Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител

И все пак, може и да съм пристрастен, но за мен дори сградата на Народния театър е по-значителен строеж (поне за архитектурата и културата на България) от целия Димитровград!

Апропо, някой ходил ли е в Димитровград? Да види какво се казва пролетарски град!!! Казвам ви, брутално е там! Да ме прощават димитровградчани, които си обичат града.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Щом си съгласен за чалгата, защо не си изкажеш мнението, а стоиш и гледаш сеира, и позволяваш да се търкалят пълни глупости?

Значи тука, забелязъл съм, когато някой е съгласен, мълчи като пукел. Но ако не е съгласен, вой до небесата.

Затова аз винаги пиша изрично, когато съм съгласен с нечие твърдение, и поздравявам автора.

Ами в случая мнението ми съвпада кажи-речи изцяло с твоето, няма нужда да се повтаряме. Но все пак социализмът с това, че унищожи "елитарната" култура и даде възможност на хора от ниските слоеве да се издигнат по социалната стълбица, подпомогна процесите на легитимиране на чалгата. Защото едно е тя да стои в ъндърграунда, друго е да бъде легитимирана, дори ако щеш и от премиера, на когото любимата певица се казва Ивана! Между впрочем, той също е от "работническо-селски" произход. Твърде силна е като процент ориенталщината в България, за да й дадем и икономическата власт, както стана през последните 20 години.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

да де, ама щом като има една такава песен, нормално е да има и още. Тя е резултат от някакви процеси. Очевидно хората не са я слушали по радиото.

Значи, имаме турско влияние в яденето, в езика, оказа се че има и в една песен. Абе нещо много влияния станаха май....

Значи, отговорът ти ме кара да мисля, че

ние сме силно повлияни от съседните ни държави.

Значи, върху чалгизацията влияят:

- религията (демек според теб православието води до чалгизация, защото католическа чалгизирана страна няма)

- историята

-фолклорът

-географското положение

-културата

и да приемем и социализмът.

Очевидно обаче той не влияе съществено, след като Полша, със социализъм, няма чалга

а Гърция, без социализъм, - има

Изводите - на вас....

Е сега не е ли така малко инсинуативно да се твърди, че това, дето най-малко има общо, е най-виновно, а основинте фактори, до които ти сам стигна с триста зора, да се премълчават.

Е до това води политическата пристрастност в науката.

Мхм, не. Цялата ти конструкция рухва поради простия факт, че чалгата си е част от турската и гръцката култура от край време, а в БГ не е.

Идва тогава, когато държавата се намеси и взе активно да управлява културните процеси, в резултат на което отблъсна хората от тях и те хукнаха да търсят Ролинг Стоунс и Лепа Брена;)

Песента от филма на Адела Пеева не е народна, защото е създадена, по-точно копирана през 20 век. Така, че не може да служи за аргумент. Това е филм с определени политически послания, актуални пък в края на 20 в.

Няма други, не карай института по фолклористикиа или както се казва там да се изсипе тука за да ти го докаже.

Да, посочените от тебе фактори влияят, но ти слабо познаваш социализма за да оцениш степента на въздействието му.

Що нямаше чалга в България преди 1944 г.??! Или дори преди 1970??

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тъй, след като изчерпахме въпроса с чалгата, или поне маркирахме позициите, да видим останалотго, защото темата е много по-широка..

Какво ще кажете за художниците? За Ал.Жендов например и одисеята му през 50-тте години?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Що нямаше чалга в България преди 1944 г.??! Или дори преди 1970??

О, не, имало е, и то още през ХІХ век. Може да не е точно като днешната, но е имало. Отвори "Бай Ганю" на Алеко. В един от "епизодите" (май беше с отсядането му при двете чехкини) става дума за песента "Нощта е ужасна" или "Нощ ужасна", любима на бай ти Ганя, която Алеко описва като най-гнусна и противна циганско-кръчмарска песен. Та според мен корените на чалгата са във вредната близост до Ориента и 500-те години османско "присъствие" по нашите земи. По тази причина сравнението с Полша, дадено по-горе от Алвасасейро, е доста неуместно като съпоставка защо ние да, а поляците - не. Ако комунизмът има някаква вина, то е в наложените бариери на културния обмен с цивилизования свят, които избиха в засилен интерес към подобен род "самобитно" "народно" творчество.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За чалгата ... и само от Чудомир:

... От сънна болест да е легнал човек, ще го накара на кючек, с метла отзаде да играе ...

