Отиди на
Форум "Наука"

Вероучение в училище


  

27 потребители са гласували

  1. 1. Подкрепяте ли въвеждане на вероучението като учебен предмет?

    • Да
      8
    • Не
      20


Recommended Posts

  • Мнения 64
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Е, то бива носталгия, ама чак военно обучение... :w00t: че и в събота!!!

Че какво му е на военното обучение като свободно избираемо (даже и задължително, както е в Швейцария или поне бе до скоро)? Особено за момчетата? Тренира здрав дух в здраво тяло, а не като сегашните компютърни плазмодийчета (те не са виновни), които мислят, че знаят какво е войник, ако си избил 1000 "врагове" пред екрана на компа и за тях всичко това е игра и ако недай си Боже стане истина, винаги ще дадеш Load и пак качваш нивото до което не те е победил истинският ужас от войната.

Като потичат малко, позапотят се малко без баня след това, погърмят малко, усетят какво е да се подчиняваш без да се иска да мислиш, какво е да носиш отговорност не само за теб, но и за хората около теб, какво е да ядеш и спиш, когато може, тогава може и да станат хора с чувство за отговорност, а не само плямпащи консуматорчета с... права. После, защо нямало мъже, въпреки, че залите са пълни с разни напомпани мускулчета.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нищо му няма на военното. Какво да му има. И той нашият полковник беше прав, че маршируването доказано развивало тялото по най-хармоничен начин. Айде нема нужда. По-добре прост спорт :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В часовете по военно обучение беше интересно - разглобявахме различни оръжия (пистолети, автомати), изучавахме различни видове оръжия, танкове, самолети, кораби, учехме за химическото, биологическото и бактериологичното оръжие, какво да правим по време на атомен взрив, при земетресения, наводнения и др. бедствия. Да, сега някои неща се изучават в часа на класа, ама не е същото. Преподавателите бяха военни и беше много по-различно, отколкото - в нормалните учебни часове.

Разбира се, военното обучение в училище се отличава от военното обучение в казармата, но е по-добро от нищо, при премахване на наборната военна служба.

Геймърите ще се научат, че в игри от типа "стрелялки" (Counter strike, Half life, Unreal tournament...), когато хванат автомата, няма да могат да го държат като пистолет, нито ще могат да тичат напред, докато стрелят с него. Напротив, някои може да се затичат и назад или най-малкото - да седнат - заради отката.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Нищо му няма на военното. Какво да му има. И той нашият полковник беше прав, че маршируването доказано развивало тялото по най-хармоничен начин. Айде нема нужда. По-добре прост спорт :laugh:

Групов или индивидуален (спорт)? :unsure:

А и за момите не виждам нужда от военно, но за момците не така стоят нещата. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Вместо военно обучение би могло да се въведе масово обучение по стратегически игри от типа на шахмат, шоги или го.

Както и да е! Това са само предложения и не зависи от нас дали и кога те биха били въведени в образованието.

Мисля, че не е нужно да се отклоняваме повече от темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Преподавателите бяха военни и беше много по-различно, отколкото - в нормалните учебни часове.

Разбира се, все пак са били военни ;) Момчетата да разглобяват калашници в събота, докато момичетата учат бод зад игла.

Мисля, че смесваме формата със съдържанието. Полезните теща, които сме учили в часовете по военно, могат спокойно да се преподават и сега, без да са в контекста "военно обучение." Знанията за оказване на първа помощ, действия при бедствия, опасността от наркотиците и пр. са полезни неща и децата трябва да ги научават в училище. По същата логика етиката и културата не са прерогатив на религията или религиозното образование. Докато образователната ни система набляга на формалните измерения, а не на съдържанието и неговата приложимост, няма да е достатъчно адекватна.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Както споменах, такива неща се изучават в часа на класа.

Какво се изучава в тези часове може да се види както в посочената по-долу тема, така - и в прикачения файл.

Разбира се, изборът какво да бъде включено се прави от конкретния преподавател, а това са само насоки.

