Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Не само херметизирана, Португалски, тя беше и ограничавана . И грижата против сръбската музика не беше на първо място.

Държавна сигурност, не друг, се занимаваше с (какъв само термин)"художествено-творческата интелигенция" и я пазеше от антипартийни прояви, филмите и книгите минаваха през цензура и пр. и пр.

Не знам някой да е лежал в затвора за слушане на сръбска музика, но за написана и неиздадена еретична пиеса за събитията през 1944 г. познавам човек, лежал 3 години в затвора..

Не може да се отрече, че се даваха много пари и се правеха читави неща, но по позволени въпроси. Стигаше само да се даде разрешение за въпросите на историята и да се появи "Мяра според мяра". Но от друга страна рокът например всячески беше опитван да бъде държан в релси. Без особен успех, защото системата беше халтава.

Та за висока, висока беше, но висините на световното творчество не достигна, с много малки изключения. Да не говорим за огромната халтура, която съпътстваше и добрите неща.

Абе остави го рока, каква е ролята на рока във високата култура? Някакви брадясали, некъпани крецят и се дерат по сцената. Добре, че рокът е бил ограничен, че.....И защо ние трябва да развиваме музика, която няма абсолютно нищо общо с нашата култура? Рок и естетика са две несъвместими неща.

Защото ако имаше, обикновения българин щеше да разние рок, не чалга.

Значи, виждам поне две противоречия в мисленето на десните костовисти.

1. Въпреки, че са демократи (за силна България) проявяват нескрита симпания към всякакви диктаторски режими - Пиночет, Франко, Салазар, бразилската военна диктатура, и тн. Каква е връзката между диктатура и демокрация?

2. Въпреки, че постоянно се говори за високата култура, се издига в култ рока. Висока култура в популярната музика е Азнавур. Или Дасен. Рокът не, това е до голяма степен маргинализирана музика. Рокът възниква като бунт срещу устоите на традиционното консервативно общество.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да почвам ли с линковете на Пинк Флойд, или ще коригираш горното си твърдение? :)

ПП

Защо държиш да вкараш разговора в днешна политика. Какви демократи, какви Пиночети?? Тази тема е за политиката до 1989 г. и ефектите й върху българския дух.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Да почвам ли с линковете на Пинк Флойд, или ще коригираш горното си твърдение? :)

ПП

Защо държиш да вкараш разговора в днешна политика. Какви демократи, какви Пиночети?? Тази тема е за политиката до 1989 г. и ефектите й върху българския дух.

Защото ти постоянно вкарваш политика във всичко.

Каква е вързката на Пинк Флойд с българската култура? Откъде накъде ние трябва да развиваме рок и да слушаме Пинк Флойд - рожба на англосаксонската култура, а не неща, много по-близки до нашата традицинна култура.

Безспорно социализмът удари културата, макар че има огромни постижения в музиката. Но, въпросът е, че не е накарал насила хората да запълнят празнината с чалга.

Това, което накара хората да дирят чалга, за да запълнят някаква евентуална празнина, е нещо съвсем различно от социализма.

Защото не е достатъчно някой да те задължи да слушаш нещо. Примерно, соца задължи хората да слушат само хубава музика, наречена естрада. Обаче, като соца си отиде, хората се отдръпнаха доброволно. Навярно и през соца тайно са си слушали нещо друго.

Значи, за да слушаш нещо, и то тайно, но напълно доброволно, на преден план излизат съвсем различни и много по-дълбоки ценности и фактори, от тези, които излагаш ти.

Да не говорим, че народната музика е народна. Тя се създава от народа, от уста на уста, не от радиото или от зала България, и трудно някой може да я унищожи, защото се прави отдолу нагоре, не отгорен надолу.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Първо, не бих нарекъл българската естрада като цяло "хубава музика". За нас, които бяхме лапета тогава, тя беше доста скучна музика.

Да, слушаха, и ключовата дума е ТАЙНО.

Защо трябва слушането на музика да е тайно??? Защо трябва ако пуснеш дълга коса да те острижат 0 номер в милицията, че и да те поотупат?

Унгарците, като по-умни, си оставиха рока и се роди унгарския рок. Другите източноевропейци, и БГ също, първо наби рокаджиите, после реши да ги пуска контролирано, с комисии, категории музиканти.

Я да напишем един мейл на Кирил Маричков да дойде да те светне как е било?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Първо, не бих нарекъл българската естрада като цяло "хубава музика". За нас, които бяхме лапета тогава, тя беше доста скучна музика.

Да, слушаха, и ключовата дума е ТАЙНО.

Защо трябва слушането на музика да е тайно??? Защо трябва ако пуснеш дълга коса да те острижат 0 номер в милицията, че и да те поотупат?

Унгарците, като по-умни, си оставиха рока и се роди унгарския рок. Другите източноевропейци, и БГ също, първо наби рокаджиите, после реши да ги пуска контролирано, с комисии, категории музиканти.

Я да напишем един мейл на Кирил Маричков да дойде да те светне как е било?

Напротив, естрадата е ХУБАВА музика. Прекрасна. Напълно сравнима с европейската такава. Давам пример. Емил Димитров. И още десетки.

А музиката на Кирил Маричков не е. Да не говорим, че не може да пее.

