Отиди на
Форум "Наука"

Кой създаде поп-фолк културата


Recommended Posts

  • Мнения 134
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Флейтата (или по-точно кавала ) е наричана по орфеево време аул(ос). Понеже южните ни съседи са “гълтали” началната веларна съгласна на някои български ( тракийски) думи, то кавал бива преиначено на аулос. Страбон споменава, че аула (кавала ) е наричан берекинтски и фригийски, а от Херодот знаем, че най- старите селища на фригите и берекинтите ( те са фригийско племе) са били в Юго-Западна Тракия и Македония. Съществувал е и двоен аул ( кавал), който има паралел в българския музикален инструмент двоянка.

http://sparotok.blog.bg/politika/2009/11/24/muzikata-i-tancite-na-trakite.442356

Турците имат и техни си имена за кавал - сипси, зурна и ней.

За да не изглежда като спам, ще поясня, че тези уточнения са доказване че, че традиционната българска фолклорна музика няма ориенталски елементи и чалгата е чужда на нашата музикална традиция.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Да, така е. И все пак за бързото и лесно възприемане на чалгата голямо значение има и нашата култура. В Ориента сме си, това си е. Някакъв европеизиран Ориент, но все пак Ориент. Виждаме и по нашите съседи - гюбеци мятат и сърби, и гърци, и дори доста навътре разположените в Европа румънци. Границите на Османската империя не са престанали да съществуват, просто от политически са станали културни.

Приравняването на рапа и останалата популярна музика към чалгата като културни последици не го приемам. Най-малкото защото нямат нито числеността, нито финансовия гръб на чалгата.

Говориш за концертите на Голямата четворка и на Алис, Меноуар и Рамщайн на другия ден, нали? Аз също бях там, потвърждавам. Но там все пак имаше и много "обикновени" хора-почитатели. Аз ще дам друг пример - концертите на Каварна. Лично бях на концерта на Светата троица на немския траш. Там имаше много повече "твърди" фенове. И ужасно количество пияни хора. Но... една лоша дума не се каза между феновете, един конфликт не възникна, да не говорим за нещо по така - бой. Водих човек, който за първи път посещаваше подобно мероприятие и той беше искрено изненадан от нивото на културата на феновете. Пълен дисонанс с чалга сборищата! Всеки, който е посещавал такива знае, че дори един поглед може да запали искрата. Невероятна селяния и ненужна агресия!

Именно. Да не бъркаме пиенето на бира с хулиганството :))))) Е, случва се и на рок концерт да стане по нещо, но достатъчно рядко.

Да не говорим за естетиката, как пък въобще тръгнах да сравнявам едно субкултурно нещо с рок културата :doh: !

Ето защо вакханките са разкъсали Орфей - отказал е да свири чалга :tooth:

:laugh::biggrin: :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

че традиционната българска фолклорна музика няма ориенталски елементи и чалгата е чужда на нашата музикална традиция.

Да кажем, че е наистина различна от чалгата. Но някои фолклорни области определено са изпитали влияние от ориенталската музика. Освен това, от време оно, съществуват български фолклорни песнички, които са с пиперливи текстове и служат за забавление. Същите са и връзката с ранната чалга. Нещо подобно на това: http://vbox7.com/play:49903252

Примерно английските пиянски песни са повлияли на пънка с хоровите си припеви, но всеки с фолклора си...

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Има ориенталско, но малко, малко. Когато се е развивал по естествен път, българският фолклор, в т.ч. и градския, не е съдържал ориента в себе си. Западно влияние да, но ориента - не.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

През 20 ти век всички западни народи загубиха фолклора си. На какво се дължи този феномен аз не мога да кажа. Но със сигурност Рамщайн и Найтуиш (мои любими групи) нямат нищо общо с България. От друга страна Азис (моя "любимец" в чалгата)също няма нищо общо с българската култура. Обаче Мишо Шамара и дует Каризма, пък и други подобни откровенно копиращи западни стилове също не са български. Накрая стигаме до откровението че в България няма национална музика. Задава се въпроса, а защо точно ориенталската чалга победи западните стилове като рап, поп, рок музика, въпреки че в България се счита че тези стилове са по прогресивни. Според мен има две важни причини. В България имаме две големи малцинства цигъни и турци ( особено циганите) които възприемат чалгата като своя музика, макар Азис, Софи Маринова и Тони Стораро да пеят на български те са цигъни и музиката им носи точно цигънски ритми. Другото важно нещо според мен е че чалгата се изпълнява на български, от български изпълнители и засяга теми актуални за България. А това е много важно. Вземете жълтата преса, помня че преди време докато още нямаше ярко изразена такава преписваха от световната жълта преса, само че никой у нас не го вълнува ставащото на майната си с хора от по различна цивилизация. Но Азис си е наше момче и това че е правил свирка на Коце Ламята е далеч по интересно от това че безспорно по талантливия Елтън Джон е правил свирка на някой си англичанин.

