Отиди на
Форум "Наука"

Новите езичници - видове и причини за появата им


Doris

Recommended Posts

  • Потребител

Знам, че има тема, която в началото поставя въпроса:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=7094

Но повече е насочена към критика на автора на статията, отколкото към изясняване на явлението.

На мен са ми известни тези нововъзникнали-древни езически религиозни учения:

1. Орфизъм , в България

2. Тенгрианство, в България

3. Инглиизъм - http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BD%...%B8%D0%B7%D0%BC , в Русия

Не знам колко са популярни, но са факт. Прави ми впечатление внушителното количество книги с автор Гайд , Гайдарски, които има по книжарниците.

Та, знаете ли други нови-древни езически религии и какво предизвиква появата им?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Езичество в общ смисъл е всяка етническа религия, почитаща Природата и различните ѝ проявления. Като езически могат да бъдат определени почти всички природни религии, които са естествено формирани и не са резултат от проповедническа и философска дейност на определена личност.

Предполагам, че причините за засилването на езичеството под формата на неоезичество е глобалното дискредитиране на космополитните религии, влизането им в задънена улица, отдръпване на обикновения човек от масовите религии и желанието за нова духовност, извън религиозните догми, засилването на желанието за природосъобразен начин на живот, екологичните движения. Пречупено през съвременна гледна точка, може да се каже, че езическият светоглед има екологична насоченост; в него не само човекът, а и природата има водещо значение. Желанието е чрез езичеството човек да се върне към природата, далеч от урбанизираното общество и градската среда – поле за дейност на утвърдените космополитни религии.

Дали човек ще се занимава с Уика – западноевропейско вещерство, Друидизъм, Тангризъм, Шаманизъм и др. е въпрос на културно наследство на неговите предци, темперамент и др.

Но при всички случаи култът към Природата дава на съвременния урбанизиран човек нещо, което традиционните религии не притежават. Това по моему е един вид нов Ренесанс, появил се след епохата на тъмните векове – епохата на материализма (тъмна за Духа :) ). Това е движение на постматериализма – човек не приемащ материализма, както и космополитните догматични религии търси нова духовност и я открива в религия, почитаща Природата и различните ѝ проявления.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Значи аз съм езичница, защото почитам Природната сила!! Звучи куул!

Редактирано от Lion Queen
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

ето едни истински 'езичници', почитащи Великата Майка и нямащи нищо общо с 'уика-мика' и пр. популистки глупости:

http://threskeia.ucoz.com/

Иначе е нормално хората да се връщат към корените си. Явлението го е имало винаги, просто в миналото такива ентусиасти често са свършвали по кладите, обвинени във връзка със дявола.

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Лесно е да обявиш за популистко нещо, което слабо познаваш.

Дадената от теб връзка е за езически тракийски вярвания, които подобно на Уика почитат Богинята-майка символ на Земята. Това е просто различен Път.

Всяко отделно течение в неопаганизма се нарича Път (англ. Path), например Нордически Път, Славянски Път, Келтски Път и др.

Терминът „Уика” (Wicca) идва от Джералд Гарднър – „бащата на Уика”, който се е занимавал с фолклористика и е систематизирал древните вярвания.

„Уика” е просто термин – синоним на езическото вещерство от Британските острови.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Глобален Модератор

Как да не се притеснява - Християнството запада. Хората възприемат катедралите по-скоро като музеи, отколкото като места за поклонение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

То има най-различни неопаганисти. Повечето са симпатяги. Не знам колко си вярват, но май гледат едни от други. Орфисти, уикани (тези ли бяха с Бога и Богинята или бъркам?), разни фенове на нордическите богове (не знам у нас има ли, но ме дразни склонността на някои от тях към агресия), на келтските (те май се имат с уиканите), та даже и едни адски интересни, които искат да възстановяват стария литовски пантеон (със сигурност у нас ги няма). По София се мотае поне един привърженик на разни индиански вярвания (не знам точно какви са му убежденията, понеже от индианци нищо не отбирам, но е печен тип).

Е, ако имаше фенове на класическите олимпийски богове, бих им ходил на раздумките за калабалък.

Мен такива хора ме забавляват. Обикновено са чудесна компания, уважават чуждата вяра, избягват спорове (в редките случаи, когато не ги избягват, ги избягвам аз, щото инак ги ядосва бетонното ми православно мракобесие) и пият сладко-сладко.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител
Как да не се притеснява - Християнството запада. Хората възприемат катедралите по-скоро като музеи, отколкото като места за поклонение.