Това, че на теб не ти харесва Високата естрадна музика, общоевропейска, популярна, а се умличаш по нестригани дерящи се рокаджии, е вече проблем на твоята култура. За мен не е проблем.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

?! Мда.

Е, като не харесваш, на вкус и цвет товарищ нет. Но тези ти естетически позиции мисля пречат да оцениш обстановката тогава, особено ако не си я виждал и усещал. :)

Чакай да се избъзикам малко:) По-старите които знаят що е ДКМС ще ме разберат, младежтя нЕма:)))

"Другари,

Мисля, като активист на нашата организация, че е крайно време да обърнем внимание на нещо, което ние оставихме твърде дълго да се развива и расте. Мисля, другари, че трябва да обърнем внимание на някои неиздържани позиции на нашия другар Алвасарейро Португалски, когото вие добре познавате.

От много време насам правят впечатление някои негови прояви, изказани позиции странни отклонения от безспорно правилната линия на Партията и нашето ръководтсвто. Ние, нашата комсомолска организация, неведнъж сме споменавали това, но инерцията на мисленето, липсата на инициатива, недостатъчното тогава развито дръзновение да поставим животрептущите проблеми (както бе споменато в Писмото на др.Живков до младежта от 1978 г.), ни попречи овреме да видим проблема изцяло и навътре, в дълбочина, да вземем навереме правилни и точни мерки и да очистим опасността, преди тя да се е задълбочила.

Другарки и другари,

В нашата страна процъфтява културата и изкуството. След историческата победа, под грижите на Партията и правителството, нашата култура се разви неимоверно, в сравнение с предходните буржоазни автори. Но дори и днес, дори и сега, понякога се среща един съществен недостатък, с който ние трябва да се борим и да изкореним. Това е фокусирането върху само едно течение от нашата народна култура, оставянето без внимание на останалите. Другарят Португалски имА нЕколко изказвания, които казА, че харесва само и единствено българската наша социалистическа естрадна музика. Това е, което ме провокира да поставя този въпрос пред вас за едно разглеждане и вземане на мерки. С тази си позиция, др.Португалски, който е наш верен другар иначе, оставя встрани от вниманието на комсомолската организация следните други изкуства:

Първо: Класическа музика.

Второ: Български рок в лицето на изтъкнатите наши вокално-инструментални групи, а именно, както следва:

А. Щурците; Б. Сигнал; В. "Елзет" (др.Кацарова Силвия) Г. др.Минчев, Георги; Д. др. Левиев, Милчо и други.

Има предложение, другари, това поведение да се разгледа на извънредно комсомоско събрание и на др. Португалски да му бъде обърнато внимание да не слуша само португалска музика, а да слуша и друга такава, а именно групите:

1. ДДТ - СССР;

2. Дъблинърс - братска пролетарска Ирландия, която се бори за освобождание от империалистическия гнет;

3. Както и да се запознае с творбите на българската прогресивна класика от края на деветнадесетия и началото на двадесетия век."

Бе какво искаш от време, което официално наричаше рок-бандите "Вокално-инструментална група", а пиците "Гарнирани пити"!

:):):):):)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Абе остави го рока, каква е ролята на рока във високата култура? Някакви брадясали, некъпани крецят и се дерат по сцената. Добре, че рокът е бил ограничен, че.....И защо ние трябва да развиваме музика, която няма абсолютно нищо общо с нашата култура? Рок и естетика са две несъвместими неща.

Защото ако имаше, обикновения българин щеше да разние рок, не чалга.

Значи, виждам поне две противоречия в мисленето на десните костовисти.

1. Въпреки, че са демократи (за силна България) проявяват нескрита симпания към всякакви диктаторски режими - Пиночет, Франко, Салазар, бразилската военна диктатура, и тн. Каква е връзката между диктатура и демокрация?

2. Въпреки, че постоянно се говори за високата култура, се издига в култ рока. Висока култура в популярната музика е Азнавур. Или Дасен. Рокът не, това е до голяма степен маргинализирана музика. Рокът възниква като бунт срещу устоите на традиционното консервативно общество.

Алва, в началото на поста ти все едно чета "Работническо дело". Наистина. Това, че не харесваш рок не е причина да мислиш в тоя схематично-догматичен начин.

Аз пък не харесвам естрада. Направо не мога да я понасям, с малки изключения. Даже ще ти ги изброя - Емил Димитров (но далеч не всичко), Жо Дасен и Адриано Челентано (ако изобщо го броим за естрада). Това обаче е мое лично мнение и не ангажирам никого с него.

Смятам, че естрадата е една стерилна музика, която има две-три изтъркани лирически теми и която се харесва основно в романските държави и Русия. Почти никаква ангажираност по обществените въпроси. Никакъв живец. Не случайно срещу групи като "Бийтълс", "Стоунс" или "Доорс" естрадата няма аналози. Няма я енергията, силата на младостта, бунта и нонконформизма, ако щеш. По-късно същото може да се каже за и "Гънс `ен роузес", "Нирвана" или "Металика". Няма го в естрадата и новаторския, експериментаторския момент - като "Пинк флойд" например.

