Отиди на
Форум "Наука"

Заболявания и недъзи при средновековните българи


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Идеята за тази тема ми дойде под влияние на темата на Пламен Щърбов за изображението на Борис І http://nauka.bg/foru...t=0&#entry98699

Затова предлагам да опитаме да съберем всички данни, свидетелстващи за заболявания, недъзи и прочее физически дефекти при средновековните българи. Става дума за конкретни лица, а не общо. Ако пък успеем и да идентифицираме с точност заболяванията, още по-добре. :)

Откривам темата с едно сведение от писалия през ХІ век арменски интелектуалец и политик Григор Магистрос (Григорий Магистър) за българина Никола Хрисилий, който през 1034 г. като командир във византийската армия превзема град Беркри. През 1966 г. в списание "Исторически преглед" Димитър Ангелов и Васил Гюзелев поместват четиристишието на Магистрос от едно от писмата до сина му, в което се споменава за Никола. Текстът на Ангелов-Гюзелев всъщност е свободен превод през руски, направен за тях в Ереван и е много различен от реалния текст (той наистина е много тежък, да не кажа направо отвратителен за превод). Ето текстът на Ангелов-Гюзелев:

"Чухме,сине мой, че е дошла нощната птица българинът Никола; дойде той до върхаАрарат, за да тъпче белоснежния връх и Курдуйските планини. Кукумявка, коятообича нощно време да шества; кукумявка рушител, ползваща се с лоша слава."

(Ангелов, Димитър; Гюзелев, Васил. Известия на арменски извори засредновековната история на България. – Исторически преглед". Бр. 1, 1966, с.124–125)

В арменския текст няма такива неща като нощни птици, кукумявки. Ето по-точен превод по арменския текст:

"До сина ми, за да бъде силен във войната с дошлия свиреп старец, разорителя Никола"

"Чухме, че е дошъл скитащият нощем булгхар,

за да тъпче с болните си нозе покрития с рози Айраратски връх и Кордукския хребет.

Коравият старец Никола, ползващ се с лоша слава,

побелял ловец, горделиво бродещ в нощта грабител и разорител."

Никола Хрисилий е синът на Йоан Хрисилий, който в 1005 г. предава град Драч на Василий II и като награда той и брат му Теодор получават титлата патриций. В 1034 г., когато арабинът Алим предава Беркри на ромеите и неговият син преговаря в Константинопол, в Беркри се настанява византийски гарнизон, командван от патриция Никола Хрисилий. Когато Алим научава, че преговорите не са дали резултат, той напада гарнизона, избива 6000 души и си връща града. Според Йоан Скилица това става, защото Никола Хрисилий проявил небрежност при защитата на града.

Никола ще да е бил вече 60–65-годишен старец през 1034 г., но все още достатъчно жизнен, за да заема имперска длъжност. Това позволява да се допусне, че Никола Хрисилий е роден около 970–975 г. Той изглежда е проявил доста жестокост спрямо местното арменско население при превземането на Беркри, защото по негов адрес Григор Магистрос използва изрази като "свиреп старец", "разорителя Никола", "коравият старец","ползващ се с лоша слава, побелял ловец", "грабител и разорител". Единственото смътно указание, че командваните от Никола ромейски войски са се държали разюздано и безцеремонно, е една фраза на Аристакес Ластивертци във връзка с тези събития:"ромейските войници, отдадени на безредие и пияни от вино".

По конкретната тема интересно е уточнението на Григор Магистрос, че Никола е имал болни крака. Това е едно уникално сведение от личен характер и то позволява да се предположи, че свирепият и корав българин на стари години е страдал от подагра, ревматизъм или артрит.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Значи Драч е предаден от Ашот Таронит и съпругата му Мирослава /дъщепя на Самуил/.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Подаграта е много аристократична, харесва ми идеята за зловредния старец с подагрични нозе :)

Струва ми се, че повече случаи на описания или споменавания на болести и българи ще намерим за Второто българско царство. Засега се сещам за хромия цар Константин Асен и за Теодор, началника на отряда, който съпровожда ковчега с мощите на св. Филотея до Търново по времето на цар Калоян - има го в житието на св. Филотея от патриарх Евтимий. Човекът има перде на едното око (а мощите на светицата, разбира се, го излекуват):