... в кръчмата, че ядене, мила мале, че пиене, че плюскане, че ръченици, че кючек — до съмнало ...

... че като подхванат, че като рипнат жените им, че кючеци, че гюбеци - да им се не нарадваш ...

Кое, кога е писано може всеки сам да провери.

За чалгата от мен(бидейки съм от Видин, където "сръбляка" бе и е повсеместен):

До 9-ти, предвид никаквите възможности на населението за ексцесивни веселби, нямаме "кръчмарска" музикална традиция(за разлика от Сърбия или Румъния), и съответно

"жанра" не търпи развитие.

След 9-ти - населението е вече с нарастнали възможности - въпреки че се правеше много за културата(в кои сегменти и с какво качество/или визия е отделен въпрос), вкусовете на въздесъщия плебс така и не можаха да се измоделират, и потребностите се задоволяваха с масово дънене на сръбско, гръцко и пр.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, така е, БГвлах, обача забележи мястото на тези музики в онова време ;) Това са майтапи, шеги, ограничени в тази сфера неща.

Нито по радиото ще чуеш кючек, нито някой ще си позволи да се занимава с това на свадба или пък на някакво по-представително забавление. Камо ли на кръчмата да му го свирят. ;)

Не си прав, че до 44-та няма "кръчмарска" музикална традиция.

Ето ти една:

http://www.youtube.com/watch?v=jZuDDoLgXR4

Да не мислиш, че е от след девети:)))

Те още:

http://www.youtube.com/watch?v=l-AoQtYWxF0...feature=related

След 9-ти - населението е вече с нарастнали възможности - въпреки че се правеше много за културата(в кои сегменти и с какво качество/или визия е отделен въпрос), вкусовете на въздесъщия плебс така и не можаха да се измоделират, и потребностите се задоволяваха с масово дънене на сръбско, гръцко и пр.

Именно! Поради липса на български "оригинали".

Радвам се, че не съм го живял. Навярно щях да избягам. Това е една ненавистна идеология, диктатура, а всяка диктатура е лоша.

Но това не означава, че трябва да се говорят глупости.

Ти обаче не знаеш как точно беше, така, че не можеш да го прецениш като глупости ;)

В това време впрочем имаше няколко позитива, които днес ги няма...

О, не, имало е, и то още през ХІХ век. Може да не е точно като днешната, но е имало. Отвори "Бай Ганю" на Алеко. В един от "епизодите" (май беше с отсядането му при двете чехкини) става дума за песента "Нощта е ужасна" или "Нощ ужасна", любима на бай ти Ганя, която Алеко описва като най-гнусна и противна циганско-кръчмарска песен. Та според мен корените на чалгата са във вредната близост до Ориента и 500-те години османско "присъствие" по нашите земи. По тази причина сравнението с Полша, дадено по-горе от Алвасасейро, е доста неуместно като съпоставка защо ние да, а поляците - не. Ако комунизмът има някаква вина, то е в наложените бариери на културния обмен с цивилизования свят, които избиха в засилен интерес към подобен род "самобитно" "народно" творчество.

Да, брате, ама това е само в маргиналните среди. Не сред народа ;)

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Не си прав, че до 44-та няма "кръчмарска" музикална традиция.

Ето ти една:

http://www.youtube.com/watch?v=jZuDDoLgXR4

Не си прав, че до 44-та няма "кръчмарска" музикална традиция.

Да не мислиш, че е от след девети:)))

Те още:

http://www.youtube.com/watch?v=l-AoQtYWxF0...feature=related

Това е нищо сравнено с "вертикалната" институцията "кафана" в Сърбия или със жанра "lautereasca"(свирен/пят основно от цигани) в Румъния.