Що се отнася до България - и естрадата, и рокът са еднакво чужди музики. Просто са наднационални. Така че, да кажем това е чуждо, англосаксонско ми се струва неуместно. Ще ми е интересно да чуя мнението ти за "ФСБ". И те ли са "някакви брадясали, некъпани крецят и се дерат по сцената"? Въпреки, че за това, че са брадясали се съгласявам още отсега :biggrin: .

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Ухаааааааааааааа, БРАВО КГ. Много готино си го написал). Точно в стил развит социализъм).

Относно музиката имам наблюдения от баща си който още от средата на 70 те е пял по селските кръчми. Значи той не е и никога не е бил музикант, пял е сред нарродните низини, по кръчмите и според мен има най точна представа какво се е слушало от към началото на 70 те. И досега той пее с удоволствие и много. За моя огромна изненада той позна ето тези песни като песни съществували по неговото време.

http://vbox7.com/play:1ee83314&al=1&vid=

http://vbox7.com/play:55d5b52d

http://vbox7.com/play:7719f09e

Пял ми е и други подобни просташки чалги чиито съвременни версии не намерих. Според него подобни песни са се поръчвали рядко и само в моментите на най здраво освинване на 10 ракия.

Колкото и да не ви се вярва даже по селата са пели стари градски песни от типа http://vbox7.com/play:3b7e4b3f http://vbox7.com/play:6b0f9458 http://vbox7.com/play:50d8cecc http://vbox7.com/play:9b832ccc

А ето тази http://vbox7.com/play:ac415ec3 и целувката на Ана му бяха любими. Пял е и народни песни, но вече ме понамързява да търся във вибокса. Тъй като родът ми Маневски са потомци на бежанци от Македония той пееше и много патриотични македонски песни. Любима му беше "Тече вардара кървав вървав, която не можах да намеря. Разказвал е докато е бил съвсем млад милицията го е гонила и неведнъж арестувала задето пеел македонски и въобще патриотични песни

Баща ми направо ненавижда сръбската и гръцката музика а и сегашната чалга. Разказвал е че като постъпил в казармата веднъж се напили много кораво, вадели ножове и с викове "Македония е наша" искали да колят сърбите. Заради тази постъпка стоял 10 дни в ареста и едва не го осъдили, защото именно той пеел македонски песни и агитирал другите войници.

Според него за разпространеението на сръбските и гръцките песни вина има комунистичестическия режим който не правел нищо за запазване и разпространение на истинската българска фолклорна музика било в формата на стари градски песни, било като народни песни. Според него хора като Филип Кутев и т.нар. "обработки" на народната музика са и нанесли фаталния удър. Обикновенните хора не разбирали и не слушали тази обработена народна песен, а скоро на младите тя въобще станала чужда. Пак според него естрадната музика е пълен боклук налаган насила без грам корени у нас и затова претърпя такъв тотален срив след падането на комунизма.

Самият той е почитател например на тази група http://vbox7.com/play:6084e183&al=1&vid= и според него това е истинската българска музика която обаче по времето на комунизма била набутана в кръчмите заедно с останалата долнопробна чалга и никой не направил грам усилие да я популяризира, същото за съжаление е и днес.

За съжаление единствените които в днешно време дават изява на тази музика са чалгаджийските телевизии. Те правят това понеже все още особено по селата има хора които слушат тази музика и купуват тази музика.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Според него за разпространеението на сръбските и гръцките песни вина има комунистичестическия режим който не правел нищо за запазване и разпространение на истинската българска фолклорна музика било в формата на стари градски песни, било като народни песни. Според него хора като Филип Кутев и т.нар. "обработки" на народната музика са и нанесли фаталния удър. Обикновенните хора не разбирали и не слушали тази обработена народна песен, а скоро на младите тя въобще станала чужда. Пак според него естрадната музика е пълен боклук налаган насила без грам корени у нас и затова претърпя такъв тотален срив след падането на комунизма.

100% съвпада с моето мнение. Кратко, ясно и точно казано какво е станало.

Разказвал е докато е бил съвсем млад милицията го е гонила и неведнъж арестувала задето пеел македонски и въобще патриотични песни

Ето и на това искам да обърна внимание, за да се види добре характеристиката на миналото време....

Ей, мама му стара, един няма арестуван за тая идеологическа диверсия срещу народа - чалгата. У нас все арестуват неправилно..

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Безспорно социализмът удари културата, макар че има огромни постижения в музиката. Но, въпросът е, че не е накарал насила хората да запълнят празнината с чалга.

Това, което накара хората да дирят чалга, за да запълнят някаква евентуална празнина, е нещо съвсем различно от социализма.

Защото не е достатъчно някой да те задължи да слушаш нещо. Примерно, соца задължи хората да слушат само хубава музика, наречена естрада. Обаче, като соца си отиде, хората се отдръпнаха доброволно. Навярно и през соца тайно са си слушали нещо друго.

1. Соцът задължи хората да слушат естрада, защото тя беше контролирана от Партията! Така че социализмът, макар и индиректно, има голяма вина за очалгясването на нацията.

2. Ако ти си фен на Азнавур, когото наричаш висока култура в популярната музика, това не значи, че имаш правото да изискваш всички да го харесват. Тоест не можеш да поставяш елитарни изисквания пред масовия "потребител". Все едно да искаш през ХІХ век всички германци да слушат Бетовен.