Не след много дни [царят] заповяда да отнесат с много почест и благоговение тялото на преподобната в славния град Търнов. За това бяха определени триста избрани воини, над които началстваше някой си Теодор, мъж благоговеен и честен, благочестив, че и верен като никой друг, храбър в бран и в разцвета на възрастта си. От много години той имаше белмо на лявото око; раздавайки големи богатства на лечители, полагаше много старания за него, а никак не получи никаква полза.

Когато прие от царя последното указание и събра на куп цялото воинство, веднага приближи усърдно към светите мощи, целуваше ги вседушно, прецеждаше от очи капки сълзи и молеше да получи милост за увреденото си око. Разпален от гореща вяра, като взе лявата ръка на светицата, сложи я върху окото си. И, о, чудо! - изведнъж белмото, що измъчваше окото му, изчезна безследно; и той с бистри очи гледаше чисто светлия свят и беше много радостен заради преславното си проглеждане.

Из Житие на св. Филотея Темнишка, прев. Климентина Иванова /в:/ Търновска книжовна школа. Антология. УИ, София, 1996, с. 74.

По-нататък се споменава, че чрез светите мощи стават още много изцелявания. А самият началник Теодор е сравнен с цар Давид, който тържествува и се радва пред Ковчега на Завета.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Значи Драч е предаден от Ашот Таронит и съпругата му Мирослава /дъщепя на Самуил/.

Опсс, май наистина съм допуснал грешка, ще трябва да правя справки. Защо го няма сега Йончев да ме перне през пръстите... sad.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Не мога да си спомня византийският извор, който казва, че българите се обличали дебело и внимавали да се пазят от "студа, от който те се много боят"...

Една аналогия с извори от 19 век, когато бита е бил кажи-речи средновековен показва (например в Димитър Маринов или поп Минчо Кънчев) често умиране от настиване.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

То има и поговорка - българинът най-много се плаши да се не мине и да не настине.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
за да тъпче с болните си нозе покрития с рози Айраратски връх и Кордукския хребет

Трябва да се внимава в подобни случаи, зашото подобен израз може да има и други значения. В смисъл, че човека е стар, нозете вече го болят от старост за да ходи, ама той въпреки това поди и пакости.

Й. Андреев в "Бълг. ханове и царе" за Иван Александър е още по-забавен. изкарал го е, че е боледувал от детски паралич. И това само защото в една възхвала е казано, че бил правоходец и със свити нозе. Та от свитите нозе се стигнало до извода, че е имал детски паралич. А автора просто го е използвал в смисъл, че владетеля проявява смирение и се моли на бога на колене, т.е. изразът просто представя царя като образцов християнин.

За заболяванията - може да сложим епидемиите. При Иван Асен ІІ умира царицата, евентуално едно негово дете, а може би това е причината и за смъртта на св. Сава Сръбски (Акрополит явно се е оплел, защото св. Сава е първият сръбски архиепископ, а Йоаким отскоро е бил патриарх, макар това вече да е описано в историята му).

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Трябва да се внимава в подобни случаи, зашото подобен израз може да има и други значения. В смисъл, че човека е стар, нозете вече го болят от старост за да ходи, ама той въпреки това поди и пакости.

Може. Вероятността е 50 на 50.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Подаграта е аристократична болест. Тя е използвана от византийския император Константин IV Погонат като претекст да напусне театъра на военните действие срещу българите и да остави на своите пълководци славата от победата или срама от поражението.

Какво представлява подаграта?

Подаграта е болест, която протича с увеличаване на съдържанието на пикочната киселина в кръвта. При по-голямата част от заболелите пикочната киселина се отлага като кристали в бъбреците. Заболяването може да бъде и вторично, т.е. - да се развие в хода на тежко бъбречно заболяване, когато бъбреците не могат да елиминират пикочната киселина от кръвта.

Какви са симптомите при подагра?