За Гърция не мога да кажа, но "скиладико" не е дошло от небитието.

Мисълта ми е, че на - по принцип интровентирания българин - до 9-ти не му е баш до разюздано веселие, където истински може да покаже "кой е той и какво може".

Да, така е, БГвлах, обача забележи мястото на тези музики в онова време ;) Това са майтапи, шеги, ограничени в тази сфера неща.

Мотивите в творчеството на гения Чудомир са от живота на обикновения българин.

Нямам основание да приема, че написанато от него не важи за повечето българи по онова време.

И след като сравнително култивирания източно-българин мята гюбеци, представяш ли си какво е положението с полу-дивия западно-българин?

... Нито по радиото ще чуеш кючек, ...

Радиото не е добър е пример. По онова време

- не всеки има приемник

- то е монопол на държавата

- като нова медия, "волностите" са немислими

... нито някой ще си позволи да се занимава с това на свадба ...

На сватбите на децата си богатите власи редовно са поръчвали цигански оркестри и играчки.

Верно, само за 3-тия ден( :bigwink: т.е. за простолюдието на селото), но едва ли в българските села е било различно.

... Камо ли на кръчмата да му го свирят. ;)

Според Чудомир положението е друго ...

Именно! Поради липса на български "оригинали".

Ненапразно споменах ролята на държавата след 9-ти.

Тя не позволяваше да се създават такъв тип български "оригинали".

И въпреки всичко такива се създаваха.

"Хисарския поп" детронира "сръбляка" за горе-долу цяло лято,

а с "Камъните падат" още навремето се загатна, че "можем много, ако ни позволяват ... и искаме, разбира се".

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Много бъркаш тука!!!

Не "държавата не позволяваше". Тя не позволяваше нищо, което да е в разерз с нейните виждания и теории за изкуството. Така например не позволяваше на рока да стане високо изкуство, опитваше се да го държи в рамките на "забавната музика".

Текстовете трябва да са оптимистични и да отразяват светлите стремежи на младите хора и тяхното щастие у нас, за разлика от западната упадъчност (поради това младите хора, които решаваха да ходят с дълги коси бидуваха постригвани и побийвани от "др. старшина"; за печатите на краката на момичетата няма да говорим, питайте си родителите).

И т.н. и т.н. - намеси, комисии, одобряване разрешения. Китарните сола - не повече от 4 таката. Свириш, те мерят - опааа, тука са 5! Не става...

Бедний Ричи Блекмор, какво знаеш ти за йониката на Велко Кънев...

И понеже естествения творчески процес в обществото се прекъсва, защото той преди всичко трябва да е свободен, тогаз идват две направления:

- фолк - отива към сръбското и гръцкото и деградира заедно с тях (тенденция, ко да праиш);

- рок и поп - прави нелегални записи на всички читави неща и ехти Пърпъл по домове и купони, на които тогава викаха "терени" :)

Това са масовата музика. Е да, не са създали комунистите чалгата, те просто без да щат доведоха работата дотам.

И не са пречели кой знае колко. Просто не можеха, чисто по бюрократски, да направят нещо и да я задушат. Особено с напредването на касетофоните и касетките... Ехееей.

Сега... Хисарския поп и Камъните падат, са си чиста проба маргиналство от класа. Вече българско....

В известен смисъл съм склонен да се съглася за някои забежки преди 9-ти.

Но не и с твърдението, че на българина тогава не му е било до веселие. До нашето село има едно бежанско от Тракия. Всяка неделя идвали на хоро в двора на училището, с гайди, тъпани и пр.

Цитирам : "Като играеха, калпаците им хвърчаха от главите".

Чудомитре писател - хуморист, нали не забравяш това. Ако ще го ползваш като исторически извор, ползвай и Йордан Йовковата "Песента на Солвейг" ;)

В тесен кръг, по-низов или лумпенски, на майтап или за майтап, чалгата в известен смисъл присъстава, така е. Но да се институционализра по такъв начин, както това стана сега, или пък както се беше набутала в неофициозната култура преди 1989 г.!!!!