По-скоро - приходите им намаляват :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При неопаганистите няма пълно отъждествяване на природата с Бога. Какво ви притеснява идеята, че природата е тялото на Бога? „Плътта е немощна, Духът е който животвори”. За пантеиста Бог е Дух, Който се намира зад и във всички обкръжаващи ни неща.

Тази идея не е много по различна от казаното от пророк Давид в Псалом 139:7-10:

7 Къде да отида от твоя Дух?

Или от присъствието Ти къде да побягна?

8 Ако възляза на небето, Ти си там;

Ако си постеля в преизподнята, и там си Ти.

9 Ако взема крилата на зората

И се заселя в най-далечните краища на морето,

10 И там ще ме води ръката Ти,

И Твоята десница ще ме държи.

тоест, Бог е навсякъде. Спорът дали Бог е зад или във всички неща е до голяма степен софистичен, а следователно и безсмислен.

От друга страна тази идея - за пребиваването на Духа във всичко възпитава в по висока съзнателност към опазване на природната среда, която в християнството отдавна е умряла, ако изобщо някога е съществувала.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
По-скоро - приходите им намаляват :)

Разбира се, защото вие раздавате парите и сте само разход, нали? :whistling: Ама се посбийвате за "авторско право върху..." - алтруисти! :smokeing:

Факт е, че доста от новите "религиозни учения" /секти/ подемат като лозунги неща, които вълнуват съвремениците - въпрос на маркетинг. Естествено е да възникнат с авангард от лозунги за "природосъобразен начин на живот", "екозащита", "усъвършенстване на съзнанието и ... пр".... И все пак това са култове, не религия - преклонението е пред гуруто, неговата воля, личност и в такъв култ мястото на Бог не е дори на втори план, щото Той дори е "нищото"! Но важното е че гуруто е нещото т.е. ВСИЧКОТО.

например тези и това: тук

Та така се стимулира записването и участието в безконечни курсове срещу съответна такса. Няма лошо, който иска - има право на избор, разбира се. Но интересно защо се преливат така тези учения, та става обмен на "учители", "семинари" и пр. Всъщност по какво се различават едни от други - нали са различни учения? Или ученията са само - "за всички пътници да има влак", после "спирките" как дойдат....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребители

Вук, пусни нещо по-мотивирано, че аз съдя за паганистите главно по контакти на трапеза :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Е, ти си един от малкото православни, които не изпадат в потрес при срещата с езичници, па даже и си пийваш с тях... :P

Аз лично (като обикновен езични) се отнасям със симпатия към нео-паганите, въпреки, че това, скоето се занимават е 90% плод на фантазии и (доста съмнителни) реконструкции. :whistling:

Но щом ги влече хората - ОК!

Защото обаче хората стават нео-паганисти. Ясно е, че колкото хора, толкова и причини. От впечатленията, извлечени на базата на лични контакти, мога да кажа някои повтаряще се причини.

- Неприемане на агресивния дух на юдео-християнството и претенциите му за духовен монопол и притежание на истината от последна инстанция.

Много хора мислят със собствените си глави и неприемат написаното в Библията или казаното от техния свещеник за истина от последна инстанция. Повечето езически религии се отнасят с достатъчна търпимост (бих казал често с прекалена търпимост :P ) към вярата на другите и не приемат своята религиозна доктрина за единствено вярна. Прочее, повечето смятат другите религии за също толкова верен и стойностен път кам божественото, както тяхната собствена религия. Между другото, именно поради тази причина много последователи на традиционните религии в Америка, Азия или Африка спокойно изповядват и християнство, и вярата на дедите си едновременно. За тях няма противоречие. :smokeing:

- За мнозина е важен въпроса за свободата. Религия, която те резглежда като "раб" и член на "паство" (стадо - т.е. овца), имаща нужда от "пастир" - мерси, нема нужда!

- За голяма част от неопаганите са важни екологическите измерения на езичеството. Езическите религии често се определят като "религии на Земята". Християнстното е подчертано антиприродна религия. Макар че различни теолози за послезните 40 год. драпат със зъби и нокти да докажат обратното, за мен си остава в сила тезата на Лин Уайт (изказана още през 1967) за християнските корени на съвремената екологическа криза. Има я на много места из Нета, всеки интересуващ се може да намери този материал.

Тук разбира се не засягам личните разочарования на много хора от сблъсъка с традиционните църкви - въпроси за морала, за печалбарството, за опитите за контрол и пр. и пр.