Обикновено пристъпите на подаграта настъпват след мащабни алкохолно-гастрономически ексцесии и на фона на пълно здраве. Проявяват се с много болезнен моноартрит на последната става на палеца на крака. Кожата се зачервява, отича, затопля се. Могат да бъдат засегнати и други стави.

След няколко дни - до 3 седмици, всичко се нормализира – до следващото преяждане.

Първият признак на болестта е появата на белтък в урината. Появяват се болки в поясната област, увеличава се диурезата. При около 30% от заболелите артериалното налягане се покачва. Съдържанието на пикочната киселина в кръвта е постоянно и значително увеличено. Често в бъбречното легенче се образуват уратни камъни, които причиняват уроколики. В повечето случаи постепенно се развива бъбречна недостатъчност.

Какви са причините за заболяването?

Подаграта е болест, една от основните причини за която е системното преяждане с дивечово месо, особено - с дивечови дреболии (черен дроб, бъбреци...) в комбинация с препиването с алкохол. При тяхната прекалена консумация в кръвта се натрупват разпадни вещества, наречени пурини. Те се преработват в пикочна киселина и би трябвало да бъдат отделени чрез урината.

Ако редовно претоварваме организма си, част от пикочната киселина не успява да бъде отделена и се натрупва под формата на кристали в тъканите на ставите, меките части на ухото, палеца на крака, лакътя, в костите – т.нар. подагрозни тофи. Кристалите предизвикват възпалителна реакция – подуване, болка, зачервяване, затопляне и нарушават функцията на ставите.

В бъбреците могат да се образуват уратни камъни и, което е най-лошо, тези камъни не могат да се визуализират на рентген, защото са прозрачни за Рентгеновите лъчи. При наличие на такива камъни може да настъпи остра бъбречна недостатъчност и... смърт.

Какви мерки може да вземете у дома?

Ограничаване на белтъчините в храната и изключване от диетата на храни, повишаващи съдържанието на пикочната киселина в кръвта (вътрешности, риба, хайвер, гъби и други). Вместо алкохол се пие алкализирана минерална вода.

Как можем да се предпазим?

1. Не прекалявайте с консумацията на дивечово месо, въобще - на месо и особено - на дреболии.

2. Определете си поне 2 дни от седмицата за напълно постна храна.

3. Пийте повече течности (поне 1,5 литър на ден). Те помагат за промивка на бъбреците.

4. Ако изпаднете в пристъп, обърнете се към лекар - ревматолог - за по нататъшно напътствие.

5. Борете се със страстите, това е полезно и за тялото, и - за духа.

Режим на болния от подагра

Всяка промяна на обичайният режим на болния може да предизвика ставни кризи - преумора, претоварване на ставите, грешки в диетата, травми, простудни заболявания, дистрес, употреба на алкохол и др. Те са причини за ставните кризи, а не - за самото заболяване.

Болен ли си от подагра – значи не си случаен човек. Ходиш редовно на лов, посещаваш приеми за по-отбрано общество, можеш да си позволиш едновременно с яденето и да пиянстваш. Защото, ако си прост долнопробен пияница – от трапезата ти би липсвало месото, а така подагра не се хваща… С една дума навремето не всеки е можел да пипне подагра.

Днес, научно-техническата революция и модернизацията на съвременното общество доведоха до колосален скок в задоволяването на човешките потребности и вече с гордост можем да заявим, че всеки редови гражданин на развитите страни има възможността да придобие тази "царска" болест.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Подаграта е аристократична болест. Тя е използвана от византийския император Константин IV Погонат като претекст да напусне театъра на военните действия срещу българите и да остави на своите пълководци славата от победата или срама от поражението.

Какво представлява подаграта?

Подаграта е болест, която протича с увеличаване на съдържанието на пикочната киселина в кръвта. При по-голямата част от заболелите пикочната киселина се отлага като кристали в бъбреците. Заболяването може да бъде и вторично, т.е. - да се развие в хода на тежко бъбречно заболяване, когато бъбреците не могат да елиминират пикочната киселина от кръвта.

