Отиди на
Форум "Наука"

Българи и руснаци - етногафски, културни и др. аналогии и различия


Recommended Posts

  • Потребители

Истина ти казвам, Алва, само ти си се разбираш :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Истина ти казвам, Алва, само ти си се разбираш :)

Има литература по въпроса. Все пак във форум за наука сме. Незнанието или неразбирането не е повод за изтъкване.

Признавам, пристрастен съм. На тези неща дипломна съм писал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ето още -

през 80-те години докато японските и западнящките деца си играеха на лигавите компове , българските и руските деца водеха направо улични войни . Да видим така ли е днес ?

picture.jpg фото с сайта armor.kiev.ua

В Москве неизвестные отразили атаку фашистских танков

На Большой Филевской улице найдено противотанковое орудие времен Великой Отечественной войны. 3 июля 17-летний юноша принес домой предмет, в котором его мать узнала снаряд. Вызванные саперы и милиция установили, что это - снаряд от 76-миллиметровой противотанковой пушки. На вопрос, где он взял снаряд, юноша ответил: "А там еще есть". Милиция и саперы поехали с юношей к тому месту, откуда он взял снаряд. На Большой Филевской улице, около бара "Полуночный ковбой", оперативники увидели 76-миллиметровую пушку времен Великой Отечественной войны, и еще два снаряда. Пушка была нацелена на стену дома, на которой нарисован немецкий танк, а около стены лежала колючая проволока. Орудие оказалось исправным: затвор работал, на нем был установлен панорамный прицел, сообщает Коммерсантъ. Теперь предстоит выяснить, откуда в мирном городе появилась пушка и снаряды.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

България Русия

родовост 340 260 (Minkov`s) разлика от 1/4

тревожност 85 95 (Hofstede) почти 15% разлика

монументализъм 86 74 (Minkov) също почти 15% разлика

мъжественост 40 36 (Hofstede) тук има близост

неравновластие 70 93 (Hofstede) пак 25%

себеподтискане 111 79 (Minkov) между 30 и 4- %

както е видно, няма сериозни различия по главните културни измерения.

източник http://www.geert-hofstede.com/hofstede_dimensions.php май има около 20% различия

Minkov, M. What makes us different and similar, Sofia 2007

КГ, отново подеваш нещо, с което не си наясно. Процентите, които си изчислил, не се изчисляват абсолютно, както си направил ти, а относително, т.е различията не са между индексите на България и Русия само, а между индексите на двете страни в контеста на целия размах на скалата.

Например, при скала от 0 до 400, разделена на клъстъри, България и Русия попадат в една група, защото различие от 10, 20, 50 дори 100 точки при такъв размах не е достатъчно, за да ги постави в разлчини диапазони.

Най-общо, въпросът не е цифричките да са напълно идентични, защото това никога не може да се случи, дори ако измерваш една и съща държава във времето. Въпросът е, каквито и изследвания да се правят, каквито и въпорси да се задават, че винаги България и Русия са в един и същи клъстър, т.е винаги попадат в един и същи интервал на скалата.

Като човек, който се е занимавал с подобни сметки, и с дипломния ми ръководител дори сме изчислявали индексите на няколко държави, мога да ти кажа, че така зададени индексите, не показват съществени различия.

давам пример. Първото измерение, родовост. Скалата е от 0 до 400. България има 340, Русия 260. Но страни като Холандия имат 1, швеция 4, дания 15 и тн. Очевидно България е много по-близо до Русия, отколкото до Швеция.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами че обясни го така, ти си дал някакви сравнителни таблици само на двата народа, без да обясниш методиката.

Впрочем колкото повече подробности научавам, толкова по-сбъркана ми се струва тя. Защото се мъчи да обясни нещо толкова сложно и многопластово като човешката култура с някакви първични културни, дори по-скоро психологически показатели. И то с математизиранне, което е чисто варварство.

Все едно на къщата само основите да гледаш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напротив, тези данни са резултат от социологически проучвания, яко статистика и математика. не може без цифри.

Ако почна да давам методиката, ще стане още по сложно. Затова ето сайта http://www.geert-hofstede.com/hofstede_dimensions.php

човекът е изчислил и публикувал всичко.

Та това, което се опитах да обясня по-горе е, че разлика от 80 не е едно и също нещо при различен арзмах.

Например, ако размаха на скалата е от 0 до 100, ако едната страна има 10, а другата 90, са в двата противоположни края.

Ако обаче скалата ти е от 1 до 400, разлика от 80 не е съществена.