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=6055

plan_kl_chas_klasa.doc

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дъщеря ми (9-ти клас) в момента има 33 уч. часа плюс един допълнително физическо, който се взима накуп някоя събота или неделя (туризъм, ски, волейбол или хандбал). Като прибавим 6 от събота стават 40, колкото са нормалните часове в стандартна работна седмица. Айде нема нужда. Това са все пак деца. По мое време в гимназията (същата), която учех беше негласно забранено да се изпитват учениците, да се правят контролни и класни в понеделник - за да си починат пълноценно учениците през еднствения им почивен ден неделя.

Но пък съботата може да е ден именно за незадължителните дисциплини, като вероучението, НВО, шеф и кройка ;) и т.н. друг е въпроса дали ще има ученици желаещи и колко ще останат след първоначалния интерес. Както каква ще бъде финансовата обезпеченост (Министерство на образованието (там или общините) ли ще плаща тези заплати или БПЦ и военните ;)).

А НВО не беше тичане, лостове, полоса и маршировка, а както спомена един колега разглобяване и сглобяване на АК, "Атом от ляво" ;) и разни други теории, с изключение на едни 2 седмици лагер. Общо взето никак не ми помогна в казармата, не смятам, че при война (недай Боже) ще помогне нещо на днешната младеж.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Категорично против. Тая пасивна, озлобена и оядена до менай къде църква сега се сети, че това общество има проблеми, и се зае първо с мадона, после с елтън джон, сега с хомосексуалните, утре сигурно космическите изследвания ще подеме. А къде спа последните 20 години, когато хората умираха от глад в най-тежките зими на прехода. Да е отворила социални кухни, да помага на сираци, бедни, гладни? Май по-важни проблеми имаше, примерно да си оправи имотите.

И сега моля ви се дрънчи за пари държавата. Било работа на държавата да осигури пари. Откъде накъде бе? Айде нещо сама тая църква да направи ако обича. Да си намери финасниране, да си разпродаде имотите малко и да си отвори там каквото си иска по храмовете, само ако обича да не ни занимава.

Сега конкретно. Религията е нещо прекалено извисено, за да бъде принизявано по такъв начин. Религия не се учи. Тя е фундамент, култура, основа. Да поставим религията на едно ниво с другите предмети и да я сведем до едно зазубряне, некви си оценки и класни е смешна и жалка работа. Отделно резултати няма да има. Ще е същото като с който и да е друг предмет. Като всички деца учат физика, да не случайно всички да са станали физици? Или като си изкарат срока им излиза от главата всичко. Стават физици определен процент, които из начало имат влечение към това, така както стават семинаристи хора, които изобшо не са учили религия преди това.

Значи ще станем духовни и морални, ще изкараме класното и срока, и после ще забравим и морал, и етика, и Божи заповеди. Не върви.

Освен религия, съм категорично против и спорт и военна подготовка (хаха, ама че абсурд, абе студената война отдавна свърши). Очевидно, анализирайки състоянието тук, спортът и военната подготовка в миналото не са попречили на някой хора да се пропият като смоци и да тренират скоростно вдигане на чашката.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Присъединявам се към КГ, Глишев и Михов!

/Постови 12,13 и 14/

Поздрави Б.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля, че би било полезно да се изучава история на религиите и религията като социо-културен феномен, но да се изучава вероучение, православна апологетика и догматика е абсурдно, поне за мен. Чудя се как онези в БПЦ не схващат, че това е най-сигурния начин да отблъснат децата от христянството. Казвам го, макар че не съм христянин...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля, че би било полезно да се изучава история на религиите и религията като социо-културен феномен, но да се изучава вероучение, православна апологетика и догматика е абсурдно, поне за мен. Чудя се как онези в БПЦ не схващат, че това е най-сигурния начин да отблъснат децата от христянството. Казвам го, макар че не съм христянин...

Въпросът не е в това дали ще има час по вероучение или не.

Просто дойде часът Х и исляма минава в настъпление в България.

Трагичното е, че тези които ни управляват се държат като подчинени, като марионетки и играят по чужда свирка.

