кесия(една злата и една сребърна монета) в безспорно езическият прабългарски некропол при с. Кюлевча, а в другия случай е монета на Лъв VІ от Варна, като монета е била пробита и носена като накит. Навлизането на обичая става през ХІ-ХІІв., като до ХІІІ-ХІVв. не е прилаган масово. Самият обичай не е тракийски, а гръцки, възприет частично от траките. При средновековните българи той е приет под влияние на византийците.

Ха ,само на островчето св. Ахил има 300 такива гроба- на българи или македонци, ако щеш . Ако вие с покойния Рашев си ги криете по джобовете си е за ваша сметка. :bigwink:

Относно обичаите.

Има си обичаи и обичаи ,затова и желанията ви теглят към Памир и Алтай ...

Ти защо първо не четеш преди да пишеш? Обърни внимание, че говоря за периода преди ХІв. Предполагам, че книгата на Н. Мацопулос за базиликата Св. Ахил на остров Св. Ахил също не си я чел внимателно, защото гробовете там (като се изключат няколко) са от ХІІ-ХІІІв. Правиш ли разлика между "периода преди ХІв." и "ХІІ-ХІІІв."? Освен това описаните там гробове са много по-малко от 300 и далеч не във всички има монети. Друг е въпросът, че някои от тях може въобще да не са редовни погребения.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

Иначе скитските племена не са ми приоритет, хеле пък митологичните тюрки, дето май са съществували /според тюркофилите/ преди родът Ашина да си основе каганата.

Демонстрирате изключително голям напредък и в тази проблематика.

Остава само да проумеете и това, че Науката по принцип си служи с родо-видови понятия и категории, които се разполагат на различни, надстроени едно над друго равнища на абстракция, а така също и да отвикнете да мислите равно-едноплоскостно, а да започнете да разсъждавате в рамките на една полиструктурна йерархия.

И в чисто субективен план – не бих казал, че е особено благовъзпитано-любезна презумпцията ви тук, че «тюркофилите» са по принцип неграмотни или най-малкото по-малко грамотни от вас, особено когато тук става дума за една чисто тюркологическа проблематика, отнасяща се както до прабългарите, така и до тюрките на Ашина.

Изобщо не съм уверен , че тъкмо повторението е майка на знанието, но поради липсата на друг, по-подходящ и продуктивен специално за вас метод, отново помествам тук моята бележка за трите семантични варианта на етнонима тюрки.

Етнонимът тюрки има три основни семантични варианта или подзначения – общородово значение, частнородово значение и видово значение, съответно на което в номинативнофункционален план той има и три сравнително независимо-отделни употреби като:

-общородово наименование на всички без изключение племена и народи от Тюркското Етнолингвистично Семейство по територията от Централна Европа до Източна Централна Азия и във времето от Предисторията до Наше Време;

-частнородово наименование само на по-малка или по-голяма група тюркски племена, независимо от това дали те принадлежат към една и съща група или пък към различни групи на Тюркското Етнолингвистично Семейство, какъвто е случаят с групата прабългарски племена в Средна Азия през І-V в., които сасанидските перси наричат общо торкан, само защото едно от тези племена нарича себе си тюрки или пък с групата орхоно-енисейски племена през VІІ-ІХ в., но най-вероятно също така и с тюркутите;

-видово наименование на едно-единствено и отделно племе, какъвто е случаят с току-що посоченото прабългарско племе в Средна Азия, или пък на отделно-самостоятелен народ, какъвто е случаят със съвременните турци.

Тази, исторически толкова динамично развиваща и променяща се номинативносемантична структура на етнонима тюрки предполага и изисква изключително внимание и предпазливост при всяка негова конкретна употреба със задължително съобразяване със специфичните му темпорално-локални параметри, които винаги и непременно детерминират и конкретен обем на понятието на самото му значение.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
............групата прабългарски племена в Средна Азия през І-V в., които сасанидските перси наричат общо торкан......

Имате предвид, че през І-V век е имало прабългари в Средна Азия или, че е имало Сасаниди през І век, професоре! Ако е второто, току що направихте епохално откритие в историята на Иран. :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Рицарю, моля те, наистина се кротни малко. Ето ти един анализ на Ганчо Ценовото творчество. Не е мой, може и от този форум да съм го свалял преди време, вече не помня.

Почвам да си мисля, че е време думата "автохтон" да се въведе като единица за неграмотност!

cenov.pdf

А на вас етикита - Чуждо разузнаване !!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ти защо първо не четеш преди да пишеш? Обърни внимание, че говоря за периода преди ХІв. Предполагам, че книгата на Н. Мацопулос за базиликата Св. Ахил на остров Св. Ахил също не си я чел внимателно, защото гробовете там (като се изключат няколко) са от ХІІ-ХІІІв. Правиш ли разлика между "периода преди ХІв." и "ХІІ-ХІІІв."? Освен това описаните там гробове са много по-малко от 300 и далеч не във всички има монети. Друг е въпросът, че някои от тях може въобще да не са редовни погребения.