Помислете защо идиотче като Мишо Шамара имаше такъв успех, пееше на български, българин е и горе доло засягаше теми имащи някакви допирни точки с българската действителност (имаше и финансов гръб де).

Ако имаше повече групи като Хиподил, Ахат, БТР и т.н. щеше да е друго. Обаче нашия соц рок не успя да се пребори с новото време и чалгата. Сега вече е късно, чалгата се възприема като музиката на народа и като автентична българска.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

През 20 ти век всички западни народи загубиха фолклора си.

Това не е съвсем вярно. Иберийският фолклор е доста жизнен, както показват филмите на Саура. За ирландския фолклор, вдъхновяващ композитори и изпълнители нещата са ясни. А популярността към фолклорни инструменти като норвежката цигулка (във "Властелинът на Пръстените"), появата на български народни песни (като "Изгреяла" в "300") в саундтрака на касови филми, несекващата слава на гайдата и все по-голямата популярност на етно-стила и на реконструкциите на старинна музика говорят сами за себе си. Сещам се и за адаптацията на "Митре ле" ("Вода") на Стоян и Елица, която си беше успех.

Накрая стигаме до откровението че в България няма национална музика.

Слава Богу, не са само "Хиподил", "Черно фередже" и "Ъпсурт" ;) Има ги "Балканджи", "Исихия" (!!!), вярно - БТР и други, които правят чудесни неща. Е, Гошо Тишината умря, а Васко Кръпката и Милена са някъде по баровете, но проблемът е на медиите, а не на публиката.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

... и от траките :w00t:

Но манталитетът на траките е бил битер като на циганите, така че няма нищо странно че са ползвали същите музикални инструменти. не съм съгласен с това

ето и едно изображение на траки свирещи на зурни. На зурни, а не на гайди. Все пак гайдата, за разлика от зурната, не е тракийски инструмент:

http://www.bulgariainside.com/images/galleries/th_641x426/_w_a913cc97646aa9c329cb3951196185a1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

През 20 ти век всички западни народи загубиха фолклора си.

На какво се дължи този феномен аз не мога да кажа. Но със сигурност Рамщайн и Найтуиш (мои любими групи) нямат нищо общо с България. От друга страна Азис (моя "любимец" в чалгата)също няма нищо общо с българската култура. Обаче Мишо Шамара и дует Каризма, пък и други подобни откровенно копиращи западни стилове също не са български. Накрая стигаме до откровението че в България няма национална музика. Задава се въпроса, а защо точно ориенталската чалга победи западните стилове като рап, поп, рок музика, въпреки че в България се счита че тези стилове са по прогресивни. Според мен има две важни причини. В България имаме две големи малцинства цигъни и турци ( особено циганите) които възприемат чалгата като своя музика, макар Азис, Софи Маринова и Тони Стораро да пеят на български те са цигъни и музиката им носи точно цигънски ритми. Другото важно нещо според мен е че чалгата се изпълнява на български, от български изпълнители и засяга теми актуални за България. А това е много важно. Вземете жълтата преса, помня че преди време докато още нямаше ярко изразена такава преписваха от световната жълта преса, само че никой у нас не го вълнува ставащото на майната си с хора от по различна цивилизация. Но Азис си е наше момче и това че е правил свирка на Коце Ламята е далеч по интересно от това че безспорно по талантливия Елтън Джон е правил свирка на някой си англичанин.

Помислете защо идиотче като Мишо Шамара имаше такъв успех, пееше на български, българин е и горе доло засягаше теми имащи някакви допирни точки с българската действителност (имаше и финансов гръб де).