Самият Костов не издържа в един момент когато се беше запознал с това, което ще бъдат длъжни да направят правителлствата до 2015г. и се провикна - „Доган е проклятието на България“. но няма изход, на там са длъжни да ни водят управниците ни и те го правят безропотно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Тази част от традиията децата трябва да знаят. Тези, които не са от масовото изповедание, но от друго традиционно също. Няма значение дали и кой е атеист, на тия години никой не знае какъв е. Така, както всички изучават физика, пък после може и цигулари да станат.

Въпрос на такт и умно организиране на премдмета.

Разбира се, религиозността или нерелигиозността трябва да бъдат натрапвани толкова, колкото и музикалността и немузикалността в часовете по пеене.

Тези, които се опасяват от ислямизация просто трябва да знаят, че нищо от това, което би се преподавало в едно българско държавно училище може да доведе до нещо такова.

Виж когато нещата са извън държавната система, тогава имате гаранция за възможна алиенизация на "малките" традиции и религии.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Категорично съм против във формата и концепцията утвърдена от Светия Синод в този й вид.

Още през 2007 -2008 г. бяхме събрали 700 000 подписки за изучаване на Вероучение в училищата, но някоя маша на скритите сили подмени първоначалната концепция и постави ударението на конфесионалния принцип .

Първата идея беше да се учи само Православие, но не като ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН , А КАТО ИЗБИРАТЕЛЕН ПРЕДМЕТ.

После БСП и Доган подмениха , чрез поставени владици концептуалния поглед и диаметрално промениха идеята. Последната концепция иска децата да се разделят на три графи , което е меко казано непрактично , защото за римокатолици (50-60 000) , арменци, протестанти ( над 100 000) и юдеи място не остава и те са зад борда.

Освен това , ако се въведе Религия - Ислям официално , това е началото на Косовския модел.

Де факто около 20 000 българомохамедански деца учат ислям . Православие в момента се учи от 3000 деца.

Сега конкретно за литията - това беше пъклено дело изпълнено от машата на Гоце , Доган и целия предателски елит в България - болния митрополит , който с пари на Гергов събра и изпрати в столицата 5000 души от втория по големина град в България. Цялата галимация беше изпълнена по бесепарски методики . Само я нямаше стройната капеессесовска организация, защото сглупиха да обявят решението за литията на последното пролетно заседание на Светия Синод и след това никой не беше се събирал да уговаря общата организация.

Литията беше вместена по време междувременно с разни демонстрации на учители , производители и прочие , което още повече подчерта афекта на Бесепарска демонстративност.

Единствената красива нотка , беше само ентусиазма на хората и най-после конкретизираното духовно условие за смисъла на исканото въвеждане на вероучението , а не просто изразяването на някакъв гол пиетизъм с който досега старците от Синода гонеха вятърните мелници.

Това разбира се не може да бетонира меката и плъзгава почва в която тъне синодалната визия за проблемите в българското общество. Отново на преден план изпъкнаха лични сметки, слугинаж които удавиха синодалния кораб , още преди той да е пристигнал в пристанището на пбоедата.

Ако тази концепция се приеме от правителството , в което дълбоко се съмнявам , на тази църква историята никога няма да и прости. Впрочем в момента се сблъскваме с абсолютен прецедент в нея, защото няма досега случай БПЦ да е искала да се проповядва и Мохамед, и Христос и то не къде да е а в Алма матер на българското общество.

Всъщност всичко е следствие на безкрайно развиваната спирала на либерализация, индеферентизъм , предателство и озверяване на обществото , а в частност и на болната институционна и казионна върхушка на БПЦ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

От отговорите на другите форумници , разбирам , а и от живота си виждам , че институцията , която се подписва под името БПЦ е тотално загубила , да го кажа най-грубо имиджа си в обществото .

По-лошо връща се в онези години в които за нея говорят , че се кланя на някакво ''магаре'', яде малки деца за причастие и прочие абсурдизми . Понятно е .