3. Празнината през соца се появи именно поради горните два фактора - спусканата отгоре разрешена музика, която обаче не се харесват на всички. И тук вече се появява раздвоението в масовия вкус. Младежта в по-големите градове, а оттам и в част от нея в малките, се ориентира към западна популярна музика като един вид протест срещу пълния партиен контрол във всички области на битието. Затова към 1988-1989 г. такава популярност добиха Милена и група "Контрол" или пък европейското диско, внасяно от международните шофьори и презаписвано в домашни условия от касетофон на касетофон. Другите млади хора, основно от малките селища, понеже нямаха толкова достъп до външния свят, а и поради самата битова среда предполагаща по-ограничен кръгозор, се ориентираха към разни сръбски и гръцки песни или подобия на песни, а не към автентичния български фолклор. Защо се получи това? Защото след 3 десетилетия на системни мерки за урбанизиране на България, хората се откъснаха от селските си корени. Хората от село отидоха в малките и средно големите градове, а тези от последните - в София, Пловдив, Варна. И преселниците от селата чувстваха като чужди и родната естрада, и разните вносни мелодии и песни. От друга страна вече бяха твърде "погражданяли", за да се "излагат" с харесване на автентичен фолклор. Ето така се отвори пътят на гръцките и сръбките чалготии, адаптирани после в родна среда - нито риба, нито рак, тоест хем нещо уж народно, хем обаче и вносно, което да ти вдига самочувствието на "модерен". Впоследствие нископробните родни или побългарени вносни чалги удариха и селото, където броят на възрастните хора, харесващи фолклор, по естествени причини намалява, а онези от младите, които са останали, вече нямат особено влечение към автентичната народна музика.

Така че, драги Алвасасейро, ти може да си чел разни неща по книгите, ама ние с КГ например сме видяли с очите си по-други неща, щото сме малко по-дърти. :)

П.П. До Фружин: "естрадната музика е пълен боклук налаган насила без грам корени у нас и затова претърпя такъв тотален срив след падането на комунизма". Тя беше наложена от Партията чрез сляпо копиране на съветските нрави. Трудно ми е да си представя Йосиф Кобзон с неговите пенсионерски песни да изнесе масов концерт на стадион.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Представата на недобре запознатите с рок музиката обикновено е дълбоко погрешна, особено пък когато си мислят, че всичките й почитатели са простаци, криминалисти, наркомани и какво ли още не. Аз също съм почитател, но както виждате не се занимавам само с "крецане и дране" :)

Погрешна е и представата, че рок музиката не може да се впише в българската култура и фолклор, ето ви един прекрасен пример:

">
" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350">

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Не само херметизирана, Португалски, тя беше и ограничавана . И грижата против сръбската музика не беше на първо място.

Държавна сигурност, не друг, се занимаваше с (какъв само термин)"художествено-творческата интелигенция" и я пазеше от антипартийни прояви, филмите и книгите минаваха през цензура и пр. и пр.

Не знам някой да е лежал в затвора за слушане на сръбска музика, но за написана и неиздадена еретична пиеса за събитията през 1944 г. познавам човек, лежал 3 години в затвора..

Не може да се отрече, че се даваха много пари и се правеха читави неща, но по позволени въпроси. Стигаше само да се даде разрешение за въпросите на историята и да се появи "Мяра според мяра". Но от друга страна рокът например всячески беше опитван да бъде държан в релси. Без особен успех, защото системата беше халтава.

Аз пък познавам музикант, който е бил сериозно наказван за свирене на чалга. Но остава фактът, че рокът, за разлика от чалгата, макар и ограничаван, след отпадането на ограниченията не е увеличил многократно почитателите си. Може би значението на социализма за развитието на чалгата е, че не се опитаха да направят някакво нейно полуприемливо и контролирано подобие, както се постъпи с други жанрове. Въобще културната политика на социализма беше пълен провал; преди 1944 г. пък държавна културна политика почти не е имало, разчитало се е на шепа ентусиасти, които със скромни лични усилия все пак са свършили огромна работа.

П.П. :whistling: музикален поздрав от преди сто години Vakarelka.mp3 :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да, да, тия на някой друг! С 10 години съм по-голям от теб и добре познавам нещата! В България политическа родова трансформация има само поради изгода! А иначе в СДС бяха и заклети комунисти като Анжел Вагенщайн например.

То да беше само той, с мед да го намежеш...Самото СДС си е творение на комунистите за да могат на пълно да контролират прехода и да превърнат политическата си власт в икономическа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Първо, не бих нарекъл българската естрада като цяло "хубава музика". За нас, които бяхме лапета тогава, тя беше доста скучна музика.

Да, слушаха, и ключовата дума е ТАЙНО.

Защо трябва слушането на музика да е тайно??? Защо трябва ако пуснеш дълга коса да те острижат 0 номер в милицията, че и да те поотупат?

Извинявай за нескромния въпрос, КГ125, но ти на колко си години?

Аз също съм хванал от соца като "лапе", но по мое време не мога да се сетя да са стригали някого в милицията нула номер.