Лично за мен приказките на християните за любов и пр. звучат като краен цинизъм и безсрамие на фона на моретата от кръв и океоните от огън, с които християнството се е наложило над голяма част от Земята. А сегашните претенциите за притежание на истината и крайната ксенофибия към другите ми звучат доста нагло.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Възможно ли е неопаганизма да се съчетае с християнството? Да се влага в него повече философски смисъл, отколкото религиозен? Такъв тип са идеите на сладкодумния Александър Дугин.

http://russia.ru/video/diskurs_10329/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Човек за човека е брат...

Разбра ли бе, гад!

От неопаганистите най-приятно безобидни са уиканите. Обикновено девойки на крехка възраст, изпадащи в яростни пристъпи от всеки, дори и най-елементарен опит за логическо мислене, те силно се влияят от естетически, емоционални и ad hominem аргументи. Което е полезна информация в борбата между половете религиите :tooth: Разбира се, в природата на йезуита е да се възползва от подобни факти.

Иначе Вук е прав в едно - причини всякакви, но бих добавил от себе си, че в много от случаите могат да се обобщят с хипарливо "бунтарство" срещу неустановения истаблишмънт. Петнайсет години след като са поднасяли цветя и джанки на Бога и Богинята под някой дъб в Стара планина, неопаганистите вече имат булка, джипка и сополиво чаве, заедно с които посещават Бачково и палят дебели свещи.

ОоОоОо, "реки от кръв, океани от огън" - Вук, в твое лице Църквата е загубила отличен проповедник, но да не забравяме моретата от вино, планините от мезета и звездните купове от църковна музика :P

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

......

От неопаганистите най-приятно безобидни са уиканите. Обикновено девойки на крехка възраст, изпадащи в яростни пристъпи от всеки, дори и най-елементарен опит за логическо мислене, те силно се влияят от естетически, емоционални и ad hominem аргументи. Което е полезна информация в борбата между половете религиите :tooth: Разбира се, в природата на йезуита е да се възползва от подобни факти.

....

Уика - някакъв вид вещерство май. Да не си имал близки срещи с представители на това неоезичество?

Да си призная, имам информация за неоезичеството само от интернет.

Иначе, остатъците от класическото езичество са ми направо родни - суеверия, врачуване, баене...Тия работи си ги знам от бабите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Имах, да. Беше приятно. А врачуванията, суеверията и баянията си ги приемам направо за православие, толкова са домашни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Българската православна църква не приема езическите обичаи, вярвания,практики на българския народ, но не е имала достатъчно власт за да се пребори с тях.

За това си носим едно голямо наследство от езическите времена, макар мнозина от нас да се мислят за християни.

pritvor_charodejci.jpg

Един стенопис от Рилския манастир за илюстрация

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор

Българската православна църква не приема езическите обичаи, вярвания,практики на българския народ, но не е имала достатъчно власт за да се пребори с тях.

За това си носим едно голямо наследство от езическите времена, макар мнозина от нас да се мислят за християни.

pritvor_charodejci.jpg

Един стенопис от Рилския манастир за илюстрация

Ще подкрепя Дорис с един конкретен пример:

"Митарствата" като традиция е типично народно вярване и не е свързано официално с догмите или традицията на Българска Православна Църква. Но, ако отворите някои от официалните уеб сайтове на различни български митрополии, ще останете изненадани, че в тях има подробно описание през какви митарства минава душата след смъртта и защо. Като чели БПЦ /Българска Православна Църква/ няма воля да се дистанцира от това суеверие, което често пъти, погрешно разбира се, е смятано за ортодоксалния аналог на католическото Чистилище.

А още по-странно е, че голяма част от българските енорийски свещеници не са информирани по този въпрос и изказват противоречиви мнения.

Този пример е само един от многото които биха могли да бъдат дадени.

Поздрави Б.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

Езичеството напредва, друидите вече официално са признати:

http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3302931

И в БГ Трескея скоро ще бъде официално призната.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

От чисто религиозна гледна точка съжалявам, че неопаганизмът се разпространява. От културна обаче, нямам нищо против. Неопаганисти най-често стават свестни и интелигентни хора и убежденията им са безвредни. Предпочитам нормални атеисти, нормални агностици и нормални неопаганисти пред част от единоверците си, които трещят по всички параграфи. Не обичам фанатизма, колкото и благочестив да е.

Което не ми пречи да предпочитам своята религия пред всяка друга, но това за всекиго важи.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Като заговорихме за фанатици - жреците на Белона, изпадали в религиозен екстаз, по време на който нанасяли един на друг рани, затова ги наричал фанатици (лат. fanatici - неистови).

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...