Какви са симптомите при подагра?

Обикновено пристъпите на подаграта настъпват след мащабни алкохолно-гастрономически ексцесии и на фона на пълно здраве. Проявяват се с много болезнен моноартрит на последната става на палеца на крака. Кожата се зачервява, отича, затопля се. Могат да бъдат засегнати и други стави.

След няколко дни - до 3 седмици, всичко се нормализира – до следващото преяждане.

Първият признак на болестта е появата на белтък в урината. Появяват се болки в поясната област, увеличава се диурезата. При около 30% от заболелите артериалното налягане се покачва. Съдържанието на пикочната киселина в кръвта е постоянно и значително увеличено. Често в бъбречното легенче се образуват уратни камъни, които причиняват уроколики. В повечето случаи постепенно се развива бъбречна недостатъчност.

Болестта протича остро или хронично, като обикновено острата форма преминава в хронична.

Остра форма. Тогава е характерен острият подагричен пристъп, който много често настъпва след обилно нахранване, след психично вълнение или физическо усилие. Болният се събужда през нощта, на разсъмване, с ужасни болки в палеца на крака, които се разпространяват по целия крак. Ставата се подува, зачервява и е много чувствителна към допиране. Кожата над нея е лъскава и опъната. Сравнително по-рядко се засягат колянната, раменната става, китките и пръстите на ръцете. Повишава се и температура /до 39 градуса/, болният е неспокоен, понякога има сърцебиене, болки в корема. Към сутринта болките затихват. Тези пристъпи продължават 6-8 дни, но постепенно силата им намалява и болният се възстановява. Ставата остава дълго време болезнена при ходене. След различно дълго време /до 2 години/ се явява нова криза. Може да се засегнат глезените и коленните стави. Постепенно в кожата на ставата, а и по ушите и на други места се явяват плътни възелчета. Почти всички органи могат да бъдат засегнати от болестта.

Хронична форма. Тя се наблюдава в периода между пристъпите. Заболяването протича с по-слаби болки и схващания в ставите, с чести бъбречни кризи. Развиват се хронични подагрични пристъпи, които водят до деформация на ставите с появата на т. нар. тофи. Това са натрупвания на кристали от соли на пикочна киселина и урати /пурини/, разположени около ставите и ушните миди под формата на удебеления; те са неболезнени, но понякога могат да се възпалят и да засегнат околните тъкани.

Какви са причините за заболяването?

Подаграта е болест, една от основните причини за която е системното преяждане с дивечово месо, особено - с дивечови дреболии (черен дроб, бъбреци...) в комбинация с препиването с алкохол. При тяхната прекалена консумация в кръвта се натрупват разпадни вещества, наречени пурини. Те се преработват в пикочна киселина и би трябвало да бъдат отделени чрез урината.

Ако редовно претоварваме организма си, част от пикочната киселина не успява да бъде отделена и се натрупва под формата на кристали в тъканите на ставите, меките части на ухото, палеца на крака, лакътя, в костите – т.нар. подагрозни тофи. Кристалите предизвикват възпалителна реакция – подуване, болка, зачервяване, затопляне и нарушават функцията на ставите.

В бъбреците могат да се образуват уратни камъни и, което е най-лошо, тези камъни не могат да се визуализират на рентген, защото са прозрачни за Рентгеновите лъчи. При наличие на такива камъни може да настъпи остра бъбречна недостатъчност и... смърт.

Какви мерки може да вземете у дома?

Ограничаване на белтъчините в храната и изключване от диетата на храни, повишаващи съдържанието на пикочната киселина в кръвта (вътрешности, риба, хайвер, гъби и други). Вместо алкохол се пие алкализирана минерална вода.

Как можем да се предпазим?

1. Не прекалявайте с консумацията на дивечово месо, въобще - на месо и особено - на дреболии.

2. Определете си поне 2 дни от седмицата за напълно постна храна.

3. Пийте повече течности (поне 1,5 литър на ден). Те помагат за промивка на бъбреците.

4. Ако изпаднете в пристъп, обърнете се към лекар - ревматолог - за по нататъшно напътствие.