Метал слушаха всички, не защото беше забранено, а защото се смяташе за модерно ("гъзарско"). Сега вместо тъп метал, в училище слушат тъпа чалга. Всяко време с тъпотийте си.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Баща ми са го стригали някъде през 70-те, ама за сбиване :)

Иначе официално май само "Сигнал" се водеха репресирани. Мисля, че в едно интервю с Данчо Караджов отпреди време четох, че на концертите им присъствали и господа милиционери с палки - една част всред публиката, за да следят за реда - да няма викане, скачане и тн. имаш право единствено ако ти харесва да пляскаш с ръце, а през останалото време - само в поза "мирно" иначе заиграват палките, а другата част зад кулисите следят групата да не вземе да изсвири някой кавър на Бийтълс или Куйн и да съсипе праведното ни соц общество с гнила капиталистическа музика :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Извинявай за нескромния въпрос, КГ125, но ти на колко си години?

Аз също съм хванал от соца като "лапе", но по мое време не мога да се сетя да са стригали някого в милицията нула номер.

Метал слушаха всички, не защото беше забранено, а защото се смяташе за модерно ("гъзарско"). Сега вместо тъп метал, в училище слушат тъпа чалга. Всяко време с тъпотийте си.

На 44, та помня, помняяяяяяя....... .

Ако ти не можеш да се сетиш, аз мога. Дори и в късното и нелошо време на 80-тте години имаше такива случаи. В провинцията, де и малко. В началото на 70-тте и е пика, след чешките събития през 1968 г., но и през 50-тте се вихри немалко терор.

Знаете ли какво значи "суинг" и "зоза"? Питайте една генерация по назад от нашата, те ще ви кажат.

Когато бях някъде към 7 год., ходех гордо със селския милиционер, с който се бях сприятелил. А той ходеше с една тетрадка и записваше тия с дългите коси и им даваше срок да се подстрижат до 3 дни. Един беше с къса коса, но със вързана на пъпа риза, на него му даде пак три дни да се приведе във вид (ризата не можеше да се развърже, че я беше стегнал), а аз лапе, се скъсах от смях от цялата тая случка...

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тук се хвърлят обвинения срещу рока, но моите лични наблюдения са че рок се слуша от най-интелигентните и мислещи хора. Това ми направи впечатление докато бях даскал - децата които слушаха метъл бяха определено по-будни от другите. После се замислих и установих, че над 60% от колегите ми в университета (имам предвид състуденти) слушаха рок. В курса - 120 души, нямаше такива които да слушат рап, а точно тогава рапът беше в епогея си. Всъщност рапари в университета почти не съм виждал.

Рокът е единствената музика, която може да противодейства на чалгата и за щастие тази музика все повече се слуша. А колкото до българската естрада, ами тя като всяко изкуствено създадено нещо умря. Просто естествен подбор. :punk:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
?! Мда.

Е, като не харесваш, на вкус и цвет товарищ нет. Но тези ти естетически позиции мисля пречат да оцениш обстановката тогава, особено ако не си я виждал и усещал. :)

Чакай да се избъзикам малко:) По-старите които знаят що е ДКМС ще ме разберат, младежтя нЕма:)))

"Другари,

Мисля, като активист на нашата организация, че е крайно време да обърнем внимание на нещо, което ние оставихме твърде дълго да се развива и расте. Мисля, другари, че трябва да обърнем внимание на някои неиздържани позиции на нашия другар Алвасарейро Португалски, когото вие добре познавате.

От много време насам правят впечатление някои негови прояви, изказани позиции странни отклонения от безспорно правилната линия на Партията и нашето ръководтсвто. Ние, нашата комсомолска организация, неведнъж сме споменавали това, но инерцията на мисленето, липсата на инициатива, недостатъчното тогава развито дръзновение да поставим животрептущите проблеми (както бе споменато в Писмото на др.Живков до младежта от 1978 г.), ни попречи овреме да видим проблема изцяло и навътре, в дълбочина, да вземем навереме правилни и точни мерки и да очистим опасността, преди тя да се е задълбочила.

Другарки и другари,

В нашата страна процъфтява културата и изкуството. След историческата победа, под грижите на Партията и правителството, нашата култура се разви неимоверно, в сравнение с предходните буржоазни автори. Но дори и днес, дори и сега, понякога се среща един съществен недостатък, с който ние трябва да се борим и да изкореним. Това е фокусирането върху само едно течение от нашата народна култура, оставянето без внимание на останалите. Другарят Португалски имА нЕколко изказвания, които казА, че харесва само и единствено българската наша социалистическа естрадна музика. Това е, което ме провокира да поставя този въпрос пред вас за едно разглеждане и вземане на мерки. С тази си позиция, др.Португалски, който е наш верен другар иначе, оставя встрани от вниманието на комсомолската организация следните други изкуства:

Първо: Класическа музика.

Второ: Български рок в лицето на изтъкнатите наши вокално-инструментални групи, а именно, както следва:

А. Щурците; Б. Сигнал; В. "Елзет" (др.Кацарова Силвия) Г. др.Минчев, Георги; Д. др. Левиев, Милчо и други.