"Ако вие с покойния Рашев си ги криете по джобовете си е за ваша сметка" - не е лошо да си мериш приказките. Единствените, които прибират пари по гробищата са поповете :bigwink:

Твърденията на Мацопулос са, че тези гробове са на Самуилови войници .

Ти ми кажи кога се умрели те ???През XII или през XIIIв. ??? :bigwink:

Поповете вземат парите не по гробовете, а по канцелариите.

И все таки, по-малко попове, четат Евангелието като дявола, отколкото археолозите, които папагалски следвате предпоставени тези, вместо да разкривате истината...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Твърденията на Мацопулос са, че тези гробове са на Самуилови войници .

Ти ми кажи кога се умрели те ???През XII или през XIIIв. ??? :bigwink:

Поповете вземат парите не по гробовете, а по канцелариите.

И все таки, по-малко попове, четат Евангелието като дявола,отколкото археолозите, които папагалски следвате предпоставени тези, вместо да разкривате истината...

Айде прочети книгата отново и направи справка - колко са гробовете, в колко от тях има монети и как се датират.

За последен път ти казвам, мери си приказките.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Хе-хе! Ами най-простото е да намерите (може и в интернет) един речник фарси-български (или руски) и да видите какво значи "аспарух" па персийски език! Може да се разходите и до СУ, факултет по ориенталистика - все ще се намери я някой персиец преподавател, я някой нашенец, който владее езика и да попитате. А не да ми излизате със звучащата твърде съмнително фраза "тълкуване на името Аспараг" или нещо такова. Какво има да тълкува човек на едно име като "светлозар" например? "Светла заря" и толкова. Я малко повече здрав разум, моля!

ВладПомак

---------------------------------------------------------------

Хе-хе, името Влахо е Аспараг, посочват го и преведените партянски и персийски записи, не си нагласяйте случайната комбинация от персийски думи аспа и рух! Етимологията трябва да отчита и развитието на съответното име в сродните езици!!! :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Я да попитам, аз почитателите на минтиливските ''преселения'' на българите, откъде извадиха този достопочтен обичай - от Памир и Алтай ли ????

http://bnt.bg/bg/productions/44/edition/40...4_oktomvri_2009

Да се обърне внимание на над 300-те гроба на българи, които в устата си имат византийска монета .

КАК се оказа този СТАР ТРАКИЙСКИ ОБИЧАЙ ПРИ ПРАВОСЛАВНИТЕ БЪЛГАРИ (ПРЕЗ X-XI В.) , КОИТО УЖ ДОШЛИ ОТ МАРС И ВЕНЕРА (ПАМИР И АЛТАЙ ) ?????????????

ДОКОГА ЩЕ ПУСКАТЕ ЛЪЖЛИВИ ТЕЗИ !????

БЪЛГАРИТЕ СА СТАР ТРАКОИЛИРИЙСКИ БАЛКАНСКИ НАРОД!!!!!!!!!!!!

---------------------------

Ако искаш да видиш ...стар трако-илирийски народ, иди до Албания, там е пълно с такива реликтови екземпляри!

Link to comment
Share on other sites

Имате предвид, че през І-V век е имало прабългари в Средна Азия или, че е имало Сасаниди през І век, професоре! Ако е второто, току що направихте епохално откритие в историята на Иран.

Никак не е трудно човек да се досети кое точно ви пречи да осмислите правилно горното изречение - прабългарските племена мигрират през Средна Азия през тази епоха, което изобщо не означава онова, което си въобразявате и ми приписвате напълно некоректно-непочтено.

Нали не си мислите, че вие сте единственият тук, който е чувал нещичко за тамошните династии и тяхната последователност?!

Link to comment
Share on other sites

Цитат(Aspandiat @ Sun Oct 04, 2009 1:43 pm)Но това, професоре, се надявам, че няма да го изтълкувате като знак за някаква изконна тюрска или хунска природа на българите, защото например власите са имали същия вид скотовъдство.

В никакъв случай, защото етническата идентификация и атрибуция на дадена общност се прави на основата и с помощта на вътрешно свързан и единен комплекс от неимоверно голям брой признаци, съдържанието на които отразява съществените черти и белези на нейния произход, прародина, разпространение, антропология, език, социално-политическа организация, материална и духовна култура.

От вътрешно-научна гледна точка и вън или независимо от функцията им на идентификационно-диференциращи, въпросните признаци не са нищо повече от научни факти, в съдържателната страна на които са синтезирани и закрепени, прекараните многократно през горещата реторта на научния анализ-синтез на прабългаристичното научно познание всички без изключение достъпно-налични исторически, лингвистични, епиграфски, палеографски, археологически, антропологически, етнографски, етногеографски и други сведения и данни.