Институционализацията на простотията, ей това е проблема, а не в това, че Чудомир описал циганска музика.

ПП

Специално съм разпитвал баби и дядовци едно време какво са правели. Ходели са на хорото, май френд, не да мятат гюбеци.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Алвасарейро е напълно прав за наличието на много ориенталски елементи в нашия фолклор, но в това няма нищо лошо или срамно, то е обогатяване.

Сигурно и мен ще ме обявите за комунист :doh:, но циганизация в музиката у нас е имало много преди 1944 г. Било е пълно с цигани-музиканти, които са се допадали на широката публика. Дори народни песни, както и европейски мелодии, са били често циганизирани до неузнаваемост, за да се приспособят към вкусовете на слушателите. За това с възмущение са писали не един и двама автори, включително изтъкнати специалисти като Добри Христов, на които можем да имаме пълно доверие. Може да се види и колко грамофонни плочи с такива песни са били издадени, което показва, че не само най-простите хора са слушали такава музика, доколкото грамофонът е бил скъпо удоволствие.

А вината на комунистическото управление за избуяването на чалгата е в неуспешните опити да ограничи този вид музика и, както става обикновено, се е получило точно обратното.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

О, няма да обявяваме никого за комунист. Съгласен съм с това, аз имах предвид друго, като настоявах за отсъствието й - мястото й в обществото тогава и сега. Дори и при социализма, когато не беше официална, тя беше вече за огромно съжаление институционализирана в неприемлива за едно европейско общество степен...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

О, не, имало е, и то още през ХІХ век. Може да не е точно като днешната, но е имало. Отвори "Бай Ганю" на Алеко. В един от "епизодите" (май беше с отсядането му при двете чехкини) става дума за песента "Нощта е ужасна" или "Нощ ужасна", любима на бай ти Ганя, която Алеко описва като най-гнусна и противна циганско-кръчмарска песен.

Едно уточнение по повод на песента "Нощ е ужасна". Това изобщо не е чалга, а патриотична песен, написана от старозагорския учител Петър Иванов в навечерието на Старозагорското въстание по мелодията от известната ария на Виолета Addio del passato от третото действие на Травиата от Верди. Затова и Алеко се възмущава как Бай Ганю пее музиката на великия Верди, все едно е някоя от любимите му цигански песни.

Ето го и текста:

"Вдовица"

Нощ е ужасна, зима студена,

по поле вятър, буря голема,

всякой се крие в подслон да иде

домашни свои мили да види.

А кой ще дойде с мене да идем

там в една къща нещо да видим?

О, жално, жално е това нещо,

българин често страда тъй тежко!

На край от село къщица мала,

там майка дреме йощ незаспала.

Жалостно гледа на свои дечица

с сълзи ги мие, горка-горчица.

Гледа ги, гледа, па после плаче,

на гърди туря малко сираче.

Със думи жални, жални, печални

на деца дума, що лежат гладни:

"Спете спокойно, ангели мили,

Бог нек се над вас клетите смили.

Ни хлебец имам, ни искра огън,

с що ще ви стопля, нахраня заран?

Един имахте добър бащица

и него закла кръвна убийца,

той се за вази бедните труди,

кръвнишка ръка във гроб го гуди."

Тъй си редеше бедната майка,

от тежка мъка хвана я дрямка,

главица сложи, заспа си мирно,

слово й беше това подирно.

Зора зазори, дечица стават,

майка си жално те призовават:

"Дигни се, мале, огън ни стъкни,

малкия Милча ти прегърни."

Но майка мълчи, студно й чело

поп й изчете гробно опело.

Петър Иванов (1847-1927)

Из спомените на Арсений Костенцев - за създаването на песента:

"Заминах за Стара Загора (Ески Заара). Отидох у дома на господин Петър Иванов, който ме посрещна много добре и ми каза:

– Тук, в нашата Заара, не само хората, но и камъните са надъхани с тази идея и довечера, до утре ще ги видиш.

На писалищната му маса намерих песента "Нощ е ужасна, зима студена, по поле вятър, буря голема" и пр., която току-що беше съчинил. Помолих го да ми я даде да я препиша и да ми каже гласа й. С благодарение изпълни туй мое желание.