Има предложение, другари, това поведение да се разгледа на извънредно комсомоско събрание и на др. Португалски да му бъде обърнато внимание да не слуша само португалска музика, а да слуша и друга такава, а именно групите:

1. ДДТ - СССР;

2. Дъблинърс - братска пролетарска Ирландия, която се бори за освобождание от империалистическия гнет;

3. Както и да се запознае с творбите на българската прогресивна класика от края на деветнадесетия и началото на двадесетия век."

Бе какво искаш от време, което официално наричаше рок-бандите "Вокално-инструментална група", а пиците "Гарнирани пити"!

:):):):):)

Не разбрах шегата, може би защото не съм по-стар. Но се усмихвам от куртоазия.

А защо пък трябва да слушам Дъблинърс? По силата на какви причини трябва да слушам Дъблинърс, а не нещо друго, което смятам е по-важно за мен, като ранен Хулио Иглесиас, или един Адамо например? Ам?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Алва, в началото на поста ти все едно чета "Работническо дело". Наистина. Това, че не харесваш рок не е причина да мислиш в тоя схематично-догматичен начин.

Аз пък не харесвам естрада. Направо не мога да я понасям, с малки изключения. Даже ще ти ги изброя - Емил Димитров (но далеч не всичко), Жо Дасен и Адриано Челентано (ако изобщо го броим за естрада). Това обаче е мое лично мнение и не ангажирам никого с него.

Смятам, че естрадата е една стерилна музика, която има две-три изтъркани лирически теми и която се харесва основно в романските държави и Русия. Почти никаква ангажираност по обществените въпроси. Никакъв живец. Не случайно срещу групи като "Бийтълс", "Стоунс" или "Доорс" естрадата няма аналози. Няма я енергията, силата на младостта, бунта и нонконформизма, ако щеш. По-късно същото може да се каже за и "Гънс `ен роузес", "Нирвана" или "Металика". Няма го в естрадата и новаторския, експериментаторския момент - като "Пинк флойд" например.

Що се отнася до България - и естрадата, и рокът са еднакво чужди музики. Просто са наднационални. Така че, да кажем това е чуждо, англосаксонско ми се струва неуместно. Ще ми е интересно да чуя мнението ти за "ФСБ". И те ли са "някакви брадясали, некъпани крецят и се дерат по сцената"? Въпреки, че за това, че са брадясали се съгласявам още отсега :biggrin: .

А кой е казал, че хубавата музика трябва да бъде социално ангажирана. Да не би класическата музика и операта да са социално ангажирани. Естрадната музика е една обща музика - има я в Испания, Португалия, Русия, Италия, Франция, Германия. Рокът обаче е характерен за САЩ и Англия, откъдето тръгна, и е свързан с техните социални проблеми, не с нашите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

1. Соцът задължи хората да слушат естрада, защото тя беше контролирана от Партията! Така че социализмът, макар и индиректно, има голяма вина за очалгясването на нацията.

2. Ако ти си фен на Азнавур, когото наричаш висока култура в популярната музика, това не значи, че имаш правото да изискваш всички да го харесват. Тоест не можеш да поставяш елитарни изисквания пред масовия "потребител". Все едно да искаш през ХІХ век всички германци да слушат Бетовен.

3. Празнината през соца се появи именно поради горните два фактора - спусканата отгоре разрешена музика, която обаче не се харесват на всички. И тук вече се появява раздвоението в масовия вкус. Младежта в по-големите градове, а оттам и в част от нея в малките, се ориентира към западна популярна музика като един вид протест срещу пълния партиен контрол във всички области на битието. Затова към 1988-1989 г. такава популярност добиха Милена и група "Контрол" или пък европейското диско, внасяно от международните шофьори и презаписвано в домашни условия от касетофон на касетофон. Другите млади хора, основно от малките селища, понеже нямаха толкова достъп до външния свят, а и поради самата битова среда предполагаща по-ограничен кръгозор, се ориентираха към разни сръбски и гръцки песни или подобия на песни, а не към автентичния български фолклор. Защо се получи това? Защото след 3 десетилетия на системни мерки за урбанизиране на България, хората се откъснаха от селските си корени. Хората от село отидоха в малките и средно големите градове, а тези от последните - в София, Пловдив, Варна. И преселниците от селата чувстваха като чужди и родната естрада, и разните вносни мелодии и песни. От друга страна вече бяха твърде "погражданяли", за да се "излагат" с харесване на автентичен фолклор. Ето така се отвори пътят на гръцките и сръбките чалготии, адаптирани после в родна среда - нито риба, нито рак, тоест хем нещо уж народно, хем обаче и вносно, което да ти вдига самочувствието на "модерен". Впоследствие нископробните родни или побългарени вносни чалги удариха и селото, където броят на възрастните хора, харесващи фолклор, по естествени причини намалява, а онези от младите, които са останали, вече нямат особено влечение към автентичната народна музика.

Така че, драги Алвасасейро, ти може да си чел разни неща по книгите, ама ние с КГ например сме видяли с очите си по-други неща, щото сме малко по-дърти. :)

П.П. До Фружин: "естрадната музика е пълен боклук налаган насила без грам корени у нас и затова претърпя такъв тотален срив след падането на комунизма". Тя беше наложена от Партията чрез сляпо копиране на съветските нрави. Трудно ми е да си представя Йосиф Кобзон с неговите пенсионерски песни да изнесе масов концерт на стадион.