Лошото в случая , че методите на атеизма успяха да победят в условията на българската действителност и днес се виждат резултатите от него. Този либерален обскурантивизъм е така избуял в душите на хората , че всякакъв глас на рикащ в пустинята е безпомощен .

Все пак църквата е Богочовешки организъм и няма да се поддаде на диктата на духа на мира сего.

Който търси Истината ще я намери, тъй като тя се е въплътила преди повече от 2000 и никакви земни, поднебесни или небесни сили няма да могат да й противостоят.

Ще трябва да се върнем на нивото на Паисий , там където може да заблещукат лампичките на доброто и светостта ще се запалят, ако не може тези ламички да осветят цялата страна, ще загубим държавата си , но не и спасението си.

Лекаря трябва да изцери сам себе си и тогава да се заеме с делото .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разбира се, религиозността или нерелигиозността трябва да бъдат натрапвани толкова, колкото и музикалността и немузикалността в часовете по пеене.

***

Виж когато нещата са извън държавната система, тогава имате гаранция за възможна алиенизация на "малките" традиции и религии.

Религиозността не може да се сравнява с обучението по музика. Защото религиозността засяга други неща, въздейства пряко върху психиката и емоционалността, върху начина на възприемане на света. Религиозността не трябва да има място в преподаването. А и самото преподаване предполага известна доза "натрапване" - т.е. един материал за да се усвоява, за да има успеваемост по него, трябва и натиск. Учителите карат децата да учат, налагат им домашни, изпитват ги. Всичко това е натиск. Натиск има винаги, когато детето няма особен интерес или склонност към предмета, или просто защото е дете и се разсейва или го мързи. Но склонността или интересът към религиозността едва ли трябва да се откриват в даскалото.

Алиенизация на малките религии става само когато тези религия или традиции не се поддържат в самите общества, техни носители. Държавата роля и не би следвало да има, извън подкрепа за поддържане на архитектурни паметници да речем и отразяване и популяризиране на традиционни събития.

Опознаване на другите религии и култура, ерго съхраняването им и възпитаването на толерантност, става когато децата се запознават с тях, по възможност в по-интригуващ, недидактичен и забавен контекст. Да се водят на посещения в храмове, да се посещават служби, да се анализират ритуали и символи, по повод големи религиозни празници на всяка религия да се показват нагледно традициите. Но не и като свещеници или други духовни лица им обясняват, че господ съществува, че съди и че да си вярващ е особено важно. /Че трябва човек да е добър към другите и да не прави на тях онова, което не иска да му бъде сторено на него - да. Но едно общество като нашето едва ли ще си попълни дефицита на добрина и лична отговорност само с едното вероучение, когато всеки ден виждаме какво става по домовете за сираци, с жестокостта към животни или по пътищата./

За мен точно тази оценъчност е недопустима, защото касае нещо строго субективно и защото не съм убедена, че ще има коректив за нея. И колкото повече мисля, толкова повече стигам до извода, че последното нещо, което се отчита, е интересът и ползите за децата. Говори се за съхраняване на националната памет и традиции, за чувството на историчност, за повишаване на морала и търпимостта в обществото, за какво ли не. Това за мен е реакция на политическа немощ от някакъв вид, а не зряла грижа за бъдещите членове на обществото. И се сещам са речите на Буш и постоянното му призоваване на бог и на християнските ценности.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Kuna,

много добро мнение. Въпросът е какво се цели с въвеждането на този предмет (независимо дали като избираем или задължителен). Дали да убеждаваме децата, че има Бог и да ги зарибавяме като послушно паство или да им даваме знания за религиите и да им се обясняват нравствените ценности на всяка една от тях, такива каквито са залегнали в съдържанието им. А изборът да оставим за децата, когато пораснат достатъчно, за да имат свое мнение и виждане за света.

Ако е първото - явно съвсем сме я закъсали като общество и разбиране за света. Господ да ни пази тогава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тази част от традиията децата трябва да знаят. Тези, които не са от масовото изповедание, но от друго традиционно също. Няма значение дали и кой е атеист, на тия години никой не знае какъв е. Така, както всички изучават физика, пък после може и цигулари да станат.