Тази песен аз пръв я разпространих по България, Тракия и Македония и където и да я запеех, ме молеха да им я повторя и потретя.

Действително, тук намерих такава интелигенция, каквато никъде другаде не видях, където бях ходил – рядко видях дюкян, в който да не четат книги и вестници. Стените на училищата им бяха всички изрисувани с картини, изобразяващи българите как колят турците и всички ми казаха, че главният им будител бил учителят им господин Петър Иванов, с когото и аз най-вече разговарях по тези работи."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Много бъркаш тука!!!

....

Имах си аз да не бъркам!

Гледам обаче, че мнението ти за рока и ролята на държавата през соц-а не е нещо много по-различно от моето за "чалгата".

И в двата случая държавата бе активна, с тази разлика, че официално за рока имаше някакво място, докато за "чалгата" не.

И в двата случая прокарваната политика претърпя още по Бай Тошево,Бог да го прости, време пълно фиаско:

- българския рок бе невъбразима боза. Рокаджийска сцена обаче си имаше, но съмвсем не съм убеден, че си е падала по "българското". (За "heavy metal"-истите дай да не отваряма реч)

- българска "чалгата" на голямо нямаше, но имаше масово "сръбляк", чието слушане в България просто няма как да се свърже с каквото и било в соц-а. Обяснения на феномена, характерен за Балканите, но не и за социалистическа Руссия/Украйна, има в доста от горните мнения.

Иначе хората са си хора, а кючеците, кючеци и тяхната мирна коексистенция, засвиделствувана не само от Чудомир, не е нещо необичайно за ширините ни.

Стойностен фолкор се прави и днес и - бога ми - има не малко фенове.

Не разбрах това:

....Но да се институционализра по такъв начин, както това стана сега, или пък както се беше набутала в неофициозната култура преди 1989 г.!!!!

Хем институционализация, хем неофициозна култура. :post-20645-1121105496:

Нещо не баш се връзват понятията.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами мисля, че бях ясен - зае прекалено място в обществото - стана неформално институционализирана преди, а след 90-тте направо си стана официална.

Преди 44-та започват явно някакви процеси на маргинална култура, но те са бледа сянка на това, което последва, а то бе резултат на нескопосаната намеса (и намесата въобще) на културната политика на социалистическата държава в българската национална култура, в частност в народната такава. Ако искаш по-точно, в градската и старинна народна култура. Не само музика, но и обичаи. Вече вметнахме за шареното яйце. Така народите биват тласкани към маргиналност.

В резюме това ми е тезата. Не, че е нямало цигански песни и гюбеци през 1930 г., но че мястото им не е това, което става после. Специално съм разговарял със стари хора от селата около моето, нещо като мини анкета. "И дума не можеше да става за кючеци на хорото, хорото е за хора (танци, т.е.)". Те са се появили точно в края на 50-тте г.

Аз не бих се спирал на Алеко като източник на информация за България от неговото време. Знам, че звучи еретично, но той е невероятен мизантроп. Ставало е дума тук, че той не е написал една добра дума за българина, за сметка на българската природа. Такава му е била природата и психологията, не можем да му се сърдим, творци, какво да ги правиш.

Като контрапункт вече ти посочих "Песента на Солвейг" ;)

http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=95&...635&Level=2

Прочетете, който не е, има какво да видите.

Сръбската музика се свърза точно със соца, защото преди 1944, дори преди 1965 - 1970 е немислимо да се появи дори и идея, че някой в България ще празнува нещо на сръбска музика.... или дори че ще се напие.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Аз не бих се спирал на Алеко като източник на информация за България от неговото време. Знам, че звучи еретично, но той е невероятен мизантроп. Ставало е дума тук, че той не е написал една добра дума за българина, за сметка на българската природа. Такава му е била природата и психологията, не можем да му се сърдим, творци, какво да ги правиш.

Алеко си е писал "право куме в очи" - по памет не си спомням да е писал нещо отрицателно за образованите си другари.