Партията има индиректно влияние - ами то всичко има индиректно влияние, и слънчевата радиация влияе индируктно върху чалгата. Не знам защо въпреки, че всички признават, че социализмът имат индиректно влияние, се говори именно за индиректното, а не за директното влияние.

От изложението, което звучи на места вероятно, вадя няколко извода.

- чалгата е резултат от процесите на урбанизъм. Социализмът наложи урбанизъм, но урбанизъм щеше да се развие и без социализъм. Да не говорим, че в Гърция и Турция, държави със слабо развити процеси на урбанизъм, чалгата, а не автентичният фолклор, се вихрят наволя. Значи, идеята за урбанизмът отпада.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

100% съвпада с моето мнение. Кратко, ясно и точно казано какво е станало.

Ето и на това искам да обърна внимание, за да се види добре характеристиката на миналото време....

Ей, мама му стара, един няма арестуван за тая идеологическа диверсия срещу народа - чалгата. У нас все арестуват неправилно..

А това въобще не е вярно.

Вие да не очаквате и млади, и стари, да запеят стари градски песни, или народни такива. това е смешно, кой млад човек би го направил. Защото очевидно вие, когато сте били тинейджъри, не сте.

Значи, соцът е виновен за чалгата, защото налагал по-висока и естетическа музика на хората, ама те не я оценили. И затова почнали да харесват кръчмарска музика.

А защо ми се струва, че тук най-голяма вина има общият нисък вкус на хората, които предпочитат кръчмарското пред по-високото естрадно пеене.

Това е все едно да ходиш на училище, и да си останеш пълен простак, въпреки, че насила те учат на нещо. Е кой е виновен в случая - тея, дето се опитват насила да те образоват и да ти вдигнат вкуса малко, или ти самият.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изобщо, искам да обобщя казаните по-горе мнения, защото много неща не се връзват.

Значи, каза се, че народната музика била унищожена. Пълна измислица. Народната музика не може да бъде унищожена, защото тя се създава от самия народ, от старите баби, не се пуска отгоре. Фактът, че днес все още има народни песни и ансамбли означава, че нищо не е унижощено.

това, което се случи, е че чрез процесите на урбанизация и модернизация просто хората по един естествен начин загубиха интерес към народната музика, както това е станало и в САЩ, и в Западна Европа.

Поради тази причина навярно партията се е опитала да поддържа интереса към народното творчество, като създава някакви, недотам успешни ансамбли. само че това е един изкуствен опит. В цяла Западна Европа и САЩ след ВСВ се появяват нови музикални стилове, които хващат окото и народното запада по един естествен начин.

Интересно ми е нещо друго обаче.

Ако по-възрастните хора са имали все пак някаква потребност от народна музика, е съвсем нормално да се обърнат към ансамблите и хоровете от времето на соца.

Защото, каквито и промени да е претърпял фолклорът в ансамбъл Филип Кутев, все пак това е една в пъти по-поносима и стойностна музика, от кръчмарската чалга. Значи, хората, за да избегнат "извращението" на народната музика, което е направил Кутев,

се обръщат масово към още по-голямо извращение, наречено чалга. Е тука нещо не се връзва.

Много по-логично е, когато хората усетят, че някой подменя това, което считат за важно, да се напънат за го запазят чисто и недокоснато от подмяната, вместо да се заглеждат по още по-просташкото. Точно така българите са запазили езика си и религията по турско.

Аз съм склонен да приема, че социализмът е нанесъл някакъв удар по културата, налагайки една висока естрада, за която очевидно хората не са имали възприятия, за да я оценят. Или пък не са харесали, че им идва насила и тн.

Значи, да приемем, че соцът отваря някаква празнина.

Само че, кой може да обясни защо народът решава, че тази празнина трябва да се запълни именно с просташка музика и каква по точно е ролята на соца в този избор?

Все едно някой насила да те кара да слушаш Бетовен, обаче ти си оставаш един простак. Е кой е виновен в случая - ти, който си си простак по рождение и те кефи простотията, ими този, който те кара насила да правиш нещо по-висше?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А кой е казал, че хубавата музика трябва да бъде социално ангажирана. Да не би класическата музика и операта да са социално ангажирани. Естрадната музика е една обща музика - има я в Испания, Португалия, Русия, Италия, Франция, Германия. Рокът обаче е характерен за САЩ и Англия, откъдето тръгна, и е свързан с техните социални проблеми, не с нашите.

Никой не е казал, че на всяка цена музиката трябва да бъде социално ангажирана, но откъсне ли се прекалено много от хората, от проблемите, стремежите и въжделенията им, рано или късно тя става стерилна. И започва да се слуша от ограничен брой "интелектуалци", като целта е именно тя да ги разграничи от обикновените, простите хора. Т.е. музиката и останалите изкуства стават код за статус. Но нали ти самият характеризира положението в България до 09.09.1944 г.: "високата култура, която имаше развита в България преди 9-ти, беше херметизирана". Тук трябва категорично да отделим операта и класическата музика от естрадата. Защото операта наистина има престижен статус, имидж на високо изкуство, докато естрадата не превъзходжа рока в това отношение с нищо.