Трябва да ти кажа, че човешката култура не е толкова сложна ,колкото изглежда на пръв поглед. Защото

- има общовалидни особености, тенденции, без значение дали говорим за ескимосите, или индонезийските даяци

- нещата в културата са навързани. ако знаеш едно две, можеш да предвидиш цял куп други. връзката им е логическа, статистическа и тн.

По същия начин, ако научиш принципите на психологията, можеш да работиш със всички хора по света.

И на последно място. Онези 4-5 неща, които посочих по-горе, са най-общите, генералните културни особености. Основите на къщата.само че към всяко едно от тях влизат още хиляди други неща, като така на практика се изчерпва всичко.

Е, все още не се е появил учен, който да изнамери абсолютно всички особености, ситуации, нагласи, които вървят с едно от горните измерения. те са сигурно милиони.

Но най-важните от тях, да кажем до няколко стотин, са документирани и описани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хрумна ми въпросът знае ли се откога е всъщност думата "мартеница"? Да не е сравнително нова? По-скоро думи като кичилка, китица и гадалушка ми се струват по-първични. Писали ли сте някъде за връзката март-мартеница - т.е. откога мартеницата се свърза календарно с месец март? Ако да - подайте да се ограмотя.

Според мен мартеницата до преди стотина години е била само част от мартенската обредност и то само във прост вид на пресукани кончета. Тоест, винаги е била свързана с месец март.

Ето тука доста добре е описано:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=2544

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Напротив, тези данни са резултат от социологически проучвания, яко статистика и математика. не може без цифри.

Ако почна да давам методиката, ще стане още по сложно. Затова ето сайта http://www.geert-hofstede.com/hofstede_dimensions.php

човекът е изчислил и публикувал всичко.

Та това, което се опитах да обясня по-горе е, че разлика от 80 не е едно и също нещо при различен арзмах.

Например, ако размаха на скалата е от 0 до 100, ако едната страна има 10, а другата 90, са в двата противоположни края.

Ако обаче скалата ти е от 1 до 400, разлика от 80 не е съществена.

Трябва да ти кажа, че човешката култура не е толкова сложна ,колкото изглежда на пръв поглед. Защото

- има общовалидни особености, тенденции, без значение дали говорим за ескимосите, или индонезийските даяци

- нещата в културата са навързани. ако знаеш едно две, можеш да предвидиш цял куп други. връзката им е логическа, статистическа и тн.

По същия начин, ако научиш принципите на психологията, можеш да работиш със всички хора по света.

И на последно място. Онези 4-5 неща, които посочих по-горе, са най-общите, генералните културни особености. Основите на къщата.само че към всяко едно от тях влизат още хиляди други неща, като така на практика се изчерпва всичко.

Е, все още не се е появил учен, който да изнамери абсолютно всички особености, ситуации, нагласи, които вървят с едно от горните измерения. те са сигурно милиони.

Но най-важните от тях, да кажем до няколко стотин, са документирани и описани.

И аз това ти казвам, сложили са в таблицата едни основни величини, които са на границата на психологията, и останалите не милиони, а милиарди съставки на човешката кулутура остават нейде в страни.

Един ден ще се смеят и ще четат....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

E как да не са. Откъде разбра.

Защото във измерението родовост има поне няколко стотин явления, между които има статистическа корелация. просто не е тук мястото, нито имам време да ти ги изброявам.

това е все едно да кажеш, че думата животно е само основата, но не включва всички животни. ами нямаме време да ти ги пишем всичките, те се съдържат в събирателното понятие животно.

Вече май нямаш представа какво пишеш ми се струва.

Самата дума родовост включва във себе си стотици явления, особености, феномени, нагласи, поведения, но вместо да ти ги пиша всичките, ги обединявам под общото понятие.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Самата дума родовост включва във себе си стотици явления, особености, феномени, нагласи, поведения, но вместо да ти ги пиша всичките, ги обединявам под общото понятие.

Мхм, а именно там в тези явления са разликите....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В смисъл?

Какво означава това?

В крайна сметка теорията се нарича теория на културните различия, не на културните еднаквотсти.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Има литература по въпроса. Все пак във форум за наука сме. Незнанието или неразбирането не е повод за изтъкване.

Признавам, пристрастен съм. На тези неща дипломна съм писал.

Чудесно е, че си пристрастен към собствената си специалност. Но, как да ти, кажа, изглежда, че терминологията й никак, ама никак не е популярна. А не се имаме за идиоти.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Е, тя специалността си е специалност, опасно е само с нея да се прави генерален опит за обяснение на историята.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

не, не е опасно, и се прави. история и култура са взаимосвързани и сложно преплетени и не бива да се разграничават.