5. Борете се със страстите, това е полезно и за тялото, и - за духа.

Режим на болния от подагра

Всяка промяна на обичайният режим на болния може да предизвика ставни кризи - преумора, претоварване на ставите, грешки в диетата, травми, простудни заболявания, дистрес, употреба на алкохол и др. Те са причини за ставните кризи, а не - за самото заболяване.

Какви храни трябва да се избягват:

- Субпродукти – дроб, шкембе, чревца, воденички, хайвер;

- Месо – никакво месо, нито риба, нито пиле, нито скариди или морски мекотели, нито свинско, нито телешко, нито овнешко, агнешко, биволско, щраусово – никакво;

- Мазнини – олио, мас, масло, сметана.

- Цветни зеленчуци – зеле, червено зеле, брюкселско зеле, броколи, карфиол;

- Бобови зеленчуци – зрял боб, зелен фасул, царевица, грах;

- Зелени треви – лапад, лобода, коприва;

- Гъби, патладжани и сини сливи - също не може.

- Яйца - може, но по малко.

Какви напитки трябва да се избягват:

- Алкохол

- Газирани напитки

- Чай

- Кафе

- Шоколад (дори - и натурален)

- Какао

- Захар

Какво може да се яде и да се пие:

- Остават всички други зеленчуци, предимно - ориз, картофи, тиквички, моркови и чушки.

- Всякакви млечни продукти – кашкавал, сирене, прясно и кисело мляко (но обезмаслени);

- Всички видове плодове (без сините сливи);

- Зехтин

- Минерална вода - "Хисар", "Горна баня".

А колко време - така?

Пълно изчистване се получава за 3 до 5 години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами щом още има "чумата да те тръшне дано" явно трябва да е имало и чума макар едва ли да са правели голяма разлика между тиф и чума предвид нивото на медицината в световен мащаб тогава.А иначе за пореден път се учудвам на противоречиви сведения - КГ125 пише, че българите се обличали дебело което си е факт и днес може да се каже особенно за областите с рязко континентален климат като Северна България но някакъв пътешественик след падането под турско пише, че и "зиме ходели само по ризи". Явно дебелото обличане е от мини-ледниковия период през средновековието когато средните температури паднали с 10-15 градуса.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами щом още има "чумата да те тръшне дано" явно трябва да е имало и чума по нашите земи...

Да, имало е. Разискваме този проблем тук:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=9010

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ами щом още има "чумата да те тръшне дано" явно трябва да е имало и чума макар едва ли да са правели голяма разлика между тиф и чума предвид нивото на медицината в световен мащаб тогава.А иначе за пореден път се учудвам на противоречиви сведения - КГ125 пише, че българите се обличали дебело което си е факт и днес може да се каже особенно за областите с рязко континентален климат като Северна България но някакъв пътешественик след падането под турско пише, че и "зиме ходели само по ризи". Явно дебелото обличане е от мини-ледниковия период през средновековието когато средните температури паднали с 10-15 градуса.

Може да е свързано със някакво затопляне, а може авторът на сведението за ризите да се е впечатлил от това, че някой бабанко се е разхождал по риза зимата, бидейки подпийнал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Историк, защо понякога като ме цитираш, цитираш и неща, които не помня да съм казвал? Или може би поне не на датата, когато трябва да съм ги казал?

Темата е доста интересна - предполагам, че за ВБЦ ще попаднем преди всичко на споменавания на слепи и куци и то покрай светци и свети мощи.

За ПБЦ са интересни неясната причина за смъртта на Крум (някъде между ритуалното цареубийство и Бо'зна какъв удар), внезапната смърт на Симеон и вероятният инсулт на Самуил.

Матанов твърди, че Юстиниановата чума е обезлюдила ибез това пострадалите Балкани, което е подпомогналославянското заселване.