Въпрос на такт и умно организиране на премдмета.

Разбира се, религиозността или нерелигиозността трябва да бъдат натрапвани толкова, колкото и музикалността и немузикалността в часовете по пеене.

Тези, които се опасяват от ислямизация просто трябва да знаят, че нищо от това, което би се преподавало в едно българско държавно училище може да доведе до нещо такова.

Виж когато нещата са извън държавната система, тогава имате гаранция за възможна алиенизация на "малките" традиции и религии.

Религиозност и музикалност са две напълно различни понятия, по природа, същност и тн. и паралел между тях не може да има. Абсурдно е. Едното е психологически феномен, другото дарба. Това е все едно да натрапваш интровертност или холеризъм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Въпросът е какво се цели с въвеждането на този предмет (независимо дали като избираем или задължителен). Дали да убеждаваме децата, че има Бог и да ги зарибавяме като послушно паство или да им даваме знания за религиите и да им се обясняват нравствените ценности на всяка една от тях, такива каквито са залегнали в съдържанието им. А изборът да оставим за децата, когато пораснат достатъчно, за да имат свое мнение и виждане за света.

Ако е първото - явно съвсем сме я закъсали като общество и разбиране за света. Господ да ни пази тогава.

Проблемът не е дали е първото или второто. А че голям дял има първият компонент. Може би не се цели точно послушно паство, а просто Православната църква се опитва отчаяно да получи /обществено, политическо и т.н./ влияние. Много родители пък възлагат надежди на това вероучение и на Църквата да осигури магически някаква по-голяма сигурност за децата, в ежедневието ни, защото не се чувстват сигурни, че те самите /родителите/ ще съумеят да предпазят децата си (нещо като сляпата надежда, която ни кара да гласуваме на избори за поредния спасител). Разбирам ги, но това не е рационално.

Притеснява ме, че освен чисто политическите причини, има и голям ирационален заряд, заради отчаяние, заради безверие в правовата държава, заради носталгия по едни забравени /а според мен илюзорни/ ценности. В този смисъл брожението за въвеждане на вероучение според мен даже не е и непрактично решение на кризата, а симптом.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Забравих да отчета и потенциала на тази инициатива за политическите партии за набиране на нов или възстановяване на стар електорат, цялата златна мина на популизма като самоцел, която ще чака да бъде употребена.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

С цел да не се насажда религиозна нетърпимост от външни обществени фактори (в днешно време много младежи страдат от тази тежка форма на ксенофобия), моето мнение е, че изучаването на религиите като етично-философски системи е хубаво да е налице. Много често слушам как млади хора генерализират една цяла религия, оплюват я и трупат нетърпимост спрямо хората, които я изповядват - всичко това без изобщо да са наясно за какво става на въпрос. Чули/прочели тук-таме.

Хубаво е хората да имат знания на тази тема. Но нека никой не ги кара да стават религиозни.

Разбира се, стига този предмет да не се превръща в религиозна пропаганда. Ако ще идват свещеници и/или ще карат децата да ходят на сила на църква, то тогава - зарежи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ма как ще ги накараш младите хора да придобият познания по неща които не само познават, а и нЕмат никакво намерение да се запознаят (то за даскалото и фейса нЕма време, а ако ходиш някъде (извънкласно де), а срещи, МОЛ-ове, момчета и момичета ;))? Особено, че тийн ейдж-а знаят всичко (без майтаб за тез дет нямат отрочета на таз възраст ;)). Това не са техни интереси, а ако се направи задължително (то не може де, аз ще 'фана "пушката" тоже, ако стане), да предположим, ще стане кат История на БКП ;). Т.е. точно обратното.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Църквата е една бандитска организация - вижте как се разправяха за пари, длъжности, имоти и бла-бла! "Аз козешкоо нее ям, искаам агнешкооо!"

Още по-бандитска организация е католическата църква - краде (макар,че да не се прави това е божа заповед), нейни служители изнасилват и блудстват с малолетни, а църквата ги укрива.

И тези проповядват религия! Ха! Ташак!

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...