Науката е единствената форма на натрупване, съществуване и функциониране на този комплекс и у нас Науката Прабългаристика е вече достатъчно напреднала и развита; нейният комплекс включва и съдържа, ако не неимоверно голям, то поне достатъчен брой от признаци, за да се осъществи етническата идентификация и атрибуция на прабългарите.

Всъщност и в действителност всичко това е направено много отдавна в национално-световната наука Прабългаристика/Болгаристика и единственото, което може и трябва да се направи сега и тук, е да се повтори и отново подчертае на пределно най-високото за случая ниво на абстракция, че по етнически произход и принадлежност частично иранизираните прабългари/болгари са тюрки.

Още в прародината си Минусинската Котловина прабългарите са основно номади скотовъди, но те се занимават допълнително-спомагателно и със земеделие, като даже през Бронзовата Епоха към края на ІІІ и началото на ІІ хил. пр.н.е. жънат с бронзови сърпове, строят и живеят в постоянни дървени къщи, а по време на извеждането на добитъка на летните пасбища използват преносими шатри.

Скотовъдството при прабългарите е представено главно и основно от коневъдството и от овцевъдството.

Урусов С.П., Книга о лошади. - Интернет 2007, стр. 184

На основании этих данных и личного ознакомления с чрезвычайно интересной минусинской лошадью мы даем следующее:

Между величественным Енисеем и Белым Юсом, предгорьями Саян и Алатау, живописно расположены богатейшие степи Минусинского округа, где счастливые сочетания топографических и климатических условий с доисторических времен создали свое коневодство.

Прекрасная девственная почва, производящая отличные кормовые травы, умеренный континентальный климат, обилие воды и возможность круглый год пользоваться подножным кормом, вот те условия, которые создали местное коневодство, сохранили его до сих пор и обеспечивают ему существование в далеком будущем.

Вся эта степная половина округа заселена инородческими племенами, известными под общим именем абаканских татар.

По образу жизни инородцы эти принадлежат к кочевникам, имеющим постоянные жилища на летних и зимних стойбищах, причем перекочевка из зимников в летники совершается исключительно в интересах скотоводства, главнейшего и почти исключительного занятия их.

Общее число лошадей в Минусинском округе равняется 70 тысячам голов; количество их у отдельных владельцев зависит от их благосостояния и колеблется от 30 до 1500.

Link to comment
Share on other sites

Моля, изпишете го на унгарски.

От времето на този обичай като че ли е българският идиом "Къде е заровено кучето?".

Здрасти!

A kutya úristenit! -Бога на кучето!

Itt van a kutya elásva! Тука е заровено кучето!--това се казва когато се намери решението/същостта на проблеблемът или обсъжданата работа.

Az ördög vigye el!----Дявол да го вземе!

Благодаря Ви най-сърдечно. За съжаление нямам възможност да проверя в унгарския етимологичен речник етимологията на kutya и по-специално дали това се счита за прабългарска или директно иранска заемка в унгарския език?

Между впрочем унг. иштен “бог” е по-малко вероятно още индоиранска и повече вероятно източноиранска заемка, а името на този бог в български народни песни е Шесто.

Ив. Добрев, Златното съкровище на българските ханове от Атила до Симеон. София, 2005.

И като последно по този въпрос, допуснатото по-горе, при Силистренските надписи, предположение за интеграцията на алани в прабългарската

етнолингвистична общност намира потвърждение като че ли и от засвидетелствуваното в българския говор на с. Бяла вода, Плевенско божество на име Шесто, съвпаденията и различията на което както спрямо иранския прототип, така също и спрямо унгарския му паралел са напълно и лесно обясними на прабългарска езикова почва и преминало и употребено и в коледарска песен от същото село: Хайде, нине, хайде, нине, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Повдигна се до Коледа, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Та си роди младай бога, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Млади бога на Коледа, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Та се чуди Божа майка, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Че си няма кръстник да кръща, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Че повика Божа майка, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле, Че повика Свет Никола, Шесто-ле, трихангири, Не забавай нашта земя, Шесто-ле, коладеле! [Рд].

Тези субстратни от една страна – сарматските, и суперстратни – аланските, от друга, ирански заемки безспорно са по-късен ирански лингвистичен принос в унгарския език, където са установени още и адстратни ирански заемки от времето, когато маджарите са по северната част на Кавказ и са съседи на болгари и алани, от езика на които са възприели такива думи като asszony “жена”, hid “мост”, vért “ризница”, zöld “зелено” и още някои други (Gy. Bárczi; İ. Fodor; P. Golden).

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...