Ако имаше повече групи като Хиподил, Ахат, БТР и т.н. щеше да е друго. Обаче нашия соц рок не успя да се пребори с новото време и чалгата. Сега вече е късно, чалгата се възприема като музиката на народа и като автентична българска.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изпростяването още преди 1989 негласно се толерираше от властта, на "сръбската и гръцка класика" се гледаше като на безобиден отдушник, голяма е и вината на тогавашната "художествено-творческа интелигенция", която не създаде нищо повече от културата стил "другаря Миташки".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Жалко. Щото си имаме и Милчо Левиев, и Ицхак Финци... абе, само евреите ли правят добра музика у нас?

Не, чакай, я да се успокоя малко. Все пак го има и Теодосий Спасов, има ги и "ЛотЛориен" (чудесна наша група, малко елитарна, но нелоша).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Така е, до 89-та имаше задължително профилиране. Знаеше се кои са разрешените, не - задължителните стилове, кои са забранените. Негласно разрешените Крамер ги каза, въпреки това сръбско и гръцко по моя преценка слушаха не повече от 10-15% от хората.

Та естрадата беше бутана напред. И в музиката, както навсякъде, имаше работа за всички: стремежът беше всяка песен да има автори на текста, музиката, аранжимента - понякога по няколко - отделно са музикантите. Много от споменатите, по-специално в естрадата - са хора на преклонна възраст. Може човек да си представи какъв успех и каква публика имаше тази музика.

Помня огромни вокално-инструментални фолклорни ансамбли, при които фолклорното беше условно - бяха много неестествени и претрупани.

Въобще комунистите направиха много да съхранят и развият фолклорната музика според както го разбират.

А българската фолклорна музика не може да се вмести както много други в съвременните стилове. Причината е неравноделността й - това, което я прави уникална, я прави трудна за осъвременяване.

Затова много пъти с лекота се прави нова музика с келтски, саксонски, индиански, руски и какви ли не други мотиви. Напълно безсмислено е да се споменава африканската музика: цялата нова музика е вариант на африканската :w00t:

Българското в тази музика е повърхностно (например звука на кавал, и тук може да поспорим с Глишев :w00t: ), някоя мелодия, която обаче е с друг ритъм; а музиката е предимно ритъм.

И да направи нещо ново от старата българска музика може и да може някой, но такъв гений не зная да се е родил още. Дано се роди!

Така че съвместяването на различните музикални предпочитания в България остава въпрос с много въпросителни :w00t::116:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Всъщност донякъде имаш право, Каскадьоре. Е, не че изобщо няма успешни осъвременявания на български фолклорни песни и мотиви, но наистина не са толкова много. Когато все пак се получат, се продават добре.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Я вижте ДДТ - руска, и рок едновременно... ;) Унгарския рок има ясно изразена специфика. Българският също, от едно време.

Така, че всъщност националните мотиви не се губят.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Абе Божо ей сега ще напише монография: "Шибаната чалга у шибания народ на шибаните траки", Шибаното издателство на шиБАН, Шибаната София, в шибаната 2011 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Първият проблем, с който се срещат изпълнителите в България е липсата на пазар за продукта им. КГ писа, че България не е чалгаджийска, но това, за съжаление просто не е вярно. Концерти на такива големи групи като ония, гореизброените, мобилизират огромна част от фенската им маса. И наистина се събират по 60 хиляди. Нека да видим положението обаче, когато има български изпълнители. Истината е, че по рок-клубовете се събират регулярно сигурно по стотина души, а в провинцията и по-малко! Ако се отиде в някоя чалготека обаче, в която гостува някоя нашумяла чалга-звезда - всичко се пръска по шевовете. И да оставим количественото превъзходство, но да погледнем финансовия потенциал на феновете. Достатъчно е да се видят спрелите отвън коли, за да си отговорим на въпроса. Имам познат, който за да му пее Илиян "на ушенце" за една песен му е дал 100 лв.! И се хвалеше, че минал тънко. В същото време, провинциалните рок-групи свирят по клубовете цяла вечер за същата сума! Поради липсата на пазар за продукта им, старите естрададжии и рок-динозаври се уреждат да пеят по разни празници на градовете и т.н. Там хората ги слушат, защото е без пари, но ако трябва да плащат, за да ги слушат, работата ще стане плачевна. Накрая старите кримки си вземат хонорарчето и закърпват положението, но за по-новите изпълнители няма надежда. И въобще има една каста от музиканти, която откровено се толерира и която е "дежурна" за всякакви празници и предавания по телевизиите! Така за много хора няма никакъв шанс да пробият. А и някои стилове са доста скъпо удоволствие. За да си набави инструменти за рок или метъл една група трябва да даде доста пари. Как ще си ги избие после? От кое? Понеже не е доходоносно, няма и кой да ги продуцира. Получава се един затворен цикъл. И няма как да се извади качествен продукт. Иначе от продажба на музикални носители нито чалгата, нито другата музика в България печелят - всичко се сваля от торент сайтовете.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе Божо ей сега ще напише монография: "Шибаната чалга у шибания народ на шибаните траки", Шибаното издателство на шиБАН, Шибаната София, в шибаната 2011 г.