Имаме известия за Черната смърт от 1346-1351 в Константинопол, Кафа и по Архипелага обаче знаем ли нещо за нея в България, Влашко и Сърбия? Някоя приписка, която да се оплаква от ужасен мор, съпроводен с гнусни бубони?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Стара българска литература. Апокрифи

Донка Петканова

Апокрифни молитви

МОЛИТВИ ПРОТИВ НЕЖИТ

а). Нежит падна от небето, слепите пастири го видяха, без крака го гонеха, без ръце го уловиха, без въже го вързаха, без нож го заклаха, без огън го изпекоха, без уста го изядоха. Отиде нежитът от костите в месото, и в кожата, и в косите, и се разтопи, като сол във вода. Така и от божия раб... винаги, сега и през вековете.

б). Адам имаше нежит и го предаде на Ева, Ева — на оловото, оловото — на морето, морето — на пясъка, пясъкът — на брега, брегът — на тревата, тревата — на росата, росата — на слънцето. Изгря слънцето и изсуши росата, а нежитът загина от божия раб винаги, сега и във вечни векове.

в). Слезе Исус от седмото небе, от готовото свое жилище, срещна нежита и му рече: "Къде отиваш, нежите?" Отвърна му нежитът: "Аз отивам в човешка глава, мозъкът да й размътя, зъбите й да строша, челюстите да й сломя, ушите да й оглуша, очите да й ослепя, устата да й изкривя, носът да огъгня, да боли глава ден и нощ." И рече му Христос: "Върни се, нежите, в гората, и влез в еленска глава и в овнешка, защото тя всичко търпи и престрадва, остани там и чакай, докато дойде краят на небето и земята; бой се от бога, седящ на престол херувимски, докато дойде да съди цялата вселена, и тебе, бесовски нежите, началниче на всякакъв недъг. Заклинам те, нежите, махни се от раба божи (кажи името), в името на отца и сина и светия дух.

г). Тръгнаха седем ангели, седем архангели, седем ножа острещи, седем свещи носещи. И срещнаха ги Михаил и Гавриил, и рекоха им: "Къде отивате, седем ангели?" А те отговориха: "Отиваме нежита да изсечем и със свещи да го изгорим, и да премахнем кръвта от очите на раба божи (кажи му името), всякога и днес и завинаги."

д). Свети Михаил Гаврил вървеше, взел железен лък и железни стрели, искаше да стреля сърна и елен. Не намери там сърна и елен, най-намери нежита, който седеше и камъни цепеше. Запита го: "Кой си ти, който седиш и камъни цепиш?" Отговори му: "Аз съм нежитът, ще разцепя човешка глава и мозъка му ще извадя, кръвта му ще пролея." Михаил Гаврил рече: "Проклети проклетниче нежите, нито мозъка вади, нито главата разцепвай, но иди в пуста планина, влез в еленска глава, тя е търпелива, може да търпи това. Ако те намеря след седем дни, ще те посека, или ще те прострелям." И помоли се нежитът: "Не ме посичай, не ме прострелван, ще избягам в планината и в еленската глава."

МОЛИТВА ПРОТИВ ЗАПЕК

В името на отца, сина и светия дух. Излязох на поле огнено и намерих езеро пламенно. В него седяха три сестреници, държащи три блюда с рачешки черва: по-старата връзваше, средната развързваше, по-младата бога молеше: позволи, боже, да минава вода у тоя човек, раб божи (името му), в името на отца.

МОЛИТВА ПРОТИВ ТРЕСКА

Край Червено море стои каменна кула, на кулата седи свети велик апостол Сисиний и вижда: развълнува се морето до облаците и от него излизат 12 жени дълговласи — окаяно дяволско видение. И казаха тези жени: "Ние сме тресавиците, дъщери на цар Ирод." Свети Сисиний ги запита: "Окаяни дяволи, защо сте дошли тука?" А те отговориха: "Ние дойдохме да мъчим човешкия род, който ни се противи; към него ще се привържем и задържим — ще го помъчим. Този, който сутрин се успива, не се моли на бога, не почита празници, а. като става, почва отрано да яде и пие, той е наш угодник."