За жалост става жертва на "високия морал и политическа култура" на героя си.

Но нека наистина го оставим настрана - к'во че го жалиме тоя критикар на българщината, к'во като е бил общественик ...

Сръбската музика се свърза точно със соца, защото преди 1944, дори преди 1965 - 1970 е немислимо да се появи дори и идея, че някой в България ще празнува нещо на сръбска музика.... или дори че ще се напие.

Демек, сръбски певачици не са се подвизавали със солиден успех в България до 9-ти!? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами излишен критикар е, което не го прави малък писател. Няма при него положителен герой - българин, освен анонимният разказвач от първо лице на Бай Ганьо... Не е обективен извор, съжалявам. Той просто е потънал в природата човек, който не обича околните. Не го виня, констатирам.

Това време не е негово, то е на Симоен Радев ;)

Не са се подвизавали по-далеч от кръчмите на Коньовица, и далеч не много, защото си е имало български. ;) Горе писах. :)

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Алвасарейро е напълно прав за наличието на много ориенталски елементи в нашия фолклор, но в това няма нищо лошо или срамно, то е обогатяване.

Да, така е. И тъпънът, и кавалът, и зурлата (за Македония) са ориенталски инструменти. Обогатиха ни фолклора, езика, нравите, но това "обогатяване" всъщност усещаме и до днес.

Може да взривя патриотичното чувство на някои хора, но очевидно причините за лесното и безрезервно приемане на чалгата се дължат на някои особености на българската народна култура и фолклор.

В това отношение, струва ми се с Алвасарейро наистина сме на едно мнение. Освен това, ако чалгата беше съвременно, зародило се в последните 40-50 години явление, то нямаше да бъде толкова устойчиво. Явно корените са далеч назад...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Но ние нямам свидетелства да има корените си далеч назад. Корените й са главно в Димитровград...

В това, което казвам, няма грам патриотизъм - фолклора, дори и македонския, е с източни елементи, но не примитивни. Това е важно уточнение.

За съжаление 2-рата половина на 20 век се характеризира с културна маргинализация, в която нещо, което е стояло в ъгъла на българската култура по гореразгледаните обстоятелства изплува нагоре..

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

http://www.kultura.bg/bg/article/view/13086

За да излезе твоя книга, трябва да си член на Съюза на писателите. Което дава привилиегии, но и контрол и задължения... За автори извън него не, че има цензура. Просто няма предвидена хартия в плана за петилетката, ръковписът залежава дълго време, "страда от определени идейно-художествени недостатъци", в художественият съвет, който го разглежда, задължително има по един явен или неявен представИтел на идеологическите институции на държавата...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Но ние нямам свидетелства да има корените си далеч назад. Корените й са главно в Димитровград...

В това, което казвам, няма грам патриотизъм - фолклора, дори и македонския, е с източни елементи, но не примитивни. Това е важно уточнение.

Къде пък ги видя тези източни елементи във фолклора? Всъщност какво разбираш по "източни"? Ориенталски, тоест от Близкия Изток - разни маанета, кючеци и разни провлачени арабо-анадолски напеви или под "източни" разбираш "далекоизточни" с неравноделни тактове? Защото аз поне в тези народни песни, които съм слушал, не съм видял особени допирни точки с ориенталската музика.

Що се отнася до твърдението на Михов, че тъпанът и кавалът са ориенталски по произход, аз много се съмнявам в това.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Михов е прав и за тъпана, и за кавала, и за зурната, като бих допълнил и дудука.

Самото звучене на кавала(турцизъм) те хвърля на поне едно 200км зад Истанбул, посока изток.

Но както и да е. Питам се само, дали второто място на АЕЦ-а не може да се възмприеме като индикация за прогрес във възгледите за необходимото зло, наречено атомна енергия?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами в случая мнението ми съвпада кажи-речи изцяло с твоето, няма нужда да се повтаряме. Но все пак социализмът с това, че унищожи "елитарната" култура и даде възможност на хора от ниските слоеве да се издигнат по социалната стълбица, подпомогна процесите на легитимиране на чалгата. Защото едно е тя да стои в ъндърграунда, друго е да бъде легитимирана, дори ако щеш и от премиера, на когото любимата певица се казва Ивана! Между впрочем, той също е от "работническо-селски" произход. Твърде силна е като процент ориенталщината в България, за да й дадем и икономическата власт, както стана през последните 20 години.