Що се отнася до твърдението, че рокът е англосаксонски по своята същност е вярно, колкото е вярно и че естрадата е творение на романските страни и бившия СССР, както самият ти и аз посочихме. И двете музики вече са наднационални, с почитатели навсякъде по света. Темите, които засягат също са универсални, а не характерни само за определена страна. Така че, какво ще харесва отделния човек е въпрос преди всичко на лични предпочитания, потребност, усещания, като разбира се значение имат и националните културни измерения като цяло. И все пак, самият факт, че почитателите на естрадата застаряват (струва ми се не само у нас), докато рока вече близо 50 години държи ниво (интересно е да се види на концерт хора от 15 до 50+) говори красноречиво за жизненосттта му и влиянието му върху хората, не само в САЩ и Англия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Никой не е казал, че на всяка цена музиката трябва да бъде социално ангажирана, но откъсне ли се прекалено много от хората, от проблемите, стремежите и въжделенията им, рано или късно тя става стерилна. И започва да се слуша от ограничен брой "интелектуалци", като целта е именно тя да ги разграничи от обикновените, простите хора. Т.е. музиката и останалите изкуства стават код за статус. Но нали ти самият характеризира положението в България до 09.09.1944 г.: "високата култура, която имаше развита в България преди 9-ти, беше херметизирана". Тук трябва категорично да отделим операта и класическата музика от естрадата. Защото операта наистина има престижен статус, имидж на високо изкуство, докато естрадата не превъзходжа рока в това отношение с нищо.

Що се отнася до твърдението, че рокът е англосаксонски по своята същност е вярно, колкото е вярно и че естрадата е творение на романските страни и бившия СССР, както самият ти и аз посочихме. И двете музики вече са наднационални, с почитатели навсякъде по света. Темите, които засягат също са универсални, а не характерни само за определена страна. Така че, какво ще харесва отделния човек е въпрос преди всичко на лични предпочитания, потребност, усещания, като разбира се значение имат и националните културни измерения като цяло. И все пак, самият факт, че почитателите на естрадата застаряват (струва ми се не само у нас), докато рока вече близо 50 години държи ниво (интересно е да се види на концерт хора от 15 до 50+) говори красноречиво за жизненосттта му и влиянието му върху хората, не само в САЩ и Англия.

Не съм съгласен. Проблемите на хората са най-различни. например основен проблем на човек са неговите чувства, любовта, раздялата, тъгата, и именно затова става въпрос в естрадата. Така естрадната музика изобщо не е стерилна и отделена от човешките проблеми, а точно обратното - тя ги засяга и то най-дълбоките и важни от тях.

Освен това романските страни и Русия са култура, много по-близка до нашата, отколкото англосаксонската или американската. Тяк има едно съществено разделение - от една страна е музиката на континентална европа - мелодична, запеваема, ритмична, към която спадаме и ние, от друга страна е съвсем различният тембър и звучене на англосаксонската музика, която пък ни е най-далеч на нас, като жители на континентална и южна европа. значи няма да се вслушаме в мелодичната и нежна южна музика, а ще тлеем по напълно чужди ритми отвъд океана?

Твърдението ти, че почитателите на естрадата застаряват е напълно невярно. Тя е основна музика в Италия, Испания, Франция, цяла Латинска Америка, Русия, и недотама основна в Германия, Скандинавските страни, и изобщо не е основна в САЩ и Англия, за което определено фактор са определени културни различия. Значи ние в културата си по-близко до южна Европа и Русия ли сме, или до Англия и САЩ?

Рокът по същество е продукт на определена култура и е свързан с нейните особености. Затова има популярна музика във почти всички страни, а рокът в тях е привнесен и често копие на американския. В САЩ пък рокът се заражда като бунт срещу определени културни особености на американската култура, затова и рокаджиите са небръснати, често аутсайдери, те са тези, отпаднали от борбата, и опълчили се срещу подобни ценности. Във Франция обаче външният вид на едни американски рокаджия е напълно неприемлив, ако искате да пробиете на френска почва. Нещо подобно на рока е сега и рапът - значи музика, особено и най-вече характерна за чернокожите от гетото, какво общо има с нашата българска култура?

Рокът, както и рапът, са копия на нещо чуждо. Естрадната музика обаче, макар и също до известна степен привнесена, ни е по-близка - за нейн пример служи италианската естрада. Ама де е Италия, де е САЩ? Да не говорим, че българската естрада е нещо по-скоро самобитно, Лили Иванова няма аналог навън, като звучене главно.

Да не говорим пък, че Русия, като една типична славянска държава, е много по-логичен пример за привнасяне на вкусове, отколкото САЩ и Канада.

Друг е въпросът, че естрадата не е висока музика. Азнавур не е елитен изпълнител, а масов. И това е нивото на масите. Въпросът е обаче защо българските маси отхвърлят естрадата та дори и рокът, и предпочитат чалга? нещо безспорно в пъти по-жалко от тях....

Сега още нещо важно.

Недей забравя, че тестовете особено на естрадните песни са поезия. По твоята логика, поезията, за да бъде поезия, трябва да зареже чувствата и любовта, и да почне да се занимава с безработицата и здравната реформа, ли що ли....това може и към литературата да се отнесе.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...