Св. Сисиний се помоли на бога: "Господи, господи! Избави човешкия род от тези окаяни дяволи." И господ му изпрати двама ангели Сихаил и Анос и четиримата евангелисти. И започнаха да бият тресавиците с четири тояги железни, нанасяйки им по три хиляди рани на ден. Тресавиците им се молеха: "Св. велики апостол Сисиний, Сихайле и Анос и четирима евангелисти: Лука, Марко, Матей, Йоан! Не ни мъчете! Там, където се чуват вашите свети имена, и в който род се славят вашите имена, от този род бягаме три дни, три поприща. И запита ги св. апостол Сисиний: "Какви са вашите дяволски имена?" Едната отговори: "Моето име е Тресея." Другата отговори: "Името ми е Огнея — както печка от борови дърва се нажежава, така и Огнея гори човешкото тяло." Третата каза: "Моето име е Ледея" — Ледея като студен лед мрази човешкия род, човек от нея не може и в печката да се сгрее. Четвъртата каза: "Името ми е Гнетея" — Гнетея се настанява в ребрата на човека и гърчи утробата му, ако някой човек иска да яде, нека яде, само че от душата на този човек всичко излиза навън. Петата каза: "Моето име е Грънуша" — тя се настанява в гърдите на човека, плещите загниват и излиза хъркане. Шестата каза: "Моето име е Глухея" — тя се настанява в главата на човека, запушва ушите, ломи главата и този човек оглушава. Седмата каза: "Аз се казвам Пухнея" — Пухнея прави да отичат хората. А деветата каза: "Моето име е Жълтея" — Жълтея е като жълтия цвят в полето. Десетата каза: "Моето име е Каркуша" — тя от другите е по-проклета, смъква жилите на ръцете и краката. Единадесетата рече: "Името ми е Гледея" — и тя е от другите по-проклета, не дава на човека сън през нощта, бесове пристъпват към този човек и умът му се побърква. Дванадесетата каза: "Моето име е Невея" — Невея е най-старата им сестра тресавица, която отсече главата на Йоан Предтеча, тя е от всички най-проклета. Хваща човека и той не може да оживее.

МОЛИТВА ПРОТИВ УХАПВАНЕ ОТ БЯСНО КУЧЕ ИЛИ БЕСЕН ВЪЛК

Кога човек е ухапан, това направи. Вземи вино, кисел хляб и ножа си. Постави виното на земята, вземи хляба в ръце и ножа в дясната ръка н речи към света Богородица тази молитва: "Господи боже, вървеше свети Иван в света планина и носеше света брадвица, да отсече свето дърво. И срещнаха го бесни кучета, и бесни кьлци, и чу глас от отца, сина и светия дух: "Иване, Иване, връщай се! Не плаши се, а дай на човека да яде божие тяло и божия кръв, за да се излекува и да се маже."

В името на отца и сина и светия дух тази молитва прочети 9 пъти, с ножа направи кръст; ако е близо този човек, дай му вино и хляб; ако ли е далеко, ти бързо полей от виното, а ножа подложи под голям камък в полунощ и тази молитва кажи два пъти:

"В името на отца й сина и светия дух. Тръгна свети Иван на път и видя железни войници и бесни вълци; уплаши се и затрепера и запищя. И рече му господ: "Не бой се, Иване, не пищи и не трепери, но вземи божие тяло и божия кръв и дай на човека да яде и да му е лек от изток до запад в името на отца и сина и светия дух, днес и винаги и во веки."

МОЛИТВА ПРОТИВ БОДЕЖ

В името на отца и сина, и светия дух. Дойде Христос от низинето и висинето и чу глас чуден и стенание. И рече на архистратиг Михаил: "Какъв е този плач и стенание, дали са сироти онеправдани, или вдовици, или четвърто обидено?" Отговори архистратигът: "Господи, не са сироти, нито вдовици, нито четвърто обидено, но е раб божи (кажи му името), бодеж го боде." И рече му Исус: "Иди в Йорданската река и вземи парче от коноп и завържи 9 възли. Когато му помине, вземете възлите и ги метнете във водата и речете: "Ако не бе провидял господ, умираше раб божи (името)." В името на отца и сина и светия дух, днес и завинаги и вечно.

http://www.kroraina....ap/dp_45.html#1

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

"Народно житие на Гавриил Лесновски"

По агиографски данни се смята, че Гавриил Лесновски е живял през ХІ век. Достигналият до наши дни препис на житието е направен през 1868 г. от Иван Христов от град Кратово. Долните сведения с известна условност биха могли да се отнесат към ХІІ-ХІІІ век. В текста се споменава изрично проказа, а също така вероятно и детски паралич.