Това за "шибания..." смятах да го сложа в "Любими цитати", ама съм срамежлив :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Абе Божо ей сега ще напише монография: "Шибаната чалга у шибания народ на шибаните траки", Шибаното издателство на шиБАН, Шибаната София, в шибаната 2011 г."

Това е по-скоро в стилистиката на "журналиста" Мартин Карбовски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Абе Божо ей сега ще напише монография: "Шибаната чалга у шибания народ на шибаните траки", Шибаното издателство на шиБАН, Шибаната София, в шибаната 2011 г.

Засрами се! :mad: Даваш лош пример, а тук идват и малки деца (или поне инфантили)!!! Ако беше модератор на японски форум, щеше сам да се банираш. : :tooth:

Иначе, Б. Димитров със сигурност би написал такава книга, обаче има един проблем. Неговите книжки са книжки с много картинки, по-точно само с картинки, та проблем е какви картинки може да сложи в една такава монография? Аз вече дадох изображения на траки свирещи на зурни, има и на няколко тракийски кьочеккини, ама ще трябват още.

Иначе със сигурност тракийските песни били подобни на попфолка по съдържание - траките като съвременните мутри и цигански барони са обичали показността, мило и драго са давали за скъпи вносни (гръчки) дрънкулки,. Някой да чул трак погребен със сърп или занаятчийски инструменти? Не. Само златни и сребърни ланци, паници, кани. Подобно на феновете на попфолка траките не са обичали образованието и науката - само ядене, пиене и тези три неща. За морал при тракийките - и дума не може да става. Всъщност връзката между траките и попфолка се доказва дори от факта, че голяма част от феновете на попфолка не могат да говорят български, както и траките не са говори български :tooth:

И да не забравяме Меката на чалгата Гълъбово и Димитровград са насред Тракия! Не в Мизия, Македония или Мала Скития, а в Тратия. Въобще дълбоки и здрави са връзките между траките и попфолка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сричков,

Говориш за инфантилността на другите, и въпреки това печелиш наградата за най-инфантилно изказване по темата ... за сега.

Глишев поне ни расмя.

По темата.

Според мен, чалга културата е пропагандна и финансирането и е част от държавната политика. Неофициална, разбира се. Прост народ, лесни/евтини избори.

Докато България не се сдобие с про-българско управление нещата няма да се променят.

Залитането по западни музикални стилове обаче също не помага, даже още повече засилва разделението между хората.

Някои споменаха за неубедителните опити за осъвременяване на българския фолклор. Съжалявам, че не ги цитирам точно.

С това абсолютно съм съгласен, по принцип, но мисля, че само класическата музика е подходяща за интелигентни аранжименти на фолклорната ни музика.

В останалите жанрове използването и се свежда до буквално изпълнение на песните, като фон или като увод.

За пример тази Ръченица на Панчо Владигеров

Тук нарондата музика не е използвана самоцелно, а като прогресия на стила.

Кога ще се роди новият Владигеров? Не знам, но със сигурност няма да му се помогнем ако продължаваме да папагалстваме след Божо.

Лъжа повторена дори и с цел насмешка, не променя лъжата а просто я повтаря и така затвърждава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Давай, Дзелас, продължавай да ни забавляваш :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нямаш проблеми, ето ти един кавал -

И още една ръченица ("Тракийски танци"), която става малко виенска по средата -

За домашно Глишев и Сричков да научат симфоничната сюита "Тракийски танци" на Петко Стайков.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И да не забравяме Меката на чалгата Гълъбово и Димитровград са насред Тракия! Не в Мизия, Македония или Мала Скития, а в Тратия. Въобще дълбоки и здрави са връзките между траките и попфолка.

Тоест - вакханическа ... :drinks_drunk:

Признатия грях,вече не е грях - на мен пък ми харесва това

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...