Аз също съм съгласен с това мнение, с малко изключение. Високата култура, която имаше развита в България преди 9-ти, беше херметизирана. До достъп до нея бяха лишени огромни маси от обществото, тя беше достъпна само за определен кръг интелектуалци и градски люде, което също допринесе за развитие на локална, местна култура. Ако имаме висока култура, е редно да я разпространим масово, не да я херметизираме във всякакви интелектуални кръгове, обръчи, фракции, вестници, сдружения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мхм, не. Цялата ти конструкция рухва поради простия факт, че чалгата си е част от турската и гръцката култура от край време, а в БГ не е.

Идва тогава, когато държавата се намеси и взе активно да управлява културните процеси, в резултат на което отблъсна хората от тях и те хукнаха да търсят Ролинг Стоунс и Лепа Брена;)

Песента от филма на Адела Пеева не е народна, защото е създадена, по-точно копирана през 20 век. Така, че не може да служи за аргумент. Това е филм с определени политически послания, актуални пък в края на 20 в.

Няма други, не карай института по фолклористикиа или както се казва там да се изсипе тука за да ти го докаже.

Да, посочените от тебе фактори влияят, но ти слабо познаваш социализма за да оцениш степента на въздействието му.

Що нямаше чалга в България преди 1944 г.??! Или дори преди 1970??

Чалгата е част от турската култура, не от гръцката. Само че и гърците като нас са особено възприемчиви към ориенталски ритми.

Безспорно, социализмът в началото нанесе сериозен удар върху културата. По-късно наложи и то насила една висока музикална култура, но това е друга тема.

Но, нанасяйки удар върху културата, въобще не означава, че трябва точно чалгата да се развие. И да се разспространи масово. Защо не се разви примерно фаду или боса нова?

До голяма степен онова, което ще запълни празнината, зависи от други фактори, несвързани със социализма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

О, не, имало е, и то още през ХІХ век. Може да не е точно като днешната, но е имало. Отвори "Бай Ганю" на Алеко. В един от "епизодите" (май беше с отсядането му при двете чехкини) става дума за песента "Нощта е ужасна" или "Нощ ужасна", любима на бай ти Ганя, която Алеко описва като най-гнусна и противна циганско-кръчмарска песен. Та според мен корените на чалгата са във вредната близост до Ориента и 500-те години османско "присъствие" по нашите земи. По тази причина сравнението с Полша, дадено по-горе от Алвасасейро, е доста неуместно като съпоставка защо ние да, а поляците - не. Ако комунизмът има някаква вина, то е в наложените бариери на културния обмен с цивилизования свят, които избиха в засилен интерес към подобен род "самобитно" "народно" творчество.

Абсолютно, напълно съм съгласен. Както за произхода, така и ролята на социализма. Именно, нещата са много по-дъблоки.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не само херметизирана, Португалски, тя беше и ограничавана . И грижата против сръбската музика не беше на първо място.

Държавна сигурност, не друг, се занимаваше с (какъв само термин)"художествено-творческата интелигенция" и я пазеше от антипартийни прояви, филмите и книгите минаваха през цензура и пр. и пр.

Не знам някой да е лежал в затвора за слушане на сръбска музика, но за написана и неиздадена еретична пиеса за събитията през 1944 г. познавам човек, лежал 3 години в затвора..

Не може да се отрече, че се даваха много пари и се правеха читави неща, но по позволени въпроси. Стигаше само да се даде разрешение за въпросите на историята и да се появи "Мяра според мяра". Но от друга страна рокът например всячески беше опитван да бъде държан в релси. Без особен успех, защото системата беше халтава.

Та за висока, висока беше, но висините на световното творчество не достигна, с много малки изключения. Да не говорим за огромната халтура, която съпътстваше и добрите неща.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...