"Дълго време мощите на светеца почиваха у тази обител и даваха на идващите с вяра прокажени незабавна помощ и изцеление от нечистите духове.

В град Кратово имаше един арменец, много богат.Той нямаше други деца, а само едно момиче и дясната й ръка беше изсъхнала. Като дойде в манастира, тя се поклони на светите мощи. И тозчас светецът изцели ръката на момичето. Така той изцели от нечистите духове и детето на друг болярин".

(Народно житие на Гавриил Лесновски. – Стара българска литература. Том 4. Житеписни творби. С., 1986)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Трябва да се внимава в подобни случаи, зашото подобен израз може да има и други значения. В смисъл, че човека е стар, нозете вече го болят от старост за да ходи, ама той въпреки това поди и пакости.

Въпреки това съм по-склонен да виждам буквален, а не преносен смисъл в това съобщение. Костните заболявания явно не са били рядкост през Средновековието. Виж това:

Рилският светец и неговата обител

Иван Дуйчев

През времето на византийския император Мануил I Комнин(1143—1180) за управител на града Средец (дн. София) и областта бил изпратен видният книжовник Георги Скилица. Ние разполагаме с оскъдни сведение относно личността на този византийски първенец. Знае се, че до това време той заемал важна длъжност във византийския двор. През 1166 г. той бил протокуропалат и императорски секретар. Изглежда, обаче, че той изпаднал в немилост и бил изпратен като управител на Средечката област — което съставяло едва ли не някакво почетно заточение. В Средец той пристигнал преди 1173 г. и не престоял продължително време в този град. Според византийската служебна стълбица това назначение можело да се сметне за някакво повишение. В действителност, обаче, висшият сановник не заминал драговолно за далечния град, особено поради обстоятелството, че страдал от някаква остра ревматична болка. По същото това време в Средец се намирали мощите на Рилския светец. Измъчваният от своите болки византийски сановник, като истински човек на средновековието, не пропуснал да опита въздействието на тези чудотворни мощи за изцелението си. Така, според собствените му думи, той получил вода, с която били пропити мощите на светеца, налагал се три дни с нея и можал да се излекува от болестта си. По време на неговото управничество градът бил посетен също и от самия император Мануил I Комнин — вероятно през 1173 г. При това свое посещение императорът —който вече неколкократно бил идвал в града Средец, именно през 1161, 1162, 1165, 1166 г. — получил някаква тежка болка: схванали се жилите на ръката му, така щото поради страшните болки не можел да спи по цели нощи. Благодарение на мирото, взето от мощите на светеца, с което се намазал,той можал да се излекува.

http://www.promacedo.../id/id_2.htm#97.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Историк, защо понякога като ме цитираш, цитираш и неща, които не помня да съм казвал?

Ами, де да знам...

Може пък част от нещата да ги е казал някой от групата модератори, които се крият зад ника ти и стоят в колона, скрити зад теб.

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Вярно, все забравям, че аз, това сме всъщност ние :P

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За подаграта - причината е недостиг на един ензим превръщат пикочната киселина която е водно неразтворима в карбамид който се излъчва с урината. От подагра високо кръвно не може да се получи, а и не е задължитлно да имате камъни в бъбреците, тъй като пикочната киелина се отлага по ставите и пердизвиква асептично въспамение с болки по ставите - най-често пръстите на краката.

--------------

Спомням се че при откриването на костите на Мостич - имал е сериозно ошипяване по гръбначните прешлени!

Болестите при средновековните българи:

Военен травматизъм

Възпалителни инфекциозни и паразитни заболявания

дегенеративни заболявания

нищо по-различно от останала Европа тогава.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...