въпреки, че в конкретния случай говорим за настоящето.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А някой знае ли защо мартеницата се именува и като: кичилка, китица, гадалушка, мартинка, мартенка

кичилка и китица са произв. съотв. от кича "крася с цвете или нещо друго) и от китя "крася с цвете или с нещо друго", откъдето е и кита "накит, украшение". Гадалушка - диал. "мартеница" идва вероятно от гадая, тъй като по мартениците, след като се пъхнат под камък, се гадае каква ще е годината. За мартинка и мартенка - не знам, може би са някакви диалектни варианти на мартеница?

Лично аз залагам на дако-трако-римския произход:

1. Римски, защото римската нова година започва именно на 1 март, но не исконно римски, защото е разпространен на една съвсем ограничена територия.

2. Дако-тракийски, защото обичаят е разпространен точно върху териториите, населявани някога от даки и траки. Сиреч, имаме местен дако-тракийски обичай, пренесен на балканско-карпатска римска почва.

3. Разбира се, всичко това са само разсъждения и предположения, защото доказателства няма, поради което не може напълно да се изключи и някаква прабългарска връзка. Във всеки случай, малко вероятно е да има славянски произход.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

кичилка и китица са произв. съотв. от кича "крася с цвете или нещо друго) и от китя "крася с цвете или с нещо друго", откъдето е и кита "накит, украшение". Гадалушка - диал. "мартеница" идва вероятно от гадая, тъй като по мартениците, след като се пъхнат под камък, се гадае каква ще е годината. За мартинка и мартенка - не знам, може би са някакви диалектни варианти на мартеница?

Лично аз залагам на дако-трако-римския произход:

1. Римски, защото римската нова година започва именно на 1 март, но не исконно римски, защото е разпространен на една съвсем ограничена територия.

2. Дако-тракийски, защото обичаят е разпространен точно върху териториите, населявани някога от даки и траки. Сиреч, имаме местен дако-тракийски обичай, пренесен на балканско-карпатска римска почва.

3. Разбира се, всичко това са само разсъждения и предположения, защото доказателства няма, поради което не може напълно да се изключи и някаква прабългарска връзка. Във всеки случай, малко вероятно е да има славянски произход.

Е това са си фантасмагории. Да не забравяме че влашорите няколко века са живяли сред българите преди да преминат Дунав. Около 30% от лексиката им е с български произход, та не е чудно да имат мартеници.

А иначе маретници има и в Такламаканските мумии-район доста отдалечен от траките и Рим

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дали е имало преминаване на Дунав, все още е дискусионен въпрос. А колкото до това, че "влашорите" са живяли сред българите, вярно е и обратното - българите са живяли сред "влашорите". :)

Може ли малко повече инфо за "мартениците" от Такла Макан и за онези, които се закичвали върху яковете в Тибет, само че не на 1 март? Би било добре ако се дадат и някакви изображения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Румънската мартеница се казва mărțișor или само marț. Т.е. името й не е заето директно от български. Специално втората форма (марц) е директен наследник на лат. martius (DER), докато името на месец "март", martie, е заето от старобългарски марътии (DER).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Поради липса на други източници за руските обичаи реших да потърся из руското интернет пространство и намерих ето това кратко описание на славянските празници, в което се виждат много прилики в нашите:

http://www.calend.ru/holidays/slav/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

8 января * Бабьи каши - Бабин ден

1 марта * День Марены - Баба Марта

30 марта * Ладодение - Лазарки

19 июня * Русалии - Русалска неделя

25 декабря * Коляда - Коледа

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

1. Бабьи каши не ми говори нищо.

2. Единственото общо между День Марены и Баба Марта е датата 1 март, а това че Марта и Марена започват с Мар- е чиста случайност. Баба Марта е народно название на м. март. Тя е по-скоро симпатична и олицетворява наближаващата пролет, докато Марена – напротив, в славянската митология тя е могъща и страховита. Тя е богиня на смъртта и на зимата.

3. Ладодение е празник, свързан със славянската богиня Лада и се чества на 30 март, докато Лазарки носи името на християнския светец Лазар и всяка година се чества на различна дата – една седмица преди Великден.

4. Русалиите наистина имат славянски корени.

5. Коледа е християнски празник с езически, но неславянски произход. Продължение е на римския езически култ Dies Natalis Solis Inviciti, който има по-стари персийски корени. Името Коледа също не е със славянски произход, а е заето от лат. Calendae. Иначе славяните и много други народи са имали езически празници, свързани със зимното слънцестоене. Славянската версия се е наричала Крачун. Днес в някои страни Крачун се използва като друго название на Коледа.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...